PDA

Volledige versie bekijken : tellen in binair

Hiapoe
11 juli 2006, 14:24
Hoe tel je in GESPROKEN TAAL in het binair?

Vb. In decimaal stelsel tel je als volgt:
1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - ...
één - twee - drie - vier - vijf - zes - ...

Hoe is het in binair, misschien als volgt?:
1 - 10 - 11 - 100 - 101 - 111 - 1000 - ...
één - tien - elf - honderd - honderdenéén - honderdenelf - duizend - ...

of zeg je ook één twee drie vier,...

Het wordt nog iets interessanter als je hexadecimaal erbij betrekt...

De vraag veralgemeend: Hangt de uitspraak van getallen af van de individuele cijfers of van de omrekening naar decimaal?

killgore
11 juli 2006, 14:28
Als ik echt wil duidelijk maken dat het binair is "spel" ik het gewoon :p: één, nul, nul, ...

Voor de rest is het gewoon cijferke zeggen: één, twee, drie, vier.

Wat "officieel" is weet ik niet.

passero
11 juli 2006, 14:33
waarom zou je in gesproken taal in godsnaam binair moeten tellen?
Allé ja, zie het nut er niet van in.

Als er hexadecimaal moet gesproken worden zeg je toch ook gewoon de letters/cijfers, je spelt het dus gewoon.

Eigenlijk is het kwestie van afspraken
We spreken af dat 100 honder is (niet binair hé) en dat 105 honder EN vijf is.

Dus als we binair moeten gaan ,zouden we ook zo afspraken moeten maken.
Ik weet nu niet of die bestaan :s

killgore
11 juli 2006, 14:33
waarom zou je in gesproken taal in godsnaam binair moeten tellen?
informatici ondereen? :unsure:

KIA_Killer
11 juli 2006, 14:38
Ge begint altijd van rechts van het binaire getal, en achter elk karakter (van rechts naar links) zit een waarde beginnende bij 1 en telkens x2.

1 2 4 8 16 32 64...

101 = 1 0 1
4 + 0 + 1 (want de 0 in het midden is 2 maar het is 0 dus telt deze niet mee) = 5.

Je telt normaalgezien niet gesproken in binair, dat is gwn een methode ofweetikveel wat, en als je wil tellen doe je gewoon 1 2 3 zoals in decimaal wss hé :)

killgore
11 juli 2006, 14:46
Ge begint altijd van rechts van het binaire getal, en achter elk karakter (van rechts naar links) zit een waarde beginnende bij 1 en telkens x2.
Bij binair tellen bij wiskunde is dit zo.

Pc-gewijs heb je low-endian, high-endian en middle-endian en kan het tellen dus totaal anders verlopen ;)!

passero
11 juli 2006, 15:15
is er ook nie ergens zo een verschil tussen pc en mac? of toch ene bepaalde architectuur die van link => rechts en andere van rechts => links interpreteerd? :s
denkt terug aan cursus computerarchitectuur van 4 jaar geleden... :s

informatici ondereen?

Er zijn 10 soorten mensen: zei die binair kunnen tellen en zei die niet binair kunnen tellen...

CyBe®-DuDe
11 juli 2006, 15:34
is er ook nie ergens zo een verschil tussen pc en mac? of toch ene bepaalde architectuur die van link => rechts en andere van rechts => links interpreteerd? :s

Mja, da's wat killgore al zei. Alleen noemen wij dat little endian, big endian en bi-endian.
Intel gebruikt little endian, Motorola & IBM daarentegen gebruiken big-endian.
Power PC is bi-endian en kan dus met beide werken.
*edit*
dit geeft het eenvoudig weer:
http://www.webopedia.com/TERM/b/big_endian.html

Hiapoe
11 juli 2006, 15:48
Mijn vraag impliceert absoluut geen uitleg over het binaire systeem. Ik ben informaticus, dus weet echt wel hoe dat werkt :)

Het gaat mij puur over het binair in de gesproken taal! :)

dus: back on topic aub! :)

syphon999
11 juli 2006, 15:55
Ik zou gewoon de 'vertaling' zeggen, dus één twee drie ... Zo kunnen er geen vergissingen gebeuren. Het wordt anders geschreven, maar je spreekt het hetzelfde uit.

KULeest
11 juli 2006, 16:06

da is het em toch juist, ge praat toch geen binair in de gesproken taal, is gewoon een manier om een getal voor te stellen agge ma gebruik kunt maken van 2 toestanden. Ge zult gewoon één, twee, drie zeggen en voorstellen met 0en en 1nen, toch zeker ni één, tien, elf, ...

Hiapoe
11 juli 2006, 16:15
Als ik jou wil vertellen dat je het binair getal honderd in een stukje programmeercode moet zetten. Dan moeten wij een conventie hebben onder elkaar over wat ik bedoel met 'het binair getal honderd'.

Bedoel ik daarmee: 100b zijnde 4d
Of bedoel ik daarmee 100d zijnde 1100100b

Mijn vraag is dus: bestaat er een OFFICIELE conventie hieromtrent... Mijn vraag is niet of het nuttig zou zijn al dan niet om daarrond een conventie te hebben, mijn vraag is OF er een is. :)

Dank bij voorbaat voor het abstracte denken :p

killgore
11 juli 2006, 18:05
Ik begrijp wat je wilt zeggen, daarom dat ik spel als ik het expliciet binair is, en het voluit zeg (honderd) als ik gewoon het getal 100d bedoel :).

Maar officiële normen bestaan er vrees ik niet :).

Elpenor
11 juli 2006, 19:49
In onze cursus computerarchitectuur werd er een subscript gebruik indien er verwarring zou kunnen zijn.

Dus bv: 11002 = 1210

Maar tellen in binair is een beetje belachelijk. Tellen doe je altijd als volgt: één, twee, drie, vier,... Of je dat nu gelijkstelt aan 1,2,3,4,... of 001,010,011,100,... maakt niet uit. Die laatste twee zijn slechts verschillende voorstellingswijzen van hetzelfde.

passero
12 juli 2006, 09:44
voor grote getallen zou het immers ook heel moeilijk zijn om ze binair uit te spreken hé. Stel je voor dat je
521469874 binair wil omzetten en zeggen, dan krijg je:
11111000101001111111110110010
probeer maar eens uit te spreken als je wil :s

Fraggie
12 juli 2006, 10:28
Tis geen foute methode, maar als je wilt gaan tellen in andere stelsels neem je best de algemene methode, en dat is met machten. Stel dat we zeventien decimaal willen schrijven dan beginnen we altijd bij het grootste getal. De 1 van de tientallen, daarna volgt de lagere (of in dit geval de laagste waarde). Die termen zijn most significant (http://en.wikipedia.org/wiki/Most_significant_bit) & least significant (http://en.wikipedia.org/wiki/Least_significant_bit).

Wil je nu 17 binair schrijven, dan trek je eerst de grootste macht van 2 er af. 2^4 = 16 & 1 schiet nog over.

2^4 2^3 2^2 2^1 2^0
1 0 0 0 1
Wij spreken dat altijd uit als: zeventien binair, geen 1 0 0 0 1 (tegen dat ik dat uit gerekend heb..). Idem voor hex, gewoon zeggen wat het is in decimaal & zeg dan welk stelsel je wilt (11 hex = 17dec dusja :p).

AncientRites
14 juli 2006, 10:28
Lijkt mij toch logisch? Als je decimaal telt heb je 10 mogelijkheden, hexa 16 en binair 2 (voor zowel uitspraak als schrijfmethode).

Dus decimaal zeg je
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
nul, één, twee, ... , negen

Binair
0 1
nul, één

Voorbeeld:
Geschreven:
Decimaal: 9
Binair: 1001

Uitgesproken
Decimaal: negen
Binair: één nul nul één

killgore
14 juli 2006, 10:52
Wij spreken dat altijd uit als: zeventien binair, geen 1 0 0 0 1 (tegen dat ik dat uit gerekend heb..). Idem voor hex, gewoon zeggen wat het is in decimaal & zeg dan welk stelsel je wilt (11 hex = 17dec dusja :p).
Mja, ok, asge et nog moet uitrekenen :p.

Als je het al uitgerekend hebt is het nog zo makkelijk voor die ander als ge em effe het binaire getal spelt eh ;).

rabsi
14 juli 2006, 13:17
voor grote getallen zou het immers ook heel moeilijk zijn om ze binair uit te spreken hé. Stel je voor dat je
521469874 binair wil omzetten en zeggen, dan krijg je:
11111000101001111111110110010
probeer maar eens uit te spreken als je wil :s

grotere getallen dicteert men veelal hexadecimaal (men splitst in deelkes van vier bits en neemt voor elk deelke van vier bits het overeenkomstig hexadecimaal cijfer)

bulldog567
14 juli 2006, 17:39

Er zijn 10 soorten mensen: zei die binair kunnen tellen en zei die niet binair kunnen tellen...
Er zijn 10 soorten mensen: zij die binair kunnen tellen en zij die niet binair kunnen tellen
srr zaget gwn staan :)

ThomasSA
9 augustus 2006, 18:43
Er zijn 10 soorten mensen: zij die binair kunnen tellen en zij die niet binair kunnen tellen
srr zaget gwn staan :)

Idd, en er zijn maar 2 soorten mensen: mensen die kunnen spellen, en mensen die niet kunnen spellen...

MilM
9 augustus 2006, 19:15
Idd, en er zijn maar 2 soorten mensen: mensen die kunnen spellen, en mensen die niet kunnen spellen...
:rofl:

Tis geen foute methode, maar als je wilt gaan tellen in andere stelsels neem je best de algemene methode, en dat is met machten. Stel dat we zeventien decimaal willen schrijven dan beginnen we altijd bij het grootste getal. De 1 van de tientallen, daarna volgt de lagere (of in dit geval de laagste waarde). Die termen zijn most significant (http://en.wikipedia.org/wiki/Most_significant_bit) & least significant (http://en.wikipedia.org/wiki/Least_significant_bit).

Wil je nu 17 binair schrijven, dan trek je eerst de grootste macht van 2 er af. 2^4 = 16 & 1 schiet nog over.

Ge beseft toch dat dat precies hetzelfde is als de post die je gequote hebt ?

On-Topic:

Ik veronderstel niet dat er algemene afspraken gelden. En zelfs al zouden er zijn, dan nog zijn die niet gekend genoeg om te gebruiken.

Dus ofwel spellen, ofwel de decimale waarde ervan zeggen (en erbij zeggen wat het is).

Maar als je dan begint met bit voor een teken, mantisse, exponent etc ... (9,10 complement)

Quilombo
9 augustus 2006, 19:23
wie spreekt er nu binair? :|

ligt het aan mij of heb ik nog nooit een binair getal moeten gebruiken bij het programmeren :/

laten we anders ff in ascii code verder babbele :D

Dreamchaser
10 augustus 2006, 13:39
Lijkt mij toch logisch? Als je decimaal telt heb je 10 mogelijkheden, hexa 16 en binair 2 (voor zowel uitspraak als schrijfmethode).

Dus decimaal zeg je
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
nul, één, twee, ... , negen

Binair
0 1
nul, één

Voorbeeld:
Geschreven:
Decimaal: 9
Binair: 1001

Uitgesproken
Decimaal: negen
Binair: één nul nul één

Volgens uw logica spreek je 25 (decimaal) dus uit als twee vijf. :wtf:

Radiance
10 augustus 2006, 14:18
Je spreekt die zoals killgore al zei normaal gezien cijfer per cijfer uit, niet als één getal. Daar is echter geen afspraak over denk ik.

Quilombo : in hogere programmeertalen zo niet nee, gebruik je wel in lagere programmeertalen, op microcontrollers enzo.

Bontus
10 augustus 2006, 15:10
Mijn vraag impliceert absoluut geen uitleg over het binaire systeem. Ik ben informaticus, dus weet echt wel hoe dat werkt :)

dus: back on topic aub! :)
Er zijn geen afspraken voor gemaakt dus kunnen we in binair niet luidop tellen.
1, 2, 3, 4
dit is dus afgesproken één, twee, drie, vier. Elk woord komt overeen met 1 cijfer.
14, 15, 16
veertien, vijftien, zestien, ... kwestie van afspraken want viertien zou logischer zijn.

maar in binair:
001, 010, 011, 100, ...
er zijn maar 2 cijfertekens, bijgevolg is het eigenlijk onmogelijk om spraakafspraken te maken omdat er veel te weinig combinaties mogelijk zijn.
nuléén, nul, één, éénnul .

killgore
10 augustus 2006, 20:18
wie spreekt er nu binair? :|

ligt het aan mij of heb ik nog nooit een binair getal moeten gebruiken bij het programmeren :/

laten we anders ff in ascii code verder babbele :D
Assembler ftw :).

En een beetje binair denken kan wel handig zijn, zeker bij over & underflow, bitsets, ...

dJeez
10 augustus 2006, 21:48
Je spreekt de afzonderlijke bits gewoon uit, dus 101 is één-nul-één of in het Engels : one-zero-one of one-oh-one.

http://www.mathsisfun.com/binary-number-system.html

------------------------------
> SELECT * FROM users WHERE clue > 0
0 rows returned.

Hause
15 augustus 2006, 15:09
Mag ik hier wat Hexadecimaal bijsmijten? ;-)

Ik zou dus moeten weten hoe ik van een binaire voorstelling van bv het getal: -3865 naar zijn hexadecimale voorstelling ga...

Afspraken: Two complements regel en 24 bits gebruiken.

Dus:
Eerst binair bepalen van 3865 : 111100011001 (dus met 24 bits = 000000000000111100011001)
dan dit omzetten naar negatief, dus als afspraak staat er 24 bits gebruiken en de two complements-regel, dus dit wordt:

eerst het getal complementeren:
111111111111000011100110

Hierbij +1:
111111111111000011100111 = binaire voorstelling van -3865

en nu moet dit omgezet worden naar hexadecimaal, ik weet hoe je een gewoon getal omzet naar hexa, maar geen negatief getal...

Hopelijk heb ik hier nu geen fouten instaan en kan iemand me helpen

Greetz

Mr. M
15 augustus 2006, 15:49
linkske (http://www.logosfoundation.org/kursus/1010.html) voor negatieve hexadecimale getallen

staat over vanalle getalstelsels uitleg op (het is puntje h.)

dendaak
18 augustus 2006, 19:35
Leer het allemaal hier ! Wel een PDF file :) (http://www.huenga.com/multimedia/multimedia01.pdf)

grey-turtle
20 augustus 2006, 20:57
De regels voor het optellen zijn: 1+1 = 0 met een extra eenheid en 0+1 =1
Het beste is volgens mij nog steeds de getallen eerst omzetten naar decimaal en dan terug zetten naar binair.