PDA

Volledige versie bekijken : Hoe het best talen leren

Orochimaru
13 juli 2006, 16:00
ik zit met een probleempje, in augustus moet ik twee herexamens afleggen voor zowel Duits als Frans. aangezien het voor beide vakken om veeel leerstof gaat (zeer veel vocabulair) wou ik eens polsen naar de beste methode om al die stof te verwerken. nu ben ik bezig de twee door elkaar te leren, bijvoorbeeld svoormiddags duits en in de namiddag frans. maar iets zegt mij dat dit niet ideaal is :p
iemand tips? thx

blacky
13 juli 2006, 16:09
onder hypnose :) kan je na een klein jaar zo goed als vloeiend japans/chinees/turks......... spreken :D

Orochimaru
13 juli 2006, 16:30
onder hypnose :) kan je na een klein jaar zo goed als vloeiend japans/chinees/turks......... spreken :D

echt waar? :p dan moet ik mss nog snel zon hypnotiseur vinden

LeSec
13 juli 2006, 16:32
Een week frankrijk en een week duitsland! Vakantie en leren! :unsure:

Het is best om uw leerstof gewoon op te delen in verschillende kleine stukjes :), ge maakt vooraf gewoon een planning wat ge gaat doen per dag, tis beter dage uw stukjes klein genoeg neemt en dage dan wa vroeger klaar zijt dan dage u overwerkt en gestressed geraakt....

Bon aangezien ge 2 vakken moet raad ik u sterk aan van gewoon voort te blijven doen zoals ge nu bezig zijt, in de ochtend het ene, in de namiddag het andere. Maar zorg dage da zinvol opdeelt, bv 's ochtends vocubulaire, en in de namiddag doeje wa oefeningen Duits.... Hou u onderdelen gewoon wat samen en zorg ervoor dage ZINVOL leert.

bulldog567
13 juli 2006, 16:45
ast voc is van tekste=> zeer veel die tekste leze
en twee talen leren op een dag kan verwarrend zijn, nu ja das iets da ge zelf moet aanvoele

NSA.Rhinox
13 juli 2006, 16:47
De beste manier is natuurlijk om u onder mensen te begeven die enkel die taal spreken, zodat ge gedwongen zijt van die taal te spreken. Nu, vraag aan de mensen rondom u om enkel nog Duits en Frans te spreken me u en ge zult ook wel iets leren. Vooral veel herhalen, en blijven herhalen...

Bon chance! :D

bulldog567
13 juli 2006, 16:53
De beste manier is natuurlijk om u onder mensen te begeven die enkel die taal spreken, zodat ge gedwongen zijt van die taal te spreken. Nu, vraag aan de mensen rondom u om enkel nog Duits en Frans te spreken me u en ge zult ook wel iets leren. Vooral veel herhalen, en blijven herhalen...

Bon chance! :D
herhaal dan nog maar een beetje
tis bonne chance:p

Orochimaru
13 juli 2006, 17:38
mja mijn probleem is dat als ik bv zon woordje leer ik de vertaling erna alweer snel vergeten ben. en als ik dan nog es 2 talen met pakken vocabulaire door elkaar moet leren... tis hoger onderwijs trouwens

Ether
13 juli 2006, 18:08
mja mijn probleem is dat als ik bv zon woordje leer ik de vertaling erna alweer snel vergeten ben. en als ik dan nog es 2 talen met pakken vocabulaire door elkaar moet leren... tis hoger onderwijs trouwens

Als je die vertaling rap vergeet, is da teken da je niet aandachtig genoeg leert, kheb da ook vaak alsek voc wil leren, je leest die vertaling wel, maar echt leren doe je niet echt e..

Gewoon zoveel mogelijk herhalen, begin met de woordjes die je een eerste keer niet kent op te schrijven op een apart blad, concentreer je dan op die, en leer ook daadwerkelijk de vertaling vanbuiten!

NSA.Rhinox
13 juli 2006, 18:10
herhaal dan nog maar een beetje
tis bonne chance:p

Kwou zien of ge wakker waart :unsure:

Genious
13 juli 2006, 22:02
ge wacht en laat mensen ideeën posten en dan mixt ge dat allemaal door elkaar ;)
1 methode helpt niet volgens mij.

Ikzelf prefereer eerst de voc van buiten te blokken (woorden die er moeilijk ingaan neerschrijven en op willekeurige momenten herhalen)
Dan eens de grammatica overlopen.
En dan toepassen: oefeningen, maar ook boeken of teksten! (ik vind dat het heel wat helpt om wat ge geleerd hebt toegepast te zien)
Als ge het goed wilt spreken is spreekervaring natuurlijk ook wel nodig, maar daarvoor moet ge meestal naar het betreffende taalgebied.

Maar het hangt ook een beetje af van hoe ge ineen zit:
- sommigen zijn visueel
- sommigen zijn auditief
- sommigen moeten het schrijven
- ...

Tesla
14 juli 2006, 13:48
hoe ik altijd mijn vocabulaire blokte:

- een lijst maken met de nederlandse woorden en daarnaast de franse/duitse
- eerst eens aandachtig lezen, blz per blz en dus niet alles in één keer
- rechtse kolom afdekken en telkens ge het fout raadt bijvoorbeeld 3 woorden terug naar boven gaan
- als er enkele bijzijn die ge echt ni kunt onthouden, zet ge die op een nieuwe lijst met de moeilijke woorden en doet ge die ook nog eens

het is niet de meest snelle methode, maar voor mij werkte het wel goed :) Veel succes gewenst alleszins

KIA_Killer
14 juli 2006, 13:50
Ik kon absoluut geen frans, en dan ben ik beginnen omgaan met franstalige mensen... op 2 weken sprak ik al bijna vloeiend frans (mét dialecten :p) maarja hangt van veel af ook hé :) duits... is plat vlaams met veel schhhhhh derbij :p

EvilTwin
14 juli 2006, 14:28
Zie dat ge den basis kent, achteraf gewoon tegen anderstaligen spreken. Ik kon bijna geen fluit Frans toen ik van school kwam, maar nu ik 7 jaar in Brussel werk kan ik gerust staan te zeveren met Franstalige collega's zenne. Mijn Engels is er ook op vooruitgegaan (veel telefoontjes naart buitenland moeten doen en zo).

stoomboot
14 juli 2006, 16:33
Mij is ooit door CLB de raad gegeven zoveel mogelijk met al uw vaardigheden tegelijk leren:

Schrijf het op,
Zeg het op, (zodat ge het ook hoort)
Lees het verschillende keren,

en persoonlijk raad'k ook aan dat ge eens wat tv kijkt, nieuws bv in't frans en't duits :-)

stoica_dva
14 juli 2006, 18:16
Naar nen chatbox gaan in die taal?

Dennoman
15 juli 2006, 11:10

². In de dagelijkse omgang leer je een taal het allerbeste. Theorie is 1 ding, maar ik vind dat je daar niet volledig op mag steunen. De taal gebruiken is nog altijd het belangrijkste.

LeSec
15 juli 2006, 15:58
hoe ik altijd mijn vocabulaire blokte:

- een lijst maken met de nederlandse woorden en daarnaast de franse/duitse
- eerst eens aandachtig lezen, blz per blz en dus niet alles in één keer
- rechtse kolom afdekken en telkens ge het fout raadt bijvoorbeeld 3 woorden terug naar boven gaan
- als er enkele bijzijn die ge echt ni kunt onthouden, zet ge die op een nieuwe lijst met de moeilijke woorden en doet ge die ook nog eens

het is niet de meest snelle methode, maar voor mij werkte het wel goed :) Veel succes gewenst alleszins

Das idd een zeer goeie manier :p ik deed het gwn nogwa drastischer, alsek een woordje nimeer wist of fout had begon ik gewoon helemaal opnieuw (enfin ik deed per bladzijde dus gans de bladzijde opnieuw), tegen het einde van de dag kon ik alle woorden perfect, khad dit jaar op mijn examens vocabulaire praktisch altijd compleet juist (hier en daar een idiote fout tegen subjonctif enzo)

En da over die chatboxen: geen goe idee :p Wie zit er op chatboxen? Jeugd. Als ne vreemdeling ons bezig hoort, gaat hij automatisch verbasterd nederlands opnemen, en das ni de bedoeling imo. Tochni voor de Threadstarter, alsge uw basis kent en ge wilt gwn wa volkser leren praten, dan zouden die Chatboxen idd goed zijn

Gromme
15 juli 2006, 16:20
Dag in, dag uit kijken naar de omroep in de taal dat je wil leren. Maar ondertussen ook de taal leren.

Genious
15 juli 2006, 17:49

ga maar eens een Franse chatbox binnen hoor :)
als ze daar ook van dat Franse chat-/leetspeak hanteren, dan gaat ge niet veel beter presteren denk ik :p

sh0s
15 juli 2006, 18:05
idd 'franse chat' zou ik niet als referentie gebruiken, ze hebben de neiging om alles te schrijven zoals je het zegt

NSA.Rhinox
16 juli 2006, 00:19
n ffet, c vrè c q'il dis. :unsure:

franse chat = no go! Kijk dan liever naar de fransen TV, volg dagelijks het nieuws daar ofzo.

stoica_dva
16 juli 2006, 16:30
http://www.mylanguageexchange.com

Daar kunt ge u bv Franse chat vriendjes/vriendinnetjes zoeken ;)
Is wel betalend...