PDA

Volledige versie bekijken : rechtlijnige beweging omzetten naar roterende beweging?

Tsjernobyl
11 mei 2006, 12:05
Ik moet met een mechanishe energie (bijv een veer of elastiek) een wiel zien aan te drijven gedurende 20 secode ofzo.

Maar het moet krachtig zijn.

Ik ga een soort tank maken op rubbanden die op een trap moet kunnen rijden.
Die body weegt al iets door die tandwielen en frame maar nu moet ik nog opzoek naar een energie bron. geen elekricitiet,benzine, weet ik wat.

This 70cm op 30 cm ongeveer.

Stel ik span een veer op door ze in of uit te veren (afnkelijk van veer)
Hoe kan ik dan de energie die in de veer zit omzetten naar een ronddraaiend beweging.

dus een korte eenparige rechtlijnige beweging opzetten naar een lange roterende beweging.

iemand een idee?

metaphore
11 mei 2006, 12:40
Ik moet met een mechanishe energie (bijv een veer of elastiek) een wiel zien aan te drijven gedurende 20 secode ofzo.

Die body weegt al iets door die tandwielen en frame maar nu moet ik nog opzoek naar een energie bron. geen elekricitiet,benzine, weet ik wat.

Hoe kan ik dan de energie die in de veer zit omzetten naar een ronddraaiend beweging.

dus een korte eenparige rechtlijnige beweging opzetten naar een lange roterende beweging.

iemand een idee?

als gij een energiebrond vindt naast brandstof of electriciteit om een voertuig(je) aan te drijven komt jij in de aanmerking voor de nobel prijs volgens mij ;)

met de energie van een veer of elastiek is het moeilijk een voertuigje voort te laten bewegen ze :p

Preske
11 mei 2006, 12:46
this smells like homework :sop:

TheKju
11 mei 2006, 12:51
met een lat-tandwiel overgang misschien :S

metaphore
11 mei 2006, 12:57
met een lat-tandwiel overgang misschien :S

probeert zo is iets van 30 op 70cm aan te drijven met een veer of een elastiekje :D

ABCDEFGHIJKLMNO
11 mei 2006, 13:02
Een ronde opgespannen veer loslaten. Zoals die oude speelgoed autootjes die je eerst achteruit moet trekken en dan loslaten.
Kun je terugvinden in oude bakken van rolluiken.
Ik heb toevallig vorig jaar iemand met dezelfde opdracht een uitvoering hiervan zien maken.
Hij had zo'n veer vast op een as zitten.
Stel een balk voor. Op ieder uiteinde steek je 2 assen. Monteer aan iedere zijkant een rupsband met kleine rubberen driehoeken (voor op de trap)
Hét probleem was dat er teveel energie vrijkwam tijdens het loslaten. Het toestel geraakte de trap met moeite op, omdat hij continu doorslipte in het begin.

Tsjernobyl
11 mei 2006, 15:54
die veer van een rolluik is idd wel een goed idee.

denkimi
11 mei 2006, 17:19

iemand een idee?
luchtdruk?

sneax
11 mei 2006, 17:52
euh als ik het goed begrijp wilt ge de vuur opspannen en als ge ze loslaat moet uw wiel beginnen draaien?

tja gewoon rond uw wiel een spoel met een koordeke en dat 'opdraaien' (en tijdens ge aan uw wiel draait spant uw veer op) als ge dan uw wiel losdraait gaat de veer ervoor zorgen dat het wiel begint te draaien eh ... ?

Dieleman_F
11 mei 2006, 18:50
this smells like homework :sop:
omg :x,
als dit al niet meer mag :wtf:

slash
11 mei 2006, 19:17
hetzelfde als ge een stofzuigerkabel oprolt zeker? alleen dan draait ge die kabel rond een wiel zoda als die kabel word opgetrokken da wiel begint te draaien.

kweet nie of ge ter iet van begrijpt ma ik probeer ook maar een beetje te helpe :)

viewer
11 mei 2006, 21:13
1 woord: krukas

edit: allé, 't is te zeggen, een krukas is een prima manier om een rechtlijnige beweging om te zetten in een draaibeweging. Misschien is dit in uw geval toch iets minder geschikt, omdat ge dan toch nog wat overbreningen enzo moet maken, en dit mss wat moeilijk word met de beperkte ruimte, of dat dit niet gevraagd is voor uw opdracht.

Tsjernobyl
12 mei 2006, 00:01
Ik bedoelde 1 beweging, en geen tientalle bewegingen.
krukas zou men wiel 1x laten ronddraaien.

maar ik ga het doen met een spiraalveer denk ik, een stevige die lange tijd zijn kracht kan afgeven.

dee
12 mei 2006, 07:05
Ik zie niet in hoe zo'n veer ook maar iets van vermogen kan leveren. Toch niet aan iets van 70*30. En ge kunt uw veer niet te groot maken want dan hebben problemen om het op te spannen en moet ge nog zien dat het uw dooske niet uiteen knalt van de spanning alleen.

Bramboogie
12 mei 2006, 19:44
ga met wat collega's/vrienden een pint pakken en klapt der azo es over

het creatieve proces moet altijd ff op dreef komen... en je kan input krijgen langs alle kanten... maar uiteindelijk moet het ontwerp wel van jezelf komen, en je moet er zelf met voole overtuiging achter staan!

en om ff te antwoorden op je vraag... er zijn meer dan genoeg systemen die de energie van een veer/elastiek in een draaibeweging kunnen omzetten...

je hebt spiraalveren, je kan een veer een hefboom laten bewegen en dan met tandwielen die krachten omvormen, je kan een spindle gebruiken die omwonden is (vergelijk met het in gang trekken van een tol) etc...

hou je systeem echter wel ZO EENVOUDIG mogelijk... bij elke overbrengen heb je verlies... en die kan al snel heel vlug oplopen!!!

mag ik vragen wat een richting je eigenlijk doet?

klootvis
13 mei 2006, 09:52
Misschien ben je iets met het omgekeerde van dit principe
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuva:Crude_oil_pump.jpg

dee
13 mei 2006, 11:06
Misschien ben je iets met het omgekeerde van dit principe
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuva:Crude_oil_pump.jpg

Dit dus. http://www.carferries.com/triple/page14.jpg

Preske
13 mei 2006, 11:12
omg :x,
als dit al niet meer mag :wtf:

heu, nee.
hebt ge de sticky niet gelezen? Huiswerk mag niet.

Dit mag van mij openblijven omdat dit iets wetenschappelijks is :)