PDA

Volledige versie bekijken : studiekeuze

prutseke
22 juni 2006, 22:04
aangezien mijn eerste jaar hoger onderwijs een serieuze flop was. stap ik nu over naar een ander soort onderwijs (VLOD: 1dag les, de rest stage) maar nu is de vraag: ga ik voor een A1 of een A2? men mamie :$ zegt misschien beter voor een A2 omdat dit minder zwaar is.
voor mij ligt de beslissing nogal zwaar :sad: aangezien ik er met niemand nog een deftig gesprek kan over voeren :cry:

hebben jullie misschien ervaringen van het verschil A1 en A2?? of goede argumenten waarom het één wel en het ander niet

en ik weet het, het is nog geen vakantie en ik zit al te piekeren over september. maar als ik A1 ga volgen moet ik mij de 4de juli al inschrijven. daarmee ...

*~Lientjeuhhh~*
22 juni 2006, 22:22
Je A2 heb je normaal toch al ? Ik neem dat je toch je middelbaar voltooid hebt ?

A2 = middelbaar (helemaal voltooid)
A1 = hogeschool/unief

escobar98
22 juni 2006, 22:24
A2 is TSO
A3 is BSO
A1 is hogeschool
Met humaniora wordt geen rekening gehouden, omdat men er van uit gaat dat je verderstudeert.

prutseke
22 juni 2006, 22:26
sorry mijn fout, dacht dat de studie zelf er niet toe deed :$

ik heb een A2 secretariaat talen

maar wil nu aan de slag als opvoeder

dus de keuze is A1 opvoeder (orthopedagoog) of A2 opvoeder (begeleider jeugd en gehandicapten zorg)

klootvis
22 juni 2006, 22:31
doe gewoon iets wat je graag doet, iets waar je je volledig voor wil geven, dan komt het wel in orde. De wereld heeft nood aan mensen die goed zijn in wat ze graag doen, eerder dan dat ze nood heeft aan hoge diploma's

prutseke
22 juni 2006, 22:34
ik wil opvoeder worden, ik wil me der volledig voor geven en ik wil goed in men werk zen. maar hiermee ben ik niet echt iets om de keuze te maken tussen A1 en A2

PineMangoes
24 juni 2006, 19:35
Ga naar een opendeurdag, bekijk een cursus of twee, spreek es met mensen die 't gevolgd hebben, en maak dan je keuze. Ik zou A1 nemen omdat dat 't hoogste is, maar ik weet er dan ook geen halve fluit van.

Arcadion
24 juni 2006, 22:43
Ga naar een opendeurdag, bekijk een cursus of twee, spreek es met mensen die 't gevolgd hebben, en maak dan je keuze. Ik zou A1 nemen omdat dat 't hoogste is, maar ik weet er dan ook geen halve fluit van.

Orthopedagie kan je ook op unief doen hoor, dacht ik.

prutseke
24 juni 2006, 23:49
inderdaad, maar als je de eerste topic gelezen hebt kan je zien dat ik het hoger onderwijs niet aankan, wat zou ik dan in de unief moeten doen :doh:

Arcadion
25 juni 2006, 00:35
inderdaad, maar als je de eerste topic gelezen hebt kan je zien dat ik het hoger onderwijs niet aankan, wat zou ik dan in de unief moeten doen :doh:

Wat me er trouwens aan doet denken dat `A1' toch hoger onderwijs is ? Of is er dan zo een groot verschil tussen A1 op hogeschool (= professionele bachelor/graduaat) en een A1 in dezelfde richting maar op een andere manier ?? (maar in principe identiek)

prutseke
25 juni 2006, 10:18
op de andere manier doe ik er 4 jaar over in plaats van 3 jaar

Arcadion
25 juni 2006, 11:44
op de andere manier doe ik er 4 jaar over in plaats van 3 jaar

Ok, wat ik wil zeggen is: je hebt het reeds geprobeerd in hoger onderwijs op hogeschool, da's dus niveau van A1. Dat dat mislukt is, is op zich nog geen ramp, wel dat je niet echt de indruk geeft dat het iets is dat als je het opnieuw zou doen op dat niveau, je het ziet zitten om er in te slagen uiteindelijk te slagen.

Nu, als je dat dan opnieuw doet via een ander systeem, maar eveneens kiest voor A1, waarom zou je dan plots wel slagen ?? Dat het dan 4 jaar ipv 3 jaar is, verandert op zich toch niet zoveel, op hogeschool kan je er ook gerust langer over doen eh.

Dus dan lijkt A2 wel het beste, maar je hebt eigenlijk al een A2, weliswaar niet in die richting. Is het misschien niet mogelijk aan de slag te kunnen zonder dat je per se het diploma hebt in die specifieke richting ? (zoiets gebeurt toch wel vaker dacht ik zo)

prutseke
25 juni 2006, 12:10
over 4 jaar is het meer de praktijk die belangrijk is. de volledige 4 jaar al van in het eerste semester werkt men vanuit de praktijk,
aangezien ik er nu voor al men praktijk lessen erdoor was en men lektor me zei dat het Vlod me beter zou liggen hierdoor, is er misschien een kans dat ik het haal
maar ik ben het totaal niet zeker

en over aan de slag te gaan zonder specifiek diploma lijkt me gevaarlijk. als ik er dan buiten gesmeten wordt ofzo en nergens niet meer aan de bak geraak omdat ik geen diploma heb, zit ik met de gebakken peren, dat wil ik me echter niet riskeren

PineMangoes
25 juni 2006, 12:13
Unief is ook bepaald niet zo moeilijk als men denkt; buiten de echt moeilijke richtingen zoals ingenieursrichtingen en exacte wetenschappen is er soms belachelijk weinig denkwerk vereist. Veel blokken en een gezonde instelling is alles wat je nodig hebt om te slagen.

killgore
25 juni 2006, 12:21
Unief is ook bepaald niet zo moeilijk als men denkt; buiten de echt moeilijke richtingen zoals ingenieursrichtingen en exacte wetenschappen is er soms belachelijk weinig denkwerk vereist. Veel blokken en een gezonde instelling is alles wat je nodig hebt om te slagen.
toch lopen veel compleet de mist in omdat je zo goed als niets van persoonlijke begeleiding hebt. Dat maakt de univ zo "moeilijk".

Natuurlijk, als je hier geen problemen mee hebt zal univ makkelijker lijken :).

Arcadion
25 juni 2006, 14:46
toch lopen veel compleet de mist in omdat je zo goed als niets van persoonlijke begeleiding hebt. Dat maakt de univ zo "moeilijk".

Natuurlijk, als je hier geen problemen mee hebt zal univ makkelijker lijken :).

Jep, hoe meer men mij begeleiding, verplichte lessen en onnozele dingen als overhoringen oplegt, hoe minder ik gemotiveerd ben en hoe minder ik doe :) Daarom ik persoonlijk unief als veeel aangenamer ervaarde dan het middelbaar ;)

prutseke
27 juni 2006, 15:09
ben gisteren met de directrice van de plaats waar ik stage ga doen gaan praten. toen ik vroeg of het werkaanbod verschilde van a1 en a2 vertelde ze me dat er in haar voorziening enkel opvoeders a2 werken.
ik denk dat dees de doorslag wel gegeven heeft. heb ook te horen gekregen wat een a2 verdient in zijn eerste jaar als hij er werkt, amaaaai en ik die dacht dat personen in de sociaal profit weinig verdienden. maar dat zal waarschijnlijk wel afhangen van voorziening tot voorziening
morgen ga ik naar het Vlod om nog wat meer info te verzamelen voor ik men uiteindelijke beslissing neem.

tnx aan iedereen die gereageerd heeft

:applause: voor jezelf