PDA

Volledige versie bekijken : ProductOntwikkeling Hogeschool Antwerpen

Flipkikker
5 juni 2006, 22:30
Yo,

Het einde van mijn 6e middelbaar nadert, en ik ben van plan volgende jaar de richting ProductOntwikkeling te volgen aan de hogeschool antwerpen

Op kot zal ik natuurlijk ook een computer nodig hebben en hierover gaat men eerste vraag nu net:
Ik heb besloten dat het een laptop wordt, maar ik vraag me af wat zo'n beetje de minimum/aanbevolen vereisten zijn, en ik weet ook niet of ik beter een gewone laptop of een macbook koop... (omdat ik niet weet of de gebruikte programma's daarop werken)

Wat ik op de laptop moet kunnen (vermoedelijk) en wil kunnen:
- voorwerpen renderen, modellen etc ( = voor schoolwerk dus)
- basisstuff zoals verslagen typen, maar dat kan je op iedere pc

- muziek produceren en op mijn mengpaneel aansluiten (audio+midi), om zo live performing te kunnen doen, met een finalscratch/serato/virtualdj/... opstelling erbij

Zijn er mensen die deze richting volgen en wat meer info voor me hebben over de gebruikte technologiëen, aankoop van de software, soorten projecten die ze moesten uitvoeren, hun eigen evaluatie en bemerkingen ivm deze richting etc...
Ik ben naar de opendeurdag geweest, maar had ook graag nog wat persoonlijke ervaringen en meer info van studenten die dit volgen ;)

Mvg Flipkikker

Myst!Q
5 juni 2006, 22:39
Kzou moestek van u zijn een laptop kopen die een grote hoeveelheid heeft aan RAM geheugen, das een vereiste bij het renderen.

Op een deftige 3D kaart zal je niet moet rekenen in een laptop. Wegens koelingsbeperkingen.

Bramboogie
5 juni 2006, 23:34
als je veel info wilt over de richting zelf, zou ik eens zoeken op het graphics, art en design forum (http://games.telenet.be/forum/forumdisplay.php?f=56), daar zitten er wel een aantal die dat studeren...

zelf heb ik productdesign gedaan te genk, en ben ik nog industrieel ontwerp aan het bijdoen in kortrijk (de enige twee andere richtingen binnen belgië waar je productontwerpen kunt leren op master niveau)

ivm de hardware zul je moeten afwegen wat het belangrijkste is...

budget?
draagbaarheid?
kracht?
garantie?
etc.

als ik jou was zou ik eens kijken voor een goeie gaming-laptop, daar deze meestal ook geschikt zijn voor de zwaardere grafische applicaties

-neem een scherm met een hoge resolutie... bv 1920*1200
-zorg ervoor dat je zeker 1024 mb ram hebt, en zorg dat je nog een geheugenslot vrij hebt zodat je er eenvoudig 2048 van kan maken
-neem een grafische kaart met minimum 256mb ram
-een dual-core processor helpt nog niet veel met de gewone applicties, maar bij het renderen merk je dat zeer sterk

dit lijkt me wel een interessante computer: http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/m1710?c=be&cs=bedhs1&l=nl&s=dhs
een 7900gtx is dus wel degelijk beschikbaar in een laptop... en dat is toch niet mis

je kan ook altijd naar de workstation-laptops gaan... maar die zijn naar mijn mening toch nog te duur...
die zijn dan wel geoptimaliseerd voor de grafische applicaties!

ik heb zelf een dell inspiron 9100 (is ongeveer gelijk aan de eerste generatie XPS die enkel die hier niet te koop was) gekocht, 3.2ghz, 1024mb ram, 1920*1200, radeon9800 256mb en heb hem nu een 20-tal maanden, heb er nog geen moment spijt van gehad

alles hangt echter wel af van wat je het belangrijkste vind...
op het hardware forum kunnen ze je anders wel makkelijk verder helpen hoor

Quilombo
6 juni 2006, 01:31
ik zou het gewoon vragen aan die school.

Flipkikker
6 juni 2006, 22:00
als je veel info wilt over de richting zelf, zou ik eens zoeken op het graphics, art en design forum (http://games.telenet.be/forum/forumdisplay.php?f=56), daar zitten er wel een aantal die dat studeren...

zelf heb ik productdesign gedaan te genk, en ben ik nog industrieel ontwerp aan het bijdoen in kortrijk (de enige twee andere richtingen binnen belgië waar je productontwerpen kunt leren op master niveau)

ivm de hardware zul je moeten afwegen wat het belangrijkste is...

budget?
draagbaarheid?
kracht?
garantie?
etc.

als ik jou was zou ik eens kijken voor een goeie gaming-laptop, daar deze meestal ook geschikt zijn voor de zwaardere grafische applicaties

-neem een scherm met een hoge resolutie... bv 1920*1200
-zorg ervoor dat je zeker 1024 mb ram hebt, en zorg dat je nog een geheugenslot vrij hebt zodat je er eenvoudig 2048 van kan maken
-neem een grafische kaart met minimum 256mb ram
-een dual-core processor helpt nog niet veel met de gewone applicties, maar bij het renderen merk je dat zeer sterk

dit lijkt me wel een interessante computer: http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/m1710?c=be&cs=bedhs1&l=nl&s=dhs
een 7900gtx is dus wel degelijk beschikbaar in een laptop... en dat is toch niet mis

je kan ook altijd naar de workstation-laptops gaan... maar die zijn naar mijn mening toch nog te duur...
die zijn dan wel geoptimaliseerd voor de grafische applicaties!

ik heb zelf een dell inspiron 9100 (is ongeveer gelijk aan de eerste generatie XPS die enkel die hier niet te koop was) gekocht, 3.2ghz, 1024mb ram, 1920*1200, radeon9800 256mb en heb hem nu een 20-tal maanden, heb er nog geen moment spijt van gehad

alles hangt echter wel af van wat je het belangrijkste vind...
op het hardware forum kunnen ze je anders wel makkelijk verder helpen hoor

mja, ik ken wel iets van pc's ;)
maar wou vooral van studenten zelf iets horen ipv specifiek op hardware forum een pc laten samenstellen

het zal dus ws deze worden, aangezien ik van jou ook nix hoor van macbooks en er zelf geen ervaring mee heb

hier thuis heb ik nog 3 pc's staan, waarvan deze minstens evengoed is als de jouwe nu, dus moest ik tekortschieten kan ik eventueel hier nog iets laten berekenen (maar ik betwijfel het)
(de beste pc hier is een PIV 3.2ghz, 512mb ram, ati sapphire x800xt pe)

de laptop die je toonde via de link had ik zelf ook al gevonden als beste kandidaat :D
(de versie van 3099 euro al bekeken? :love: *kwijl*)

nuja, bedankt ;)

aarsripper
20 juni 2006, 12:33
euhm apple
koopt uzelf ne strakke apple laptop
apple is gemmaakt voor zo van die dingen
je leert er snel me werken want os10 werkt echt wel veel gemakkelijker als windows bvb.
Koopt u ne g4 laptop
goe gerief :)

metaphore
20 juni 2006, 13:01
mja, ik ken wel iets van pc's ;)
maar wou vooral van studenten zelf iets horen ipv specifiek op hardware forum een pc laten samenstellen

het zal dus ws deze worden, aangezien ik van jou ook nix hoor van macbooks en er zelf geen ervaring mee heb

hier thuis heb ik nog 3 pc's staan, waarvan deze minstens evengoed is als de jouwe nu, dus moest ik tekortschieten kan ik eventueel hier nog iets laten berekenen (maar ik betwijfel het)
(de beste pc hier is een PIV 3.2ghz, 512mb ram, ati sapphire x800xt pe)

de laptop die je toonde via de link had ik zelf ook al gevonden als beste kandidaat :D
(de versie van 3099 euro al bekeken? :love: *kwijl*)

nuja, bedankt ;)

als ge in dieje OSX M2010 nog wa meer ram steekt etc komt ge zelfs om €4000 uit :p

dan draagt ge ook wel een machien mee