PDA

Volledige versie bekijken : oxidenverbinding + h2o

_DKsissor_
26 mei 2006, 01:32
als je een metaaloxiden mengt met water komt er een hydroxide door reactie en bij een niet metaal een zuur.
Mijn vraag is: als je bv Al2O3 +H2O = ? hebt.
Hoe zoek je dit dan? de oplosing is ormaal AL(OH)3 maar ik zou begot niet weten hoe je hierbij komt.
NOg een voorbeeld: N2O5 +H2O = ? (oplossing: 2HNO3)
iemand die goed in chemie is en mij dit kan uitleggen? Het is iets met oxidatiegetal maar weet niet precies wat.

PureFun
26 mei 2006, 02:10
Al2 O3, oxidatiegetal van Al(3+) is 3 aangezien het gunstiger is om 3 elektronen af te geven om dan 0 valentie e- te bekomen. OG van O(-2) is -2 aangezien het 2 e- aantrekt om totaal van 8 e- op valentieschil te bekomen (stabiel).
Bij + H2O, dit bevat H+ en OH- ionen. H+ paart met de zuurstof van initiele metaalverbinding om water (H20) te vormen. OH- paart met Al3+ ionen.
Positieve ionen paren dus met negatieve ionen en de index bepaal je zodat totaal OG van eindmolecule 0 is en index steeds zo klein mogelijk.
Gebruik gewoon tabel van mendeljev en na wat oefenen maak je de oef gewoon visueel zonder problemen, tabel vermeldt meestal ook de OGs.
Heel simpel uitgelegd met fouten maar zou genoeg moeten zijn voor het middelbaar huiswerk waar je dit wsl voor vraagt.
Mss gebruik je beter de stapsgewijze methode van massabalans, elektronenbalans etc.

moehaa!
26 mei 2006, 13:13
Of gewoon de 1e thread van vele nu de examens naderen:p.
(kga ook beginne me chemie leren vandaag:()

Hellrabbit
26 mei 2006, 14:28
chemie? dat moet ek precies nimmer kennen tot in september :')

*begint aan biochemie*

:(

metaphore
26 mei 2006, 15:06
chemie? dat moet ek precies nimmer kennen tot in september :')

*begint aan biochemie*

:(

*doet na 5 dagen celbiologie rustig voort*

kben het nu al beu :cry: en de officiele blok moet nog beginnen

_DKsissor_
26 mei 2006, 15:12
heel fel bedankt :d Is idd niet ingewikkeld maar die man bij ons legde da slecht uit (veel ingewikkelder) :d
btw: Weet er iemand ne site ofzo waar oefeningen staan voor rekenen in de chemie; met concentratie,massaprocent,gaswet,massadichtheid, die dingen. Want zoiets kunt ge volgens mij alleen leren door veel oefeningen te maken en ik ben mijn kwijt geraakt :crazy:

anti-hero
26 mei 2006, 16:15
*doet na 5 dagen celbiologie rustig voort*

kben het nu al beu :cry: en de officiele blok moet nog beginnen

zijt content dat ge blok krijgt, ik heb welgeteld 2 dagen gekregen ...

metaphore
26 mei 2006, 19:22
zonder blok zou ik op alles buizen...
celbiologie en anatomie is gewoonweg onmogelijk zonder blok...

(kheb wel ingekorte blok... we beginnen vrijdag ipv maandag :sad: )

Darth-Falcon
26 mei 2006, 20:33
ik ben blij dak dees ***vak niet meer heb

Mechelaar
26 mei 2006, 21:36
als je een metaaloxiden mengt met water komt er een hydroxide door reactie en bij een niet metaal een zuur.
Mijn vraag is: als je bv Al2O3 +H2O = ? hebt.
Hoe zoek je dit dan? de oplosing is ormaal AL(OH)3 maar ik zou begot niet weten hoe je hierbij komt.
NOg een voorbeeld: N2O5 +H2O = ? (oplossing: 2HNO3)
iemand die goed in chemie is en mij dit kan uitleggen? Het is iets met oxidatiegetal maar weet niet precies wat.

een metaaloxide + water = base (synthese reactie)
OG(Al)=3, OG(OH)=-1 dus ge hebt drie keer OH nodig om tot nul te komen (3+ 3maal(-1))
eigenlijke moet het Al203 + 2H2O = 2AL(OH)3 zijn. zodat alles klopt.
duidelijk? of nog meer uitleg?

webster
26 mei 2006, 21:43
btw: Weet er iemand ne site ofzo waar oefeningen staan voor rekenen in de chemie; met concentratie,massaprocent,gaswet,massadichtheid, die dingen. Want zoiets kunt ge volgens mij alleen leren door veel oefeningen te maken en ik ben mijn kwijt geraakt :crazy:
daar heb ik vorige week nog toets over gemaakt ( massaprocent enzo ) 9/10 :cool:
( ik heb wel maar 1 uur chemie en het was openboek xD )

_DKsissor_
26 mei 2006, 21:47
yep tis duidelijk :d Dus ge moet enkel eigelijk kijken naar het og van uw metaal / of niet metaal bij een zuur en dan aanvulen zodat het 0 wordt

Hellrabbit
26 mei 2006, 22:34
stoichiometrie is dolletjes (vooral omdat het doodsimpel is :p)

had ek nu nog men scheikunde van vorig semester hier thuis liggen had ek u wa oefeningen kunnen inscannen, maar ik vrees dat ie nog in Leuven ligt

maar feitelijk is da doodsimpel, gewoon altijd me uw formulekes klooien

_DKsissor_
27 mei 2006, 00:19
ja kvind het ook nie echt moeilijk, alleen zijn die leraar zijn vragen altijd onduidelijk. Vorige toets waren het zo meerkeuzevragen en eentje vond ik maar niet en toen hekb maar wat gegokt :d en op m'n toets stond , te weinig gegevens gekregen ==>jij hebt een antwoord dus gegokt ==> -5/10

Hellrabbit
27 mei 2006, 00:26
haha, daar had em u liggen :p

wel *lichtjes* smerig

_DKsissor_
27 mei 2006, 08:08
het smerigste was dat de optie geen van bovenstaande er nie bijstond :p ge hadt gewoon moete opelate :p en er stond ook nerges dat die optie van 'niet invullen' er was :p maarja kheb het nog kunnen ophalen :)

toevallig ook goed in wiskunde? nl goniometrische ongelijkheden van absolute waardes?:d

Mechelaar
27 mei 2006, 14:10
vraag maar

_DKsissor_
27 mei 2006, 18:41
absolute waarde zal ikaanduiden met | |

|sin(x/2+pi/6)|<=wortel 2/2

en dit via manier van tekenverloop en manier van goniometrische cirkel.

Lensos
27 mei 2006, 19:34
|sin(x/2 + pi/6)| <= sqrt(2)/2
<=>
-sqrt(2)/2 <= sin(x/2 + pi/6) <= sqrt(2)/2

Nu is het beste dat je een tekening maakt van de goniometrische cirkel, en de betreffende gebieden arceert:

dit geeft: (je krijgt altijd twee uitkomsten bij zo sinusvergelijkingen, een hoek en zijn complement)
-pi/4 <= (x/2 + pi/6) + k.2pi <= pi/4
of
3pi/4 <= (x/2 + pi/6) + k.2pi <= 5pi/4
Telkens met k een will. geheel getal.

Dit is hetzelfde zeggen als:
-pi/4 <= (x/2 + pi/6) + k.pi <= pi/4
<=>
2.(-pi/4 - pi/6 -k.pi) <= x <= 2.(pi/4 - pi/6 - k.pi)
...
(12k -5).pi/6 <= x <= (12k +1).pi/6

Kan dat kloppen?

_DKsissor_
27 mei 2006, 19:55
sin(x/2+pi/6)= sqr2/2 sin(x/2+pi/6)=-sqr2/2
x/2+pi/6=pi/4 +k*2pi x/2+pi/6=-pi/4+k*2pi
x/2+pi/6=3pi/4+k*2pi x/2+pi/6=5pi/4+k*2pi

dan op cirkel zie je dat het tusen -pi/4 pi/4 moet liggen ofwel 3pi/4 en 5pi/4

en dan 3pi/4+k*2pi <=x/2+Pi/6<=5pi/4+k*2pi
7pi/12+k*2pi<=x/2<=13pi/12+k*2pi

14pi/12+k*4pi<=x<=26pi/12+k*4pi
dus x+k*4pi met x€[7pi/6,13pi/6]
€[31pi/6, 37pi/6]

dat heb ik met goniometrische methode als ik via tekenschema moet doen komk niks uit :p