PDA

Volledige versie bekijken : Minoren en keuzevakken

Fighting Hobbit
4 juli 2006, 18:34
Hallo allemaal,

Ik zit een beetje met een dillema. Ik ben er zeker van dat ik volgend jaar Fysica ga studeren aan de KU Leuven, allemaal heel mooi, maar er zijn natuurlijk ook keuzevakjes enzo die opgevuld moeten worden. Ze zeiden wel op de infodag dat het niet zo nauw steekt wat we nu op dit moment kiezen, omdat we nog kunnen veranderen later op het jaar met die minor. Dit kan dus behalve wanneer je iets neemt met chemie in, want dan krijg je sowieso "bouwstenen van de chemie" in je eerste semester (zo heb ik het toch begrepen). Nu zou ik graag geologie bijpakken, en ja, drie keer raden, bouwstenen van de chemie in het eerste semester. Nu twijfel ik eigelijk nog een beetje, want fysica en dan als minor wiskunde is volgens mij een heel goede basis voor sterrekunde, aangezien ze aanraden om fysica of wiskunde te studeren als je dat wil verder doen. Ik ben vrij gemiddeld voor wiskunde, enfin, had 69 op mijn laatste exame (aangezien het meeste van onze klas 71 was is dat in verhouding nog vrij goed). Maar ik twijfel dus nog wel een beetje, want geologie interesseert me ook wel erg en chemie zou ik misshcien ook wel zien zitten. Ik had op al mijn wetenschappen in de 80 en heb er gemiddeld 2 uurtjes voor geleerd per vak denk ik, dus normaal gezien zou ik ze allemaal moeten aankunnen, maar ik kan niet kiezen. Ik zou master sterrenkunde willen doen binnen (hopelijk) drie jaar, dus zou ik me daar ergens wel goed op willen voorbereiden, maar aan de andere kant zijn er andere richtingen die me ook interesseren. En omdat fysica echt wel mijn ding is lijkt verbreding me ook wel interessant.

Dus ik heb een beetje problemen met die keuze, hoewel ze niet zo heel belangrijk is. Is er iemand die tips heeft of ervaring met één ervan ofzo?

Hellrabbit
4 juli 2006, 18:46
bouwtenen :')

Fighting Hobbit
4 juli 2006, 19:28
bouwtenen :')
bouwstenen :$
edit: in feite is het zelfs grondslagen, maar dat verwar ik dus altijd met bouwtenen

killgore
4 juli 2006, 19:30
Die wiskundepunten zeggen niet veel, hangt af van de moeilijkheidsgraad van je school (niet echt de hoeveelheid!) en hoeveel je eraan moet leren, voor hetzelfde geld ben je wel iets meer als gemiddeld ze.

Persoonlijk zou ik wiskunde aanraden, maar das vreselijk subjectief aangezien ik gewoon een degoût heb gekregen van chemie dit jaar.

Fighting Hobbit
4 juli 2006, 19:33
Die wiskundepunten zeggen niet veel, hangt af van de moeilijkheidsgraad van je school (niet echt de hoeveelheid!) en hoeveel je eraan moet leren, voor hetzelfde geld ben je wel iets meer als gemiddeld ze.

Persoonlijk zou ik wiskunde aanraden, maar das vreselijk subjectief aangezien ik gewoon een degoût heb gekregen van chemie dit jaar.
Mja, ik weet dat de punten weinig zeggen, maar ik wilde toch een beetje een referentie geven. Ik kan altijd eens aan mijn leerkracht vragen of die denkt dat ik het aankan natuurlijk...

Lensos
4 juli 2006, 20:18
Mijn minor is Wiskunde, maar ook velen kiezen gewoon voor Keuzerichting verbreding.

Minor Wiskunde houdt in dat je zeker Analyse 1 moet pakken. Vaak wordt dit gezien als het moeilijkste vak van 1e Bach. Examen is openboek ook. Daarnaast kan je nog kiezen uit twee wiskunde vakken: Meetkunde en Logica&Structuren. Je kan kiezen om geen van beiden te doen, ik heb Logica&Structuren gekozen (is niet echt moeilijk).
Een behoorlijk aantal studenten was begonnen met minor Wiskunde maar is overgeschakeld naar Verbreding vanwege Analyse

Verbreding houdt in dat je zeker 'Wetenschap van de Kosmos' als vak hebt. Daarbovenop moet je ook nog een wiskundevak kiezen uit Analyse, Meetkunde en Logica&Structuren. 'Natuurlijk' kiest dan bijna niemand voor analyse (want dan zouden ze minor wiskunde wel nemen?). Meetkunde is echter ook niet te onderschatten, de fysici die dat hadden kregen dit jaar een zeer zwaar examen voorgeschoteld.

Ik weet niet of ik 'Wetenschap van de Kosmos' in de 2e Bach nog ga kunnen nemen. Ik hoop van wel want het interesseert me zeker, en de prof zou hilarisch zijn. Let er ook wel op dat er voor jou jaar enkele veranderingen zullen zijn aan het vakkenaanbod. Logica&Structuren zou opsplitsen of enkel Structuren worden...ofzoiets:unsure:

Van keuzerichtingen met Chemie weet ik niet zoveel af. Als je nog vragen hebt stel je ze hier maar he.

viewer
4 juli 2006, 20:25
Door uitsluiting heb ik Informatica gekozen.

Ik was bang dat ge bij geologie en chemie teveel vanbuiten zou moeten leren, dus ik twijfelde eigenlijk nog tussen informatica en uitbreiding (en ik twijfel nu eigenlijk nog). Is het de moeite om informatica te volgen, is dit zwaar, en hoe zit het met uitbreiding?

Fighting Hobbit
4 juli 2006, 22:28
Mijn minor is Wiskunde, maar ook velen kiezen gewoon voor Keuzerichting verbreding.

Minor Wiskunde houdt in dat je zeker Analyse 1 moet pakken. Vaak wordt dit gezien als het moeilijkste vak van 1e Bach. Examen is openboek ook. Daarnaast kan je nog kiezen uit twee wiskunde vakken: Meetkunde en Logica&Structuren. Je kan kiezen om geen van beiden te doen, ik heb Logica&Structuren gekozen (is niet echt moeilijk).
Een behoorlijk aantal studenten was begonnen met minor Wiskunde maar is overgeschakeld naar Verbreding vanwege Analyse

Verbreding houdt in dat je zeker 'Wetenschap van de Kosmos' als vak hebt. Daarbovenop moet je ook nog een wiskundevak kiezen uit Analyse, Meetkunde en Logica&Structuren. 'Natuurlijk' kiest dan bijna niemand voor analyse (want dan zouden ze minor wiskunde wel nemen?). Meetkunde is echter ook niet te onderschatten, de fysici die dat hadden kregen dit jaar een zeer zwaar examen voorgeschoteld.

Ik weet niet of ik 'Wetenschap van de Kosmos' in de 2e Bach nog ga kunnen nemen. Ik hoop van wel want het interesseert me zeker, en de prof zou hilarisch zijn. Let er ook wel op dat er voor jou jaar enkele veranderingen zullen zijn aan het vakkenaanbod. Logica&Structuren zou opsplitsen of enkel Structuren worden...ofzoiets:unsure:

Van keuzerichtingen met Chemie weet ik niet zoveel af. Als je nog vragen hebt stel je ze hier maar he.
Ik was eigelijk al deels van plan om als vak zuivere wiskund eanalyse te kiezen omdat het me toch wel een zeer handige troef lijkt naar latere jaren toe, zal er nog eens over denken. Wetenschap van de kosmos zou ik sowieso wel willen...

grooverider
4 juli 2006, 23:23

de prof van wetenschap van de kosmos is inderdaad hilarisch (prof waelkens, de foto op de kul site spreekt boekdelen)
doch, wetenschap van de kosmos was geen verplicht vak en kan gekozen worden in de eerste 3 bachelor jaren (bij de keuzerichting 'verbreding' toch)

als je nog niet 100% zeker bent van wat te kiezen, dan zou ik voor verbreding gaan (werd mij ook aangeraden door iemand uit 2e bach), dan liggen alle opties eigenlijk nog open.

Fighting Hobbit
4 juli 2006, 23:31
de prof van wetenschap van de kosmos is inderdaad hilarisch (prof waelkens, de foto op de kul site spreekt boekdelen)
doch, wetenschap van de kosmos was geen verplicht vak en kan gekozen worden in de eerste 3 bachelor jaren (bij de keuzerichting 'verbreding' toch)

als je nog niet 100% zeker bent van wat te kiezen, dan zou ik voor verbreding gaan (werd mij ook aangeraden door iemand uit 2e bach), dan liggen alle opties eigenlijk nog open.
Ik heb op de infodag meer dan een half uur met die man gebabbeld en hij is inderdaad grappig, maar wel geweldig intelligent, dat hoor je gewoon...
Hij raadde me hetzelfd eaan als jij, verbreding...

[BAT] Hydra
5 juli 2006, 02:03
Ik doe informatica aan de KUL. Informatici hebben in het eerste jaar enkele vakken met de mensen die fysica & wiskunde studeren gemeenschappelijk: Beginselen van programmeren, inleiding tot de hogere wiskunde, lineaire algebra, statistiek & wijsgebeerte. 5 van de ?12? vakken dus.

http://www.kuleuven.ac.be/onderwijs/aanbod/opleidingen/N/SC_50074275.htm

Ik kan je nu al zeggen dat in het eerste semester lineaire algebra het buisvak bij uitstek is voor zowel informatici, natuurkundigen of wiskundigen. Pas dus op voor dat vak en voor de Veys (de prof)!

De site van wina (WIskunde-INformatica-NAtuurkunde) is www.wina.be. Bij hun ga je het grootste deel van je cursussen halen en dit zal je studentenvereniging zijn voor de komende jaren.

Ontopic raad ik je verbreding aan, dit sluit aan bij je basisrichting, als je een andere afstudeerrichting kiest, krijg je te weinig vakken ervan om er de vruchten van te plukken (imo). Bij ons zijn er enkelen die afstudeerrichting wiskunde gekozen hebben en ze beklagen het al wegens de analyse en de andere moeilijke wiskundige vakken die ze er krijgen (waardoor ze nu gebuisd zijn). Bovendien krijg je je examens van je afstudeerrichting samen met de mensen voor wie de richting in kwestie hun hoofdrichting is. Je moet bvb de wiskunde examens samen met de wiskundigen doen, die al een heel stapje voor zijn op jou omdat ze veel meer basiskennis hebben.

Editje: Wetenschap van de kosmos is naar het schijnt één van de meer simpele vakken die te kiezen vallen, en bovendien vrij interessant. Het is een mix van fysica en chemie en de prof is erg 'lenig'. Ik kon het vak dit jaar als keuzevak kiezen, maar heb gekozen voor computergrafieken (zelf beperkte mini 3D-engine maken).

Lensos
5 juli 2006, 11:38
In eerste Bach gaan die wiskundigen geen voorsprong hebben op de fysici (nog niet) vanwege een gezamenlijk eerste semester.
Het is zelfs zo dat het gemiddelde voor de fysici op het vak analyse dit jaar hoger ligt dan het gemiddelde voor de wiskundigen (8,95 tegen 7,98 ofzo).
Dit is te wijten aan het feit dat alle wiskunden analyse moeten volgen, terwijl bij de fysici dit een keuze is. Daardoor verkiezen mensen die vrezen dit vak niet te kunnen ervoor om het ook niet te volgen.

Fighting Hobbit
6 juli 2006, 13:12
De site van wina (WIskunde-INformatica-NAtuurkunde) is www.wina.be. Bij hun ga je het grootste deel van je cursussen halen en dit zal je studentenvereniging zijn voor de komende jaren.

Jaja, ben daar al lid op het forum en iemand van het presidium heeft me al toegevoegd op msn, heel tof op met zo'n mensen te babbelen over het studentenleven en alles wat erbij komt kijken. Ik voel me al helemaal op mijn gemak gesteld. Nu hopend at ik die mensen zo snel mogelijk eens echt kan ontmoeten :D
Thx voor de info trouwens.

Ik ben trouwens hoe langer hoe meer geneigd analyse I te kiezen als verplicht keuzevak zuivere wiskunde. Ik besef dat het moeilijk gaat zijn, maar het lijkt me wel het nuttigste... Heb redelijk veel inzicht bij analyse, dus dat zal geen probleem zijn. Het zal wel iets harder doorbijtn zijn als wanneer ik logica kies.

Lensos
6 juli 2006, 18:54
Bij mij was Analyse 1 wel helemaal niet wat ik verwachtte hoor. Integraaltjes uitwerken en afleiden etc. leer je voornamelijk in 'Inleiding tot de Hogere Wiskunde'.
In Analyse 1 zie je dat allemaal opnieuw, maar ik heb geen een moeilijke integraal moeten uitrekenen. De nadruk ligt op het specifieren van wat afleidbaarheid, integreerbaarheid, continuiteit, ... nu juist inhouden. Het vak is daarom nogal theoretisch (je moet zelf wat leren bewijzen), en de prof is zeer gesteld op juiste en rigoureuse formuleringen. Bijvoorbeeld: Kan je echt bewijzen dat de afgeleide van f(x) = x^2 in a, 2a is?

Maar daarmee wil ik je niet ontmoedigen om het te proberen hoor, je inzicht wordt er alleen maar beter op. En zoals Jo met de Banjo het altijd zei op de Shoplijn: Als ik het kan, kan u het ook.:niceone:

Fighting Hobbit
6 juli 2006, 19:41
Wat houdt logica in feite juist in? (voor zover het kort uit te leggen valt)

Lensos
7 juli 2006, 14:15
Wiskunde Logica en Structuren is de volledige naam van het vak. Het bestaat dan ook uit twee delen:

- Logica:
Aan de ene kant is dit predikaten en propositielogica, voornamelijk zinnen vertalen a la:
Op elk potje past een dekseltje wordt: (Ax)(Potje(x) -> (Ey)(Dekseltje(y) /\ PastOp(y,x)))
Verder zie je ook nog de Onvolledigheidsstelling van Godel en leer je wat over beslisbaarheid en onbeslisbaarheden enzo.

- Structuren:
Dit is voornamelijk getallenleer. Je leert hier modulorekenen (rest na deling). Je ziet ook wat groepen, ringen, velden en andere verzamelingen juist zijn. Je ziet onder andere ook de zeer mooie kleine laatste stelling van fermat. Ten slotte sluit je het jaar af met een korte uitleg over hoe codering met publieke sleutel gebeurt (RSA-methode)

Niet erg moeilijk, en bovendien heel interessant. Dit vak leunt het dichtst aan bij VWO-vragen.

Fighting Hobbit
20 juli 2006, 22:13
Ik ga dus voor verbreding gaan. De keuze uit alle minoren schrikt me in feite wel een beetje af, er zijn de dingen die me interesseren, maar ik zou ook wel graag nuttige vakken nemen. In elk geval ga ik een beetje wiskunde bijnemen, namelijk analyse I, als toekomstige sterrenkundige lijkt me dit toch wel ene handige troef. Grondslagen van de chemie zou ik ook graag bijpakken omdat dan de deuren naar de chemie ook open zijn. Dan zou ik ergens wel graag "kernchemie" en "Ioniserende straling en artificiële radioactiviteit" keizen, maar ik weet niet of ze in feite veel nut gaan hebben, hetzelfde geldt voor materiaalkunde.
Ik wil dus de richting van de sterrenkunde uit, hoewel kwantummechanica en deeltjesfysica ook wel mijn interesse naar zich toe trekken. Vandaar dat ik geneigd ben nogal stralings- en kern"dingen" te kiezen, maar als sterrenkundige ben ik er misschien niet veel mee. Ik ga dus nog een tijdje aan mijn keuzes mogen sleutelen, maar van die brugvakken komen er ook nog wel een paa bij.