PDA

Volledige versie bekijken : ff een wiskunde vraagje

kermitdekikker
3 juni 2006, 19:06
sorry dat ik deze saaie thread start, maar ik heb wel een klein probleempje en ik weet er geen raad mee...

ik heb dinsdag een elektriciteits examen en ik moet een formule afleiden maar ik zie maar niet hoe je dit moet doen

R2 = R1 + [R1 x a x (T2 - T1)]

T2= ?

ik zou geen flauw idee hebben hoe ik dit moet berekenen ik heb wel de oplossing en deze luidt:

T2= [(R2 - R1) / (a x R1)] + T1

kan er iemand mij even bijsturen?
liefst voor dinsdag dan wel :)

Hellrabbit
3 juni 2006, 19:08
das toch gewoon T2 afzonderen? :/

Santa
3 juni 2006, 19:09
Als ge gewoon T2 moet afzonderen is da goed ze.. wiskundig gezien dan toch :p

boostah
3 juni 2006, 19:09
idd gewoon t2 afzonderen

Santa
3 juni 2006, 19:10
Idd haha :')
Kdacht dat da zijn oplossing was :p

Zedjah
3 juni 2006, 19:10
sorry dat ik deze saaie thread start, maar ik heb wel een klein probleempje en ik weet er geen raad mee...

ik heb dinsdag een elektriciteits examen en ik moet een formule afleiden maar ik zie maar niet hoe je dit moet doen

T2= ?

ik zou geen flauw idee hebben hoe ik dit moet berekenen ik heb wel de oplossing en deze luidt:

liefst voor dinsdag dan wel :)

R2 = R1 + [R1x a x(T2-T1)]
R2-R1 = R1 x a x (T2-T1)
(R2 - R1)/(R1 x a) = T2 - T1
[(R2-R1)/(R1 x a)] + T1 = T2

Da's nu toch enorm simpel? :/

iterums
3 juni 2006, 19:11

T2= ?

liefst voor dinsdag dan wel :) R2 = R1 + [R1 x a x (T2 - T1)]

==> R2 - R1 = R1 x a x (T2 - T1)

==> (R2-R1) / (R1 x a) = T2 - T1

==>..

Myst!Q
3 juni 2006, 22:24
Leren ze dan echt nix meer op school tegenwoordig ? :)

no_way2go
3 juni 2006, 22:27
int hoeveelste zit ge? :D

wlibaers
4 juni 2006, 00:17
Leren ze dan echt nix meer op school tegenwoordig ? :)

Toch wel, maar er kunnen altijd enkele moeilijke gevallen tussen zitten. En hier zie je natuurlijk alleen de probleemgevallen. Diegenen die het kunnen gaan het hier niet vragen.

Zedjah
4 juni 2006, 00:54
Date of Birth:
23/02/87
Negentien en dat niet kunnen oplossen? ;(

Darkness
4 juni 2006, 01:38
of om een beetje tegen te werken:

R1-R2+[R1 x a x (T2-T1)] = 0

R1-R2+aR1T2-aR1T1 = 0

aR1T2 = aR1T1+R2-R1

T2 = (aR1T1+R2-R1)/aR1

maar das dus hetzelfde ;)

(aR1T1+R2-R1)/aR1 = (R2-R1)/aR1 + T1
doe T1 rechts maal aR1 zodat alles op gelijke noemer staat, en schrap dan de noemers links en rechts (voor als ge mij niet gelooft ;))

Myst!Q
4 juni 2006, 10:35
Toch wel, maar er kunnen altijd enkele moeilijke gevallen tussen zitten. En hier zie je natuurlijk alleen de probleemgevallen. Diegenen die het kunnen gaan het hier niet vragen.

No offense maar zo een dingen leren ze in het 4de middelbaar al oplossen met behulp van de "x", bij mij was da toch zo, en aangezien de threadstarter even oud is moet hij dit zeker ook gezien hebben :)

Zedjah
4 juni 2006, 11:55
Pardon, dit leer je wel degelijk in het tweede middelbaar, of zelfs het eerste.

Dieleman_F
4 juni 2006, 12:01
In het vierde zit je toch al iets verder dan ontbinden in factoren :p

Zedjah
4 juni 2006, 12:06
Ontbinden in factoren is voornamelijk in 't derde, maar da moet je hier nog geeneens doen.

Myst!Q
4 juni 2006, 13:08

Nog erger dan :p

kermitdekikker
4 juni 2006, 14:03

Ik zou me dood moeten schamen, maar ik zit op het eerste jaar regentaat elektro mechanica + informatica (leraar)

hoe het komt dat ik dit niet ken...
laat me het zo zeggen, de laatste 3 jaar in het middelbaar waren wij om het nog zeer zacht uit te drukken "varkens" mijn studies waren mechanische vormings technieken (tso). De situatie was al zo erg dat de leraren geen les meer konden/wilde geven. idem dito voor elektriciteit... dus zoals je merkt ik heb een zeer grote achterstand :D .. en dat wil dan leerkracht worden ;)

achja, jullie hebben me geholpen! heel fel bedankt manne

ciao ciao

wlibaers
4 juni 2006, 21:06
No offense maar zo een dingen leren ze in het 4de middelbaar al oplossen met behulp van de "x", bij mij was da toch zo, en aangezien de threadstarter even oud is moet hij dit zeker ook gezien hebben :)

Ik geef soms les aan eerstejaarsstudenten aan de univ.

Daar kom je soms ook wel zo'n situaties tegen, waarbij je je afvraagt of hij wel beseft waar hij aan begonnen is.