PDA

Volledige versie bekijken : Bronvermelding

redblack
9 juni 2006, 10:24
Ik ben momenteel bezig aan het afwerken met mijn eindwerk. Alleen moet ik nog de bronvermelding doen. Dit moet gebeuren via een algemen standaard die nergens terugvind :( . Weet iemand van jullie hoe je correct je bronnen moet vermelden?

Tom!
9 juni 2006, 10:37
Dat moet inderdaad op een vrij strikte manier, maar de precieze standaarden verschillen vaak van instelling tot instelling! Hier kan je alvast enkele voorbeelden (http://nl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Bronvermelding_in_Harvardstijl) vinden, maar niets garandeert dat jouw instelling het ook zo wil. Vormelijk kan ik niet weten hoe ze het verwachten, maar inhoudelijk moet je natuurlijk vermelden: auteur(s), titel, plaats van publicatie (voor artikels e.d.), jaar van publicatie. Voor boeken ook: uitgever, editie. Wanneer je iets specifieks uit een bron haalt moet je ook preciezer vermelden waar (pagina zoveel, of tabel x in hoofdstuk y, etc).

Eigenlijk, om zeker te zijn, zou je best navragen hoe het bij jou gewenst is.

Peeceefobie
9 juni 2006, 14:20
Als ik van jou was zou ik rap achter een boekje lopen met alle bin-normen in. Ik gebruik ''Rapporteren' (http://www.boekenbank.be/mijn_boekenbank/data/externalData/covers/9068586440.JPG)' van VVKSO. Boekje dat he gemakkelijk kunt kopen in de standaard boekhandel, éél nuttig.

BTW: Wat doet dit in een wetenschapsforum? :wtf:

metaphore
9 juni 2006, 14:22
Als ik van jou was zou ik rap achter een boekje lopen met alle bin-normen in. Ik gebruik ''Rapporteren' (http://www.boekenbank.be/mijn_boekenbank/data/externalData/covers/9068586440.JPG)' van VVKSO. Boekje dat he gemakkelijk kunt kopen in de standaard boekhandel, éél nuttig.

BTW: Wat doet dit in een wetenschapsforum? :wtf:
Wetenschap - Hier kan je terecht voor alles wat met wetenschap, levensbeschouwing en studies/studiekeuzes te maken heeft.

LSDsmurf
9 juni 2006, 14:32
Misschien vind je dat in je handboek Nederlands, ergens bij de bijlagen?

In mijn handboek in het 5de en 6de stond dat erin.

sh0s
9 juni 2006, 16:15
ja is ook verschillend afhankelijk van 'soort' werkje (wetenschappelijk, literair,..)
Maar wat belangrijk is: consequent werken!

vb van mijn project:
1. Allen, M., Engstrom, A.S., Meyers, S., Handt, O., Saldeen, T., von Haeseler, A., Paabo, S. and Gyllensten, U. (1998). Mitochondrial DNA sequencing of shed hairs and saliva on robbery caps: sensitivity and matching probabilities. Journal of Forensic Science, 43, 453–464.
2. Allen, M., Saldeen, T. and Gyllensten, U. (1994). PCR-based DNA typing of saliva on stamps and envelopes. Biotechniques, 17, 546–552.
3. Andréasson, H., Gyllensten, U. and Allen, M. (2002). Real-time DNA quantification of nuclear and mitochondrial DNA in forensic analysis. Biotechniques, 33, 402–411.

dit zijn wel NIET de bin normen :)

EDIT:
denk dat mijn vriendin het wel via de BIN normen doet:

Ainsworth, M.S., Blehar, M.C., Waters, E., & Wall, S. (1978). Patterns of attachment: A psychological study of the Strange Situation. Potomac, MD: Lawrence Erlbaum Associates, inc.

Amato, P.R., & Afifi, T.D. (2006). Feeling Caught Between Parents: Adult Children’s Relations With Parents and Subjective Well-Being. Journal of Marriage and Family, 68, 222-235.

(naam van tijdschrift staat in cursief)

angelus2002
9 juni 2006, 16:39
Voor verwijzingen recht gelden de volgende regels:

(bibliografie)

CORNELIS, L., Beginselen van het Belgische buitencontractuele aansprakelijkheidsrecht, Antwerpen, Maklu, 1989, 744p.

(voetnoot)
L. CORNELIS, Beginselen van het Belgische buitencontractuele aansprakelijkheidsrecht, Antwerpen, Maklu, 1989, p. 302

dus: Naam (hoofdletters) (afhankelijk bibliografie of voetnoot al dan niet beginnen met voornaam), Titel (cursief), plaats druk, uitgeverij, jaar uitgave, totaal aantal paginas of referentiepag.

TippedTerox
9 juni 2006, 20:10
Die laatste bronvermelding is correct volgens de BIN normen, allé zo heb ik het toch geleerd :)

Timmie
10 juni 2006, 00:17
http://users.telenet.be/timmie.vandiepen/Handleiding_bibliografische_techniek1.doc

aub :)

redblack
10 juni 2006, 08:01
Many thx aan iedereen, hiermee ben ik goe geholpen ;)