PDA

Volledige versie bekijken : Moeilijke overstappen > unief/hogeschool

Python[BE]
27 juni 2006, 12:40
Wel, ik heb weer zo een typische probleemsituatie zeker.
Al sinds het eerste jaar van mijn middelbaar onderwijs heb ik (volgens mij) een verkeerde keuze gemaakt. Mijn eerste keuze was Humane-wetenschappen, bij die leeftijd wist ik al dat psychologie en sociologie mij zou interesseren. Maar mijn ouders stuurden met toch maar naar Wetenschappen, bij Humane is geen toekomst zeiden ze. Ik steek ook niet al de schuld op hun, ik had mijn eigen gevoel maar moeten volgen. Na 4 jaar Wetenschappen was ik het beu en moe, tijdens het 5de jaar ben ik zelf overgestapt naar de richting IB (informaticabeheer). Ik was leermoe en ik dacht het eventjes gemakkelijker te nemen + ik dacht dat ib ook wel iets voor mij zou zijn....om het duidelijk te maken, ik ging van 5/1 naar 5/21. Nu ben ik van het middelbaar af met een sec. diploma tso/ib. Deze twee laatste jaren waren wel de leukste ooit, maar ik heb toch besloten om niet verder te gaan in de informatica en nu zit ik hier, te zoeken naar een richting, vol met twijfels en onzekerheden. :$

Als ik mijn interesses volg, zou ik graag Criminologie gaan volgen, maar langs de andere kant vrees ik dat ik er geen kans in maak, het leren leer je nogal snel af in tso, dat kan iedereen wel zeggen denk ik. :sleep: En als er iets niets met Criminologie te maken heeft, nja ib...

Ik zoek ook nog naar andere mogelijkheden, hogeschool is misschien een begin :) Wat zijn jullie meningen hierover, ook zulke gelijkaardige gevallen meegemaakt?

Conqie
27 juni 2006, 12:50
Ik zie niet in waarom niet, als je je erin intresseerd kan dat toch geen probleem zijn, blok anders wat bij in de vakantie, de meeste scholen hebben zo'n extra leer plan

metaphore
27 juni 2006, 13:08
volgens mij moet criminologie mits interesse en volharding wel lukken :p
gewoon gaan voor hetgeen je echt wil doen

dan kom je meestal het verst

Mooncat
27 juni 2006, 13:08
Ik ken een meisje dat in het middelbaar secretariaat-talen had gedaan en dat daarna ook deed op hogeschool, maar daarop buisde omdat het haar niet echt interesseerde. Vervolgens is ze criminologie gaan doen in Gent en is ze dit jaar afgestudeerd. Je diploma speelt dus eigenlijk geen rol, zolang je maar voldoende studeert.

klootvis
27 juni 2006, 14:26
Interesse > vooropleiding

Kijk jezelf in de spiegel, wat wil jij later worden ? Zeg tegen jezelf: "ik wil criminoloog worden, en ik ben bereid daar offers voor te maken." Als je jezelf de ijzeren discipline oplegt van tijdens het jaar je cursussen door te leren, het monitoraat te raadplegen DIRECT als je iets niet begrijpt, af en toe eens "neen" zeggen tegen een feestje, dan geloof ik en moet jij in je kansen geloven als criminoloog.

Wees wel kritisch voor jezelf, en bepaal hoe sterk je karakter is om dit vol te houden. Indien je op voorhand weet dat je nogal een wispelturig figuur bent, wees dan ook realistisch. Het wordt niet gemakkelijk, het is roeien of verzuipen, maar je hebt kansen als jij dat wil

Veel succes volgend jaar !

DesorteD
27 juni 2006, 18:37
ksnap het probleem niet eigenlijk...
als u da intresseert dan moet ge da gewoon doen
zeggen dat ge het leren verleerd zijt is B***S**T

ik kom ook uit tso informatica beheer en zit volgend jaar (normaal :p) in 3é kan informatica aan de kul.(tzijn wel gelijklopende richtingen...) Ik heb mijn leer methode ook moeten aanpassen maar was mij daar van in het begin van bewust in tegenstelling tot de overgrote ASO meerderheid...
zolang dat ge beseft dat ge ervoor moet werken en het u echt intresseert is er geen probleem.

devilface
27 juni 2006, 19:27
Als je echt Criminologie/iets anders wilt gaan doen, probeer dat dan gewoon he. Het enige waar je misschien moeite mee gaat hebben is de grote hoeveelheid leerstof, maar dat is ook een probleem voor iemand die een ASO richting gevolgd heeft. Als je een beetje moeite doet, misschien is info vragen op uw faculteit over "leren leren" en studiebegeleiding enzo, moet dat wel lukken he. En eventueel zie je je eerste jaar als een jaar waarin ge nog kunt zien en bereid zijt om wat/veel herexamens en eventueel een IAJ jaar te doen.

-=EmbRaCe=-
27 juni 2006, 19:40
kom kom... ik doe onder het jaar ook nix.. ma dan echt nix. kga misschien na de helft van mijn lesse.. MAAR anderhalf maand voor de blok begin ik wel te blokke van smorgens tot savonds en zit ik dus 2.5 maand in leuven op me kot (fun is wa anders) en toch heb ik nog nooit herexamen gehad

als ge onder het jaar wel leert hebt ge het 'gemakkelijker' tijdens de examens, maar de moraal is dat je gewoon zoals klootvis al zei moet weten wat je wilt en dan alles opgeven om dat te bereiken.

Python[BE]
27 juni 2006, 22:14
bedankt voor al de interessante replies mensen! Andere mensen hun mening weten, al ken ik ze niet, is zeker handig :)

mauron
28 juni 2006, 20:57
']
Als ik mijn interesses volg, zou ik graag Criminologie gaan volgen, maar langs de andere kant vrees ik dat ik er geen kans in maak, het leren leer je nogal snel af in tso, dat kan iedereen wel zeggen denk ik. :sleep: En als er iets niets met Criminologie te maken heeft, nja ib...

Ik zoek ook nog naar andere mogelijkheden, hogeschool is misschien een begin :) Wat zijn jullie meningen hierover, ook zulke gelijkaardige gevallen meegemaakt?

Wel, ik heb zelf ook in 5de en 6de secundair IB gevolgd, toen met het gedacht dat informatica wel iets voor mij was. Van die gedachte ben ik echter snel afgestapt, en heb bij mijn verdere studiekeuze mijn interesse gevolgd, en studeer nu aan de KUL Japanologie. (er staat mij wel een IAJ te wachten, maar dat heeft meer met mezelf te maken dan mijn vorige studierichting)

Dat je na tso te hebben gevolgd niet meer kan studeren is zever. Oke, in het begin is het even wennen, maar als je je er voor wil inzetten kan dat geen probleem zijn. Enja, ik denk niet dat Japanologie veel met IB te maken heeft, maar doet dat ertoe? Specifieke voorkennis was toch niet nodig (kennis Engels en Frans is natuurlijk nodig in elke studierichting imo) Ik denk niet dat er voor Criminologie veel specifieke voorkennis nodig is.

Nuja, ik zou zeggen, als je echt Criminologie wil volgen en je bereid bent je ervoor in te zetten, ga ervoor!

Darkness
29 juni 2006, 21:58
criminologie is wel niet echt interessant qua job hoor ik van mijn pa. je zit immers altijd in negatieve sferen...
maar als dat jouw echte interesse is moet je er zeker voor gaan...

Ether
29 juni 2006, 22:15
kom kom... ik doe onder het jaar ook nix.. ma dan echt nix. kga misschien na de helft van mijn lesse.. MAAR anderhalf maand voor de blok begin ik wel te blokke van smorgens tot savonds en zit ik dus 2.5 maand in leuven op me kot (fun is wa anders) en toch heb ik nog nooit herexamen gehad

als ge onder het jaar wel leert hebt ge het 'gemakkelijker' tijdens de examens, maar de moraal is dat je gewoon zoals klootvis al zei moet weten wat je wilt en dan alles opgeven om dat te bereiken.

Anderhalve maand voor de blok begint al beginnen met blokken is wel extreem vroeg, wtf? :wtf:
Ik doe int jaar ook nie veel, helft van de lessen zou zelfs goed zijn voor mij, kprobeer enkel af en toe wa te onderlijnen, maar ik begin maar me blokken als de blok pas echt begint zu

-=EmbRaCe=-
29 juni 2006, 23:53
mja, ik moet mijn cursusse nog bijeen zoeke dus.. :p van onderstrepe leer je ook veel hoor, dan weet je toch al wat je gezien hebt. en aangezien ik na mijn studie hier van plan ben om in amerika verder te gaan studere is een bepaalde onderscheiding wel noodzakelijk..

Equino
3 juli 2006, 23:56
']Wel, ik heb weer zo een typische probleemsituatie zeker.
Al sinds het eerste jaar van mijn middelbaar onderwijs heb ik (volgens mij) een verkeerde keuze gemaakt. Mijn eerste keuze was Humane-wetenschappen, bij die leeftijd wist ik al dat psychologie en sociologie mij zou interesseren. Maar mijn ouders stuurden met toch maar naar Wetenschappen, bij Humane is geen toekomst zeiden ze. Ik steek ook niet al de schuld op hun, ik had mijn eigen gevoel maar moeten volgen. Na 4 jaar Wetenschappen was ik het beu en moe, tijdens het 5de jaar ben ik zelf overgestapt naar de richting IB (informaticabeheer). Ik was leermoe en ik dacht het eventjes gemakkelijker te nemen + ik dacht dat ib ook wel iets voor mij zou zijn....om het duidelijk te maken, ik ging van 5/1 naar 5/21. Nu ben ik van het middelbaar af met een sec. diploma tso/ib. Deze twee laatste jaren waren wel de leukste ooit, maar ik heb toch besloten om niet verder te gaan in de informatica en nu zit ik hier, te zoeken naar een richting, vol met twijfels en onzekerheden. :$

Wel, ik zit in feite met dezelfde uitdaging.

Ik wou vanaf m'n eerste jaar al psychologie gaan studeren. Eerst begonnen in het Latijn en heb dat 4 jaar gedaan. Dan om persoonlijke redenen was ik schoolmoe (lastige periode thuis) en ben ik overgeschakeld naar IB. Mentaliteit was natuurlijk enorm anders. Nooit moeten leren, tijdens de examens eens lezen en hopla ge zijt er deftig door.

Ik had ook die vrees van: "Hmm ga ik nog kunnen leren in m'n verdere studies?" Wel, ik denk vanwel. Ik heb me vandaag ingeschreven voor eerste bachelor psychologie en zal proberen het beste van te maken. Als ik mezelf kan blijven overtuigen om te leren ipv godgandse dagen te feesten (soms wel feest natuurlijk :applause: ) dan heb ik binnen 5 jaar een mooie master en kan ik fier zijn. De interesse is er zeker bij mij, nu nog de inzet vanaf het begin.

Ik denk dat dit hetzelfde is bij jou. Schrijf u in, profiteer van uw 3 maand vakantie en vlieg er dan in met volle inzet. Volg uw interesse, ge hebt al 1 maal die "fout" gemaakt. Doe het geen 2de keer want nu is het voor de rest van uw leven ;).

Zo een vakken eisen trouwens geen echte voorkennis. Enkel interesse en inzet ;)

Hiapoe
4 juli 2006, 09:58
Ik heb maar 1 iets te zeggen:

Gewoon criminologie gaan studeren!! Als je dat wil doen, doe dat dan! Stop met twijfelen, ga NU naar de unief en schrijf je in! NU NU NU !! :p

Arifiene
5 juli 2006, 21:20
Ik heb 2 jaar geleden een jaar criminologie gevolgd, en ik kan je verzekeren dat je geen voorkennis nodig hebt. Het moet je echter wél interesseren, de richting heeft een redelijk hoog 'buis'gehalte. Mij interesseerde het niet en ik ben overgestapt naar rechten, maar als je het echt wil doen, niet twijfelen. Als je nog wat info wilt mag je gerust pm'en( het jaarsysteem is er niet meer, maar nog veel cursussen lopen gelijk+ ik ken wel wat mensen in de crimi die je info kunnen geven).