PDA

Volledige versie bekijken : Blok- en concentratiedieet

Bramboogie
4 juni 2006, 15:24
De meeste studenten zitten nu midden in hun blok of examens, mezelf incluis.

Ik merk dat van mezelf dat ik de ene dag een frissere kop heb dan een de andere, en dat ik me het ene moment beter kan concentreren dan het andere.

Ik zorg ervoor dat ik altijd voldoende slaap, maar toch verslind ik het ene moment hoofdstukken gelijk het niets is, en het andere moment moet ik zwoegen op een aantal eenvoudige stellingen.

Kunnen dergelijke wisselingen het gevolg zijn van je eet?
Is er met name een cognitief-dieet waardoor je hersenen beter gaan werken dan andere keren?

Zijn er zaken die jullie extra of net niet meer eten tijdens de examens of als je je moet concentreren?
Drinken jullie koffie of cola?
Zijn er zaken die ik moet vermijden of waar ik op moet letten?

Wat zijn jullie ervaringen en zijn hier wetenschappelijke verklaringen voor?

Steunen en klagen kun je beter in die andere thread kwijt. Ik hoop hier gewoon op een objectief antwoord.

coap
4 juni 2006, 15:36
veel water zuipe helpt , k ge moet om de 5 botte gaan pisse ma ge word daar wel heel wakker van. Verder pak ik nog relatine tijdens de examens (alleen tijdens de examens)maarja dan moete wel al echt concentratie problemen hebben :)

anti-hero
4 juni 2006, 16:44
magnesium supplementen doen het ook goed naar het schijnt

killgore
4 juni 2006, 17:03
water en chocolade ftw

koffie als ek slecht geslapen heb :p.

Medicijnen = big no no. Kvind zelfs dien omega3 e.d. bullshit. Maar 1 keer vitaminen moeten nemen van dokter omdak juist ziek geweest was en geloof mij, zodra ge daarmee stopt voelde da immens.

PureFun
4 juni 2006, 17:03
Idd, er gaat niets boven je dagelijkse rilatine of concerta pilletje, met af en toe wat captagon voor de afwisseling :ironic:
Als je je eetgewoonten verandert specifiek voor de 'blok' kan je je afvragen waarom je dat dieet niet altijd volgt en dus tevreden bent met ondermaatse prestaties tijdens de 'niet-blok'. Wat suikercapsules-volgens jou geneesmddelen zullen je al meer dan genoeg helpen dankzij hun placebo-effect.

grooverider
4 juni 2006, 17:04
nootjes eten helpt (zit veel van een bepaalde stof in, kan er nu niet op komen)
da stond zelfs in ne gids van de KUL ivm blokperiode.

wat zeker ook helpt is regelmatig iets fysiek doen. savonds nekeer goe gaan sjotten met de mannen van op kot (voor als ge op kot leert, en als daar colle mannen zitten die ook nog is voetballen), of een andere sport natuurlijk. zolang ge uw maar moe maakt. werkt bij mij toch altijd.

Bramboogie
4 juni 2006, 17:19
k, en is da gelijk welke nootjes?

het is mijn achtste jaar hoger onderwijs... het word tijd da ik es goe doorheb hoe ik echt ideaal kan blokken (fysiologisch dus)...

Bubbling Zombie
4 juni 2006, 17:43
Hangt imo van persoon tot persoon af: ik boef nen helen dag door en leer vrij vlot. Ik verstaan er soms wel geen klote van, maar dat ligt dan meestal NIET aan m'n dieet maar aan het onsamenhangend zijn van m'n notities :p

Bramboogie
4 juni 2006, 17:57
mss moet ge dan ook wa meer eten tussen de lessen door ;)

Savage
4 juni 2006, 19:35
magnesium zuivert afvalstoffen in uw hersenen en voert deze via het gewone secretiesysteem af. Kan nooit geen kwaad, zeker niet omdat ge tegenwoordig deze vitale vitamine nog amper via voeding binnenkrijgt.

Myst!Q
4 juni 2006, 19:49
Manneke ffs, al die truukjes, doe es allemaal normaal ..
Eet gewoon altijd gezond, sport af en toe, ook een goede vrijpartij is enorm bevorderend voor de blok.

En zijde echt gestresseerd, rookt een safke, da helpt hier toch enorm, tenzij ge vaste roker zijt, dan doet da de ballen !

Hmgrwngd
4 juni 2006, 20:01
roken aanraden ? :p

WolCoM
4 juni 2006, 20:04
Een grote doos pistachnootjes en flessen water doen het bij mij.

Myst!Q
4 juni 2006, 20:16
roken aanraden ? :p

Wel het is niet echt aanraden é, tis eerder ja, gewoon ja, als ik veel stress heb, rustig safke opsteken, en ondertussen op een goei manier eens nadenken. Da helpt enorm ze. Nie da ik het aanmoedig ze, want het grote verschil is da sommigen karakter hebben en anderen niet. Ik heb karakter en kzen nie verslaafd. Alleen tijdens blok een safke ofzo :)

Meer occasioneel dus ;)

Bontus
4 juni 2006, 20:32
Tijdens de examens verandert men eet/drink-patroon wel ja:
's morgens moet ik koffie hebben (anders ook) maar nu liefst 2 koppen, liefst douwe egberts.
's namiddags thee of koffie.
overdag water.
Van eten eet ik meer en gezonder dwz minder vet. Wel wat meer chocolade en zo tussendoor.
En 's avonds geen bier of andere alcoholische dranken ook al een verschil met de andere perioden van het jaar.
Tijdens de blok speel ik ook meer computerspellekes en slaap ik graag 's middags eens een uurke :p

metaphore
4 juni 2006, 20:37
koffie

vitamine supplementen :p
(om weerstand hoog te houden, een al mijn vitaliteit te behouden)

nootjes (gewoon ongezouten pinda's)
veel water
koffie

en ik hou mij aan regelmatige uren...
dus van 12 tot 13 eet ik altijd

van 17 tot 18 OF van 18 tot 19 eet ik avondeten

Laptop gaat af overdag, stekker van internet uit, anders zit ik hier om de 5 minuten op het forum :sad:

edit: ja ik weet dat ik twee keer koffie zeg, het is dan ook veel koffie die ik drink :cool:

Goidse
4 juni 2006, 20:44
Echt ik kan de balle concentrere tijdens den blok. Vandaag weer van 't zelfde. Nog geen vier uur geleerd ofzo pffff...

Voor de rest probeer ik water te drinken (helpt toch een beetje) en probeer zo weinig mogelijk te snoepen...

Savage
4 juni 2006, 21:03
zijn het trouwens geen walnoten da ge moet eten?

Btw, roken om te relaxen? Da vernauwt juist uw aders en verhoogt uw bloeddruk, omgekeerd effect maw :) (en ja, ik ben zelf roker...)

metaphore
4 juni 2006, 21:09
pindanoten!

die zorgen voor serotonine als ik mij niet vergis
een belangrijk neurotransmitter ;)

edit:
kzat fout
serotonine is van zoete voedingsmiddelen

der is in elk geval iets da in pinda's zit :p

m4rt1n0
4 juni 2006, 21:12
zijn het trouwens geen walnoten da ge moet eten?

Btw, roken om te relaxen? Da vernauwt juist uw aders en verhoogt uw bloeddruk, omgekeerd effect maw :) (en ja, ik ben zelf roker...)

Op lange termijn misschien, maar zoiets is toch niet direct voelbaar, of ben ik daar fout?

GhO$T
4 juni 2006, 21:27
bwa ik geloof ook niet in al die pillen en concentratie verhogende middelen en plots gans u eetgewoontes overhoop gooien en wat weet ik nog allemaal.

Uiteindelijk kan je maar maken dat je voldoende uitgerust bent en dat er niet teveel afleiding in de buurt is; voor de rest hopen dat de concentratie vandaag weer es optimaal zal zijn (wat meestal weer niet zo blijkt te zijn :sop: )

/edit: net even mijn kast hier onderzocht, die pinda's mogen er dat ook zijn met een 'krokant gekruid jasje van paprika' smaak? :D

Ether
4 juni 2006, 22:07
Wa ik doe:

's morgens wa koffie drinken, en heel de dag door water
's middags hopek altijd dat er nog wa eten over is van de dag ervoor, want warm eten tijdens de blok vinnek wel aan te raden :)
's middags alsek me echt moe voel drinkek een redbull, maar normaal gezien enkel water en koffie

voor de rest, massa's eten tussendoor, chips, koeken, creme, m&m's,... Echt nie normaal mja :) Alhoewel het deze blok precies wa minder is..
En tjah, af en toe met jezelf 'spelen' kan echt heel veel deugd doen...

PureFun
5 juni 2006, 00:12
pindanoten!

die zorgen voor serotonine als ik mij niet vergis
een belangrijk neurotransmitter ;)

edit:
kzat fout
serotonine is van zoete voedingsmiddelen

der is in elk geval iets da in pinda's zit :p
En op welke univ zit dieet-voeding niet meer in het geneeskunde lessenpakket :p
Iirc zijn de gezondste noten amandelen, met mono onverzadigde vetzuren die LDL verminderen, vitamine E en flavo..? als antioxydantia, de hoogste hoeveelheid Mg die in 'normale westerse voeding' voor komt. Ik denk niet dat de hoge tyrosine hoeveelheid veel invloed heeft op je leercapaciteiten, van dopamine wil je tijdens blok wsl liefst niet teveel hebben.
Als je echt iets wil slikken zijn noten nog het gezondste, maar zelfvertrouwen tijdens het leren en het examen zelf hebben imo toch de grootste impact. Je examen afleggen met het idee dat je het niet kunt zorgt enkel voor nadelige gevolgen.

_DKsissor_
5 juni 2006, 00:37
En tjah, af en toe met jezelf 'spelen' kan echt heel veel deugd doen...

Idd een geestelijk potje schaak tegen je alterego verhoogt je denkvermogen :d

Myst!Q
5 juni 2006, 10:31
Idd een geestelijk potje schaak tegen je alterego verhoogt je denkvermogen :d

:rofl:

Ik hoop dat je hier toch eventjes sarcastisch bezig was want dat was niet wat hij bedoelde ^^

metaphore
5 juni 2006, 10:46
En op welke univ zit dieet-voeding niet meer in het geneeskunde lessenpakket :p
Iirc zijn de gezondste noten amandelen, met mono onverzadigde vetzuren die LDL verminderen, vitamine E en flavo..? als antioxydantia, de hoogste hoeveelheid Mg die in 'normale westerse voeding' voor komt. Ik denk niet dat de hoge tyrosine hoeveelheid veel invloed heeft op je leercapaciteiten, van dopamine wil je tijdens blok wsl liefst niet teveel hebben.
Als je echt iets wil slikken zijn noten nog het gezondste, maar zelfvertrouwen tijdens het leren en het examen zelf hebben imo toch de grootste impact. Je examen afleggen met het idee dat je het niet kunt zorgt enkel voor nadelige gevolgen.

das voor volgend jaar, die voeding ;)
(alé ik hoop toch dat ik volgend jaar haal :unsure: )

Hellrabbit
5 juni 2006, 11:02
Uiteindelijk kan je maar maken dat je voldoende uitgerust bent en dat er niet teveel afleiding in de buurt is; voor de rest hopen dat de concentratie vandaag weer es optimaal zal zijn (wat meestal weer niet zo blijkt te zijn :sop: )

Uitergerust zijn werkt bij mij niet, daar word ek echt loom van :p

ik slaap nu zo elke nacht 6u ofzo en ik merk nie da da nadelig werkt, integendeel :p

metaphore
5 juni 2006, 11:20

ik slaap nu zo elke nacht 6u ofzo en ik merk nie da da nadelig werkt, integendeel :p

volgens mij komt dat nog wel :(
ik ben ondertussen ook versuft aant geraken

vanmorgen geraakte ik gewoonweg niet uit men bed, tot 10 u geslapen :'(
maar om de één of andere reden geraakte ik nie in slaap

om 3u lag ik nog wakker

Hellrabbit
5 juni 2006, 11:47
hmmm, ik sta toch altijd redelijk vlotjes om 9u op en ik merk in den dag nie echt veel van vermoeidheid

metaphore
5 juni 2006, 12:48
mja normaal sta ik dan ook op om 7 u :p

ben nu om 10 opgestaan, das nu nie zo veel later als 9 hé ^^

Hellrabbit
5 juni 2006, 12:54
nee, maar ik leer wel tot half 2 of 3 uur :)

Kepa
5 juni 2006, 13:09
mja normaal sta ik dan ook op om 7 u :p

ben nu om 10 opgestaan, das nu nie zo veel later als 9 hé ^^
hoe meer ge wilt leren hoe meer stof u hersenen moeten verwerken... het is normaal dat mensen met een job die constante concentratie vergt meer moeten slapen dan mensen die de ganse dag niks doen :unsure:

PS: serotinen is (heel erg versimpeld) een stof die ge nodig hebt om blij te worden.... ik denk dat teveel serotinen u eerder zal afleiden dan goed doen bij het leren. Neem anders een bol en zeg me de volgende dag uw resultaten :p

Ik denk dat de beste dieëten wat ongezondheid horen te bevatten...
*fruit om u fit te voelen (daar ge door te leren al minder lichamelijk bezig zijt)
*cola of chocolade, om glucosegehalte te verhogen (u hersenen gebruiken zowat 50% van uw ingenomen glucose) en wakkerder/blijer te voelen. Leren kan snel saai worden :p

metaphore
5 juni 2006, 13:20
hoe meer ge wilt leren hoe meer stof u hersenen moeten verwerken... het is normaal dat mensen met een job die constante concentratie vergt meer moeten slapen dan mensen die de ganse dag niks doen :unsure:

PS: serotinen is (heel erg versimpeld) een stof die ge nodig hebt om blij te worden.... ik denk dat teveel serotinen u eerder zal afleiden dan goed doen bij het leren. Neem anders een bol en zeg me de volgende dag uw resultaten :p

Ik denk dat de beste dieëten wat ongezondheid horen te bevatten...
*fruit om u fit te voelen (daar ge door te leren al minder lichamelijk bezig zijt)
*cola of chocolade, om glucosegehalte te verhogen (u hersenen gebruiken zowat 50% van uw ingenomen glucose) en wakkerder/blijer te voelen. Leren kan snel saai worden :p

onder het jaar toen ik nix deed heel de dag sliep ik toch wel meer :p
kwas slaap aan het opslagen voor tijdens de examens

mja konijn ik leer ook tot 1 uur normaal, en dan val ik direct in slaap
maar khad teveel koffie en cola gedronken waardoor ik niet kon slapen

+er zat een idiote mug >_<

GhO$T
5 juni 2006, 14:06

der is toch geen algemene regel die zegt dat je 8u moet slapen om uitgerust te zijn. Sommige hebben gewoon genoeg aan 5u en andere hebben 9u nodig... tis maar da ge zelf wat aanvoelt hoe het zit zeker.

Ik heb toch zeker 8u nodig om fris te zijn, maar als ik 10u slaap ben ik ook de rest van de dag lui; net hetzelfde als wanneer da gij 8u slaapt waarschijnlijk.

+er zat een idiote mug >_<
:angry: hier ook vannacht, 2 keer mij wakker gemaakt verdomme. Ma om 3u bennek opgestaan en heb ze kunnen doodslaan :woohoo:

Ferux
5 juni 2006, 14:56
Blokdag:

- opstaan: ik zoek een evenwicht tussen vroeg en laat zodat ik geen ontbijt hoef te eten (= tijdsverspilling) en toch niet teveel honger heb op de middag. Tegenwoordig is dat dus ongeveer 9.30.

- eten: niet veel verschil tegenover normaal, ik eet een stuk fruit (wat ik anders niet doe) en ik ontbijt niet.

- pauzes: 1 keer tussen het opstaan en het middageten, 1 keer tussen het middageten en het 4-uurtje, 1 keer tussen het 4-uurtje en 21u, en daarna eventueel nog eentje, valt te zien hoe laat ik leer. Tijdens de pauzes lees ik de krant is, speel ik een computerspelleke (dat doe ik anders nooit), ga ik is naar mijn grootouders of doe ik een toerke met de fiets.

- ontspanning: na 23.00 (varieert soms een beetje) zit m'n blokdag erop en ga ik naar ons jeugdhuis of naar ne kameraad, een paar pintjes drinken, eventueel wat smoren (meer tijdens de examens, dan kan ik alles is goed van me afzetten).

- slapen: vanaf 1 à 2u.

Dit is voor mij het ideaal recept en het heeft me nog geen enkel herexamen opgeleverd :).

Savage
5 juni 2006, 15:01
:rofl:

Ik hoop dat je hier toch eventjes sarcastisch bezig was want dat was niet wat hij bedoelde ^^

idd, ik vond het antwoord anders ook wel hilarisch ma zo naast de kwestie :D

_DKsissor_
5 juni 2006, 15:15
tuurlijk ben ik sarcastisch :lol:
of toch niet....:rofl:

Quilombo
5 juni 2006, 17:23
De meeste studenten zitten nu midden in hun blok of examens, mezelf incluis.

:offtopic: studeert gij nu nog altijd? ge hadt toch ne master productdesign (of wa was t)?

anywayz ... ik heb vooral moeite met op tijd opstaan en mijn pauzes niet te lang te maken, ik ga altijd naar een paar forums en eer ik alles daar gelezen heb is er soms een uur of soms twee voorbij :( vaak lees ik ook dingen da k normaal nie zou lezen, gewoon om nie verder te moeten leren :doh:

Bramboogie
5 juni 2006, 18:31
:offtopic: studeert gij nu nog altijd? ge hadt toch ne master productdesign (of wa was t)?

idd
mor ben nog nen master aant bij doen;
industrieel ingenieur: industrieel ontwerp
en heb nu de examens van het eerste jaar én het tweede jaar

daarna hou ik het wss voor bekeken voor voltijds onderwijs... zou dan enkel nog een postgraduaat ofzo doen

Ether
5 juni 2006, 18:33
Pfff, ik heb dus blijkbaar vrij veel slaap nodig, want hoewel ik gemiddeld toch tussen de 7 à 8u slaap per nacht, voelek mezelf echt moe :s

Avondland
5 juni 2006, 19:33
Ik heb niet echt de neiging veel te eten tijdens blok. Maar omdat ik meer thuis zit is het wel mogelijk dat ik meer in de kasten zit dan normaal. 2 cornetto's in een kwartier is dan doodnormaal. Maar het is zeker niet van de stress of concentratiestoornis.

DBK
5 juni 2006, 19:35
Pfff, ik heb dus blijkbaar vrij veel slaap nodig, want hoewel ik gemiddeld toch tussen de 7 à 8u slaap per nacht, voelek mezelf echt moe :ssame here

_DKsissor_
5 juni 2006, 21:11
ik kan gerust om 3 gaan slape en om half 6 terug opstaan voor een week of twee zonder me vermoeid te voelen. Die vermoeidheid komt latijd pas na een week ofzo eens ik terug een normaal slaappatroon krijg en dan zijn de examens al gedaan :d

ubernurd
5 juni 2006, 21:20
goed slapen is de boodschap: niet tot 5uurin dancing 'de vettige aap' staan jumpen, maar op tijd uw bed in en eveneens op tijd er uit.

Ook eet ik persoonlijk enorm veel tijdens de examens, maar da is vooral om toch maar eventjes van achter de boeken te zijn.

Shellshock
6 juni 2006, 22:17
Zoveel mogelijk suiker vermijden. Dat is slecht voor de concentratie (bij mij toch :p )