PDA

Volledige versie bekijken : ingenieursstudies

_DKsissor_
12 mei 2006, 02:08
ik zit op dit moment in m'n 5de jaar (wet.wis.6) aso.en ik zou wel eens willen weten wat je hiermee eigelijk kan doen.Ikzelf ben vanplan om ofwel burgelijk ingenieursstudies te beginne ofwel ingenieurstudies op vlak van informatica (dus met meer programing erin verwerkt enzo).
Na vele van deze topics hier te doorlezen hebk ondervonden dat je als 6 uur wiskunde maar weinig kans maakt om door te geraken in een burg. ing. richting.alé bijna iedereen zegt dat ge 8 uur moet doen. maar is dat echt zo?
en tis nu nie dak een supergroot wiskundig brein heb. alé khaal rond de 60 op m'n examens zonder dak mij kapot moe leren ma ook nie dak er niks voor doe en ja de school sta we lbekend om z'n moeilijke examens enzo maar toch. ik twijfel wel hard alsk zoiets ga aankunnen.

Spliffsnatcher
12 mei 2006, 02:43
gewoon proberen, lukt het niet ja dan heb je het toch geprobeerd.
In de ingenieurs richtingen heb je twee soorten mensen.
Diegene waarbij wiskunde zoiezo lukt zonder al teveel moeite
--> ik heb 8u wisk gedaan in middelbaar waarbij ik gemiddeld 80 procent haalde met 2 uurtjes per exaam.
Diegene die erdoor komen met te blokken
--> hiermee heb je meer kans want je kan al leren, ik heb in het hoger 1e jaar afgezien omdat ik geen studiementaliteit had.

Zoiezo moet je natuurlijk ergens aanleg hebben voor wetenschap en techniek, maar wetenschappen wiskunde is naast industriele wetenschappen de perfecte richting en dat je maar 6u hebt tja maakt zo heel veel niet uit.

zarathustra
12 mei 2006, 06:30

Allemaal goed en wel als je het zelf betaald, maar ik zou met zo'n mentaliteit toch niet moeten afkomen bij degenen die het financieren thuis hoor.

Tom!
12 mei 2006, 08:57
Na vele van deze topics hier te doorlezen hebk ondervonden dat je als 6 uur wiskunde maar weinig kans maakt om door te geraken in een burg. ing. richting.alé bijna iedereen zegt dat ge 8 uur moet doen. maar is dat echt zo?
Dat klopt niet, met 6u kan het ook zonder al te veel extra problemen. Het spreekt voor zich dat 8u een betere voorbereiding is, maar er zijn genoeg studenten ir. die maar 6u hebben gehad en ook slagen.

en tis nu nie dak een supergroot wiskundig brein heb. alé khaal rond de 60 op m'n examens zonder dak mij kapot moe leren ma ook nie dak er niks voor doe en ja de school sta we lbekend om z'n moeilijke examens enzo maar toch. ik twijfel wel hard alsk zoiets ga aankunnen.
Een gemiddelde van 60 is wat aan de lage kant, gecombineerd met het feit dat je er niet veel voor doet zie ik eerder hier een probleem dan in je 6u. Ik vermoed dat je wel wat gemotiveerder zal moeten zijn en wat harder zult moeten werken als je die studie gaat aanvangen.

Elpenor
12 mei 2006, 11:17

Zo komen we dus aan een bedroevend laag slaagpercentage in het eerste jaar (17% in eerste zit, amper 30% na tweede zit). Vroeger werden die mensen er wel uitgefilterd tijdens het toelatingsexamen (heb ik zelf ook niet meer gehad, maar snap wel dat het zijn nut had). Nu zijn er veel studenten die met zo'n mentaliteit beginnen. Ten eerste kost dat heel veel (niet alleen voor de ouders maar ook voor de staat) en ten tweede zitten andere ingenieursstudenten ermee opgescheept, in Gent voeren ze vanaf volgend jaar weer repets (tussentijdse examens) in, omdat de slaagcijfers zo laag zijn.

Op een forum kunnen wij niet inschatten of jij geschikt bent, der zijn daar mensen voor die daar veel beter toe in staat zijn. Ik denk dan bijvoorbeeld aan het CLB of gewoon je huidige school (die houden meestal wel slaagpercentages bij waarmee je jewelf kan vergelijken).
Als je niet 100% gemotiveerd bent of je weet bijna zeker dat burgerlijk ir. te hoog gegrepen is, wees dan vanaf het begin realistisch en neem een studierichting die beter bij je past.

killgore
12 mei 2006, 11:44
Dat klopt niet, met 6u kan het ook zonder al te veel extra problemen. Het spreekt voor zich dat 8u een betere voorbereiding is, maar er zijn genoeg studenten ir. die maar 6u hebben gehad en ook slagen.

Een gemiddelde van 60 is wat aan de lage kant, gecombineerd met het feit dat je er niet veel voor doet zie ik eerder hier een probleem dan in je 6u. Ik vermoed dat je wel wat gemotiveerder zal moeten zijn en wat harder zult moeten werken als je die studie gaat aanvangen.
qua voorkennis klopt dat perfect.

Maar als je 6uurs hebt gedaan omdat je 8uurs niet aankon (zoals er dus velen zijn) ga je toch hard mogen werken en zal het moeilijk worden. Was je echter te lui voor 8 uurs of had je schrik van een bepaalde leerkracht of nog een andere reden en was je toch slim genoeg, dan is de kans al wat groter. Ik ken zo eentje en die is mooi door zijn 4 jaren burgie doorgewandeld en mag blijkbaar volgend jaar gaan doctoreren. Het is dus zeker niet onmogelijk.

Over dat gemiddelde: relatief, 60 is nu wel vrij weinig, maar als je bij ons op school 70 gemiddeld haalde in de 8uurs in het 6e was dat echt veel, zo was er meestal per jaar maximaal 1 die dat haalde, vorig jaar 2 (ene bijna 80, maar die was vrij geschift).

En hetzelfde als zarathustra zei: ik zou niet moeten afkomen met "ik zal eens proberen he". Maak een weloverwogen keuze, ga naar infodagen van de univ die jou het meest interesseert (ook naar andere als ze voor jou toegankelijk zijn), vraag info aan andere studenten, kijk eens cursussen in, ... .
Het zijn die dommekloten die "eens proberen", er na 2 maand hun voeten aan vegen maar toch naar de les komen, die iedereen in ons auditorium ambeteren door hun onophoudelijk gepraat.

Thin Liz
12 mei 2006, 11:45
Met alle respect, maar als ik naar het CLB of mijn vroegere (middelbare) school had geluisterd, dan zou ik nooit staan waar ik nu sta... :)

Motivatie om iets te worden is heel belangrijk, en daar vergrijpen ze zich wel eens aan. Of je geschikt bent of niet voor zware studies, dat hangt wel in zekere mate af van je niveau in het middelbaar, maar zeker niet voor 100 procent.

killgore
12 mei 2006, 11:47
Met alle respect, maar als ik naar het CLB of mijn vroegere (middelbare) school had geluisterd, dan zou ik nooit staan waar ik nu sta... :)

Motivatie om iets te worden is heel belangrijk, en daar vergrijpen ze zich wel eens aan. Of je geschikt bent of niet voor zware studies, dat hangt wel in zekere mate af van je niveau in het middelbaar, maar zeker niet voor 100 procent.
Kan ik bevestigen, mijzelf wouden ze in het 4e 8uurs eerst afraden (uiteindelijk toch 8uurs aangeraden gekregen na leuk paasexamen), een vriend (twoen hier) ging zogezegd nooit door burgie-architect geraken. Dat hij 1 van de weinige is die er vorig semester op alles door was wegt genoeg denk ik.

Tommaay
12 mei 2006, 13:47
Maak het ingangsexamen van burgerlijk ingenieur is, je vindt die op de site van de KUL

Spliffsnatcher
12 mei 2006, 14:19
als ik zeg je kan maar proberen, wil ik daarmee niet zeggen van zet u daar vlug in de aulu en hang de clown uit.

Elpenor
12 mei 2006, 14:34

CLB en school weten idd ook niet perfect waartoe je in staat bent. Maar zij kunnen wel nog altijd een veel beter advies geven dan wij hier op het forum.

MilM
12 mei 2006, 14:39
CLB en school weten idd ook niet perfect waartoe je in staat bent. Maar zij kunnen wel nog altijd een veel beter advies geven dan wij hier op het forum.
het CLB is om te lachen
die mannen zitten er meer naast dan wat anders

mss scheelt het wel van plaats tot plaats, maar als ik de adviezen zag die ze bij ons gaven in het 6de middelbaar ...

_DKsissor_
12 mei 2006, 16:40
mja dat ik geen 8 uurs heb gedaan heeft twee redenen.Er is een leerkracht echt zo berucht in heel de school die onmiddleijk na de eerste maand 50 procetn van de leerlingen eruit filtert en omdat ik van 2-4 middelbaar grieks-latijn heb gedaan hebk altijd maar 4 uur wiksunde gehad ipv de gebruikelijke 5 en zo raade iedereen mij af om onmiddelijk op de 8 te springen omdat ik waarschijnlijk nog niet eens volges het clb 6 aankon maar dat kank eigelijk zonder al te veel problemen.Enkel examens is altijd wel spannend mja dat is wel normaal.:d
Mja kheb wel vrienden die ook burgelijke gaan doen en drie ervan doen wel 8 uur wiskunde en zijn redelijk slim(vwo-finale bereikt enzo) dus hebk altijd up to date uitleg :d
en dat van mn gemiddelde 60 is op wiskunde hangt ook wel deels van mij af. Kheb op het moment zo iets van dat ik later tohc nog een 4jaar moet bijstuderen en dat ik nu beter gewoon erdoor kan geraken en dan vol motivatie kan beginnen leren enal i pv nu al constant zitte te blokke (misschien is dit een foute houding van het 'kben snel tevree syndroom' mja kweet wel dat alsk wil studeren ik het ook wel doe en wel een studiehouding heb)

Elpenor
12 mei 2006, 16:40
Bij ons viel dat nog wel mee. Ik geloof dat van mijn klas iedereen die een positief advies had gekregen over zijn studierichting er ook echt door was. Van de negatieve adviezen waren der wel een aantal die er ook door waren.

Maar het is voor iedereen heel moeilijk om een voorspelling te maken hoe iemand na het secundair gaat reageren op de vrijheid die hij krijgt in het hoger onderwijs. CLB baseert zich voornamelijk op punten en statistieken aangezien ze niemand echt persoonlijk kennen. En je hebt dus mensen die in het hoger onderwijs pas helemaal openbloeien en veel beter presteren dan in het secundair, maar je hebt ook het omgekeerde en dat zijn de mensen waarbij het CLB meestal fout zit.

Toch weet ik van een aantal mensen dat ze door te gaan praten met het clb een beter inzicht hebben gekregen in het hoger onderwijs en waren ze beter voorbereid voor hun studiekueze. Maar het is natuurlijk niet de leukste manier om je woensdagmiddag te besteden. Ik ben daar namelijk zelf ook nooit binnengestapt (behalve één keer met school) en ben gewoon begonnen aan mijn studies en voorlopig loopt alles op wieltjes...

Bontus
12 mei 2006, 16:41
U zeker niet laten ontmoedigen door het CLB, van men zus zeiden ze dat ze misschien verpleegster kon proberen en ze heeft nu ook een universitair diploma met onderscheiding :)

virtualdude
12 mei 2006, 16:43
U zeker niet laten ontmoedigen door het CLB, van men zus zeiden ze dat ze misschien verpleegster kon proberen en ze heeft nu ook een universitair diploma met onderscheiding :)
wie luistert naar die leeghoofden.
Ze zouden Einstein waarschijnlijk als tuinman hebben aangeraden

Elpenor
12 mei 2006, 16:50

Ik heb altijd geleerd dat je een stelling best kan argumenteren, aangezien dat die anders belachelijk kan overkomen...

Anyway, niemand beweert dat wat het CLB zegt, ook gaat gebeuren. Waar je wel vanuit kan gaan is dat als het clb toch zijn vragen heeft over je studiekeuze dat je dan behoorlijk gemotiveerd moet zijn en hard zult moeten werken om het CLB het tegendeel te bewijzen. Maar als je van jezelf weet dat je dat kan en dat je gemotiveerd bent dan moet je je zeker niet laten afschrikken door het CLB. Maar als het clb zijn twijfels heeft en je gaat dan toch maar beginnen aan die studie met het gedacht van "ik kan het altijd proberen en lukt het niet, ja dan lukt het niet, dan doe ik volgend jaar wel iets anders" dan is de kans vrij klein... Zo weet ik toch uit mijn ondervinding, nu kan ik natuurlijk niks zeggen oer hoe goed het CLB op de hoogte is in jouw stad. Bij ons waren ze goed op de hoogte (statistieken per school, per richting, per punten met bijhorende slaagpercentages voor verschillende opleidingen) en dat helpt veel.

virtualdude
12 mei 2006, 16:54
Bij ons waren ze goed op de hoogte (statistieken per school, per richting, per punten met bijhorende slaagpercentages voor verschillende opleidingen) en dat helpt veel.
statistieken zeggen niks.
Je kan stats opmaken van om het even wat.
het is de interpreatie die alles maakt.

Het is jouw keuze. De CLB kan msh dit en dat zeggen. Veel over U kennen ze niet.

Zeta Reticula
12 mei 2006, 17:08
Nooit luisteren naar een CLB of iets dergelijks. Luister naar je eigen, maar blijf realistisch, en zeker niet pessimistisch. Laat je zeker geen zaken opdringen door dat soort pedagogische helpers dat pretendeert te weten wat goed is voor jou, want dat weten ze niet. Middelbare schoolpunten zijn irrelevant, je moet het aanvoelen of je het zal kunnen. Je moet nu ook niet denken dat het onmenselijk moeilijk is.

Over burgerlijk ingenieur dan. De eerste 1,5 jaren zijn heel wiskundig en algemeen (wiskunde, fysica...) en gaan nauwelijks over techniek of ingenieurswetenschappen. De eerste 2 jaren zijn dan ook de moeilijkste. Toch vind ik persoonlijk de wiskunde (ondanks het feit dat het wiskunde is) interessanter en makkelijker dan de middelbare school. Dit verschil komt omdat je aan de uniev echt wiskunde krijgt en op middelbare school een veredelde vorm van rekenen, zonder te weten wat er eigenlijk achter zit.

Eenmaal in de tweede helft van het tweede jaar krijg je dan de technische vakken. Deze blijven echter allemaal wel heel theoretisch en vaak heel wiskundige gebaseerd.

Bontus
12 mei 2006, 17:18
als er in je achterhoofd iets spookt à la "ik ga het misschien toch niet kunnen" of "hopelijke kan ik nog veel uitgaan ook als ik op kot zit"
vergeet het dan maar.

MilM
12 mei 2006, 17:27
Twijfel kan ook goed zijn. Door die twijfel zal hij zich mss meer inzetten.

En burgerlijk + uitgaan is perfect combineerbaar.

Dus veralgemenen is niet goed.

zarathustra
12 mei 2006, 17:42

waarom zouden ze dat doen? Einstein had schitterende punten. Dat eisntein slechte resultaten had op school is een fabeltje.

Chizm
12 mei 2006, 18:06
weeral een ingenieursthread, moet je nu speciaal een nieuwe aanmaken?

NapalmBenny.
12 mei 2006, 18:07
En burgerlijk + uitgaan is perfect combineerbaar.

Maar playstation en pc niet he :P :D

2 many soldiers
12 mei 2006, 18:45
Dat eisntein slechte resultaten had op school is een fabeltje.

Nochtans ben ik naar die tentoonstelling geweest en daar zeiden ze dat Einstein geen slechte punten had, maar ook geen goede. Dit kwam vooral omdat hij nogal een aparte kijk had op de dingen en liever met zijn eigen gedachten bezig was.

killgore
12 mei 2006, 19:01
Nochtans ben ik naar die tentoonstelling geweest en daar zeiden ze dat Einstein geen slechte punten had, maar ook geen goede. Dit kwam vooral omdat hij nogal een aparte kijk had op de dingen en liever met zijn eigen gedachten bezig was.
De voornaamste reden was dat hij niet zo geweldig met direct gezag kon omgaan (zeer begrijpelijk).

_DKsissor_
13 mei 2006, 00:57
ik ben nu ook wel geen type dat tot savonds 5 uur elke dag uitgaat :p/
mja kga het tohc probere nhet eerste jaar en waarschijnlijk dan over naar computeringenieur want in programeren enzo ben kwel redelijk goed en dan verminderd de wiskunde toch al ietske (hoop ik ) :d
en als het zo makkelijk gaat want ik praat er nu wel licht over terwijl het zware studies zijn :p

metaphore
13 mei 2006, 09:19
gewoon doen wat ge denkt dat ge zelfg kunt... al die dingen die leerkrachten en clb en wie dan ook u proberen wijs te maken, nix van aan trekken
eigen zin doen (ge moet gewoon zelf weten of ge het wilt/kunt)

Ik mocht in principe geen geneeskunde gaan studeren, geen enkele leerkracht (met hierop 1 uitzondering) geloofde dat ik dit ooit zou kunnen. En dat hebben ze letterlijk tegen mij gezegd, ik zou ten eerste nooit door het ingangsexamen geraken, en zeker nooit door de studies :)

Welnu, ik ben wel door het ingangsexamen geraakt (van de eerste keer)
en het eerste semester heb ik min of meer in glorie afgesloten, van de mensen van ons school (6 anderen) had ik de beste punten, terwijl ik de enige was die het afgeraden werd. En ik was dan het minste van al naar de lessen etc geweest.
Het verschil is, ik wil dat nu gewoon afmaken dus ik doe met de examens extra moeite ;)

killgore
13 mei 2006, 11:22
mja kga het tohc probere nhet eerste jaar en waarschijnlijk dan over naar computeringenieur want in programeren enzo ben kwel redelijk goed en dan verminderd de wiskunde toch al ietske (hoop ik ) :d
en als het zo makkelijk gaat want ik praat er nu wel licht over terwijl het zware studies zijn :p
Ook een idee waar je dat zal doen?

Computerwetenschappen is trouwens redelijk wat meer als programmeren alleen.

Elpenor
13 mei 2006, 13:14
mja kga het tohc probere nhet eerste jaar en waarschijnlijk dan over naar computeringenieur want in programeren enzo ben kwel redelijk goed en dan verminderd de wiskunde toch al ietske (hoop ik )

Misschien kan het toch wel eens nuttig zijn om te kijken naar het vakkenpakket dat je krijgt tijdens die opleiding. computerwetenschappen is idd veel meer dan programmeren alleen, en je gaat altijd sterk wiskundig geïnspireerde vakken hebben (vb: discrete systemen, vakken over codering,...)

Ferux
13 mei 2006, 13:36
Hebt ge al eens nagedacht over industrieel ingenieur?

_DKsissor_
13 mei 2006, 15:06
waarschijnlijk denken jullie nu zo van hij speelt graag computerspelletjes daarom wil hij programeerder worden maar zo ist niet:p ik hou gewoon van werken met codes in flash of php ofzo. Kheb zelfs al zo van die programeertalen gewoon geleerd uit boeken zelfstandig omdat het me gewoon hard intereseerd. En kwil later tohc een job hebben die ik graag doe i pv eentje die enkel goed verdiend maar die me eigelijk niet zo veel aanspreekt.

Elpenor
13 mei 2006, 16:25
Ik heb ook php geleerd uit een boek en dat gaat je al voor een stuk helpen als je in je eerste jaar (spreek over gent) informatica (java) krijgt. Dan kan je de eerste 8 weken thuis blijven. Maar vanaf dat het objectgeöriënteerde eraan komt kan je toch best wat beginnen werken. Maar programmeren (C/C++) in het 2de jaar is al serieus wat anders dan PHP, dat doe je niet meer op het gevoel zoals dat in het begin met java wel lukt.

ps: ik hoop wel dat je wat beter bent met programmeertalen dan met Nederlands...

killgore
13 mei 2006, 16:54
waarschijnlijk denken jullie nu zo van hij speelt graag computerspelletjes daarom wil hij programeerder worden maar zo ist niet:p ik hou gewoon van werken met codes in flash of php ofzo. Kheb zelfs al zo van die programeertalen gewoon geleerd uit boeken zelfstandig omdat het me gewoon hard intereseerd. En kwil later tohc een job hebben die ik graag doe i pv eentje die enkel goed verdiend maar die me eigelijk niet zo veel aanspreekt.
Uw reden is goed en willen programmeren omda ge games wilt maken/aanpassen is niet raar ze, wat is de modding scene anders?
ik zeg alleen dat je niet moet denken dat cw enkel programmeren is.

en @elpenor: als je daarentegen van thuis uit al zelf c++ geleerd hebt moet je gewoon niet naar java gaan :).

[BAT] Hydra
15 mei 2006, 00:36
Mij hadden ze op school aangeraden om toegepaste informatica te doen omdat ik universitaire informatica zogezegd niet aankon wegens teveel wiskunde. Mijn punten in het middelbaar van wiskunde waren namelijk niet echt om naar huis te schrijven. Goed dat ik met dat advies eens gelachen heb en toch informatica aan de universiteit ben gaan volgen, ik was er van de eerste keer door.
Mijn advies voor jou: niemand kent jou beter dan jezelf. Luister niet naar wat anderen zeggen, jij weet zelf beter dan wie wat je zelf aankunt en wat niet.
Vertrouw daarop om je keuze te maken.

Elpenor
15 mei 2006, 14:21
en @elpenor: als je daarentegen van thuis uit al zelf c++ geleerd hebt moet je gewoon niet naar java gaan :).

Ik ben meestal zel nog gegaan naar de lessen, maar da was altijd sochtends en heb daar dan ook vaak liggen slapen :), de prof vertelde toch niet echt interessante dingen

Spliffsnatcher
15 mei 2006, 14:57
Ik heb het in een andere topic al gezegd, staar je niet blind op de moeilijkheid van unief. En luister dus zeker niet naar het CLB dat zijn mensen die in niks gelukt zijn in hun leven

Burgie moet je niet slimmer zijn dan industrieel net zoals geneeskunde en rechten. Unief is vooral veel inspanning van jezelf, ben je slim dat is mooi meegenomen, ging alles een beetje te vlot in het middelbaar dat is dan weer slecht meegenomen want het leren kan wel is tegenslagen dan. Je mag zo slim zijn als je wilt de hoeveelheid verplicht je wel tot werken.

Wel realistisch blijven als je vanuit 4 uur wiskunde komt en je hebt meer als 2 uurtjes per exaam geleerd ja dan ben je fout bezig om burgie te gaan doen.
omgekeerd als je vanuit 8 uurs komt en je hebt enkel geleerd de ochtend snel snel voor je exaam (zoals ik deed) besef dan goed dat je gaat moeten veranderen van studiementaliteit. zelfs bij industrieel wordtde hoeveelheid te groot.

killgore
15 mei 2006, 16:19
Ik ben meestal zel nog gegaan naar de lessen, maar da was altijd sochtends en heb daar dan ook vaak liggen slapen :), de prof vertelde toch niet echt interessante dingen
Die 's ochtends heb ik meestal overgeslagen, de andere kwamen na analyse of zo en daar ben ik gebleven, gewoon iets anders beginnen doen meestal :).

@Spliffsnatcher: Gelijk heb je, maar moet jij zelf nu zo extreem veel werken in vergelijking met de meeste andere univ studenten die je kent? Ik was ook zo van vrij weinig doen voor examens (vooral wiskunde en zo dan) en natuurlijk moet ik meer doen, maar in vergelijking met bijna iedereen die ik ken doe ik nog steeds bar weinig hoor :s.

aXl_
15 mei 2006, 22:30
dat hangt ervan af hoe snel jij kunt leren in vergelijking met die anderen he. Ik weet alleszins dat als ik niet 5/6 weken voor dat de examens effectief beginnen (ik ben m.a.w al bezig, examens beginnen op 9juni), begin met m'n vakken echt te leren dat het niet gaat lukken.

killgore
15 mei 2006, 23:37
dat hangt ervan af hoe snel jij kunt leren in vergelijking met die anderen he. Ik weet alleszins dat als ik niet 5/6 weken voor dat de examens effectief beginnen (ik ben m.a.w al bezig, examens beginnen op 9juni), begin met m'n vakken echt te leren dat het niet gaat lukken.
Mja, das mijn punt dus.

Het is niet omdat je in het middelbaar er op het gemak door was altijd dat je aan univ een blokbeest moet worden omdat je niet hebt leren leren, zoals spliffsnatcher een beetje laat uitschijnen (zijn bedoeling wrsch niet, maar het komt wel zo over).

zarathustra
16 mei 2006, 00:12

er komt eigenlijk bitter weinig programmeren aan te pas. Voor de projectjes ja en voor het vak object gericht programmeren. Maar dingen als databases, AI, computerarchitectuur, netwerken (een klein beetje wel), numerieke wiskunde, numerieke modellering, discrete wiskunde, systeemtheorie, etc daar komt geen programmeren bij kijken.

Fujiwara
16 mei 2006, 14:23
Voor programmeren moet je niet ingenieurswetenschappen gaan doen. Dan moet je toegepaste informatica gaan doen op hogeschool of zo.
CW is ontwerpen van systemen,programmas en project management eerder. Het effectief programmeren doen de andere informatici mensen meestal.