PDA

Volledige versie bekijken : [HELP] Informaticabeheer

--jeanke--
1 juli 2006, 22:48
Ik heb een paar vraagjes voor mensen die een beetje gekend zijn met de richting Informaticabeheer.

Ik ben een leerling die van wetenschappen (aso) komt, en op zijn weg (onterecht: aangezien ik van al men vakken erdoor was) een b-attest heeft ontvangen.
Dus nu was ik aan het rondkijken voor een richting (ik wist echt weinig tot niets van richtingen in tso) en mijn oog viel op Informaticabeheer.

0. Valt deze richting mij aan te raden.

1. Waarover gaat deze informatica? Gaat dit ook over hardware, of is dit alleen werken met software.

2. Welke soorten van dingen leer je op vlak van informatica (sites maken, ...)?

3. Is het best da je thuis over je eigen pc/notebook beschikt, aangezien je die veel nodig hebt. (bijkomende vraag: Is grafische kracht belangrijk in zo een pc?)

4. Zijn er nog dingen waarover je me wilt waarschuwen, positieve of negatieve kanten aan deze richting misschien?

Bedankt bij voorbaat.

Anaranathon
1 juli 2006, 22:57
volg gewoon ib, andere richtingen sucked toch hard :|
IB is lekker chillen :p

--jeanke--
1 juli 2006, 22:58
IB is lekker chillen :p
Ja lekker chillen staat mij wel aan, maar wat moet ik ervan verwachten?

ng
1 juli 2006, 23:03
In IB krijgt ge meerdere zaken te zien, kheb de richting nooit gevolgd, maar ken wel mensen die het hebben gevolgd.

Ge krijgt er hard- en software te zien.

Ma hier zitten wel genoeg mensen die deze richting hebben gevolgd bij mijn weten.

anders:

kijkt eens op de site van mijn ex-school

http://www.sanctamarialembeek.be/

edit:

als ge enkel maar programmeren wilt zien en websites maken, en een cursus boekhouden en recht en economie steken u niet tegen. Dan kunt ge ook boekhouden-informatica volgen.

maatje
1 juli 2006, 23:08
Ik ben net afgestudeerd in Informaticabeheer, wel leuk maar niet chillen. Want je leert software ontwikkeling dus programmeren. En dat vereist véél thuis oefenen want je moet dat onder knie kunnen.

Hardware in 5e jaar is beetje saai omdat het over algemene gedeelte gaat dus cd-roms,printers,scanners. Maar in 6e jaar is leuker omdat je leert over netwerken en servers.

--jeanke--
1 juli 2006, 23:10
Ik ben net afgestudeerd in Informaticabeheer, wel leuk maar niet chillen. Want je leert software ontwikkeling dus programmeren. En dat vereist véél thuis oefenen want je moet dat onder knie kunnen.

Hardware in 5e jaar is beetje saai omdat het over algemene gedeelte gaat dus cd-roms,printers,scanners. Maar in 6e jaar is leuker omdat je leert over netwerken en servers.
eigen pc of notebook aangeraden?

Chickenlal
1 juli 2006, 23:11
ik heb IB gedaan en ben daar echt over teleurgesteld.

De shit die ge ziet is zo noobish enzo. Ik had altijd 80%+ voor hardware, software en programmeren omdat het zo simpel is allemaal.

Vooral Word, excell en acces zuigen keihard. Hardware _kan_ soms interessant zijn, maar voor mij was dit het niet echt omdat ik het meeste ookal wist.

een pc thuis is aan te raden om thuis te werken, maar zonder thuis te werken geraakt ge er ook wel door (ik ben het bewijs) :p

--jeanke--
1 juli 2006, 23:13

De shit die ge ziet is zo noobish enzo. Ik had altijd 80%+ voor hardware, software en programmeren omdat het zo simpel is allemaal.

Vooral Word, excell en acces zuigen keihard. Hardware _kan_ soms interessant zijn, maar voor mij was dit het niet echt omdat ik het meeste ookal wist.

een pc thuis is aan te raden om thuis te werken, maar zonder thuis te werken geraakt ge er ook wel door (ik ben het bewijs) :p
Ja, ik kan mij nu toch niet voorstellen dat ze mij niet nieuws gaan aanleren ze, maar ik verwacht natuurlijk wel dat het in het begin allemaal makelijke dingen gaan zijn, en nar verloop van tijd toch wel moeilijkere en nieuwere dingen aan bod gaan komen.

Chickenlal
1 juli 2006, 23:16
bwaja, mij hebben ze geen belangrijke nieuwe dingen bijgeleerd. Allemaal dingen die ge eigenlijk niet moet weten wist ik nog niet uiteraard :p

zoals euhm, ja kan op niets komen omdat ik het niet onthoud :p

nuja, hangt ervanaf hoe ge opgegroeid zijt he. Er zaten ook mensen in mijn klas die nog nooit een pc vanbinnen hebben gezien.

Maar ik ben daar mee opgegegroeid en sinds jong al mee bezig dusja.

--jeanke--
1 juli 2006, 23:17
en moest ge thuis vaak werken op pc?

edit: kheb al wel degelijk pc open gehad, en ik besef ook wat er allemaal inzit.

Chickenlal
1 juli 2006, 23:23
ik ben nie echt de voorbeeldige student :p

ik heb dus niets thuis gedaan, was meestal altijd klaar in klas (niet iedereen hoor)

GenesisX
1 juli 2006, 23:24
IB is lekker chillen :pBredene? SJO!? :D

een pc thuis is aan te raden om thuis te werken, maar zonder thuis te werken geraakt ge er ook wel door (ik ben het bewijs) :pSo seconded :p Heel het jaar door gebuist voor m'n toetsen hardware behalve op de laatste toets 69,9% en heb een A attest. Software was wel goed natuurlijk...

en moest ge thuis vaak werken op pc?

edit: kheb al wel degelijk pc open gehad, en ik besef ook wat er allemaal inzit.Hier wel ze, labo's maken voor hardware en op het einde van het jaar redelijk veel excel afwerken omdat de leerkracht wa treuzelde in het begin. Zo is het hier toch :p En we hebben maar ene keer een pc opengedaan. Alles eruit en er terug in, how easy can it be.

Informaticabeheer (I) is lekker chillen en makkelijk door te komen. Natuurlijk moet ge wel goeie punten hebben voor software en hardware, maar zelfs al is da wa aan de lage kant, ge zyt er toch door. Word, Excel, VBA Excel, .NET Programmeren, Dreamweaver (4 uren in een jaar), etc... Wij krijgen ook labo's, dus elke week moet je een paar taken maken voor hardware. Meestal opzoekingswerk of dingen die je al weet of geleerd hebt in de klas.

Hier ook geen examen Hardware, alleen wat toetsen waar je alleen theorie op krijgt. Blokken dus... Software soms ook eens een toetsje ... OPEN BOEK! :lol: Examen ook open boek. Niemand wist het examen van programmeren op te lossen, maar er toch allemaal door. Alleen blijven er 2 zitten omdat ze waarschijnlijk niet veel hadden voor de andere vakken.

Maar voor iemand die uit het aso komt zou het een makkelijke richting moeten zijn. Aangezien je tonnen wiskunde krijgt zoals integralen, matrices, etc... Extreem moeilijk is het ook niet, maar daar moet je toch met je gedachten bijzijn ze.

Succes :niceone:

Chickenlal
1 juli 2006, 23:28
ja de wiskunde is niet zo moeilijk, maar kheb toch gezweet in de examens om het terug te snappen

Integralen, kansrekenen, matrices

GenesisX
1 juli 2006, 23:29
Kansrekenen hier nie gekregen, de rest natuurlijk wel. Idd, was ook wel ff serieus overlezen om het terug te snappen. Examen viel mee, zo'n 62%, is wel nie serieus veel ma da valt mee aangezien ik sommige dingen nie af kunnen werken heb. Zoals de laatste 2 pagina's :p

R-evolution™'
1 juli 2006, 23:31
jeanke zit in exact dezelfde situatie . Waar ga wou jij het gaan volgen ?

En ik zit ook met de grote vraag heb je een notebook nodig :p ?

--jeanke--
1 juli 2006, 23:31
ja de wiskunde is niet zo moeilijk, maar kheb toch gezweet in de examens om het terug te snappen

Integralen, kansrekenen, matrices
gij waart precies niet den beste student he :p
Ik ben nu zelf ook geen studeerder (ik weet niet eens of dat bestaat), maar ik snap alles wel heel goed en snel. Zo kon ik direct volgen met de oefeningen in de klas, maar als we de theorie er moesten bij leren had ik meestal een probleem.

En ik zit ook met de grote vraag heb je een notebook nodig :p ?
Kanten van schoten of malle, gij?

GenesisX
1 juli 2006, 23:33

En ik zit ook met de grote vraag heb je een notebook nodig :p ?Totaal nie nodig. Alles doet ge in klas (4 uren hardware en 6 uren software hier) of thuis.

gij waart precies niet den beste student he :p
Ik ben nu zelf ook geen studeerder (ik weet niet eens of dat bestaat), maar ik snap alles wel heel goed en snel. Zo kon ik direct volgen met de oefeningen in de klas, maar als we de theorie er moesten bij leren had ik meestal een probleem.Ge moet geen studeerder zijn, gewoon wa mee kunnen volgen en het snappen. Dus blijkbaar zou het een goeie richting zijn, onderschat het wel niet :)

--jeanke--
1 juli 2006, 23:35
Ge moet geen studeerder zijn, gewoon wa mee kunnen volgen en het snappen. Dus blijkbaar zou het een goeie richting zijn, onderschat het wel niet :)

Ja da zal hopelijk niet gebeuren he, thanks btw.

R-evolution™'
1 juli 2006, 23:35
Totaal nie nodig. Alles doet ge in klas (4 uren hardware en 6 uren software hier) of thuis.

Ge moet geen studeerder zijn, gewoon wa mee kunnen volgen en het snappen. Dus blijkbaar zou het een goeie richting zijn, onderschat het wel niet :)

dus iedereen moest daar een pc van de school gebruiken :sad: ?
Ik had veel liever een eige notebook moete meeneemen fzo . Nu is dat wrschijnlijk niet voor iedereen financieel mogenlijk maar was toch veel intresanter geweest

zaffah
1 juli 2006, 23:36
eigen pc heb je allicht nodig. Moet die grafisch sterk zijn, neen.
laptop niet. Toch niet in mijn school.

als je dreamweaver kan draaien kom je toe. :)

Moeilijkheids graad lag bij ons toch wel redelijk hoog. Zal van school en leerkracht afhangen denk ik.
Al bij al een zeer goede richting, veel leuker dan handel ofzo. (in mijn ogen dan)

--jeanke--
1 juli 2006, 23:37
mijn ouders toch overtuigen om mij een laptop te geven, om mijn werk op uit te voeren (hehe)

R-evolution™'
1 juli 2006, 23:38
mijn ouders toch overtuigen om mij een laptop te geven, om mijn werk op uit te voeren (hehe)

ja same shit here :p

*edit* kleine hint : zeg dat je best een zware laptop neemt zodat je achter een jaar voor windows vista geen nieuwe hoeft te kope ;)

maatje
1 juli 2006, 23:42
eigen notebook is niet nodig, maar wel een deftig pc om Visual Studio.Net te kunnen draaien thuis maar het is niet zo'n zware programma. Want ik had thuis ne Pentium 4 en 512 MB ram.

Op mijn school waren meeste leerlingen uit ASO die IB deden en ze zijn gebuisd terwijl leerlingen van TSO meer slaagkansen hadden. Maar tis omdat wij er voorkennis hebben van Office pakketten en VBA. Hardware was niet bij ons chill omdat mijn leraar uit 6e jaar vroeger netwerkbeheerder was in een bedrijf dus hij kon hééél moeilijke inzichtsvragen stellen op examen over typische netwerkproblemen dat een gewone leerkracht hardware niet eens kan oplossen.

--jeanke--
1 juli 2006, 23:43
ja same shit here :p

*edit* kleine hint : zeg dat je best een zware laptop neemt zodat je achter een jaar voor windows vista geen nieuwe hoeft te kope ;)
ja kzal zien he, ik ga dan waars maar eentje van 512 mb ram kopen, en dan uitbreiden naar 1024.
En dan gwn extern harde schijf kopen zodat ik desnoods maar 1tje van 60 gig kan kopen.

GenesisX
dus iedereen moest daar een pc van de school gebruiken :sad: ?
Ik had veel liever een eige notebook moete meeneemen fzo . Nu is dat wrschijnlijk niet voor iedereen financieel mogenlijk maar was toch veel intresanter geweestIk had een paar jaar geleden wel ene hier zien lopen elke dag met een laptop, waarschijnlijk voor school dus. Maar neem er ook rekening mee dat je bv voor het netwerk fzo misschien toch op de pc van de school zal moeten werken? De meesten hier hebben gewoon een usb stick om dan alle taken mee te vervoeren enzo, dus niet te veel onnodige kosten. Opzenden naar e-mailadres kan ook natuurlijk.

En er zitten btw 3 aso studenten in mijn klas. Eentje ervan doet z'n jaar opnieuw en die doet het uitstekend op z'n wiskunde. Ik weet wel nie of je je jaar opnieuw doet, maar als je van het aso komt heb je toch wel een serieus voordeel imo :)

Therif
IB is niet moeilijk hoor.
Laptop heb je echt nie nodig.
Begin ewa saai: hardware(cdrom, ram, cpu/alu, etc)), tegelijkertijd krijg je toepassingsprogrammatuur, eigelijk gewoon m$-shit. en nog een les van SoftwareOntwikkeling, begint overal ewa naar .NET tegaan, dus extreem gemakkelijk.
2jaar informatica krijg je dan meer windows server gedoe & netwerken, maar de basis vind ik echt (te) laag. en je eindigt met softwareontwikkeling wss met het linken van databases aan je programma. En toepassingsprogrammatuur is dan een uitbreiding op 5de jaar + SQL.

Een pc thuis heb je echt niet nodig voor je eerste jaar informatica. Voor het tweede zou ik je er een aanraden(als je er geen hebt :p) om die softwareontwikkeling te oefenen. Softwareontwikkeling is in eerste jaar zoo gemakkelijk dat je dat niet eens moet oefenen thuis.(voor mij toch :))

GL met je keuze ;)

--jeanke--
1 juli 2006, 23:45
En er zitten btw 3 aso studenten in mijn klas. Eentje ervan doet z'n jaar opnieuw en die doet het uitstekend op z'n wiskunde. Ik weet wel nie of je je jaar opnieuw doet, maar als je van het aso komt heb je toch wel een serieus voordeel imo :)
Nee ik maak de overgang dit jaar van 4 naar 5 en ben nog niet blijven zitten.

Btw: we hebben natuurlijk thuis een eigen pc staan (P4 (3.4ghz), 512mb, X300se), maar die is natuurlijk niet altijd vrij.

R-evolution™'
1 juli 2006, 23:47
Ik had een paar jaar geleden wel ene hier zien lopen elke dag met een laptop, waarschijnlijk voor school dus. Maar neem er ook rekening mee dat je bv voor het netwerk fzo misschien toch op de pc van de school zal moeten werken? De meesten hier hebben gewoon een usb stick om dan alle taken mee te vervoeren enzo, dus niet te veel onnodige kosten. Opzenden naar e-mailadres kan ook natuurlijk.

een dell xps klinkt toch interesanter dan een usb stick :p

maatje
1 juli 2006, 23:52
Gelukkig had ik een leraar hardware die zo'n linux freak is met gevolg dat wij labo's hadden over Windows EN Linux :p

Maar informaticabeheer verschilt van school tot school

--jeanke--
1 juli 2006, 23:54
Ja ik gaan iemand proberen op te zoeken, die dezelfde ricting op dezelfde school volgt .

Chickenlal
2 juli 2006, 00:52
wij hebben geen .net gekregen

enkel VBA (excell) en java (geen javascript)

--jeanke--
2 juli 2006, 00:53
ja het verschilt dus uiteindelijk echt wel van school tot school, blijkt hieruit

GenesisX
2 juli 2006, 10:46
En wij geen java :p

In de ene school moet je geen klop doen en dan in de andere moet je alles geven, so...

maatje
2 juli 2006, 10:59
En wij geen java :p

In de ene school moet je geen klop doen en dan in de andere moet je alles geven, so...Neen, je moet altijd wel klop doen eh. Op examen kreeg ik openboek examen en ik dacht dat zo easy ging worden maar t was totaal anders. Combinaties van programmeercodes dat wij nooit gezien hadden maar wel logisch denken.

GenesisX
2 juli 2006, 11:09
Neen, je moet altijd wel klop doen eh. Op examen kreeg ik openboek examen en ik dacht dat zo easy ging worden maar t was totaal anders. Combinaties van programmeercodes dat wij nooit gezien hadden maar wel logisch denken.Hier tzelfde. Moest normaal easy zijn, maar we kregen dingen die we nooit gezien hadden. Toch was iedereen erdoor voor programmeren, hoewel 7 van de 8 leerlingen alleen maar het formulier gemaakt hadden.

maatje
2 juli 2006, 11:24
op mijn school is IB het buisrichting want elke jaar zijn er 2 klassen in 5e jaar en in 6e jaar 1 klas. Dus den helft van elke klas is gebuisd :)

Equino
2 juli 2006, 11:40

Als informatica u intereseert is dat wel een mooie richting. Als het u echt niets kan schelen en denkt ik ga hierop 1 been door dan moede er zelfs niet aan beginnne.
- Want ofwel buisde zowiezo (te zien welke school)
- Ofwel zijde het zo beu dat het op niets zal trekken.

1. Waarover gaat deze informatica? Gaat dit ook over hardware, of is dit alleen werken met software.

Hard- en Software.

- Volledige MS Office pakket (Word, Excel, Access,... (geen Powerpoint))
- Basis programmeren in VB.NET, .... (Taal wordt dikwijls gekozen door de school zelf)
- Basis scriptingtalen (ASP.NET of PHP)

- Computer en randapparatuur
- Netwerkbeheer
- Virussen/hacken/SPAM en beveiliging
- Total Cost Of Ownership

- ....

3. Is het best da je thuis over je eigen pc/notebook beschikt, aangezien je die veel nodig hebt. (bijkomende vraag: Is grafische kracht belangrijk in zo een pc?)

Een van de begin pentium 4's is voldoende met 256MB RAM.

4. Zijn er nog dingen waarover je me wilt waarschuwen, positieve of negatieve kanten aan deze richting misschien?

Variërend van school tot school:

Denk niet dat het altijd zo simpel zal zijn.
Ik ben begonnen met 35 leerlingen in het 5de jaar en ik ben afgestudeerd met 15 leerlingen... Meer dan de helft gebuisd... (Visitatie Mariakerke (Gent))

Terwijl ik in andere scholen hoor dat iedereen er in de 80% heeft maar dan bekijkt ge de oefeningen die zij krijgen op een toets/examen en dan zegde tegen u eigen van: "Omg ik krijg zo een oefeningen als inleiding van een nieuw hfdst"

Het kan soms ENORM saai zijn maar ook ENORM interessant... Het is hoe je het zelf bekijkt.

Ikzelf heb 4 jaar LatijnWisk gedaan en ben aan IB begonnen gewoon om een basiskennis informatica te hebben. Nooit de bedoeling gehad om verder te doen in informatica. Nu ik afgestudeerd ben, ben ik toch wel tevreden over de kennis die ik geleerd heb en geen spijt dat ik niet in het ASO ben gebleven. De kennis die ik heb opgedaan zal mss ver te zoeken zijn in m'n verdere studies maar als ik of een kennis met problemen zit kan ik deze toch altijd oplossen...

Het zijn keuzes die je maakt.

Bedankt bij voorbaat.

Tis niets ^^

maatje
2 juli 2006, 11:44
Héhé, wat een toeval, dat wij hier moeten tegenkomen :p

SLDRkatana
2 juli 2006, 11:59
Verschilt van school tot school.
Bij ons was het toch wel de richting met meest gebuisde leerlingen per jaar. Maar dat komt meestal omdat ze met een intro speech beginnen van: kijk links van u, kijk nu rechts van u, 1 van jullie 3 gaat er door zijn dit jaar.

Ik heb net het 5de jaar IB achter de rug.
We kregen 10 uur informatica de week, 5 uur hardware, 5 uur software.
Dit was onze leerstof:

[HARDWARE]

Hoofdstuk 1: basisbegrippen Linux
Hoofdstuk 2: werken met de shell
Hoofdstuk 3: werken met tar
Hoofdstuk 5: de harde schijf + opdracht rechten onder Linux + labo FAT + labo harde schijf onder Linux
Hoofdstuk 6: externe opslagmedia + taak de cd-writer
Hoofdstuk 7: invoerapparatuur
Hoofdstuk 8: de netwerkkaart

2de trimester:

Theorie:
- communicatiepoorten
- het beeldscherm + taak
- de grafische kaart + taak
- het moederbord + taak
- de processor + taak
- het geheugen (videogeheugen niet)
- de voeding + taak
- taak externe busarchitecturen
- multi-threading en multi-tasking
- het bootproces (volgorde niet, wel elke stap kunnen uitleggen)
- taak ascii & EBCDIC
- virussen + taak

Praktijk:
- installatie netwerkprinter onder Linux
- taken automatiseren (cron en at)
- software-installatie onder Linux (rpm en tar)

[SOFTWARE]
C++ basis (de selectie, de meervoudige keuze, de herhaling met aanvangsvoorwaarde, de herhaling met afbreekvoorwaarde, de begrensde herhaling, functies, arrays, tweedimensionale arrays)

2de trimester:

HTML
MySQL en database ontwerp
Excell en Access

We werken het hele jaar door op linux(FEDORA CORE), buiten voor de MS OFFICE toepassingen. imo is de richting helemaal niet moeilijk, bij software is het gewoon je snapt het of je snapt het niet, en als je het snapt moet je gewoon veel oefeningen maken same as math.
Hardware is veel tekst, gewoon af en toe is lezen.
Volgend jaar PHP en dieper ingaan op C++, ook nog andere talen denk ik, ik ben niet zeker wat me allemaal gaan zien volgend jaar.

maatje
2 juli 2006, 12:20
Uw leraar hardware zal wel zo'n linux freak zijn.

en C++ ipv .Net :o

SLDRkatana
2 juli 2006, 12:36
Lerares, en ze geeft zowel hardware als software.
En naar mijn ervaring komt ze helemaal niet freakish over, ze is wel geen voorstander voor Mac. want ze zegt als er daar een probleem voorvalt dat het heel lastig is om die op te lossen.

Is .NET veel nuttiger? Ik ken er helemaal niets van.

maatje
2 juli 2006, 12:49
C++ is het Latijn van programmeertalen

.Net is een programmeerplatform waar er gecompileerd zal worden door het .Net Framework dus je kan meerdere talen programmeren in 1 programma

Werre
2 juli 2006, 12:54
hardware = veel blokken
software = programmeren dus vooral veel inzicht hebben en logisch kunnen denk.

voor de rest is het eigenlijk een richting waar je niet zoveel moet blokken maar je mag ze wel niet onderschatten want dit is vaak het probleem bij informaticabeheer studenten.

Bastaspast
2 juli 2006, 12:57

hehe yeah right , IB zal ff programmeurs opleiden :D djeezzz IB is gewoon wa MINIMALE kennis van netwerken, hardware en software en vooral dan toegespitst op applicaties... ma toch geen programmeren man, weet je wel wat programmeren is? En dan heb ik het niet over ff de basis layout van C++ op te stellen é ... djeez en VBasic is al zeeeeker niet te vergelijken met core programmeertalen

PS: en men broer doet dan nog IB en die ziet geen C++ zu, dus tsta zeker ni bij de leerstof, dat je leerkracht daar eens over uitwijdt, wil niet zeggen dat je programmeert, + programmeren kan je pas studeren in het hoger niet in ASO, TSO of BSO

Darth-Falcon
2 juli 2006, 13:05
Ik heb een paar vraagjes voor mensen die een beetje gekend zijn met de richting Informaticabeheer.

Ik ben een leerling die van wetenschappen (aso) komt, en op zijn weg (onterecht: aangezien ik van al men vakken erdoor was) een b-attest heeft ontvangen.
Dus nu was ik aan het rondkijken voor een richting (ik wist echt weinig tot niets van richtingen in tso) en mijn oog viel op Informaticabeheer

Bedankt bij voorbaat.

ik heb een slechte ervaring met IB.

moet wel van int begin zeggen dat het pas het 2de jaar dat die richting bestond toen ik die ben gaan volgen, en dat is ondertussen bijna 5 jaar geleden, dus er kan wel wat veranderd zijn.
bij mij was dat een 34 uren week, waarvan 10 uurkes informatica en de rest waren algemene vakken, daar zat meteen al de grootste fout imo, de richting was een onderdeel van handel dus er werd veel te veel geconcentreerd op de algemene vakken + dat ik leerkrachten had die hun eigen vak het belangrijkste vonden, mij int begin vant jaar beloofden te helpen mijn achterstand in talen weg te werken en vervolgens totaal niets gedaan hebben, al moet ik toegeven dat er na een paar maanden wel wat inzet ontbrak van mijn kant.

ik had een C attest en ben terug de vorige richting gaan volgen die ik daarvoor deed, ondertussen heb ik net het 2de jaar bachelor industriele informatica afgerond.

0: moet ge zelf weten
1: bij mij was het 4 u hardware en 6u software (office en vba)
2: ik heb office en vba gehad
3: best wel.
4: denk het niet

Messias.
2 juli 2006, 13:13
hehe yeah right , IB zal ff programmeurs opleiden :D djeezzz IB is gewoon wa MINIMALE kennis van netwerken, hardware en software en vooral dan toegespitst op applicaties... ma toch geen programmeren man, weet je wel wat programmeren is? En dan heb ik het niet over ff de basis layout van C++ op te stellen é ... djeez en VBasic is al zeeeeker niet te vergelijken met core programmeertalen
Bwa, jawel, als ge u daar thuis en in uw vrije tijd op toelegt kunt ge zeker programmeren. Maar dat is niet enkel voor IB'ers, dat geldt voor elke andere richting.

Ik heb informaticabeheer gedaan en ik ben eigenlijk vrij teleurgesteld. Alles blijft zo oppervlakkig en veel onzinnige dingen. Zoals die paketten, man man man, wat een bullshit. Leren hoe Office enzo werkt om daarna alle paketten te integreren. Dingen die ik van mijn leven nooit meer ga gebruiken enzo. Een paar uur minder informatica en die uitbesteden aan wiskunde en wetenschappen, dàt leek me nog eens interessant. Voor mij was quasi alle leerstof zo voordehandliggend.

Ik zeg niet dat IB een slechte richting is hoor, het is zelfs één van de weinige richtingen in TSO die mij aansprak, maar ze is niet voor iedereen even geschikt. Achja, je beseft altijd te laat dat je de verkeerde keuze hebt gemaakt hé. ;)

madior
2 juli 2006, 13:14
zijn er hier mensen die hier Informaticabeheer gedaan hebben in het SJO Oostende? Ik heb net men 4e jaar ASO (eco) achter de rug en kheb me ingeschreven voor IB. Ik ben geinterresseerd in informatica dus ik denk wel dat het een goede keuze was

GenesisX
2 juli 2006, 13:46
zijn er hier mensen die hier Informaticabeheer gedaan hebben in het SJO Oostende? Ik heb net men 4e jaar ASO (eco) achter de rug en kheb me ingeschreven voor IB. Ik ben geinterresseerd in informatica dus ik denk wel dat het een goede keuze wasLol ik ga nu naar 6 IB in sjo :p

Komt ge van aso en zyt ge goe in wiskunde, go for it. Lekker chillen enzo. Leuke leerkrachten (meesten toch) enz enz. Ging redelijk rap voorbij. Pas op voor nederlands, examen is altijd 25 pagina's en meer. Meneer de gentlemen dat ie is :tongue: Ge zit dan ook wel samen met 5 gezondheidszorg voor godsdienst (vol met meisjes) en 5 boekhouden-informatica. Gaat voor jou geestig worden dan :)

--jeanke--
2 juli 2006, 13:53
Ja de algemene vakken van IB zullen mij toch wel liggen, aangezien ik IB aangeraden had gekregen. En ook omdat ik van een richting kom met meer uren talen en wiskunde dan ik nu zal hebben.

Chickenlal
2 juli 2006, 13:58
als ik da hier allemaal lees is alles wel anders van school tot school ze

bij ons:

Programmeren:
-vba excell
-java
-scripting: php
-scripting: html (2 lessen ofzo)

Software:
-Word
-Acces
-Ecel
(deze 3 duren een heel jaar)
-Dreamweaver (4u, tabelekes maken en nie meer:p)
-Powerpoint (gewoon de basis, zodat ge een deftige presentatie kunt maken )

Hardware:
-Hardware in detail besproken werking (mobo, ram, cpu, ...)
-randapparaten de werking
-vanaf 6de jaar: windows server 2003

Da is het zo ongeveer denk ik

knight-k
2 juli 2006, 14:01
Was ook van plan om IB te volgen maar toch niet gedaan.

Anyway, als je IB hebt gevolgd is dit dan de beste voorbereiding voor het niveau van informatica aan den unif?

SLDRkatana
2 juli 2006, 14:14

PS: en men broer doet dan nog IB en die ziet geen C++ zu, dus tsta zeker ni bij de leerstof, dat je leerkracht daar eens over uitwijdt, wil niet zeggen dat je programmeert, + programmeren kan je pas studeren in het hoger niet in ASO, TSO of BSO

Arrogantie te veel?
Leg is uit wat programmeren is, ik zal even doen alsof ik het niet weet.

Messias.
2 juli 2006, 15:15
Anyway, als je IB hebt gevolgd is dit dan de beste voorbereiding voor het niveau van informatica aan den unif?
Absoluut niet. Ideale voorbereiding is: veel wiskunde en wetenschappen tijdens 't school en buitenschools veel interesse in programmeren enzo.

madior
2 juli 2006, 15:16
Lol ik ga nu naar 6 IB in sjo :p

Komt ge van aso en zyt ge goe in wiskunde, go for it. Lekker chillen enzo. Leuke leerkrachten (meesten toch) enz enz. Ging redelijk rap voorbij. Pas op voor nederlands, examen is altijd 25 pagina's en meer. Meneer de gentlemen dat ie is :tongue: Ge zit dan ook wel samen met 5 gezondheidszorg voor godsdienst (vol met meisjes) en 5 boekhouden-informatica. Gaat voor jou geestig worden dan :)

ja, wiskunde had ik 72 int college, dus da ga wel gaan zeker

Hellrabbit
2 juli 2006, 15:43

Ik zou met een IB opleiding me toch niet meteen wagen aan uniefopleiding Informatica hoor, ge kunt beter hogeschool dan doen

Messias.
2 juli 2006, 15:51
Ik zou met een IB opleiding me toch niet meteen wagen aan uniefopleiding Informatica hoor, ge kunt beter hogeschool dan doen
Pas op, 't is altijd mogelijk natuurlijk, niet voor iedereen weggelegd en eigenlijk niet aan te raden. Mabon. :)

--jeanke--
2 juli 2006, 15:55
ja ik ben niet van plan om later zware unief richtingen informatica te gaan volgen

Equino
2 juli 2006, 16:23

Echt niet nee. Toch niet voor informatica

Wiskunde is echt :help: LAAG :help:

kakature
2 juli 2006, 16:28
als ik da hier allemaal lees is alles wel anders van school tot school ze

bij ons:

Programmeren:
-vba excell
-java
-scripting: php
-scripting: html (2 lessen ofzo)

Software:
-Word
-Acces
-Ecel
(deze 3 duren een heel jaar)
-Dreamweaver (4u, tabelekes maken en nie meer:p)
-Powerpoint (gewoon de basis, zodat ge een deftige presentatie kunt maken )

Hardware:
-Hardware in detail besproken werking (mobo, ram, cpu, ...)
-randapparaten de werking
-vanaf 6de jaar: windows server 2003

Da is het zo ongeveer denk ik
Lol, da verschilt inderdaad enorm met het onze:

3u C++
3u VB
3u VBA Access
1u Flash
3u PC-Technieken (Netwerken, Hardwaren, ...)

Howitzer
2 juli 2006, 16:29
Hmm, ik zit in 4STW, ga nu normaal naar 5STW maar ben nu eigenlijk aan 't twijfelen..
Ik denk er aan om in KDG applicatie-ontwikkeling(programmeren) of netwerk-beheer(administrator) te gaan studeren..
Zou zeer graag dan ook al enige voorkennis en een goede intro hebben op die opleiding.
Ik woon in Antwerpen, iemand een suggestie?

Radiance
2 juli 2006, 16:53
Informaticabeheer is qua nuttigheid ZEER afhankelijk van school tot school heb ik de indruk.
Nuja voor alle scholen geld dat het je moet interesseren als je er aan wil beginnen & er ook echt iets uithalen. Ik heb het zelf gevolgd en Kontich (Sint-Jozef Instituut) en vond het niveau daar (2 - 3 terug dus) eigenlijk ondermaats. Inhoud lag nauw bij die zoals q-ball_NBK em geeft.
Vrijwel iedereen was er daar door dat jaar & de technische kennis was alles behalve.
Ach, ik heb een fijne tijd gehad daar, daar ni van, en voor mij was het allemaal vrij simpel, maar bijzonder nuttig .. eigenlijk niet.

Informaticabeheer zou iets moeten zijn zoals SLDRkatana het omschrijft, daar heb je een mooie basis systeembeheer en deftige introductie tot programmeren.

Het is zoals gezegd zeker niet de juiste voorbereiding voor een universitaire opleiding Informatica, je krijgt veel te weinig wiskunde. Het is een mooie introductie voor hogeschool Toegepaste Informatica of zoals ik doe Elektronica-ICT (je mist vanzelfsprekend de elektronica).
Is het echt noodzakelijk, nee, op de gemiddelde hogeschool begint men van 0, uiteraard moet je dan wel oppassen dat je niet gaat slabakken want dan word het gauw teveel.

Darth-Falcon
2 juli 2006, 17:01
Informaticabeheer is qua nuttigheid ZEER afhankelijk van school tot school heb ik de indruk.
Nuja voor alle scholen geld dat het je moet interesseren als je er aan wil beginnen & er ook echt iets uithalen. Ik heb het zelf gevolgd en Kontich (Sint-Jozef Instituut) en vond het niveau daar (2 - 3 terug dus) eigenlijk ondermaats. Inhoud lag nauw bij die zoals q-ball_NBK em geeft.
Vrijwel iedereen was er daar door dat jaar & de technische kennis was alles behalve.
Ach, ik heb een fijne tijd gehad daar, daar ni van, en voor mij was het allemaal vrij simpel, maar bijzonder nuttig .. eigenlijk niet.

Informaticabeheer zou iets moeten zijn zoals SLDRkatana het omschrijft, daar heb je een mooie basis systeembeheer en deftige introductie tot programmeren.

Het is zoals gezegd zeker niet de juiste voorbereiding voor een universitaire opleiding Informatica, je krijgt veel te weinig wiskunde. Het is een mooie introductie voor hogeschool Toegepaste Informatica of zoals ik doe Elektronica-ICT (je mist vanzelfsprekend de elektronica).
Is het echt noodzakelijk, nee, op de gemiddelde hogeschool begint men van 0, uiteraard moet je dan wel oppassen dat je niet gaat slabakken want dan word het gauw teveel.

is da nog altijd een vrouw da informatica geeft daar int 5de ??
(ben de naam kwijt)

Radiance
2 juli 2006, 17:11
is da nog altijd een vrouw da informatica geeft daar int 5de ??
(ben de naam kwijt)
Ik ben er zelf al 2 jaar weg, maar voor zover ik weet is dat nog altijd Deprez ja.

KULeest
2 juli 2006, 17:11

Zeker niet de beste, als je informatica aan de unief wil volgen moet je tamelijk sterk zijn in wiskunde (vooral eerste jaar), zelf heb ik in het middelbaar ASO lat-wisk 6uur gedaan en vind persoonlijk dat 6 uur toch wel minimum is. Informatica aan unief is niet gelijk aan een iets moeilijker IB. Aan de unief is informatica het leren omgaan met complexiteit. Ik denk IB wel goede voorbereiding voor toegepaste inf aan hogeschool.

maatje
2 juli 2006, 17:17
en informatica op unief is geen toegepast informatidca maar echte zuivere wiskunde

Bastaspast
2 juli 2006, 19:48
Arrogantie te veel?

Ik heb niet gezegd dat je niet weet wat programmeren is hé vriend. Het heeft alleszins niks te maken met de richting IB. En dan krijg ik er iets van als mensen uit IB ff gaan meezeiken over programmeren. Wat ik wou meedelen is dat C++ zeker geen standaard is in het leerprogramma van de doorsnee IB'er

Wat programmeren wel is, komt overeen met het denken in verschillende lagen. In talen zoals Java en C++ kun je de 'OBJECT GEORIENTEERD PROGRAMMEREN' of 'OGP' denkwijze hanteren. Wat niet alleen neerkomt dat je moet weten op welke levels de cpu je programma verwerkt maar ook komt daar boven op nog eens een 'ingenieuze' kennis van Wiskunde bijkijken, voornamelijk de Numerieke Algoritme paketten zijn hier van groot belang. Om zo een Numeriek Algoritme alleen al te bedenken is massa's veel genialiteit nodig, laat staan om het te programmeren. En neen dat kan ik ook niet ...

En jaa hoor de doorsnee EXCEL gebruiker zal dat wel ff kunne met VB. :ironic:
Trouwens ik ben graag arrogant :x

GenesisX
2 juli 2006, 20:16
@madior
Ik kan u labo's, passwoordvrije curssusen, oplossingen, examenvragen, opgeloste hardwarelijsten (meer dan 300 vragen eh), zelfstudies, toetsen, etc allemaal bezorgen :D

KULeest
2 juli 2006, 21:10
Arrogantie te veel?

idd, ik krijg ook de webbe ervan als iemand van IB komt meezeiken over programmeren :p , nie arrogant bedoeld maar bij IB zie je gewoon een inleiding. Aan de unief in Leuven leren ze bv objectgericht programmeren. Dat dat gebeurt aan de hand van de programmeertaal Java is eerder bijkomstig. De basisconcepten van het objectgericht programmeren zijn belangrijker en onafhankelijk van een bepaalde taal. De leerstof die bestudeerd wordt kan even goed toegepast worden in C++, Eiffel, Smalltalk, Ada '95 of Delphi.
Deze invalshoek is erg belangrijk. Vaak worden mensen opgeleid om een aantal technieken vlot te kunnen toepassen, en wordt voorbij gegaan aan de onderliggende rationale voor de technieken. Aan unief is het efficiënter iemand op te leiden met een diep inzicht in de materie.
De kwaliteit van de software die geproduceerd wordt door programmeurs die de achterliggende begrippen onder de knie hebben is veel hoger dan wanneer ze enkel technieken toepassen. Dit resulteert in stabielere software, die minder gereviseerd moet worden, en makkelijker te reviseren is indien het toch moet, en een snellere time-to-market.
De opgeleide mensen worden ook minder afhankelijk van de programmeertaal en van de programmeeromgeving. Iemand die is opgeleid in de principes van het objectgericht programmeren kan zonder veel problemen overschakelen van Java naar bijvoorbeeld C++. Dat is veel moeilijker als enkel technieken werden aangeleerd, want die zijn net erg taalafhankelijk.

GenesisX
2 juli 2006, 21:46
Wij kregen in het 3e trimester ook OOP :)

Bastaspast
2 juli 2006, 21:51
Wij kregen in het 3e trimester ook OOP :)

Ge zegt het zelf, int 3de trimester in het middelbaar onderwijs, dat is ongeveer 1 a 2 maand lang ?

Aan de unief/hogeschool kunt ge OGP bestuderen in cursussen van 1 a 2 jaar en dan nog op deftig tempo

grtz

Wat ik bedoel is: ff iets aanraken meestal als inleiding tot ( om mensen aan te sporen ogp te gaan studeren ) wil niet zeggen dat je het kent/kunt toepassen/beheerst/...

Toch is alle begin mooi meegenomen dus als men in IB daar een inleiding tot geeft vind ik dat zeer goed!

LeSec
2 juli 2006, 22:00
Kheb ni gans de thread gelezen, dus excuseer alst al gezegd geweest is, ma alsge nu wetenschappen doet kunde dan ni gewoon naar economie-moderne talen gaan of economie wiskunde, of desnoods humane wetenschappen?

Da kunde toch doen me een B-attest? :unsure:

Dan hebde toch nog steeds uw ASO diploma eh... enfin ja ni da IB een slechte richting is of dat TSO tout court een slechte "richting" is ma njah kwil ma zeggen da er nog andere opties zijn ook...

SecondAccount
2 juli 2006, 22:07
1. 5e
Hardware: alle randapparaten en mobo enz van die dingen
bij ons was da dus iedere week 4u zelfstudie in school (elke woensdag hadden we dus infeite 4u studie want niemand bekeek dien cursus, die leraar komt toe, zegt da hoofdstuk en em was weg vo een uur of 3-4)
Software: Office en flash (5 maand office en de rest vant jaar flash en dan in flash bijna niks gezien infeite buiten de effectjes enz :/)
Andere vakken: vallen goe mee, behalve wiskunde (ma ik ben daar zwak in dusja :/)
1b 6e
Hardware: serverbeheer , wij hadden win2000 servers met win xp pro clients (per 2-3 samenwerken gans jaar) Vanaf die server werkte moest ge gans jaar niks meer doen want => zie 5e jaar: 4u studie altij ...
Software: Programmeren: vba - asp , testen/examen praktijk was openboek en theorie moest ge wa leren (pakt op gans jaar 10 pagina's theorie ofzo..)
Andere vakken: boekhouden is infeite recht ... ma de andere vakken vallen goe mee behalve ook hier weer wiskunde vo mij (de reden dak blijf zitte -_-)
GIP: Leerlingenadminstratie programma maken in access en voor hardware gewoon een onderwerp bespreken (ik had vb. cpu's, andere koeling,...)

2. staat in vraag 1 wel ongeveer :)

3. wel logisch da als ge ib richting volgt een pc hebt thuis, laptop alles behalve nodig :) , ge zit nog maar in het middelbaar eh (hoge school enz is iet anders maja...)
grafische kracht? banee , nen gewone pc moe voldoen :)

4. Negatief: saai, wiskunde (vo mij dus :)), echt wel iets anders van verwacht infeite (hangt wel van school tot school af ze, ik ken scholen waar ze met linux enz leren werken en die mensen hebben echt wel een voordeel tov mijn school)
Positief: ICT-attest , middelbaar diploma , zelfstandig diploma

SecondAccount
2 juli 2006, 22:19
Ik ben net afgestudeerd in Informaticabeheer, wel leuk maar niet chillen. Want je leert software ontwikkeling dus programmeren. En dat vereist véél thuis oefenen want je moet dat onder de knie krijgen.

Das dus bij ons ook zo niet eh, ge moet vo software thuis niks doen bij ons.
Oefenen? Gewoon is u code lezen.
Examen => khad geen cursus => ben erdoor :) (op openboek examen gebruik je wel een cursus op de pc zelf)

Hardware examen? Leraar wou me geen cursus geven, kheb ik een gans jaar zonder cursus gedaan (incluis examen) en ben erdoor (dit komt wel door tfeit da we op onze gewone pc + eigen server de help functie mogen gebruiken en 3/4 van zijn vragen staat daar in)

-shogun-
2 juli 2006, 22:25
Ik ben ook veranderd van Economie naar IB. Wat kan je dan later doen met die studies, ik bedoel dan vooral qua verder studeren?

Therif
2 juli 2006, 23:08
Positief: ICT-attest , middelbaar diploma , zelfstandig diploma
die ICT-attest is echt niks waard hé:naughty:
bedrijfsbeheer wel :)
en diploma uiteraard ook :p

Equino
2 juli 2006, 23:29
Ik ben ook veranderd van Economie naar IB. Wat kan je dan later doen met die studies, ik bedoel dan vooral qua verder studeren?

In theorie alles.... :unsure:

In werkelijkheid moogde de richtingen die veel wiskunde bevatten vergeten. (Informatica unief, ind ing., burg ing, archi,... zelfs ICT) De rest is wel mogelijk mits de juiste inzet. (goede studiehouding, weten wat werken is, planning, discipline,... ;))

Normaal gezien wordt er wel een beetje gepushed om MCT of Toegepaste Informatica te volgen (hogeschool niveau).

Veel IB'ers stappen ook in het onderwijs. Geliefkoosde vakken zijn natuurlijk informatica en ook economie

Therif
2 juli 2006, 23:36
In theorie alles.... :unsure:

In werkelijkheid moogde de richtingen die veel wiskunde bevatten vergeten. (Informatica unief, ind ing., burg ing, archi,... zelfs ICT) De rest is wel mogelijk mits de juiste inzet. (goede studiehouding, weten wat werken is, planning, discipline,... ;))

Normaal gezien wordt er wel een beetje gepushed om MCT of Toegepaste Informatica te volgen (hogeschool niveau).

Veel IB'ers stappen ook in het onderwijs. Geliefkoosde vakken zijn natuurlijk informatica en ook economie
Ik denk dat wanneer je van IB afgestudeerd zijt je perfect Unief/Hogeschool kunt volgen, ik ken mensen die dat gedaan hebben & wiskunde is niet echt een probleem omdat ze beginnen van 0(NULL) en daarop (snel) verderbouwen. Alles wat je nodig zou hebben is zijn kleine boekjes van wiskunde om beter te kunnen volgen :)

Equino
2 juli 2006, 23:49
Ik denk dat wanneer je van IB afgestudeerd zijt je perfect Unief/Hogeschool kunt volgen, ik ken mensen die dat gedaan hebben & wiskunde is niet echt een probleem omdat ze beginnen van 0(NULL) en daarop (snel) verderbouwen. Alles wat je nodig zou hebben is zijn kleine boekjes van wiskunde om beter te kunnen volgen :)

Deze mensen zijn dan ook buitenbeentjes, denk ik. Ik ken meer gevallen die faalden op dat vlak dan slaagden. Maarja, je hebt wel gelijk hoor. Het is mogelijk. Ik denk alleen niet dat de doorsnee IB leerling de discipline heeft om zich te blijven inzetten om het snelle tempo bij te houden. Dat heb ik genoeg gemerkt bij mij op school. De studiehouding van de gemiddelde IB leerling is niet echt iets om fier op te zijn. Maarja waar een wil is, is een weg :niceone: Die leerlingen zijn niet dom, enkel hier en daar een beetje lui ;D

--jeanke--
2 juli 2006, 23:50
Nu heb ik toch al zeer veel gede dingen gehoord over IB, morgen CLB eens contacteren.
En misschien morgenavond al gaan inschrijven op een school.
Blijf gerust jullie meningen over IB geven want ik ga deze topic niet sluiten.

Darth-Falcon
3 juli 2006, 16:52
Ik ben er zelf al 2 jaar weg, maar voor zover ik weet is dat nog altijd Deprez ja.

just da wast

perfect voorbeeld van iemand die er zelf net genoeg van kent om het te kunnen geven.

EternalSilence
3 juli 2006, 16:55
ik zeg u .. ge moet 2 dingen hebben in ICT
en da is :: inzicht en logica

vooral da logisch denken was bij mij nie echt vet, maar heb toch mijn diploma behaalt ^^
op naar de hoge school

en de moeilijkheidsgraad ligt hoog..
wij hadden lijk 4 uur wiskunde, en dan al die programmeer vakken da wij hadden :: c++ , assembler, plc, ...
goe opletten tijdens de lessen.
1 van de leerkrachten zei altijd :: als ge uit het lokaal komt na mijn les, dan moete het snappen en begrijpen
als ge da begrijpt .. dan moete er bijna nie meer aan leren (en tis waar ... als ge het begrijpt ... dan gaat da.. toch voor sommige technische vakken)

Darth-Falcon
3 juli 2006, 17:05
PLC in IB ?

daar verschiet ik toch van, plc is nauw verbonden met electromechanica of electriciteit.

GenesisX
3 juli 2006, 19:33
PLC? Wij fysica (elektriek) enzo. Moet ge wel kennen eh voor een pc :)

Darth-Falcon
3 juli 2006, 19:36
PLC wil zeggen Programmable logic controllers, int nederlands: Industriele computers die veel betrouwbaarder zijn dan PC's en dienen voor industriele sturingen.

wordt in het middelbaar vooral gegeven in richtingen als electromechanica, elektrotechnieken, industriele wetenschappen en electronica, al is de leerstof die men daar ziet alleen handig voor zeer simpele domotica systemen te programmeren (vergeet bv geautomatiseerde verwarming met instelbare temp maar al) + men ziet nog geen 10% van de capaciteiten van een PLC.