PDA

Volledige versie bekijken : Spijt van studiekeuze?

Pagina's : [1] 2 3 4

Blaster
14 juni 2006, 20:57
Zet ook in je post welke studies je doet en in welk jaar je zit...

Ik ben momenteel student Handelswetenschappen. Zit nu in m'n schakeljaar (eerst 3 jaar Accountancy-Fiscaliteit gedaan) en naarmate ik dichter bij het beroepsleven kom ben ik serieus aan't twijfel of ik wel voor de rest van m'n leven een bureaujob wil doen...

Ben nu aan het overwegen om eventueel Industrieel Ingenieur te doen, maar ja... Ik ben al 22 jaar en als ik dan gedaan heb ben ik al 26 en moet ik nog beginnen geld te verdienen. 't Zou dan eigenlijk 4 jaar zijn dat ik dan wegsmijt...
Maar aan de andere kant moet je ook nog 40 jaar gaan werken é en als dat dan een job is waar je je niet goed in voelt heb je het zitten natuurlijk.

klootvis
14 juni 2006, 21:08
2de Bac Bio-ingenieur (optie katalytische technologie) @ KUL
totaal geen spijt !!! :)

On Topic: Als je er aan denkt om iets bij te doen: het is nu de moment. Als je later professioneel actief bent, zal het je wellicht moeilijker vallen om terug een studieritme aan te meten. Een combinatie van Handelswetenschappen met een ingenieursdiploma lijkt me trouwens een interessante combinatie !

Timmie
14 juni 2006, 21:08
Op dit moment zeker nog geen spijt.
Misschien later wel een beetje door de ietwat beperkte uitstroommogelijkheden.

Momenteel 1e bach geschiedenis.

Huasheng
14 juni 2006, 21:11
Vorig jaar een jaar Chemie gedaan. Daar had ik al spijt van vanaf de eerste dag. Totaal verkeerde keuze. 'k Wou m'n toekomst daar totaal niet op baseren.
Nu doe ik Sinologie (1° bach) (Gent), en dat ligt me duizend keer beter. Dus geen spijt van huidige keuze. :)

Master P
14 juni 2006, 21:12
nu afstuderend Arbeids- en organisatiepsycholoog aan de VUB. Geen spijt, altijd er redelijk vlot doorgeraakt, er is genoeg werkgelegenheid, verschillende functiemogelijkheden,...

Feignasse
14 juni 2006, 21:12
1ste lic rechten

En soms stel ik me wel de vraag "wat doe ik hier?", hoewel ik bijgod niet zou weten welke andere richting mij wel volledig zou behagen. 't Is ook niet echt een spijtgevoel, want de materie boeit me echt wel. Het is eerder een soort relativisme waar ik aan lijd.

Het enige valabele alternatief (qua interesse) zijn klassieke talen, maarja, daar zou ik net hetzelfde gevoel hebben durf ik wedden :p

Matja
14 juni 2006, 21:15
1ste kan industrieel ingenieur en stukske van 2de kan ook bij :p
keuze bouwkunde.

nog altijd content me wat ik gekozen heb, is nie gemakkelijk, maar later wel veel keuze qua job. Van leraar tot werfleider enzovoort...

Hellrabbit
14 juni 2006, 21:15
2de Bac Bio-ingenieur (optie katalytische technologie) @ KUL
totaal geen spijt !!! :)

Volgend jaar kan ik (hopelijk) tot op de letter hetzelfde posten

voorlopig is het nog 1e jaar en ook allesbehalve spijt :p

Atrox
14 juni 2006, 21:17
1ste Jaar Office Management, KHL.
Geen spijt van, meeste vakken interesseren mij
(behalve die economische vakken:sleep: )

Volgend jaar Zakelijk Vertalen en Token :applause:

Santa
14 juni 2006, 21:20
1ste lic rechten

En soms stel ik me wel de vraag "wat doe ik hier?", hoewel ik bijgod niet zou weten welke andere richting mij wel volledig zou behagen. 't Is ook niet echt een spijtgevoel, want de materie boeit me echt wel. Het is eerder een soort relativisme waar ik aan lijd.

Het enige valabele alternatief (qua interesse) zijn klassieke talen, maarja, daar zou ik net hetzelfde gevoel hebben durf ik wedden :p
Ik deel uw mening.. Al zouden talen me echt wel tot zelfmoordneigingen brengen.. :x

2e bach Recht dus

PureFun
14 juni 2006, 21:30
Ben nu aan het overwegen om eventueel Industrieel Ingenieur te doen, maar ja... Ik ben al 22 jaar en als ik dan gedaan heb ben ik al 26 en moet ik nog beginnen geld te verdienen. 't Zou dan eigenlijk 4 jaar zijn dat ik dan wegsmijt...

Het is maar hoe je het bekijkt. Als je als voornaamste doel geld verdienen hebt kan je het idd als weggegooid beschouwen. Maar je studententijd is imo allessinds een van de meest fun perioden. Je hebt meer vrijheid dan middelbaar en minder verantwoordelijkheden dan later in je job.
Tijdens het jaar wat naar de les gaan of gewoon uitslapen als het wat te laat werd de avond voordien. Tijdens labo's wat plezier beleven met semi-spannende situaties om dan 2x per jaar op je gemak examens af te leggen.
Als het aan mij ligt en geld magisch aan de bomen groeit zou ik gerust het ene diploma na het andere kunnen verzamelen.

Mijn advies : begin gewoon met industrieel ingenieur als je dat wilt. Desnoods kan je een studentenjob tijdens het jaar zoeken als je toch al iets wil verdienen. Er is geen reden om te rushen naar je 'werk' periode in je leven.

Ether
14 juni 2006, 21:38
Vorig jaar een jaar Chemie gedaan. Daar had ik al spijt van vanaf de eerste dag. Totaal verkeerde keuze. 'k Wou m'n toekomst daar totaal niet op baseren.
Nu doe ik Sinologie (1° bach), en dat ligt me duizend keer beter. Dus geen spijt van huidige keuze. :)

Das ook wel een serieuze verandering :p

Ik doe nu 2e bach HIR, en beuh, kheb toch verdacht veel momenten waarop dak denk: wtf doe kik hier
Economie en wetenschappen interesseren me wel het meest, maar toch, tsteekt soms allemaal zo tegen.. Nu ja, kzou nie weten wa anders te kiezen, kheb lang getwijfeld tussen recht en economie, maar kdenk dat de kans groot is dat ik juist het omgekeerde zou denken moestek nu rechten doen...

We zullen er maar het beste van maken e :p

DBK
14 juni 2006, 21:39
kdoe mijn richting best wel graag, industrial sales engineer, kheb echt massa's dingen bijgeleerd diek echt intressant vind en waarschijnlijk ga ik na deze 3 jaar nog brugjaar+master industrieel ing doen, allé ja, het hangt er allemaal vanaf hé, als ik na deze 3 jaar een goe jobke aangeboden krijg, en die kans is vrij reëel, dan zal ik hard beginnen te twijfelen :)

killgore
14 juni 2006, 22:15
ik zit nog maar in het 1e jaar, dus het tegensteken kan zeker nog komen, maar tot nu toe staat de richting als geheel me nog steeds immens aan.

1e bach ingenieurswetenschappen.

Tommaay
14 juni 2006, 22:52
2e jaar luchtvaart-en ruimtevaarttechniek in Delft.

Zeker geen spijt :). Af en toe wel wat moeilijke kutvakken ^^

jvc
14 juni 2006, 22:54
1ste jaar ind. ing.
nog niet echt spijt gehad, ik zou ook niet echt weten wat ik anders zou moeten doen

BamBamsChica
14 juni 2006, 23:00
3e jaar vertaler-tolk frans-spaans.. niet echt spijt nee.. vooral tolken vind'k fijn.. wel veel saaie vakken..

ma ik heb soms wel zoiets van: hmm, dat was anders ook wel interessant geweest.. Mijn ex-vriendje studeert bv electronical engineering (in duitsland, kweet niet hoe dat hier net heet) en wat hij daarvan vertelt vind'k ook heel interessant.. maar wel veel blokwerk en echt extreem moeilijke vakken soms, da's dan weer niet zo echt voor mij

Atrox
14 juni 2006, 23:19
Waar studeert ge vertalertolk, Bambam?

zarathustra
14 juni 2006, 23:27
1e ir computerwetenschappen.

Geen spijt van. Alleen soms het waarom maak ik het mezelf zo moeilijk, ipv iets makkelijker te doen >_<

grooverider
14 juni 2006, 23:35
1e bach fys (in leuven)

geen spijt, alleen niet verwacht dat het wiskundig gedeelte zo zwaar ging zijn. Voor de rest superboeiende richting, al keiveel interessante dingen gezien (hedendaagse toepassingen) en te zeggen dat de echt leuke cursussen pas beginnen in 2e en 3e bach).
Niet te vergeten uiteraard: hordes knappe grieten (sarcasm)

Hmgrwngd
14 juni 2006, 23:43
Veel spijt da ik verdergestudeerd heb eigenlijk.

Iedereen zegt zo dat ik slim ben, en veel geld kan verdienen, en heb me laten pushen om verder te studeren.

Het is tot op het punt gekomen dat het me weinig tot niks meer kan schelen wat mijn resultaat nu is. (zit in IAJ 2e kan - 1e lic )

Univ is alles wat ze je niet vertelden in het middelbaar...

Quilombo
14 juni 2006, 23:44
2de keer eerste jaar toegepaste informatica
nog altijd spijt, kan me echt nie boeie

maar wat wel

@ ts: wrom zie je die jaren als weggesmeten? is werken mss het enige dat telt in je leven? vind het maar een rare manier van tegen het leven aankijken. je leeft hier toch gewoon, of je nu 3jaar studeert of 10, wat maakt het uit..

Defkes
14 juni 2006, 23:45
Ik zit in mijn laatste jaar Accountancy-Fiscaliteit en k moet toch zeggen da k er een beetje spijt van heb.

Ik werk sinds januari mee als redacteur op een bekende F1-site (kuch kuch, www.f1journaal.be, de grootste van Belgie, kuch kuch ;)) en op dit moment had ik liever in de journalistiek gegaan. Ik vind het echt superplezant en ja... Wie weet had dat mij nog meer gelegen?

QplQyer
15 juni 2006, 00:01
Lic. informatica.
Spijt, misschien de keuze van universiteit, het vakkenpakket aan andere universiteiten lijkt iets beter, maar het gras is altijd groener aan de overkant en ik denk dat het in België allicht niet veel beter wordt dan wat ik nu krijg.
En de andere univ's waren toch veel te ver, dus waarom piekeren.

tgc_9012
15 juni 2006, 00:12
1e bach fys (in leuven)

geen spijt, alleen niet verwacht dat het wiskundig gedeelte zo zwaar ging zijn. Voor de rest superboeiende richting, al keiveel interessante dingen gezien (hedendaagse toepassingen) en te zeggen dat de echt leuke cursussen pas beginnen in 2e en 3e bach).
Ik heb ook interesse om die richting te volgen, maar mijn pakket wiskunde is daar momenteel te klein voor vrees ik.
Zou een pakket van 4u wiskunde in het middelbaar volstaan voor deze richting? (ik ben heel goed in wiskunde, maar men heeft me MTWE als advies gegeven idpv WEWI :doh: )

Xoliul
15 juni 2006, 00:14
Spijt, ga zeker veranderen. Ik doe 1e Architectuur op Sint Lucas Gent, en het boeit hoe langer hoe minder. Bij het creatieve moet je maar de mening van de docenten volgen, digitaal is een lachertje en de theorie is ook niet bepaald interessant. Heeft me wel in het 3D modelling geintroduceerd, waar ik dan volgend jaar in verder wil gaan.

_DKsissor_
15 juni 2006, 00:18
Zou een pakket van 4u wiskunde in het middelbaar volstaan voor deze richting? (ik ben heel goed in wiskunde, maar men heeft me MTWE als advies gegeven idpv WEWI )
nooit luisteren naar advies op school die zijn daar zo dom:p en kennen u nie.
Die kijken super oppervlakking oftewel ben je 'een blokpin' zoals lln dat noemen en dan raden de leerkrachten je alles aan oftewel ben je lui en zorg je gewoon dat je door bent en dan doen ze er alles aan om je maar tegen te werken :p

witte!
15 juni 2006, 00:18
1ste jaar Toegepast Informatica een Xios HL gedaan.
Heb wel spijt dat ik dit gekozen heb.
Ben net gestopt ga mn laatste examens nietmeer meemaken.
Boeit me totaal nietmeer.
Richting viel behoorlijk tegen.

Ben nu op zoek naar iets anders maar wat?
Vind niet echt iets wat me aanstaat eigenlijk :(

Hellrabbit
15 juni 2006, 00:58
Ik heb ook interesse om die richting te volgen, maar mijn pakket wiskunde is daar momenteel te klein voor vrees ik.
Zou een pakket van 4u wiskunde in het middelbaar volstaan voor deze richting? (ik ben heel goed in wiskunde, maar men heeft me MTWE als advies gegeven idpv WEWI :doh: )

normaal zou ik zeggen dat 4u wat aan de lage kant is, maar das heel algemeen genomen natuurlijk, thangt veel af van hoe goed ge der in zijd en wat het niveau van die 4u is, das moeilijk te veralgemenen

maar ge zult wel met een lichte achterstand beginnen

Hellrabbit
15 juni 2006, 01:01
Univ is alles wat ze je niet vertelden in het middelbaar...

leuk, interessant, ...

Hmgrwngd
15 juni 2006, 01:03
leuk, interessant, ...

Bwa nee, qua werk, houding van de univ, levensstijl etc.

Hellrabbit
15 juni 2006, 01:03
verklaar je nader

evil aardappel
15 juni 2006, 01:06
1ste bachelor biomedische wetenschappen, dom van mij, ik wou vrijstellingen halen voor tandheelkunde... heb er spijt van.

warthie
15 juni 2006, 01:20
Zet ook in je post welke studies je doet en in welk jaar je zit...

Ik ben momenteel student Handelswetenschappen. Zit nu in m'n schakeljaar (eerst 3 jaar Accountancy-Fiscaliteit gedaan) en naarmate ik dichter bij het beroepsleven kom ben ik serieus aan't twijfel of ik wel voor de rest van m'n leven een bureaujob wil doen...

Maar aan de andere kant moet je ook nog 40 jaar gaan werken é en als dat dan een job is waar je je niet goed in voelt heb je het zitten natuurlijk.

Ik heb zo wat hetzelfde gevoel. Ik zit in mijn laatste jaar criminologie, maar het is toch ni echt mijn ding gebleken. Ik zal ni zeggen dat het volledig tegen de goesting was, maar ik zie mij toch ook ni onmiddellijk 1 van de traditionele jobs uitoefenen die er voor criminologen zijn. Als weggegooide jaren zie ik het nu ook weer ni.
Ben er 23 en de kans is wel groot dat ik nog iets bijstudeer, maar wil nu ook ni tot mij 27 bezig blijven of zo... Studeren vind ik op zich wel dik ok, maar d'er is ook eens een moment dat ge geld wilt verdienen.

Het is ni altijd gemakkelijk om echt iets te vinden dat u boeit tot en met. In mijn jaar zie ik dat er toch ook nog wel wa volk is dat nog steeds ni goed weet wat ze nu verder gaan doen. Anderen wisten het dan bv wel direct van in 't middelbaar of zo.

sh0s
15 juni 2006, 07:29
helemaal niet
2e proef bio-ir cel&gen

ja elk vak is natuurlijk niet super maar blijft toch boeien!

Rage
15 juni 2006, 07:37
1ste bach Fysica / Diepenbeek

Grote spijt, volgend jaar iets anders

Pestilence_007
15 juni 2006, 07:44
communicatiemanagement in den HAM (mechelen)
had na men ASO - eco/talen een grotere uitdaging verwacht, eveneens de vakken interesseren mij zeer matig (paar uitzonderingen) - zit nu aant einde van men 2e jaar en deze examens periode heb'k 15 examens op 22 dagen (da valt ook al tegen :)) - nuja het is idioot om nu te stopppen, gewoon erdoor gaan en 3e jaar is een keuze jaar dus mss vind ik daar meer mijn ding maar eerst men 2e zit dan nog deftig afwerken

qua niveau is het makkelijk imo , qua kwantiteit van hoeveelheid overdrijven se soms.. examens zijn meer een reflectie van hoe nerderig en blokbeest ge zijt. Zogezegd zouden we de geleerde theorie moeten toepassen in taken/papers maar helft slaagt hierin nieens , gewoon bende pappegaaien en mooi als ge er zo door kunt geraken morja da is nu ni echt wa'k verwacht van hoger onderwijs. De taken zijn ook al even idioot - taken zijn de reflectie van hoe goe ge met google kunt werken en dat ge weet hoe de printer marcheert :/

teleurgesteld maar we gaan door - nog 1 jaarke si :D

Grim
15 juni 2006, 07:47
das ni echt iets om te vragen temidden een examenperiode

twoen
15 juni 2006, 08:46
1e bach in de ingenieurswetenschappen architectuur (archie dus)

zeker geen spijt...beste keuze da ik ooit gemaakt heb

alleeeeeen zeeeeeer veeeeeel werk

virtualdude
15 juni 2006, 08:48
Uiteindelijk heeft iedereen nadat hij afgestudeerd heeft spijt van een of andere studie//schoolkeuze.

Al is het juist omwille van " het gras is groener aan de overkant fenomeen".

zoutvat
15 juni 2006, 09:18
2e jaar luchtvaart-en ruimtevaarttechniek in Delft.

Zeker geen spijt :). Af en toe wel wat moeilijke kutvakken ^^

Als mijn ouders wat meer geld hadden, zou ik dat ook doen :)

Maar goed, wegens geldgebrek ga ik volgend jaar informatica studeren op de ua.

Hellrabbit
15 juni 2006, 09:25
Uiteindelijk heeft iedereen nadat hij afgestudeerd heeft spijt van een of andere studie//schoolkeuze.

Al is het juist omwille van " het gras is groener aan de overkant fenomeen".

ik heb toch nog van geen enkele schoolcarrièrekeuze ooit spijt gehad :p

spray-bunny
15 juni 2006, 09:27
1e bach rechten

eerste semester was echt rot, maar nu ik in de 2e semester wat meer publiekrecht heb begint het wel fijn te worden.

Pierlo
15 juni 2006, 10:26
Laatste jaar accountancy-fiscaliteit en hopelijk erdoor! Ik heb er geen spijt van. Het is dat wat ik wilde doen en ik hoop werk te vinden in accountancy kantoor en dan zal ik ook fiscale wetenschappen volgen in avondschool.

Kid_C
15 juni 2006, 10:29
Maatschappelijke Veiligheid aan Katho (Ipsoc)

Geen klachten!

Hiapoe
15 juni 2006, 10:30
Ik heb toegepaste informatica gestudeerd, geen spijt van. Ik werk nu ind IT sector uiteraard. Op coordinatie niveau. Dus zelf weinig in praktijk doen, maar delegeren en coordineren van serverinstallaties. Ik ga zelf echter wel af en toe es mee in de serverroom om toch ook wat te installeren en mee te doen in praktijk ;)
En ik doe ook nog wat zaken om de interne werking te verbeteren. Intranetsite aanmaken en zo... Zelf een beetje variatie in de job brengen é... Het management apprecieert dat trouwens altijd, als je zelf ideeën aanbrengt om interne processen te verbeteren etc.

diggie
15 juni 2006, 10:32
1e bach rechten

eerste semester was echt rot, maar nu ik in de 2e semester wat meer publiekrecht heb begint het wel fijn te worden.

In de veronderstelling dat je aan de UGent studeert, zoek maar een andere richting dan. ;P

Daarna quasi allemaal burgerlijk recht wat de klok slaat, laat dat nu net hetgene zijn dat me ook niet echt fascineert. :/

BamBamsChica
15 juni 2006, 10:33
Waar studeert ge vertalertolk, Bambam?
Lessius in Antwerpen, voor? :)

Atrox
15 juni 2006, 10:39
Ik studeer ook voor vertalertolk, maar dan major vertalen. :)

(volgend jaar toch ;) )

SIO
15 juni 2006, 10:46
spijt omdat zo saaien theorie is nu, 75% van de zaken die ik zie vind ik compleet nutteloos
maar naar job later kijk ik wel uit, tis daarom ook dak t probeer vol te houde :p (II bouwkunde)

quarantaine
15 juni 2006, 10:53
dit jaar 1e bach Pol&soc in Leuven
volgend jaar normaal 1e bach luchtvaart en ruimtevaarttechniek in Delft

't gaat wel men laatste kans/keuze zijn aangezien ik nu al 20 ben :/

Bontus
15 juni 2006, 10:56
Het enige waar ik een beetje spijt heb van gehad is dat ik in het middelbaar geen 8 uur wiskunde had gekozen maar 6.
Die 2 uur extra wiskunde kon ik nu beter gebruiken dan dat uurtje Duits

virox
15 juni 2006, 11:08
1ste bac Handelswetenschappen @ Gent.
Vré content van m'n keuze... 'k heb dan ook wel een shitload aan herexamens maar ik wist vooraf dat et voor mij nie gemakkelijk ging zijn.

Chizm
15 juni 2006, 11:14
Lessius in Antwerpen, voor? :)

Kga der volgend jaar ook naartoe. Doe nu HW, ook aan lessius.

infeKted
15 juni 2006, 11:30
Ik heb toegepaste informatica gestudeerd, geen spijt van. Ik werk nu ind IT sector uiteraard. Op coordinatie niveau. Dus zelf weinig in praktijk doen, maar delegeren en coordineren van serverinstallaties. Ik ga zelf echter wel af en toe es mee in de serverroom om toch ook wat te installeren en mee te doen in praktijk ;)
En ik doe ook nog wat zaken om de interne werking te verbeteren. Intranetsite aanmaken en zo... Zelf een beetje variatie in de job brengen é... Het management apprecieert dat trouwens altijd, als je zelf ideeën aanbrengt om interne processen te verbeteren etc.

Nice, ik hoop dat ik later zo ook iets kan doen. Ik studeer nu zelf ook Toegepaste Informatica, maar kan niet echt kiezen waar ik verder in wil gaan. Ofwel programmeren, ofwel meer richting hardware, netwerken (lijkt me iets meer socialer, is dat ook zo?). Hoewel webdevelopment me ook heel erg interesseert.

Er zijn precies veel mensen die stoppen op de richting Toegepaste Informatica. In mijn jaar alleen al stopt iets meer als de helft, van een totaal van 150 mensen.

Dennoman
15 juni 2006, 11:37
1ste bac Sinologie (Leuven), minor economie

Ik wist eigenlijk basically al van in het 5de middelbaar dat ik deze richting zou volgen (wel eventjes getwijfeld tussen Sino- en Japanologie), maar ik heb er 100% zeker geen spijt van. Het jaar is simpelweg voorbijgevlogen. Ik heb wel mijn twijfels over de minor (ik ben namelijk zwaar gebuisd op economie), maar ik heb besloten om mijn herexamen toch te doen. Ben ik daarop gebuisd (zelfs met genoeg om er nog door te mogen), dan stap ik over naar cultuur-historische minor. We zullen dus nog wel zien...

boostah
15 juni 2006, 11:58
1ste bach irwetenschappen (burgie dus)

spijt, ja en nee, onder het jaar veel bijgeleerd, echt wel "slimmer" geworden (weet niet goed hoe het uit te leggne), op kot gezeten, maar spijtig genoeg zwaar gebuisd

dus volgend jaar industrieel ingenieur en terug thuis zitten, maja, schoolgewijs heb ik een jaar weggesmeten, maar het een verloren jaar noemen no way

agent #2
15 juni 2006, 12:12
2e Toegepaste informatica.
Soms twijfel ik of ik wel juist gekozen heb. Sommige vakken zijn wel niet altijd even intressant. Maar ik wist nie goed wat anders doen. Geschiedenis of Japanologie zou me nog wel bekoren maar ik twijfelde sterk of ik dit aankon.

Dennoman
15 juni 2006, 12:14
Hmjah, het is natuurlijk maar de kwestie van wat u ligt hé... zelfs het simpelste wiskundevak zou ik niet aangekunnen hebben (hence mijn dikke buis voor economie :)), qua wiskunde ben ik een ramp, maar taalgevoel heb ik dan weer te over...

agent #2
15 juni 2006, 12:16
Men wiskunde is ook nie alles. Vorig jaar gedelibereerd geweest, maar dit jaar zal't niewaar zijn. Tzal statistiek in augustus blokken worden. :cry:

Radiance
15 juni 2006, 12:17
2e Bach Elektronica-ICT, met wat chance zonder herexamens.
Ik heb eigenlijk niet echt te klagen over de richting, er zijn altijd wel dingen die anders of beter kunnen.
Deze richting gekozen omdat TI mij teveel software development leek & dat blijkt ook wel bij vrienden die wel in TI gestart zijn. Ik hoop iets te vinden in networking, systeem beheer.

DGEN
15 juni 2006, 12:21
volgend jaar 3e jaar rechten in rotterdam
in het begin spijt dat ik dit had gekozen...ff doorgebeten en voila :)

Terrorist_Hell
15 juni 2006, 12:25
1ste BA Sinologie (Gent) samen met Huasheng. Geen spijt. Wel voor nagenoeg alles gebuisd.

john de non
15 juni 2006, 12:30
1e ba industrieel ingenieur.

Mja, ik vind het eerlijk gezegd nogal makkelijk. Moet er niet echt veel voor doen, dus volgend jaar misschien iets anders. Wel veel bijgeleerd wat fysica en chemie betreft. Dat vult mijn gat dat talen-wiskunde heeft achtergelaten.:)

DesorteD
15 juni 2006, 12:48
2e bach informatica kul
heb imo de beste keuze gemaakt die ik kon maken, de meeste lessen intresseren mij en zelfs de wiskunde kan mij boeien.
en der zijn genoeg openstaande job aanbiedingen voor master/licenciaten informatici dus ik mag zeker niet klagen :)

grooverider
15 juni 2006, 12:49

Ge moet dat zelf ook een beetje aanvoelen hoe sterk ge daarin zijt. Met minder talent zult ge harder moeten blokken onder het jaar om da te kunnen bijhouden. Ik zou zeggen: probeer eens ne cursus 'inleiding tot de hogere wiskunde' of 'lineaire algebra' vast te krijgen, en ziet of ge da wa snapt. Die hogere wiskunde valt nog goe mee, das eigenlijk hetgeen ge in het middelbaar ziet, maar dan deftig, aangezien de bewijzen in het middelbaar bijna altijd onvolledig zijn, of enorm vereenvoudigd.
Als ge echt nie veel van wiskunde/fysica snapt zou ik het wel afraden (duh) want met interesse alleen gaat het niet lukken denk ik.

DesorteD
15 juni 2006, 12:52
Ge moet dat zelf ook een beetje aanvoelen hoe sterk ge daarin zijt. Met minder talent zult ge harder moeten blokken onder het jaar om da te kunnen bijhouden. Ik zou zeggen: probeer eens ne cursus 'inleiding tot de hogere wiskunde' of 'lineaire algebra' vast te krijgen, en ziet of ge da wa snapt. Die hogere wiskunde valt nog goe mee, das eigenlijk hetgeen ge in het middelbaar ziet, maar dan deftig, aangezien de bewijzen in het middelbaar bijna altijd onvolledig zijn, of enorm vereenvoudigd.
Als ge echt nie veel van wiskunde/fysica snapt zou ik het wel afraden (duh) want met interesse alleen gaat het niet lukken denk ik.

hij gaat ervoor mogen werken. Maar kzou het allesinds tenminste is proberen, dan kunde u later nix kwalijk nemen dat ge niet geprobeerd hebt & wat is een jaar...

tgc_9012
15 juni 2006, 13:08
Khou me al een tijdje bezig in mijn vrije tijd met allerlei wiskundige onderwerpen die in de les niet aan bod komen, omdat we in de les weinig uitweiden over onderwerpen die me intersseren zoals complexe getallen, transcendente getallen, integralen, etc.
Kheb eind de 80 voor wiskunde, en kheb vandaag een fantastisch examen fysica afgelegd :applause:
Ik denk dat ik het wel zal aankunnen, maar enkel de vrees voor een gebrek aan voorkennis weerhoudt me nog. Nu, volgend jaar heb ik astronomie en nieuwe fysica als keuzevakken, dus dat helpt ook al :)

Hellrabbit
15 juni 2006, 13:29
hij gaat ervoor mogen werken. Maar kzou het allesinds tenminste is proberen, dan kunde u later nix kwalijk nemen dat ge niet geprobeerd hebt & wat is een jaar...

redelijk veel geld :s

zarathustra
15 juni 2006, 13:37
2de keer eerste jaar toegepaste informatica
nog altijd spijt, kan me echt nie boeie

maar wat wel

@ ts: wrom zie je die jaren als weggesmeten? is werken mss het enige dat telt in je leven? vind het maar een rare manier van tegen het leven aankijken. je leeft hier toch gewoon, of je nu 3jaar studeert of 10, wat maakt het uit..

als je het zelf betaalt niks natuurlijk, maar als je ouders 7 extra studiejaren moeten betalen dan maakt dat een hele smak geld uit. Tuurlijk voor sommige mensen is geld van geen tel en dat zijn dan vaak de mensen die hun diploma in 10 ipv de normale 5 jaar halen.

thugangel
15 juni 2006, 13:38
1ste Bach. Elektrotechnieken / Khlim.
totaal geen spijt! :)

killgore
15 juni 2006, 13:44
Wel, laat ons eens rekenen

stel dat je 1000€ netto verdient, reken daar nog eens -250€ van kindergeld dat je ouders krijgen. Dan is het verschil 750€ in de maand, ofte voor die 7 jaar van u: 12*750*7, een slordige 63.000€
Om maar niet erbij te vermelden dat je vrij zwaar extra op de kap van de staat (en uw ouders) leeft in die 7 jaar.

DesorteD
15 juni 2006, 14:16
redelijk veel geld :s

als het u echt intresseert en ge zijt bereid er voor te werken. Stel dat het u lukt dan is de kans dat ge later een job vind die u intresseert en die ge graag doet veel groter...
Dan vind ik dat het waard is van 1 jaar op het spel te zetten.

grooverider
15 juni 2006, 14:20
Khou me al een tijdje bezig in mijn vrije tijd met allerlei wiskundige onderwerpen die in de les niet aan bod komen, omdat we in de les weinig uitweiden over onderwerpen die me intersseren zoals complexe getallen, transcendente getallen, integralen, etc.
Kheb eind de 80 voor wiskunde, en kheb vandaag een fantastisch examen fysica afgelegd :applause:
Ik denk dat ik het wel zal aankunnen, maar enkel de vrees voor een gebrek aan voorkennis weerhoudt me nog. Nu, volgend jaar heb ik astronomie en nieuwe fysica als keuzevakken, dus dat helpt ook al :)

Als het u zo hard interesseert (en ge goeie punten haalt) dan zou ik zeker niet twijfelen. Een jaar univ is trouwens nooit verspild.

Voorkennis missen, dat zou nog wel kunnen op vlak van wiskunde, maar dat is absoluut niet onoverkomenlijk. Als ge echt iets niet gezien hebt, gewoon even opzoeken hoe dat in elkaar zit of desnoods ff aan medestudenten uitleg vragen tijdens de les.
Voorkennis fysica moet ge absoluut niet veel hebben, maar het helpt wel. alles wordt terug opnieuw gezien, maar veel uitgebreider, gedetailleerder (tot in de puntjes uitgewerkt eigenlijk). Alle fysica da ge in het middelbaar hebt gezien, ziet ge in 1e bach opnieuw (en ook wel een paar nieuwe dingen natuurlijk). Pas in tweede bach komen dingen zoals relativiteitstheorie aan bod. Maar da moet ge nekeer opzoeken op de KUL site.

Darkness
15 juni 2006, 14:26
1ste jaar Toegepast Informatica een Xios HL gedaan.
Heb wel spijt dat ik dit gekozen heb.
Ben net gestopt ga mn laatste examens nietmeer meemaken.
Boeit me totaal nietmeer.
Richting viel behoorlijk tegen.

Ben nu op zoek naar iets anders maar wat?
Vind niet echt iets wat me aanstaat eigenlijk :(

ik idem maar dan op uhasselt, voel mij precies hetzelfde nu, alleen ben ik vrij zeker dat ik communicatiewetenschappen wil doen omdat dat nog het enige interessante lijkt...

dit jaar 1e bach Pol&soc in Leuven
volgend jaar normaal 1e bach luchtvaart en ruimtevaarttechniek in Delft

't gaat wel men laatste kans/keuze zijn aangezien ik nu al 20 ben :/
waarom gestopt met pol&soc? reden waarom ik het vraag staat hier net boven :)

tnx

Zeta Reticula
15 juni 2006, 15:10
4de jaar burgerlijk ingenieur, keuze something something, optie something something.

Ik haat het al drie jaar. En ook de gemiddeld mensen die dat volgen. Saai. Vele vakken zijn inhoudelijk samen te vatten op 3 lijnen, de overige 150 bladzijden van de cursus zijn meestal nodeloze wiskundige afleidingen. Het blijft altijd veel te fucking theoretisch, nooit eens deftige projecten... Wereldvreemdheid. 75% proffen en studenten is wereldvreemd dat het geen naam heeft. Ondanks dat ze giga-nerds zijn hebben ze een hoge dunk van hun eigen dat de rest van de samenleving weg lacht. En er kruipt veel tijd in, in dat leren. Haat Haat.

H_ans
15 juni 2006, 15:29
Psychologie op Open Universiteit NL, 5de jaar secundair 3 keer gedaan, 3 keer de helft gemist vanwege klierkoorts en chronische sinusitis, tijdje terug laten opereren en dan meteen aan psychologie begonnen omdat ik me er enorm in interesseer. Totaal geen spijt van. Moet 54 modules behalen het grote voordeel is dat ik nu examen per examen kan doen (op datum die ik zelf beslis) en als ik ziek ben is een dagje kan uitrusten. Is wel duur maar beter als op kot gaan imo. En ik kan bvb tijdens de zomervakantie doordoen en dan kiezen wanneer ik op vakantie ga of vakantie neem.

Ether
15 juni 2006, 15:33
Psychologie op Open Universiteit NL, 5de jaar secundair 3 keer gedaan, 3 keer de helft gemist vanwege klierkoorts en chronische sinusitis, tijdje terug laten opereren en dan meteen aan psychologie begonnen omdat ik me er enorm in interesseer. Totaal geen spijt van. Moet 54 modules behalen het grote voordeel is dat ik nu examen per examen kan doen (op datum die ik zelf beslis) en als ik ziek ben is een dagje kan uitrusten. Is wel duur maar beter als op kot gaan imo. En ik kan bvb tijdens de zomervakantie doordoen en dan kiezen wanneer ik op vakantie ga of vakantie neem.

En wat is de waarde van dat diploma vraag ik mij dan sterk af?

H_ans
15 juni 2006, 16:07
En wat is de waarde van dat diploma vraag ik mij dan sterk af?
Dat is wel 5 jaar studeren he, OU staat in de top 10 van beste universiteiten van de wereld, is ook met een stageplaats, en thesis etc etc. Niet meer of minder waard als van een gewone universiteit, mja meeste mensen kennen het systeem (nog) niet maar dat interesseert me weinig. Mijn examens moet ik afleggen op universiteit Hasselt, Kost trouwens iets van een 6 à 8000 euro dus ik zou het niet bepaald minderwaardig noemen. Jij moet toch ook je boek leren en er dan een examen van afleggen...

Feignasse
15 juni 2006, 16:12
Dat is wel 5 jaar studeren he, OU staat in de top 10 van beste universiteiten van de wereld, is ook met een stageplaats, en thesis etc etc. Niet meer of minder waard als van een gewone universiteit, mja meeste mensen kennen het systeem (nog) niet maar dat interesseert me weinig. Mijn examens moet ik afleggen op universiteit Hasselt, Kost trouwens iets van een 6 à 8000 euro dus ik zou het niet bepaald minderwaardig noemen. Jij moet toch ook je boek leren en er dan een examen van afleggen...

Maar niet op de dagen die we zelf kiezen.
Een universitaire opleiding is imo toch meer dan "uiteindelijk" alle vakken geleerd te hebben en er "ooit eens" examen van te hebben afgelegd...

quarantaine
15 juni 2006, 17:00
waarom gestopt met pol&soc? reden waarom ik het vraag staat hier net boven :)

ik dacht dat het mij zou interesseren maar dat doet het totaal niet. ik vond en vind het geen uitdaging. en ik ben ook totaal het type niet voor pol&soc.
zorg wel dat je echt 100% zeker bent dat je het wilt en dat je weet wat het inhoudt zodat je het jezelf niet beklaagt achteraf.

Avondland
15 juni 2006, 17:11
Volg momenteel Marketing, examens zijn nu al wel gedaan (héhé) maar ik wou dat ik voor Geschiedenis gekozen had. Interesseert me eigenlijk veel meer dan Marketing. Met een Marketingdiploma kan je echter veel makkelijker aan een job geraken dan met een Geschiedenisdiploma. Als mijn examens goed waren verlopen overweeg ik nog wel om m'n diploma te halen (nog 2 jaar, en daarna pas geschiedenis), als ze rotslecht waren ga ik geschiedenis doen. Als ik werk WIL vinden, vind ik wel werk.

'n Maat van mij studeert niet meer verder en hij kan in september beginnen in de Antwerpse haven met een mooi loon én groeikansen. Momenteel nog interim, maar om nu te zeggen dat hij slecht verdient ...
Dus werk zoeken zal niet zo'n groot probleem zijn: als ik de eerste 3 maanden niets vind zal ik overwegen eerst interimjobkes aan te nemen en ondertussen uitkijken naar een vaste job. Maar ik heb daarvoor nog wel enkele jaartjes te gaan...

evil aardappel
15 juni 2006, 18:13
Werfleider ofwa?

Avondland
15 juni 2006, 18:14
Containermarkeur.

evil aardappel
15 juni 2006, 18:15
Zit op verkeerde pagina te kijken :lol:!

1e ba industrieel ingenieur.

Mja, ik vind het eerlijk gezegd nogal makkelijk. Moet er niet echt veel voor doen, dus volgend jaar misschien iets anders. Wel veel bijgeleerd wat fysica en chemie betreft. Dat vult mijn gat dat talen-wiskunde heeft achtergelaten.:)

Wa ga gij mss doen volgend jaar?

Ether
15 juni 2006, 18:28

Zoals Ulixes al zei, als kik voor al m'n vakken 20 dagen zou nemen bennek er ook op m'n dooie gemakken door, da bedoelde ik meer met waarde van dat diploma.. En kwist ook nie da je er maximum 5j over mocht doen, konnek nie echt afleiden uit je beginpost he :p

@quarantaine: wanneer is pol&soc wel een uitdaging? :unsure:

ironhorn
15 juni 2006, 20:04
1ste bach verkeerskunde hier aan de luc (UHasselt nu, de dieven)

heb spijt, richting gekozen omdat het eens iets anders was, dicht bij huis en ik niets anders wist

nu is het probleem dat ik mij der nie genoeg voor boei, maar dat ik nog steeds niets anders weet :(
(ben wel nog exames enzo aan het meedoen, om mogelijke vrijstellingen te halen)

Kreek
15 juni 2006, 21:07
over wa gaat dat eigenlijk, verkeerskunde? :/

aXl_
15 juni 2006, 21:11
@quarantaine: wanneer is pol&soc wel een uitdaging? :unsure:

:D :rofl:

Bramboogie
15 juni 2006, 21:11
als ge kunt... waarom gaat ge dan niet voor twee diploma's

sommige diploma's zijn wel goed complementair...

ik ga afgestudeerd zijn als ik 27 ben... binnen twee jaar... dan heb ik twee master diploma's.. ik zie niet in hoe me dat windeieren kan leggen ze ;)

Hellrabbit
15 juni 2006, 21:13
werkgevers houden nochtans niet zo van mensen met meerdere diploma's

Crashtestdummy
15 juni 2006, 21:33
spijt van al men studiekeuzes dak genomen heb. latijn, moderne, electromechanica, electrotechnieken, werktuigmachines

kwas beter direct in den bouw begonnen, ma als get nooit gedaan hebt wete nie of get graag gaat doen of niet eh. :sop:

nu bennek al 3 maanden bezig me een opleiding als metser om dan binnen 3 maanden nen dikke wedde te hebben me hard te werken :)
heb misschien geen diploma, maar kzal toch meer verdienen dan de mensen die in een fabriek gaan werken met een diploma

_DKsissor_
15 juni 2006, 22:01
das waar iedereen denkt vaak van metselaar,schrijnwerker etc verdiend niks maar dat is echt wel zwaar onderschat. Als die mensen nie lui zijn en echt harde werkers zijn kunnen die echt wel mooi verdienen.Kijk maar naar m'n pa die is schrijnwerker , m'n ma werkt nie. En we kunnen zeer goed leven.:p

Ether
15 juni 2006, 22:11
Tjah, die kunnen echt geld scheppen als ze bereid zijn om er hard voor te werken, loodgieters enzo ook...

horse_99
15 juni 2006, 22:19
Ik volg nu een Bachelor in de Elektronica-ICT, afstudeerrichting ICT. Hier heb ik helemaal geen spijt van.

Waar ik wél spijt van heb, is dat ik in het vijfde middelbaar na één maand ben gestopt met Industriële Wetenschappen en Elektromechanica ging volgen. De wiskunde en chemie in IW schrok me af. Ik heb geen enkele test gemaakt in 5IW en dat vindt ik achteraf gezien laf van mij, omdat ik nog niet eens heb geprobeerd.

Maar ja, spijt komt altijd te laten. :)

Blaster
15 juni 2006, 22:24

ik ga afgestudeerd zijn als ik 27 ben... binnen twee jaar... dan heb ik twee master diploma's.. ik zie niet in hoe me dat windeieren kan leggen ze ;)

Wat heb je dan van diploma's?
Had je er geen problemen mee dat je bij mensen in de klas zat die veel jonger waren dan jezelf?

Maar ik zou gewoon nog zoveel willen leren, eens iets anders willen doen. Naarmate ik dichter bij het einde van m'n studies kom, ga ik het studentenleven enorm missen. Als je gaat gaan werken zit je een beetje 'vast' en ik heb gewoon schrik dat ik voor altijd ga vast zitten in een bureaujob altijd in dezelfde omgeving, met dezelfde mensen.

Als ik nu industrieel doe, ga ik 2 totaal verschillende diploma's hebben (Handelswetenschappen en Industr. Ing.) dan zou ik wel veel vrijheid hebben natuurlijk. Maar als je een beroep kiest, moet je je er toch in specialiseren é. En ik wil ook niet dat ik 26 ben, nog nooit heb gewerkt en dan misschien nog tot m'n 30e bij m'n ouders moet wonen...

hipStar
15 juni 2006, 22:31
1ste jaar bachelor in de chemie:
Ik heb veel intresse voor chemie en biologie daarom dat ik hier zit. Of ja mijn intresse voor biologie is er maar dit jaar gekomen. Ik heb daar ook redelijk veel inzicht in in beide vakken dus is het voor mij ook aangenamer om deze vakken te leren. Dat is zo bij iedereen denk ik, als je het graag doet ga je het beter kennen.

DGEN
15 juni 2006, 22:32
mn broer doet atm zijn laatste jaar economie en rechten (gefixed in 6 jaar tijd voor beide richtingen)...God weet waar die aan de slag kan gaan :p

Inspector Monkfish
15 juni 2006, 22:50

Overgekwalificeerd. Ik hoop van harte dat je snel werk vindt, maar hou er rekening mee dat het wel eens lelijk zou kunnen uitvallen. Tenzij je een voor de werkgever aantrekkelijke opleiding hebt genoten natuurlijk :).

Persoonlijk zit ik in de put. Na een uitermate succesvolle middelbare carriëre zit ik in een universitaire lijdensweg. Mijn eerste jaar heb ik vertaler-tolk gedaan, maar de opleiding stond me hoe langer hoe minder aan. Resultaat: eerste jaar naar de vaantjes.
Dat was nog geen ramp. Ik koos daarna voor geschiedenis( mijn aloude passie) en dat stond me over de hele lijn aan. De vakken en bijhorende leerstof zijn zeer interessant. Het probleem nu was dat ik de motivatie en zin om te studeren was verloren na dat eerste, verloren jaar. Gevolg: weer gebuisd, doch met enkele vrijstellingen.
Nu doe ik het eerste jaar voor de derde maal (ook geschiedenis) en weer ziet het er niet al te best uit. ik kan evenwel terug wat vlotter studeren, maar het is te laat voor de eerste zit. Ik ga voor zo veel mogelijk vrijstellingen zodat ik volgend academiejaar een passend IAJ-jaar kan volgen.

Tegelijkertijd denk ik meer en meer aan het zoeken van een job. Tegen dit tempo studeer ik af wanneer ik 23/24 jaar ben. En dan heb ik 1 diploma dat niet echt populair is op de arbeidsmarkt. Misschien kan ik deeltijds gaan werken en tegelijkertijd studeren? Ik weet het echt niet meer. Ik ben heus geen dommerik. Ik mis gewoon de motivatie en vooral de zin om me in te zetten, ook al wil ik zo graag slagen.

Oh, ik betaal mijn studies zelf dit jaar (vooreen had ik studiebeurzen). Mijn ouders ben ik dus niet zozeer tot last. En ik zal ze de verloren jaren ook terugbetalen van zodra ik werk heb, zijnde binnenkort of na de studies.

Bramboogie
15 juni 2006, 23:04
heb een master productdesign, en ben nu nog voor een master industrieel ontwerpen aan het gaan... die twee diploma's zijn perfect complementair

de eerste is een meer academische opleiding, terwijl de tweede een opleiding industrieel ingenieur is...
dit geeft me meer mogelijkheden, ik kan op meer plaatsen terecht, en ik kan verder doorgroeien, ik begrijp de onderlinge processen binnen een bedrijf beter en heb meer kennis van het productontwikkelingsproces van marktvraag tot gemarket en verkocht product

achteraf zou ik nog een postgraduaat integrale productontwikkeling willen halen, maar dat is dan wel gecombineerd met werken... dit zou me dan npg wat meer inzicht bieden in het ontwerpbeleid

vergeet niet dat je soms studieduurverkorting kunt bekomen wanneer je reeds een diploma hebt e

Hellrabbit
15 juni 2006, 23:08
en dan ga je solliciteren en dan vragen ze je : waarom ben je in godsnaam voor 3 diploma's gegaan?

en dan vermoeden ze meteen dat je geen ambitie hebt op de arbeidsmarkt

Bramboogie
15 juni 2006, 23:12
het is net omdat ik zoveel ambitie heb dat ik nog door leer... heb al een heel schoon positie als ontwerper laten liggen omdat ik nog meer ambiëer...

gaan werken was dan de makkelijke keuze geweest...

Hellrabbit
15 juni 2006, 23:17
ja, leg dat maar eens aan die mensen uit :p

tis nu eenmaal zo dat er heel wat mensen blijven diploma's rapen omdat ze schrik hebben om op de arbeidsmarkt terecht te komen

Myst!Q
15 juni 2006, 23:21
Geen spijt hier, heel blij dak de richting doe dak doe ^^

**Timme**
15 juni 2006, 23:39
1e jaar Marketing, geen spijt van de richting wel van de school! Nu departement BEST (Aalst) van hogent volgend jaar Mercator (Gent). Sommige vakken genant gemakkelijk :$ (in Aalst dan toch). Ik wou eerst vertaler-tolk doen maar ik zag mij dat niet mijn hele leven doen. Economie interesseert mij het meest, maar ik ben vrij slecht in wiskunde.

Voor volgend jaar zie ik het volledig zitten (minder algemene vakken):applause:

spray-bunny
16 juni 2006, 05:31
mn broer doet atm zijn laatste jaar economie en rechten (gefixed in 6 jaar tijd voor beide richtingen)...God weet waar die aan de slag kan gaan :p
God weet waar hij NIET aan de slag kan gaan:p

Ether
16 juni 2006, 10:24
God weet waar hij NIET aan de slag kan gaan:p

Idd!
Khad heel graag zo'n richting als Santaa gedaan, zo wa economie gecombineerd met rechten, maar hier in Gent hebben ze niet echt zoiets.. Had ik TEW gedaan dan zou de mogelijkheid wel nog bestaan om er nog een jaar rechten ofzo aan vast te koppelen (denk ik toch :p), maar bij HIR is da iets minder evident, das ook al 5j en kheb geen zin om te blijven studeren in ieder geval :p

spray-bunny
16 juni 2006, 11:42
Wat doet Santaa dan precies? Rechten toch?

Ether
16 juni 2006, 13:00
Wat doet Santaa dan precies? Rechten toch?

Rechten met redelijk wat economie, kweet ook nie precies hoe da nu noemt

Exorikos
16 juni 2006, 13:23
Ik zit in mijn laatste jaar Latijn-Wiskunde (6u). Ik heb spijt dat ik geen wetenschappen ben gaan doen, want in Latijn leer je de laatste 2 jaar echt niks bij...

Hellrabbit
16 juni 2006, 13:30
qua wetenschappen ook niet hoor :)

-etienne-
16 juni 2006, 13:32
wees gerust, eens je aan de unif zit ga je blij zijn met je 6u wiskunde. Latijn - wetenschappen vind ik eigenlijk echt geen goeie richting ( sorry voor de mensen die dat doen) maar vaak is het determinerende vak aan d'unif wiskunde. Doe latijn- wetenschappen en ga vervolgens pure fys studeren en je zal het volgens mij moeilijker hebben dan iemand van lat - wis. Idem voor richtingen als burgy, handelsingenieur, industrieel, ...

Hellrabbit
16 juni 2006, 13:35
wees gerust, eens je aan de unif zit ga je blij zijn met je 6u wiskunde. Latijn - wetenschappen vind ik eigenlijk echt geen goeie richting ( sorry voor de mensen die dat doen) maar vaak is het determinerende vak aan d'unif wiskunde. Doe latijn- wetenschappen en ga vervolgens pure fys studeren en je zal het volgens mij moeilijker hebben dan iemand van lat - wis. Idem voor richtingen als burgy, handelsingenieur, industrieel, ...

das gek, ik kom uit een latijn wetenschappen en ik heb het niet moeilijker dan iemand anders voor wiskunde hoor

ik ken iemand uit mijn jaar die uit een mtwe komt (= evenveel wiskunde) en die nochtans ook niet

met die 8u zijde echt nie zo veel als als da ze willen doen uitschijnen (zeker qua voorkennis is da echt compleet onbelangrijk)

Ether
16 juni 2006, 13:53

Kdenk dat die jongen eerder Wiskunde - Wetenschappen bedoelt als Latijn - Wetenschappen :)

QplQyer
16 juni 2006, 13:59
Ik zit in mijn laatste jaar Latijn-Wiskunde (6u). Ik heb spijt dat ik geen wetenschappen ben gaan doen, want in Latijn leer je de laatste 2 jaar echt niks bij...
:|
Die laatste jaren Latijn waren bij mij echt wel enorm fijn, vreemd.
Over de taal leer je (goddank!) niets meer bij, maar de teksten die je leest bevatten toch wel fijne levenswijsheden en dergelijke meer. (Ik had natuurlijk wel een enorm fijne leerkracht die diep op de retorica en de logica erachter inging, uiterst boeiend).

zoutvat
16 juni 2006, 14:04
das gek, ik kom uit een latijn wetenschappen en ik heb het niet moeilijker dan iemand anders voor wiskunde hoor

ik ken iemand uit mijn jaar die uit een mtwe komt (= evenveel wiskunde) en die nochtans ook niet

met die 8u zijde echt nie zo veel als als da ze willen doen uitschijnen (zeker qua voorkennis is da echt compleet onbelangrijk)

Die voorkennis is idd niet zo belangrijk denk ik. ik doe nu 8uur wiskunde, en hetgeen wij meer zien dat de 6uur zijn kegelsneden. Niet iets dat je later nog terug zal zien, behalve misschien degene die wiskunde gaan studeren.

Grimmy
16 juni 2006, 14:06
1° bach Japanologie aan de KUL.
Zwaar tegengevallen. Niet omdat ik het niet graag doe, heel graag zelf maar ik kan het niveau van KUL gewoon niet aan.

Nu ga ik voor Bedrijfsmanagment- Marketing aan de Honim. Hopelijk kan ik daar wel een beetje mee volgen O.o.

Exorikos
16 juni 2006, 14:13
Ik bedoelde wel Wetenschappen - wiskunde ipv Latijn - wiskunde te doen. Niet de wiskunde laten vallen voor de wetenschappen.

Exorikos
16 juni 2006, 14:15
:|
Die laatste jaren Latijn waren bij mij echt wel enorm fijn, vreemd.
Over de taal leer je (goddank!) niets meer bij, maar de teksten die je leest bevatten toch wel fijne levenswijsheden en dergelijke meer. (Ik had natuurlijk wel een enorm fijne leerkracht die diep op de retorica en de logica erachter inging, uiterst boeiend).
Ik vond de voorbije twee jaren ook heel fijn tijdens de les en de teksten waren ook zeer boeiend, maar echt intellectueel uitdagend vond ik ze nu ook weer niet. Hoewel de teksten er niet gemakkelijker op werden.

GhO$T
16 juni 2006, 14:22
Heb vorig jaar ook 'verkeerde' richting begonnen, hoewel het niet gelukt is heb ik er zeker geen spijt van; moest ik het niet geprobeerd hebben ging ik misschien de rest van mijn leven spijt hebben omdat ik het niet geprobeerd had...

Doe nu ook handelswetenschappen (komt inhoudelijk heel goed overeen met vorig jaar maar ik doe het graag dus geen probleem), vrees ook wel beetje voor later... als je ziet welke hopen studenten er tegenwoordig hw en ew en tew doen, allemaal volk dat later in min of meer dezelfde sector werk gaat zoeken dus wie weet is er daar amper nog werk tegen dat ik afgestudeerd raak.

Maar ik kan ook al 2 jaar geen enkel deftig alternatief bedenken van een richting met meer toekomst (als die er al zijn) die ik zou willen en kunnen doen... dus weinig zin van mij af te vragen als ik wel op de goede plaats zit momenteel, gewoon genieten van student zijn momenteel en hopen dat het daarna toch nog goed komt :unsure: :)

wotter
16 juni 2006, 14:33
1ste jaar Marketing - Karel de Grote-Hogeschool Antwerpen, jaar is net gedaan, exaams waren goed. Richting valt goed mee, veel vrije tijd, ook ga ik graag naar school, dus momenteel zeker nog geen spijt.

Hondengans
16 juni 2006, 14:55
Opt 5de jaar van het middelbaar,
Latijn-Wiskunde gekozen, ik kan het wel aan,
maar ik had beter Latijn-Wetenschappen gekozen,
omdat ik toch verder wil met chem/fys/bio,
weet wel nog niet precies wat :p...

Al die leerkrachten raden u aan om Latijn-Wiskunde te doen,
das echt overrated, ik wou eerst LaWe doen, maar laten overhalen,
nooit meer ....

Hellrabbit
16 juni 2006, 15:04
zoals eerder al gezegd geweest is : buiten het feit dat LaWe een leukere richting is ( ;) ) maakt da echt nie veel uit hoor

Ferux
16 juni 2006, 15:36
2e bac industrieel en nog geen moment spijt gehad, in tegendeel :)

ironhorn
16 juni 2006, 22:47
over wa gaat dat eigenlijk, verkeerskunde? :/

pfff, goei vraag ^^

vanalles en nog wat in verband met verkeer aangevuld met algemeen vakken

(wegencategorisering; ontwerpen wegen en andere voorzieningen zoals parkeerterreinen, openbaar vervoer haltes, etc; economie; wiskunde; begin recht; verschillende onderzoeksmethodes; verkeersociologie, vanalles)

en dan bij al de theorie ook praktische werkjes als een onderzoek met enquete, kentekenonderzoek (nummerplaten opschrijve en kijken welke route die volgen, voor doorgaand verkeer te bezien enzo), een website bouwen, verschillen tussen belgie en nederland vergelijken met betrekking tot bebouwing/infrastructuur, gebied onderzoeken en kijken wat er fout is, dan daar oplossingen voor zoeken, etc.

dus bij al de theorie (algemeen vakken hebben we bv samen met HI), hebben we ook nog eens die werkskes die veel tijd en moeite in beslag nemen :(

switchblade
17 juni 2006, 00:57
7e specialisatiejaar kantooradministratie & gegevensbeheer

al 2 jaar dat ik er spijt van heb :sad:

ik heb door m'n stages ontdekt dat ik totaal niet de persoon ben om papierwerk te doen :unsure:

Ether
17 juni 2006, 08:09
pfff, goei vraag ^^

vanalles en nog wat in verband met verkeer aangevuld met algemeen vakken

(wegencategorisering; ontwerpen wegen en andere voorzieningen zoals parkeerterreinen, openbaar vervoer haltes, etc; economie; wiskunde; begin recht; verschillende onderzoeksmethodes; verkeersociologie, vanalles)

en dan bij al de theorie ook praktische werkjes als een onderzoek met enquete, kentekenonderzoek (nummerplaten opschrijve en kijken welke route die volgen, voor doorgaand verkeer te bezien enzo), een website bouwen, verschillen tussen belgie en nederland vergelijken met betrekking tot bebouwing/infrastructuur, gebied onderzoeken en kijken wat er fout is, dan daar oplossingen voor zoeken, etc.

dus bij al de theorie (algemeen vakken hebben we bv samen met HI), hebben we ook nog eens die werkskes die veel tijd en moeite in beslag nemen :(

Amai, da lijkt me tbh een compleet nutteloze richting, om daar dan nog keer 3jaar mee te vullen :doh:
Een aanvullende opleiding ja, maar da als hoofopleiding? :s

Grim
17 juni 2006, 09:47
Ik heb verkeerseconomie als optioneel vak gehad dit jaar en da was wel interessant ze

Ether
17 juni 2006, 09:57
Jah, optioneel vak, das iets heel anders als een hele richting e

Fighting Hobbit
17 juni 2006, 10:22
1e bach fys (in leuven)

Welke minor doe jij eigelijk?
Ik heb lang getwijfeld of ik nu voor volgend jaar wiskunde, verbreding of geologie zou kiezen. Met het oog op master sterrenkunde en op interesse ga ik toch maar geologie kiezen. (Keuzepuntje paleontologie, altijd zeer interessant gevonden)

En zelf ben ik heel erg tevreden met mijn studietrajectje dat ik in mijn middelbaar gedaan heb (nog 4 dagen en het is gedaan). Eerste twee jaar Latijn, was mijn ding niet, maar langs de andere kant is het wel een handig soms, had ook wel een slechte leerkracht daarvoor. Dan tweede graad Wetenschappen-economie, toffe richting, maar handeleconomie vond ik maar saai, het uurtje boekhouden dat we hadden viel dan wel weer goed mee, maar was nogal monotoon. Laatste twee jaar Wetenschappe-Wiskunde, de enige richting waar ik naar mijn gevoel echt in thuishoor. 7 uur wiskunde, die zeker tijdens dit schooljaar (goeie leerkracht) geen seconde verveelt hebben. 3 uur fysica, 2 uur samen met de andere wetenschappen, 1 uurtje extra, tijdens ons extra uur vooral proeven gedaan, extra oefeningen, soms quisjes over fysica, eerste een oefening maken omter snelst en dan een soort puzzel oplossen. Het is wel een toffe manier om te oefenen, zeker als er zo'n beetje tijdsdruk achter zit. Van mijn part hadden we meer fysica (en bijvoorbeeld minder frans) mogen hebben, maar bon. Ik heb een heel tof laatste jaar achter de rug en ik heb echt geen spijt van studiekeuze enzo.
Nu de volgende stap, hopelijk ga ik hier binnen een jaartje niet moeten zeggen dat ik spijt heb, maar dat zit er niet zo in denk ik.

Massis
17 juni 2006, 10:30
Al die leerkrachten raden u aan om Latijn-Wiskunde te doen,
das echt overrated, ik wou eerst LaWe doen, maar laten overhalen,
nooit meer ....
mij hebben ze na het 6e allemaal gezegd dat ik unief informatica moest gaan doen (ze wisten dat het sowieso iets in de informatica werd)

ik heb gekozen voor professionele bachelor toegepaste informatica (hogeschool dus)

heb nu men eerste jaar bijna achter de rug en nog steeds geen spijt er van, in tegendeel, ik amuseer mij geweldig :D

Ik moet niet teveel doen voor school, want alles is praktijk (kunnen leert ge onder het jaar, kennen is iets dat ge moet blokken), dus ik kan er nog een gezond sociaal leven bijnemen ;)

conclusie: doe wat gij wilt, niet wat de leerkrachten u zeggen! (natuurlijk als ze zeggen dat ge iets absoluut niet aankunt kunt ge daar best wel rekening mee houden...)

m@rle
17 juni 2006, 10:37
ik doe em (4de jaar), totaal geen spijt van.

alleen weet ik niet goed wat volgend jaar te doen, em of eit.
eletric is mijn beste vak dus dat is sowieso geen probleem.
en met mijn andere punten kan'k em aan.
alleen doe'k leiver eletric dan mechanica en daarom twijfel'k dus.

en vermits wij op't school geen verdere uitleg krijgen over verder te studeren enzo met bijde richtingen.

als iemand hier meer info heeft mag dit gegeven worden :)

no_way2go
17 juni 2006, 10:43
mij hebben ze na het 6e allemaal gezegd dat ik unief informatica moest gaan doen (ze wisten dat het sowieso iets in de informatica werd)

ik heb gekozen voor professionele bachelor toegepaste informatica (hogeschool dus)

Welke richting deed je in t middelbaar?

Massis
17 juni 2006, 10:44
2 jaar latijn
dan 2 jaar moderne talen wiskunde
dan 2 jaar wetenschappen-wiskunde (de 6 uurs versie)

(ik had dus qua voorkennis informatica 1 uurtje vb5 in de week)

Goidse
17 juni 2006, 10:47
Ik doe nu industrieel ingenieur, maar het boeit me niet echt meer...
Het is allemaal zo'n abstract gelul, maar dat zal overal wel zo zijn...

Ik zou niet weten wat ik volgend jaar wil gaan doen. Ik zou graag netwerkbeheerder ofzo worden, maar dan zou ik oftewel deze richting moeten verderzetten met heel veel wiskunde enzo, of ik moest Toegepaste Informatica gaan doen aan de hoge school, maar het programeren steekt me wat tegen...

Mensen die toegepaste informatica gedaan hebben? Hoe veel programmeren enzo zit er in? Iemand die Netwerken en Systeembeheer heeft gedaan? Hoe zijn de stages? Hoe moeilijk is het?

no_way2go
17 juni 2006, 10:48
4e middelbaar, Wetenschappen. Geen spijt van mijn studiekeuze tot noch toe, misch eerste jaartje van middelbaar mij teveel laten pushen om latijn te doen maar uiteindelijk maakte het niet veel uit, toch

Was de laatste tijd wat aan het twijfelen tssn 6u (WeWi) en 4u (MtWe) wiskunde maar omdat ik toch iets in informaticasector wil doen lijkt het mij toch de moeite om 6u te volgen en zien hoe het gaat.

Fanatix
17 juni 2006, 10:49
2de jaar Marketing bedrijfsmanagement, geen spijt al vind ik Duits wel een kuttaal...

Goidse
17 juni 2006, 10:51
Het middelbaar maakt weinig uit voor wat je in het hoger gaat doen hoor.

Massis
17 juni 2006, 10:52
goidse: eerste jaar TI is bij ons 2 trimesters java programmeren en 3e trimester vb.net programmeren in't eerste jaar

dan hebt ge ook nog webdesign (html, css, css2, javascript)
oracle (mysql, databases)
progress (databaseapplicaties schrijven)
wiskunde (vrij basis, integralen, afgeleiden en differentiaalvergelijkingen)
engels en communicatievaardigheden (engels en nederlands dus eig, elk 2t rimesters)

dus het eerste jaar is toch grotendeels programmeren...

ik zit op xios diepenbeek, nu heb'k wel al heel vaak horen vertellen dat het op de PHL veel gemakkelijker is.

over afstudeerrichting kan ik uiteraard nog nie meespreken :)
economie (1 trimester)

@no_way2go:
als ge informatica gaat doen komen die 2u wiskunde echt wel van pas...
4u wiskunde : zelf veel studeren
6u wiskunde : op u lui gat niksen, ge kunt da al

voor mij was die keuze rap gemaakt :d

Als ge unief informatica gaat doen is 6u ZEKER handig, dan krijgen zelfs 8uurs wiskundigen het soms nog moeilijk naar't schijnt...

Fighting Hobbit
17 juni 2006, 11:15
@no_way2go:
als ge informatica gaat doen komen die 2u wiskunde echt wel van pas...
4u wiskunde : zelf veel studeren
6u wiskunde : op u lui gat niksen, ge kunt da al

voor mij was die keuze rap gemaakt :d

Als ge unief informatica gaat doen is 6u ZEKER handig, dan krijgen zelfs 8uurs wiskundigen het soms nog moeilijk naar't schijnt...
Iemand in mijn klas gaat volgend jaar informatica aan de unief doen. Die heeft het eerste jaar bijna uitsluitend wiskunde (zit ook wel ergens een onderdeeltje programmeren bij) en die zit dus grotendeels samen met de wiskunde. Ik ga daar voor een groot deel ook bij zitten met fysica, maarja, ik zie het als een offer voor wat erna komt. Ik heb nooit problemen gehad met wiskunde, dusja...

Toeriest
17 juni 2006, 11:17
Wel wa spijt, 'k volg IMS in KHM
Maar zeker dit jaar heb ik gemerkt dat informatica niet echt mijn ding is, gelijk programmeren, sql/plsql, systeemontwikkeling. Ik heb wel traject netwerken gekozen en da interesseert mij wel nog min of meer maar vandejaar was die leraar redelijk hell(goeie leraar maar slechte omgang me studenten)
Zit nu wel in mijn 2de jaar dus het zou maar dom zijn om van richting te veranderen. Heb ondertusse wssch wel een stuk of 5-7 herexamens

Bontus
17 juni 2006, 11:19
Ik doe nu industrieel ingenieur, maar het boeit me niet echt meer...
Het is allemaal zo'n abstract gelul, maar dat zal overal wel zo zijn...
...
Abstract gelul? Veel dichter bij de realiteit kunde nie komen denk ik.

Massis
17 juni 2006, 11:27
@ fighting hobbit:
het eerste da ze aan de UH (vroeger LUC) krijgen van wiskunde op de informatica schijnt dit te zijn:

"vergeet alles wat ze u geleerd hebben van wiskunde, ik zeg u : 0 en 1 zijn natuurlijke getallen, bewijs dat alle andere die gij kent ook natuurlijke getallen zijn"
bewijsje van ettelijke bladzijden, en zo krijgt ge der nen hoop het eerste trimester alleen al...
(toen'k da hoorde was'k nog veel blijer da'k TI gekozen heb :D )

Fighting Hobbit
17 juni 2006, 11:52
@ fighting hobbit:
het eerste da ze aan de UH (vroeger LUC) krijgen van wiskunde op de informatica schijnt dit te zijn:

"vergeet alles wat ze u geleerd hebben van wiskunde, ik zeg u : 0 en 1 zijn natuurlijke getallen, bewijs dat alle andere die gij kent ook natuurlijke getallen zijn"
bewijsje van ettelijke bladzijden, en zo krijgt ge der nen hoop het eerste trimester alleen al...
Is het de bedoeling van dat zelf te vinden? Of wordt het (weliswaar in sneltempo) uitgelegd?

NotaBene
17 juni 2006, 11:53
Rechten met redelijk wat economie, kweet ook nie precies hoe da nu noemt
als ik me niet vergis , sla me niet dood als het niet juist is
Major : Rechten
Minor : overheidsmanagement en -beleid Afstudeerrichting recht, economie en bedrijfskunde

dat zijn alle minor's op de KU , dus prolly voor Santaa
Major : recht
Minor: economie en bedrijfskunde

aXl_
17 juni 2006, 11:53
Iemand in mijn klas gaat volgend jaar informatica aan de unief doen. Die heeft het eerste jaar bijna uitsluitend wiskunde (zit ook wel ergens een onderdeeltje programmeren bij) en die zit dus grotendeels samen met de wiskunde. Ik ga daar voor een groot deel ook bij zitten met fysica, maarja, ik zie het als een offer voor wat erna komt. Ik heb nooit problemen gehad met wiskunde, dusja...

Een vriend van mij studeert dit jaar informatica en daardoor twijfelde ik al aan uw uitleg maar heb het eens opgezocht:

http://www.kuleuven.ac.be/onderwijs/aanbod/opleidingen/N/SC_50074049.htm

zoals je ziet is het toch niet allemaal wiskunde ;)

killgore
17 juni 2006, 11:56
@ fighting hobbit:

Wa vo bullshit is da, op welke axiomas moogde u baseren, wa is def. natuurlijke getallen, ... .

Dat ziet er zo veeleer ofwel een "ik-wil-opvallen" stukje tekst van de prof uit of van een student die wou opscheppen <_<.
Wij moesten ook bewijzen dat 1>0 ze, ma da was dan al na een ettelijk aantal axiomas ed.

edit: een eerstejaars informatica in gent heeft minder wiskunde als een eerstejaars ingenieurswetenschappen. Wordt wat goedgemaakt over de rest van de bachelorjaren, maar zeggen dat die samenzitten met wiskunde of zo is dikke zever zuh :p.

Nen kameraad doet trouwens informatica (vrij succesvol) en die heeft "maar" 4u wiskunde gehad de laatste jaren.

QplQyer
17 juni 2006, 11:56
Wat een cowboyverhalen over unief-informatica hier man man.

@ fighting hobbit:

(toen'k da hoorde was'k nog veel blijer da'k TI gekozen heb )
Dat bewijs lijkt trouwens simpel, inductie toepassen en je bent er :) (een half blad ofzo lang maximum).

Het middelbaar maakt weinig uit voor wat je in het hoger gaat doen hoor.
De hoeveelheid wiskunde maakt wel degelijk uit later.

Fighting Hobbit
17 juni 2006, 11:59
Wa vo bullshit is da, op welke axiomas moogde u baseren, wa is def. natuurlijke getallen, ... .

Dat ziet er zo veeleer ofwel een "ik-wil-opvallen" stukje tekst van de prof uit of van een student die wou opscheppen <_<.
Wij moesten ook bewijzen dat 1>0 ze, ma da was dan al na een ettelijk aantal axiomas ed.

edit: een eerstejaars informatica in gent heeft minder wiskunde als een eerstejaars ingenieurswetenschappen. Wordt wat goedgemaakt over de rest van de bachelorjaren, maar zeggen dat die samenzitten met wiskunde of zo is dikke zever zuh :p.
Als ik evran uit mag gaan dat de som van twee natuurlijke getallen altijd een natuurlijk getal is. Zeg ik gewoon dat de elementen in de verzameling de termen van een rekenkundige rij zijn met v=1 en eerste term (u1)=0.
Bewezen?

edit: RR is altijd divergent, ook nog wel belangrijk.

Een vriend van mij studeert dit jaar informatica en daardoor twijfelde ik al aan uw uitleg maar heb het eens opgezocht:

http://www.kuleuven.ac.be/onderwijs/aanbod/opleidingen/N/SC_50074049.htm

zoals je ziet is het toch niet allemaal wiskunde ;)
Unief informatica interesseert me eigelijk niet echt, dus ik zeg enkel maar wat ze mij altijd vertelt hebben. En er zit in elk geval wel veel wiskunde bij, valt niet te ontekennen.

killgore
17 juni 2006, 12:00
aangezien rijen gelinkt worden met natuurlijke getallen is dat een vrij inconsistent bewijs :p.

Fighting Hobbit
17 juni 2006, 12:04
aangezien rijen gelinkt worden met natuurlijke getallen is dat een vrij inconsistent bewijs :p.
Mja, ok, maar het zou wel handig zijn als je weet waar je van uit mag gaan he...

Parnakra
17 juni 2006, 12:08
Mja, ok, maar het zou wel handig zijn als je weet waar je van uit mag gaan he...

Zoals killgore al zei: axioma's.

Ik kan trouwens wel bewijzen dat 0=1 m.b.v. integraalrekening. :unsure:

Ether
17 juni 2006, 12:18
Wa ik mij eigenlijk afvraag, als je fysica aan unief doet, welke vakken heb je dan eigenlijk allemaal? Want int 6e haddek wel e vrij sjieke leerkracht voor fysica, en hebbek da ook nog fftjes overwogen, maar dan uiteindelijk niet echt, en ook niet echt meer naar die lesprogramma's enzo gekeken..

Hellrabbit
17 juni 2006, 12:23
http://www.kuleuven.ac.be/onderwijs/aanbod/opleidingen/N/SC_50074275.htm

killgore
17 juni 2006, 12:23
http://www.opleidingen.ugent.be/studiegids/CURRENT/NL/FACULTY/WE/BACH/CBNAST/000102/INDEX.HTM

Tom!
17 juni 2006, 12:39
edit: RR is altijd divergent, ook nog wel belangrijk.
Behalve wanneer het verschil 0 is.

"bewijzen" :p

Fighting Hobbit
17 juni 2006, 12:41
Wa ik mij eigenlijk afvraag, als je fysica aan unief doet, welke vakken heb je dan eigenlijk allemaal? Want int 6e haddek wel e vrij sjieke leerkracht voor fysica, en hebbek da ook nog fftjes overwogen, maar dan uiteindelijk niet echt, en ook niet echt meer naar die lesprogramma's enzo gekeken..
Komt erop neer dat het veel wiskunde is, want natuurkunde zijn ook een berg formules. Heb zo eens van iemand de slights van electrische potentiaal gekregen en dan besef je weer hoe belachelijk simplistisch die dingen in het middelbaar gegeven worden.

Zoals killgore al zei: axioma's.

Ik heb perongeluk met behulp van een integraal bewezen dat 0=0 op mijn exame, spijtig genoeg dnek ik niet dat dat echt de bedoeling was...

edit: @ Tom!, daarom zei ik ook dat v=1...

Tom!
17 juni 2006, 12:44
edit: @ Tom!, daarom zei ik ook dat v=1...
Ik begreep "RR is altijd divergent, ook nog wel belangrijk" algemeen.

Zoals killgore opmerkte ga je rijen net aan de hand van natuurlijke getallen invoeren, dus omgekeerd zal inderdaad geen goed idee zijn. Je kan eens zoeken naar de axioma's van Peano als je meer wil weten over de basisprincipes van de natuurlijke getallen.

klootvis
17 juni 2006, 12:55
Ik heb perongeluk met behulp van een integraal bewezen dat 0=0 op mijn exame,

:offtopic: Dat is de triviale gelijkheid/oplossing uit de lineaire algebra. (en trouwens het gemakkelijkste bewijs dat er wellicht in de wiskunde te vinden is). Maar nu terug on topic biatches :p

Fighting Hobbit
17 juni 2006, 13:01
Ik begreep "RR is altijd divergent, ook nog wel belangrijk" algemeen.

Zoals killgore opmerkte ga je rijen net aan de hand van natuurlijke getallen invoeren, dus omgekeerd zal inderdaad geen goed idee zijn. Je kan eens zoeken naar de axioma's van Peano als je meer wil weten over de basisprincipes van de natuurlijke getallen.
Ja, ok, ik had bij die altijd de uitzonderling moeten bijzetten.
En ja, die rijen en reeksen zitten nog te vers in het geheugen, heb er al een paar keer nachtmerries over gehad.
We zullen maar terug on topic gaan.

Darth-Falcon
17 juni 2006, 13:03
net gedaan met 2de jaar industriele informatica @ KDG te hoboken.

absoluut geen spijt van deze richting, wel min 2 max 4 herexamens :sad:

ironhorn
17 juni 2006, 15:20
Amai, da lijkt me tbh een compleet nutteloze richting, om daar dan nog keer 3jaar mee te vullen :doh:
Een aanvullende opleiding ja, maar da als hoofopleiding? :s

3bach, 2 master en dan kunt ge nog voor doctoraat gaan

nutteloos? helemaal niet

verkeer is een belangrijk punt van onze samenleving en komt alsmaar meer in de aandacht, wij moeten proberen het in goede banen te leiden

(conflict veiligheid - snelheid/bereikbaarheid, openbaar vervoer, infrastructuur: verkeersremmers of niet, indien wel, wat voor dingen, etc)

dit eerste jaar heeft allerlei basisdingen om een basis te leggen om de volgende jaren op verder te bouwen, dan is het meer specifieker met verkeer (nu hebben we zo ook al wat vakken)

twoen
17 juni 2006, 15:36

nutteloos? helemaal niet

verkeer is een belangrijk punt van onze samenleving en komt alsmaar meer in de aandacht, wij moeten proberen het in goede banen te leiden

(conflict veiligheid - snelheid/bereikbaarheid, openbaar vervoer, infrastructuur: verkeersremmers of niet, indien wel, wat voor dingen, etc)

dit eerste jaar heeft allerlei basisdingen om een basis te leggen om de volgende jaren op verder te bouwen, dan is het meer specifieker met verkeer (nu hebben we zo ook al wat vakken)

khoop da ge later inziet dat alle wegversmallingen dikke bullshit zijn
in aalst worden alle brede banen versmald....domme apen ier

spray-bunny
17 juni 2006, 15:38

nutteloos? helemaal niet

Wat voor vakken hebben jullie dan? Ik zie niet in hoe je met verkeerskunde 5 jaar kunt vullen of er een volwaardige richting van kan maken:confused: .

killgore
17 juni 2006, 15:46
khoop da ge later inziet dat alle wegversmallingen dikke bullshit zijn
in aalst worden alle brede banen versmald....domme apen ier
Ah ge weet het

Maar die voetgangers die daar om het uur passeren kunnen nu wel veilig oversteken <_<.

Maakt daar dan voetgangerslichten eh ffs.

Grim
17 juni 2006, 16:44
@ Iron: hebt gij Van de Voorde?

ironhorn
17 juni 2006, 19:54
niet dat ik weet, maar kan nog komen volgende jaren ofzo

@twoen en killgore, ik hoop dat gij later gaat inzien dat het niet zo is

@spray-bunny, kijkt es op deze site (http://www.uhasselt.be/onderwijs/opleidingen/verkeerskunde/studiekiezer/studieopbouw-en-studieprogramma.asp)

volgend jaar gaan ze het zo doen (dat ge kunt kiezen tussen 3 verschillende keuzetrajecten), waar overigens niet iedereen blij mee was...

Aracnathea
17 juni 2006, 20:02
1e bach verpleegkunde: beetje spijt.
In de loop van het jaar overgeschakeld van Bio-Medische- Wetenschappen diepenbeek.
Beetje spijt unief te hebben laten schieten. But no panic, kansen na de bach genoeg ...

BlueIce
17 juni 2006, 20:18
ik ben sociaal assistent (ondertussen al bijna een jaar gewerkt ook). Had 'k toen geweten wat ik nu weet, 'k had psychologie gaan doen. Heb nog lang getwijfeld om het nog bij te doen, maar was nog eens vier jaar en toen een vrij goei jobaanbieding gekregen dus die maar genomen ook.
'k ben wel iemand bij wie alles wat een ander doet altijd beter en aantrekkelijker lijkt dan wat ge zelf moet doen.

Ether
17 juni 2006, 22:27
ik ben sociaal assistent (ondertussen al bijna een jaar gewerkt ook). Had 'k toen geweten wat ik nu weet, 'k had psychologie gaan doen. Heb nog lang getwijfeld om het nog bij te doen, maar was nog eens vier jaar en toen een vrij goei jobaanbieding gekregen dus die maar genomen ook.
'k ben wel iemand bij wie alles wat een ander doet altijd beter en aantrekkelijker lijkt dan wat ge zelf moet doen.

Kdenk dat da bij de meeste wel zo is wi :)

Ik denk altijd da m'n volgend semester interessanter ga worden, en de eerste week is da ook zo, en dan hebbek het weeral gezien :p

NecroNeo
17 juni 2006, 22:54
1e lic biotechnologie
En ik hou me daar eigenlijk nie mee bezig, ik heb momenteel 'n aantal vakken die me echt interesseren maar helaas ook een aantal die me minder liggen. Dit is volgens mij bij elke richting zo, dus ik lig er niet van wakker. Of je er een leuk beroep mee vind is momenteel nog afwachten, maar gezien het een zeer brede opleiding is (zowel scheikunde, biologie als medische toepassingen) denk ik wel dat het goed zit.

SkateDivision
17 juni 2006, 22:56
5 Wetenschappen-Wiskunde

totaal geen spijt van, alhoewel wiskunde moeilijk is.

kinkje
18 juni 2006, 00:55
1ste bach accountancy - fiscaliteit aan de PHL in Hasselt

beetje spijt, richting ligt me niet echt, saaie vakken, ik ben wel op alles door maar heb me de laatste maanden gerealiseerd dat ik met dit diploma een saaie job ga hebben (bureauwerk)

ga volgend jaar wss iets anders doen maar weet helemaal nog ni wa :(

BMW lover
18 juni 2006, 01:00
om eerlijk te zijn wel
zit in het laatste jaar (nog een weekje) in de matrijzenbouw.
voor diegenen die het niet moesten kennen simpel uitgelegd:
het zijn 2 blokken metaal die in elkaar passen en die een opening (afgesloten) hebben waar er dus lucht zit
maar daar spuiten ze onder hoge druk vloeibare kunststof (plastiek) de kunststof word gekoeld en je hebt je vormpje

nu in het begin dat ik oke metaal metaalbewerker enzo maar nu is het echt niet wat ik wil.
Dinsdag moet ik naar CLB en ga ik mij ergens inschrijven voor programmeur te worden dus ja eigenlijk veel verschil

we zullen zien zeker

DBK
18 juni 2006, 02:08
1ste bach accountancy - fiscaliteit aan de PHL in Hasselt

beetje spijt, richting ligt me niet echt, saaie vakken, ik ben wel op alles door maar heb me de laatste maanden gerealiseerd dat ik met dit diploma een saaie job ga hebben (bureauwerk)

ga volgend jaar wss iets anders doen maar weet helemaal nog ni wa :(paar vrienden van mij zijn da ook gaan doen en de meeste willen ook stoppen, kheb ze nog zo hard gewaarschuwd da ze da te saai gingen vinden maarja, ze dachten dat ik hun gewoon in mijn richting mee wou trekken :)

Massis
18 juni 2006, 08:19
meiske in mn klas heeft da vorig jaar gedaan, ook gestopt :p

en ne gast die in men klas zat gaat da volgend jaar doen, maar we gokken dat ie ook rap genoeg gaat opgeven...

beiden aan de khlim in diepenbeek wel

Medaphoar
18 juni 2006, 09:08
vroeger deed ik TSO elektro-mechanica en daarna 1 jaar graduaat elektro-mechanica gedaan. Nu wel een beetje spijt da ik het nie heb afgedaan.
Langs de andere kant heb ik nu wel een ingenieur en een gegradueerde onder mij opt werk, en die zijn pas op hun 22 ofzo kunnen beginnen met werken

Brazuca
18 juni 2006, 20:55
Volgt iemand hier wijsbegeerte? En wat zijn de eventuele beroepsmogelijkheden? Ik heb gelezen dat je het eerder als een bijvak moet beschouwen omdat je er zo weinig mee bent... Met wat valt het dan goed te combineren?

Santa
18 juni 2006, 20:57
Volgt iemand hier wijsbegeerte? En wat zijn de eventuele beroepsmogelijkheden? Ik heb gelezen dat je het eerder als een bijvak moet beschouwen omdat je er zo weinig mee bent... Met wat valt het dan goed te combineren?
Met andere humane wetenschappen als Rechten bvb :)
Met rechten kan je veel combineren en je verhoogt er altijd de waarde van je eerste diploma mee :)

Maar Wijsbegeerte op zichzelf studeren is lek Geschiedenis, je kan er journalist en wtf allemaal mee worden.. maar niets echt voortbouwend op je richting.
Tenzij prof ^^

QplQyer
18 juni 2006, 21:25
Mja, rechten studeren als je reeds een master hebt ... dat is 9 jaar studeren in totaal.

MrSik
19 juni 2006, 20:18
1ste bach psychologie KUL en absoluut geen spijt ervan, studentenleven is zalig en de meeste vakken leer ik met plezier, zeer boeiend en alleen dit jaar al heeft me bijzonder veel "wijsheid" bijgebracht op allerlei gebieden... in het middelbaar 8 uur wiskunde gedaan en daar enorm spijt van, ik had veel beter 3 uur Duits gedaan, niet dat ik daar iets aan gehad had, maar die leerkracht+de groep waar ge in zat was dan tenminste meer lachen geweest :p

Ik raad mensen aan om op kot te gaan in een studentenstad, persoonlijk vind ik dat enorm veel fijner dan constant heen en weer pendelen... de vrijheid die ge hebt in Leuven om te doen en te laten is enorm. Nu kan gevaarlijk zijn maar als ge het goed combineert met studeren is eigenlijk het grootste deel dat ge studeert één grote vakantie (vrijheid + doen wat ge graag doet)
Het is gewoon zo zalig om van die "sleur" van het middelbaar verlost te zijn van elke morgen zelfde uur opstaan, dan lessen waarvan ik vaak de helft totaal niet boeiend vond, dan 's avonds thuiszitten zowat voor pc of tv, dan gaan slapen en volgende dag hupsakee hetzelfde...

metaphore
19 juni 2006, 20:55
feitelijk ook nog geen seconde spijt van mijn keuze gehad...

heb wel al spijt gehad dat ik onder het jaar nix gedaan heb en dat nu moet beboeten :(

EQQ
19 juni 2006, 21:09
Ik ben afgestudeerd als socioloog aan de VUB. Van de richting sociologie heb ik zeker geen spijt, van de VUB wel. Achteraf heb ik nog een aanvullend jaar gedaan in Leuven en dat niveau lag beduidend hoger.

Sociologie is een heel boeiende wetenschap. Het is niet zo heel makkelijk om er werk mee te vinden, maar goede mensen hebben ze altijd wel ergens nodig moet je maar denken !

Emtho
19 juni 2006, 21:32
1ste bach tandheelkunde aan de KUL
Ik heb er helemaal geen spijt van, die booroefeningen bevielen me wel.

evil aardappel
19 juni 2006, 23:15
Zou ik ook graag doen jaar, hoe is de moeilijkheidsgraad?

servi
19 juni 2006, 23:18
1e ir computerwetenschappen.

Geen spijt van. Alleen soms het waarom maak ik het mezelf zo moeilijk, ipv iets makkelijker te doen >_<

ik hoop dat je 1ste licentie bedoeld en niet 1ste bach ? :eek:

nou ja, ikzelf zit nu in mijn laatste jaar industrieel ingenieur informatica.

Spijt ? een beetje. De richting is voor mij eigenlijk net ietsje te gemakkelijk.
Ik krijg voor de meeste vakken gemakkelijkere examens dan ik had in het middelbaar ( Latijn-Wetenschappen (4-uur wiskunde)), maar aan de andere kant had ik hoogstwaarschijnlijk burgerlijk ingenieur computerwetenschappen niet aangekund, dus dan ben ik al bij al wel tevreden van mijn keuze.

_DKsissor_
19 juni 2006, 23:37
Die richting zou ik ook graag doen burgelijk computerwetenschappen. Ik zie mezelf perfect in dat plaatje op het verstand na :(

metaphore
19 juni 2006, 23:43
het enige wat ik nog graag zou doen is ofwel iets in de genetica, ofwel iets in de scheikunde ofwel iets inde biologie :)

dus mijn opties naast geneeskunde waren
-bio-ir
-biologie
-scheikunde

(als ik vant ingangsexamen nie door was had ik ws voor bio-ir gedaan, daar was ik waarschijnlijk te tam geweest en ik zou niet opnieuw mogen doen van men ouders, dus dan zou ik naar sceikunde of biologie zijn overgestapt, eerder scheikunde nog, ik vind da echt een tof vak ... spijtig dat het voor ons al gedaan is :( )

Emtho
19 juni 2006, 23:47
1ste bachelor biomedische wetenschappen, dom van mij, ik wou vrijstellingen halen voor tandheelkunde... heb er spijt van.

Waarom is dat dom? Jullie hebben dezelfde vakken als ons, buiten wiskunde.

Hellrabbit
19 juni 2006, 23:49

hij zegt toch 1e ir?:confused:

Hellrabbit
19 juni 2006, 23:50
eerder scheikunde nog, ik vind da echt een tof vak ... spijtig dat het voor ons al gedaan is :( )

moe

ha

ha

:p

metaphore
19 juni 2006, 23:54
moe

ha

ha

:p

nuja onze portie biochemie en celfysiologie etc wordt wel groter en groter
dus van biologie zal ik wel heeel wat te weten komen :p

Hellrabbit
19 juni 2006, 23:59
mja, da aspect mindert wel wa bij mij ... persoonlijk vind ek da nu wel nie erg aangezien scheikunde mij toch nogaltijd iets meer interesseert

ik krijg normaal trouwens ook nog wel een stevige brok biochemie hoor (tzou ook maar raar zijn als we het niet kregen in een richting katalyse :p)

Matja
20 juni 2006, 00:01

Spijt ? een beetje. De richting is voor mij eigenlijk net ietsje te gemakkelijk.
Ik krijg voor de meeste vakken gemakkelijkere examens dan ik had in het middelbaar ( Latijn-Wetenschappen (4-uur wiskunde)), maar aan de andere kant had ik hoogstwaarschijnlijk burgerlijk ingenieur computerwetenschappen niet aangekund, dus dan ben ik al bij al wel tevreden van mijn keuze.

wtf, op welke school volgt gij da? Examens makkelijker als in middelbaar :eek:
dan moe het niveau toch maar laag liggen. en zeker aangezien je maar 4 uur wiskunde gehad hebt in middelbaar.

coap
20 juni 2006, 00:09
ik doe opvoeder a2 diploma

totaal geen spijt . kheb bijna 2 modules van de 4 gedaan. De job spreekt me meer en meer aan :) Niet voor een bureau zitte+ niet constant bezig zijn met studies ,..
Maar gewoon met mensen bezig zijn + en die helpen evolueren.
Spreekt me echt aan en krijg daar voldoening van . Maarja het echte stage werk is voor in de grote vakantie dus zal dan nog zien. Kan nog alle kanten uit :)

klootvis
20 juni 2006, 09:23
4e middelbaar, Wetenschappen.

Eerste leerjaar, totaal geen spijt. :wtf:

j/k :p

QplQyer
20 juni 2006, 13:04

Waarom dan geen lic. informatica geprobeerd ;).

evil aardappel
20 juni 2006, 13:09
Waarom is dat dom? Jullie hebben dezelfde vakken als ons, buiten wiskunde.

Ge moet die vrijstellingen halen adv "blokken", dus minstens 3 vakken, dat zeiden er toch veel tegen mij. En dom, awel ja, omdat ik mss iets anders zou gedaan hebben, gelijk diergeneeskunde of psychologie (diergeneeskunde tschijnt ongeloofelijk moeilijk, jammer genoeg).

Jumping Chicken
20 juni 2006, 13:59
Ge moet die vrijstellingen halen adv "blokken", dus minstens 3 vakken, dat zeiden er toch veel tegen mij. En dom, awel ja, omdat ik mss iets anders zou gedaan hebben, gelijk diergeneeskunde of psychologie (diergeneeskunde tschijnt ongeloofelijk moeilijk, jammer genoeg).

Ge kunt altijd eens navragen wat mogelijk is natuurlijk. Tijdens de vakantie zou ge zelfs al stukken kunnen bijwerken zodat ge het eerste jaar niet volledig verliest. Zijn elk jaar naart schijnt wel een aantal mensen die dit doen :)

metaphore
20 juni 2006, 14:01
mja, da aspect mindert wel wa bij mij ... persoonlijk vind ek da nu wel nie erg aangezien scheikunde mij toch nogaltijd iets meer interesseert

ik krijg normaal trouwens ook nog wel een stevige brok biochemie hoor (tzou ook maar raar zijn als we het niet kregen in een richting katalyse :p)

mja k kan mss volgend jaar de eerste bach scheikunde combineren met 2e bach geneeskunde :p

spijtig genoeg bent ge nie al te vele met die combinatie :(

Hellrabbit
20 juni 2006, 17:17
Zorgt gij maar da ge eerst door 1e bac raakt :)

klootvis
20 juni 2006, 18:35
Zorgt gij maar da ge eerst door 1e bac raakt :)

idem :p (n/o)

metaphore
20 juni 2006, 19:18
hehe :)
mja da lukt wel zowizo incl tweede zit natuurlijk

kdenk op 2à3 herexamens (anatomie, celbio I, filosofie)
of geen herexamens (als ik geluk heb met anatomie)

kga volgend jaar onder het jaar ook wa leren heb ik trouwens besloten :sad:
die leervakken zijn gewoonweg niet meer te doen op zo weinig dagen

Ether
20 juni 2006, 19:25
Das ook zo beu e aan unief, 1 puntje kan het verschil maken tussen geen herexamens en bv 3 herexamens

aXl_
20 juni 2006, 19:40
Das ook zo beu e aan unief, 1 puntje kan het verschil maken tussen geen herexamens en bv 3 herexamens

idd. 1 buispt op 1 van de examens in deze juni zit tijd en mijn 2de zit is gevuld met lineaire algebra, scheikunde + elk examen met een buispt uit deze zittijd. Anders nx. En van thermodynamica ben ik ni zo zeker of het gelukt is. Bang afwachten op de proclamatie :sad:

NecroNeo
20 juni 2006, 19:48

Da was het leuke aan UHasselt (LUC van vroeger), daar waren ze zo symathiek om te zeggen dat je met 'n gemiddelde van zoveel percent sowieso gedelebereerd waart zelfs als je nog 1-3 (afhankelijk van je percentage) buispunten had. Dus als je een 5 en 'n 9 had te herdoen kon je eigenlijk gewoon de 5 ophalen en met 'n gerust hart naar de proclamatie gaan.

Maar persoonlijk vind ik 2 vakken of 1 vak nu niet zoveel uitmaken dus toen bij mij de situatie zich voordeed heb ik de 2 opnieuw gedaan om nog 'n graad binnen te halen.

QplQyer
20 juni 2006, 19:54
Wees blij dat je het 12-is-erdoor-systeem niet hebt meegemaakt (denk ik toch?).
Mijn eerste kan was zo tof, 3 B's en een C, vier herexamens aan mijn been.
Gelukkig nog één half vrijgesteld gekregen, moest ik enkel examen gaan doen en een vraag die de Prof. mij op voorhand had gegeven opschrijven en oplossen.

Nu vind ik het maar normaal dat je de vakken waar je geen 10 op hebt moet herdoen ... je had immers niet de helft op die vakken.

Hellrabbit
20 juni 2006, 20:21
idem :p (n/o)

ik doe mijn best, ik doe mijn best:$ :$

sh0s
20 juni 2006, 20:29
hehe :)

kga volgend jaar onder het jaar ook wa leren heb ik trouwens besloten :sad:
die leervakken zijn gewoonweg niet meer te doen op zo weinig dagen

hehe dat zeg ik nu ook elk jaar, zelfs 2 maal... hoop dat het volgend jaar (mijn laatste) der nekeer van gaat komen :p

Hoewel, ga naar praktisch alle lessen en heb meestal wel alles al nekeer gelezen en aangeduid dus dat telt toch ook al beetje voor leren!

Santa
20 juni 2006, 20:32
Het gevolg is wel dat ze nu moeilijker een tien geven als et ni schitterend is :)

metaphore
20 juni 2006, 20:53
hehe dat zeg ik nu ook elk jaar, zelfs 2 maal... hoop dat het volgend jaar (mijn laatste) der nekeer van gaat komen :p

Hoewel, ga naar praktisch alle lessen en heb meestal wel alles al nekeer gelezen en aangeduid dus dat telt toch ook al beetje voor leren!

mja naar de lessen ga ik wel nie gaan
das nix voor mij

kheb daar echt totaal nix aan...

maar volgend semester ga ik gewoon proberen elke cursus al onderlijnd te hebben voor de blok begint

das al iets, en dan weet ik ook al wat moeilijk is en wat makkelijk, iets handiger om een planning op te stellen

na mijn anatomie komt een vak dat ik nog nooit bekeken heb, en waarvan ik 1 les heb gedaan (1 prof heb ik nooit gezien)
maar kheb gehoord dat da goe mee valt dus kheb da laten liggen tot opt einde :)

aXl_
20 juni 2006, 20:57
Gelukkig nog één half vrijgesteld gekregen, moest ik enkel examen gaan doen en een vraag die de Prof. mij op voorhand had gegeven opschrijven en oplossen.

Nu vind ik het maar normaal dat je de vakken waar je geen 10 op hebt moet herdoen ... je had immers niet de helft op die vakken.

er zijn er volgens mij genoeg die quoteren met "dit was deftig", "dit was ni schitterend", "dit was slecht, maar als em de rest van z'n vakken goed deed mogen ze em wel delibereren voor dit vak", "dit was slecht". Dan maakt het ni echt uit waar je de grens legt. De grens van de prof verschuift gewoon mee.

killgore
20 juni 2006, 21:04
er zijn er volgens mij genoeg die quoteren met "dit was deftig", "dit was ni schitterend", "dit was slecht, maar als em de rest van z'n vakken goed deed mogen ze em wel delibereren voor dit vak", "dit was slecht". Dan maakt het ni echt uit waar je de grens legt. De grens van de prof verschuift gewoon mee.
Yup, ik denk toch ook dat die quoteringen bij veel proffen (zeker niet alle) zijn meegeschoven ze.
Allé, zou me eigenlijk verbazen moest het niet zo zijn.

QplQyer
20 juni 2006, 21:08
Dat is een feit, maar vroeger was delibereren ook nog mogelijk als je een 9 had, dus er is wel degelijk een verschil hoor, ook al zijn de grenzen opgeschoven.

mythe
20 juni 2006, 22:14
Mjah, nog niet in middelbaar.
Dus hangt er zo neig nog niet van af.

Beetjes spijt dat ik naar BSO ben afgezakt en niet gewoon mij ingezet heb voor in TSO te blijven. Gewoon omdat ik het iets te easy vindt in BSO. Niet dat ik nu steken op BSO wil geven. Maar ik ben gewoon nietmeer gewoon van te leren. En ik zou later hogeschool willen doen. Dus dat zal afzien worden.

BamBamsChica
20 juni 2006, 22:19
Kga der volgend jaar ook naartoe. Doe nu HW, ook aan lessius.

alvast welkom ;) Bij Aymie komen he ;)

_DKsissor_
20 juni 2006, 23:52
mja voor geneeskunde lijken mij de lessen voor sommige vakken ook maar nutteloos.Sinds ,alé als ik goed luister naar mensen die dat doen, dat toch veel theorie is en puur vanbuiten blokken en dan gaat ne zagende prof daar nieveel aan veranderen volgens mij.

metaphore
20 juni 2006, 23:59
mja voor geneeskunde lijken mij de lessen voor sommige vakken ook maar nutteloos.Sinds ,alé als ik goed luister naar mensen die dat doen, dat toch veel theorie is en puur vanbuiten blokken en dan gaat ne zagende prof daar nieveel aan veranderen volgens mij.

mja een vak gelijk anatomie, die les is inderdaad absoluut overbodig..
maar wij hebben ook scheikunde en fysica en celbiologie etc

Of ik naar de les ga laat ik gewoon afhangen van de cursus...
biologie vorig semester ben ik bijna altijd geweest omdat ge daar dus moest noteren in de les (da was wel hard :s... 1,5u aan een stuk zo rap mogelijk schrijven :) )

Eigeljk zijn lessen imo zo goed als altijd overbodig indien de cursus gevolgd wordt...
Je steekt mss wel meer tijd in sommige zaken om ze te snappen dan waneer je wel naar de les gaat, maar dat kies je dus zelf :p

zarathustra
21 juni 2006, 00:04

ik heb zelfs nog een vak waar ik 12 op had mogen herdoen. Leve de crappy invoering van het BaMa systeem.

_DKsissor_
21 juni 2006, 07:24
Ik vind in middelbaar de lessen moeten steunen op een handboek dat gevolgd moeten worden.
Ik heb het al meermaals meegemaakt dat ik amper iets van een test kon gewoon doordat ik niks opschrijf in de klas van de veronderstellign dat da in m'n handboek zou staan en dan kunde nota's beginnen afkopen van meiskes:p( ja afkopen :s) Want die vrouw zegt dan , dat staat er wel in maar ga je thuis kijk je erin, staat het er tohc niet in en dan ist test de volgende dag :tja ik zal me vergist hebbben , moet je maar beter noteren in de klas , dat moet je toch leren voor later :s

Ether
21 juni 2006, 08:26

Boh ja, kweet nie, ik had vorig jaar een 8 voor Frans en een 9 voor statistiek, maar al m'n andere punten (zeker m'n economische vakken) waar redelijk tot goed te noemen, khad voor de rest allemaal A's en 1 B, dus ja. Moeten ze mij daarom 2 herexamens aansmeren? Rekening houden dat het algemeen cijfer voor statistiek wel zeer laag zal gelegen hebben (geschift moeilijk examen) en dak geen Frans kan..

En ja, vroeger was het erger, m'n zus heeft et ook zo in haar eerste jaar gehad, 4 C's en 5 B's, dus ze mocht er 9 opnieuw doen :p

Hellrabbit
21 juni 2006, 09:40
Want die vrouw zegt dan , dat staat er wel in maar ga je thuis kijk je erin, staat het er tohc niet in en dan ist test de volgende dag :tja ik zal me vergist hebbben , moet je maar beter noteren in de klas , dat moet je toch leren voor later :s

leren voor later, leren voor later

ik heb dit jaar welgetegeld 3 blz notities genomen en die heb ek nie eens gebruikt :p

BamBamsChica
21 juni 2006, 10:16
ik vond dat 12=vrijstelling systeem ni slecht.. wa ze nu hebben gedaan is iedereen gewoon 2 punten minder gegeven.. waar ge vroeger een 11 had en dus door waart, ook al had ge geen vrijstelling, krijgt ge nu allemaal 9's... nu, ik ben tot nu toe altijd door geweest, maar voor andere mensen was da ni zo tof..

maar natuurlijk diegene wat 1 of 2 buizen hadden vroeger, en een hoop 11'en, moesten die wel allemaal opnieuw doen als ze der ni door waren op hun jaar

Hale
21 juni 2006, 10:51
leren voor later, leren voor later

ik heb dit jaar welgetegeld 3 blz notities genomen en die heb ek nie eens gebruikt :p

ik heb de laatste 4 jaar misschien 10 blz notities genomen :D
blanco cursussen ftw :)

metaphore
21 juni 2006, 10:54
Ik vind in middelbaar de lessen moeten steunen op een handboek dat gevolgd moeten worden.
Ik heb het al meermaals meegemaakt dat ik amper iets van een test kon gewoon doordat ik niks opschrijf in de klas van de veronderstellign dat da in m'n handboek zou staan en dan kunde nota's beginnen afkopen van meiskes:p( ja afkopen :s) Want die vrouw zegt dan , dat staat er wel in maar ga je thuis kijk je erin, staat het er tohc niet in en dan ist test de volgende dag :tja ik zal me vergist hebbben , moet je maar beter noteren in de klas , dat moet je toch leren voor later :s

hehe :) bij mij was da exact hetezelfde, int middelbaar altijd alle notities kopieren van moedwillige medestudenten

sommige spasten wilden hun notities dus nie laten kopieren >_<

killgore
21 juni 2006, 12:07
Soms begrijp ek da wel. Dan late da kopiëren en krijgde om de 5 mins vragen van: wat wilt dat zeggen en kunde da is uitleggen.
Mensen die constant opletten en waar iedereen misbruik van maakt begrijp ek ook ze :p, hoewel ek dat een stommere reden vind, uiteindelijk is het uw kunnen dat van tel is en niet hoe goed ge kunt opletten (zeker later).
Ma ik em da probleem nooit gehad, de meeste mensen mijden wijselijk mijn abominabel geschrift :cool: en int middelbaar konde mijn notities nu niet direct optimaal noemen :unsure:.

Owja: ik maak massas notities onder het jaar en gebruik ze zelden :p, enkel het vak dat ik nu aan het leren ben (analyse 3) omdat daar veel zaken "extra" instaan en dan nog voor scheikunde, zelfde reden: anders moet ek zowel slides & gewone cursus leren, nu heb ek gewoon notities van wat er extra komt op de slides bijgeschreven in mijn cursus, gaat veel sneller om te leren :).
Ma bv. men 50 pagina's notities van meetkunde vorig semester nooit bekeken. Ik maak die gewoon tijdens de les omdat dat dan beter blijft hangen, niet om later te bekijken

Ether
21 juni 2006, 12:17
Tgoh ja, zo echt notities maken doe'k eigenlijk ook maar zelden, kschrijf enkel over wat de leraar op bord schrijft, maar z'n gewoon gezever schrijfek zo goed als nooit op.. Zo echt aparte cursusblaren met enkel notities, das verleden tijd zu

Kga er vanuit da alles wa da je moe kennen wel in da boek/cursus ga staan, toch genoeg om er door te zijn

spray-bunny
21 juni 2006, 12:20
Ik maak nooit notities en ga nooit naar de les. Mss verklaart dat wel mijn uitgebreide 2e zit.

Kga er vanuit da alles wa da je moe kennen wel in da boek/cursus ga staan, toch genoeg om er door te zijn²

Hellrabbit
21 juni 2006, 12:52
ik heb de laatste 4 jaar misschien 10 blz notities genomen :D
blanco cursussen ftw :)

ik heb het van de beste geleerd :p :p

Hellrabbit
21 juni 2006, 12:55
hehe :) bij mij was da exact hetezelfde, int middelbaar altijd alle notities kopieren van moedwillige medestudenten

mja, no offense enzo

maar ik heb int middelbaar ook nog massas samenvattingen liggen maken van franse teksten (wij verdeelden da werk meestal onder een 3-tal man)

en als ge daar juist een gans weekend voor hebt opgeofferd vlak voor de examens begonnen, dan krijgde soms ook wel het schijt als iemand uit uw klas daar weet van krijgt en ineens iedereen die dingen begint op te eisen zonder daar iets voor gedaan te hebben

_DKsissor_
21 juni 2006, 13:17
MJa nu hadden wij zo een examenforum gemaakt en iedereen moest iets uploaden van samenvatting of notities om erop te mogen en de dingen die anderen erop hadden gezet te bekijken en ik en nog twee ander(forumuitbaters) leidde alles in goede banen maar brachten zelf geen samenvattingen in maar hadden wel veel notities :d dat was nog eens een goed meesterplan :d
Hopen dat da volgend jaar nog lukt :p

killgore
21 juni 2006, 14:09
met 3 een forum opzetten vereist nogal veel werk.
Bende profiteurs :p.

QplQyer
21 juni 2006, 14:14
ik heb zelfs nog een vak waar ik 12 op had mogen herdoen. Leve de crappy invoering van het BaMa systeem.
Hoe heb je dat voor :|.

Notities maken is nuttig om mijn aandacht bij de les te houden, anders droom ik weg :/
Achteraf bekijk ik die ook niet meer.

sermic
21 juni 2006, 15:51
mja, no offense enzo

maar ik heb int middelbaar ook nog massas samenvattingen liggen maken van franse teksten (wij verdeelden da werk meestal onder een 3-tal man)

en als ge daar juist een gans weekend voor hebt opgeofferd vlak voor de examens begonnen, dan krijgde soms ook wel het schijt als iemand uit uw klas daar weet van krijgt en ineens iedereen die dingen begint op te eisen zonder daar iets voor gedaan te hebben
er is wel een verschil tussen notities die ge in de klas maakt en samenvattingen. samenvattingen laat ik ook niet zomaar kopieren maar notities zijn geen enkel probleem. mijn samenvatting "wissel" ik dan ook tegen andere en dan opt einde heb ik van bijna elk vak een samenvatting:applause:

_DKsissor_
23 juni 2006, 23:26
mja int middelbaar is dat tohc anders daar is je klas zo echt nog een vriendebende , en kvind tohc dat je samenvattingen mag delen met vrienden :d

Avondland
26 juni 2006, 15:46
3 herexamens in de richting Marketing: consumentengedrag, principes van de Marketing en bedrijfseconomie. Net 3 hoofdvakken. Ik wil in feite al enkele maanden Geschiedenis gaan studeren, maar zou het aan te raden zijn dat ik in 2de zit nog probeer van deze 3 vakken te slagen? Je krijgt geen diploma na het eerste jaar, maar ik wil wel eens weten wat anderen hierover denken.

Geschiedenis interesseert me uiteraard veel meer, maar ik besef wel dat het harder studeren zal worden als Marketing op hogeschool. En dat ik mijn leerpatroon zal moeten aanpassen. Tijdens de lesweken zat ik liever in m'n geschiedenisboeken dan in mijn cursussen ... maar dat is niet te vergelijken met unief vrees ik.

killgore
26 juni 2006, 15:48
mja int middelbaar is dat tohc anders daar is je klas zo echt nog een vriendebende , en kvind tohc dat je samenvattingen mag delen met vrienden :d
allé

dan hadde gij chance me u klas ze :).

Ether
26 juni 2006, 16:16
3 herexamens in de richting Marketing: consumentengedrag, principes van de Marketing en bedrijfseconomie. Net 3 hoofdvakken. Ik wil in feite al enkele maanden Geschiedenis gaan studeren, maar zou het aan te raden zijn dat ik in 2de zit nog probeer van deze 3 vakken te slagen? Je krijgt geen diploma na het eerste jaar, maar ik wil wel eens weten wat anderen hierover denken.

Geschiedenis interesseert me uiteraard veel meer, maar ik besef wel dat het harder studeren zal worden als Marketing op hogeschool. En dat ik mijn leerpatroon zal moeten aanpassen. Tijdens de lesweken zat ik liever in m'n geschiedenisboeken dan in mijn cursussen ... maar dat is niet te vergelijken met unief vrees ik.

Tjah, aan je 2e zit meedoen, wetende da je toch ga veranderen is vrij nutteloos he :p Tenzij da je geen betere dingen te doen hebt in augustus ;)
maar kzou er alleszins nog keer goed over nadenken :)

Avondland
26 juni 2006, 16:22
Tjah, aan je 2e zit meedoen, wetende da je toch ga veranderen is vrij nutteloos he :p Tenzij da je geen betere dingen te doen hebt in augustus ;)
maar kzou er alleszins nog keer goed over nadenken :)
Ik heb die raad gekregen van een oude dame die me bijles Frans gaf. Ze was een oud-docente. Dit gewoon opdat ik aan mezelf én aan m'n ouders (=geldschieters) te bewijzen dat ik deze richting wel degelijk aankan. Nu, het voordeel is natuurlijk dat ik tijd genoeg heb om voor die herexamens te slagen (alhoewel consumentengedrag & principes van de marketing op 1 dag vallen!), maar zoals je zegt is het inderdaad 'nutteloos' op zich daar ik geen meerwaarde kan krijgen in de vorm van een attest of diploma. Ik ga liever werken in die maand.

Vanavond in ieder geval een flinke babbel met m'n ouders, ik was het hele weekend weg ...

Conqie
26 juni 2006, 17:18
Biowetenschappen ligt, me niet
leraren vinden dat ik men talent meer moet gebruiken, maar heb men vertrouwen in die richting verloren, als kind ( en nu nog eigelijk) was ik toch gefascineerd door wetenschap.
Vraag me af hoe het komt...

svenovic
23 oktober 2006, 00:15
Japanologie, kvind het wel cool maar het is VEEEL te zwaar.

Sertu
23 oktober 2006, 09:11
burgie (3e jaar nu)

En hell no! Hoe kunt ge nu spijt hebben van de interessantste richting allertijde :p Wetenschap en techniek ftw :D

lttuvix
23 oktober 2006, 09:22
toen ik men studie deed had ik er geen spijt van (diesel/lpg specialisaties)
toen ik zag wa een klootzakkerij men richting in het echte leven was had ik er vies spijt van

dus nu ga ik maar terug studeren als orthopedoloog, zal wel es zeggen of me da bevalt of nie, wss wel aangezien ik het fijn vind om met mensen bezig te zijn

PsYmon
23 oktober 2006, 09:40
Is het niet orthopedagoog?

Swat, ik zit nu in mijn laatste jaar Vertaler Russisch-Engels-Nederlands. Ik heb een beetje gemengde gevoelens over mijn opleiding. Langs de ene kant moet ik me niet echt inspannen omdat ik een talenknobbel(tje) heb, maar langs de andere kant heeft dat me ook een beetje de das omgedaan vrees ik. Steeds het minimale leren om er toch door te zijn is niet echt een positieve instelling. Ik ben dan ook aan mijn opleiding begonnen met in mijn achterhoofd 'Ik ben goed in talen, dus ik zal daar weinig moeten doen om te slagen'. Mooi op miskeken zeg. Eerste jaar op 70% van mijn vakken gebuisd, wat moeite gedaan in tweede zit en er toch nog door geraakt. Tweede jaar, zelfde verhaal, zij het met minder herexamens.
Derde jaar in eerste zit met onderscheiding afgemaakt. Nu hoop ik natuurlijk op hetzelfde in mijn laatste jaar :)

Nu, op school maken ze ons constant wijs dat we er dus niet op moeten rekenen om later als vertaler aan de slag te gaan. Oké, je zal wel iets met talen doen, maar echt hetgeen waarvoor je studeert doet maar 10% later. Niet echt een prettig vooruitzicht. Nuja, ik kan wat Russisch, mijn Engels is wat beter (over mijn Nederlands ga ik zwijgen :baard: ) en ik heb volgend jaar (hopelijk) een diploma. Over het algemeen ga ik toch blij zijn dat eindelijk van school verlost ben voor de rest van mijn leven.

Gemengde gevoelens dus.

Mithrandix
23 oktober 2006, 09:44
zit nu in 1TI en ben er zéér tevrede van :applause:

metaphore
23 oktober 2006, 10:23
2e bach geneeskunde en nog steeds content :)

Hmgrwngd
23 oktober 2006, 11:41
Ik heb beetje spijt van verderstuderen int algemeen.

Maarja, nu achter de rug -zonder diploma :p - dus dat is niet belangrijk meer.

Am I a dropout now ? :D

Hellrabbit
23 oktober 2006, 11:51
sinds wanneer ben jij gestopt zonder diploma?

Margeitje
23 oktober 2006, 12:17
sinds dat hij het zegt he >_<

hier 2e BA taal-en letterkunde : engels-italiaans = i'm loving it ^^

Bontus
23 oktober 2006, 12:27
Ik doe industrieel echt graag, nu in men derde jaar. Pas op, er zijn er vrij veel in men klas die de richting echt niet graag doen en al uitkijken naar iets anders, zelfs in het derde jaar komt dat nog voor.