PDA

Volledige versie bekijken : informatie hoge school na 6de jaar voldoende?

Siana
13 juni 2006, 21:01
Ik vroeg mij af of iedereen zo weinig ingelicht is omtrent de verdere studierichting na het 6de jaar sec. onderwijs..

Bij mij in school heeft er iemand maar een uurtje komen praten wat ge allemaal kunt verder studeren, maar echt uitleg geven heeft hij niet gedaan. Zelf geen informatief boekske ofzo, niets...

Ik vind wel dat dit wat meer uit te doeken mag gedaan worden, zodat je al wat ver staat in je zoektocht naar een verdere opleiding...

Ik weet ook dat je zelf nog wat informatie moet verschaffen als ge iets gevonden hebt, maar als ge echt nog nie weet wat ge gaat doen kan het wel moeilijk worden..
groetjes
Siana

dJeez
13 juni 2006, 21:02
Je hebt toch ergens al een idee welke richting je uitwil mag ik hopen? In principe kan je trouwens steeds bij het CLB terecht (of dat iets uithaalt is een andere zaak :p).

BTW Een talenknobbel heb je blijkbaar al niet, dat kan je dus al schrappen.

ElBramo
13 juni 2006, 21:03
Wij hebben geen uitleg gehad :\ Enkel nen sid-in beurs, maar daar leert ge ook nie veel uit ze.

Volgens mij moet ge alles op eigen initiatief gaan doen, openingsdagen. Door da ik zo weinig kennis heb ivm studies zou ik hier mss ook wel graag wat info opdoen :)

Waar vind ik bijvoorbeeld de lijst van de beroepen die minder gestudeerd worden?

Siana
13 juni 2006, 21:04
Je hebt toch ergens al een idee welke richting je uitwil mag ik hopen? In principe kan je trouwens steeds bij het CLB terecht (of dat iets uithaalt is een andere zaak :p).
sommigen hebben echt geen idee, en sommigen wel... En het clb in onze school geeft ook niet veel informatie hoor...

Ik ben ook naar de sid-in beurs geweest, maar veel info vond je daar eigenlijk ook niet, en niet alle studierichtingen stonden daar..

dJeez
13 juni 2006, 21:04
Waar vind ik bijvoorbeeld de lijst van de beroepen die minder gestudeerd worden?
De knelpuntberoepen kan je op http://vdab.be/opleidingen/knelpuntberoepen.shtml vinden.

Siana
13 juni 2006, 21:06
BTW Een talenknobbel heb je blijkbaar al niet, dat kan je dus al schrappen.
nochtans ga ik toerisme studeren ;)

maar iedereen weet, dat als ge typt, ge nie correct schrijft zoals het echt moet hé ;)

ElBramo
13 juni 2006, 21:08
- bouwplaatsmachinist – grondverzet
- brandertechnieker
- broodbakker
- buizenfitter
- call center medewerker
- carrosserieschilder
- chauffeur distributie
- chef de partie – hulpkok

Wow, al die knelpuntenberoepen, ik vraag mij af hoe dat zou komen :p

dJeez
13 juni 2006, 21:09
maar iedereen weet, dat als ge typt, ge nie correct schrijft zoals het echt moet hé ;)
Les excuses sont faites pour s'en servir. Ingeligd ipv ingelicht is een kemel van een taalfout, en heeft imho niets met verkort/dialect intikken te maken.

ElBramo
13 juni 2006, 21:11
Ja, die talenknobbel zult ge ook wa water mogen geven. -dt fouten geven onrechtstreeks een verkeerd beeld van de persoon he ;)

Stancke
13 juni 2006, 21:13
Nogtans moet gy ook ni onderdoen om aandacht te krijgen

:unsure:

servi
13 juni 2006, 21:15
ik stel voor dat je dat anders eens een 4-tal keer post op verschillende tijdstippen. :p ( En ze daarna nog eens verwijderd ook :p )

Trouwens "ingeligd" is GEEN dt-fout, maar gewoon verkeerd geschreven. ik vindt daarentegen is wel een dt-fout.

Ik heb trouwens in het zesde voldoende informatie gekregen. Vooral de verder-studeren-beurs in de metropolis van Antwerpen was voor mij heel nuttig en heeft mijn uiteindelijke richting bepaald die ik gekozen heb in het hoger onderwijs.

ElBramo
13 juni 2006, 21:16
Nogtans moet gy ook ni onderdoen om aandacht te krijgen
:unsure:
Ja kerel, de reden van al die posts staat in uw signature, dus nie whinen he ;) ga maar rap gaan kakken :applause:

jvc
13 juni 2006, 21:27
welke school zit ge Siana?

Quxan
13 juni 2006, 21:29
...
zijn meer als 10 opties :unsure:

eigenlijk is het niet de taak van de school om een studierichting voor je te zoeken/aan te raden. Je bent achttien (of toch bijna), dus twordt es tijd dat je wat zelfstandig begint te worden :)
(kheb mijn ding op de sid-in gevonden)

Mahatma
13 juni 2006, 21:34
Als ge int 6e sec. zit, wordt uw brievenbus toch bestookt met info-boekskes van alle hogescholen + universiteiten van Vlaanderen? :unsure:
Zo was da bij mij in den tijd toch, en bij men broer is da nu just vant zelfde.

Darth-Falcon
13 juni 2006, 21:37
wij hebben int 6de redelijk wa info gehad ze

om te beginnen was er soho dat enkele keer per jaar doorging (secundair -> hoger onderwijs).
verder zijn er van verschillende hoge scholen een paar mensen komen praten, zijn wij zelf 2 hoge scholen gaan bezoeken + een sid-in beurs.

SilentSpring
13 juni 2006, 22:07
hier maggek nie klagen. nen 2-3tal boekjes van't clb gekregen, ergens 1 die kwam babbelen over die richtingen + sid in beurs. was wel handig dak vrij snel wist wadak wou doen.

killgore
13 juni 2006, 22:19
aangezien ik al van het 4e wist wat ik wou doen (alleja, welke richting ik uitwou) heb ek beke tweezijdige mening over info int 6e:
-zeker veel info gehad, infomomenten, folders, ... over algemeen studiekeuze bepalen
-te weinig persoonlijke begeleiding, ik twijfelde sterk tussen ingenieurswetenschappen, pure informatica & fysica. Uiteindelijk voor het eerste gegaan omdat het mij meer interesseert als gewoon informatica en omdat ik schrik heb dat fysica mij niet gaat aanstaan om heel mijn leven te doen. Maar denk niet (ik heb dit 2-3x gevraagd) dat ik deftige uitleg kreeg wat het beste bij mij zou passen of zo, enkel: ge zult die alle3 wel aankunnen, was ek nogal vet mee :sop:.
Wij ebben zo 3 formulieren moeten invullen over bla bla bla om dan uiteindelijk als enige antwoord te krijgen: je zal de richtingen zeker aankunnen ... . Beetje info over wat ek best zou doen (zijn zien ook waar ge u meer voor inzet eh ffs) kon er niet van af. Nu zou ik mij eens iets (niet veel ma kom) van hun advies aangetrokken hebben en dan geven ze er geen.

GhO$T
13 juni 2006, 22:32
ik stel voor dat je dat anders eens een 4-tal keer post op verschillende tijdstippen. :p ( En ze daarna nog eens verwijderd ook :p )

Trouwens "ingeligd" is GEEN dt-fout, maar gewoon verkeerd geschreven. ik vindt daarentegen is wel een dt-fout.
Dit valt volgens mij daarentegen ook onder de dt fouten :D (en als ik er nu naast zit heb ik pech natuurlijk :unsure: )

Hate to break it to you, maar perfect goede en voldoende info over verder studeren bestaat gewoon niet. Het enige wat je kan doen is een lijstje maken met richtingen die je wel zou willen doen, en dan zoveel mogelijk info zoeken en es langsgaan als er opendeurdagen zijn en vervolgens hopen dat je een goede keuze maakt. Maar neutrale info ga je daar ook niet altijd vinden. Die scholen spreken ook maar voor hun eigen winkel en stellen het graag rooskleuriger voor dan het echt is ;) .

Als een richting echt je ding is kan je nooit vooraf weten, dat moet je gewoon ondervinden als je er in zit.

Quilombo
14 juni 2006, 01:18
wel veel gekregen maar uiteindelijk nog veel te weinig
uit zo'n folderkes weet ge niks

_DKsissor_
14 juni 2006, 07:35
persoonlijke begeleiding krijgde beter nie in school. De studeerders worden zo 100 procent overschat bij ons en degene die gewoon zorge dat ze erdoor zijn zonder al teveel werken hebben volgens de leerkrachten bij ons 0 procent kans op verderstuderen :p . Want als je nu nog niet regelmatig studeert zal je het nooit kunnen ....(en nog vele andere leuke citaatjes:p).
Kzou gewoon op internet wat zoeke naar informatie in de richting die u bevalt.

jeroenrams
14 juni 2006, 09:49
Bij mij op school was er blijkbaar maar 1 goede richting: Accountancy... Dat werd bijna iedereen aangeraden die deftige punten had. Ik deed dus Boekhouden - Informatica in het middelbaar
Enkele personen zijn die richting dus gaan volgen (ik niet) en nu blijkt dat ze dat totaal niet boeiend vinden en de voorkennis van boekhouden die we al zouden hebben weegt niet ZO zwaar door. Ik ben dan toch blij dat ik zelf heb gekozen voor Financiën - Verzekeringen. Momenteel doe ik die richting nog steeds graag. Toen ik bovendien raad vroeg aan een leerkracht over wat de verschillen enzo zijn tussen accountancy en financiën - verzekeringen zei men mij gewoon "kies maar accountancy, dan heb je later meer mogelijkheden."
Dus ik ben niet echt tevreden over de informatie die je krijgt op het einde van het middelbaar. Er zijn zoveel richtingen waar je niet eens van weet dat ze bestaan maar toch wel interessant kunnen zijn.
Maar zoals ook al vermeld in dit topic, op het einde van het 6e middelbaar moet je in principe toch ook al wel zelf een keuze kunnen maken.

QplQyer
14 juni 2006, 10:38
Dit valt volgens mij daarentegen ook onder de dt fouten :D (en als ik er nu naast zit heb ik pech natuurlijk :unsure: )

Als een richting echt je ding is kan je nooit vooraf weten, dat moet je gewoon ondervinden als je er in zit.
En dit valt onder serieuze grammaticale fouten, de eerste maal dat ik iemand die ongeldige substitutie zie doen aan het begin van een zin.

Over het studeren, de info is inderdaad erbarmelijk. Je kan zoveel foldertjes verzamelen als je wilt, je kan zoveel vakomschrijvingen en cursussen gaan inkijken als je wilt, je zal nooit echt weten wat een richting of een vak inhoudt (en of je het überhaupt boeiend zal vinden, hoewel niet boeiendheid misschien wel op voorhand valt in te zien) tot je het hebt gevolgd en dan is het een beetje te laat om in te zien dat de richting niet bij je past.
Waar men natuurlijk wel voor moet opletten is te snel denken dat de richting niet bij hen past of reeds een "backup-plan" voorzien voor je aan de richting begint voor als het mis zou gaan, dat vreet namelijk een stuk van de motivatie weg.

Het beste wat je kan doen is eens cursussen gaan inkijken op je gemak, foldertjes lezen, doelstellingen lezen, etc, maar in alle eerlijkheid, de meeste vakomschrijvingen zijn zodanig geschreven dat je geen benul hebt van wat je nu feitelijk zal zien (cryptische omschrijvingen, benamingen, de doelstellingen klinken vaak heel fijn, maar zijn niet altijd wat je ervan dacht).
En natuurlijk met (verschillende!) mensen praten die die bepaalde richting studeren, dat is misschien nog de beste referentie.

Radiance
14 juni 2006, 11:02
...
Dat komt imo vooral omdat men het in het middelbaar eigenlijk zelf ook niet zo goed weet. Ze hebben zo'n paar standaard richtingen waar je logischerwijze naartoe zou gaan bij het eindigen van uw jaren daar & als je dat niet doet dan blijkt er plots een gat in hun kennis te ontstaan.

Was bij mij dus gelijkaardig, er is wel eens een gesprek geweest een uurtje (of 2) en een bezoek aan die beurs in het Bouwcentrum, maar veel verder dan dat eigenlijk niet.

PapaGanz
14 juni 2006, 15:18
Ben naar zo'n SID beurs gegaan, en dan infodagen van de universiteiten/hogescholen/... gegaan.

Dat volstond voor mij

Messias.
14 juni 2006, 17:18
De info die je krijgt bij ons is niet toereikend. Buiten de obligate SID-IN en een namiddag "studiekeuzebegeleiding" ben je volledig op jezelf aangewezen om correcte informatie te vergaren over richtingen die je mogelijks interesseren.

Timmie
14 juni 2006, 17:38
Meer dan genoeg informatie hier :)
Sid-in beurs, speciale lessen van het CLB, massa's boekjes van alle denkbare hogescholen en uniefs in men bus, ...

Eigenlijk allemaal redelijk nutteloos, want ik wist al heel het 6e jaar wat ik wou gaan doen :p
Om echt zeker te zijn ben ik dan nog naar 2 infosessies en voorbeeldlessen geweest.