PDA

Volledige versie bekijken : Basiscursus Economie

televetforum
29 juni 2006, 10:48
Goeiemiddag,

Volgend jaar zou ik netwerkeconomie gaan volgen aan howest.
Het spreekt voor zich dat deze richting flink wat economie bevat, maar aangezien het klein beetje economie dat ik gezien heb dateert uit het 3de middelbaar is mijn actuele kennis ervan dus weinig tot niets.
Nu, aan de hogeschool beginnen ze wel vanaf 0 maar ik zou toch graag deze vakantie mijn kennis van het vak wat bijschaven.
Wat raden jullie me aan?
Zou ik het best boeken ontlenen of is het beter om cursussen van de 3de graad te lezen?

MVG

NSA.Rhinox
29 juni 2006, 10:53
Ik denk eigenlijk dat ge dat beter int school kunt leren, al is het maar om het op uzelf niet verkeerd te leren. In toegepaste economie zijn fouten bijna onvergeeflijk (tenzij met veel geld...).

Hiapoe
29 juni 2006, 11:21
Ik heb zelf wetenschappen-wiskunde gedaan met exact 0 uur economie in heel mijn middelbaar. En heb dan Toegepaste informatica gedaan... daarin zit toch heel wat economie, boekhouden etc.

Ben 3 jaar op rij in eerste zit erdoor geweest en met grote onderscheiding afgestudeerd, dus extra cursus economie op voorhand is niet echt nodig hoor... Maar het MAG natuurlijk wel ;)

GhO$T
29 juni 2006, 11:28
Pfff allemaal niet nodig, hou je vakantie maar gewoon vrij van zo'n zware lectuur, je zal er in't jaar meer dan genoeg mogen doorploegen ;)

Ik zit ook in een economische richting en zelfs diegene die in heel hun leven nog geen letter economie hadden geleerd raken er perfect door, gewoon kwestie van moeite te doen om het vak te blokken en misschien wat meer bijhouden tijdens het jaar tov diegene die er al meer van kennen.

Bad Religion
29 juni 2006, 11:36
als je écht wil, dan kan je eventueel een cursus volgen bij een avondschool ? maar geen idee of je dat wel wil =)

televetforum
29 juni 2006, 11:37
Ik leer eigenlijk het liefst op mezelf :)

Bad Religion
29 juni 2006, 11:39
een cursus lenen van een vriend / kennis en zelf thuis dan is op het gemakske doornemen als je dat wil

GhO$T
29 juni 2006, 11:40
maja als je dat écht wil moet je gewoon even contact nemen met de school en vragen welk handboek ze gebruiken in het eerste jaar en deze dan gaan kopen in een wetenschappelijke boekhandel. Het enige nadeel is dat je dan wel de volle pot gaat betalen, als je uw boeken in't begin van het schooljaar via school aankoopt heb je meestal een mooie korting.
(
ik blijf het wel afraden, je gaat doorheen het jaar echt wel genoeg met al die leerstof bezig zijn zonder dat je nog es in de vakantie begint ook ;) )

ToNiC
29 juni 2006, 11:43
Als je economie wil gaan studeren is het belangrijker een goede basis wiskunde te hebben dan al een cursus economie te hebben gevolgd..

Ether
29 juni 2006, 12:08
Das inderdaad nergens voor nodig, ik had nog nooit economie gehad en khad 17/20 voor economie (1e bach economie UGent)

Tis idd wa nuttiger om wiskundige voorkennis te hebben zoals tonic zegt, zeker bij de iets gevorderdere cursussen economie, macro/micro enzo, das toch redelijk wiskundig onderbouwt

Grimmy
29 juni 2006, 19:04
er zijn ook economische richtingen waarbij geen wiskunde komt bij kijken, toch geen zware wiskunde zoals dat zou nodig zijn bij economische algebra, logistiek en dergelijke. Een managment opleiding in de economische richting kan perfect zonder wiskunde.
De wiskunde in het eerste jaar is trouwens heel mager en blijft bij formules (die je wel moet snappen enzo natuurlijk) maar de focus blijft op economie.

Ze starten normaal gezien vanaf nul. als je voorkennis wil, wat je recht is, zou je eens moeten kijken welke boeken ze in het middelbaar gebruiken voor economie en bedrijfs economie en die dan gaan kopen/lenen.

T€RM!N4T0R
29 juni 2006, 19:11
Het deel waar ik geen herexamen van heb mag je wel es komen halen.

*edit* en de cursussen van m'n vorige schooljaren, als ik die nog vind, mag je ook wel ff lenen.

DogFacedGod
29 juni 2006, 23:49
Goeiemiddag,

Volgend jaar zou ik netwerkeconomie gaan volgen aan howest.
Het spreekt voor zich dat deze richting flink wat economie bevat, maar aangezien het klein beetje economie dat ik gezien heb dateert uit het 3de middelbaar is mijn actuele kennis ervan dus weinig tot niets.
Nu, aan de hogeschool beginnen ze wel vanaf 0 maar ik zou toch graag deze vakantie mijn kennis van het vak wat bijschaven.
Wat raden jullie me aan?
Zou ik het best boeken ontlenen of is het beter om cursussen van de 3de graad te lezen?

MVG
Wat raadt de hogeschool aan?
Sommige geven zelf ne opfrissingscursus in september. Dus kunde zoiets altijd nemen.

Persoonlijk zeg ik "niet nodig". Ik kwam ook uit wiskunde-wetenschappen.Nooit economie gehad in middelbaar. Khad dan proefexamen economie bij HIR in leuven. 16/20. In januari beetje mijn voeten aan geveegd en dan 10 gehaald.
Geniet van je vakantie. Het kan misschien je laatste zorgeloze september zijn.:p

-Darkstar-
5 juli 2006, 13:51
ik ga nu naar het derde jaar netwerkeconomie, en geloof me, geniet van je vakantie
zuivere economie zit er haast nie in, en voor de stukken economie dat je gaat zien, heb je niet direct voorkennis nodig.

televetforum
10 juli 2006, 22:20
Ah, en heb je tips ofzo voor me?

-Darkstar-
16 juli 2006, 00:36
nah, niet echt...
besteed wel wat aandacht aan de groepsprojecten die je gaat moeten maken, want die kunnen wel doorwegen als je ergens problemen mee mocht hebben.

reen
16 juli 2006, 19:21
Ik heb heel mijn humaniora economie gedaan. Van het tweede tot en met het zesde. Al die dingen die ik gezien heb zijn easy... Écht easy. Als er één vak is dat je nooit zal moeten bijscholen, dan is het economie wel :) (ik heb economie-wiskunde gedaan)

Ether
16 juli 2006, 19:44
Economie int middelbaar is dan ook nog iets anders dan aan hogeschool/unief ;)

Bertold
18 juli 2006, 14:22
Ik heb heel mijn humaniora economie gedaan. Van het tweede tot en met het zesde. Al die dingen die ik gezien heb zijn easy... Écht easy. Als er één vak is dat je nooit zal moeten bijscholen, dan is het economie wel :) (ik heb economie-wiskunde gedaan)

Zelfde hier , en tis echt nie iets dat ge moet bijscholen hoor (kmoet nu wel nog zesde jaar doen) maar als ge u echt nie kunt inhouden :p moogt ge altijd om mijn cursussen komen vant vierde ent vijfde jaar :p kben ze liever kwijt dan rijk

grtz