PDA

Volledige versie bekijken : chemie -> redoxsystemen

PVBPVB
18 juni 2006, 17:51
Hallo, kweet nie of't de juiste plek is om te vragen,
maar ... kheb morgen examen chemie (4de jaar), en ik snap gene klop van redoxsystemen of reacties, als iemand vraagt of ik specifieker zou willen zijn, dat gaat moeilijk want ik snap der bijna niks van en dan voorla da formuleke met die overvliegende pijlen met elektronen en OG's en kweet nie wa nog allemaal, als iemand da snapt, gelieve mij daarmee proberen te helpen :niceone: .
Al veel dank :bow: !
:help:

Hellrabbit
18 juni 2006, 17:54
gewoon redoxreacties vervolledigen neem ik aan?

-Timo-
18 juni 2006, 17:55
Heb ik vrijdag examen van gehad :D

PVBPVB
18 juni 2006, 17:57
gewoon redoxreacties vervolledigen neem ik aan?

ja kdenket wel :)

RonnoR
18 juni 2006, 17:58
geef es een vb van een oefening en zeg wa je er nie aan snapt

-Timo-
18 juni 2006, 18:01
Jemoet gewoon boven u peil schrijven hoeveel elektronen er worden opgenomen (of afgestaan). Voor dit getal zetten u coëficcient en der achter uwen index. Das al.

Hellrabbit
18 juni 2006, 18:03
ja kdenket wel :)

ff eten, als er nog niemand een deftig antwoord heeft gegeven tegen da ek terug ben zal ek het wel ff uittypen ;)

RonnoR
18 juni 2006, 18:04
en vooral aan denken da een elektron negatief geladen is, dus als ge van 0 naar II wilt gaan doe je -II e-

PVBPVB
18 juni 2006, 18:11
geef es een vb van een oefening en zeg wa je er nie aan snapt

vb. uit mijn schrift :

------->4(+ 1e-/+ {kan het nie goe lezen} ) Reductie oxidator
| +V------------------>+IV
| | |
S2 + 4(HNO3) ------> S2O2+4(NO2)+2(H2O)
| |
| (-4e-) |
0----------------> +IV Oxidatie reductor

oefening komt nie goe uit hierop,
ik snap ook nie wat het hele doel is en het staat nie tegoei uitgelegd in mijn schrft dus alst mogelijk is alles uitleggen srry, toch bedankt.

PapaGanz
18 juni 2006, 18:12
en vooral aan denken da een elektron negatief geladen is, dus als ge van 0 naar II wilt gaan doe je -II e-

Zo'n oefeningen zijn voor de 3de graad :), ik denk dat hij gewoon die simplistische oefeningetjes bedoeld

Hellrabbit
18 juni 2006, 18:23
Awel, het komt er dus op neer dat in uw reactie geen elektronen (aka ladingen) kunt creeëren of vernietigen, ge hebt dus behoud van lading

Als ge nu gaat zien naar de oxidatietrap van elk atoom, dan kunt ge zien hoeveel ladingen die allemaal naar zich gaan toe trekken (zoals eerder gezegd : per lading is het -I)

Ge gaat nu zowel bij uw reagentia als bij uw producten de oxidatietrappen erbij schrijven en dan kunt ge zien waar er ergens verschuivingen van elektronen zich voordoen (bijvoorbeeld in O2 is de oxidatietrap van uw O'en 0, terwijl als ge in uw producten ergens ne C=O hebt dan wordt de oxidatietrap van uw O -II)

Nu gaat ge via die pijltjes mooi aanduiden welke elektronverschuivingen er zich hebben voorgedaan per atoom (dus ge schrijft daar zo in een pijltje boven + of - zoveel e-) en dat zou mooi 0 moeten geven (als ge ze voor alle atomen zo optelt). Als dit niet 0 geeft, dan kunt ge via coëfficienten ervoor zorgen dat dat wel het geval is.
Als er van A naar B bijvoorbeeld 3e- worden opgenomen en van C naar D worden er 6e- afgestaan, dan moet ge A en B gewoon vermenigvuldigen met 2 en uw elektronenbalans is in orde.
Als er nu ergens een positieve of een negatieve lading gecreeërd wordt in uw producten kunde da oplossen door aan uwe linker-of rechterkant een H3O+ of een OH- toe te voegen (afhankelijk van uw lading en in welk solvent ge werkt)

Dan is het ook belangrijk dat ge een behoud van massa hebt en dat het aantal atomen langs beide kanten hetzelfde is. Tkomt er praktisch op neer dat als er ergens tekort zullen zijn dit veelvouden zullen zijn van H2O (goeien test om te zien of ge nog juist zit :p)

naja, dat was het belangrijkste zowa zeker? :(

Ether
18 juni 2006, 18:27
Ksnapte daar ook geen kloten van ;p

killgore
18 juni 2006, 18:28
Om 1 of ander reden doek nog liever reactiemechanismen als dat.

Redox lukte mij gewoon totaal niet int eerste semester :p.

Hellrabbit
18 juni 2006, 18:30
reactiemechanismen zijn dan ook dikke pret natuurlijk :unsure:

ik kon mijn redox op men examen wel niet :'(

da bleef maar niet uitkomen

PVBPVB
18 juni 2006, 18:42
begin der ietwat aan uit te komen thx, nog een vraagje, als een atoom alleen staat is zijn oxidatiegetal dan gelijk aan 0

Hellrabbit
18 juni 2006, 18:48
yups ... maar behalve bij edelgassen zie ek da nog nie zo snel gebeuren:p

PVBPVB
18 juni 2006, 18:55
Hmm,
ff een testje doen of ik het snap:
Stel AB+C --->AC+B
met OG C=0 en OG B in AB=+II en C in AC ook.
Dan moet ik C 2 elektronen laten afstaan en B twee laten opnemen klopt ?

Parnakra
18 juni 2006, 18:57
Yup. .

PVBPVB
18 juni 2006, 18:58
Heel erg bedankt allemaal ! :bow: :niceone:
Vooral Hellrabbit

Hellrabbit
18 juni 2006, 18:59
donaties zijn enigszins mogelijk op volgende bankrekeningnu ... niet? :(

_DKsissor_
18 juni 2006, 19:00
dat is een van de stomste dingen int middelbaar, die hb trekken heel vaak op niks en als ge niks opschrijft in de klas kunde nemeer volgen.Das toch zoo irritant :p

Xavez
18 juni 2006, 19:30
Bwoah, sommige handboeken zijn wel écht goed hoor...

Bramboogie
18 juni 2006, 20:42
http://nl.wikipedia.org/wiki/Redoxreactie

je moet dus ook weten hoe een bepaald element gaat reageren, in bv een neutraal, zuur of base milieu... daar heb je meestal een tabel voor

er worden dus een aantal electronen uitgewisseld tussen de oxidator/oxidant en reductor/reductant

in een zuur milieu voeg je H+'en toe tot de vergelijking in evenwicht is... in een base milieu zijn dat OH-'en
dan weet je ook hoeveel zuur of base je verbruikt in je reactie

daar zijn wel genoeg voorbeelden van te vinden op internet ze

http://chemistry.about.com/od/generalchemistry/ss/redoxbal.htm

http://www.shodor.org/unchem/advanced/redox/index.html

http://www.shodor.org/UNChem/advanced/redox/redoxcalc.html

hipStar
18 juni 2006, 20:46
vorige examen met kerstmis alleen examen had over redoxvergelijking, maar dan toegepast op verschillende delen van de chemie. Da was over elektrochemie en met galvanische cellen en zo... Dusja als je het simpele niet onder de knie hebt wat hier beschreven staat dan was je zeker gebuids
me had 15/20

metaphore
18 juni 2006, 20:49
ik moest op men examen scheikunde zo een idiote galvanische cel ofzoiets opstarten en de redoxreactie daarvan uitwerken en alle elementen van die opstelling erbij zetten.

Ok een redoxreactie, maar al die shit daarbij zetten ... nix voor mij

PapaGanz
18 juni 2006, 21:05
Hihi, dat was een examenvraag bij mij in decmber :p (misschien wel iets makkelijker :unsure: ).

Hellrabbit
18 juni 2006, 21:17
ik moest op men examen scheikunde zo een idiote galvanische cel ofzoiets opstarten en de redoxreactie daarvan uitwerken en alle elementen van die opstelling erbij zetten.

Ok een redoxreactie, maar al die shit daarbij zetten ... nix voor mij

no offense, maar das toch zwaar punten rapen zoiets?

heel da principe van galvanische cellen ed staat bij mij zelfs in biochemie nog is uitgelegd en die hebben daar een blad voor nodig ofzo (2 met de bewerkingen bij :p)

das toch makkelijk :p