PDA

Volledige versie bekijken : GRADUAAT CHEMIE(of electromechanica)

Foxhound2533
21 mei 2006, 15:25
Is er iemand die GRADUAAT chemie(of electromechanica) studeert of er info over heeft???

Ik ben 21, heb een A2 diploma en ben momenteel tewerkgesteld als productieoperator. Doch moet ik ander werk zoeken wegens sluiting. Omdat de chemische bedrijven vrijwel allemaal op een A1-diploma azen, overweeg ik terug te gaan studeren. Mijn job later zou natuurlijk productieoperator/procesoperator worden. Dit kan het best door een graduaat chemie of electromechanica, mijn voorkeur naar chemie -> afstudeerrichting procestechnieken. Zijn deze studies moeilijk??

alle informatie welkom

dank

Bontus
21 mei 2006, 16:05
kijk hier eens: bachelor Chemie is dat:
http://www.kahosl.be/opleidingen/opleiding.asp?ID=11

dee
21 mei 2006, 18:56
In de meeste bedrijven nemen ze genoeg met een A2 ze. Ik zie niet in wat voor zin dat heeft tenzij ge naar een bedrijf gaat met zeer klein operator team. Daar durven ze wel te kiezen voor uitsluitend A1. Natuurlijk hebde gij algemene ervaring.
Eerlijk gezegd heb ik A1 voor operator altijd overdreven geworden.
Uiteindelijk gade ook 3 jaar verliezen om dan terug hetzelfde te gaan doen.

Bontus
21 mei 2006, 19:36
Speel ervaring als je troef uit :niceone:

DBK
21 mei 2006, 20:38
ik volg bachelor EM ( ISE ) en tvalt wel mee, ik volg da op Plantijn hogeschool, www.plantijn.be

Suicide Monkey
21 mei 2006, 20:55
Ik heb vroeger graduaat elektromechanica gedaan en daarvoor TSO mechanica en moet zetten dat het allemaal wel meeviel :) Het eerste jaar is wel wat aanpassen omdat de lessen aan een hoger tempo gaan maar wordt wel stelselmatig opgebouwd. Ik weet niet of dit overal is maar in het eerste jaar begon men terug vanaf 0 zodat de eerste maanden herhaling was voor de meeste vakken.

hipStar
21 mei 2006, 22:10
Ik zit in graduaat chemie in het khbo. Ik heb in mijn middelbaar techniek wetenschappen gedaan en dat gaat goed behalve fysica is wat moeilijker, maar daar heb ik al langer problemen mee. de hoofdvakken zijn: chemie fysica en biologie en chemie is onderverdeeld in verschillende delen zoals : bio organische anorganische, analytische chemie. Dan heb je ook nog laboratorium technieken.

sinful246
21 mei 2006, 23:04
miss toch geen slecht idee. Daarna kan hij miss wel een betere job krijgen dan operator. Bovendien kijk `s naar de keuzes:

- 3 jaar zoeken en/of werken. De maatschappij is tegen dan weer verandert en hij is dan 24. Eisen van de industrie gaan steeds omhoog. Ze vragen continu hogere diplomas, dus dan vindt ie miss nog moeilijker vast werk.

- 3 jaar studeren. Ok, als je gedaan hebt ben je iets achter op werkervaring, maar je hebt een hoger diploma. Op eigen kracht en zelfstandig behaald. Toont motivatie.

Toch een kleine bemerking: het zal nog hard werken zijn. miss nog harder dan een jonger studentje, omdat jij al wat stil hebt gelegen. Maar als je doorzet dan lukt het wel! En als je echt hard wil werken en de voorsprong op werkervaring niet wil verliezen kan je altijd avondschool doen.

Darth-Falcon
22 mei 2006, 08:57
ik studeer electro-mechanica optie industriele informatica. Bij KDG in hoboken, momenteel 2de jaar, is een aanpassing tov het middelbaar, niveau is pakske hoger, 1ste jaar is vooral theoretisch, 2de jaar is bij mij meer dan de helft labo's.
3de jaar zie ik volgend jaar wel :p

het lijkt me het beste dat als ge electromechanica kiest, dat ge dan de richting meet en regel techniek (ook processautomatisering) als optie kiest.

Foxhound2533
22 mei 2006, 10:12
Het is me opgevallen dat bij de sollicitaties die ik recent gedaan heb ze minimaal een A1 vragen. Dit waren petro-chemische bedrijven. Ze zeiden me daar dat er zelfs i. ing. als procesoperator werkten. Nu mijn betrachting is als procesoperator werken, en niet gewoon machineoperator, dan heb je toch een fatsoenlijke job.

Foxhound2533
23 mei 2006, 16:47
Ik zit met de volgende vraag:

Wat het best studeren?
bachelor Chemie -> procestechnieken
OF
bachelor Elektromechanica -> procesautomatisering

Ik zou zeggen dat in Chemie meer theorie aan bod komt. Elektromechanica meer op logisch redenere, technisch inzicht...

Welke van deze studies zijn het moeilijkste? En is er ook verschil in onderwijsniveau op hogescholen?

Qualistor
24 mei 2006, 17:31
ik studeer electro-mechanica optie industriele informatica. Bij KDG in hoboken, momenteel 2de jaar, is een aanpassing tov het middelbaar, niveau is pakske hoger, 1ste jaar is vooral theoretisch, 2de jaar is bij mij meer dan de helft labo's.
3de jaar zie ik volgend jaar wel :p

het lijkt me het beste dat als ge electromechanica kiest, dat ge dan de richting meet en regel techniek (ook processautomatisering) als optie kiest.

ikke doe ook graduaat elektro-mechanica in de KHBO te Oostende. Nu bezig aan m'n laatste maandje ( 3de jaar ). ikzelf heb gekozen voor de optie elektro-mechanica, zodat ik eigenlijk in een rechte lijn heb verdergedaan. Ik heb welliswaar wel een thesis gedaan in de richting van de automatisering, wat dus ook goed onthaalt werd op school ..

kzou zeggen doe enkele opendeurdagen, en eens alles bekijken

187(V)URD@
25 mei 2006, 11:32
Ik zit met de volgende vraag:

Wat het best studeren?
bachelor Chemie -> procestechnieken
OF
bachelor Elektromechanica -> procesautomatisering

Ik zou zeggen dat in Chemie meer theorie aan bod komt. Elektromechanica meer op logisch redenere, technisch inzicht...

Welke van deze studies zijn het moeilijkste? En is er ook verschil in onderwijsniveau op hogescholen?

Ik heb een A1 onderhoudstechnieken gehaald op de HIK in Geel(http://www.khk.be/khk04/).
Als je aanbod wil komen als procesoperator die PID/Flow schema's en alles en nog wat in het oog moet houden. Heb je een dosis logische redenering nodig.
Als je voor machine-operator gaat dan zou ik niet voort leren voor een A1 want iemand die een A1 heeft kan meer dan alleen machines bedienen.

Met je A2 en werkervaring heb je een goede kans voor 80-90% van alle operator functies. Ik zou mezelf nooit een job voorschotelen indien ik alleen een machine moest bedienen want dan heb ik die jaren voor niets geleerd.

Er zijn vele opties in elektro-mechanica maar het is eigenlijk 1 groot deel dat in verbinding staat met elkaar.
zo heb je opties als:

-onderhoudstechnieken
-meet - en regeltechnieken
-procesautomatisering
-klimatisatie

Als je deze richting neemt op de hik beschik je na het beëindigen van je studies over een certificaat ‘Veiligheid voor Operationeel Leidinggevenden –VCA’ en Certificaat voor opslag en onderhoud van stookolietanks.

Ga je voor een A1 dan kom je 80% kans in het onderhoudsgebeuren. Wil je persé procesoperator worden dan kies je best voor meet - en regeltechnieken.

Bedrijven vragen altijd een zo hoog mogelijk diploma, laat je daar niet door ontmoedigen maar geloof in je eigen kunnen en dan is het gewoon de kwestie om het bedrijf ervan te overtuigen.

Darth-Falcon
26 mei 2006, 20:12
Ik heb een A1 onderhoudstechnieken gehaald op de HIK in Geel(http://www.khk.be/khk04/).
Als je aanbod wil komen als procesoperator die PID/Flow schema's en alles en nog wat in het oog moet houden. Heb je een dosis logische redenering nodig.
Als je voor machine-operator gaat dan zou ik niet voort leren voor een A1 want iemand die een A1 heeft kan meer dan alleen machines bedienen.

Met je A2 en werkervaring heb je een goede kans voor 80-90% van alle operator functies. Ik zou mezelf nooit een job voorschotelen indien ik alleen een machine moest bedienen want dan heb ik die jaren voor niets geleerd.

Er zijn vele opties in elektro-mechanica maar het is eigenlijk 1 groot deel dat in verbinding staat met elkaar.
zo heb je opties als:

-onderhoudstechnieken
-meet - en regeltechnieken
-procesautomatisering
-klimatisatie

Als je deze richting neemt op de hik beschik je na het beëindigen van je studies over een certificaat ‘Veiligheid voor Operationeel Leidinggevenden –VCA’ en Certificaat voor opslag en onderhoud van stookolietanks.

Ga je voor een A1 dan kom je 80% kans in het onderhoudsgebeuren. Wil je persé procesoperator worden dan kies je best voor meet - en regeltechnieken.

Bedrijven vragen altijd een zo hoog mogelijk diploma, laat je daar niet door ontmoedigen maar geloof in je eigen kunnen en dan is het gewoon de kwestie om het bedrijf ervan te overtuigen.

process automatisering is de nieuwe naam voor meet en regel technieken
ff terzijde

+ ge zijt de optie industriele-informatica vergeten (vroeger bedrijfsmechanisatie)

187(V)URD@
26 mei 2006, 20:48
process automatisering is de nieuwe naam voor meet en regel technieken
ff terzijde

+ ge zijt de optie industriele-informatica vergeten (vroeger bedrijfsmechanisatie)

dan hebben ze het weer verandert. :p

Darth-Falcon
26 mei 2006, 20:53
ja da word zowa ieder jaar veranderd. :crazy:

Sprinkler
27 mei 2006, 10:46
kijk hier eens: bachelor Chemie is dat:
http://www.kahosl.be/opleidingen/opleiding.asp?ID=11

Ik doe dus bachelor chemie 1°jaar op deze school, in Gent.
Ik kom van Economie-Wiskunde en begon dus met een redelijke achterstand op wetenschap-vlak, maar dat is rap ingehaald. Alles valt vree goed mee van moeilijkheidsgraad. Moeilijker heb ik het met fysica, het enigste vak dat je tijdens het jaar wat moet herhalen.(vooral de oefeningen) en zelfs dan is het nog niet zo moeilijk, het komt er gewoon op neer dat je de oplosmethodes van de verschillende oefeningen wat aanvoelt/van buiten leert, want uit jezelf ga je ze niet vinden op het examen. => 3/20 hehe
Afstudeerrichtingen zijn Chemie(vroeger labo-technieken), biochemie en milieuzorg.
Er is wel veel praktijk; in't eerste semester hadden we 4-5 uur labo beschrijvende chemie, 4 uur labo microbiologie en 4 uur labo fysica, 2° semester is die 4-5 labo beschrijvende vervangen door 5-6uur chemie. Voor de jaren erachter hangt het volledig af van de richting dat je kiest. Zie site

Ik kan niet vergelijken met die andere richting(zoals sommigen doen) omdat ik die andere richting niet doe.

Wat ik wel kan zeggen is dat het een gezellig, klein schooltje is(50 leerlingen chemie 1° jaar en nog 2 andere richtingen met ongeveer even veel lln) en dat onze directeur altijd stoeft dat we een goede naam hebben bij bedrijven. De meesten hebben dan ook al werk voor ze gradueren, en bij de stageplaatsen iis er altijd keuze in overvloed.

anti-hero
28 mei 2006, 16:55
Ik doe dus bachelor chemie 1°jaar op deze school, in Gent.
Ik kom van Economie-Wiskunde en begon dus met een redelijke achterstand op wetenschap-vlak, maar dat is rap ingehaald. Alles valt vree goed mee van moeilijkheidsgraad. Moeilijker heb ik het met fysica, het enigste vak dat je tijdens het jaar wat moet herhalen.(vooral de oefeningen) en zelfs dan is het nog niet zo moeilijk, het komt er gewoon op neer dat je de oplosmethodes van de verschillende oefeningen wat aanvoelt/van buiten leert, want uit jezelf ga je ze niet vinden op het examen. => 3/20 hehe
Afstudeerrichtingen zijn Chemie(vroeger labo-technieken), biochemie en milieuzorg.
Er is wel veel praktijk; in't eerste semester hadden we 4-5 uur labo beschrijvende chemie, 4 uur labo microbiologie en 4 uur labo fysica, 2° semester is die 4-5 labo beschrijvende vervangen door 5-6uur chemie. Voor de jaren erachter hangt het volledig af van de richting dat je kiest. Zie site

Ik kan niet vergelijken met die andere richting(zoals sommigen doen) omdat ik die andere richting niet doe.

Wat ik wel kan zeggen is dat het een gezellig, klein schooltje is(50 leerlingen chemie 1° jaar en nog 2 andere richtingen met ongeveer even veel lln) en dat onze directeur altijd stoeft dat we een goede naam hebben bij bedrijven. De meesten hebben dan ook al werk voor ze gradueren, en bij de stageplaatsen iis er altijd keuze in overvloed.

maar jullie komen allemaal naar de nieuwbouw van het kaho in het rabot hé
dacht in 2007 ...
dan wordt het grootser, en allemaal nieuw,
jammer dat ik dat jaar afgestudeerd zal zijn :(