PDA

Volledige versie bekijken : Studenten en laptops, broodnodig?

Insomnia187
8 juli 2006, 13:17
Hey,

Ik vroeg me af of een laptop voor een student op kot vanzelfsprekend is?
Uiteraard, is een laptop makkelijk transporteerbaar. Maar toch twijfel ik, zou ik een nieuwe computer in elkaar steken, en zo een technische betere configuratie heb en geld uitspaar? En dan met de usb stick, data voor het weekend mee naar huis nemen? Of toch voor de laptop kiezen? Ik weet niet
of de laptop uit in de hogeschool gebruikt wordt?

Mvg

Dennoman
8 juli 2006, 13:19
Bijna iedereen (lees: bijna) die ik ken (als medestudent) gebruikt een laptop op kot. Dit is voor diegenen die in het weekend hun computer niet kunnen missen en natuurlijk ook handig als je met werkjes zit :)

Ether
8 juli 2006, 13:20
Ik heb een laptop..

Qua gebruiksgemak is da natuurlijk zoveel makkelijker he, omdat je hem dan gewoon over en weer kan meenemen.. Noodzakelijk? zeker niet, ik ken veel mensen die op kot zitten zonder pc, handig is het niet natuurlijk, maar die overleven ook :p

Natuurlijk, je moet het geld hebben voor een laptop te kunnen kopen he.. Maar als je kan zouek het zeker aanraden!

killgore
8 juli 2006, 13:22
ik heb een 5 jaar oude laptop, meer als genoeg voor mij atm en kdoe vrij technische studies :).

Dennoman
8 juli 2006, 13:23
Njah, ik heb heel het jaar gewoon mijn desktop op mijn kot gehad en een kleinere computer thuis (waar ik atm mee aan het typen ben, mijn goeie is nog niet aangesloten :p)

killgore
8 juli 2006, 13:26
Njah, ik heb heel het jaar gewoon mijn desktop op mijn kot gehad en een kleinere computer thuis (waar ik atm mee aan het typen ben, mijn goeie is nog niet aangesloten :p)
Uhu, zo ben ik et van plan te doen: "goede" (ook al 3j oud, ma goe onderhoude) desktop op kot, en dan die laptop vo thuis (wat er ook 2 zijn wegens gescheiden ouders).

Radiance
8 juli 2006, 13:28
Een laptop is handig als je op kot zit en regelmatig daar & thuis bezig bent.
Of uiteraard als je een richting volgt waar een laptop gevraagd wordt, dit zijn vrijwel enkel MCT en aanverwanten.

In de meeste andere gevallen is het overbodige luxe, persoonlijk heb ik geen laptop en mis die absoluut niet. De hogeschool voorziet ( KHK, Geel) in voldoende en deftige pc's in elk lokaal waar die van nut zijn. Ze voorzien ook een netwerk drive die ook via het internet beschikbaar is. Ik gebruik echter wel een USB stickje omdat dat toch een pak handiger is, zeker met grotere & veel bestanden.

Dralnu
8 juli 2006, 13:33
En hoe zit het voor studenten die niet op kot zitten,maar dagelijks heen en weer reizen?
Is hen voor een laptop aan te raden?

killgore
8 juli 2006, 13:35
En hoe zit het voor studenten die niet op kot,maar dagelijks heen en weer reizen?
neen, nog minder zelfs imho :p. (khebbet dit jaar gedaan en een laptop ebde echt nie nodig ze)

EternalSilence
8 juli 2006, 13:36
En hoe zit het voor studenten die niet op kot,maar dagelijks heen en weer reizen?

ik denk dat je meer moet kijken in welke richting je zit

waarom zou iemand die in theoretische studies doet een laptop hebben?

is logisch als je bv naar een elektronische richting gaan, dat je dan een laptop hebt
maar ik zou niet in zien waarvoor ik een laptop nodig heb als ik volgend jaar geschiedenis ga leren

Insomnia187
8 juli 2006, 13:37
maar ik zou niet in zien waarvoor ik een laptop nodig heb als ik volgend jaar geschiedenis ga leren

misschien om tijdens de les dingen te noteren ofzo?

Fighting Hobbit
8 juli 2006, 13:40
Cursusblok? :)
Nuja, sommigen typen sneller als dat ze schrijven en voor anderen is dat dan weer omgekeerd.

Radiance
8 juli 2006, 13:42
Ik kan best snel typen en I love technology, maar nee voor notas in theorielessen ben je echt beter af met ne cursusblok & nen bic.

Zeker in elektronische richtingen trouwens is dat veel handiger, teken maar eens een blokschema'ke op uw laptop sie, iets wat ik op 10 seconden bijeen kribbel op papier heb jij een half uur voor nodig op een laptop.

LeSec
8 juli 2006, 13:45
Kheb het gevraagd toen we op infodag waren en die kerel zei da het wel aan te raden was voor mijn richting, omdat er veel presentaties gegeven gaan worden (in groepsverband), er veel op verplaatsing moet gewerkt worden, en hij zei nog paar dingens, enfin ja mijn vader stond erbij dus heb ik handig gebruik gemaakt ervan om me een macbook pro te laten bestellen *evil*

(Kga Vastgoed-Makelaardij doen btw, ook ni echt de meest technische richting :p ma tbleek dus nodig/aangeraden te zijn volgens die kerel...)

Conclusie: vraag het gewoon is aan iemand van uw begeleiders ofzo

Messias.
8 juli 2006, 14:12
Cursusblok? :)
Nuja, sommigen typen sneller als dat ze schrijven en voor anderen is dat dan weer omgekeerd.
Ik typ ongelooflijk veel sneller dan dat ik kan schrijven. Ik denk dat als je een beetje geoefend blind kan typen dat sowieso veel sneller gaat. Dat geldt natuurlijk enkel en alleen voor plain text, wiskundige symbolen en formules zijn dan weer een no-go op een klavier.

Fighting Hobbit
8 juli 2006, 14:14
Ik typ ongelooflijk veel sneller dan dat ik kan schrijven. Ik denk dat als je een beetje geoefend blind kan typen dat sowieso veel sneller gaat. Dat geldt natuurlijk enkel en alleen voor plain text, wiskundige symbolen en formules zijn dan weer een no-go op een klavier.
Ik denkd at het voor mij, als toekomstig fysicastudent, volgend jaar toch nog wel sneller zal gaan met pen en papier...

killgore
8 juli 2006, 14:17
Ik denkd at het voor mij, als toekomstig fysicastudent, volgend jaar toch nog wel sneller zal gaan met pen en papier...
en je onthoudt ook beter (wat bij mij toch het hoofddoel is van notities nemen, want ik bekijk die bijna nooit meer).

zarathustra
8 juli 2006, 14:18
ik doe burgerlijk ir. computerwetenschappen, en ik heb een desktop op mijn kot staan. Het is altijd wel handig als iemand bij een groepswerk een laptop heeft, maar nodig is het niet. De Pc's in de pc klassen zijn meestal goed genoeg.

Sibi
8 juli 2006, 14:27
Ik heb een laptop gehad, omda'k er ook vanuit was gegaan dat dat nodig zou zijn.

Hij is kapot gegaan, en guess what ? Ik heb gene nieuwe gekocht, maar mij een desktopje ineengestoken. ;)
Het enige voordeel van een laptop is de draagbaarheid, zodat je maar één pc voor thuis en op kot nodig hebt, die laptop dus. Voor werkjes... mja, ik doe 't op papier hé, en als je 't echt nodig acht, kun je 't op kot nog altijd ff overtypen.

De nadelen van een laptop:

Met één en dezelfde laptop je studentencarrière doorstaan zit er niet echt in. Ik heb de mijne 3 jaar gehad, en ik had 't laatste jaar al ferm moeite gehad met de specs van mijn machientje: té kleine resolutie om comfortabel te kunnen programmeren, té kleine HDD, sucky graka zodat CAD wel héél moeilijk ging,... .
Met een gewone PC is 't gewoon: naar de winkel nieuwe hardware gaan halen, installeren, en je kan weer verder... . Met een laptop zit dat er niet in, en de dingen die je wél kan upgraden zijn dan nog eens peperduur ook.
De prijs, enerzijds omdat je laptop je studentencarrière wss niet zal doorstaan qua specs, anderzijds omdat zo'n dingen ook kapot kunnen gaan en dat de herstelling heel duur is. Je bent dan bovendien je laptop voor een tijdje kwijt.
Een desktop kan je zelf herstellen, en na een dagje kan je weer verder met je PC.
Veel studenten, ook ik, gebruiken die laptop niet als laptop, maar als desktop. En die dingetjes zijn er niet echt op gemaakt om quasi 24/7 te draaien.

De beste oplossing is natuurlijk een desktop op je kot (en thuis), en een laptop om als laptop te gebruiken. Maar welke student kan dat betalen... ?
Kiezen tussen een desktop en een laptop, ik zou de desktop prefereren. 't Is goedkoper, uitbreidbaar, makkelijk en relatief goedkoop te upgraden, makkelijk zelf en vlug te herstellen, en ik prul graag met PC's. :D

Btw, ik doe ook ir. computerwetenschappen. ;)
Op kot heb ik een vlot AMD Athlon64-systeempje (2,6GHz, 1GB RAM, 6600GT graka, 160GB HDD, DVD + DVD+-RW, 17" LCD, en nog wat gadgets) staan dat alles vlot kan doen wat 'ie hoort te doen, en thuis heb ik een oud AMD Thunderbird-systeempje (800Mhz, 384MB RAM, FX5200 graka, 160GB HDD, DVD/CDRW-combo, 17" CRT) staan, zoda'k in het weekend niet volledig zonder PC zit. En ik beklaag 't me zéker niet da'k mij niet opnieuw een laptop aangeschaft heb.

Feignasse
8 juli 2006, 14:44
Ik heb ook een laptop. Oa omdat het plaatsbesparender is dan een desktop, toch wel belangrijk op kot imo. Ik neem die in het weekend ook mee naar huis, zodat ik thuis steeds m'n eigen pc ter beschikking heb :p

Laptop of desktop, ik zou in elk geval niet kunnen zonder computer op kot. Alle nuttige info voor vakken komt op toledo, je kan contact behouden met mensen die je zelden ziet, je hebt toegang tot allerlei nuttige informatie (kranten ...), je kan een filmpje bekijken of wat muziek beluisteren, etc.

En ivm met de nadelen van hierboven:

1. Hangt af van je richting. Voor rechten bvb heb ik alleen nodig 1) internet 2) word en 3) powerpoint. Dat zal m'n laptop wel nog een tijdje aankunnen, de desktop thuis is tenslotte ook al 5 jaar oud en die draait dat alles ook nog zonder morren.

2. Dell -> 3 jaar at-home service. Het kost wel wat, maar je zit 3 jaar op rozen :p

3. Daar heb je misschien wel een punt, die van mij doet ook lange shifts :$

Messias.
8 juli 2006, 14:45
Ach, áls je een laptop neemt, neem dan niet zo'n log desktopvervanged monster. Neem een elegante 12"/13" Vaio of MacBook. 15" is het absolute maximum voor een laptop vind ik, alles daarboven is log, zwaar en allesbehalve portable.

Fighting Hobbit
8 juli 2006, 14:54
Is het eigelijk veilig om een desktop op uw kot te laten staan?

Messias.
8 juli 2006, 14:57
Dat valt te zien of ge wa toffe kotgenoten/kotbaas/etc hebt. Ge hebt ook zo van die "sloten" dat ge rond nen tafelpoot kunt doen, om projectoren enzo te beschermen tegen diefstal. Maja, beveilig gewoon uw windowslogin met een paswoord, en dan moet ge al nen geek als kotgenoot hebben om dat te omzeilen.

zarathustra
8 juli 2006, 14:57
Is het eigelijk veilig om een desktop op uw kot te laten staan?

waarom zou dat niet veilig zijn? Ik vermoed dat als je een laptop hebt dat je die toch ook niet 24/7 op uw lichaam draagt bij wijze van spreken.

trouwens, ik mag hopen voor u dat uw kot uitgerust is met zo'n houten ding een deur genaamd. De meeste komen met de extra functionaliteit van een slot :p

Fighting Hobbit
8 juli 2006, 15:01
waarom zou dat niet veilig zijn? Ik vermoed dat als je een laptop hebt dat je die toch ook niet 24/7 op uw lichaam draagt bij wijze van spreken.

trouwens, ik mag hopen voor u dat uw kot uitgerust is met zo'n houten ding een deur genaamd. De meeste komen met de extra functionaliteit van een slot :p
Ik bedoel tijdens weekends en vakanties enzo...
Heb al wel een hele hoop verhalen gehoord van laptops die uit koten verdwenen enzo. Er heeft er hier overlaatst nog één gestaan.

LeSec
8 juli 2006, 15:03
Heb al wel een hele hoop verhalen gehoord van laptops die uit koten verdwenen enzo. Er heeft er hier overlaatst nog één gestaan.

Tjah een laptop is DRAAGBAAR :p alsge in de weekends en vakanties thuis zit, neem hem dan gewoon mee naar huis?

Ligt het aan mij of is mijn oplossing gewoon té logisch? :unsure:

zarathustra
8 juli 2006, 15:05

Hmm, mijn PC heeft ook 2 hele vakanties op mijn kot gestaan, net als in december januari (ik leer thuis). Imo, als ge u zorgen moet maken over het feit dat ze de deur van uw kot openbreken, dan is men even goed weg met een desktop.

Dus ik zou dat geen criterium noemen. Het belangrijkste voordeel van een desktop is dat hij meer waar voor uw geld geeft en makkelijker up to date te houden is over uw studenten periode. een laptop is handig voor mee te nemen. Maar als het gewoon is om uw data mee te kunnen nemen naar huis, koop dan een externe harde schijf van 100 GB en je hebt meer dan genoeg.

Fighting Hobbit
8 juli 2006, 15:10
Tjah een laptop is DRAAGBAAR :p alsge in de weekends en vakanties thuis zit, neem hem dan gewoon mee naar huis?

Ligt het aan mij of is mijn oplossing gewoon té logisch? :unsure:
Vandaar dat ik het ook vroeg voor desktops. Als ik mijn desktop op mijn kot laat staan zou ik wel eerst willen horen hoe het zi met veiligheid, want verhalen van diefstallen in koten zijn er wel, maar is het daar echt veilig, of valt dat goed mee?

GhO$T
8 juli 2006, 15:11
ik had tot voor kort 2 desktops, 1 op kot en 1 thuis; een laptop is inderdaad niet echt nodig (behalve in sommige richtingen dus) maar heb nu toch de kot-pc afgedankt en een laptop aangeschaft omdat het toch wel een hoop voordelen heeft.

Zeker als je u pc veel en voor grote bestanden gebruikt die je dan liever niet wil missen in het weekend is het veel te veel over en weer gesleur en constant externe harde schijf gegevens overzetten en weer uitzoeken waar je nu weer de recentste versie van dat ene bestand hebt opgeslaan.
Een laptop kan je gewoon in een tas smijten en relatief makkelijk even over en weer meenemen in't weekend als je denkt van die veel nodig te hebben.

En gewoon voor het feit dat je met een laptop overal kan zitten vind ik die dingen hun geld meer dan waard. Ik werk veel en graag met de pc maar aangenaam is het toch niet als je dikwijls uren aaneen alleen zit op je kamer die dan dikwijls te koud is in de winter en te warm in de zomer.
Met die laptop zit ik nu met zo'n zalig weer constant buiten, wordt het te warm dan verhuis je gewoon naar een ander plekje zonder enige moeite en zonder problemen met internet aangien het draadloos is.

Maar duur is het wel natuurlijk, mijn desktops hebben 800 en 500 euro gekost en kon ik perfect op gamen en min of meer up to date houden daar es ergens een onderdeeltje te vervangen na een jaar-2jaar ; om een laptop te krijgen die ook goed kan gamen het ik meer betaald dan die 2 pc's samen en de kans bestaat dat hij binnen 2 jaar te fel verouderd is. En als er iets aan kapot gaat zit je meestal met de gebakken peren aangezien ik het ook niet zie zitten om nog zo'n dure extra herstelgarantie erbij te betalen.

Messias.
8 juli 2006, 15:20
Zeker als je u pc veel en voor grote bestanden gebruikt die je dan liever niet wil missen in het weekend is het veel te veel over en weer gesleur en constant externe harde schijf gegevens overzetten en weer uitzoeken waar je nu weer de recentste versie van dat ene bestand hebt opgeslaan..
Daar bestaan tools voor, weetwel? ;)

Dennoman
8 juli 2006, 15:23
@ Hobbit: Als ge om een kot gaat zien, ook best zien dat er een slot op de deur hangt é :p

Squealer
8 juli 2006, 16:20
Ach, áls je een laptop neemt, neem dan niet zo'n log desktopvervanged monster. Neem een elegante 12"/13" Vaio of MacBook. 15" is het absolute maximum voor een laptop vind ik, alles daarboven is log, zwaar en allesbehalve portable.

geen programmeur zeker? :)

killgore
8 juli 2006, 16:25
Vandaar dat ik het ook vroeg voor desktops. Als ik mijn desktop op mijn kot laat staan zou ik wel eerst willen horen hoe het zi met veiligheid, want verhalen van diefstallen in koten zijn er wel, maar is het daar echt veilig, of valt dat goed mee?
hangt die vast.

Er zijn zo van die vrij zware pc locks, als ze die moeten forceren verliezen ze wel redelijk wat tijd :).
Dan zijde mssch uw scherm en tobo en zo kwijt, ma das nog het minste.

En backups! Software is veel belangerijker als hardware :p, zeker als ge ontwikkelt en zo. Ik zou een hartattack krijgen moest ek ineens alle docs (+backups) en zo kwijt zijn. Moest men pc plots ontploffen zou ik dat veeel minder erg vinden eigenlijk.

Bubbling Zombie
8 juli 2006, 16:32
En hoe zit het voor studenten die niet op kot zitten,maar dagelijks heen en weer reizen?

Als uw richting het aandmoedigt, sure. Ik heb veel genot gehad van mijn laptopje (in TI).

adonis
8 juli 2006, 16:38
een laptop is ook handig om mee te nemen naar de lessen om notas op bij te houden, of om lessen gewoon op te nemen (audio record) om achteraf nogmaals te beluisteren.

Poewni
8 juli 2006, 16:42
Ik zit hier ook met een laptop, imo wreed gemakkelijk... Die draait al 2 jaar 24/7 (of toch bijna) ge moet alleen zien da ge iet van deftige kwaliteit koopt en genen laptop van 800€ uit den aldi...

Messias.
8 juli 2006, 16:46
En neem een Centrino/Turion. Mijn Centrino gaat bij gewoon gebruik (600 Mhz, mééér dan snel genoeg voor Visual Studio 2005) meer dan vier uur mee. (Ik heb 'm wel undervolt, mabon)

Wundagore
8 juli 2006, 16:47
de grootste voor/nadelen zijn wel opgesomt maar ik heb dit nog niet gehoort
als je een technische richting doet en je hebt een bepaald programma nodig: bv visual studio 2003.
meestal loopt het in de clinch als je een programmeer project op 2 verschillende computers doet :p
mijn ervaring er toch mee

Messias.
8 juli 2006, 16:52
de grootste voor/nadelen zijn wel opgesomt maar ik heb dit nog niet gehoort
als je een technische richting doet en je hebt een bepaald programma nodig: bv visual studio 2003.
meestal loopt het in de clinch als je een programmeer project op 2 verschillende computers doet :p
mijn ervaring er toch mee
Solution/project op een usb-stick bewaren? Of syncen met die usb-stick ofzo?

simpele duif
8 juli 2006, 17:27
Ik had toch dringend een nieuwe pc nodig (andere was 4 jaar oud en temps waren constant rond de 70 graden) dus heb ik me maar een laptop gekocht.
Ik heb meteen gekozen voor een desktop replacer (Dell Inspiron 9400) omdat ik hem toch maar 1 keer per week moet meenemen op de trein. Een andere reden was dat er meteen een high-end graka in kon zodat ik toch wel weer een eindje wegkan.

Feignasse
8 juli 2006, 18:06
een laptop is ook handig om mee te nemen naar de lessen om notas op bij te houden, of om lessen gewoon op te nemen (audio record) om achteraf nogmaals te beluisteren.

Lijkt me eerlijk gezegd onhandiger dan gewoon zelf nota nemen met pen en papier. En ik heb het nog niemand zien doen, dus ik vermoed dat je wel wat rare blikken zou krijgen.

En om lessen op te nemen bestaan er handigere apparaatjes. Ik heb dit jaar bvb enkele lessen opgenomen met m'n mp3speler.

RaZoR be
8 juli 2006, 18:11
ik ga in oktober naar 2de bach ICT (eventueel met wiskunde ICT 1). had dit jaar een slechte laptop, maar ik omet zegge voor informatica richtingen is het ook niet altijd nodig maar het maakt het wel VEEL gemakkelijker, zelfs als je elke dag op en af gaat.

Dees vacance en nieuwe kopen ^^, en hopen dat die 3-4 jaar meegaat :)

Lacuna
8 juli 2006, 18:32
Een laptop is bijna onmisbaar bij ons ( departement vertaalkunde)
Tijdens de les zijn er sommige die hun vertaling op de laptop doen, anderen op de pc's vant school. Tijdens het examen heeft bijna iedereen zijn laptop mee.
Dan mogen we namelijk de elektronische woordenboeken gebruiken.
En tja, in het beroepsleven van een vertaler is dat zeker onmisbaar. We moeten op elk moment bereikbaar zijn en in staat zijn om een vertaling te maken en door te sturen.

Wundagore
8 juli 2006, 18:49
Solution/project op een usb-stick bewaren? Of syncen met die usb-stick ofzo?
dat is het probleem niet,
meestal kreeg ge enorm veel problemen met de programma's zelf . voorstellingen die perfect draaide op mijn laptop werkten dan weer niet op men desktop
ik heb dezelfde getweakte windows install op men desktop als laptop

Bubba
8 juli 2006, 18:56

BIOS-slot erop en ze zijn er niks meer mee. :p

Ge hebt tevens ook een deur op u kot die ge zwaar kunt beveiligen. ;)

Nuja, hem stelen kunnen ze altijd natuurlijk. Je kan em ook vastketenen aan iets...

killgore
8 juli 2006, 20:58
meestal kreeg ge enorm veel problemen met de programma's zelf . voorstellingen die perfect draaide op mijn laptop werkten dan weer niet op men desktop
ik heb hier geen problemen zolang het dezelfde visual studio versions zijn.

Timmie
9 juli 2006, 02:19
Zoals hier al eerder gezegd: een laptop is niet echt broodnodig (of uw richting moet het vereisen).

Een pc op zich is wel redelijk onmisbaar op een kot tegenwoordig. Ok, er zijn (en dan spreek ik over Leuven) wel pc-klassen die 24/24 open zijn, maar om elke keer daar naartoe te fietsen etc ...

Ik heb het dit jaar met een laptop gedaan, ik nam 'em elke week mee naar huis en bij het maken van papers kon ik dan thuis gewoon verder werken op de laptop zonder dat ik met usb sticks ofzo moest werken. Ook als ge bv naar de bib moet voor dingen op te zoeken neemt ge uw laptop mee en kunt ge rechtstreeks notities nemen op pc.

DBK
9 juli 2006, 02:37
ik heb hier geen problemen zolang het dezelfde visual studio versions zijn.kheb het toch ook al gehad, thuis iets maken, in de les da openen en tot de vaststelling komen da er toch dingen ni werken zoals ze thuis werktten, zelfde programmaversie enz

Inch
9 juli 2006, 11:12
Een laptop is voor een student geschiedenis toch wel een plus.

Als je op onderzoek moet in bibliotheken en archieven, dan is het handig om rechtstreeks je data te kunnen invoeren een databank of elektronisch nota's te nemen. Vroeger was dat: met potlood je data overpennen en dan 's avonds het zaakje overtikken.

Of als je mondelinge getuigen moet interviewen: micro aansluiten op je laptop en je kan je interview rechtstreeks op je laptop opnemen en tegelijk nota nemen. Geen geknoei met minidiscs.

Enfin, het is een handig werkintstrument.

Ik zie wel het nut niet in van laptops tijdens lessen en seminaries in de opleiding geschiedenis.

Ether
9 juli 2006, 12:13
Kheb eigenlijk in die 2jaar dak aant unief zit nog nooit iemand notities zien nemen op z'n laptop in de les zu :s

Zijn er richtingen waar da gebeurd ofzo? Das toch enorm storend, heel de tijd da tikgeluid? :s

Conqie
9 juli 2006, 12:14
Lijkt me eerlijk gezegd onhandiger dan gewoon zelf nota nemen met pen en papier. En ik heb het nog niemand zien doen, dus ik vermoed dat je wel wat rare blikken zou krijgen.

En om lessen op te nemen bestaan er handigere apparaatjes. Ik heb dit jaar bvb enkele lessen opgenomen met m'n mp3speler.
Wat is dat nu voor zever,
rare blikken, als hij dat nu gemakkelijker vindt...
Anyway, ik ga het wrss ook zo proberen, en dat van die audiorecord is een goed idee, en de kwaliteit kan je echt niet vergelijken alsof je met een mp3 opneemt

Conqie
9 juli 2006, 12:15
Kheb eigenlijk in die 2jaar dak aant unief zit nog nooit iemand notities zien nemen op z'n laptop in de les zu :s

Zijn er richtingen waar da gebeurd ofzo? Das toch enorm storend, heel de tijd da tikgeluid? :s
De meeste laptops hebben zo'n zacht tikgeluid tegewoordig, niet zoals een gewoon toetsenbord..

BIOS-slot erop en ze zijn er niks meer mee. :p

Ge hebt tevens ook een deur op u kot die ge zwaar kunt beveiligen. ;)

Nuja, hem stelen kunnen ze altijd natuurlijk. Je kan em ook vastketenen aan iets...

you wish, CMOS clearen en je zit binnen, of gewoon hdd op iets aansluiten als je files wilt hebben

virtualdude
9 juli 2006, 12:49

nie dak weet. Enige wat bij ons een is gebeurd is da ene met z'n digi fototoestel het bord heeft gefotografeerd. Hij was wa achter en 't was een belangrijk schema enzo.

Maar uw nota's op uwen pc das zowa het onhandigste wat het is. Uiteindelijk gade het toch moeten afprinte o mte lere enzo.

Niks beter dan papier en stylo

Santa
9 juli 2006, 13:02
nie dak weet. Enige wat bij ons een is gebeurd is da ene met z'n digi fototoestel het bord heeft gefotografeerd. Hij was wa achter en 't was een belangrijk schema enzo.

Maar uw nota's op uwen pc das zowa het onhandigste wat het is. Uiteindelijk gade het toch moeten afprinte o mte lere enzo.

Niks beter dan papier en stylo
Kzou alleszins mijn nota's niet zo snel kunnen structureren tijdens de les als een word-document ofzo, maar mss zijn er mensen die daarop getraind zijn :p

killgore
9 juli 2006, 13:40
Bij ons zat er wel ene in de les met een laptop. Maar daar konde dus blijkbaar nota's op nemen (gewoon op schrijven dus langs ene kant en da werd dan opgeslagen of zo denkek). Duur spul wrsch

Candyman66
9 juli 2006, 13:52
Ik heb vorig jaar in december mijn desktop verkocht en er een laptop in de plaats voor gekocht. Ik ga nu naar het 3de jaar TI en kheb der vorig jaar helemaal geen moeite mee gehad dat ik gene desktop meer had :)
Het was vooral programmeren en dat lukte zonder moeite ;)

Maar om te gamen daarentegen... :sop:

Ether
9 juli 2006, 13:52
Haha wtf :p

Nu ja, bij ons niemand met een laptop dus ja, kpeis da je redelijk wa rare blikken zou krijgen :p

Timmie
9 juli 2006, 13:56
Anyway, ik ga het wrss ook zo proberen, en dat van die audiorecord is een goed idee, en de kwaliteit kan je echt niet vergelijken alsof je met een mp3 opneemt
Nota nemen met pen en papier is gewoon een pak handiger dan met een laptop zitten te kloten in de les. Ik heb alleszins nog nooit iemand met laptop gezien in de les en het lijkt mij ook niet echt aangewezen om daar 2u aan een stuk te liggen typen (tot ergernis van de rest ofzo :)).

Zoals Inch zegt is het wel heel handig om in bibliotheken en archieven dingen meteen in te voeren en niet alles te moeten overtypen 's avonds.

simpele duif
9 juli 2006, 14:00
succes als je dan een ganse dag les hebt om alles op je laptop in te tikken
met een lading accu's kom je er misschien :p

Feignasse
9 juli 2006, 14:30

Dat getik is storend, ik denk niet dat je medestudenten het zouden appreciëren. Bovendien betwijfel ik dat je in Word even snel pijlen of schema's of weet ik veel wat kan tekenen. Mocht het echt zoveel makkelijker zijn, dan zouden er wel meer met hun laptop in de les zitten.

Ivm opnamekwaliteit: ik neem op met een iRiver iFP 799 en dat ding heeft een shitload aan instelmogelijkheden (oa bitrate kiezen, speciale functie om geluiden in de verte op te nemen, voice activated recording, ...). Dat ding neemt meer dan helder genoeg op, het is bijna een volwaardige dictafoon. Laptop = groot en log, vereist extra software en valt op.

**Timme**
9 juli 2006, 15:40
Ivm opnamekwaliteit: ik neem op met een iRiver iFP 799 en dat ding heeft een shitload aan instelmogelijkheden (oa bitrate kiezen, speciale functie om geluiden in de verte op te nemen, voice activated recording, ...). Dat ding neemt meer dan helder genoeg op, het is bijna een volwaardige dictafoon. Laptop = groot en log, vereist extra software en valt op.

Is dat interessant de lessen opnemen, ik bedoel heb je er daarna nog iets aan? Ik zag het dit jaar bij ons ook iemand doen, maar in onze richting zie ik er het nut niet van in. Als je rechten (dacht ik?) studeert misschien wel?

Exorikos
9 juli 2006, 16:10
Op een laptop kan je 's avonds in je bed ook nog een filmpje zien of gewoon in je bed gaan liggen en daar wat typen ofzo. ;)

Ik ga mezelf ook een laptop kopen voor volgend jaar, ben er alleen nog niet uit welke... Budget zal rond de 1400€ liggen en ik wil er degelijk op kunnen gamen. Ik moet me eerst ook nog wat rond die hardware informeren :p

Feignasse
9 juli 2006, 16:14
Is dat interessant de lessen opnemen, ik bedoel heb je er daarna nog iets aan? Ik zag het dit jaar bij ons ook iemand doen, maar in onze richting zie ik er het nut niet van in. Als je rechten (dacht ik?) studeert misschien wel?

Ik heb dat alleen gedaan bij een vak waarvan er geen cursus bestond. En dan samen met een paar anderen uitgetypt. Daar kruipt wel wat tijd in, maar ondertussen "leer" je het vak ook al wat. Het hangt ook af van de moeilijkheidsgraad van de stof. Bij "concrete" vakken is zelf nota nemen imo veel eenvoudiger dan wanneer het gaat om abstracte leerstof.

Maar als je een cursus hebt is het meestal verloren moeite. Dan kan je beter gewoon de les volgen en hier en daar wat nota nemen.

QplQyer
10 juli 2006, 12:25
Bij ons zat er wel ene in de les met een laptop. Maar daar konde dus blijkbaar nota's op nemen (gewoon op schrijven dus langs ene kant en da werd dan opgeslagen of zo denkek). Duur spul wrsch
Dat is een tablet-pc (Acer heeft er zo), je kan dat scherm dan omdraaien zodat het plat ligt en erop schrijven, ik heb ook ooit één iemand zien zitten daarmee, best wel stoer, begint vanaf €1700 geloof ik.
Het enige nadeel is dat je je cursussen wel in pdf-formaat moet kunnen zetten of krijgen.

Ik heb me dit jaar een laptop gekocht voor schoolwerk (als pendelaar), omdat ik nogal veel springuren had en veel projecten, in die omstandigheden is een laptop ideaal om wat te kunnen doorwerken. Een andere motivatie was omdat ik volgend jaar mijn thesis heb en het wel handig is om af en toe, bij het eventueel opzoeken van zaken, een computer mee te hebben om al wat dingen te schrijven en noteren (of ook weer tijdens springuren wat door te werken aan het schrijven).
Een bijkomend voordeel aan een laptop is dat hij uitermate stil draait en je dus weinig last hebt als je aan het studeren bent van het geluid.

Een laptop lijkt me voor kotstudenten die specifieke programma's nodig hebben (die redelijk zwaar zijn, zoals photoshop, illustrator, ...) wel onontbeerlijk, je verliest anders veel tijd in de weekends.

Exorikos
11 juli 2006, 19:54
Zijn er eigelijk programma's die een student burg ir moet draaien die redelijk zwaar zijn?

Genious
13 juli 2006, 00:01
²
Heb het dit jaar meerdere malen ondervonden bij het afdrukken van documenten en 1x bij een presentatie bleek alles ietsje vergroot te zijn, waardoor sommige woorden bij de laatste letter op een nieuwe lijn ofzo begonnen. :$

En als ge uw gerief wilt veilig stellen, dan denkt ge beter niet aan een windowspaswoord, zoals hier voorgesteld werd (ze kunnen formatteren en in windows 2000 kende ik zelfs een methode om gewoon het paswoord te wissen zonder ooit in te loggen, ik weet niet of het nog lukt in xp)

Bij een BIOS paswoord gaan ze gewoon uw BIOS resetten mbv een jumper of door de batterij uit te halen (als dat gaat in een laptop)

Project Loony
13 juli 2006, 00:35
Zijn er eigelijk programma's die een student burg ir moet draaien die redelijk zwaar zijn?
Solid Edge, Maple, Matlab...

Toch niet de lichtste programmaatjes. Als je een PC (of Mac, whatever) wil kopen, kies dan vooral voor rekenkracht, niet voor grafische sterkte!

On topic: Ikzelf doe het nu al twee jaar met een desktop op mijn kot en de gezins-PC hier thuis. Al weet ik niet of ik voor een volgende nodige upgrade (over een paar jaar pas waarschijnlijk, maar toch) gewoon mijn desktop ga aanpassen of me een laptop ga aanschaffen.

Beiden hebben hun voordelen (desktop: meer power/relatief goedkoop, laptop: mobiel) en nadelen (desktop: niet mobiel, laptop: hitte/minder krachtig/verslijt sneller/duurder).

Als je geen eigen PC hebt thuis, en je graag in een vertrouwde omgeving wil werken in het weekend, kan je best een laptop kopen. Als je je PC niet echt in het weekend nodig hebt en er toch wel degelijke programma's op moet draaien, koop dan een desktop.

killgore
13 juli 2006, 00:51
nie overdrijven eh

ik draai maple zonder veel problemen op men laptop da ondertussen al meer dan 5 jaar oud is. Maar zelden tegengekomen dak echt rekenkracht mis ze.

Project Loony
13 juli 2006, 02:06
nie overdrijven eh

ik draai maple zonder veel problemen op men laptop da ondertussen al meer dan 5 jaar oud is. Maar zelden tegengekomen dak echt rekenkracht mis ze.
Ehm, ik denk niet dat je dan al te veel bibliotheken enzo moet inladen. :p Noch al te complexe berekeningen uitvoeren... Hell, mijn desktop loopt soms al vast op sommige dingen, en die is nog geen twee jaar oud...

killgore
13 juli 2006, 12:22
Ehm, ik denk niet dat je dan al te veel bibliotheken enzo moet inladen. :p Noch al te complexe berekeningen uitvoeren... Hell, mijn desktop loopt soms al vast op sommige dingen, en die is nog geen twee jaar oud...
Mijn laptop loopt soms ook vast op sommige zaken, ma dan loopt meestal men desktop ook vast ze :p. En tja, inladen: het eerste jaar normale dingen eh: linalg, linearalgebra, plots, plottools, ... . Dat zal mssch iets langer duren, maar last heb ik er nooit van gehad. Enige waar ik merkbaar wat last had was het maken van animaties :).
Kan zijn dat je latere jaren nog zwaarder nodig hebt, ma dan is het imho geldverspilling om nu al top-laptop/desktop te kopen, dan koop ik die wel wanneer ik hem nodig heb.

edit: wat ik wel had was dat zaken als maple extreem men batterij leegslurpten, dus moest em wel in contact steken of ik kon niet echt langer als een half uur deftig maplen. Dat lag wrsch wel aan de ouderdom van laptop :).

the boogyman
13 juli 2006, 12:33
Ik ga MCT doen en op kot in kortrijk;ik heb reeds een jaar een acer aspire 1694WLMi die zeker geen probleem zal vormen en gisteren nog een 20" breedbeeld-LCD van dell besteld omdat op zo'n 15.4"-laptopschermke kijken toch vrij lastig is voor photoshop etc(resolutie te klein,1280*800);ik zal dus op kot gaan met die laptop en 20" breedbeeld-LCD.Hier thuis heb'k mijn zwaar beestje(athlon64 3500+,6800ultra,1GB DDR) staan en die zal ik gebruiken als ik in het weekend naar huis kom zodat'k toch nog iets deftig kan verwerken.

In het kaho@gent was een laptop zeker niet nodig in de richting ICT alhoewel het wel handig was zodat je steeds sneller klaar was dan de rest=> les gedaan,laptop sluiten en weg.

Het hangt vooral af wat de school stelt van eisen: als ze vragen om een laptop aan te schaffen,reken er maar op aan dat het ferm handig is! :)