PDA

Volledige versie bekijken : Informatica

zamx
30 mei 2006, 21:18
Ik zen van plan om Informatica te studeren in Diepenbeek. Kan iemand er mij zeggen hoe het daar is, hoe de lessen zijn enzo en wat nu de grote verschillen zijn tussen de studies informatica Alg. en ICT ?

jan1978
31 mei 2006, 16:34
Kzou in elk geval niet in de Xios (vroeger HL) gaan, docenten kunnen geen les geven daar (de meesten zijn dan ook geen leerkracht van opleiding). Nadruk ligt op java, java en nog eens java, tot het uw oren uitkomt. Praktisch zijt ge ook niks aan die opleiding want ik heb nooit een stuk hardware vastgehad, laat staan een pc in elkaar gestoken op die school. Als ge zoals ik daar uit uzelf al geen interesse voor hebt zult ge het op die school zeker niet leren.

Voor de rest krijgt ge een hoop Oracle (int laatste jaar fijn admin commands vanbuite blokken), wat progress en .NET omgeving, verder algemene vakken zoals talen, wiskunde, html, etc.

Als ik u was probeerde ik unief of KHLIM, of trok ik naar Leuven want Diepenbeek als studentenstad is 3 keer niks.

Darkness
1 juni 2006, 10:19
ik doe dat nu. het grote verschil is dat algemeen een stuk wiskundiger en algoritmisch gericht is dan ict.
vakken voor ict:
java, wiskunde1, informaticawerktuigen1, c, wiskunde2, informaticawerktuigen2, computerarchitectuur, microprocessoren, inleiding webtechnologie, humane aspecten van informatica.
vakken voor algemeen:
java, wiskunde1, informaticawerktuigen1, c, wiskunde2, databases, computerarchitectuur, microprocessoren, besliskunde(wiskunde dus), humane aspecten van informatica.

ik verkoop btw cursussen van wiskunde1, wiskunde2, computerarchitectuur, microprocessoren en humane aspecten van informatica voor halve prijs ofzo. pm:)

Rutger
1 juni 2006, 10:27
Ik heb informatica gestudeerd in KDG in Antwerpen. Heb daar zeer goede opleiding gehad en leerkrachten die zeer duidelijk wisten over wat ze het hadden.

Eerste jaar is vrij algemeen : C, Java, Webdesign, wat theorievakken en wiskunde (6 weken)

Vanaf het 2de jaar maak je een keuze naar welke richting je het meeste ligt. Als je de school nog niet hebt vastgelegd zou ik daar toch eens gaan informeren. Karel de Grote heeft ook een zeer goed statuut en dit werkt alleen maar in je voordeel als dit op je CV staat.

Wundagore
1 juni 2006, 10:40
Student XIOS 1ste jaar TI meld zich aan :p

zo slecht vind ik het daar nog niet.
eerste jaar veel nadruk op programmeren en database administratie

de hardware vakken worden vrij theoretisch aangepakt buiten de oefeningen in assembler / Qbasic
we hebben wel al pc onderdelen mogen vervangen maar een volledige pc in elkaar steken nog niet aangezien daar de tijd niet voor zou zijn met een hele klas.

ps Niet bedoelt als flame hoor eerder een vraag: als informatica u van het begin niet interesseert waarom het dan volgen?

den Acid Burn
1 juni 2006, 10:41
Kzou in elk geval niet in de Xios (vroeger HL) gaan, docenten kunnen geen les geven daar (de meesten zijn dan ook geen leerkracht van opleiding). Nadruk ligt op java, java en nog eens java, tot het uw oren uitkomt. Praktisch zijt ge ook niks aan die opleiding want ik heb nooit een stuk hardware vastgehad, laat staan een pc in elkaar gestoken op die school. Als ge zoals ik daar uit uzelf al geen interesse voor hebt zult ge het op die school zeker niet leren.

Voor de rest krijgt ge een hoop Oracle (int laatste jaar fijn admin commands vanbuite blokken), wat progress en .NET omgeving, verder algemene vakken zoals talen, wiskunde, html, etc.

Als ik u was probeerde ik unief of KHLIM, of trok ik naar Leuven want Diepenbeek als studentenstad is 3 keer niks.

jammer voor jou dat je misschien nooit les gehad hebt van competente leerkrachten gelijk Johan Cleuren, Kris Hermans, Patrick Gonnissen.
Als je graag met hardware bezig bent zijn daar sprecifieke richtingen voor te vinden.
Als ge dat niet kunnen vindt dat er veel moet programmeren in toegepaste informatica dan hebt ge u niet goed geinformeerd in die richting imo.

btw alle klotevakken gelijk progress, loyus notes enzo zijn ondertussen afgeschaft.
jammer genoeg heb ik die nog wel gehad :(

infeKted
1 juni 2006, 10:44
Ik volg Toegepaste Informatica aan de PHL in Hasselt. Denk dat dit zowat hetzelfde is als XIOS in Diepenbeek alleen dat er met laptops gewerkt wordt ipv vaste pc's. Ikzelf vind dit handiger maar dat moet je zelf maar bepalen. :)

Eerste jaar vooral Java, .NET, Oracle SQL, bedrijfsmanagement en een beetje wiskunde en talen (engels, frans). Hardware is basis, alles theoretisch maar we mochten wel een pc bijna volledig in elkaar zetten.

Quilombo
1 juni 2006, 13:53
Karel de Grote heeft ook een zeer goed statuut en dit werkt alleen maar in je voordeel als dit op je CV staat.

webdesign is er anders wel om te huilen.. frames, frontpage, .. :wtf:

over 't algemeen vind ik khl toch beter voor ti hoor

@ threadstarter: dude gebruik de search eens, hier zijn al duizenden threads over geweest .. :eek:

Buncia
19 januari 2011, 21:19
Hi, k zou graag wa info hebbe over IB, kga nu na 2de jaar Aso Moderne wetenschappe, myn resultate zyn meestal rond de 70-80% .. kzou graag IB doen maar ik heb nog nooit informatica lessen gehad en hb schrik da k na IB zou overstappe en da t me nie bevalt,
als voorbereidings richting wil k Handel-Talen doen, zou iemand my wat info geven wat IB eigelyk bevat, kweet wel da t over computer, enzo gaat, HTML, java enzoo .. ma heel veel weet k ervan nie ..
en voorda k na TSO overstap wil k eigelyk meer te weten moeten komen zoda k geen spijt ga kryge da k na tso ben gegaan, want er is dan geen terugkeer naar Aso :(

stinky
19 januari 2011, 21:41
Hi, k zou graag wa info hebbe over IB, kga nu na 2de jaar Aso Moderne wetenschappe, myn resultate zyn meestal rond de 70-80% .. kzou graag IB doen maar ik heb nog nooit informatica lessen gehad en hb schrik da k na IB zou overstappe en da t me nie bevalt,
als voorbereidings richting wil k Handel-Talen doen, zou iemand my wat info geven wat IB eigelyk bevat, kweet wel da t over computer, enzo gaat, HTML, java enzoo .. ma heel veel weet k ervan nie ..
en voorda k na TSO overstap wil k eigelyk meer te weten moeten komen zoda k geen spijt ga kryge da k na tso ben gegaan, want er is dan geen terugkeer naar Aso :(

:offtopic: Het verbaast me toch steeds hoe onduidelijk de jeugd van tegenwoordig schrijft. Ofjah, ik ben ook nog altijd jeugd, maar zo heb ik nooit leren schrijven.

Buncia
19 januari 2011, 23:32
:offtopic: Het verbaast me toch steeds hoe onduidelijk de jeugd van tegenwoordig schrijft. Ofjah, ik ben ook nog altijd jeugd, maar zo heb ik nooit leren schrijven.

haha :D excuses :) .. ik zal het nog eens CORRECT typen als je het niet begrepen hebt? :D:D:$

Diogenes
20 januari 2011, 00:48
edit: sorry, verkeerde topic

Buncia
20 januari 2011, 17:10
Niemand die mij wat kan vertellen over IB ? :(

NielsR
20 januari 2011, 17:16
webdesign is er anders wel om te huilen.. frames, frontpage, .. :wtf:

over 't algemeen vind ik khl toch beter voor ti hoor

over geweest .. :eek:

Ik vraag me af waar jij u op baseert? Op KdG webapplicaties in het eerste jaar is gewoon pure HTML, CSS en JavaScript en ze gebruiken daar Aptana als IDE. Echt geen frontpage, en als je frames gebruikt in je project dan mocht je het al afbollen op je examen was een van de voorwaarden zelfs... .
En opzich TI is niet echt een richting voor webdesing daarvoor kan je beter MCT gaan doen, het gaat hem wel dat je HTML, CSS en JavaScript en Server Side kunt programmeren.

En opzich is KdG geen slechte school, heb me ook eerst goed geïnformeerd bij mensen die in de sector werken. En docenten zijn ook sympathiek en ge voelt u daar echt geen nummerke bij, nu kan ik niet praten over die mensen die achter in de klas gaan zitten gamen maar die zijn er gelukkig na het eerste er al uit :D.

Buncia
20 januari 2011, 18:08
Hallo, ik zou graag wat informatie willen hebben over IB (informaticabeheer),
Ik ga nu naar de 2de jaar van de eerste graad -Aso Moderne wetenschappen,
mijn resultaten zijn meestal rond de 70-80% ..
Ik zou graag IB doen maar ik heb nog nooit informatica lessen gehad en
heb schrik dat ik naar IB zou overstappe en dat het me niet bevalt,
als voorbereidings richting wil k Handel-Talen doen, zou iemand mij wat informatie geven wat IB eigenlijk bevat, ik weet wel dat het HTML, JaVA, EXCEL enz is.. maar heel veel weet ik er niet van..
voordat ik naar TSO overstap wil k eigenlijk meer te weten moeten komen zodat ik geen spijt zal krijge da ik naar TSO ben overgestapt, want er is dan geen terugkeer meer naar Aso :(:( .. heb echt hulp nodig, ..kan iemand mij aub wat meer uitleg geven?

alvast bedankt ! ..groetjess

timdeb
20 januari 2011, 18:49
Je bent er wel vroeg bij, binnen 4 jaar wil je misschien eerder voor tandarts gaan ...

Blijf maar in ASO en probeer meer de wiskundige kant uit te gaan, de richtingen met 3u-wiskunde beperken je mogelijkheden enorm.

stinky
20 januari 2011, 19:19
Hallo, ik zou graag wat informatie willen hebben over IB (informaticabeheer),
Ik ga nu naar de 2de jaar van de eerste graad -Aso Moderne wetenschappen,
mijn resultaten zijn meestal rond de 70-80% ..
Ik zou graag IB doen maar ik heb nog nooit informatica lessen gehad en
heb schrik dat ik naar IB zou overstappe en dat het me niet bevalt,
als voorbereidings richting wil k Handel-Talen doen, zou iemand mij wat informatie geven wat IB eigenlijk bevat, ik weet wel dat het HTML, JaVA, EXCEL enz is.. maar heel veel weet ik er niet van..
voordat ik naar TSO overstap wil k eigenlijk meer te weten moeten komen zodat ik geen spijt zal krijge da ik naar TSO ben overgestapt, want er is dan geen terugkeer meer naar Aso :(:( .. heb echt hulp nodig, ..kan iemand mij aub wat meer uitleg geven?

alvast bedankt ! ..groetjess

Proficiat met de tekst :p.
Ik zou wetenschappen blijven doen. Voor informatica richtingen is wiskunde, zoals in zoveel richtingen, toch één van de belangrijkste zaken. Dus een richting als Handel-Talen is zeker niet aan te raden.

Buncia
20 januari 2011, 19:46
Je bent er wel vroeg bij, binnen 4 jaar wil je misschien eerder voor tandarts gaan ...

Blijf maar in ASO en probeer meer de wiskundige kant uit te gaan, de richtingen met 3u-wiskunde beperken je mogelijkheden enorm.

Ja maar ik heb nu bij wetenschappen 4u wiskende, en als ik handel talen doe heb ik ook 4u wiskunde, en k denk niet dat da zo verschilt? :help:

Buncia
20 januari 2011, 19:47
Proficiat met de tekst :p.
Ik zou wetenschappen blijven doen. Voor informatica richtingen is wiskunde, zoals in zoveel richtingen, toch één van de belangrijkste zaken. Dus een richting als Handel-Talen is zeker niet aan te raden.

Hahah bedankt stinky ...
Maar ik heb op vele schoolsites gelezen dat handel talen een goede voorbereidings richting is .. maar k weet het niet zeker, ..

stinky
20 januari 2011, 19:51
Ik ben er toch voor 100% zeker van dat wiskunde veel belangrijker is dan talen. Ik vraag me trouwens af hoe die sites erop komen om te zeggen dat een richting die zich focust op talen een betere voorbereiding is voor een wiskundige richting, dan een wiskundige richting zelf.

Buncia
20 januari 2011, 20:03
Ik ben er toch voor 100% zeker van dat wiskunde veel belangrijker is dan talen. Ik vraag me trouwens af hoe die sites erop komen om te zeggen dat een richting die zich focust op talen een betere voorbereiding is voor een wiskundige richting, dan een wiskundige richting zelf.

het moet niet persee talen zijn :) .. normaal -handel gaat ook, maar talen zijn ook n beetje belangrijk .. ofniet soms? xd :)
en ik heb toch evenveel uren wiskunde als nu .. alleen heb ik minder uren van algemene vakken, zoals aardr, gesch, fys., enz..

stinky
20 januari 2011, 20:07
Talen, wrm zouden die belangrijk zijn als je iets in de informatica wil doen? Een beetje Engels mss, maar niet het soort Engels dat je in Handel-Talen krijgt.

Buncia
20 januari 2011, 20:09
Talen, wrm zouden die belangrijk zijn als je iets in de informatica wil doen? Een beetje Engels mss, maar niet het soort Engels dat je in Handel-Talen krijgt.

hmm .. ja maar mijn bedoeling is Handel doen, maakt niet uit handel talen of gewn handel, ..
als k handel doe krijg ik 3u informatica, en 4u wiskunde .. kvind da wel ideaal? ..
want als ik volgend jaar blijf wetenschappen doen krijg ik ook 4u wiskunde .. maar dan 1u informatica? .. :x

tha_rippa1be
20 januari 2011, 20:11
Ik vraag me af waar jij u op baseert? Op KdG webapplicaties in het eerste jaar is gewoon pure HTML, CSS en JavaScript en ze gebruiken daar Aptana als IDE. Echt geen frontpage, en als je frames gebruikt in je project dan mocht je het al afbollen op je examen was een van de voorwaarden zelfs... .
En opzich TI is niet echt een richting voor webdesing daarvoor kan je beter MCT gaan doen, het gaat hem wel dat je HTML, CSS en JavaScript en Server Side kunt programmeren.

En opzich is KdG geen slechte school, heb me ook eerst goed geïnformeerd bij mensen die in de sector werken. En docenten zijn ook sympathiek en ge voelt u daar echt geen nummerke bij, nu kan ik niet praten over die mensen die achter in de klas gaan zitten gamen maar die zijn er gelukkig na het eerste er al uit :D.
Check de datum, dit is een thread van 5 jaar oud. Aptana bestond toen +- 1 jaar en zal nog lang zo bekend niet geweest zijn.
Een veredelde kladblok als Scite heeft trouwens toch mijn voorkeur om html/js te coden :)

Ja maar ik heb nu bij wetenschappen 4u wiskende, en als ik handel talen doe heb ik ook 4u wiskunde, en k denk niet dat da zo verschilt? :help:
Als het mogelijk is zou ik zelfs voor een richting gaan met meer dan 4 uur wiskunde. Het hangt er vanaf wat je er na nog wilt gaan doen natuurlijk. (Dacht dat ze 5 uur wiskunde beschouwden als "net genoeg" om te starten aan de univ dacht ik.)
Ik heb zelf eerst IB gedaan, dan hogeschool TI en nu bezig aan een schakeljaar naar master op de univ.
Voor hogeschool is IB net voldoende qua wiskunde en hebt ge zeker een goede voorbereiding qua programmeren.

Als ge na u middelbaar naar univ wilt gaan ipv hogeschool is het echt wel zeer belangrijk een goede wiskunde basis te hebben.
Het is zeker mogelijk om uit IB naar de univ te gaan natuurlijk maar ge gaat een pak harder moeten werken aan u wiskunde. Dus beter nu de wiskunde leren over de aantal jaar dat ge nog in het secundair zit dan heel die boel in 1 jaar op de univ nog te moeten bijleren imo.

Mocht ge kiezen om ASO te blijven verder doen zou ik u wel zeker aanraden om al op u eigen te leren programmeren in u vrije tijd.
Hell, sowieso al, zelfs mocht ge IB gaan doen.
Vroeg beginnen hiermee is vrij belangrijk.

Buncia
20 januari 2011, 20:13
Check de datum, dit is een thread van 5 jaar oud. Aptana bestond toen +- 1 jaar en zal nog lang zo bekend niet geweest zijn.
Een veredelde kladblok als Scite heeft trouwens toch mijn voorkeur om html/js te coden :)

Als het mogelijk is zou ik zelfs voor een richting gaan met meer dan 4 uur wiskunde. Het hangt er vanaf wat je er na nog wilt gaan doen natuurlijk. (Dacht dat ze 5 uur wiskunde beschouwden als "net genoeg" om te starten aan de univ dacht ik.)
Ik heb zelf eerst IB gedaan, dan hogeschool TI en nu bezig aan een schakeljaar naar master op de univ.
Voor hogeschool is IB in het technisch net voldoende qua wiskunde en hebt ge zeker een goede voorbereiding qua programmeren.

Als ge na u middelbaar naar univ wilt gaan ipv hogeschool is het echt wel zeer belangrijk een goede wiskunde basis te hebben.
Het is zeker mogelijk om uit IB naar de univ te gaan natuurlijk maar ge gaat een pak harder moeten werken aan u wiskunde. Dus beter nu de wiskunde leren over de aantal jaar dat ge nog in het secundair zit dan heel die boel in 1 jaar op de univ nog te moeten bijleren imo.

Mocht ge kiezen om ASO te blijven verder doen zou ik u wel zeker aanraden om al op u eigen te leren programmeren in u vrije tijd.
Hell, sowieso al, zelfs mocht ge IB gaan doen.
Vroeg beginnen hiermee is vrij belangrijk.

hmm .. ik ben nu pas 2de jaar van 1ste graad, zou ik dan tot 4de economie wiskunde doen denk je? .. of maakt het niet uit dat ik naar handel ga?
Want ik wil beslist informatica doen. .

tha_rippa1be
20 januari 2011, 20:19
hmm .. ik ben nu pas 2de jaar van 1ste graad, zou ik dan tot 4de economie wiskunde doen denk je? .. of maakt het niet uit dat ik naar handel ga?
Want ik wil beslist informatica doen. .

Wat wilt ge na u secundair doen?

Informatica?
Dat betekent hoe meer wiskunde voorkennis hoe beter (TSO of ASO maakt niet uit, ke kunt in principe ook IW in TSO gaan doen en dan zult ge ook een goede voorbereiding daarop hebben.), en in u vrije tijd veel met programmeren bezig zijn. (zoals ik al eerder zei, 5+ uur wisk aanbevolen voor univ)

Iets economisch?
Dan start ge beter een nieuwe thread om te vragen welke voorbereidende richtingen ge best neemt want van economie ken ik niks.

timdeb
20 januari 2011, 20:19

Eerst en vooral is er een enorm niveauverschil tussen beiden. Bovendien blijft het bij 4u wiskunde in 3e graad, bij handel dan wel te verstaan.

In de 3e graad ASO heb je de keuze tussen wetenschappen-wiskunde 8u/6u en wetenschappen-talen 6u (of moderne talen wiskunde). Je wiskundig inzicht wordt hier veel meer aangesproken dan bij Handel. Alle mogelijkheden voor hogere studies blijven ook open indien je deze weg volgt.

Buncia
20 januari 2011, 20:23
Wat wilt ge na u secundair doen?

Informatica?
Dat betekent hoe meer wiskunde voorkennis hoe beter (TSO of ASO maakt niet uit, ke kunt in principe ook IW in TSO gaan doen en dan zult ge ook een goede voorbereiding daarop hebben.), en in u vrije tijd veel met programmeren bezig zijn.

Iets economisch?
Dan start ge beter een nieuwe thread om te vragen welke voorbereidende richtingen ge best neemt want van economie ken ik niks.

pff.. kweet het niet, IB kun je pas 3de graad doen xd .. ik zit pas 1ste graad..
ik heb wat raad nodig .. zou ik nu tot 4de jaar ASO wiskunde doen?
of zal ik al 3-4 de jaar handel doen voor het voorbereiden op informatica? ..

Buncia
20 januari 2011, 20:24
Eerst en vooral is er een enorm niveauverschil tussen beiden. Bovendien blijft het bij 4u wiskunde in 3e graad, bij handel dan wel te verstaan.

In de 3e graad ASO heb je de keuze tussen wetenschappen-wiskunde 8u/6u en wetenschappen-talen 6u (of moderne talen wiskunde). Je wiskundig inzicht wordt hier veel meer aangesproken dan bij Handel. Alle mogelijkheden voor hogere studies blijven ook open indien je deze weg volgt.

Ja maar ik ben van plan om 3de graad informatica te doen =) .. myn probleem is -> welke richting moet ik ervoor studerenn?? . :s:s

tha_rippa1be
20 januari 2011, 20:29
Ja maar ik ben van plan om 3de graad informatica te doen =) .. myn probleem is -> welke richting moet ik ervoor studerenn?? . :s:s

Dus ge gaat sowieso IB doen?
Da's het zelfde zeggen als ik wil later in een pc winkel werken als pc-reparateur of verkoper ofzo...
(van de veronderstelling uitgaande dat ge geen hogere studies doet.)

Ge moet niet naar die laatste paar jaar secundair zien, ge moet zien wat ge daarna wilt gaan doen als hoger onderwijs.

Als ge echt perse IB wilt doen maakt het niet uit wat ge doet.
Ik kwam van electro technieken, de laagste tak van technisch.

Buncia
20 januari 2011, 20:34
Dus ge gaat sowieso IB doen?
Da's het zelfde zeggen als ik wil later in een pc winkel werken als pc-reparateur of verkoper ofzo...
(van de veronderstelling uitgaande dat ge geen hogere studies doet.)

Ge moet niet naar die laatste paar jaar secundair zien, ge moet zien wat ge daarna wilt gaan doen als hoger onderwijs.

Als ge echt perse IB wilt doen maakt het niet uit wat ge doet.
Ik kwam van electro technieken, de laagste tak van technisch.

Yaa da bedoel ik nou !! :D .. ik wil 3de graad ZEKER IB doen .. maakt da nu uit of ik van aso kom of van handel ?? ..

tha_rippa1be
20 januari 2011, 20:38
Yaa da bedoel ik nou !! :D .. ik wil 3de graad ZEKER IB doen .. maakt da nu uit of ik van aso kom of van handel ?? ..

Als ge in computers geïnteresseerd zijt gaat dat ni veel uitmaken.
Interesse > kennis in die richting.

Ik raad u toch aan wat verder na te denken dan enkel de laatste 2 jaar secundair.

Bv202
20 januari 2011, 20:40
IB is een nutteloze richting. Blijf in ASO als je de mogelijkheid hebt.

Buncia
20 januari 2011, 20:43
Als ge in computers geïnteresseerd zijt gaat dat ni veel uitmaken.
Interesse > kennis in die richting.

Ik raad u toch aan wat verder na te denken dan enkel de laatste 2 jaar secundair.

hmm .. denkt ge da et beter is da k tot 4de aso wiskunde doe? ..

tha_rippa1be
20 januari 2011, 20:44

Het is een goede voorbereiding voor TI op hogeschool als ge weet dat ge na de hogeschool direct wilt gaan werken.
Zelfs beter dan ASO in dat geval imo, veel wiskunde gaat ge ni nodig hebben maar wel alle andere praktische dingen die ge in de hogeschool ziet zoals een inleiding tot netwerken, programmeren, UML, ...

Als ge nog niet zeker zijt dat ge hogeschool+werken gaat doen is het wel best gewoon zo veel mogelijk voor te bereiden op univ.

hmm .. denkt ge da et beter is da k tot 4de aso wiskunde doe? ..
Als ge nog niet weet wat ge na het secundair wilt gaan doen wel ja.

Buncia
20 januari 2011, 20:45

Mogelijkheid heb ik wel .. tot nu toe heb ik goede cijfers gehaald.. meestal boven de 70% .. maar ookal heb je altijd 90% .. zonder interesse is dat niks ;)

Buncia
20 januari 2011, 20:46
Het is een goede voorbereiding voor TI op hogeschool als ge weet dat ge na de hogeschool direct wilt gaan werken.
Zelfs beter dan ASO in dat geval imo, veel wiskunde gaat ge ni nodig hebben maar wel alle andere praktische dingen die ge in de hogeschool ziet zoals een inleiding tot netwerken, programmeren, UML, ...

Als ge nog niet zeker zijt dat ge hogeschool+werken gaat doen is het wel best gewoon zo veel mogelijk voor te bereiden op univ.

hmm .. je zei probeer op je vrije tijd te programeren .. maar zoals k zei ben maar 14 xd .. heb je mss een site fso waar ik uitleg krijgg en waa kan leren?? ..

tha_rippa1be
20 januari 2011, 20:47
hmm .. je zei probeer op je vrije tijd te programeren .. maar zoals k zei ben maar 14 xd .. heb je mss een site fso waar ik uitleg krijgg en waa kan leren?? ..

En dan? Ik ben begonnen toen ik in het 3e middelbaar zat (veel te laat naar mn goesting, dan pas toegang gekregen tot de pc..)
Als ik zo lees zijn er veel die voor hun 10 begonnen zijn zelfs.

Ik ga u in PM wat links sturen. (kan ff duren, moet wat dingen uploaden)

Buncia
20 januari 2011, 20:54
En dan? Ik ben begonnen toen ik in het 3e middelbaar zat (veel te laat naar mn goesting, dan pas toegang gekregen tot de pc..)
Als ik zo lees zijn er veel die voor hun 10 begonnen zijn zelfs.

Ik ga u in PM wat links sturen. (kan ff duren, moet wat dingen uploaden)

Okee :) heel fel bedankt ..
Dus het maakt niet veel uit of ik nu handel doe of aso blijf doen ? ..
En nog een klein vraagje, hoelang moet je hogeschool doen of wat dat ook mag zijn?? xd
:) .. en wat kan je dan eigenlijk allemaal worden.??

JohnnyricoMC
20 januari 2011, 21:04
En nog een klein vraagje, hoelang moet je hogeschool doen of wat dat ook mag zijn?? xd
:) .. en wat kan je dan eigenlijk allemaal worden.??

Een bacheloropleiding zoals je in hogescholen vind, is 3 jaar. Ik doe dat in KHLeuven (tip: ga elders, het valt hier nogal tegen). Een universitaire Masteropleiding is 4 jaar. Ge kunt specialisatierichtingen kiezen in verscheidene bedrijfstakken.

Ik heb tem 4e middelbaar ASO gedaan, dan informaticebeheer. In die 2 jaar informaticabeheer meer nuttige kennis vergaard dan in 4 jaar ASO. De enige reden waarom IB als TSO geklasseerd is, is omdat er in het leerplan doorgaans geen wetenschapsvakken zijn.(chemie, fysica, bio)

tha_rippa1be
20 januari 2011, 21:07
En nog een klein vraagje, hoeland moet je hogeschool doen of wat dat ook mag zyn :) .. en welke richting kun je dan volgen?
Hogeschool is 3 jaar. Dat bereid u voor om daarna direct te beginnen werken.
Dat is vooral programmeren en een deel software engineering (hoe een programma goed in een steken zodat ge er makkelijk wijzigingen aan kunt doen)
Ge hebt daar normaal 3 keuzerichtingen in:

Applicatieontwikkeling: vooral programmeren, in de KdG had ge dan ook nog eens de keuze tussen multimedia applicaties(front-end) en Bedrijfsapplicaties (backend)
trek u nog ni veel aan van dat verschil.
Softwaremanagement: minder programmeren, meer het project beheren, ook meer software engineering.
Systeem- en Netwerkbeheer: beheren van servers en netwerken

Wat ge daar later allemaal mee kunt doen kunt ge afleiden van het geen er achter elke richting staat.

Buncia
20 januari 2011, 21:10
Een bacheloropleiding zoals je in hogescholen vind, is 3 jaar. Ik doe dat in KHLeuven (tip: ga elders, het valt hier nogal tegen). Een universitaire Masteropleiding is 4 jaar. Ge kunt specialisatierichtingen kiezen in verscheidene bedrijfstakken.

Ik heb tem 4e middelbaar ASO gedaan, dan informaticebeheer. In die 2 jaar informaticabeheer meer nuttige kennis vergaard dan in 4 jaar ASO. De enige reden waarom IB als TSO geklasseerd is, is omdat er in het leerplan doorgaans geen wetenschapsvakken zijn.(chemie, fysica, bio)

.. zou ik dan ook tot 4de Aso blijven doen?? .. of maakt het niet uit?

Buncia
20 januari 2011, 21:11
Dat is vooral programmeren en een deel software engineering (hoe een programma goed in een steken zodat ge er makkelijk wijzigingen aan kunt doen)

Applicatieontwikkeling: vooral programmeren, in de KdG had ge dan ook nog eens de keuze tussen multimedia applicaties(front-end) en Bedrijfsapplicaties (backend)
Softwaremanagement: minder programmeren, meer het project beheren, ook meer software engineering.

Wat ge daar later allemaal mee kunt doen kunt ge afleiden van het geen er achter elke richting staat.

Amai sè .. veel heb k er NU niet van begrepen xd .. maar hopelijk later wel :D:);) .. ebt ge de sites doorgestuurd of ben j nog bezig? =)

Lefky
20 januari 2011, 21:16

ik doe da nu...
het programmeren valt in het begin wel zwaar
maar als je er echt wat voor werkt begint het na een tijdje wel te lukken (bij mij toch ^^)
wiskunde is in mijn richting (hogent) minder belangrijk, talen heb je ook nog maar ook weer minder belangrijk

als voorkennis heb ik ASO wetenschappen talen gedaan
en momenteel heb ik goede punten ;)

JohnnyricoMC
20 januari 2011, 21:20
.. zou ik dan ook tot 4de Aso blijven doen?? .. of maakt het niet uit?
Die keuze is volledig aan u, ik heb eerst 2 jaar Latijn gedaan, dan wetenschappen-wiskunde en dan Informaticabeheer. Wat ge in IB leert is wel een geweldige basis voor de hogeschool, wat mijn inziens wel van pas komt.

Hogeschool is sowieso veel werken, projectjes, portfolio,...

Bv202
20 januari 2011, 21:20

Hangt van de school af hoor. Ik heb in die 2 jaar echt niets deftigs gezien. Programmeren bestond uit oefeningen overtypen en webdesign was Frontpages, liefst met frames.

Het is wel degelijk een volwaardige TSO-richting want alle vakken waren een heel pak makkelijker tegenover ASO. Qua economie kreeg ik in 't zesde ongeveer hetzelfde als in het derde middelbaar ASO en bij algemene vakken zoals aardrijkskunde kregen wij in even veel uren dezelfde onderwerpen als de ASO-richtingen, alleen 3x minder uitgebreid.

Informaticabeheer bereid je trouwens helemaal niet goed voor op het hoger onderwijs. In TI begint men vanaf 0 en diegenen die van ASO komen hebben echt geen achterstand tegenover IB'ers bij ons. Ik heb cursussen programmeren uit de richting IB gezien van andere scholen (waar de richting toch iets deftiger was dan bij ons) en je even in de vakantie bezig houden met programmeren is nuttiger dan 2 jaar IB volgen.

Voor de OP: Blijf in ASO, met voorkeur een richting met veel wiskunde.

JohnnyricoMC
20 januari 2011, 21:26
Informaticabeheer bereid je trouwens helemaal niet goed voor op het hoger onderwijs. In TI begint men vanaf 0 en diegenen die van ASO komen hebben echt geen achterstand tegenover IB'ers bij ons. Ik heb cursussen programmeren uit de richting IB gezien van andere scholen (waar de richting toch iets deftiger was dan bij ons) en je even in de vakantie bezig houden met programmeren is nuttiger dan 2 jaar IB volgen.

Informaticabeheer was bij uw school misschien belabberd, maar daarom is dat niet bij elke school zo, wij moesten volledig from scratch html-paginas schrijven, programma's schrijven in java, databases aanspreken met zelfgeschreven VB.NET,... Ze beginnen trouwens niet bij alle hogescholen vanaf nul voor TI en verwachten bij sommige dat ge al enige basiskennis bezit, wat voor sommigen dus bijbenen betekent.

Als ge IB ergens overweegt, spreek dan eerst met enkele mensen die recent in die school in IB afgestudeerd zijn. Bij IB kunt ge trouwens (op het redingenhof toch) met 6u (niet te onderschatten) wiskunde kiezen.

Buncia
20 januari 2011, 21:28
Hangt van de school af hoor. Ik heb in die 2 jaar echt niets deftigs gezien. Programmeren bestond uit oefeningen overtypen en webdesign was Frontpages, liefst met frames.

Het is wel degelijk een volwaardige TSO-richting want alle vakken waren een heel pak makkelijker tegenover ASO. Qua economie kreeg ik in 't zesde ongeveer hetzelfde als in het derde middelbaar ASO en bij algemene vakken zoals aardrijkskunde kregen wij in even veel uren dezelfde onderwerpen als de ASO-richtingen, alleen 3x minder uitgebreid.

als k nu volgend jaar tog naar handel overga .. ga k dan moeilijkheden hebben me IB? & unief?

stinky
20 januari 2011, 21:32
Als ge van plan zijt om informatica aan de unief te doen, zitte met IB niet op de juiste plaats...

Buncia
20 januari 2011, 21:34
Als ge van plan zijt om informatica aan de unief te doen, zitte met IB niet op de juiste plaats...

Wa moet k dan doen? ..
:help::help::help::help::help::help::help::help:

tha_rippa1be
20 januari 2011, 21:36
als k nu volgend jaar tog naar handel overga .. ga k dan moeilijkheden hebben me IB? & unief?

Ma leest die posts nu eens.
Als ge het nog ni weet (dus mogelijk unief gaat doen later), zo veel mogelijk wiskunde (5+ uur).
IB is maar 3 uur.

Moeilijkheden hangt enkel van u eigen af, maar ge gaat een pak harder moeten werken dan als ge al een voorkennis wiskunde hebt.

stinky
20 januari 2011, 21:37
Eerst beslissen wat je van plan bent om te doen. En mijns inziens ben je nog veel te jong om te weten wat je later wil doen, dus is het best om het zo algemeen mogelijk te houden. Dus lijkt mij ALGEMEEN secundair onderwijs wel het best :).

JohnnyricoMC
20 januari 2011, 21:38
IB is maar 3 uur.
Stop nu toch eens eens met die generalisaties, dat hangt af van school tot school, op KA Leuven was het 4 uur of 6 uur. De 6-uurs was hetzelfde programma als de studenten industriële wetenschappen, da's een ingenieursopleiding met niet te onderschatten wiskunde.

Het is waar dat wiskunde een belangrijk onderdeel is, daarom is het best eens te horen bij afgestudeerden van die scholen én richtingen wat zij ervan vonden en hoezeer het hun geholpen heeft bij verdere studies.

tha_rippa1be
20 januari 2011, 21:42
Stop nu toch eens eens met die generalisaties, dat hangt af van school tot school, op KA Leuven was het 4 uur of 6 uur. De 6-uurs was hetzelfde programma als de studenten industriële wetenschappen, da's een ingenieursopleiding met niet te onderschatten wiskunde.

Ah, had die lijn in u post niet gelezen, bij mij en een klasgenoot (andere middelbare school) was het 3u.

Maar ja, als hij IB kan doen met 6u wiskunde is dat misschien nog het beste.

Buncia
20 januari 2011, 21:43
yaa Johnny heeft gelijk.. hier in hasselt heb je IB 4u wiskunde.. hangt van school tot school af .. als ik kijk naar scholen in hasselt hb je 4u wiskunde en andere scholen dan maar meer talen dan wiskunde enz..

en stinky ya je hebt gelijk ben nog wa te jong maar ik als eens naar tso ga .. kan ik niet meer trg naar Aso :S da s het enige probleem da optreed ..

&& the rippa, oke zal kykenn =) sorry was effen met iet bezig =)

Buncia
20 januari 2011, 21:48
Ma leest die posts nu eens.
Als ge het nog ni weet (dus mogelijk unief gaat doen later), zo veel mogelijk wiskunde (5+ uur).
IB is maar 3 uur.

Moeilijkheden hangt enkel van u eigen af, maar ge gaat een pak harder moeten werken dan als ge al een voorkennis wiskunde hebt.

hmm .. je hebt me tog een programma duurgestuurd?.. ebt ge da mss nie int nederlands? xd

stinky
20 januari 2011, 21:50
Als ge wilt leren programmeren zal de Nederlandstalige literatuur toch dungezaaid zijn en zeker Nederlandstalige programma's.

tha_rippa1be
20 januari 2011, 21:51
hmm .. je hebt me tog een programma duurgestuurd?.. ebt ge da mss nie int nederlands? xd
err.. nee

Engels is een vereiste als ge in informatica wilt verder gaan.

Buncia
20 januari 2011, 21:53
err.. nee

Engels is een vereiste als ge in informatica wilt verder gaan.

hmm okee :D af en toe google vertalen gebruiken dan :p ..
maar mijn engels is wel redelijk .. bedankt hé =)

Bv202
20 januari 2011, 21:58
Het klopt dat IB op sommige scholen wel deftig wordt gegeven en sommige scholen wat meer wiskunde in het lessenpakket hebben, maar dat veranderd niets aan het feit dat je een hoop opleidingen in het hoger onderwijs moeilijk gaat kunnen starten door een gebrek aan voorkennis wiskunde.

Trouwens, je gaat nu naar het derde? Blijf gewoon in ASO, je hebt niets te zoeken in TSO als je geen problemen hebt in ASO. De kans dat je mening veranderd is heel groot; als je binnen 2 jaar nog steeds zo graag IB wilt volgen, kan je nog steeds naar TSO gaan.

Na ASO kan je alle richtingen uit, na TSO is dat niet het geval.

Buncia
20 januari 2011, 22:02
Het klopt dat IB op sommige scholen wel deftig wordt gegeven en sommige scholen wat meer wiskunde in het lessenpakket hebben, maar dat veranderd niets aan het feit dat je een hoop opleidingen in het hoger onderwijs moeilijk gaat kunnen starten door een gebrek aan voorkennis wiskunde.

Trouwens, je gaat nu naar het derde? Blijf gewoon in ASO, je hebt niets te zoeken in TSO als je geen problemen hebt in ASO. De kans dat je mening veranderd is heel groot; als je binnen 2 jaar nog steeds zo graag IB wilt volgen, kan je nog steeds naar TSO gaan.

Na ASO kan je alle richtingen uit, na TSO is dat niet het geval.

Ja dat ga k doen :) bedankt .. tot 4de ga k Aso doen .. en als ik dan nog in gedachte ben om IB te doen ga ik 3de graad iB =)

JohnnyricoMC
20 januari 2011, 22:29
Ja dat ga k doen :) bedankt .. tot 4de ga k Aso doen .. en als ik dan nog in gedachte ben om IB te doen ga ik 3de graad iB =)

Een verstandige keuze, ik heb een gelijkaardig pad gevolgd (2e graad wetensch-wiskunde) en dan heb ik mijn opties nog eens vergeleken. Voor mij kwam IB (na getuigenissen van iemand die het jaar ervoor nog afstudeerde) als beste optie uit de bus, maar daarom is dat voor jou nog niet het geval.

Eigenlijk de belangrijkste les: durf te vragen.

Buncia
21 januari 2011, 17:12
bedankt voor het uitleg maar mijn eigenlijke vraag is 'met welke richting zou ik minder moeilijkheden hebben met IB - HANDEL OF Wetenschappen.? :( ..
Ik kan wetenscappen wel aan maar zou liever handel doen.. ..

timdeb
21 januari 2011, 17:29
bedankt voor het uitleg maar mijn eigenlijke vraag is 'met welke richting zou ik minder moeilijkheden hebben met IB - HANDEL OF Wetenschappen.? :( ..
Ik kan wetenscappen wel aan maar zou liever handel doen.. ..

Lees heel het topic nog eens na! Ik denk dat het antwoord op die vraag wel duidelijk is.

JohnnyricoMC
21 januari 2011, 17:39
Ga gewoon wetenschappen doen als ge later in den IT wilt, een degelijke hoeveelheid wiskunde en ge kunt later nog kiezen tussen IB of verder wetenschappen.

krulle3
21 januari 2011, 20:20
Whoohoow, ik heb Industriële Wetenschappen gedaan voor m'n opleiding New Media and Communication Technology, wat dus 8u wiskunde was en redelijk wat technische bagage na m'n 6de jaar. En nog geen seconde spijt gehad van m'n keuze!
Heb die stap naar IB ook overwogen maar m'n capaciteiten lagen hoger dan dat, dus heb 'k IW blijven verder doen wat me nu héél wat voordelen oplevert t.o.v. klasgenoten!
bv. op wiskunde iedereen zoooo hard stressen, op IT-fundamenten, iedereen ook zooo hard stressen.
Kortom, met 0 vooropleiding aan informatica in het secundair onderwijs geraak je perfect door een Bachelor! Als je maar de interesse hebt.
Ga voor wetenschappen, 't kan u alleen maar voordelen opleveren, als ik het zo hoor waren de IB'ers van m'n klasgroep nu enkel maar grootte luiaards in 't secundair en da levert hen nu problemen op.

Buncia
22 januari 2011, 00:02
okééé :)