PDA

Volledige versie bekijken : klein vraagje

pit24
25 juni 2006, 17:01
Ik ga volgend jaar geschiedenis doen, dat staat vast.

Nu, ik interesseer me ook in wiskunde en ik zou graag één vak per jaar wiskunde hebben ofzo (jaja, real nerd style). Gewoon omdat ik dat interessant vind en het niet volledig wil verleren. Wat nu al volop aan het gebeuren is, ik begin al moeite te hebben om integralen enzo te berekenen. :(

Je kan natuurijk gewoon in een les gaan zitten maar erg constructie is dat niet omdat je geen cursust/exaam, begeleiding,... hebt.

Dus is het mogelijk om bv. 6*3 extra studiepunten te hebben voor wiskunde ofzo? En dan een bachelor te hebben met 198 studiepunten?

Zoja, kost dit veel? Ik vind niet echt iets op de site zelf.

Arcadion
25 juni 2006, 17:59
Ik ga volgend jaar geschiedenis doen, dat staat vast.

Nu, ik interesseer me ook in wiskunde en ik zou graag één vak per jaar wiskunde hebben ofzo (jaja, real nerd style). Gewoon omdat ik dat interessant vind en het niet volledig wil verleren. Wat nu al volop aan het gebeuren is, ik begin al moeite te hebben om integralen enzo te berekenen. :(

Je kan natuurijk gewoon in een les gaan zitten maar erg constructie is dat niet omdat je geen cursust/exaam, begeleiding,... hebt.

Dus is het mogelijk om bv. 6*3 extra studiepunten te hebben voor wiskunde ofzo? En dan een bachelor te hebben met 198 studiepunten?

Zoja, kost dit veel? Ik vind niet echt iets op de site zelf.

Neem gewoon 2 inschrijvingen:

- een gewone waarbij je je inschrijft voor 1e bach geschiedenis en het gebruikelijke inschrijvingsgeld betaalt,

- daarbijkomend nog een een creditcontract (dit is het equivalent van hetgeen gekend stond in het oude systeem als `vrij student') waarbij je gewoon betaalt voor het vak dat je volgt. Hier dus een creditcontract enkel en alleen voor een specifiek wiskunde vak (bv. een vak wiskundige analyse uit de richting wiskunde, fysica, informatica, burgie, whatever) waarbij er dan enkel navenant wordt betaald (50 EUR? 100 EUR?) en je recht hebt op alle begeleiding, lessen en examens.

sh0s
25 juni 2006, 18:52
ja idd je betaalt per studiepunt, maar weet niet echt hoeveel het is.

Maar in de geschiedenis mag je toch zowiso veel keuzevakken nemen (kan ook wel pas na 2de kan, weet het niet zeker)? Dus als je dan elk jaar zo een wiskunde vak neemt. Is natuurlijk wel een risico want als je er dan niet door bent... :)

Zou wel gewoon de raad geven van eerst goe na te denken voor je eraan begint, want wiskunde vakken betekenen meestal toch wel net iets meer bijhouden en oef maken dan andere vakken.

pit24
25 juni 2006, 18:58
ja idd je betaalt per studiepunt, maar weet niet echt hoeveel het is.

Maar in de geschiedenis mag je toch zowiso veel keuzevakken nemen (kan ook wel pas na 2de kan, weet het niet zeker)? Dus als je dan elk jaar zo een wiskunde vak neemt. Is natuurlijk wel een risico want als je er dan niet door bent... :)

Zou wel gewoon de raad geven van eerst goe na te denken voor je eraan begint, want wiskunde vakken betekenen meestal toch wel net iets meer bijhouden en oef maken dan andere vakken.

Ja dat is het net, je hebt super veel keuzevakken maar niks wiskundig, wat ik jammer vind.

Maar ik ga indd is bekijken of je je kan inschrijven als vrije studen, op voorwaarde dat het niet al te veel kost. Ik wil mijn ouders absoluut niet 2-300 euro meer laten betalen. :D

Ma 50 euro zou wel moeten gaan.

-------------------------

Ik heb net dat credit systeem bekeken, nu ik kan me inschrijven voor "credits wetenschappen" maar niet specifiek voor een vak precies. + Dat er geen prijs bij staat.

sh0s
25 juni 2006, 19:01
je mag toch keuzevakken nemen buiten je faculteit, dus die niet op je lijst staan.
Staat normaal ergens in kleine letterkes geschreven :)
Kan wel dat het maar pas in hogere jaren kan...

Dees
25 juni 2006, 19:07
minor wiskunde zal mogelijks niet lukken. wij hebben bijvoorbeeld 3 preferentiële minor keuzes, maar een maat van mij en ik interesseerden ons in géén van de 3, en hebben dankzij wat lobbyen het voor elkaar gekregen dat we in ons richting nu om het even welke minor mogen kiezen, maar wel binnen de faculteit, en ik geloof dat dit voor alle richtingen binnen de faculteit letteren en wijsbegeerte zo is (aan de Ugent toch)

sh0s
25 juni 2006, 19:25
ja van die minor/major dinges ken ik niks :)

In mijn richting (bio-ir) mag ik ook maar pas van volgend jaar (wat ook laatste jaar is) enkele vakken (staat een restrictie op van x aantal studiepunten) uit andere faculteiten kiezen. Maar ken gewoon iemand die ook geschiedenis doet en als ik me ni vergis neemt zij wel veel vakken uit andere richtingen (wel geen wiskunde vakken).

pit24
27 juni 2006, 02:41
Ik ben niet opzoek naar een minor ofzo, maar echt naar extra uren. :D

Nu ik heb het creditsysteem gevonden en ik ben vooringeschreven. Of ik die uren ook echt pak hangt af van hoeveel het kost, daar vind ik jammer genoeg niks over.

Ach wel we zullen wel zien, misschien ben ik gewoon een beetje overenthousiast.

klootvis
27 juni 2006, 11:47
Beste pit24,

je leergierigheid verdient alle lof, en ik vind het een bijzonder mooie uitdaging dat aan je een humane studie ook een exact accent wil geven. Ik hoop alleen dat je geen ontgoocheling oploopt met de toepasbaarheid van wiskunde. Het is ongetwijfeld een erg mooie wetenschap, maar ze komt pas echt tot haar recht als ze gebruikt kan worden als hulpwetenschap bij andere wetenschappen (als taal van de wetenschap). Ik hoop in ieder geval dat je voor jezelf genoeg praktische toepassingsmogelijkheden vindt.

Veel plezier met je studies !

Hellrabbit
27 juni 2006, 12:10
Goh, ik vind de wiskunde die wij krijgen/kregen op zich ook nog best interessant hoor ... veel interessanter in ieder geval ook dan middelbare wiskunde.

Maar mss was dat net omdat het veelal theoretisch bleef :p

Enkel jammer dat ik niet zo fantastisch ben in wiskunde :p

pit24
27 juni 2006, 13:07
Beste pit24,

je leergierigheid verdient alle lof, en ik vind het een bijzonder mooie uitdaging dat aan je een humane studie ook een exact accent wil geven. Ik hoop alleen dat je geen ontgoocheling oploopt met de toepasbaarheid van wiskunde. Het is ongetwijfeld een erg mooie wetenschap, maar ze komt pas echt tot haar recht als ze gebruikt kan worden als hulpwetenschap bij andere wetenschappen (als taal van de wetenschap). Ik hoop in ieder geval dat je voor jezelf genoeg praktische toepassingsmogelijkheden vindt.

Veel plezier met je studies !

"toepasbaarheid" is niet echt nodig. Toen ik moest kiezen tussen geschiedenis/wetenschap. Heb ik voor geschiedenis gekozen omdat ik niets wil "doen" met wetenschap.

Ik bedoel, het kan best zijn dat het bewijs dat de middens van de diagonalen van een volledige vierzijde colliniear zijn, ongeloofelijke wetenschapelijke toepassingen heeft. Maar ik vind het daarom niet minder tof om het als enige van de klas (na vele mislukkingen) te hebben bewezen. Zonder deze toepassingen te weten.

Nu het grootste gevaar zit hem er gewoon in dat ik het in de helft van het jaar beu ben en super hard buis op dat vak. Wat de rest van mijn studie niet beinvloed, maar wel geld kost aan mijn ouders....

NecroNeo
27 juni 2006, 15:01
ik heb het 2 jaar terug gedaan, ik studeerde biologie en ik heb nog een paar vakken van informatica meegedaan.
Toen was het een 150€ extra, maar dan mocht je alle vakken doen. Nu met het nieuw systeem betaal je per vak en zal het dus waarschijnlijk wel 'n stuk minder zijn.
Dus ik zou het zeker proberen, stel dat het niet lukt ben je wat inschrijvingsgeld + geld voor de extra cursussen kwijt, maar dit zal in het nieuw systeem al bij al 100€ zijn voor 3 vakken. Lukt het zullen je ouders het met plezier betaald hebben, lukt het niet ga je in de vakantie een weekje werken en betaal je het terug. Lijkt me toch echt en win-win situatie.

-=EmbRaCe=-
27 juni 2006, 15:31
Het is ongetwijfeld een erg mooie wetenschap, maar ze komt pas echt tot haar recht als ze gebruikt kan worden als hulpwetenschap bij andere wetenschappen (als taal van de wetenschap).

Komt dat niet recht uit een cursus wiskunde?? want ik herinner mij dat ik hetzelfde gelezen heb een jaar terug :p

klootvis
27 juni 2006, 15:34
Komt dat niet recht uit een cursus wiskunde?? want ik herinner mij dat ik hetzelfde gelezen heb een jaar terug :p

Hehe, neen, dit moet puur toeval zijn denk ik ;)
(Ik moet cursussen gaan schrijven, ow yeah :cool:)

Rage
27 juni 2006, 15:38
Als ge wiskunde toch leuk vind, zou je niet overwegen om wiskunde te studeren?

Ik zeg niet dat geschiedenis een 'slechte' richting is, maar met wiskunde heb je een meer gewild diploma.

(Ge moet natuurlijk iets doen wat ge graag doet)

Ether
27 juni 2006, 15:44
Pure wiskunde is nu ook nie direct een diploma da overloopt van de mogelijkheden dachtek?

Rage
27 juni 2006, 15:45
Pure wiskunde is nu ook nie direct een diploma da overloopt van de mogelijkheden dachtek?

Bwa, ge kunt in het onderwijs, in de bank, bepaalde taken in bedrijven...

Ik heb een jaar fysica gestudeerd. (Eerste jaar is quasi identiek aan wiskunde, buiten één vak) En dat zijn zo de dingen die ik toevallig gehoord heb of gelezen heb.

Met geschiedenis zit je snel vast in het onderwijs. Of zit ik hier verkeerd?

metaphore
27 juni 2006, 15:52

zowizo hebt ge al lesgeven (aso of hoger onderwijs, desnoods unief als ge super goed bent :p )
maar die mannen kunnen in hun laatste jaren nog enkele bijvakken kiezen

bv fysica, economie, wiskunde, ai, ...
en met die koppeling kunnen ze vaak wel op vele plaatsen terecht :)

maar kdenk dat de meesten het wel uit passie voor de wiskunde gaan studeren en meestal ook al leerkracht terecht willen komen.
(ik vind persoonlijk 5 jaar super zware wiskunde studeren om dan leerkracht te worden echt nie de moeite, maar tja, iedereen zen eigen zin hé)

Fighting Hobbit
27 juni 2006, 16:43
Ik heb ook nog een vraagje, ik twijfel nog een beetje over mijn minor voor volgend jaar. Ik wil dus fysica gaan verderdoen, en dan in master (dat is nog ver, ik weet het) sterrenkunde gaan doen. Als minor twijfel ik nog een beetje tussen geologie en verbreding. De prof sterrenkunde raadde mij verbreding aan, maar ik weet nog steeds niet tegoei wat dat inhoudt eigelijk. Als ik geologie kies moet ik het nu wel in augustus al zeker weten want mijn (verplicht) paketje chemie zit dan ingeplant in mijn eerste semester. Kan er iemand mij hier wat raad ofzo over geven.
Nog even: waarom geologie? Ik zou heel graag een puntje paleontologie bijnemen en dat kan in deze richting + het interesseert me ook wel. Misschien eens met de leerkrachten op school erover praten op de proclamatie...

Ether
27 juni 2006, 17:06
zowizo hebt ge al lesgeven (aso of hoger onderwijs, desnoods unief als ge super goed bent :p )
maar die mannen kunnen in hun laatste jaren nog enkele bijvakken kiezen

bv fysica, economie, wiskunde, ai, ...
en met die koppeling kunnen ze vaak wel op vele plaatsen terecht :)

maar kdenk dat de meesten het wel uit passie voor de wiskunde gaan studeren en meestal ook al leerkracht terecht willen komen.
(ik vind persoonlijk 5 jaar super zware wiskunde studeren om dan leerkracht te worden echt nie de moeite, maar tja, iedereen zen eigen zin hé)

Nja, moest ik zeer goed zijn in wiskunde, dan zouek eerder voor burgelijk ingenieur kiezen dan voor pure wiskunde.. En idd, 5jaar zo'n zware wiskunde om dan vervolgens in het middelbaar les te gaan geven, das beetje ondankbaar imo

pit24
28 juni 2006, 17:17
Nja, moest ik zeer goed zijn in wiskunde, dan zouek eerder voor burgelijk ingenieur kiezen dan voor pure wiskunde.. En idd, 5jaar zo'n zware wiskunde om dan vervolgens in het middelbaar les te gaan geven, das beetje ondankbaar imo

Als je veel geld wilt verdienen met wiskunde moet je statistiek of verzekering pakken (het noemt niet echt verzekering, maar het is zoiets ongeveer). In ieder geval jean-pierre van Rossem is het laatst genoemde. :D

Voor het geld doe ik het persoonlijk niet. Een super villa en 4 poolse bruidjes is niet mijn doel in het leven.(alluwel :unsure: )

Merci voor de tips, vooral het feit dat het "relatief goedkoop" is, is de doorslag dat ik wss dus een extra vakje zal meepikken.

Tom!
28 juni 2006, 17:23
Van Rossem heeft economie gestudeerd, maar misschien doel jij op 'actuariaat'?

Ether
28 juni 2006, 18:14
Van Rossem heeft rechten gestudeerd zu :p

En nog iets met informatica ook dachtek?

Tom!
28 juni 2006, 18:29
Van Rossem heeft rechten gestudeerd zu :p

En nog iets met informatica ook dachtek?
Nochtans staat hier (http://nl.wikipedia.org/wiki/Jean-Pierre_Van_Rossem) wel degelijk economie. Het zou best kunnen dat hij later nog iets gedaan heeft natuurlijk.

pit24
28 juni 2006, 23:46
Van Rossem heeft economie gestudeerd, maar misschien doel jij op 'actuariaat'?

Jup dat is het woord. Mijn wiskunde leerkracht beweerde dat dat een master was van wiskunde. (Kan ook zijn dat ik hem verkeerd verstond).

Tom!
29 juni 2006, 02:01
Het is een opleiding die vaak na een opleiding in de wiskunde gevolgd wordt (meer bepaald na een opleiding wiskunde -> statistiek).

wlibaers
29 juni 2006, 22:40
Waarom niet gewoon wat wiskundeboeken kopen en op je eigen tempo wat bijleren?