PDA

Volledige versie bekijken : opnieuw studeren

Tsommy
17 mei 2006, 17:34
Ik zou dus graag terug studeren of iets dergelijks doen waardoor ik een betere job zou kunnen vinden. Ik bezit een A2 handel en werk momenteel in een drukkerij als drukker (maar da ben ik al een geruime tijd beu)
Ik heb al wat op het internet gezocht maar ik vind niet echt concrete informatie.
T'probleem is wel da ik dus al 22 jaar ben en mijn ouders da dus ni meer willen en eigelijk ook ni kunnen betalen (daarom ben ik in de eerste plaats al gestopt enkele jaren geleden) Dusja alle tips of oplossingen zijn welkom.

klootvis
17 mei 2006, 17:38
Waar liggen je interesses ?

Tsommy
17 mei 2006, 17:50
ik heb dus maar een A2 in handel en ik ben al enkele jaren van de schoolbanken dus het moet haalbaar zijn.
Maar mijn interesses zijn actualiteit en alles wa der zowa in de wereld gebeurt van feiten, geschiedenis en ook wel multimedia. Ben ooit de opleiding MCT gestart in kortrijk maar wegens familiale omstandigheden heb ik deze zeer vroegtijdig moeten afbreken. Maar tmoet vooral practisch zijn en een haalbaar.

Dieleman_F
17 mei 2006, 18:03
Kan je geen beurzen ofzo aanvragen?

MeRCeNaRy
17 mei 2006, 21:18
Ja idd, als ge der voor zorgt dat ge genoeg verdient om zelfstandig te zijn (da wilt dus zeggen, niet meer ten laste bij u ouders + geen kindergeld meer) dan krijgt ge 2800 euro per jaar :). Dit is uit eigen ondervinding :)

Chizm
18 mei 2006, 09:55
Is da die drukkerij in Bornem? Ik heb er nog een vakantiejob gedaan, met ne zekere Edwin...

metaphore
18 mei 2006, 10:42
Ge kunt terug gaan studerenen wanneer ge wilt in principe hé...
Kijk gewoon is rond op de site van enkele hoge scholen ofzo
Zie daar welke richtingen u wel interesseren, voor naar infodagen te gaan zal het wel te laat zijn wss, maar doorloopt de opleidingen is en zoek daarbij meer info over de richting...

Over studiebeurzen enzo weet ik nu wel nix

www.ha.be
www.khk.be
www.khm.be

Misschien is een lerarenopleding wel iets??

Lint
18 mei 2006, 11:01
Ja idd, als ge der voor zorgt dat ge genoeg verdient om zelfstandig te zijn (da wilt dus zeggen, niet meer ten laste bij u ouders + geen kindergeld meer) dan krijgt ge 2800 euro per jaar :). Dit is uit eigen ondervinding :)
Dat is bovenop uw loon?
Dus maw dan studeert ge (full time?) en werkt ge (full time?) tegelijk => 2800€ per jaar extra?

Er is ook de mogelijkheid om gewoon te stoppen met werken en een studie te beginnen, dan is uw dopgeld (wat dan studiebeurs wordt genoemd) hoog genoeg om alleen te wonen + te studeren.
Ook hier natuurlijk weer, zelfstandig zijn, niet te laste bij ouders...
Maar de details weet ik hier ook niet meer van jammer genoeg.

sheebs
18 mei 2006, 19:47
tis afhankelijk van u inkomen

angelus2002
23 mei 2006, 23:28
Avondschool hé. Tegenwoordig kan je ongeveer alles in avondschool doen. Zelfs de meeste universitaire richtingen. Meestal heb je dan drie dagen per week les, s'avonds van 18.00 tot 21.00 en elke zaterdag. Soms kan het zijn dat je een jaar extra moet doen tegenover dagonderwijs.

Wel niet onderschatten. Na je dagjob moet je nog naar de schoolbanken en is dus wel vermoeiend. Daarnaast moet je natuurlijk ook studeren in je vrije tijd. Daartegenover staat dan wel dat je na een aantal jaar een mooi, gelijkwaardig met dagonderwijs, diploma hebt...

Als je wil kan ik je meer informatie (uurroosters, vakken,... ) over avondonderwijs rechten geven. Zelf doe ik dat in dagonderwijs...

kondamin
26 mei 2006, 14:36
heb onlangs nog aan de multimedia lokalen een folder gezien over levenslang studeren, ik zal volgende week eens kijken of ze er nog liggen.

wat ik er nog van weet is dat je cursusen aangestuurd krijgt en daar een jaar voor hebt deze te bestuderen enz dan denk ik dat er iets van een examen commisie is.

tommy_vercetti waneer heb je mct gedaan? ze werken nu al 3 jaar met modules als je mm1 2 hebt dan heb je die voor de rest van je leven
en sinds dit jaar kan je zelf lekker leuk je modules kiezen
jonge die nu ipo doet heeft er ook een paar vakken van mct bij genomen

Nibblerken
26 mei 2006, 14:56
http://www.ond.vlaanderen.be/

Daar kan je mss wat extra info vinden. klikken op "leren" en rechtsonderaan staat "levenslang leren". good luck :)