PDA

Volledige versie bekijken : Ik weet niet wat studeren.

SephirothSnake
5 juli 2006, 18:04
Ik heb na een moeilijke periode eindelijk mijn diploma secundair onderwijs behaald. Richting handel.

Nu wil ik graag hogere studies doen omdat ik nog niet aan een fulltime job toe ben. Mijn ouders willen me hier in steunen.

Er is echter zoveel keuze: Unief, hoge school, Syntra, Groep T.... zoveel richtingen.....

Ik heb niet echt een idee wat nemen.

Ik zal een lijstje van dingen die ik graag en niet graag doe geven:

Niet graag:
Wiskunde (ik ben er niet slecht in maar in Handel kreeg ik maar 2u)
Frans (ligt me niet)
Boekhouden: Ik zie me dit niet heel men leven doen, ik ben het nu al beu.
Gezondheidszorg: Om het plat te zeggen, ik zou vies zijn van bepaalde mensen dus....
Ik wil niet heel de dag achter een bureau zitten

Graag:
Computers assembleren
Informatica (meer webdesign en niet zozeer programmeren)
Les geven (ik leg het graag uit en ik wil mensen informatie die ik ken doorgeven....)
Met mensen praten +-
Engels (Ik praat graag engels en ik hou ook veel van de VS en reis er regelmatig naar)
Ik reis graag
Ik heb een grote algemene interesse en kennis (gesch, aard..)
Iets bij de politie zie ik ook wel zitten
Een job bij de overheid (ambtenaar)
Media...fotografie...

Ik wil niet langer dan 3-4 jaar studeren.

Zijn er mensen die hier studierichtingen in herkennen of jobs?

Advies is altijd welkom en deel gerust je ervaringen.

TheCrow7
5 juli 2006, 18:08
Informatica dus al zeker niet dan.

Ik zou pol&soc gaan studeren dan. Zoiets richting journalistiek e.d. ?

zaffah
5 juli 2006, 18:09
multimedia in kortrijk?
IMD - informatiemanagement en design in mechelen.

leerkracht informatica/engels ofzo.

Sander H
5 juli 2006, 21:48
toerisme lijkt me wel iets voor u, reisleider of gids ofzo :)

Time
5 juli 2006, 21:55
Regentaat Engels-Informatica? Maar uw wiskunde vloekt daar wat mee.
En idd toeristische sector.

SephirothSnake
5 juli 2006, 21:56
Talen he pff.... enkel Engels en Nederlands en voor toerisme moet je meer dan twee talen kunnen he. Mijn vriendin is tweetalig en ik begin heel traag Frans bij te leren maar tegen september kan ik nog niet voldoende Frans hoor.
Ik heb met veel geluk 54 gehaald op men laatste examen Frans.

K heb eens gekeken bij de KHL voor leerkracht secondair onderwijs.
Spijtig genoeg kan je engels en informatica of technologische opvoeding niet combineren.

De combinatie Geschiedenis-Engels- info of TO had me geïnteresseerd.

pol & soc ga ik nu eens op zoeken se

Unief ga ik laten. Liefst een pro bach van 3j op Hogesch.

Peeceefobie
5 juli 2006, 22:11
- bij de flikken
- grafische en digitale media

SephirothSnake
5 juli 2006, 22:20
grafische en digitale media -> moet je daarvoor kunnen tekenen?

Peeceefobie
5 juli 2006, 22:32
http://www.arteveldestudent.be/forum/archive/index.php/t-555.html

zelf weet ik er niet veel van, ken wel meisje die dit doet, en zij komt van BI

Time
5 juli 2006, 22:32
pol & soc ga ik nu eens op zoeken se

Unief ga ik laten. Liefst een pro bach van 3j op Hogesch.
Dat is unief. :p

SephirothSnake
5 juli 2006, 23:10
hehe ok thnx

Peeceefobie
5 juli 2006, 23:25
Al es geweest bij het clb? :unsure:

UnEx|sT
5 juli 2006, 23:31
K heb eens gekeken bij de KHL voor leerkracht secondair onderwijs.
Spijtig genoeg kan je engels en informatica of technologische opvoeding niet combineren.

Gelukkig is dit niet in alle hogescholen hetzelfde. Zo is het mogelijk om de vakken TO, Engels en informatica te volgen in KHK Vorselaar!

SephirothSnake
6 juli 2006, 16:38
Vorselaar is me te ver. Ik wil het in Leuven- Hasselt houden.

TheCrow7
6 juli 2006, 18:35
grafische en digitale media -> moet je daarvoor kunnen tekenen?

Eigenlijk wel, ja. Je moet alleszins kunnen denken als een tekenaar.

SephirothSnake
6 juli 2006, 22:24
T gaat de lerarenopleiding bij de PHL worden.

=Dujosh=
6 juli 2006, 23:08
Een richting gaan nemen
gewoon vanwege het argument
'dat vind ik nog leuk, of dat intereseert me wel een beetj'

=> no good.

je moet toch een grondige reden hebben, om je studierichting te kiezen.
( ik doe industrieel ingenieur, de vakken heb ik altijd graag gehad , ben er ook nog vrij goed in.
En het intereseert me gewoon, bruggen, huizen , auto's en mechaniek etc, wetten van de fysica ....
+ ik wou gewoon kunnen zeggen dat ik een ingenieur ben :) )

SephirothSnake
6 juli 2006, 23:23
Lol, ik heb mijn redenen ook hoor waarom ik voor deze opleiding kies.

Fighting Hobbit
6 juli 2006, 23:44
Niet graag:
Wiskunde (ik ben er niet slecht in maar in Handel kreeg ik maar 2u)
Frans (ligt me niet)
Boekhouden: Ik zie me dit niet heel men leven doen, ik ben het nu al beu.
Gezondheidszorg: Om het plat te zeggen, ik zou vies zijn van bepaalde mensen dus....
Ik wil niet heel de dag achter een bureau zitten

Graag:
Computers assembleren
Informatica (meer webdesign en niet zozeer programmeren)
Les geven (ik leg het graag uit en ik wil mensen informatie die ik ken doorgeven....)
Met mensen praten +-
Engels (Ik praat graag engels en ik hou ook veel van de VS en reis er regelmatig naar)
Ik reis graag
Ik heb een grote algemene interesse en kennis (gesch, aard..)
Iets bij de politie zie ik ook wel zitten
Een job bij de overheid (ambtenaar)
Media...fotografie...

Zuivere informatica valt dus al sowieso af, want webdesign enzo heeft daar blijkbaar niet zo veel mee te maken. Toegepaste zou je kunnen doen, ook minder wiskunde enzo. Alle ingenieursrichtingen vallen af. Fotografie zal ook niet te simpel zijn als je niet van wiskund ehoudt (redleijk veel fysica heb ik gehoord). Misschien zo toerisme, of hoe heet dat, er is zo'n richting die speciaal daarop focust. Kan je later reisbegeleider worden of op één of andere toeristische dienst gaan zitten, bij een reisbureau werken,...
Geschiedenis zal waarschijnlijk niet zo simpel zijn op universitair niveau (valt natuurlijkt e proberen), maar als je het impeler wilt kan je regentaat doen.
Geografie of geologie zal waarshcijnlijk ook weer een heel hoopje wiskunde zijn en waarschijnlijk (bij geologie ben ik zeker) ook wel wat chemie.
Computers assembleren, de enige richting die ik ken waar ze dat leren op hogeschoolniveau is industrieel ingenieur, maar das zeer veel wetenschappe. Je kan dat natuurlijk ook altijd in een avondschool leren, maar ik denk niet dat je daar nog veel gaat bijleren.
Engels kan je natuurlijk altijd samen met geschiedenis ofzo doen in regentaat. Maar ik heb wel vaak horen zeggen dat op "hoger niveau" Engels niet te onderschatten valt, dus het moet u wel een beetje liggen. Je zal in een regentaat ook wel wat literatuur krijgen vermoed ik.
Media enzo, daar heb je ook een richting voor, maar daar weet ik niet zo geweldig veel van. Als je zoiets als fotografie gaat doen denk ik wel dat je ook een beetje artistiek ingesteld moet zijn.

In elk geval, er is zo veel keuze dat je wel iets vind dat bij je past en met jouw diploma kan je als het tegenvalt nog altijd gaan werken. Succes ermee in elk geval. Er zijn binnekort nog op veel plaatsen extra infodagen, ga eens op bezoek in een paar hogescholen ofzo...

edit: had dat van uw lerarenopleiding niet gezien, srry, is dat lagere school?

SephirothSnake
6 juli 2006, 23:56
Neen, bij de PHL noemen ze een Bachelor secundair onderwijs een lerarenopleiding.
Dat is voor de eerste en de tweede graad secundair onderwijs, dus van het eerste tem het vierde middelbaar.

Bosvos
7 juli 2006, 00:02
Eigenlijk wel, ja. Je moet alleszins kunnen denken als een tekenaar.
ff los van de topicstarter: dus voor zo'n richtingen moet je niet echt grafisch zijn aangelegd, je moet gwn weten wat bvb een goede tekening of een goede foto is?

met niet grafisch aangelegd bedoel ik wel kunnen tekenen enz. maar geen natuurtalent zijn, met veel moeite krijg ik iets degelijks op m'n blad

Fighting Hobbit
7 juli 2006, 00:04
Neen, bij de PHL noemen ze een Bachelor secundair onderwijs een lerarenopleiding.
Dat is voor de eerste en de tweede graad secundair onderwijs, dus van het eerste tem het vierde middelbaar.
En welke vakken ga je kiezen?

=Dujosh=
7 juli 2006, 00:23
Ik zei het gewoon maar he,

had niet gelezen dat je al wist welke richting je ging nemen :)

SephirothSnake
7 juli 2006, 00:50
Geschiedenis, Engels en Informatica

Fighting Hobbit
7 juli 2006, 09:43
Wat houdt de informatica in zo'n opleiding in feite in?

UnEx|sT
7 juli 2006, 11:36
Wat houdt de informatica in zo'n opleiding in feite in?
Wel ik heb net mijn 1ste jaar met succes beëindigd, en als je een richting informaticabeheer / boekhouden informatica gevolgd hebt, is dit gewoon een oppervlakkige herhaling.

Je krijgt in het 1ste semester een basiscursus word + excel. Dit is dan ook echt _basis_, hier kan iedereen normaal gezien zonder problemen mee door (ook degenen die amper informatica gehad hebben in het middelbaar).

Het 2de semester wordt toch een stukje moeilijker. Je krijgt eerst een cursus access en daarna begin je te programmeren in VB.NET. Zoals ik al zei, vormt dit dus geen enkel probleem als je in het 5de / 6de reeds een informaticarichting gevolgd hebt, maar voor degenen die amper informatica gehad hebben, vraagt dit voor sommigen toch wel wat inspanning om dit programmeren goed onder de knie te krijgen.

SephirothSnake
7 juli 2006, 14:02
Welkee andere vakken heb je gekozen en waar volg je het?

UnEx|sT
7 juli 2006, 14:08
economie, aardrijkskunde en informatica @ KHK Vorselaar ;)

SephirothSnake
7 juli 2006, 14:52
En is het moeilijk?
Wat vind je er tof aan en wat niet?
Wat heb je allemaal gezien bij economie? K twijfel nog een beetje om misschien eco te nemen.

flash_artist
7 juli 2006, 20:59
Communicatie en Multimedia Design @ Genk als je in webdesign wil gaan

Ben jij net afgestudeerd en gefascineerd door de wondere wereld van de digitale cultuur? Zou jij graag communicatieve, creatieve en interactieve websites ontwikkelen? Misschien is de masteropleiding 'Communicatie- en Multimediadesign' dan iets voor jou.

www.c-md.be