PDA

Volledige versie bekijken : Studeren in het buitenland

horse_99
1 juni 2006, 01:27
Hallo iedereen,

Momenteel studeer ik aan de Katholieke Hogeschool Kempen (Geel), Bachelor Elektronica-ICT. Ik zit nu in het tweede en voorlaatste jaar.

Sinds ik naar de hogeschool ga, heb ik altijd al nagedacht over studeren in het buitenland. Daarom zou ik na mijn laatste jaar een Master opleiding willen volgen in het buitenland (Frankrijk of Engeland, een volledig jaar). Ik heb al informatie opgezocht over hoe het zit met de beurzen, maar meer weet ik nog niet. Zodra mijn laatste schooljaar begint, ga ik met iemand praten hierover op school.

Omdat studeren in het buitenland niet niks is, zou ik graag in contact willen komen met mensen die dit al eens gedaan hebben. Want ik denk dat je slaagkansen echt miniem zijn, als je er niet hard voor werkt (wat trouwens geldt voor iedere opleiding in de hogeschool, denk ik :)).

Hierbij doe ik een oproep naar deze mensen, om te luisteren naar hun ervaringen. Je kan mij toevoegen op MSN met *.*@*.*, gewoon e-mailen of reageren in deze thread :).

MVG, Kristof.

Avondland
1 juni 2006, 08:01
Wil ik ook doen, misschien in een van de Baltische staten of Zweden. Eerste vooral omdat de nieuwe markt in Oost-Europa belangrijk is en tweede vooral om de blonde vrouwen ... (maar toch ook voor de mogelijkheden dat het land te bieden heeft :p )

Maar dat is voorlopig nog toekomstmuziek

*Rebellion*
1 juni 2006, 09:10
twee goeie kameraden van mij hebben Erasmus gedaan dit jaar in Grenoble...
Redelijk moeilijk om les te volgen etc...(int frans eh ;))

MAAR!!! Erasmussers laten ze der (veel) makkelijker door...ge hebt zo van die erasmuspunten (gelijk buispunten) ...

Dus mijnen kameraden zijn er waarschijnlijk allemaal door ook al waren hun examens nie zo denderend...

qua beurzen ...ge krijgt geld voor uw onkosten te dekken eh ginder... (mah mss toch wat opzij leggen voor te feesten daar) (bier = redelijk duur in frankrijk) etc ...

Mah zeker een ervaring voor het leven!

Mah normaalgezien organiseert uw school zelf wel buitenlandse stage's of studeermogelijkheden. (allez veel scholen doen dat, dus ik veronderstel die van u ook). Ge moet er daar maar is achter vragen eh...

Hiapoe
1 juni 2006, 09:21
Ik heb een ander voorstel, dat misschien ook bij je mogelijkheden kan horen. Iets wat ik zelf namelijk gedaan heb:

Ik ben in juni 2004 afgestudeerd bachelor toegepaste informatica in Kortrijk.
1 oktober 2004 ben ik begonnen als IT helpdesk agent in Dublin voor HP (In die branche wel zorgen dat je B2B doet en niet in een callcenter voor particulieren!).
Op zich niet echt de meest interessante job, dat geef ik toe. Maar enorm snelle en goeie doorgroeimogelijkheden. EN, hier komt het belangrijkste: gratis training-track beginnende met Network+ certificaat, gevolgd door gelijk welke MCP's je wil doen (Windows 2000, 2003, MCSA, MCSE...) en allemaal voor niks!

Ondertussen zit ik terug in Belgie sinds 1 februari, werk nu in Brussel, een job die ik zonder mijn internationale buitenlandse ervaring nooit zou gekregen hebben.

Anyway, gelijk wat je doet, een jaartje studeren in het buitenland of een jaartje werken/studeren in het buitenland, ik raad het je zeker aan! Het is de moeite waard, en je moet het doen als je nog jong bent! Eenmaal je 30 bent met een gezin en kinderen of zo, moet je daar nier meer aan beginnen! Dus echt doen!!

Quilombo
1 juni 2006, 13:56
vaak zijn buitenlandse opleidingen minderwaardig, en krijg je dan als je bv. ginder een 16 haalt, er hier maar 14 of minder voor. die punten worden herleid naar wat je hier zou halen.

maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd doordat je op je cv kunt zetten dat je op erasmus bent geweest hoor ;)

virtualdude
1 juni 2006, 13:58
vaak zijn buitenlandse opleidingen minderwaardig, en krijg je dan als je bv. ginder een 16 haalt, er hier maar 14 of minder voor. die punten worden herleid naar wat je hier zou halen.

maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd doordat je op je cv kunt zetten dat je op erasmus bent geweest hoor ;)
mja
sommige buitenlandsystemen moet ge dan tijdens juniexamen al je vakken die je normaal zou volgen afleggen. :s

Nutteloos ihmo

horse_99
1 juni 2006, 14:35
I.v.m. met die buitenlandse stages: ik heb spijt dat ik hier niet voor heb gekozen. Vanaf augustus volg ik stage bij Siemens Herentals.

Eerst wilde ik met nog 4 andere mensen van mijn klas een SBP doen (Small Business Project, je "richt een eigen bedrijf op" en maakt zelf een product, i.p.v. stage te volgen in een bedrijf). In januari was ik de enigste die de examens heeft overleefd zonder buizen en sommigen van de andere 4 hadden buizen die ze al niet meer kunnen ophalen in juni (een 2 of 3 op 20 ophalen is niet compleet onmogelijk, maar hoeveel mensen kunnen 18 of 17 op 20 halen?). De zekerheid dat we nog samen gingen zijn voor het SBP tegen volgend jaar werd dus veel kleiner en begin april hebben we pas de knoop doorgehakt om geen SBP meer te doen.

Toen pas zijn we allemaal op zoek gegaan naar een gewone stage en het was toen al een beetje laat om nog een buitenlands stage te regelen, vond ik (mede omdat ik ook nog examens had in april).

Hier heb ik toch mijn twijfels over, tenzij je de opleiding zélf bedoelt, i.p.v. het buitenlands diploma dat je haalt? Want je kunt een buitenlands diploma toch gelijkwaardig laten verklaren bij de Vlaamse Commisie? Verbeter me als ik fout zit hoor :).

Anyway, gelijk wat je doet, een jaartje studeren in het buitenland of een jaartje werken/studeren in het buitenland, ik raad het je zeker aan! Het is de moeite waard, en je moet het doen als je nog jong bent! Eenmaal je 30 bent met een gezin en kinderen of zo, moet je daar nier meer aan beginnen! Dus echt doen!!

Groot gelijk, ik vindt het nu echt het moment om het maximum uit jezelf te halen, op gebied van studeren. Je zal het je achteraf zeker niet beklagen. Ik wil vooral naar Frankrijk/Engeland om de taal (beter) te kennen. Dit is iets wat niet alleen goed kan zijn voor je werk, maar ook voor andere dingen (handig voor op reis te gaan, aangezien men Frans/Engels spreekt in veel delen van de wereld) en ook voor de ervaring die je opdoet.

TippedTerox
1 juni 2006, 15:51
Ik ben van plan mijn stage in Dublin te doen, wou erasmus doen, maar dat ging blijkbaar niet meer ginder :( Wat zouden jullie doen als ik vb. volgend jaar direct een contract vastkrijg bij een grootbank of nog ga verder studeren voor een master opleiding (hetzij in Gent, hetzij in Wallonië of Rijsel = Fucam). Iemand die hier al ervaringen mee heeft ?

Elpenor
1 juni 2006, 20:31

Dat hangt enorm af naar welke universiteit/hoge school je gaat. Net als dat hier in België soms ook het geval is voor bepaalde richtingen. Over het algemeen worden landen als Spanje en Italië idd als makkelijker als hier ervaren, maar dat geldt zeker niet voor Scandinavische landen of Duitsland of Zwitserland ofzo.

Erasmus is hier volgens mij een beetje naast de kwestie, aangezien horse_99 afstudeert volgend jaar en dus niet meer op Erasmus kan gaan.

Studeren in het buitenland is een heel stuk duurder dan in België (voor sommige richtingen betaal je een paar duizend euro inschrijfgeld, zeker in Engeland) dus een beurs is wel hard nodig, tenzij je ouders alles willen betalen :). Buitenlandse ervaring wordt tegenwoordig wel enorm veel waard geacht op de arbeidsmarkt (heb ik van horen zeggen, aangezien ik zelf nog studeer heb ik hier geen ervaring mee) dus als je de kans hebt moet je dat zeker doen.
Over welke richtingen je precies kan volgen, kan je beter eens met iemand van je school gaan praten (aan de Ugent is er zowel een centrum voor studieloopbaanbegeleiding als een centrum voor internationale betrekkingen, maar ik weet niet of dat in Geel ook zo is, maar bij zo'n diensten kan je wel de nodige informatie krijgen denk ik.)

Quilombo
2 juni 2006, 00:07
ik zei dan ook vaak en niet altijd
sommigen moet echt es beter leren lezen ipv nutteloze troep te posten :sop:

=Dujosh=
8 juni 2006, 13:16
kan je enkel in je laatste jaar naar het buitenland gaan om te studeren ?

ik doe nu 1ste jaar industrieel ingenieur,
en wou wel naar het buitenland gaan,
maar moet ik dan wachten tot mijn 3de jaar bachelor ?
of 1ste jaar master ...

en krijg je een deel van je geld terug ( schoolbeurs ofzo ? )
Ga binnenkort eens docent aanspreken hiervoor, maar moest iemand dit me kunnen zeggen, zou het handiger zijn.

Tommaay
9 juni 2006, 13:40
Ik studeer in nederland, op de TU Delft en ach, het buitenland maakt nu niet zoveel verschil op je slagingspercentage hoor. Al onze boeken zijn in het Engels, maar daar wen je wel rap aan. Hangt gewoon af van jezelf wat je er voor doet :-).
Het lastige is gewoon dat je alles op afstand moet regelen vooraleer je naar daar trekt. Das gewoon wat de merde int begin.

=Dujosh=
9 juni 2006, 14:56
is het waar dat je alleen vakken mag nemen waar je goed op hebt gescoord in je vorig academiejaar ?
had gisteren wat info opgezocht, maar was niet super super duidelijk allemaal.

rabsi
10 juni 2006, 14:27
kan je enkel in je laatste jaar naar het buitenland gaan om te studeren ?

ik doe nu 1ste jaar industrieel ingenieur,
en wou wel naar het buitenland gaan,
maar moet ik dan wachten tot mijn 3de jaar bachelor ?
of 1ste jaar master ...

en krijg je een deel van je geld terug ( schoolbeurs ofzo ? )
Ga binnenkort eens docent aanspreken hiervoor, maar moest iemand dit me kunnen zeggen, zou het handiger zijn.

in u laatste jaar kunde naar buitenland gaan (ma ge moe dat al in u derde jaar aanvragen dan) je moet dan je masterproef in het buitenland doen... en sinds er een nieuwe regeling is moet je ook 10 studiepunten aan vakken volgen in het buitenland (en daar natuurlijk voor slagen) (vroeger moest je enkel masterproef daar doen, daarom is het iets moeilijker geworden om die dingen te regelen, en moet ge dat zeker op tijd aanvragen)

Avondland
11 juni 2006, 20:23
Al een paar mensen naar Dublin zo blijkt. Lijkt me wel leuk (Ierse cultuur, pittig taaltje, prachtige streken), maar wat zou je denken van een stage in bijvoorbeeld de Baltische Staten. Oost-europa biedt ook flink wat mogelijkheden met een sterke economische groei vooral in Estland.

Hiapoe
12 juni 2006, 09:30
Ik heb gewoon gewerkt in Dublin, niet gestudeerd dus (behalve de cursussen betaald door mijn werk natuurlijk...). Ik weet dus niet echt waar je daar best voor naartoe gaat. Maar eerlijk gezegd, weet ik niet of de kwaliteit van het onderwijs in de oost europese landen afdoende is...
Stel jezelf voor dat je een recruiter bent in een bedrijf, en er komt iemand die zegt dat hij afgestudeerd is in Albanie of Slovenie... Jaja, buitenlandse ervaring en flexibiliteit, maar wat is dat diploma dan waard? Dan kies je beter voor echte erkende universiteiten/hoge scholen imo.
En dat er daar sterke economische groei is, dat klopt... maar het onderwijs heeft daar nog een lange weg te gaan hoor. Daar je eerste job gaan doen als buitenlandse ervaring, ja dat zou ik wel aanraden. Maar afstuderen daar in Oost Europa... nee, dat zou ik niet doen...

andre21
5 september 2007, 12:52
ik heb stage gelopen in oxford, het is echt hartstikke leuk om te doen. ik heb het enorm naar mij zin gehad daar. als je interesse hebt zou je hier even kunnen kijken voor een beetje informatie http://oxford.stages-in-uk.com/

pit24
5 september 2007, 15:49
Al een paar mensen naar Dublin zo blijkt. Lijkt me wel leuk (Ierse cultuur, pittig taaltje, prachtige streken), maar wat zou je denken van een stage in bijvoorbeeld de Baltische Staten. Oost-europa biedt ook flink wat mogelijkheden met een sterke economische groei vooral in Estland.

Ben je er al geweest? Ik wel, en alleen de hoofdstad is nog te doen, de rest is platteland/marginaal/... Het is niet omdat de economiesch groei van een land 10% is, dat het er al goed is, of dat ze op het zelfde niveau gaan komen als ons.

Het was erg leuk om er Twee weken rond te trekken, maar willen studeren: NOOIT.