PDA

Volledige versie bekijken : Mogelijkheden met Informatica

presario
8 juli 2006, 14:23
Het zit dus zo, ik heb net men 6de jaar handel gedaan en de vakken die ik daar kreeg mij niet echt meer intereseren, zou ik graag volgend jaar iets willen doen met Informatica.
Eerst dacht ik aan Toegepaste Informatica maar daar ben ik serieus aan beginnen twijfelen vanwege waarschijnlijk veel te moeilijk qua Wiskunde (handel is maar 3u :s). Aangezien ik er niet echt een zicht op heb welke mogelijkheden er allemaal met Informatica zijn vroeg ik mij af of jullie mij nog mogelijke richtingen met Informatica kunnen geven (Hogeschool niveau wel te verstaan)? En als het kan ook evt school(en)?

Messias.
8 juli 2006, 14:46
Zoals ik al heb gezegd is toegepaste informatica voor u echt te doen, geen schrik hebben van wiskunde. Ik denk niet dat uw punten voor wiskunde zooo dramatisch zijn? Ik heb het programma eens bekeken van de Hogent, en 't meeste is herhaling van't 6de jaar, met misschien hier en daar nog een uitdieping.

En als ge echt zo schrik hebt van wiskunde, er zijn genoeg scholen die toegepaste informatica aanbieden zònder de wiskunde. In brussel bijvoorbeeld.

Darth-Falcon
8 juli 2006, 14:49
Industriele informatica

richting die zich meer richt op kleine software voor de industrie, vooral in termen van automatisatie met PLC, interfacing, data logging, en visualisatie van processen op de PC.

let wel op, dit is een afstudeerrichting van Electromechanica, dus er komt een nog een grote brok technische vakken, qua wiskunde wordt bij ons op 1 jaar tijd eigelijk gewoon heel het middelbaar herhaald.

volgend jaar is deze riching spijtig genoeg samengevoegd met meet en regeltechnieken.

ik doe deze richting @ KDG te hoboken

Tyfius
8 juli 2006, 15:00
Ik ben afgestudeerd als Bachelor Toegepaste Informatica, en de enige wiskunde die ik heb gehad was een kleine herhaling van matrices en vertices bij OpenGL. Niks om u druk over te maken dus :)

syphon999
8 juli 2006, 15:30
Ik heb nu het eerste jaar toegepaste informatica erop zitten in het hoger. Wiskunde was blijkbaar dit jaar het buisvak, meer als 70 % was ervan gebuisd. Wat hebben we gezien? Matrices, logistiek met kansberekenen (wat valt kansberekenen serieus tegen!), elektronische schakelingen tekenen uit een vraagstuk waar je eerst een binair schema voor moet opstellen, ...

Das maar één semester dat wij wiskunde hebben, als je erdoor bent heb je het nooit meer en daar ben ik wel blij om ;)

Ik wil maar zeggen dat je je zeker moet inzetten, anders haal je het niet... Dat is voor elke richting zo denk ik. Voor de rest valt het eerste jaar goed mee, sommige vakken vallen tegen, sommige vallen goed mee. Nu genieten van mijn drie maanden verlof (0 buizen).

Bubba
10 juli 2006, 01:49
Ik heb nu het eerste jaar toegepaste informatica erop zitten in het hoger. Wiskunde was blijkbaar dit jaar het buisvak, meer als 70 % was ervan gebuisd. Wat hebben we gezien? Matrices, logistiek met kansberekenen (wat valt kansberekenen serieus tegen!), elektronische schakelingen tekenen uit een vraagstuk waar je eerst een binair schema voor moet opstellen, ...

Das maar één semester dat wij wiskunde hebben, als je erdoor bent heb je het nooit meer en daar ben ik wel blij om ;)

Ik wil maar zeggen dat je je zeker moet inzetten, anders haal je het niet... Dat is voor elke richting zo denk ik. Voor de rest valt het eerste jaar goed mee, sommige vakken vallen tegen, sommige vallen goed mee. Nu genieten van mijn drie maanden verlof (0 buizen).

². I'm with stupid. :p

En stupid hierboven is een klasgenoot van me. :p

In ieder geval, wiskunde kan jij zéker. Ik kwam uit de laagste TSO richting die er bestaat met de marginaalste wiskune ter wereld en ik was zelfs geslaagd.

Hiapoe
10 juli 2006, 09:12
Het zit dus zo, ik heb net men 6de jaar handel gedaan en de vakken die ik daar kreeg mij niet echt meer intereseren, zou ik graag volgend jaar iets willen doen met Informatica.
Eerst dacht ik aan Toegepaste Informatica maar daar ben ik serieus aan beginnen twijfelen vanwege waarschijnlijk veel te moeilijk qua Wiskunde (handel is maar 3u :s). Aangezien ik er niet echt een zicht op heb welke mogelijkheden er allemaal met Informatica zijn vroeg ik mij af of jullie mij nog mogelijke richtingen met Informatica kunnen geven (Hogeschool niveau wel te verstaan)? En als het kan ook evt school(en)?

kzie dat ge van D'monde zijt, als ge wa hulp nodig hebt me uw wiskunde moet ge maar es langskomen ;)
Ik heb Toegep. informatica gestudeerd. Nooit last gehad van de wiskunde. Ik heb in het middelbaar wel Wetenschappen-Wiskunde gedaan...
Ben nu al 2 jaar aan het werken trouwens...

Ble$$ed^
10 juli 2006, 23:35
kdoe ook TI in Aalst departement van HOGENT (1e jaar geslaagd geen flessen:woohoo: )

Ik dee vroeger handel... en de laatste 2 jaar had ik nogal mijn voeten geveegd aan wiskunde... Ik had 14/20 dit jaar mits wa inspanning en opzoekwerk :)

maw , je moet je zeker niet laten afschrikken door die 2 a 3 uur wiskunde da ge daar krijgt:) trouwens veel van de wiskunde is op laptop etc. (Maple enzo..)

Kvind et een interessante richting en plezant :) blokken blokken is niet echt belangrijk , ge moet ondert jaar u taken/projecten goe doen zodat ge alles wa verstaat en dan ist examen zelf slechts een kwestie van herhalen(programmeren , algoritmen)

veel succes

De_Jo
14 juli 2006, 14:40
Yup, ook eerst handel gedaan, en dan TI in Aalst departement van HOGENT. 3 jaar geen probleem gehad met wiskunde. De rest... :-)

Wiskunde in eerste jaar = herhaling 6de + enkele nieuwe dingen

Viel wel mee

ABCDEFGHIJKLMNO
14 juli 2006, 14:57
Industriele informatica

richting die zich meer richt op kleine software voor de industrie, vooral in termen van automatisatie met PLC, interfacing, data logging, en visualisatie van processen op de PC.

let wel op, dit is een afstudeerrichting van Electromechanica, dus er komt een nog een grote brok technische vakken, qua wiskunde wordt bij ons op 1 jaar tijd eigelijk gewoon heel het middelbaar herhaald.

volgend jaar is deze riching spijtig genoeg samengevoegd met meet en regeltechnieken.

ik doe deze richting @ KDG te hoboken

Meet en regeltechnieken zijn een must als je later procescontroles wilt doen op machines. Goede richting gekozen trouwens. Veel vraag naar automation engineers ;)

Xircon
18 juli 2006, 14:46
Als ek nu MCT zou volgen op KDG in hoboken, weet er iemand welk niveau van fysica en wiskunde men daar krijgt :unsure:,
ik kom uit 6e informaticabeheer met 4u wisk en heb ook basiselektronica gekregen (diodes, transistors,... noem maar op)

zoals ik hier lees valt de wiskunde goed mee bij programmeergerichte informatica (TI dus) maar kben niet zo voor programmeren-to-the-bone :p

Messias.
18 juli 2006, 15:21
Als ek nu MCT zou volgen op KDG in hoboken, weet er iemand welk niveau van fysica en wiskunde men daar krijgt :unsure:,
ik kom uit 6e informaticabeheer met 4u wisk en heb ook basiselektronica gekregen (diodes, transistors,... noem maar op)

zoals ik hier lees valt de wiskunde goed mee bij programmeergerichte informatica (TI dus) maar kben niet zo voor programmeren-to-the-bone :p
Ik ben de eerste om te zeggen dat het dom is om je studiekeuze te laten afhangen door een marktsituatie, maar het is volgens mij equally dom om MCT te gaan doen. Dat doen al veel te veel mensen, de markt is megahard oververzadigd voor de komende jaren.

Xircon
18 juli 2006, 15:45
ten eerste ben ek nie echt op de hoogte van de marktsituatie omtrent mct, dus daarop viseer ek mij ook nie. Als ek die richting bekijk intreseert het mij heel erg. Vooral omdat er video/audio bij zit is mooi meegenomen en geviseerd op digitale televisie projecten. Mja op hun site zeggen ze dat ze er juist nodig hebben en op die school is het het eerste jaar dat ze ermee beginne :unsure: voor andere scholen weet ik het nie zeker, maar pih in kortijk had ook al iets gelijkaardigs.

Zeg dan is wa er niet megahard overzadigd is de komende jaren op informaticagebied? :)

Messias.
18 juli 2006, 19:06
Zeg dan is wa er niet megahard overzadigd is de komende jaren op informaticagebied? :)
Een inkoppertje: netwerkbeheerders.

Om maar één ding aan te halen. Goed opgeleide informatici zijn altijd nodig, maar niet mensen die van alles een beetje kunnen, een beetje flash/actionscript, een beetje photoshop, een beetje premiere, een beetje scripting, een beetje xml/xsl(t), etc etc.

dJeez
18 juli 2006, 19:08
Ongeveer alles behalve webdevelopment.

slash
18 juli 2006, 19:38

veel bedrijven zijn terug op zoek naar mensen in informatica

NapalmBenny.
18 juli 2006, 20:22
Dat is één en al verzadiging :s, dat was het eerste wat verzadigd was.

Oracleprogrammeurs, en oersaaie data-analisten bieden nog ruimte.

Elvis P
19 juli 2006, 01:31
Dat is één en al verzadiging :s, dat was het eerste wat verzadigd was.

Oracleprogrammeurs, en oersaaie data-analisten bieden nog ruimte.
idd en da zegt hij ook :p
de vraag was "wat is niet verzadigd"

Xircon
19 juli 2006, 09:24
ok heel erg bedankt dan :D,
Dan is mijn keuze ook snel gemaakt :), twas dit (mct) of in gent informatica te gaan studeren waar ze meer ingaan op netwerken, kdenk dat ze het daar doen adhv het bekende cisco training program.
Maar niet te onderschatten denk ik wel :)

Emerxill
19 juli 2006, 10:11
Wat bedoelt ge specifiek met webdevelopment?
Ik (als junior met ewa ervaring) krijg de laatste tijd een hoop telefoontjes en mails van bedrijven die heel hard java-developers zoeken een groot deel daarvan is in web-technologiën...

svinus
19 juli 2006, 10:22
als ge goed zijt in wa ge doet zulde altijd wel werk vinden. Natuurlijk kan het soms zijn da ge niet kieskeurig moet willen zijn maarja

killgore
19 juli 2006, 10:36
Wat bedoelt ge specifiek met webdevelopment?
Ik (als junior met ewa ervaring) krijg de laatste tijd een hoop telefoontjes en mails van bedrijven die heel hard java-developers zoeken een groot deel daarvan is in web-technologiën...
hoogstwrsch de doorsnee dev die het nog doet met html, css & eventueel wat serverside taaltjes :). website development dus.

Emerxill
19 juli 2006, 10:42
hoogstwrsch de doorsnee dev die het nog doet met html, css & eventueel wat serverside taaltjes :). website development dus.
Dat noem ik geen webdevelopment ma soit. :p
Ik ben de J2EE (JEE nu al) in aant gaan, hopelijk zit daar nog genoeg toekomst in...

fuze
19 juli 2006, 12:59
Dit jaar ook starten TI @ KHL rega. 'k Ga ook volledig voor netwerken gaan, die cisco opleidingen enzo later zie ik ook wel zitten :)

Boeri
19 juli 2006, 15:06
Hou er wel rekening mee dat je een doorzetter moet zijn want met een ccna als TI'er ben je niets. Je kan er de grond mee vloeren met ccna'ers. Zie het als een jump naar ccnp. Dan beteken je echt iets.

Emerxill
19 juli 2006, 15:34
Hou er wel rekening mee dat je een doorzetter moet zijn want met een ccna als TI'er ben je niets. Je kan er de grond mee vloeren met ccna'ers. Zie het als een jump naar ccnp. Dan beteken je echt iets.
Da is met alles zo eh, zo kunt ge het sportpaleis betegelen met Microsoft Certified in iets, SJCP's, enzoverder