PDA

Volledige versie bekijken : bijkomende opleiding networking

Arcadion
7 mei 2006, 14:29
Op Karel De Grote-Hogeschool kan er blijkbaar het Cisco Networking Academy Program gevolgd worden (waarschijnlijk ook wel elders), iets dat me wel zeer interessant lijkt als `opvulling' van mijn kennis.

Ik ervaar immers toch een gebrek aan praktische netwerking kennis, aangezien ik vnl. enkel supertheoretische zaken gehad heb tijdens mijn studies. (systeem- en signaalanalyse, beeldverwerking, informatietheorie, OSI lagenmodel, grafentheorie, multimedia, ...)

Probleem is alleen dat mijn werkgever dat niet gaat willen bekostigen (1500 EUR) en ik zelf ook niet bereid ben zo een belachelijk hoge prijs te betalen :(

Zijn er eigenlijk goedkopere alternatieven te vinden hiervoor ?? Het kan me persoonlijk niet zo erg veel schelen dat ik niet officieel certified ben, zolang ik maar dezelfde praktijk en theorie heb gehad. Liefst wel een wat gevorderd niveau, want de echte super basic basic stuff ken ik uiteraard wel al.

nerdz
7 mei 2006, 16:53
Lijkt mij vrij onwaarschijnlek da ge da ni op inet ga kunne vinde ze.
Anders es naar die hogeschool gaan en vrage welke boeken da ze gebruike zoda ge die zelf kunt kope en gwn zelfstudie doen?
Ik ken er voor de moment ni echt iets van (weet wel wat het is...) dus als men antwoorde wa dom zijn... :p
Ik ga volgend jaar trouwens (normaalgezien) naar Geel voor informatica en daar geve ze da ook, kunde mss ook wel uw licht es opsteke?

Mvg, Joeri

Demonneken
7 mei 2006, 16:55
1500 euro voor het CNAP is eigenlijk een heel goede deal... Besef goed dat dit gaat over opleidingen dat normaal pakken meer kosten!

Ook geeft een CCNA en hoger certificaat je een vooruitzicht op beter betaald werk...

Arcadion
8 mei 2006, 20:48
Hmm, ik heb gehoord van hogeschoolstudenten dat dat belachelijk gemakkelijk is. Anderzijds heb ik gelezen op site van Cisco zelve dat CCNA vooral bedoeld is voor in het secundair onderwijs (CCNP daarentegen voor in het hoger onderwijs), maar waarom dat dan op sommige hogescholen gegeven wordt, snap ik niet goed.

Waldorf
8 mei 2006, 21:54
Hmm, ik heb gehoord van hogeschoolstudenten dat dat belachelijk gemakkelijk is. Anderzijds heb ik gelezen op site van Cisco zelve dat CCNA vooral bedoeld is voor in het secundair onderwijs (CCNP daarentegen voor in het hoger onderwijs), maar waarom dat dan op sommige hogescholen gegeven wordt, snap ik niet goed.

CCNA voor secundair onderwijs? Ik moet de eerste middelbare school nog tegenkomen die twee Engelstalige boeken van +1000 pagina's er gaan doorsleuren op één jaar. Wat wel zo is, is dat CCNA gegeven wordt in hogeschoolrichtingen zoals Toegepaste Informatica en Elektronica optie ICT en dat CCNP erbij wordt gegeven in ind ing ict.

Arcadion
8 mei 2006, 22:15
CCNA voor secundair onderwijs? Ik moet de eerste middelbare school nog tegenkomen die twee Engelstalige boeken van +1000 pagina's er gaan doorsleuren op één jaar. Wat wel zo is, is dat CCNA gegeven wordt in hogeschoolrichtingen zoals Toegepaste Informatica en Elektronica optie ICT en dat CCNP erbij wordt gegeven in ind ing ict.

Dat klinkt al veel beter :) Krijgen trouwens alle ind ing. elektronica/ict CCNP ??

Wat ik nog altijd niet snap: hetgeen in die boeken (--> gemakkelijk te kopen) staat is dat exact dezelfde leerstof als hetgeen via die coursware-achtige internet webbased cursus (--> waarschijnlijk zwaar voor te betalen) te volgen is, of is het ene uitgebreider en/of complementair aan het andere ??

Radiance
8 mei 2006, 22:47
Het is inderdaad eerder complementair.
Het curriculum is, al bij al, vrij praktisch & beknopt, waar in de boeken ook de meeste van die info staat maar iets uitgebreider/anders of wat meer theoretische achtergrond.

Als je niet opziet tegen zelfstudie kan je dat vrijwel allemaal zelf studeren imo (heb zelf nog maar tot semester 2 gezien dus kan het ook maar tot daar garanderen). Een beetje technische inzicht komt daarbij wel van pas als je 't snel wil doorhebben.
Voor praktisch uitproberen is er een emulatietooltje & voor de helft van zulk cursusgeld kan je je desnoods zelf al een paar 2500 routers & een (evt 10mbit) switchke kopen om mee te werken.

Btw als CCNP aan ind ing ict gegeven wordt, dan hebben zij tevoren toch ook CCNA gezien? Het lijkt mij toch wel verdomd moeilijk zonder.

Hiapoe
9 mei 2006, 11:59
Ik ben een Network+ Certified Professional en ... wel betaald door mijn werkgever :p Bij een erkend examenbureau kan je je gewoon inschrijven voor een examen daarvoor... 200 - 300 € denk ik... Als je genoeg kennis hebt van netwerken kan je dit certificaat wel makkelijk behalen, en staat mooi op je CV.