PDA

Volledige versie bekijken : Informatie over informatica richtingen

[HBV]-=XortioN=-
15 juli 2006, 22:05
Gegroet,

*voor de luierikken om te lezen (kan ik begrijpen), kort samengevat: ik zoek info omtrent ALLE informatica richtingen (hoger), ook universitair niveau*

ik zoek nog steeds naar de richting die me zou liggen...
ik ben afgestudeerd in boekhouden informatica als eerste van de klas met onderscheiding (niet echt moeite moeten voor doen). Vroeger heb ik economie wiskunde gedaan (daar wel 3uur per avond geleerd), maar daar haalde ik 70% en geen enkele buis ... dus volgens mij kan ik wel iets aan ALS ik er mij echt voor inzet wat ik zeker en vast wil doen (het is nu eenmaal je hele toekomst die je beslist)..

Ik wil zeker en vast verder gaan in de informatica wereld, ben al van mn 8 jaar vollop actief in pc wereld en op informatica vakken en wiskunde vakken ben ik altijd eerste geweest .. Talen ben ik dan weer vrij slecht in (buiten engels dan, hoort ook beetje bij informatica eigenlijk) .

Nu zoek ik alle info omtrent alle informatica richtingen. Ik wou eerst inginieur informatica doen op universitair niveau, maar is schijnt eerste 3 jaar geen informatica dus dat doe ik al niet. Toegepaste informatica lijkt me ook wel iets, maar wil het toch iets hoger mikken. Zakken kan altijd, stijgen niet!

Mvg
Carolus aka XortioN

(btw.. gelieve niet offtopic te gaan of komen kreften van stoefer (niet dat het zo stoefpunten zijn) ofzo omdat ik percentages vernoem, dat is gewoon om die met meer ervaring of die zelf zo'n richting volgen. Dat ze hun beetje meer kunnen inbeelden in de situatie.. en dus mee kunnen tips geven)

NapalmBenny.
15 juli 2006, 22:08
hier zijn topics genoeg over hoor :p, scroll maar naar beneden :p

stvw
15 juli 2006, 22:59
Als je zo in de informatica wilt gaan waarom koos je dan niet voor Informaticabeheer?
Niet om te komen 'kreften', zoals jij dat zegt, maar daar zou je dan toch al iets meer uitdaging in gevonden hebben ... daar dat toch niet bekend staat om zijn moeilijke informaticavakken.

En jij hebt (net zoals vele anderen) weeral de indruk dat je in een Hogeschool minder kan bereiken dan in een Universiteit. Na een Hogeschool opleiding kan je perfect nog verder studeren in een Universiteit als je dat verlangt ...

Mij lijkt het nochtans logisch dat je voor een Hogeschool zou kiezen daar je daar meer met de informatica bezig zijt en minder met het vanbuiten blokken van cursussen ... daar ligt nu net het verschil volgens mij:

Universiteit: Veel 'blokken' in aula's
Hogeschool: Veel 'doen' in kleine practicums

En het is niet aan ons om je al de richtingen die er zijn je op een schoteltje aan te bieden ...
- Hoever wil je reizen voor naar je school te geraken
- Welke richting heeft de vakken die je wilt
- Universiteit of Hogeschool
- Waar ken je misschien mensen
- ...

Je moet zelf zoeken welke richting je uitwil, dat noemt men ook wel eens 'opgroeien'.
=> De tijd dat je het heft zelf in handen neemt ;)

[HBV]-=XortioN=-
15 juli 2006, 23:23
n/o maar ik kwam van economie wiskunde met aanrading dat verder te doen..
ik wou toch iets informatica gericht doen en eerst wou ik informatica beheer doen, directeur van mijn school zei : doe dat niet, is veel te grote verlaging van niveau. Doe boekhouden informatica, dat is nog iets hoger en kunt ge meer richtingen mee uit... En ik geef hem wel gelijk als ik onze klas vergelijk met de informatica beheer richting .. (ik zeg niet dat het retards zijn, het is gewoon "lagere" richting, ook was onze informatica uitgebreider dan dat van hun.)

in ons klas 2 C-attesten , in andere klas 2~4 A-attesten en 12~14 C-attesten...
+ ge ziet echt dat daar niveau minder is.. krijgen geen rechten of nix

en die infodagen van school vallen allemaal op slechte data (midden in exames e.d.)

toch bedankt voor de info.. ga wss toch hogeschool doen. Maar weet nog niet juist wat.

Ik heb inginieur informatica gezien op hogeschool niveau in de rijksschool hier in Aalst (waar ik woon dus) .. lijkt me intressant, maar is rijksschool veel verschil met katholiek?

- Hoever wil je reizen voor naar je school te geraken => Gent, Brussel, Aalst
- Welke richting heeft de vakken die je wilt => no idea
- Universiteit of Hogeschool => hogeschool liefst
- Waar ken je misschien mensen => maakt niet uit, op elke school ken ik er wel paar :)
- ...

Hellrabbit
15 juli 2006, 23:32
En jij hebt (net zoals vele anderen) weeral de indruk dat je in een Hogeschool minder kan bereiken dan in een Universiteit. Na een Hogeschool opleiding kan je perfect nog verder studeren in een Universiteit als je dat verlangt ...

Mij lijkt het nochtans logisch dat je voor een Hogeschool zou kiezen daar je daar meer met de informatica bezig zijt en minder met het vanbuiten blokken van cursussen ... daar ligt nu net het verschil volgens mij:

:sleep: :sleep: :sleep:

Next please

Wundagore
15 juli 2006, 23:49
-=XortioN=-']n/o maar ik kwam van economie wiskunde met aanrading dat verder te doen..
ik wou toch iets informatica gericht doen en eerst wou ik informatica beheer doen, directeur van mijn school zei : doe dat niet, is veel te grote verlaging van niveau. Doe boekhouden informatica, dat is nog iets hoger en kunt ge meer richtingen mee uit... En ik geef hem wel gelijk als ik onze klas vergelijk met de informatica beheer richting .. (ik zeg niet dat het retards zijn, het is gewoon "lagere" richting, ook was onze informatica uitgebreider dan dat van hun.)

en die infodagen van school vallen allemaal op slechte data (midden in exames e.d.)

toch bedankt voor de info.. ga wss toch hogeschool doen. Maar weet nog niet juist wat.

Ik heb inginieur informatica gezien op hogeschool niveau in de rijksschool hier in Aalst (waar ik woon dus) .. lijkt me intressant, maar is rijksschool veel verschil met katholiek?

- Hoever wil je reizen voor naar je school te geraken => Gent, Brussel, Aalst
- Welke richting heeft de vakken die je wilt => no idea
- Universiteit of Hogeschool => hogeschool liefst
- Waar ken je misschien mensen => maakt niet uit, op elke school ken ik er wel paar :)
- ...

ivm met de C attesten, dat is normaal, ik had dat ook.
waarom ?
zeer simpel. ik ben als 14 jarige begonnen met pc's. dagen, nachtne op irc helpdesk channels gezeten en uitleg gekregen + bijgeleerd op internet .
als je dan eindelijk uit de "theorie" richtingen komt dan voelt ge u sterk in een informatica richting. en dat smackt u in the face.
en boekhouden - informatica ligt hoger, kan ik goed begrijpen. veel economie dat is veel theorie etc... terwijl informatica meer praktijk gericht is.

nu ik ken uw leerplan maar zo was het bij ons:

boekhouden - informatica:
office gebruiken, wiskundige formules in excel en een pc formateren is het meeste van hardware

informaticabeheer:
geen office, qua hardware krijgen we hardschijven details, dus cluster per cluster data recoveren
vb.net programmatie.

imho een heel andere soort van informatica.
nu ik zeg niet dat je nu niets van pc's kent. vrij duidelijk dat het niet zo is maar er is een enorm verschil tussen boekhouden- informatica en informaticabeheer

Kreek
16 juli 2006, 00:13
Het is inderdaad zo dat je vanuit hogeschool (TI ofzo) nog kan doorstromen naar een Bachelor/Master Informatica op unief.. Maar waarom zou je dat doen? Je kan er geen wiskunde ofzo mee skippen, die zult ge altijd moeten doen. Ik vermoed dat je met die 'ingenieur informatica' burgerlijk ingenieur in de computerwetenschappen bedoelt? Da kunt ge idd halen na 3j informatica bachelor op unief ja.

Zoals eerder iemand op dit forum gezegd heeft:

TI = in de populaire talen leren programmeren (praktijk, veel programmeren, weinig wiskunde)
Informatica = de leer van informatica als wetenschap, niet een bepaalde taal.. Je leert meer de syntaxis en opbouw van een taal en hoe OOP werkt enzo, de wetenschappelijke kant dus meer eigenlijk.. Je leert ook meer problemen analyseren ipv uitvoeren. Hier komt veel wiskunde bij kijken

Ook maken die punten die ge daar voorschotelt allemaal ni zoveel uit. Uw doorzettingsvermogen, interesse en 'algemene motivatie' is belangrijker dan je richting uit het middelbaar ;p. Ik ga volgend jaar zelf Informatica doen op unief (UA) en ne maat van mij gaat TI doen.

Voor de rest nog veel geluk met uw keuze, maar als je goed wiskunde en je hebt veel interesse in de informatica zou ik toch naar unief gaan. Je krijgt later meer kansen in de bedrijfswereld en hebt hogere functies. En nu ni gaan zagen van ge kunt da ook met een hogeschool diploma e ;p
Iemand met een TI diploma zal later programma's proggen, 'bevelen' krijgen. Een universitaire informaticus zal meer problemen oplossen, leiding geven enz. (en nee hiermee wil ik niet zeggen dat TI slechter is en je kan er ook goed u kost mee verdienen, maar je zal doorgaans toch een lager startloon hebben)

stvw
16 juli 2006, 00:30
:sleep: :sleep: :sleep:
Next please
Weer zo'n opbouwende spam ... :ironic:

Laat het toch gewoon jongen ... en ga terug buiten spelen!

-=XortioN=-']n/o maar ik kwam van economie wiskunde met aanrading dat verder te doen..

None taken ;) ... Ik kwam ook uit economie wiskunde maar ben informaticabeheer gaan doen :)

-=XortioN=-'] ik wou toch iets informatica gericht doen en eerst wou ik informatica beheer doen, directeur van mijn school zei : doe dat niet, is veel te grote verlaging van niveau. Doe boekhouden informatica, dat is nog iets hoger en kunt ge meer richtingen mee uit... En ik geef hem wel gelijk als ik onze klas vergelijk met de informatica beheer richting .. (ik zeg niet dat het retards zijn, het is gewoon "lagere" richting, ook was onze informatica uitgebreider dan dat van hun.)

C-attesten zegt meer over de lichting 'idioten' dan de richting zelf ;) (misschien zelfs meer als ze het zo moeilijk hadden erdoor te geraken)

In de school waar ik informaticabeheer gedaan heb leek die richting zich ook meer toe te spitsen op de diepere informatica tegenover de boekhouden richting die vooral de office toepassingen ervan ging bestuderen :)

-=XortioN=-'] toch bedankt voor de info.. ga wss toch hogeschool doen. Maar weet nog niet juist wat.

Op je andere vragen kan ik niet antwoorden maar ik kan enkel zeggen wat ik gedaan heb ;)

Zorg gewoon dat je zeker van je stuk bent en dat je genoeg informatie omtrent je te volgen richting weet ;) ... Dat bespaart je een hoop ellende als het dan toch niet je droomrichting is die het ooit leek :p

[HBV]-=XortioN=-
16 juli 2006, 00:32
hmmm kreek .. bedankt voor die info heeft mij eigenlijk goed geholpen :D (niet sarcastisch bedoelt, maar echt) .. Mijn motivatie is sterk ja, alleen heb ik zo wa de schrik dat ze u bij unief bijna niet meer opvolgen. Ze laten u schijnt meer los gaan , of is dat allemaal overdreven?

@ Wundagore ... kben op mn 7 jaar me pc begonnen, elke dag constant op bezig. Op mn 10 jaar stak ik zelf al pc's ineen en windows erop zetten, heb mn pc nooit binnen gedaan als er iets kapot was. Altijd zelf gemaakt, dus praktijk kwa informatica weet ik persoonlijk genoeg. Mn neef is ongeveer hetzelfde, die heeft dan in pc winkel kunnen gaan werken. Theoretisch gedeelte geef ik toe, weet ik niet veel van, ik weet het in de omgang wat voor wat dient.. maar vraag met niet de theoretische uitleg van gegevens verwerken enzo.

En wat wij gezien hebben bij informatica:

vba (excell & access, spellekes programeren en da gedoe), asp, html, css, flash, photoshop, ... We hebben meer gezien dan de informatica beheer richting uit ons school op informatica gebied (software dan) ... hardware hebben we noppes gezien

*edit*
dat verschilt natuurlijk ook wel van school op school ...

[HBV]-=XortioN=-
16 juli 2006, 00:35
idd stvw ... kweet het , probleem is velen komen naar informatica richting omdat ze beetje op pc bezig zitten. Ze zitten op msn, maken paar sites, spelen games,... e.d. en daarom denken ze direct : ik ben informaticus, jammer genoeg voor hun is informatica VEEL meer dan dat. Maar ge ziet het gevolg, mijn klas zat vol met dat 'soort' volk. Gevolg : er zijn er maar 2 van de 16 die verder gaan in informatica omdat het hun gewoon te moeilijk is en hun niet ligt.

merci voor de tip ;)

Kreek
16 juli 2006, 00:41
Het is wel zo dat je op unief nog 'iets' meer vrijheid hebt t.o.v. hogeschool. Hogeschool doet meer denken aan de sleur van het middelbaar. Elke dag naar de les, leerkrachten die je wel goed opvolgen enz (is vooral handig als je nogal lui bent en niet graag leert ofzo). Op unief heb je een minder familiaire relatie met je proffen, maar die proffen hebben wel assistenten waar je altijd terecht kan als je iets niet snapt. Na de uren doen die zelfs nog zittingen enzo dacht ik (maar daar ben'k ni zeker van). Dus die assistenten kunnen u ook zeker helpen hé.

Daarbij komt ook nog dat het niveauverschil TI <-> Informatica wel redelijk groot is, op de infodag van TI werd er gezegd (niet door mij dus! door de school, en dit is weer niet slecht bedoeld ;p) dat 75% van TSO komt. Als je twijfelt of je de wiskunde niet aankan, is er nog altijd een overbruggingscursus in september. Hier herhalen ze alle wiskunde van de 3de graad 6U ASO (die ik zelf ook ga volgen :)). Voor de rest moet je zelf kiezen; en nog is veel geluk ;p

Hellrabbit
16 juli 2006, 01:25
Weer zo'n opbouwende spam ... :ironic:

Laat het toch gewoon jongen ... en ga terug buiten spelen!

Uw uitleg trok gewoon op niks. Neem liever een voorbeeld aan Kreek

SharkyXTS
16 juli 2006, 10:17
Hou er ook rekening mee dat als je Informatica gaat doen aan een universiteit (KULAK in mijn geval), je het eerste jaar (verder ben ik nog niet :p) vooral zal bezig zijn met theoretische/wiskundige vakken. De enige vakken waarin "met een pc kunnen werken" van belang zijn, zijn de programmeervakken en Informaticawerktuigen (inleiding op Windows, Linux, HTML, Perl, ... maar ook niet meer dan een inleiding!). Je zal dus maar een paar uur in de week achter je computer moeten kruipen, in tegenstelling tot hogeschool waar men veel meer op een scherm mag kijken.

Algemeen komt hogeschool meer overeen met informatica in de praktijk, terwijl unief informatica als wetenschap zal beschouwen (zoals iemand hierboven al aanhaalde).

Fighting Hobbit
16 juli 2006, 11:09
Zoals de informatica studenten aan de KUL zelf zeggen, op universitair niveau staat praktijk ondergeschikt aan theorie. Verwacht daar dus niet teveel programmeren en van die dingen, je krijgt er vooral veel wiskunde. Het komt er zo'n beetje op neer dat je heel veel met algoritmes enzo zal moeten werken.

Ik denk idd dat er tijdens het jaar maar zeer weinig aan kan gedaan worden, het probleem situeert zich immers bij de instroom van de studenten uit het middelbaar. Veel studenten kiezen informatica immers via eliminatie (wiskunde: te theoretisch, natuurkunde: te ingewikkeld, chemie: ni interessant, ..., informatica: allez dan, ik ken wel wa van computers) en dan steekt de zware wiskunde (die zeker ni mag verdwijnen) wel zwaar tegen in het eerste semester van eerste bachelor.
Deze quote komt van op het Wina forum, het ging er toen over dat het slaagpercentage bij informatica enorm laag was, 9 generatiestudenten die geslaagd waren.

[HBV]-=XortioN=-
16 juli 2006, 12:21
hmmmm ... ik heb toch liever iets meer prakijk, kweet het echt niet é ..

Achja kheb nog tijd en misschien is die cursus wel intressant maar ik heb vakantiewerk tot half september :sad:
allemaal al bedankt voor uw info !

DesorteD
16 juli 2006, 12:43

met van buiten blokken gaat ge er aan het unif niet komen in informatica..
informatica aan het unif is begrijpen, als ge het niet begrijpt dan wordt ge gewoon af gemaakt op een examen.

er zijn veel meer mogelijkheden met een universitair dimploma.
en yah ge kunt na een hoge school opleiding verder gaan aan het unif maar wat is het nut van eerst hoge school te doen en dan unif?
het kost u een pak meer geld, ge vermijdt er geen wiskunde vakken mee want ge krijgt de wiskunde die voor ons verspreidt zijn over de eerste 2 jaar allemaal op 1 jaar maw het is "nog" zwaarder...

[HBV]-=XortioN=-
16 juli 2006, 12:59
*edit*

never mind :P

doe maar lekker verder :D

QplQyer
16 juli 2006, 13:20
Informatica op universitair niveau is:
- een poging tot informatica als een wetenschap te bedrijven, maar daar slaagt men hoegenaamd nog niet in (in het BaMa systeem misschien verbetering, alhoewel)
- tamelijk wat wiskunde (ik kan niet zeggen veel, het BaMa-systeem heeft beduidend minder wiskunde dan het KanLi-systeem)
- eerste jaren voor sommige vakken wat blokwerk, maar met BaMa is dat wederom veranderd en zijn vele vakken in de bachelorjaren ook open boek met oefeningen, begrijpen is daar dus de boodschap
- vraagt genoeg motivatie en doorzettingsvermogen, uiteindelijk komt het neer op dat je van elk vak zelf het nut moet gaan inzien, wie dat niet doet, komt er vaak niet.
- een richting met enorm lage slagingspercentages ... 1/4~1/3 dat erdoor is in het eerste jaar, zie wederom de motivatie.
- na de bachelor keuze uit vier masters, drie daarvan zijn aan de faculteit ingenieurswetenschappen, duren twee jaar en geven je ook de ir-titel: software-ontwikkeling, embedded systems, ICT. Vervolgens heb je ook nog een master aan de faculteit wetenschappen van 1 jaar: master in de wiskundige informatica. Die laatste is de meest theoretische.

Industrieel ingenieur informatica is:
- Eerste jaren voornamelijk algemene vakken en ook niet specifiek informatica-vakken (dus als dit je van Burgie weerhield, hier heb je dit ook)
- Meer praktijkgerichte aanpak (maar verkijk je daar niet op, wat "praktijktgericht" is en wat "theoretisch gericht is", is niet éénduidig bepaald)
- Enkel te volgen aan Hogent dacht ik

De verschillende andere richtingen van het korte type verschillen nogal veel en ken ik niet genoeg om daar iets over te zeggen.
Nog meer info over bachelor informatica aan de universiteit: http://sbin.ugent.be

Verkijk je echt vooral niet op zulke termen als "theoretischer" en "praktijkgerichter", de universitaire informatica-cursussen zijn hoegenaamd niet zo theoretisch in de eerste jaren (meer wiskunde krijgen betekent niet automatisch theoretischer, als die wiskunde of logica niet gebruikt wordt om concepten zoals software-ontwikkeling uit te leggen, dan is die richting qua informatica-vakken zeker niet theoretisch).

Jonkheer2
16 juli 2006, 14:33
Opgepast, ik heb de indruk dat XortioN het begrip "informatica" erg ruim neemt, ruimer dan de meesten hier verstaan. Ik zou het eerder lezen als "interesse in techniek waar de PC een duidelijke band mee heeft".
Hij denkt volgens mij dat informatica buiten programmeren of programmeertechnieken en andere, ook de hardware en werking van bv. de PC en onderdelen is. Ik kan me natuurlijk vergissen :)

Persoonlijk zou ik hem richting prof. Bach Informatica of Elektronica sturen en misschien zelfs industrieel ingenieur. Het is spijtig dat hij van andere richtingen geen notie heeft (zoals elektronica, mechanica en andere), misschien zou hij zich in één van deze nog beter terugvinden. In dat opzicht is industrieel wel interessant. Daar krijg je twee jaar van alles wat, zodat je tegen het 3de jaar wel ongeveer weet waar je interesses liggen.

Er zijn trouwens ook hogescholen die in hun prof. bach. info. totaal geen wiskunde meer geven...

Ik zeg het met enige terughoudendheid, maar ik denk dat prof. bach. info. wel het meest bij zijn hierboven beschreven wensen aanleunt. Moest hij na die studie ergens anders het licht gezien hebben, dan kan hij nog altijd in 2-3 jaar misschien industrieel ingenieur bijdoen (wat niet evident is) of iets anders.

NapalmBenny.
16 juli 2006, 15:45
Als ge toep informatica doet, zie je vooral programmeren, netwerken, en systeemanalyse, puur in de toegepaste vorm. Wiskunde zogoed als niets, je ziet wel wat binair rekenen en statistieken, maar daar ga je niet aan doodgaan. Van de hardwarekant, zie je compleet niets, maar dan echt niets.

Achteraf kan je 2 jaar bijdoen om ind ingenieur te worden, of om master in de toep informatica te worden.

[BAT] Hydra
20 juli 2006, 20:47
Informatica op universitair niveau is:
- een poging tot informatica als een wetenschap te bedrijven, maar daar slaagt men hoegenaamd nog niet in (in het BaMa systeem misschien verbetering, alhoewel)
- tamelijk wat wiskunde (ik kan niet zeggen veel, het BaMa-systeem heeft beduidend minder wiskunde dan het KanLi-systeem)
- eerste jaren voor sommige vakken wat blokwerk, maar met BaMa is dat wederom veranderd en zijn vele vakken in de bachelorjaren ook open boek met oefeningen, begrijpen is daar dus de boodschap
- vraagt genoeg motivatie en doorzettingsvermogen, uiteindelijk komt het neer op dat je van elk vak zelf het nut moet gaan inzien, wie dat niet doet, komt er vaak niet.
- een richting met enorm lage slagingspercentages ... 1/4~1/3 dat erdoor is in het eerste jaar, zie wederom de motivatie.
- na de bachelor keuze uit vier masters, drie daarvan zijn aan de faculteit ingenieurswetenschappen, duren twee jaar en geven je ook de ir-titel: software-ontwikkeling, embedded systems, ICT. Vervolgens heb je ook nog een master aan de faculteit wetenschappen van 1 jaar: master in de wiskundige informatica. Die laatste is de meest theoretische.

Industrieel ingenieur informatica is:
- Eerste jaren voornamelijk algemene vakken en ook niet specifiek informatica-vakken (dus als dit je van Burgie weerhield, hier heb je dit ook)
- Meer praktijkgerichte aanpak (maar verkijk je daar niet op, wat "praktijktgericht" is en wat "theoretisch gericht is", is niet éénduidig bepaald)
- Enkel te volgen aan Hogent dacht ik

De verschillende andere richtingen van het korte type verschillen nogal veel en ken ik niet genoeg om daar iets over te zeggen.
Nog meer info over bachelor informatica aan de universiteit: http://sbin.ugent.be

Verkijk je echt vooral niet op zulke termen als "theoretischer" en "praktijkgerichter", de universitaire informatica-cursussen zijn hoegenaamd niet zo theoretisch in de eerste jaren (meer wiskunde krijgen betekent niet automatisch theoretischer, als die wiskunde of logica niet gebruikt wordt om concepten zoals software-ontwikkeling uit te leggen, dan is die richting qua informatica-vakken zeker niet theoretisch).

Heel mooie omschrijving van wat je van informatica aan de universiteit mag verwachten!! Helaas laten ze in leuven geen 2-jarige master toe :sad:
Je kan er enkel een éénjarige master aan de faculteit wetenschappen volgen. Als je de master cw wilt doen, moet je heel je bachelor programma aanpassen en erg veel ingenieursvakken bijpakken in 2e en 3e bach. Niemand van ons (studenten 2e bach inf. aan de KUL) heeft dit jaar deze keuze dan ook genomen.

Voor diegenen die geinteresseerd zijn, hier is mijn rapport: http://www.bat-clan.be/resultatenUnif2006.PNG

Kreek
20 juli 2006, 22:29
Hydra']Heel mooie omschrijving van wat je van informatica aan de universiteit mag verwachten!! Helaas laten ze in leuven geen 2-jarige master toe :sad:
Je kan er enkel een éénjarige master aan de faculteit wetenschappen volgen. Als je de master cw wilt doen, moet je heel je bachelor programma aanpassen en erg veel ingenieursvakken bijpakken in 2e en 3e bach. Niemand van ons (studenten 2e bach inf. aan de KUL) heeft dit jaar deze keuze dan ook genomen.

Voor diegenen die geinteresseerd zijn, hier is mijn rapport: http://www.bat-clan.be/resultatenUnif2006.PNG

Kunt ge na uw bachelor ni naar Gent gaan en daar cw gaan doen ofzo? :unsure:

zoutvat
5 augustus 2006, 13:53
-=XortioN=-']Gegroet,

<knip>
Ik wou eerst inginieur informatica doen op universitair niveau, maar is schijnt eerste 3 jaar geen informatica dus dat doe ik al niet. <knip>

FF hierop reageren. Als je eerst een universitaire bachelor informatica doet, kan je met dat diploma rechtstreeks overschakelen naar een master in de ingenieurswetenschappen computerwetenschappen. Dan heb je nog de keuze tussen: software engineering en informatica en wiskunde. De computerwetenschappen: ingebedde systemen is in principe enkel toegankelijk voor 'echte' ingenieurs, hoewel je dat ook nog kan doen mits de nodige zelfstudie, maar het wordt iig niet aangeraden.

Software engineering is daaraantegen een perfect aansluitende master op een academische bachelor informatica. Ik geloof dat ze op de Ugent zelfs geen master informatica geven, maar dat ze de studenten naar de ingenieursmasters sturen.

zoutvat
5 augustus 2006, 13:54
Hydra']Heel mooie omschrijving van wat je van informatica aan de universiteit mag verwachten!! Helaas laten ze in leuven geen 2-jarige master toe :sad:

Zie ook de post boven mij. in gent zijn ze daar blijkbaar veel soepeler in.
@Kreek: Je wordt een klasgenootje van me!

QplQyer
5 augustus 2006, 14:20
FF hierop reageren. Als je eerst een universitaire bachelor informatica doet, kan je met dat diploma rechtstreeks overschakelen naar een master in de ingenieurswetenschappen computerwetenschappen. Dan heb je nog de keuze tussen: software engineering en informatica en wiskunde. De computerwetenschappen: ingebedde systemen is in principe enkel toegankelijk voor 'echte' ingenieurs, hoewel je dat ook nog kan doen mits de nodige zelfstudie, maar het wordt iig niet aangeraden.

Software engineering is daaraantegen een perfect aansluitende master op een academische bachelor informatica. Ik geloof dat ze op de Ugent zelfs geen master informatica geven, maar dat ze de studenten naar de ingenieursmasters sturen.
Jup, enkel ingenieurmasters of master in de wiskundige informatica (voor de mensen die de theorie achter de informatica leuk vinden).

Massis
5 augustus 2006, 15:58
Als ge toep informatica doet, zie je vooral programmeren, netwerken, en systeemanalyse, puur in de toegepaste vorm. Wiskunde zogoed als niets, je ziet wel wat binair rekenen en statistieken, maar daar ga je niet aan doodgaan. Van de hardwarekant, zie je compleet niets, maar dan echt niets.

Achteraf kan je 2 jaar bijdoen om ind ingenieur te worden, of om master in de toep informatica te worden.

ahum, ik heb net 1e jaar toegepaste informatica afgewerkt:

1e trimester computer architectuur: beginnen bij binaire stelsels, BASIC en assembler, maar ook lekker wel de volledige geschiedenis van de processor kennen.

2e trimester comp. arch. : volledige werking van hdd, volledige evolutie van graka's, alle poorten, schermen, randapparatuur, keyboard codes enzo, ook nog steeds assembler (iets uitgebreider)...

laatste les van 2e trim: zelf ne pc in mekaar steken

ge ziet dus WEL hardware...

ik heb mij overigens laten vertellen, ben dus nie zeker, dat ge om uw brugjaar en daarna master informatica te mogen doen, eerst beide afstudeerrichtingen toegepaste informatica moet voltooien (programmeren & multimedia // netwerken & systeembeheer)
als ge echter 1 afstudeerrichting gedaan hebt zou het wel kunnen dat ge de andere op een trimester kunt doen (da wisten ze nu nog nie... aangezien we nu pas 1e lichting bama zitten)

Kreek
5 augustus 2006, 16:25
Zie ook de post boven mij. in gent zijn ze daar blijkbaar veel soepeler in.

jeuuj, gaat ge op kot? :unsure:

Candyman66
5 augustus 2006, 16:54
ahum, ik heb net 1e jaar toegepaste informatica afgewerkt:

1e trimester computer architectuur: beginnen bij binaire stelsels, BASIC en assembler, maar ook lekker wel de volledige geschiedenis van de processor kennen.

2e trimester comp. arch. : volledige werking van hdd, volledige evolutie van graka's, alle poorten, schermen, randapparatuur, keyboard codes enzo, ook nog steeds assembler (iets uitgebreider)...

laatste les van 2e trim: zelf ne pc in mekaar steken

ge ziet dus WEL hardware...

ik heb mij overigens laten vertellen, ben dus nie zeker, dat ge om uw brugjaar en daarna master informatica te mogen doen, eerst beide afstudeerrichtingen toegepaste informatica moet voltooien (programmeren & multimedia // netwerken & systeembeheer)
als ge echter 1 afstudeerrichting gedaan hebt zou het wel kunnen dat ge de andere op een trimester kunt doen (da wisten ze nu nog nie... aangezien we nu pas 1e lichting bama zitten)

Veel meer dan dat zult ge niet meer zien, ik heb mijn 2de jaar achter de rug en ik heb nog geen enkel stuk hardware in mijn handen gehad. Ge zult echter wel een hele hoop theorie gaan zien over netwerken zoals routers, hubs en al zijn voorgangers + vanalles over de bekabeling. Jaja, we hebben zelfs een netwerkkabel mogen bewonderen in zijne volle glorie :D
Het komende jaar ga ik waarschijnlijk kiezen voor netwerken&besturingssystemen. Naar het schijnt zou daar ook niet al te veel hardware bij te pas komen, de nadruk ligt er eerder op de security van netwerken, firewalls, een beetje scripting en zelfs wat hacking :p
Anyway, als ge iets zoekt ivm hardware, dan zou ik niet naar de XIOS in Diepenbeek komen ;)

Elpenor
5 augustus 2006, 17:18
Gegroet,

<knip>
Ik wou eerst inginieur informatica doen op universitair niveau, maar is schijnt eerste 3 jaar geen informatica dus dat doe ik al niet. <knip>

Ook even reageren:

over burg. ir. comp. wetenschappen in Gent:

eerste jaar burg ir (gemeenschappelijk voor alle richtingen): 6 wiskunde vakken, 2 scheikunde vakken, natuurkunde, 2 algemene vakken (economie en filosofie) en één vak "informatica. Dat ene vak is inleiding tot programmeren in Java (veel meer dan basis van OOP zie je niet) en stelt niet veel voor als je al wat kunt programmeren en al wat van PC's af weet.

tweede jaar begint de opsplitsing al, eerste semester zijn nog algemene ingenieursvakken, maar in het tweede semester krijg je programmeren (C/C++) en computerarchitectuur.

Vanaf het derde jaar zijn de richtingen volledig gesplitst (af en toe nog eens een gemeenschappelijk vak met elektrotechniek). Je krijgt dan allerlei computervakken.

Dus eerste 3 semesters moet je niet teveel informatica verwachten, maar wel heel veel wiskunde, wetenschappen en ingenieursvakken. Dit is minder dan de 3 jaar die jij dacht, maar onderschat die 3 semesters niet, dit zijn de zwaarste van de ingenieursopleiding en zeker met een beprekte wiskunde kennis (minder dan 6 uur) is het bijna onbegonnen werk.

zoutvat
5 augustus 2006, 17:26
jeuuj, gaat ge op kot? :unsure:

Neen, de afstand van mijn huis tot de ua is goed met de fiets te doen. Jij?

Kreek
5 augustus 2006, 17:29
Neen, de afstand van mijn huis tot de ua is goed met de fiets te doen. Jij?

mja, ik woon (te) ver om nie op kot te gaan, maar iemand van mijn klas gaat wel pendelen (tis zo'n 60km heen) en da lijkt me toch nie te doen ze, maar die zit op stadscampus.

zoutvat
5 augustus 2006, 19:46
Waar woon je? De stadscampus is nog behoorlijk goed bereikbaar met het OV, de campus waar informatica zit absoluut niet. Ik ben sneller met de fiets dan met de bus vanuit Wommelgem.

cG`
5 augustus 2006, 21:20

Van mij ook dan ;) Kheb trouwens vernomen dat er in 1ste bach 88/95 ingeschrevenen 2de zit heeft, is da nu nie motiverend? :D

Kreek
5 augustus 2006, 22:06
Ik woon in Geel.. en amai 88/95 2de zit, wtf ;o

Quilombo
5 augustus 2006, 22:13
'k heb alles ne keer globaal gelezen en 't kan zijn da'k erover heb gezien, ma 'k snap anders nie da hier nog niemand heeft gezegd:

vergeet dieje informatica aan de univ al maar als ge uit die richting komt, je hebt het eerste (semester?) jaar dezelfde wiskunde als de manne van wiskunde zelf en da kan je in de verste verte nie aan als ge geen 6u wiskunde hebt gehad

Massis
6 augustus 2006, 12:29
Van mij ook dan ;) Kheb trouwens vernomen dat er in 1ste bach 88/95 ingeschrevenen 2de zit heeft, is da nu nie motiverend? :D

diepenbeek @ xios heeft 100+ van de 130-135 (ongeveer he) 1ejaars prof bach informatica 2e zit ;)

10 man door
22 man "met compensatie" (gedelibereerd dus)
de rest allemaal herexames, maar ik ben daar gelukkig nie bij :D

't valt mij btw ook op da het vooral ASO'ers zijn die doorkomen...

'k moet ook Quilombo gelijkgeven: voor een prof bach is 2-3 u wiskunde genoeg om door te komen op uw wiskunde, voor informatica @ unief is 6 u geen luxe...

Candyman66
6 augustus 2006, 16:16
diepenbeek @ xios heeft 100+ van de 130-135 (ongeveer he) 1ejaars prof bach informatica 2e zit ;)

10 man door
22 man "met compensatie" (gedelibereerd dus)
de rest allemaal herexames, maar ik ben daar gelukkig nie bij :D

't valt mij btw ook op da het vooral ASO'ers zijn die doorkomen...

'k moet ook Quilombo gelijkgeven: voor een prof bach is 2-3 u wiskunde genoeg om door te komen op uw wiskunde, voor informatica @ unief is 6 u geen luxe...

Lol, Het wordt precies elk jaar erger bij ons op XIOS. Bij ons was vorig jaar (1ste jaar) ongeveer de helft geslaagd en de andere helft had herexamens. ;)

Ik vond de wiskunde in ieder geval niet moeilijk, had dit jaar zelfs een 18 gescoord :) Het niveau op de school ligt niet al te hoog, als ge af en toe uw zaken eens wat bijhoudt en wat moeite doet (lees: naar de les komt) dan geraakt ge er wel door :)

Hellrabbit
6 augustus 2006, 16:54
'k heb alles ne keer globaal gelezen en 't kan zijn da'k erover heb gezien, ma 'k snap anders nie da hier nog niemand heeft gezegd:

vergeet dieje informatica aan de univ al maar als ge uit die richting komt, je hebt het eerste (semester?) jaar dezelfde wiskunde als de manne van wiskunde zelf en da kan je in de verste verte nie aan als ge geen 6u wiskunde hebt gehad

zelfde leerstof, ander examen wel :)

Massis
6 augustus 2006, 16:58
Lol, Het wordt precies elk jaar erger bij ons op XIOS. Bij ons was vorig jaar (1ste jaar) ongeveer de helft geslaagd en de andere helft had herexamens. ;)

Ik vond de wiskunde in ieder geval niet moeilijk, had dit jaar zelfs een 18 gescoord :) Het niveau op de school ligt niet al te hoog, als ge af en toe uw zaken eens wat bijhoudt en wat moeite doet (lees: naar de les komt) dan geraakt ge er wel door :)

19.5 op 1ejaar wisk :cool:

't schijnt wel dat dit jaar idd een van de ergsten ooit was :D

veel mensen kiezen dan ook , zoals eerder gezegd, informatica uit eliminatie... en jah, motivatie hebt ge nodig in een praktijkgerichte opleiding (in elke opleiding trouwens)

en 't niveau nie hoog liggen? 'k vind da de projecten zeker moeilijk genoeg zijn + PHL is nog 'n pak lager van niveau zenne... maar idd, bijhouden & lesgaan is de boodschap

Candyman66
6 augustus 2006, 17:35
19.5 op 1ejaar wisk :cool:

't schijnt wel dat dit jaar idd een van de ergsten ooit was :D

veel mensen kiezen dan ook , zoals eerder gezegd, informatica uit eliminatie... en jah, motivatie hebt ge nodig in een praktijkgerichte opleiding (in elke opleiding trouwens)

en 't niveau nie hoog liggen? 'k vind da de projecten zeker moeilijk genoeg zijn + PHL is nog 'n pak lager van niveau zenne... maar idd, bijhouden & lesgaan is de boodschap

Damn daar overtreft ge me met uw punt voor wisk, ik had vorig jaar maar een 16 :p

Als ge het nu redelijk moeilijk vond, dan gaat het er nu niet op verbeteren vrees ik ;) Als ge het project gaat krijgen dat wij dit jaar moesten doen, dan gaat ge heel veel tijd achter uwe pc mogen doorbrengen om het tot een goed einde te brengen. Maar ge zijt er gelukkig wel met een 4tal mensen aan bezig :)

Buiten dat project viel het jaar wel vrij goed mee :cool:

Massis
6 augustus 2006, 17:39
Damn daar overtreft ge me met uw punt voor wisk, ik had vorig jaar maar een 16 :p

Als ge het nu redelijk moeilijk vond, dan gaat het er nu niet op verbeteren vrees ik ;) Als ge het project gaat krijgen dat wij dit jaar moesten doen, dan gaat ge heel veel tijd achter uwe pc mogen doorbrengen om het tot een goed einde te brengen. Maar ge zijt er gelukkig wel met een 4tal mensen aan bezig :)

Buiten dat project viel het jaar wel vrij goed mee :cool:

moeilijk? 'k ben't jaar echt op mn sokken doorgekomen zenne :D (80.79% ...) , ma bij da project (bankterminal schrijven in vb.net) kregen we echt VEEL te weinig uitleg...
en dan doede het volgens wat ge snapt uit de opgave, en het doet wat het moet doen, maar nee hoor, de leerkracht had eigenlijk iets anders in gedachten van werkmethode...

Candyman66
6 augustus 2006, 19:40
moeilijk? 'k ben't jaar echt op mn sokken doorgekomen zenne :D (80.79% ...) , ma bij da project (bankterminal schrijven in vb.net) kregen we echt VEEL te weinig uitleg...
en dan doede het volgens wat ge snapt uit de opgave, en het doet wat het moet doen, maar nee hoor, de leerkracht had eigenlijk iets anders in gedachten van werkmethode...

Dat laatste komt mij zo bekend voor :D Dat bolde bij ons ook perfect, en bij de meeste trouwens. Toch was er volgens de lectoren maar 1 groepke in onze klas goed genoeg want al de rest was gebuist :ironic:
Uitleg geven ze idd veel te weinig, ook dit jaar weer hetzelfde geval. Hoewel we toch redelijk wat vrijheid hadden in wat we mochten implementeren :)

*EDIT*
Als ge het eerste jaar met zo een hoog percentage slaagt, dan mogen die 2 andere jaren ook geen problemen geven ;)

Massis
6 augustus 2006, 20:08
ik ben dan ook van plan als alles goe gaat 2 afstudeerrichtingen, brugjaar en masterjaar te doen :p

ma nu ben'k op zoek naar kot, 'k wou op jonckholt gaan maar alles is al verhuurt :( oudres hebben pas vorige week toegestemd da'k op kot mag...

Candyman66
6 augustus 2006, 20:54
Ik was ook aan het denken om misschien de 2 afstudeerrichtingen te doen aangezien ge bij dat 2de jaar maar 1 trimesterke moet doen omdat de gemeenschappelijke vakken dan wegvallen (stage + vakken gelijk communicatie etc..)

Als ge niet op kot kunt, kunt ge nog altijd de bus pakken. Dat kost u maar 150 € voor een jaar ;) Het enigste nadeel zijn de lange ritten, maar na 2 jaar ben ik dat al gewoon :p

zoutvat
6 augustus 2006, 22:31

Er zijn er toch 7 door he :D

Ik heb ook de examens eens bekeken, ze leken me op zich nog wel mee te valen. Wiskunde was grotendeels herhaling van mijn laatste 2 jaar. Ik deed een 8uurs richting met 8 uur 'echte' wiskunde, dus geen uur 'wiskunde in kunst/informatica' oid.

Psychodweep
6 augustus 2006, 22:44
Als je toch eerst voor een "hoog" diploma wilt gaan, dan zou ik Industrieel Ingenieur Informatica doen. Dit is een zeer moeilijke richting als je uit boekhouden informatica komt. Het is niet onmogelijk om te slagen, maar je zal er heel hard voor moeten werken. Zelfs heel wat mensen uit een wetenschappen wiskunde 6 of Industriële Wetenschappen buizen in deze richting.
Als het eerste jaar niet lukt, dan kan je nog altijd dan Toegepaste Informatica doen. Dat moet jou zeker liggen.
Probleem is wel dat je dit enkel in Gent (Ind. Ing. INF) kunt volgen (Hogeschool Gent).

Het eerste anderhalf jaar worden vooral wetenschapsvakken gegeven en enkele informatica vakken zoals programmaren (C++) en het vak basisinformatica en computernetwerken.
In het eerste jaar zie je enkel een deel programmeren en basis informatica.
Andere vakken zijn Chemie, Mechanica, Fysica, Numerieke Algoritmen, Wiskunde, Elektriciteit.
Je zal heel wat problemen met deze vakken hebben, aangezien je nog geen of amper chemie hebt gehad. De wiskunde is veel moeilijker en je moet heel wat inzicht hebben.
Informatica op universitair niveau is veel te moeilijk voor jou, maar deze richting zal je toch niet doen.....

Massis
7 augustus 2006, 00:10
Ik was ook aan het denken om misschien de 2 afstudeerrichtingen te doen aangezien ge bij dat 2de jaar maar 1 trimesterke moet doen omdat de gemeenschappelijke vakken dan wegvallen (stage + vakken gelijk communicatie etc..)

Als ge niet op kot kunt, kunt ge nog altijd de bus pakken. Dat kost u maar 150 € voor een jaar ;) Het enigste nadeel zijn de lange ritten, maar na 2 jaar ben ik dat al gewoon :p

heb sowieso altijd gopass

maar na middernacht rijden der geen bussen meer, en ik wil nie opstaan om 6.30 om om 8 u op school te zijn en te moeten wachten tot les begint om 9.35
en ik wil van mn klein zuske af :D
ik wil een kot!

ik heb trouwens zeer waarschijnlijk al een stageplaats klaar, mss zelfs 2 :p

Candyman66
7 augustus 2006, 11:24
ik heb trouwens zeer waarschijnlijk al een stageplaats klaar, mss zelfs 2 :p

Damn you rock dude :D

Maar ik hoef zelf waarschijnlijk ook niet te klagen want ik kan als alles goed gaat stage lopen op school bij gasten die een vrij groot project begeleiden (Jadimo (http://www.jadimo.be)).
Die gast stuurde vandaag een mail terug om te zeggen dat hij na zijn verlof mij nog iets ging laten weten wanneer ik eens even kan langs komen voor wat info etc :)

Wat zijn uw mogelijke stageplaatsen ?

Emerxill
7 augustus 2006, 13:36
Damn you rock dude :D

Maar ik hoef zelf waarschijnlijk ook niet te klagen want ik kan als alles goed gaat stage lopen op school bij gasten die een vrij groot project begeleiden (Jadimo (http://www.jadimo.be)).
Die gast stuurde vandaag een mail terug om te zeggen dat hij na zijn verlof mij nog iets ging laten weten wanneer ik eens even kan langs komen voor wat info etc :)

Wat zijn uw mogelijke stageplaatsen ?
Een project waar 2 man aan werkt is nu ni echt groot te noemen :p
Als et van Vos afhing had ik daar ook aan meegewerkt (vast werk, nie als stage), maar door een rare gang van hierarchie is't nooit doorgegaan... Nuja, als de docenten daar mij punten afhielden als ik bepaalde Patterns gebruikte voor mijn examen op te lossen stel ik mij toch vragen bij de gang van zaken daar op de Xios...
Soit, JaDiMo is een zeer leerrijk project. Allez was, want et meeste werk wa er nu is, is "finetuning" en kleine dingens ontwikkelen :p. En ik dacht dat da ma tot november 2005 liep :confused:
Tenzij ze ergens een nieuw budget hebben kunnen verkrijgen voor de ontwikkeling van iets "nieuws" ofzoiets. Ik hoop dat voor u :)

Candyman66
7 augustus 2006, 14:26
Hunne website ziet er idd wel wat verouderd uit, maar bij de lijst van (nieuwe!) bedrijven stond Jadimo vermeld dus ik denk dat ze idd weer met iets nieuws gaan beginnen :)

Massis
7 augustus 2006, 15:25
Grin (www.Grin.be) , morgen vergadering met die mannen, moet al wa projectjes gaan coordineren tussen hun en mijne pa, als'k daar ooit stage kan gaan doen zou da ZALIG zijn :D

en eventueel in mn neef zen computerwinkel maar ik vrees da da geen geldige gaat zijn...

mss kan'k nog iets forceren bij I-City aangezien ik alfa ben :p

ma da staat nog nie vast ofc...

rabsi
7 augustus 2006, 16:06
Als je toch eerst voor een "hoog" diploma wilt gaan, dan zou ik Industrieel Ingenieur Informatica doen. Dit is een zeer moeilijke richting als je uit boekhouden informatica komt. Het is niet onmogelijk om te slagen, maar je zal er heel hard voor moeten werken. Zelfs heel wat mensen uit een wetenschappen wiskunde 6 of Industriële Wetenschappen buizen in deze richting.
Als het eerste jaar niet lukt, dan kan je nog altijd dan Toegepaste Informatica doen. Dat moet jou zeker liggen.
Probleem is wel dat je dit enkel in Gent (Ind. Ing. INF) kunt volgen (Hogeschool Gent).

Het eerste anderhalf jaar worden vooral wetenschapsvakken gegeven en enkele informatica vakken zoals programmaren (C++) en het vak basisinformatica en computernetwerken.
In het eerste jaar zie je enkel een deel programmeren en basis informatica.
Andere vakken zijn Chemie, Mechanica, Fysica, Numerieke Algoritmen, Wiskunde, Elektriciteit.
Je zal heel wat problemen met deze vakken hebben, aangezien je nog geen of amper chemie hebt gehad. De wiskunde is veel moeilijker en je moet heel wat inzicht hebben.
Informatica op universitair niveau is veel te moeilijk voor jou, maar deze richting zal je toch niet doen.....

:offtopic: bwa als ge de gemotiveerde van de niet gemotiveerde onderscheid :) buist er praktisch niemand in industieel uit de wetenschappen wiskunde en uit het IW (hebt altijd wel één of andere pechvogel, of eens een slecht examen maar das al te doen in 2de zit)

int begin van deze thread beweerde iemand dat informatica op universitair niveau vooral blokken ==> der komt heus heel wat redeneer werk bij kijken! (is moeilijke richting)

grootste verschil tussen bachelor (niet proffesionele) en master in informatica is dat ge u bezig houd op ander niveau .... master los je meer het probleem op door gebruik te maken van ingewikkelde wiskundige algoritmes (of minder ingewikkelde) en deze dan te programeren ... in bachlor word nadruk gelegd op dat je met bepaalde taal kunt programeren (in de betekenis van regelkes programmeer code schrijven)

@threadstarter persoonlijk raad ik u niet aan van de unief informatica te studeren, omdat ik denk dat iets te moeilijk zou zijn voor jou

de andere opties liggen nog allemaal wel open voor jou, mits voldoende motivatie.... weet als ge industrieel kiest datte veel algemene vakken gaat zien ook

Emerxill
8 augustus 2006, 08:44
grootste verschil tussen bachelor (niet proffesionele) en master in informatica is dat ge u bezig houd op ander niveau .... master los je meer het probleem op door gebruik te maken van ingewikkelde wiskundige algoritmes (of minder ingewikkelde) en deze dan te programeren ... in bachlor word nadruk gelegd op dat je met bepaalde taal kunt programeren (in de betekenis van regelkes programmeer code schrijven)

En het grote verschil tussen die 2 is, dat ne master 1 jaar loon verspilt door da op school te leren en ne goeie bachelor leert dat betaalt op zijn werk :D

Ma ge hebt gelijk, ne master bekijkt informatica meer langs een wiskundige en wetenschappelijke kant (moeilijker) en ne bachelor gaat alles langs ne praktische kant.
Bachelor: hoe los ik welk probleem op met welke programmeertaal. Hoe we het probleem zelf oplossen zien we later wel
Master: hoe los ik het probleem zelf op, welke programmeertaal ik daarvoor gebruik zie ik daarna wel
:D

rabsi
8 augustus 2006, 10:58
En het grote verschil tussen die 2 is, dat ne master 1 jaar loon verspilt door da op school te leren en ne goeie bachelor leert dat betaalt op zijn werk :D

Ma ge hebt gelijk, ne master bekijkt informatica meer langs een wiskundige en wetenschappelijke kant (moeilijker) en ne bachelor gaat alles langs ne praktische kant.
Bachelor: hoe los ik welk probleem op met welke programmeertaal. Hoe we het probleem zelf oplossen zien we later wel
Master: hoe los ik het probleem zelf op, welke programmeertaal ik daarvoor gebruik zie ik daarna wel

dat jaar of twee jaar verschil in loon maakt echt niet veel uit dat haalde dubbel en dik terug op als ge nen master hebt en een beetje ambitie

edit: quote "hoe we het probleem zelf oplossen zien we later wel" dat is nu net het moeilijke aan programeren :) ge kunt iedereen leren regelkes code schrijven die bepaalde dingen doen... maar niet iedereen kan genoeg redeneren om een complex programma te schrijven... ma door dat nen master duurder is voor te betalen zullen de bedrijven ze in team laten samenwerken

voorbeeld :
probleem: er moet bepaalde databank aangemaakt worden van iets
master: zal uit het probleem de entiteiten, attributen en de relaties halen, en dit in schema voorstellen
bachlor: deze maakt dan de databank (de master zou dit evengoed ook kunnen)
(trouwens als ge in iets wil doctoreren kunde altijd databanken pakken :) )

zoutvat
8 augustus 2006, 13:01

BetaalD :naughty:

Emerxill
8 augustus 2006, 13:13
dat jaar of twee jaar verschil in loon maakt echt niet veel uit dat haalde dubbel en dik terug op als ge nen master hebt en een beetje ambitie

edit: quote "hoe we het probleem zelf oplossen zien we later wel" dat is nu net het moeilijke aan programeren :) ge kunt iedereen leren regelkes code schrijven die bepaalde dingen doen... maar niet iedereen kan genoeg redeneren om een complex programma te schrijven... ma door dat nen master duurder is voor te betalen zullen de bedrijven ze in team laten samenwerken

voorbeeld :
probleem: er moet bepaalde databank aangemaakt worden van iets
master: zal uit het probleem de entiteiten, attributen en de relaties halen, en dit in schema voorstellen
bachlor: deze maakt dan de databank (de master zou dit evengoed ook kunnen)
(trouwens als ge in iets wil doctoreren kunde altijd databanken pakken :) )

Van da loon zou ik nog ni zo zeker van zijn, et loonsverschil voor ne startende master tov ne startende bachelor ligt vrij dicht bij elkaar. Vanaf daar heeft ne master idd een streepke voor alst op carriere mogelijkheden aankomt wanneer em ambitie heeft.

Maar ik als bachelor denk toch ook in entiteiten, attributen en relaties...

rabsi
8 augustus 2006, 15:08
Van da loon zou ik nog ni zo zeker van zijn, et loonsverschil voor ne startende master tov ne startende bachelor ligt vrij dicht bij elkaar. Vanaf daar heeft ne master idd een streepke voor alst op carriere mogelijkheden aankomt wanneer em ambitie heeft.

Maar ik als bachelor denk toch ook in entiteiten, attributen en relaties...

voorbeeld msh iets te eenvoudig genomen (gewoon beke basis begrippen dat iedereen zou begrijpen), .... en da loon verschil is idd int begin nie zo groot ma na jaar of 5 zal da verschil wel goed merkbaar zijn

[F6]Ares
8 augustus 2006, 15:20
gemiddelde voor ne startenden universitair is 2500-2700 bruto. Komde daaraan als bachelor ?

Forze
8 augustus 2006, 15:34
Vroeger (1999-2000-2001) toen ik Boekhouden Informatica deed, kenden de meeste leerkrachten informatica zelfs quasi niets van PC's.

Ik deed zelfs de herstellingen van de schoolpc's tijdens de uren, zorgde ervoor dat Telenet zijn installatie correct legde & dat alle netwerken in orde waren.

Ondertussen leerden wij in de lessen TurboPascal programmeren (dat ik al deed sinds het 2de middelbaar) & een beetje excel, word & acces (zelfs geen powerpoint). Als ik tegen mijn leraar sprak over andere programmeertalen kon ik evengoed tegen de muur spreken. Ikzelf had maar 1 echte zwakte & dat was wiskunde. Na 2 maanden werd er bij wijze van proef voor onze klas het aantal uren wiskunde opgedreven van 4u naar 8u & zodoende was ik helemaal de vernieling in gedreven qua punten.

Dit gecombineerd met het feit dat wij vakken als aardrijkskunde, geschiedenis & dergelijke samen hadden met sportklassen waar er gewoon geen les meer gegeven werd, zorgde ervoor dat in het eerste jaar 2 van de 8 leerlingen van onze klas overgingen & in het tweede jaar zelfs maar 1 van de 6.

Dat tweede jaar heb ik meer gespijbeld om geld te verdienen met installaties van pc & internet bij mensen thuis & bij KMO's. Op het einde van het jaar ben ik gestopt (heb enkel nog het examen wiskunde bijgewoond, mijn naam ingevuld & vertrokken :) ). De dag daarna werkte ik al vast in dienst.

Sindsdien werk ik al vijf jaar op een geweldig leuke job die heel goed verdiend, met alle mogelijke doorgroeimogelijkheden & heb ik ervaring op zowat alle belangrijke vakken opgedaan. Ik krijg zelfs constant aanbiedingen van concurrerende bedrijven & zelfs bedrijven van buiten de sector.

IK weet niet of het probleem van informatica-leraren zonder informatica kennis nu ook nog zo'n probleem is zoals in mijn schoolperiode?

Forze
8 augustus 2006, 15:36
Ares']gemiddelde voor ne startenden universitair is 2500-2700 bruto. Komde daaraan als bachelor ?

Als ge geluk + ne goeie kruiwagen hebt meestal. Meeste mensen die ik ken & die starten, beginnen meestal nog amper aan de helft van dat bedrag!

DesorteD
8 augustus 2006, 15:42
IK weet niet of het probleem van informatica-leraren zonder informatica kennis nu ook nog zo'n probleem is zoals in mijn schoolperiode?

toen ik informatica-beheer deed had ik daar eig niet veel last van. Khad toen de indruk dat de leerkrachten toch wisten over wat ze les gaven.

In scholen waar informatica slechts een bij vak is zal het natuurlijk wel anders gesteld zijn. Kheb in men 3de of 4de nog informatica gehad van de lerares geschiedenis...

Emerxill
8 augustus 2006, 15:43
Ares']gemiddelde voor ne startenden universitair is 2500-2700 bruto. Komde daaraan als bachelor ?
Maak daar 2100 - 2500 van en we zijn iettekes realistischer aant praten.
En afhankelijk wat er in dat loon zit: ja daar kom ik nu na een dik jaar werken aan (ni de bovengrens).
Mja xxxx euro bruto is niks zeggend. Om een voorbeeld te geven, ik had laatst 2 contractvoorstellen. De ene gaf 200 bruto meer dan den andere.
Toch verdien ik meer bij dat bedrijf dat mij bruto het minste gaf ... raar eh :p
(da was btw niet de hoofdreden van mijn keuze)

EternalSilence
8 augustus 2006, 15:44
Vroeger (1999-2000-2001) toen ik Boekhouden Informatica deed, kenden de meeste leerkrachten informatica zelfs quasi niets van PC's.

Ik deed zelfs de herstellingen van de schoolpc's tijdens de uren, zorgde ervoor dat Telenet zijn installatie correct legde & dat alle netwerken in orde waren.

Ondertussen leerden wij in de lessen TurboPascal programmeren (dat ik al deed sinds het 2de middelbaar) & een beetje excel, word & acces (zelfs geen powerpoint). Als ik tegen mijn leraar sprak over andere programmeertalen kon ik evengoed tegen de muur spreken. Ikzelf had maar 1 echte zwakte & dat was wiskunde. Na 2 maanden werd er bij wijze van proef voor onze klas het aantal uren wiskunde opgedreven van 4u naar 8u & zodoende was ik helemaal de vernieling in gedreven qua punten.

Dit gecombineerd met het feit dat wij vakken als aardrijkskunde, geschiedenis & dergelijke samen hadden met sportklassen waar er gewoon geen les meer gegeven werd, zorgde ervoor dat in het eerste jaar 2 van de 8 leerlingen van onze klas overgingen & in het tweede jaar zelfs maar 1 van de 6.

Dat tweede jaar heb ik meer gespijbeld om geld te verdienen met installaties van pc & internet bij mensen thuis & bij KMO's. Op het einde van het jaar ben ik gestopt (heb enkel nog het examen wiskunde bijgewoond, mijn naam ingevuld & vertrokken :) ). De dag daarna werkte ik al vast in dienst.

Sindsdien werk ik al vijf jaar op een geweldig leuke job die heel goed verdiend, met alle mogelijke doorgroeimogelijkheden & heb ik ervaring op zowat alle belangrijke vakken opgedaan. Ik krijg zelfs constant aanbiedingen van concurrerende bedrijven & zelfs bedrijven van buiten de sector.

och jong toch... zelf wij doen da nog in ICT .. (allee .. gedaan.. Nu afgestudeerd :p)
veel leerkrachten zijn niet meer mee met de laatste nieuwste dingen kwa computer architectuur ...
nie moeilijk ook..

het probleem is dus nog steeds bestaande ;)

Emerxill
8 augustus 2006, 15:52
voorbeeld msh iets te eenvoudig genomen (gewoon beke basis begrippen dat iedereen zou begrijpen), .... en da loon verschil is idd int begin nie zo groot ma na jaar of 5 zal da verschil wel goed merkbaar zijn
Met wie vergelijkt ge wat? Ne master die in de consultancy werkt tov ne bachelor bij de overheid?

Ne (zelfstandige) bachelor met 10j ervaring in een bepaalde niche (een guru) kan makkelijk 800eur per dag vragen, en zo lopen der veel rond.
Als ik die ga vergelijken met ne master die "manager" is bij een consultancy bedrijf is der ook een serieus loonsverschil, maar dan in het voordeel van die bachelor. En ze moeten alle2 even hard werken...

rabsi
8 augustus 2006, 15:56
Met wie vergelijkt ge wat? Ne master die in de consultancy werkt tov ne bachelor bij de overheid?

Ne (zelfstandige) bachelor met 10j ervaring in een bepaalde niche (een guru) kan makkelijk 800eur per dag vragen, en zo lopen der veel rond.

vergelijk maar gewoon het gemiddelde loon na vijf jaar, als ge aparte gevallen vergelijkt dan is dit niet echt representatief

edit: en hier hebt ge al vergelijking http://www.vacature.com/scripts/indexpage.asp?headingID=21240 bekijk zelf maar het verschil in startloon (gemiddeld) tussen universitair die informatica gedaan heeft en iemand aan hogeschool

cG`
8 augustus 2006, 16:13
Ik denk dat het verschil in loon wel vrij tot zeer groot is (mss pas na enkel jaren, kan wel) aangezien er véél minder universitairen informatici afstuderen.

Emerxill
8 augustus 2006, 16:14
vergelijk maar gewoon het gemiddelde loon na vijf jaar, als ge aparte gevallen vergelijkt dan is dit niet echt representatief

edit: en hier hebt ge al vergelijking http://www.vacature.com/scripts/indexpage.asp?headingID=21240 bekijk zelf maar het verschil in startloon (gemiddeld) tussen universitair die informatica gedaan heeft en iemand aan hogeschool
Der bestaat geen gemiddelde...
Ge kunt da gewoon ni vergelijken, da's mijn punt.
Als ge ne master vergelijkt met ne bachelor en die hebben alle 2 dezelfde functie en verantwoordelijkheden, ja dan gaat die master iets meer verdienen, maar da gaat ni 3000 brut vs 2000 brut zijn.

De meeste masters hebben ewa meer ambitie en groeien meestal rapper door naar een hogere functie. Da wordt zelfs verwacht bij veel bedrijven.
Der zijn veel bachelors met 0 ambitie en die werken een hun godgandse leven in call centers, 1st line suport, simpel webdevelopment of algemeen IT-er bij een of ander bedrijfke. Die manne gaan nooit meer dan 2500 eur bruto verdienen, startersloon is daar zelfs 1400 bruto ofzo.
Ne master zie ik da al nie rap doen, voelen zich ofwel te goed daarvoor (is hun goed recht) of komen gewoonweg ni in aanmerking voor zo functies wegens "overgekwalificeerd" (maw, te duur :p)

Maar der zijn ook genoeg bachelors (bijv in de consultancy) die meedraaien op het niveau van die master. En kwa loon en werk moeten die helemaal ni onderdoen.

slash
8 augustus 2006, 16:34

mijn zus heeft bachelor diploma en verdient 1800€
ma ze mag wel kiezen wa voor bedrijfwagen + alles wa ze tankt word terugbetaald door bedrijf (ook de km's die ge doet buiten het werk)

killgore
8 augustus 2006, 20:47
Der bestaat geen gemiddelde...
Ge kunt da gewoon ni vergelijken, da's mijn punt.
Als ge ne master vergelijkt met ne bachelor en die hebben alle 2 dezelfde functie en verantwoordelijkheden, ja dan gaat die master iets meer verdienen, maar da gaat ni 3000 brut vs 2000 brut zijn.

De meeste masters hebben ewa meer ambitie en groeien meestal rapper door naar een hogere functie. Da wordt zelfs verwacht bij veel bedrijven.
Der zijn veel bachelors met 0 ambitie en die werken een hun godgandse leven in call centers, 1st line suport, simpel webdevelopment of algemeen IT-er bij een of ander bedrijfke. Die manne gaan nooit meer dan 2500 eur bruto verdienen, startersloon is daar zelfs 1400 bruto ofzo.
Ne master zie ik da al nie rap doen, voelen zich ofwel te goed daarvoor (is hun goed recht) of komen gewoonweg ni in aanmerking voor zo functies wegens "overgekwalificeerd" (maw, te duur :p)

Maar der zijn ook genoeg bachelors (bijv in de consultancy) die meedraaien op het niveau van die master. En kwa loon en werk moeten die helemaal ni onderdoen.

der zijn idd zo mensen, net zoals er ind. ingenieurs zijn (srry dak da weer aanhaal) die hoger komen als burgies, net zoals ge da met nog een pak hogeschool/univ opleidingen hebt met zulke situaties. Maar dat ligt meestal vrij zwaar aan die mensen zelf, heeft weinig tot niets met de opleiding te maken. Als het aan de opleiding lag dan waren die pipos die zich er eigenlijk niet voor interesseren en blijven hangen bij simpel development zoals jij zegt er nooit doorgeraakt ;)!

*edit*: was gewoon opmerking op dat (imho beetje passé) argument dat jij aanhaalt, voor de rest ga ik me niet moeien over het verschil tussen de 2 opleidingen en de waarde ervan ;).

Moto
8 augustus 2006, 21:00

In de consultancy is dit zeker zo, universitairen krijgen meer betaald, maar der wordt ook meer van verwacht :)
Ondertussen heeft de bachelor al 2 jaar de tijd gehad om zich te bewijzen en opslag te krijgen (en ondertussen nog geld te verdienen)

Na 4-5 jaar ervaring wordt er al zowiezo niet meer gekeken wat iemand van opleiding had.

Over inhoud van werk, universitair zal misschien eerder analyse doen, maar is ook meer omdat die persoon ook liever dergelijk werk doet, ik haal liever de fouten uit de analyses terwijl ik dingen aan het maken ben :p

Emerxill
9 augustus 2006, 08:36
*edit*: was gewoon opmerking op dat (imho beetje passé) argument dat jij aanhaalt, voor de rest ga ik me niet moeien over het verschil tussen de 2 opleidingen en de waarde ervan ;).
Ik zei gewoon dat ge als bachelor gewoon een jaar rapper aan aant verdienen is en meestal (afhankelijk van waar ze terecht komen) op hun werk voor deel leren wat ne master op school ziet.
En dan moeten de unief studentjes hier zich in hun gat gebeten voelen en met bijna belachelijke loonsverschillen afkomen...
Sorry da ik mij ni laat doen eh :p en duidelijk wil maken dat diploma's en loon niet altijd recht tegenover elkaar staan. En ik gaf zelfs toe dat masters meer verdienen, mja da lezen ze niet...

Ik heb ook nooit gezegd dat ne bachelor etzelfde ziet op school als ne master, integendeel, ik gaf hun gelijk dat et een compleet andere opleiding is en de master een pak moeilijker is. Alleen dat ik ondertussen na een dik jaar werken al heel wat heb geleerd van mijn collega's (sommige toch :p) die een academische kijk op de manier van aanpakken hebben.
Maar weeral moesten de unief studentjes zich aangevallen voelen... Tja hun probleem eh ;)

killgore
9 augustus 2006, 10:26
Ik zei gewoon dat ge als bachelor gewoon een jaar rapper aan aant verdienen is en meestal (afhankelijk van waar ze terecht komen) op hun werk voor deel leren wat ne master op school ziet.
En dan moeten de unief studentjes hier zich in hun gat gebeten voelen en met bijna belachelijke loonsverschillen afkomen...
Sorry da ik mij ni laat doen eh :p en duidelijk wil maken dat diploma's en loon niet altijd recht tegenover elkaar staan. En ik gaf zelfs toe dat masters meer verdienen, mja da lezen ze niet...

Ik heb ook nooit gezegd dat ne bachelor etzelfde ziet op school als ne master, integendeel, ik gaf hun gelijk dat et een compleet andere opleiding is en de master een pak moeilijker is. Alleen dat ik ondertussen na een dik jaar werken al heel wat heb geleerd van mijn collega's (sommige toch :p) die een academische kijk op de manier van aanpakken hebben.
Maar weeral moesten de unief studentjes zich aangevallen voelen... Tja hun probleem eh ;)
excuus, ik heb uw opmerking dan beetje verkeerd geïnterpreteerd ;)!

rabsi
9 augustus 2006, 12:24
:offtopic:

:offtopic: ik studeer aan de hoge school ;) (en ik doe helemaal niets in verband met informatica)

ik had u argumenten msh verkeerd geintrepeteerd, maar volgens mij beweerde jij dat door dat bachlor al jaar of twee jaar eerder starte met werken en dus al geld verdiende, je dat verschil niet meer ging ophalen door het loon verschil :) ... terwijl ik beweer dat (dit gemiddeld gezien) zeker meer dan opgehaald gaat zijn en ne master dus zeker de moeite is als je het aankan....

[HBV]-=XortioN=-
14 augustus 2006, 18:49
industriële wetenschappen informatica op hoge school Gent , 3 jaar (bachelor) + 1 jaar (master) lijkt mij wel wat ... maar is dat doenbaar met mijn afstudeer richting, kzou eens graag willen zien wat ge daar zoal ziet en wat het slaag percentage is :)

en wat ik mij ook afvraag : moet ge op hoge school onder het jaar meer werken dan op middelbare?
want huistaken en toetsen hebde toch niet 'echt' meer , eerder zo'n zelfstudie .... elke dag of om de 2 dagen je geziene leerstof herhalen...

Kheb schrik om te falen, ik heb echt zo'n schrik tegenover het hoger. Ik wou dat ik eens iemand had die zelfde richting als mij deed en waarmee ik zo in't echt mee zou kunnen praten en vragen stellen. Maar ja , waar moet ik gaan voor info? De scholen zijn bijna altijd toe savonds en ik doe vakantiewerk

maar ik heb dus tot 4de middelbaar economie wiskunde gedaan, nooit een buis, altijd er overal heel goed door - lees 65~70% - en dan boekhouden informatica altijd bij eerste van de klas - lees 70 ~ 75% - maar daar deed ik onder het jaar bijna niets. Ik heb nu schrik dat ik niet zelf meer de kracht heb om tegen mezelf te zeggen : Ge moet nu leren!

:(

virtualdude
14 augustus 2006, 18:55
-=XortioN=-']industriële wetenschappen informatica op hoge school Gent , 3 jaar (bachelor) + 1 jaar (master) lijkt mij wel wat ... maar is dat doenbaar met mijn afstudeer richting, kzou eens graag willen zien wat ge daar zoal ziet en wat het slaag percentage is :)

laatste jaar
-> 45% eerste zit ( vorig jaar 33% )

en wat ik mij ook afvraag : moet ge op hoge school onder het jaar meer werken dan op middelbare?
want huistaken en toetsen hebde toch niet 'echt' meer , eerder zo'n zelfstudie .... elke dag of om de 2 dagen je geziene leerstof herhalen...
voor wiskunde enzo hebde testen.
voor fysica hebde labo's enzo

in 3de en 4de zijn er zelfs onverwachte testen voor algoritmen :p

rabsi
14 augustus 2006, 19:20
-=XortioN=-']industriële wetenschappen informatica op hoge school Gent , 3 jaar (bachelor) + 1 jaar (master) lijkt mij wel wat ... maar is dat doenbaar met mijn afstudeer richting, kzou eens graag willen zien wat ge daar zoal ziet en wat het slaag percentage is :)

Kheb schrik om te falen, ik heb echt zo'n schrik tegenover het hoger. Ik wou dat ik eens iemand had die zelfde richting als mij deed en waarmee ik zo in't echt mee zou kunnen praten en vragen stellen. Maar ja , waar moet ik gaan voor info? De scholen zijn bijna altijd toe savonds en ik doe vakantiewerk

maar ik heb dus tot 4de middelbaar economie wiskunde gedaan, nooit een buis, altijd er overal heel goed door - lees 65~70% - en dan boekhouden informatica altijd bij eerste van de klas - lees 70 ~ 75% - maar daar deed ik onder het jaar bijna niets. Ik heb nu schrik dat ik niet zelf meer de kracht heb om tegen mezelf te zeggen : Ge moet nu leren!

:(

als ge genoeg gemotiveerd zijt is het zeker haalbaar... in het eerste jaar is het best veel te leren, dan ken je beter je grenzen en weet je echt of je het aankan of niet... later kun je je inspanningen beter doseren als je veel overschot had :) ...

heb geen ervaring met hogeschool gent, enige dat ik weet dat ze van wiskunde tijdens het jaar soms testjes geven en ge kunt daar wat punten met verdienen wat het iets gemakkelijker maakt .... je zal natuurlijk af en toe labo moeten voorbereiden of andere opdracht hebben dus zoveel minder werk tijdens het jaar zal het niet zijn ...

[HBV]-=XortioN=-
17 augustus 2006, 00:33
dus 33 - 45 % was er maar door met eerste zit?

maar uit welk soor richtingen komen die dan allemaal vraag ik mij af. Ik heb al paar keer tegen mijn eigen gezegd : we gaan er voor, als ik het niet haal dan is het maar zo. Maar als ik dit haal ben ik toch al 'binnen' voor later dus doe er je best voor...

maar dan andere keer krijg ik zo schrik dat ik toch faal zowiezo
achja ik ga eens opendeurdag doen , jammer genoeg is dat maar 2 september :(
hopelijk moetk dan niet werken voor vakantiejob

rabsi
17 augustus 2006, 02:12
-=XortioN=-']dus 33 - 45 % was er maar door met eerste zit?

maar uit welk soor richtingen komen die dan allemaal vraag ik mij af. Ik heb al paar keer tegen mijn eigen gezegd : we gaan er voor, als ik het niet haal dan is het maar zo. Maar als ik dit haal ben ik toch al 'binnen' voor later dus doe er je best voor...

maar dan andere keer krijg ik zo schrik dat ik toch faal zowiezo
achja ik ga eens opendeurdag doen , jammer genoeg is dat maar 2 september :(
hopelijk moetk dan niet werken voor vakantiejob

mja veel studenten kunnen het eerste jaar niet omgaan met de nieuwe vrijheid die ze krijgen... om zelf alles te plannen ... uitgaan ect ... van de gemotiveerde mensen die er echt voor werken graken meeste erdoor, behalve voor degene dat het echt te moeilijk is

**Timme**
17 augustus 2006, 17:01
mja veel studenten kunnen het eerste jaar niet omgaan met de nieuwe vrijheid die ze krijgen... om zelf alles te plannen ... uitgaan ect ... van de gemotiveerde mensen die er echt voor werken graken meeste erdoor, behalve voor degene dat het echt te moeilijk is
Ze hebben mij eens gezegd hoger onderwijs is 70% motivatie en 30% intelligentie en ik denk dat daar toch wel waarheid in zit.

virtualdude
17 augustus 2006, 18:40
-=XortioN=-']dus 33 - 45 % was er maar door met eerste zit?

in het 4de é.

eerste jaar weet ik niet. Ik zat in vorig systeem ( ind ing ) en dan zaten we gemengd in het eerste

[HBV]-=XortioN=-
17 augustus 2006, 18:54
ow danku :D

nuja ik ga proberen om naar de opendeurdag te gaan, kdenk dat dit het misschien wordt . Kzou da echt doodsgraag volgen, de eind beroepen die ge er mee kunt doen zijn echt 100% wat ik later wil doen. Dus misschien nu even 4 jaar enorm doorzetten en dan ben je 'binnen' in je 'droomjob' .... miss toch maar even me zelf stimuleren om te leren ...

RaZoR be
18 augustus 2006, 14:14
idd, merkte ik ook bij mij in de richting....

wij hadde een zelfstudie richting: dit betekend 1 uur les per dag, en de rest van de dag zelfstandig oefeningen maken op wat je in het uurke geleerd hebt...

Nu zijn der veel die geen zin hadde om oefeningen te maken, en gewoon tegen elkaar gingen gamen de rest van de dag , of naar film gaan / bowlen etc... dus niet hun oefeningen deden.
Ikzelf heb toch nog wat gedaan (al weet ik ook dat ik te weinig heb gedaan).

Toen we ons eindcijfers kregen waren dus diegene die geen oefeningen hadden gemaakt allemaal gebuisd met zo'n 7/10 vakke een buis (en zware buize van 3 tot 8)..
ikzelf had 2 van 10 vakke gebuisd (1 9, en 1 4). (ga voor 1 herexamen)
het slaag percentage van dit jaar ligt daarom zeer laag in ons richting dit jaar...

QplQyer
18 augustus 2006, 14:43
Waarom ga je maar 1 herexamen doen als je er twee hebt, nogal nutteloos om er dan zelfs één te doen hé :|

RaZoR be
18 augustus 2006, 22:49
nein...
bij ons geldt de regel: Als ge in het totaal 56% hebt als eindresultaat, dan moogt ge 1x een 9 hebben (58% -> 2x 9, 60% -> 1x 8 + 1x 9).
Vermits ik 2 buizen had, 1x 9 en 1x 4, en nu 51% heb, moet ik enkel van die 4 een 11-12 maken, en die 9 valt weg :D
(of me dat lukt is nog een andere vraag :()

virtualdude
19 augustus 2006, 09:14
nein...
bij ons geldt de regel: Als ge in het totaal 56% hebt als eindresultaat, dan moogt ge 1x een 9 hebben (58% -> 2x 9, 60% -> 1x 8 + 1x 9).
Vermits ik 2 buizen had, 1x 9 en 1x 4, en nu 51% heb, moet ik enkel van die 4 een 11-12 maken, en die 9 valt weg :D
ik zou niet zo zeker zeggen dat dit een regel is. Indien dit echt een regel is dan is dit vermeld in het schoolreglement. Dit zal niet zo zijn vermoed ik.

Al heb je 60 en die 3 buizen op je hoofdvakken. Ze zullen je er niet doorlaten hoor ;)

QplQyer
19 augustus 2006, 11:51
nein...
Ik dacht al dat je zoiets ging antwoorden dus.

Normaal gezien is de situatie bij tweede zit dat je je punten uit eerste zit niet overdraagt naar tweede zit, ook niet als je het herexamen niet komt maken ... (met andere woorden: die 9 die je nu hebt, wordt een 0 als je je herexamen niet komt maken en dan ben je er dus zeker niet door).

Dus hopelijk ben je het nagegaan bij een instantie van je school zelf (of is het een afspraak met je prof/docent dat je hebt gemaakt) dat je op jouw school wel gewoon die negen kunt overdragen als je een tweede zit hebt.

Cazzz
19 augustus 2006, 12:21
Ik heb een vraag ivm een informatica richting: Is er hier iemand verwant met de richting applicatieontwikkeling? Ik zou deze richting willen volgen voor in het 3de jaar het pakket "multimedia" mee te pakken. De eerste 2 jaren boeien me niet zo direct. Ik had me gaan inschrijven voor de richting multimedia en communicatietechnologie maar ik ben 96ste op de wachtlijst en mijn kansen zijn "onbestaande" om dat te volgen. Ik zou eigelijk zeer graag iets met multimedia doen maar verder zit er niets anders op dan 'applicatieontwikkeling' te volgen denk ik. Misschien iemand die een richting weet waar ik later nog beter in multimedia kan uitgroeien? Of is dit dan de beste keuze sinds ik MCT niet meer kan volgen?

RaZoR be
19 augustus 2006, 12:36
Ik dacht al dat je zoiets ging antwoorden dus.

Normaal gezien is de situatie bij tweede zit dat je je punten uit eerste zit niet overdraagt naar tweede zit, ook niet als je het herexamen niet komt maken ... (met andere woorden: die 9 die je nu hebt, wordt een 0 als je je herexamen niet komt maken en dan ben je er dus zeker niet door).

Dus hopelijk ben je het nagegaan bij een instantie van je school zelf (of is het een afspraak met je prof/docent dat je hebt gemaakt) dat je op jouw school wel gewoon die negen kunt overdragen als je een tweede zit hebt.

ik ben het toch 3x gaan vragen op het studenten secretariaat... zeiden ze hetzelfde ;), lijt me toch vrij duidelijk :)

+ op de brief van school:

De examencommisie zal je in de tweede zittijd geslaagd verklaren indien je voor alle examens een credit hebt behaaldt OF indien je in aanmerking komt voor de compensatie regeks die automatisch gelden tot slagen:

-1x 8 OF 1x 9 bij gewogen percentage van 56%
-2x 9 bij gewogen percentage van 58%
1x8 & 1x9 bij gewogen percentage van 60%

Je kan dus beslissen om een 9 of 8 niet te herkansen, mits je aan een voldoende gewogen percentage komt. Let wel op: deze compensatie regels hebben enkel betrekking op onvoldoende resulaten behaald in het zelfde academie jaar waarin de delibratie plaatsvindt.

QplQyer
19 augustus 2006, 12:42
Heh ok zoveel te beter dan, ik blijf het wel een vreemde regeling vinden :).

RaZoR be
19 augustus 2006, 12:44
Heh ok zoveel te beter dan, ik blijf het wel een vreemde regeling vinden :).
haha, ja, ik heb ze ook niet uitgevonden :)

Mocht het anders zijn of ik haal geen 11 op men herexamen... dan doe ik die 2 wiskunde vakken opnieuw, met een aantal van het tweede

virtualdude
20 augustus 2006, 11:27
-=XortioN=-']ow danku :D

nuja ik ga proberen om naar de opendeurdag te gaan, kdenk dat dit het misschien wordt . Kzou da echt doodsgraag volgen, de eind beroepen die ge er mee kunt doen zijn echt 100% wat ik later wil doen. Dus misschien nu even 4 jaar enorm doorzetten en dan ben je 'binnen' in je 'droomjob' .... miss toch maar even me zelf stimuleren om te leren ...
ge kunt eventueel naar het www.inwe.be forum gaan.
Maar ik wil uw waarschuwen dit forum in geinfesteerd met rascisme,....

Quasi elke, non les thread, draait uiteindelijk op Walen zijn vuilaards, Turken zuigen, Marokanen naar huis,... ( moderators gaan niet ingrijpen daar ze ook zo zijn )

Leuk schoolforum dus :wtf:

Psychodweep
21 augustus 2006, 10:30

Quasi elke, non les thread, draait uiteindelijk op Walen zijn vuilaards, Turken zuigen, Marokanen naar huis,... ( moderators gaan niet ingrijpen daar ze ook zo zijn )

Tzit daar wel nie vol met racisten eh... tzijn er enkele, of misschien 1 ....

Matje
28 augustus 2006, 02:15

Als 1 van de 2 administrators van het desbetreffende forum kon ik niet anders als op dit bericht te komen reageren. Wij nemen aanstoot aan de bewering dat wij een racistisch (zonder s!) forum zouden openhouden. Het is inderdaad zo dat er bij ons enkelen de extreem-rechtse ideologie toegedragen zijn, maar als je de moeite zou hebben genomen om de desbetreffende topics volledig door te nemen, zou je zien dat er (doorgaans) op een volwassen manier gereageerd wordt door anderen en dat veel van de discussies goed onderbouwd zijn. De filosofie achter ons forum is dat het een plaats is waar studenten van de richting INWE aan de Hogeschool Gent (in hoofdzaak) over school kunnen praten en elkaar kunnen helpen. Uiteraard horen daar (net zoals hier) ook off-topic forums bij, en uiteraard worden daar (net zoals hier) ook politieke discussies gehouden.

Wij zijn van mening dat mensen die de uitdaging van een richting zoals Industrieel Ingenieur (of Master in de Industriële Wetenschappen, zoals je het zelf wil noemen) zelf wel over de hersencapaciteit beschikken om hun eigen mening te vormen over de hete hangijzers in onze maatschappij en daarbuiten. Daarom dat wij zo weinig mogelijk censuur toepassen en zoveel mogelijk de mensen hun eigen oordeel laten vellen over de (3 à 4 die zo in mij opkomen) personen die hun "ongezouten mening" spuien. Als er iemand aanstoot neemt aan berichten zullen wij als moderators daar steeds op reageren, zij het door de persoon in kwestie op de vingers te tikken, zij het door onze visie uit te leggen aan de aanstootnemende persoon.

Wij persoonlijk tillen vooral zwaar aan de bewering dat alle moderators racistisch zouden zijn. Niets is minder waar. Wat wel waar is, is dat wij niet steeds alle threads volledig kunnen/willen volgen. Onthoud dat wij (de meesten onder ons toch) nog steeds studenten zijn die niet al hun vrije tijd hieraan kunnen/willen besteden. Daarvoor dienen (zoals reeds gezegd) trouwens de speciale knopjes voor die bij elk bericht staan (net zoals hier?) om moderators te verwittigen.

Dit gezegd zijnde, nodig ik iedereen die geïnteresseerd is om 1 van de vele richtingen INWE aan het BME-CTL uit om inderdaad een kijkje te nemen op ons forum, vragen te stellen over de richtingen en zelf zijn oordeel te vellen.

Namens de moderators van inwe.be,
Mathy Vanvoorden

==================================
Wat volgt is mijn persoonlijke mening over III:
==================================

Wat betreft de richting van III (ook mijn afstudeerrichting, althans, dat hoop ik binnenkort ;)) kan ik kort zijn: alhoewel ik heel veel gevloekt heb de afgelopen jaren en ik waarschijnlijk, moest ik het allemaal opnieuw doen met de kennis die ik nu heb, naar Diepenbeek (dichter bij huis) zou gaan om Industrieel Ingenieur ICT te doen, kan ik niet zeggen dat ik ontevreden ben met het diploma dat ik binnen twee weken hoop te halen. Ik heb (na 2 weken solliciteren, zonder bevestiging van een diploma!) uitzicht op een boeiende job, met een zeer interessant loon bij een grote speler op de wereldmarkt, enkel en alleen door dat diploma (misschien een beetje door mijn vlotte babbel :niceone: ). De enige vereiste is dat ik slaag voor mijn herexamen.

Momenteel is IT weer hot news en voor de interessante jobs zijn ze op zoek naar gekwalificeerde mensen. Zonder dat ik daarbij iemand voor het hoofd wil stoten of honend wil overkomen, als graduaat kom je tegenwoordig vaak enkel aan de bak als bandwerker (lees: 1001 gelijkaardige projecten maken als consultant oid). Velen laten zich verblinden door aanbiedingen met bedrijfswagens, laptops, gsm's en godweetwatnog zonder echt naar de jobinhoud te kijken met als gevolg dat ze binnen X jaar uitgeblust zijn.

Ik heb in juli àlle IT-vacatures (+/- 2000) op vacature.com doorgenomen, met als vereisten dat het niet om consultancy (geen zin om elke 3 maand ergens anders te werken en uw collega's enkel op personeelfeestjes te zien), web-development (doe ik genoeg in mijn vrije tijd) of netwerkbeheer (niet echt mijn interessegebied) ging, meer iets in de richting van R&D. Ik heb 10 relevante vacatures gevonden. Bij mijn sollicitatie heb ik het overigens met de personeelsmanager ook gehad over heel de hype rond bedrijfswagens etc, en hij zei ook dat veel sollicitanten zich daar op blind staren. Ik krijg er in ieder geval geen, en ik vind dat niet erg, ook al zou het mij beter uitkomen. Nogmaals, ik voel mij niet beter als een graduaat omdat ik III gedaan heb, ik zeg enkel wat mijn motieven zijn geweest voor het kiezen van een studierichting en bij het solliciteren in de hoop mensen die er hetzelfde over denken te kunnen helpen.

Simpel gezegd:
* Ben je zeer praktisch ingesteld en zit je graag meteen hands-on, moet je graduaat doen
* Ben je zeer theoretisch aangelegd, heb je een natuurlijke aanleg voor theoretische begrippen dan moet je zeker een universitaire master overwegen
* Is het de gulden middenweg, doe dan III oid. De eerste twee jaren steken wat tegen door de (imho vaak overbodige) bagage, de twee laatste jaren steken wat tegen door het (op het BME, al beteren ze elk jaar) in de soep lopen van dingen en sommige wel erg theoretische vakken. Maar het is nergens perfect zeker?

Ik denk dat dit onderscheid tussen de scholen trouwens niet enkel op informatica van toepassing is, maar een min of meer algemene regel is binnen zowat alle vakgebieden. En onthoud goed: het leven begint pas na het studeren. Het is dan dat je pas jezelf moet bewijzen en hoe hoger je diploma, hoe makkelijker je er de kans toe zal krijgen. Wie wil werken, kan werken. Het is wat je doet om op te klimmen dat van belang is, en dat begint al met de juiste studiekeuze. Overschat jezelf echter ook niet, want een verloren jaar kost heel wat. Naast de materiële kost (een jaar minder werken + eventueel een jaar extra op kot) is er ook nog de mentale schade die een bisjaar met zich mee kan brengen...

Emerxill
28 augustus 2006, 23:55
Matje, welke vakken kreeg/krijg je zoal bij III?
Als ik dat zo snel bekijk, zie ik dat er vooral (of alleen?) informatica vakken zijn. Integenstelling tot Ind Ing ICT op Xios, waar ge vooral Fysica, Electronica, ... allez de typische Ind Ing stuff die mij tegenhielden om geen Ind Ing te doen indertijd (nooit in mijn middelbaar gehad).
Of zit ik mis?

Matje
29 augustus 2006, 13:16
Net zoals aan Xios zal je de eerste 2 jaar gemeenschappelijke vakken zoals Fysica, Elektronica, ... krijgen. Het aandeel informatica is die jaren niet zo groot. Hoe dat met het hele BaMa-gedoe gaat worden heb ik geen idee van eigenlijk. Ik heb de indruk dat het grotendeels hetzelfde blijft. In ieder geval wordt bij al die vakken (zelfs bij wiskunde) van bij het begin gestart, en er zijn ook inhaalcursussen in het begin van het jaar voor sommige vakken, dus het is te doen zonder voorgaande kennis.

Emerxill
29 augustus 2006, 14:47
Ha ok, nja ik heb momenteel ne graduaat en ben al 2j aant werken. Ma ik heb altijd het gevoel gehad dat ik meer aankon kwa studies. Ma weinig sprak mij echt aan. En nu zag ik III, wat voor mij de ideale mix lijkt tss unief en hokt.
Mja, ik moet iets vinden wat ik kan combineren met mijn werk, want ik ga niet stoppen ;).
Ivm da bandwerk voor graudaten is iets wat ik persoonlijk wel wil doen voor effe. Want ik heb tot nu toe weinig "bandwerk" gedaan, maar ik kan ook ni zeggen dat ik ergens echt goed in ben. Daarmee denk ik dat da "bandwerk" goed is voor een tijdje om u ergens in te specialiseren.
Verder, die bedrijfswagen, ge moogt u daar idd ni op blindstaren. Maar ne bedrijfswagen + tankkaart spaart u heel veel geld uit. Zeker als ge meer dan 50km per dag moet doen voor uw werk.
En in mijn geval mag ik niet klagen van mijn loon. En die bedrijfswagen is mooi meegenomen.

[HBV]-=XortioN=-
2 september 2006, 18:59
ik ben professionele bachelor toegepaste informatica tegen gekomen , en dat ziet er intressanter uit. Je krijgt van het eerste jaar meteen informatica 'vollenbak' .. en je kan door 2 jaar extra het diploma van master industriele wetenschappen informatica behalen ... wss ga ik deze richting doen :)