PDA

Volledige versie bekijken : Eerste jaar Burgie

*-Chaos-*
6 juli 2006, 21:02
He iedereen,

Volgend jaar zet ik net als vele mensen hier de (grote) stap naar de universiteit. Na veel afwegen is de keuze dan toch gevallen op BI @ UGent. Zijn er hier nog mensen die deze keuze gemaakt hebben en hoe bereiden jullie zich voor: herhaal je cursussen (dan vooral wiskunde), bekijk je al curcussen van in de unief zelf of is voor jou de vakantie heilig? De mening/ervaring van mensen die hun eerste jaar BI al achter de rug hebben is natuurlijk ook meer dan welkom!

DesorteD
6 juli 2006, 21:04
die cursussen beginnen toch terug vanaf 0.
Kzou gewoon wachten en beke genieten van u verlof :p

Lukken een paar vakken iets minder, kunt ge misschien is terug grijpen naar ne oudere cursus

Sander H
6 juli 2006, 21:05
idd ik heb net mijn eerste jaar in leuven gedaan, ik heb de cursussen van vorige jaren ook niemeer gebruikt, gewoon die ge opt unif krijgt, das genoeg :)

killgore
6 juli 2006, 21:07
Voorbereiding hier was nihil.

Voor de rest: onder het jaar genoeg naar de les gaan en notities nemen heeft geholpen. Voor vakken waarvan je denkt: "dat wordt zwaar" -> zeker bijhouden!
Ook: vooral niet ineens gans uw leermethode gaan omsmijten, heb je een methode die goed werkt -> mee voortdoen! (heb je er geen, dan moet je eens beginnen nadenken :p).

Enneuh, als het 1e semester goed ging, vooral niet denken dat het 2e een makkie is, kben mssch iets te laat in gang geschoten.

edit: ik heb voor analyse I wel nog men cursussen vant middelbaar gebruikt, omdat daarin bewijzen stonden die we moesten kennen, heeft goed geholpen ;). Was wel het enige vak waarvoor ik dat gedaan heb.

edit2: ik zit dus in gent en heb just 1e jaar achter de rug

Elpenor
7 juli 2006, 13:12
Als je je echt wilt voorbereiden kan je beter de vakantiecursus wiskunde volgen die eind september aan de faculteit ingenieurswetenschappen wordt gegeven.

http://www.firw.ugent.be/toekomst/default.jsp?id=toekomst_vakantiecursus

Zeta Reticula
7 juli 2006, 20:33
Voorbereiden? Cursussen herhalen? :rofl:

Maar als jij dat echt graag doet. Doe maar.

Burgies en realiteitsbesef. En dat is al van in het begin :')

Veel succes en moge de muntworp in jouw voordeel uitkomen. Zo wordt namelijk bepaald of je geslaagd bent of niet.

Santa
7 juli 2006, 20:39
Veel succes en moge de muntworp in jouw voordeel uitkomen. Zo wordt namelijk bepaald of je geslaagd bent of niet.
Ja je hebt gelijk verzuurde jongen :ironic:

Zeta Reticula
7 juli 2006, 20:42
Ja je hebt gelijk verzuurde jongen :ironic:

Verzuurd? Ach, de munt valt altijd in mijn voordeel, het zal daar niet aan liggen. Laat ons zeggen dat ik gewoon graag lach met zulke zaken. Drama's. Het slagingspercentage is toch ongeveer de helft, niet? Maar in welke richting is dat dan niet? Grappig dus.

Santa
7 juli 2006, 20:45
Verzuurd? Ach, de munt valt altijd in mijn voordeel, het zal daar niet aan liggen. Laat ons zeggen dat ik gewoon graag lach met zulke zaken. Drama's. Het slagingspercentage is toch ongeveer de helft, niet? Maar in welke richting is dat dan niet? Grappig dus.
Het slaagpercentage is zo laag omdat we factoren zoals:
1. overijverige ouders
2. luie studenten
3. feestbeesten
4. marginalen
5. ...

moeten meerekenen

zarathustra
7 juli 2006, 21:18
Burgies en realiteitsbesef. En dat is al van in het begin :')

Het is niet omdat jouw realiteitsbesef als burgie wat wankel is dat dat bij iedereen zo is.

Krueger
7 juli 2006, 23:06
Ik heb gehoord dat het slaagpercentage in eerste kan 18% was in eerste zit dit jaar. Bijzonder laag als je het mij vraagt.

Oja, en cursussen nu al beginnen blokken of herhalen, is nutteloos. Geniet gewoon van uw 3 maanden. Als je nu al moet beginnen leren om een kans te maken, begin je er beter niet aan imho.

rabsi
8 juli 2006, 00:10
Ik heb gehoord dat het slaagpercentage in eerste kan 18% was in eerste zit dit jaar. Bijzonder laag als je het mij vraagt.

Oja, en cursussen nu al beginnen blokken of herhalen, is nutteloos. Geniet gewoon van uw 3 maanden. Als je nu al moet beginnen leren om een kans te maken, begin je er beter niet aan imho.

ja tis ferm verlaagd sinds ze dat ingangsexamen afgeschaft hebben :)

Zeta Reticula
8 juli 2006, 12:48
Slagingscijfers eerste bachelor Burgerlijk Ingenieur te UGent: Er zijn er 56 rechtstreeks door en 87 in 't totaal (dus 31 deliberaties), dit op een totaal van 279 ingeschrevenen ('k veronderstel dat dit een totaal is en geen aantal generatiestudenten). Dat is dan een slagingspercentage van 31%.

Deze gegevens onder voorbehoud, ik heb ze van een niet-officiële bron. Uiteraard zullen hier na 2de zit er wel wat bijkomen.

Zeta Reticula
8 juli 2006, 12:53
Het is niet omdat jouw realiteitsbesef als burgie wat wankel is dat dat bij iedereen zo is.
Hé, het was humor! Satire, kritische spot! Er is geen nood om jouw bijtend lagere school verdedigingsmechanismen op te werpen. Ik viseer hier niemand. Vrede op aard.

Zeta Reticula
8 juli 2006, 12:56
Het slaagpercentage is zo laag omdat we factoren zoals:
1. overijverige ouders
2. luie studenten
3. feestbeesten
4. marginalen
5. ...

moeten meerekenen
Ja, maar dat zijn factoren die in bijna elke richting optreden. Hoewel ik vind dat Geneeskunde heel gemotiveerd en serieus is in hun studeren. Ik denk wel dat het niet louter perceptie is, maar dat het daar ook echt zo is.

De slagingspercentage bij Burgerlijk Ingenieur zijn niet zo bijzonder. Ik denk zelf dat die in richtingen zoals Politieke & Sociale Wetenschappen niet veel hoger zullen zijn. De reden waarom ze niet echt absurd laag zijn bij burg. ir. is omdat de richting door zijn reputatie reeds velen afschrikt om er aan te beginnen. Deze reputatie maakt dus als het ware reeds een eerst schifting. 't Is ook zo dat wie aan burg. ir. begint meestal wel wat ervaring heeft in wiskunde, indien niet zo zal men er waarschijnlijk niet aan beginnen.

zarathustra
8 juli 2006, 13:01
Hé, het was humor! Satire, kritische spot! Er is geen nood om jouw bijtend lagere school verdedigingsmechanismen op te werpen. Ik viseer hier niemand. Vrede op aard.

gezien uw tirade in een andere thread waarin het er op neer kwam dat +/- alle burgies bekrompen vakidioten zijn viel het me moeilijk om het als humor op te vatten.

Maar goed, als het bedoelt was om grappig te zijn ==> :lol:

killgore
8 juli 2006, 13:08
Slagingscijfers eerste bachelor Burgerlijk Ingenieur te UGent: Er zijn er 56 rechtstreeks door en 87 in 't totaal (dus 31 deliberaties), dit op een totaal van 279 ingeschrevenen ('k veronderstel dat dit een totaal is en geen aantal generatiestudenten). Dat is dan een slagingspercentage van 31%.

Deze gegevens onder voorbehoud, ik heb ze van een niet-officiële bron. Uiteraard zullen hier na 2de zit er wel wat bijkomen.
ik dacht dat het er 56 door waren mét deliberaties erbij.

Sander H
8 juli 2006, 13:44
Slaagpercecntages in Leuven:

32% was van de eerste keer geslaagd (gedelibereerden zaten hier al bij)
de rest heeft 2de zit
meestal is opt einde rond de 50% geslaagd dacht ik, vroeger toen er nog een ingangsexamen was, was da rond de 70% dacht ik

Elpenor
8 juli 2006, 14:32
ik dacht dat het er 56 door waren mét deliberaties erbij.

Dat dacht ik ook, die 87 is met IAJ en cumullers bij veronderstel ik. Meestal maken ze geen onderscheid tussen geslaagd zonder of met deliberatie, enkel voor uw graad kan dat soms iets uitmaken...

Blackend
8 juli 2006, 14:41
Héhé ben ook van plan om volgend jaar BI te gaan studeren, in leuven weliswaar.

Btw, qua lessenroosters, is het echt zwaar? Want ik ga volgend jaar waarschijnlijk niet op kot (+- 25 minuten rijden met brommer) en daarnaast ga ik ook nog wel vrij veel sporten en kheb schrik dat ik misschien wat in tijdsgebrek ga komen :s

zarathustra
8 juli 2006, 14:59
Héhé ben ook van plan om volgend jaar BI te gaan studeren, in leuven weliswaar.

Btw, qua lessenroosters, is het echt zwaar? Want ik ga volgend jaar waarschijnlijk niet op kot (+- 25 minuten rijden met brommer) en daarnaast ga ik ook nog wel vrij veel sporten en kheb schrik dat ik misschien wat in tijdsgebrek ga komen :s

als ik me niet vergis is het in het eerste jaar 1 namiddag die +/- vrij is, de rest heb je les van half 9 tot 6. Met een pauze van half 1 tot 2

Zeta Reticula
8 juli 2006, 15:55
Dat dacht ik ook, die 87 is met IAJ en cumullers bij veronderstel ik. Meestal maken ze geen onderscheid tussen geslaagd zonder of met deliberatie, enkel voor uw graad kan dat soms iets uitmaken...
Ha ok. Nu, ik vond het ook al raar onderscheid tussen gedelibereerden en niet-gedelibereerden. Maar ik heb de gegevens dan ook van het VTK-forum geplukt. Dus er zijn 56 generatiestudenten (nieuw ingeschrevenen) geslaagd en dan 87 in 't totaal (diegenen erbij die vorig jaar niet geslaagd waren) dit op een totaal van bijna 400. Netjes!

En de cijfers van 2de bachelor? Die breken reeds enkele jaren op rij elk record. Maar ik dacht dat het dit jaar wat positiever ging zijn. De proffen plooien. Tss ;)