PDA

Volledige versie bekijken : Studiekeuze

Spliffsnatcher
5 mei 2006, 15:22
Aangezien hier de laatste tijd nogal veel discussie is over studiekeuzes.
Misschien een paar tips van mensen die al werken, want ik merk dat in sommige threads er nogal fel met de klak wordt naar gezwierd. zeker qua lonen en verwachtingen.

1) Verwacht geen starterslonen van +1500 euro netto, dat gebeurt enkel als je echt goed bent in je vak(doctor) en wanneer je in de gekende sectoren terecht komt

2) doe u studiekeuze naar gelang u interesse, burgie doen en u eigenlijk geen bal interesseren over dingen zoals een kleine transistor, een fourieranalyse enz... Is vragen om na 3 jaar uitgeblust te zijn

3) probeer nu ook wel richtingen zoals com.wetenschap te vermijden als je het gewoon zou doen om vlug vlug een diploma te halen. bedrijven weten ook dat die richtingen daarvoor gebruikt worden. maar dat houdt niet tegen dat wanneer je ten volle voor de richting gaat dat je groot wordt in je eigen interesse.

4) focus u niet op wat je hebt zitten zweten en zwoegen die afgelopen 4-5 jaar want bedrijven kijken daar niet naar. Bekijk altijd alles vanuit een bedrijf hun standpunt. hebben ze drie sollicitanten waarvan 1tje met een onderscheiding keuze vlug gemaakt ook al heeft die het gehaald met blokken en niet veel wijsheid.

5) er is een serieus verschil tussen u beginperiode in een bedrijf en u waarderingsperiode(opgroei). zoals gezegd een diploma is een stuk papier dat u plusminus makkelijker binnenkrijgt. Eenmaal bezig hangt u loonsverhoging en positieverhoging zuiver van jezelf af en dan zie je de personen afvallen waarvan je altijde wist dat ze niet geschikt waren voor het diploma

6)dus staar u niet blind op de lonen die vermeld worden op vacature, want dit is slechts 1 van de zovele indicatoren.

huidige trends in bedrijven:

* meer en meer R&D afdelingen, met verhuis van productie
* outsourcing dat het niet meer normaal is en qua informatica heeft india daar een dikke kluif aan.
* petro is nog altijd zeer goed betaalde sector, en zeker niet alleen voor mensen uit de chemie

Hiapoe
5 mei 2006, 15:47
Misschien dat het handig zou zijn als iedereen die wil en al werkt even in volgende format de informatie geeft zoals ik nu doe over mezelf:

1. Diploma('s): Bachelor (Graduaat) Toegepaste Informatica

2. Eerste job: Technical Support Agent - HP in Dublin (sep 2004 - dec 2005)
3. Bruto/Netto loon* eerste job: 1700/1550 euro
4. Voordelen eerste job: niks (niet betaald bij ziekte, geen verzekering,...)

5. Huidige job: IT Windows Server Project Coordinator - Electrabel in Brussel (feb 2006 - ...)
6. Huidig bruto/netto loon*: 2368/1500 euro
7. Huidige voordelen: maaltijdcheques (120€/m), laptop, gsm, inet thuis betaald, verzekeringen, flexibele uren, thuiswerk mogelijk, woon-werkverkeer betaald, 30% korting op electriciteit en gas rekening.

*Netto loon = ZONDER voordelen!!

metaphore
5 mei 2006, 22:09
:offtopic: wat is R&D eigelijk??

edit:
over die starterslonen die op vacature staan:
ge moet u inderdaad niet blindstaren op die lonen, maar ze hebben toch wel een significate betekenis...
Het zijn gemiddeldes, dus als er staat bur. ir. €2500 dan is het ook werkelijk zo dat dit richtbedragen zijn die je met dat diploma kan verwachten...
Dus er mag niet gezegd worden (zoals meerdere mensen tegenwoordig doen) dat die starterslonen zever zijn, want ze zuigen die lonen nie gewoon uit hunne duim.

Spliffsnatcher
5 mei 2006, 22:30
R&D is research en development

het probleem met die lonen toon je zelf al een beetje aan: er zijn al zoveel verschillende soorten burgies, zoveel verschillende bedrijven, en zoveel verschillende takken in een bedrijf dat met die lonen niet zo heel veel bent.
Ok leuke indicatie, maar je bent beter af met het is op de man af te vragen naar gelang de sector die je voor ogen hebt.

metaphore
5 mei 2006, 22:32
R&D is research en development

het probleem met die lonen toon je zelf al een beetje aan: er zijn al zoveel verschillende soorten burgies, zoveel verschillende bedrijven, en zoveel verschillende takken in een bedrijf dat met die lonen niet zo heel veel bent.
Ok leuke indicatie, maar je bent beter af met het is op de man af te vragen naar gelang de sector die je voor ogen hebt.

mja das inderdaad waar, het blijft gewoon een grove richtlijn, maar da laat zowizo wel verschillen zien tussen gekozen studierichtingen hé...

ik zou gewoon nog graag lonen zien na 5 jaar werkervaring ofzo... dan ziet ge pas echt de verschillen

Emerxill
6 mei 2006, 11:38
...
over die starterslonen die op vacature staan:
ge moet u inderdaad niet blindstaren op die lonen, maar ze hebben toch wel een significate betekenis...
Het zijn gemiddeldes, dus als er staat bur. ir. €2500 dan is het ook werkelijk zo dat dit richtbedragen zijn die je met dat diploma kan verwachten...
Dus er mag niet gezegd worden (zoals meerdere mensen tegenwoordig doen) dat die starterslonen zever zijn, want ze zuigen die lonen nie gewoon uit hunne duim.
Correct, bij ons krijgen de HIR's en Bur. IR's als starter gemiddeld 2100eur bruto.
(200eur meer dan de graduaten zoals ik :p). Daarbij komt nog ne auto en een hoop extra legale voordelen (verzekering, netto omkosten nota, ...). Dus da kunt ge ook al optellen bij uw loon.

Maar ivm vacature ist idd een 'richtlijn'. Want die 2500eur is niks zeggend eh. Daar staat nergens: van die mensen die xxxxeur verdiene hebben die nog eens die en die extra legale voordelen.

Iemand die bijv 2500 eur bruto heeft zonder auto heeft wel minder dan ikke die 1900eur heeft maar wel ne auto met tankkaart, ookal worden zijn km's vergoed. En dan heb ik nogeens niet over mijn extra legale voordelen, want da is een hele waslijst :p.

Arcadion
6 mei 2006, 17:54
Aangezien hier de laatste tijd nogal veel discussie is over studiekeuzes.
Misschien een paar tips van mensen die al werken, want ik merk dat in sommige threads er nogal fel met de klak wordt naar gezwierd. zeker qua lonen en verwachtingen.

1) Verwacht geen starterslonen van +1500 euro netto, dat gebeurt enkel als je echt goed bent in je vak(doctor) en wanneer je in de gekende sectoren terecht komt

Die verwachting werd nochtans beantwoord: als startloon kreeg ik netto een pak meer dan 1500 EUR, nochtans ben ik maar een licentiaat informatica. Maar misschien ben ik gewoon niet representatief :p

3) probeer nu ook wel richtingen zoals com.wetenschap te vermijden als je het gewoon zou doen om vlug vlug een diploma te halen. bedrijven weten ook dat die richtingen daarvoor gebruikt worden. maar dat houdt niet tegen dat wanneer je ten volle voor de richting gaat dat je groot wordt in je eigen interesse.

Ah ja, communicatiewetenschappen, ik las eerst computerwetenschappen :)

Spliffsnatcher
6 mei 2006, 22:10
de reden waarom jij dus +1500 had, is zoals ik al zei :hangt sterk af van de sector en het bedrijf en ZEKER de legale voordelen.
Dus het zou mooi zijn als je hier is neerpent wat je exact allemaal krijgt en hoe u brutoloon zich verhoudt tot het nettoloon want dat kan serieus schommelen naar geland je eigen situatie.