PDA

Volledige versie bekijken : Waar kan ik het best TI gaan studeren?

Timetoka
17 juli 2006, 01:32
Hallo allemaal,

Ik ben een beetje aan het uitkijken om volgend jaar eventueel Toegepaste Informatica te gaan studeren.

Nu vroeg ik me dus af welke school ik het best zou kiezen... Ivm de afstand zou het Leuven, Brussel of Hasselt worden. Ik denk momenteel aan PHL en KHL...

Ervaringen?

Ik zou later graag vooral met programmeren bezig zijn, zijn er bepaalde scholen die hier meer aandacht aan besteden?

En hoe zit het met Cobol? Waar wordt dit nog gegeven en waar niet? Is het nuttig om dit te leren? Of is het de moeite om een iets grotere afstand af te leggen, om cobol te 'ontwijken'?

Hopelijk krijg ik snel wat antwoorden!

Groetjes...

Gentei
17 juli 2006, 04:27
Hallo allemaal,

Ik ben een beetje aan het uitkijken om volgend jaar eventueel Toegepaste Informatica te gaan studeren.

Nu vroeg ik me dus af welke school ik het best zou kiezen... Ivm de afstand zou het Leuven, Brussel of Hasselt worden. Ik denk momenteel aan PHL en KHL...

Ervaringen?

Ik zou later graag vooral met programmeren bezig zijn, zijn er bepaalde scholen die hier meer aandacht aan besteden?

En hoe zit het met Cobol? Waar wordt dit nog gegeven en waar niet? Is het nuttig om dit te leren? Of is het de moeite om een iets grotere afstand af te leggen, om cobol te 'ontwijken'?

Groetjes...

Ik neem aan dat je uit een informatica richting komt (Boekhouden-informatica, informaticabeheer?).
Want als je toch bezig wilt zijn met programeren ga je een beetje voorkennis nodig hebben die je in die vakken hebt..

BartDP
17 juli 2006, 08:58
ik zit op EhB (Erasmus hogeschool Brussel) bij ons wegen Programmeren I en II in het eerste jaar zwaar door (progtaal: C++), 1/3 heeft afgehaakt wegens deze vakken (laat u niet afschrikken, maar ga er niet licht over)
in het tweede jaar zijn er verschillende progtalen voorzien: C++, C#, j2ee, .NET en java
in de afstudeerrichtingen kunnen ook specifieke talen zitten

ga gerust eens kijken op de website

(oh jah, er zit geen wiskunde in het pakket, talen (ned, eng, frans) komen aan bod in communicatievaardigheden (slecht 2 x 3 uur op heel het jaar))

het schijnt (heb het van horen zeggen) dat onze school bekend staat voor zijn programmeurs

dit is maar 1 kijk op de zaken overhaast uw beslissing NIET, vergelijk de vakken tussen de verschillende scholen en niet alleen het 1e jaar maar ook de andere jaren

veel succes in de zoektocht naar een school

edit: ivm COBOL in Leuven werd het dit jaar nog gegeven (volgend jaar weet ik niet), bij ons wordt het niet meer gegeven, in het jaarrapport stond dat j2ee en .NET werden gegeven wegens veel gebruikt in bedrijfswereld. Ontwijken? geen idee

Emerxill
17 juli 2006, 10:41
Hallo allemaal,

Ervaringen?

Groetjes...
Der is ook nog altijd Xios in Diepenbeek daar geven ook geen Cobol, dat is 10 min langer op de bus zitten, ni echt de moeite eh ;).

Cobol heeft zijn voor en nadelen...

Het is een verouderde taal en er zullen nieveel nieuwe applicaties meer geschreven worden in Cobol (om nie te zeggen "geen" :p) maar heel veel mainframes bij grote bedrijven/banken zijn in Cobol geschreven en die zullen de komende paar jaren nog niet "weggesmeten" worden.

Dus Cobol is handig omdat momenteel veel bedrijven/banken een nieuwe laag over die Cobol mainframe hebben gebouwd in Java/.net/... . Dus is het "handig" als ge Cobol kent moest ge in die omgeving willen werken later.
Naar de toekomst toe kan het zijn dat ze ooit die Cobol mainframes gaan vervangen door Java of .Net, dus is het ook hier handig, maar niet echt noodzakelijk, dat ge Cobol kent.
Momenteel is er nog plaats genoeg voor mensen die maintenance willen doen op die Cobol mainframes. En die worden daar ni slecht voor betaald ;) maar ge moet da wel willen doen :D

Ik persoonlijk vond Cobol in dertijd (toen ze da nog op de Xios gaven) maar niks, maar ik "ken" et wel

Bubbling Zombie
17 juli 2006, 10:45
Ik neem aan dat je uit een informatica richting komt (Boekhouden-informatica, informaticabeheer?).
Want als je toch bezig wilt zijn met programeren ga je een beetje voorkennis nodig hebben die je in die vakken hebt..

Neen, toch niet nee. Heb 3 jaar ti gedaan zonder voorkennis, en was er ook door (met onderscheiding :tongue: )

Time
17 juli 2006, 11:10
Toch niet nee, die richtingen beginnen vanaf 0.

BartDP
17 juli 2006, 12:24

ze beginnen vanaf 0 maar ze gaan wel vooruit eh

maar als je voorkennis hebt ken je de manier van redeneren en dat helpt toch al wel wat vooruit (vind ik eh)

Close_Up
17 juli 2006, 12:30
Als ge al een voorkennis in programmeren hebt is het wel een stuk makkelijker. De grootste stuikelblokken waren voor degene zonder voorkennis dan ook het programmeren. Ikzelf die eerst Informaticabeheer gedaan heb had programmeren als beste vakken. Maar het is wel degelijk mogelijk zonder voorkennis.
Ik zelf zit in de PHL en het eerste jaar is programmeren daar Java en vb.net. Geen cobol meer.

Timetoka
17 juli 2006, 12:53
Ik heb enkel een cursus Java gehad, maar dat lag me wel echt, dus ik neem aan dat dat programmeren wel zal lukken mits wat inspanning...

Voor de rest tevreden over de phl? Waar liggen de accenten zowat?

DesorteD
17 juli 2006, 19:12
ze beginnen vanaf 0 maar ze gaan wel vooruit eh

lijkt me logisch :p

nerdz
17 juli 2006, 22:07
Als ge zegt Leuven, Brussel of Hasselt wilt ge wss me de trein gaan op die lijn?
Ik woon er ook kort tege maar ik ga volgend jaar naar Geel toegepaste informatica doen en die school zag er mij wel vree goed uit ;)
Ik was naar de sid-in in leuve gegaan me het gedacht van naar de khl te gaan ma ik heb eigelek meer slecht dan goe gehoord van die school (verouderd enzo).
In Geel verandere ze alle 2 jaar ofzo hun lesprogramma en op het eerste zicht spele ze altijd wel snel in op nieuwe technologie!
Eerst het eerste jaar wa overzien ma ik ben van plan om daarna systeem - en netwerkbeheer te doen als keuze daar.
Wel schoon certificate da ge daarmee krijgt die ge op veel hogeschole achteraf ga moete doen in avondschool dus me zoiets kunde ook wel wa rekening houde :)
Heb juist 2 jaar informaticabeheer achter de rug ma als ge wa deftig logisch kunt nadenke hebde volgens mij ne grotere voorsprong dan iemand da al wa informatica heeft gehad ze :)

Mvg, Joeri

Wundagore
17 juli 2006, 22:27
in xios ligt nadruk het eerste jaar op het denken achter het programmeren.

een syntax is niet moeilijk maar uw denkwijze om het te bereiken wel

en Xios is moeilijker als PHL

xios begint in kladblok met java, PHL meteen in eclipse

Gentei
17 juli 2006, 23:28

Ja dat is juist ze beginnen van nul maar na een week ofzo zitten ze wel bezig met programmeren van java, de voorkennis is wel een beetje nodig ze anders ga je zeer veel moeite hebben.

Ik bedoel ik heb 5IB gedaan hé en programmeren was daar wel moeilijk als je voor de eerste keer daarmee bezig bent kan wel heel verwarrend in het begin zijn.

Zeker die fucking loops met do untill of loop enzovoort van die shit, man ik had wel veel tijd achter mijn pc nodig om die shit onder de knie te krijgen..
Op het einde dan bleek dat ik te veel tijd in informatica vakken gespendeerd heb (die waren dus uitstekend op mijn eindexamen) maar alle andere vakken zoals geschiedenis, aardrijkskunde, frans, duits waren wel rood dus kreeg een B-attest, dan maar terug gegaan naar handel en daar dus een heel jaar gwn geslapen omdat de leerstof die je in ib kreeg toch wel +/- dezelfde is aan handel en geslaagd met een a-attest dus in september 6 handel lol.

Bubbling Zombie
17 juli 2006, 23:46
Ja dat is juist ze beginnen van nul maar na een week ofzo zitten ze wel bezig met programmeren van java, de voorkennis is wel een beetje nodig ze anders ga je zeer veel moeite hebben.

voorkennis is niet nodig. Point final. Als je niet kan volgen met programmeren heb je misschien niet de juiste richting gekozen.

Time
18 juli 2006, 00:11
Zeker die fucking loops met do untill of loop enzovoort van die shit, man ik had wel veel tijd achter mijn pc nodig om die shit onder de knie te krijgen..
Ik had daar totaal geen probleem mee. Het zal afhangen van persoon tot persoon, maar als je de leerstof van bij het begin bijhoudt (zelfs dat is niet nodig als je maakt dat je in de lessen meebent) heb je normaal totaal geen voorkennis nodig.

Bubba
18 juli 2006, 01:28
Ik had daar totaal geen probleem mee. Het zal afhangen van persoon tot persoon, maar als je de leerstof van bij het begin bijhoudt (zelfs dat is niet nodig als je maakt dat je in de lessen meebent) heb je normaal totaal geen voorkennis nodig.

En zelfs dat laatste is niet nodig.

Ik kwam uit "Kunststoftechnieken". De laatste 4 jaar van mn secundaire school heb ik geen eens informatica gehad laat staan programmeren. Ik had zelfs nog nooit van programmeren gehoord vooraleer ik de eerste les VisualBasic.NET kreeg.

Totaal geen voorkennis dus.

Ook tijdens de lessen nooit opgelet. In tegendeel zelfs, we zaten met een man of 10 constant te gamen. (Unreal tournament en counterstrike).
Met de examens dan gewoon 3 dagen op voorhand begonnen. Theorie lezen, oefeningen maken, oplossingen nalezen.

Score op het VB examen: 12/20.

Zelfde verhaal met java in het tweede semester, score java: 11/20.

Ge ziet, zelfs met enkel-leren-tijdens-examens kom je er door. Het is allesbehalve ideaal echter, vandaar dat ik in het 2de jaar ni meer zo vaak ga gamen en iets meer ga opletten.

NapalmBenny.
18 juli 2006, 15:34
En zelfs dat laatste is niet nodig.

Ik kwam uit "Kunststoftechnieken". De laatste 4 jaar van mn secundaire school heb ik geen eens informatica gehad laat staan programmeren. Ik had zelfs nog nooit van programmeren gehoord vooraleer ik de eerste les VisualBasic.NET kreeg.

Totaal geen voorkennis dus.

Ook tijdens de lessen nooit opgelet. In tegendeel zelfs, we zaten met een man of 10 constant te gamen. (Unreal tournament en counterstrike).
Met de examens dan gewoon 3 dagen op voorhand begonnen. Theorie lezen, oefeningen maken, oplossingen nalezen.

Score op het VB examen: 12/20.

Zelfde verhaal met java in het tweede semester, score java: 11/20.

Ge ziet, zelfs met enkel-leren-tijdens-examens kom je er door. Het is allesbehalve ideaal echter, vandaar dat ik in het 2de jaar ni meer zo vaak ga gamen en iets meer ga opletten.

Hoe zwak :p, ik heb nooit minder dan 18/20 gehad voor programmeren(vb+java) :p, enkel voor java in het laatste jaar :p, een 12 of zo :(, ene blunder die alles verpeste. Voor Sql had ik zelfs 19.5/20 :cool:

Ik kwam uit electro-mechanica, ik wist nog niet eens wat programmeren eigenlijk inhield, kon me echt geen enkele lijn computercode voorstellen.

Bubba
19 juli 2006, 04:19
Hoe zwak :p, ik heb nooit minder dan 18/20 gehad voor programmeren(vb+java) :p, enkel voor java in het laatste jaar :p, een 12 of zo :(, ene blunder die alles verpeste. Voor Sql had ik zelfs 19.5/20 :cool:

Ik kwam uit electro-mechanica, ik wist nog niet eens wat programmeren eigenlijk inhield, kon me echt geen enkele lijn computercode voorstellen.

Goed voor u maar geen voorkennis + niet opletten tijdens de les enzo != 18/20...

slash
19 juli 2006, 07:46
als ge moet kiezen tussen diepenbeek (xios) en phl ga dan maar naar xios
als bedrijven moeten kiezen tussen iemand van phl of xios gaan ze voor die van xios kiezen

fuze
19 juli 2006, 13:04
Als je afstudeert aan de rega (khl), is dat populair bij bedrijven om aan te werven?

Emerxill
19 juli 2006, 14:15
als ge moet kiezen tussen diepenbeek (xios) en phl ga dan maar naar xios
als bedrijven moeten kiezen tussen iemand van phl of xios gaan ze voor die van xios kiezen
Da's ook een fabelke imo.
Voor bepaalde (junior) functies meerbepaald voor Progress en Java en in mindere mate Oracle gaan bedrijven -heel misschien- iemand van de Xios rapper uitnodigen voor een gesprek. Dat omdat Xios een van de enige hogeschole is (of ondertussen was) die Progress geeft.
Voor de rest zal het gesprek volledig uitwijzen met wie er verder wordt gegaan.

Daarnaast zullen ze als ze iemand nodig hebben om C++ of Cobol te doen rapper iemand uitnodigen van de PHL. Hoewel dat ze hier eerder effectief gaan kiezen voor dieje van PHL moest er een keuze moeten gemaakt worden tussen iemand van Xios of PHL :p

Aangezien dat als ge pas afstudeerd ge toch alleen maar de absolute basis kent en ze toch eerst een hoop tijd en geld in u moeten investeren eer ge gaat beginnen op te brengen gaan ze eerder kijken naar interesses, motivatie en toekomstvooruitzichten, dan naar welke school ge geweest zijt.

En dan hangt et nog af van bedrijf tot bedrijf, want op sommige plaatsen krijgt een test op uw sollicitatie en daar kan het van belang spelen op welke school ge gezeten hebt om die test succesvol af te leggen.

(ik heb ook op Xios, toen nog gewoon HL, gezeten btw)

Timetoka
21 juli 2006, 23:18
Zou iemand een soort van vergelijking kunnen maken tussen de KHL en de PHL? Omtrent de opleiding TI natuurlijk...

Ik kan maar geen beslissing nemen...

(voor de phl zou ik wat langer in de trein moeten zitten en is er een minder goede verbinding...)