PDA

Volledige versie bekijken : Communicatiewetenschappen

Darkness
4 mei 2006, 00:53
Hellow,

Na een aantal rampzalige resultaten op de eerste bachelor ICT heb ik besloten dat ik eens grondig ga zoeken naar een andere studierichting. Talent voor analytisch denken en redeneren zoals een computer dat doet is niet bepaald aangeboren, ik heb eerder aanleg voor talen (geen programmeertalen :)) dan voor wiskunde, en ik zie mijzelf niet de rest van mijn loopbaan achter een computerschermpje zitten programmeren... Ik weet wel dat informatici veel meer gevraagd zijn, maar ik besef nu dat ik absoluut iets wil doen wat ik graag doe, wat mij aanstaat. Van de universitaire richtingen lijkt echter de enige interessante richting die van communicatiewetenschappen, omdat ik redelijk graag teksten, commentaren, kritieken, besprekingen en dergelijke goed kan, en omdat bijvoorbeeld de invloed van de media op het leven mij wel interessant lijkt. Ook journalistiek nodigt uit (reportages, interviews, sportcommentator :p, en dergelijke).

Ik heb al wat rondgezocht op de sites van de KUL, UGent en ook even op die van de UA maar er zijn nog een hoop vragen blijven hangen, zoals bijvoorbeeld:
Wat zijn concrete uitwegen na het afstuderen? (en wat kunnen zulke jobs inhouden)
Wat is de "waarde" van zulk diploma? Anders gezegd: is er (veel) nood aan communicatiewetenschappers?
Is er een bepalend verschil in opleiding aan de verschillende universiteiten?
Is er iemand die een aantal vakken wat concreter kan beschrijven? Wat ik op de sites vind is maar redelijk wazig...

Het zou ook handig zijn moest ik in contact kunnen komen met studenten via msn bijvoorbeeld (pm).

Alvast bedankt!

Arcadion
4 mei 2006, 18:29
Hellow,

Na een aantal rampzalige resultaten op de eerste bachelor ICT heb ik besloten dat ik eens grondig ga zoeken naar een andere studierichting.

Wat voor bachelor was dat dan, want die ken ik niet. (op universiteit of hogeschool, academisch of professioneel, bedoel je elektronica-ict, informatica of toegepaste informatica?)

Talent voor analytisch denken en redeneren zoals een computer dat doet is niet bepaald aangeboren, ik heb eerder aanleg voor talen (geen programmeertalen :)) dan voor wiskunde, en ik zie mijzelf niet de rest van mijn loopbaan achter een computerschermpje zitten programmeren...

Eum, informatici die dat wensen en het nodige in zich hebben, kunnen ongetwijfeld doorgroeien naar ontwerpende, analyserende, leidinggevende functies, etc. Het cliche dat informaticus zijn gelijk staat aan genoodzaakt zijn de rest van uw leven enkel te programmeren gaat niet op :) (maar meestal zult ge dat ooit wel een periode moeten gedaan hebben om mee te kunnen later)

Ik weet wel dat informatici veel meer gevraagd zijn, maar ik besef nu dat ik absoluut iets wil doen wat ik graag doe, wat mij aanstaat. Van de universitaire richtingen lijkt echter de enige interessante richting die van communicatiewetenschappen, omdat ik redelijk graag teksten, commentaren, kritieken, besprekingen en dergelijke goed kan, en omdat bijvoorbeeld de invloed van de media op het leven mij wel interessant lijkt. Ook journalistiek nodigt uit (reportages, interviews, sportcommentator :p, en dergelijke).

Ik heb al wat rondgezocht op de sites van de KUL, UGent en ook even op die van de UA maar er zijn nog een hoop vragen blijven hangen, zoals bijvoorbeeld:
Wat zijn concrete uitwegen na het afstuderen? (en wat kunnen zulke jobs inhouden)
Wat is de "waarde" van zulk diploma? Anders gezegd: is er (veel) nood aan communicatiewetenschappers?
Is er een bepalend verschil in opleiding aan de verschillende universiteiten?
Is er iemand die een aantal vakken wat concreter kan beschrijven? Wat ik op de sites vind is maar redelijk wazig...

Het zou ook handig zijn moest ik in contact kunnen komen met studenten via msn bijvoorbeeld (pm).

Alvast bedankt!

`Communicatiewetenschapper' is een nogal zwaar beladen en pompeus woord, zeker voor wat het eigenlijk is.

Normaal gezien horen dat soort van studies (net zoals filosofie) beschouwd te worden als iets dat je extra doet, puur uit interesse bv. nadat je reeds andere serieuze `nuttige' studies hebt gedaan (eventueel in avondonderwijs), of parallel met een andere `nuttige' opleiding. De realiteit is dat je met het diploma communicatiewetenschappen op zich geen zak bent (tenzij je op unief kunt blijven en prof wordt) en dat het zowat de allergemakkelijkste opleiding is die er op unief te vinden is. (niet erg, zou normaal louter als extraatje horen te zijn)

Kortom: gemakkelijk en nutteloos. Maar wel leuk om uit interesse te combineren met een fulltime job of een andere studie.

NemesisBE
4 mei 2006, 18:32
ik doe 1ste Bach Pol&Soc na ook vorig jaar een rampzalig jaar gekend te hebben en het 1ste jaar valt daar volledig parallel met CW.

en wat is mijn conclusie: iedereen zegt dat Pol&Soc en CW de makkelijkste richtingen van Unif zijn, zowa de vuilbak van de Unif. ik kan u vertellen da ge het zeker ni moogt onderschatten (zoals ik in januari wel gedaan heb:p) en dat het zeker niet gemakkelijk en nutteloos is!

Tom!
4 mei 2006, 18:43
en wat is mijn conclusie: iedereen zegt dat Pol&Soc en CW de makkelijkste richtingen van Unif zijn, zowa de vuilbak van de Unif. ik kan u vertellen da ge het zeker ni moogt onderschatten (zoals ik in januari wel gedaan heb:p) en dat het zeker niet gemakkelijk en nutteloos is!
Het kan toch niet zo moeilijk zijn, zeker voor 'universitairen', om in te zien dat moeilijkheid van richtingen een enorm relatief (en vaak subjectief) begrip is?! Jij vindt het niet echt gemakkelijk, Arcadion lijkt het zeer simpel te vinden. Wie van de twee heeft gelijk? Geen van beiden.
Is het gemakkelijker dan de meeste andere universitaire richtingen? Dat denk ik wel, en dat laat nog steeds de mogelijkheid open dat bepaalde personen de richting zelf moeilijk vinden, hetgeen ook normaal is. Je kan dus tot op zekere hoogte richtingen wel vergelijken, maar je kan niet absoluut zeggen dat een bepaalde richting 'moeilijk' of 'makkelijk' is.

Arcadion
4 mei 2006, 18:49
ik doe 1ste Bach Pol&Soc na ook vorig jaar een rampzalig jaar gekend te hebben en het 1ste jaar valt daar volledig parallel met CW.

1. Dat ge de richting moeilijk vindt, zegt misschien eerder iets meer over u dan over de richting :) Gemakkelijk en moeilijk zijn subjectieve zaken, maar voor een richting die officieel universitair is, is ze te gemakkelijk, en ze is zowat de gemakkelijkste die ge op unief kunt vinden. Probeer gerust eens een jaartje geneeskunde, germaanse, bio-ingenieur, wiskunde, ... Verschil zulde snel merken :)

2. En met nutteloos bedoel ik dat ge er op de arbeidsmarkt niet veel mee zijt: als het u interesseert, is het natuurlijk niet nutteloos voor u, maar de vraag is: is het van nut voor uw toekomstige werkgever ? Dat is het zelden en dat bedoel ik ... weinig marktwaarde. (maar niet slecht bedoeld hoor)

Darkness
4 mei 2006, 19:46
Probeer gerust eens een jaartje geneeskunde, germaanse, bio-ingenieur, wiskunde, ... Verschil zulde snel merken :)

2. En met nutteloos bedoel ik dat ge er op de arbeidsmarkt niet veel mee zijt: als het u interesseert, is het natuurlijk niet nutteloos voor u, maar de vraag is: is het van nut voor uw toekomstige werkgever ? Dat is het zelden en dat bedoel ik ... weinig marktwaarde. (maar niet slecht bedoeld hoor)

- als zo'n richtingen mij zouden interesseren... besides, niemand behalve degene die beide studies heeft gedaan kan een verschil geven.

- how about masters zoals bv journalistiek of ict-management? media zullen altijd blijven bestaan...

Het kan toch niet zo moeilijk zijn, zeker voor 'universitairen', om in te zien dat moeilijkheid van richtingen een enorm relatief (en vaak subjectief) begrip is?! Jij vindt het niet echt gemakkelijk, Arcadion lijkt het zeer simpel te vinden. Wie van de twee heeft gelijk? Geen van beiden.
Is het gemakkelijker dan de meeste andere universitaire richtingen? Dat denk ik wel, en dat laat nog steeds de mogelijkheid open dat bepaalde personen de richting zelf moeilijk vinden, hetgeen ook normaal is. Je kan dus tot op zekere hoogte richtingen wel vergelijken, maar je kan niet absoluut zeggen dat een bepaalde richting 'moeilijk' of 'makkelijk' is.

- 2nd, daar komt nog bij dat de factor "geen interesse" een opleiding kan verzwaren. als ik het zou doen voor de "gemakkelijkheid" zou ik naar de hogeschoolopleiding informatica gaan, maar ik wil iets doen wat mij interesseert en een leven hebben, ipv iets te doen waar ik een mottig mens van word...

Wat voor bachelor was dat dan, want die ken ik niet. (op universiteit of hogeschool, academisch of professioneel, bedoel je elektronica-ict, informatica of toegepaste informatica?)

eerste bachelor informatica-ict op uhasselt. academisch dus.

Eum, informatici die dat wensen en het nodige in zich hebben, kunnen ongetwijfeld doorgroeien naar ontwerpende, analyserende, leidinggevende functies, etc. Het cliche dat informaticus zijn gelijk staat aan genoodzaakt zijn de rest van uw leven enkel te programmeren gaat niet op :) (maar meestal zult ge dat ooit wel een periode moeten gedaan hebben om mee te kunnen later)
- waarom krijgen we dan alleen de-pc-is-uw-beste-vriend-vaardigheden aangeleerd?

`Communicatiewetenschapper' is een nogal zwaar beladen en pompeus woord, zeker voor wat het eigenlijk is.
- master in de communicatiewetenschappen zal ik het dan noemen :p

Normaal gezien horen dat soort van studies (net zoals filosofie) beschouwd te worden als iets dat je extra doet, puur uit interesse bv. nadat je reeds andere serieuze `nuttige' studies hebt gedaan (eventueel in avondonderwijs), of parallel met een andere `nuttige' opleiding. De realiteit is dat je met het diploma communicatiewetenschappen op zich geen zak bent (tenzij je op unief kunt blijven en prof wordt) en dat het zowat de allergemakkelijkste opleiding is die er op unief te vinden is. (niet erg, zou normaal louter als extraatje horen te zijn)

Kortom: gemakkelijk en nutteloos. Maar wel leuk om uit interesse te combineren met een fulltime job of een andere studie.

- same question, how about bijvoorbeeld journalistiek of ict-management?

tot slot: ik heb informatica gekozen omdat ik met een computer werken wel interessant vond, maar er zijn grenzen. mijn scherm hoeft bijlange niet mijn beste vriend te zijn (wat er nu ingepompt wordt), en ik heb gewoon geen aanleg voor programmeren. bij elke stap die ik wil doen is wel iets onnozels klein petieterig lettertje ofzo verkeerd, en na verloop van tijd werkt dat zeer zwaar op mijn systeem, kan daar ook niet aan doen...
dat sommigen pol&soc als de vuilbak beschrijven vind ik wel nog getuigen van een geweldige dunk van zichzelf hebben (dat is geen aanval naar arcadion toe maar algemeen), ik heb als latinist ook nooit een bso'er scheef bekeken omdat die "maar" bso deed, want zelf zou ik het niet kunnen..

CyCe
4 mei 2006, 20:23
Het is en blijft een unief diploma, je krijgt een brede opleiding. Toekomstperspectieven zijn iets in de pr of spin doctor of iets dergerlijks.

Je hebt geen verplichte vakken ;) Wel papers te schrijven, je moet eigenlijk gewoon zien dat je er in januari en juni door bent.

Er zijn makkelijke vakken en moeilijk vakken die dan nog is van moeilijkheidsgraad per unief verschillen.

In ieder geval moet je doen wat je graag doet, ik heb momenteel IAJ 1-2 en heb nog geen spijt van mijn beslissing om communicatiewetenschappen te doen (enkel spijt dat ik vorig jaar niet harder gestudeerd heb ;) ). Ik denk wel dat ik na dit diploma nog rechten ga bijdoen.

killgore
4 mei 2006, 22:54
prachtig gezegd!

Voor de rest: die hebben wel extreem weinnig les :p, dus genoeg tijd om het bij te houden ;).

Mispak u daarin niet en houdt het bij, ook al lijkt het weinig door die weinige uren les. Een vriend van me had dit niet gedaan en hij was grandioos gebuisd op alles :).

Arcadion
5 mei 2006, 13:39
- waarom krijgen we dan alleen de-pc-is-uw-beste-vriend-vaardigheden aangeleerd?

Omdat dat louter de vertrekbasis is die men op hogeschool of unief geeft. (zelfs master is niet meer dan een BASISopleiding) Die andere vaardigheden leert ge hoofdzakelijk dag in dag uit in het bedrijfsleven over de jaren heen ... Aan u om door te groeien naar meer verantwoordelijke functies!!

Nu, ge kunt dan zeggen dat ge evengoed zonder opleiding en uitvoerende ervaring meteen kunt gaan werken in het bedrijfsleven in hogere functies, maar ge moet toch al een heel straffe kerel zijn als ge software wilt ontwerpen en teams van informatici wilt leiden als ge niet eens inzicht hebt in het dagdagelijkse uitvoerende werk.

Tenzij ge puur management gaat doen (nog een stukske hoger dus :)), maar dan heeft het geen bal meer met informatica te maken :)

Dat ge het niet zo leuk vindt dat die machine vervelend doet bij de minste fout (bv. programmeerfout) die ge maakt, kan ik begrijpen. Maar dat is typisch voor een exacte richting eh. Als ge als wiskundige een klein minuscule uitzondering over het hoofd ziet, klopt uw wiskundig bewijs ook niet. Of als ge als ingenieur een ontwerpfout of berekeningsfout maakt bij de realisatie van de een of andere brug of gebouw, dan stort die misschien ook wel in na een paar jaar :)

Inv`
5 mei 2006, 13:41
Ik deed ook ICT, momenteel gestopt en ga volgend jaar Journalistiek doen

enj0i^
5 mei 2006, 13:46
Ik doe nu in ugent 1se bach communicatiewetenschappen en arcadion ge zijt een beetje een zeveraar ze :)

Het is totaal niet gemakkelijk, ik heb samen met vriend en vriendin van mij (economie en geneeskunde) eens goed vergeleken en we moeten zeker niet veel onderdoen. Ik zou graag eens weten wat jij studeert? Want als ge geen kennis van zaken hebt kunt ge er niet over oordelen.

edit: kmoet u wel gelijk geven dat je toekomst niet echt supervast ligt, maar dat is bij geen enkele richting zo.

Darkness
5 mei 2006, 13:56
@inv: hoe, wat, waar, inhoud enzo als ge wilt? :)

@enjoi^: zoudt ge mij uw msn willen pm'en? want gij zijt precies het soort persoon dat ik zoek :$

klootvis
5 mei 2006, 14:26

Je besluit dat geen van beiden gelijk heeft
Als ik even alles op een rijtje zet
==> Jij en Arcadion (2 leken): Com.wet. = gemakkelijk
==> Lord Roel (doet Com.wet.): Com.wet. = niet zo gemakkelijk

Persoonlijk ben ik niet geneigd om aan deze 2 standpunten hetzelfde gewicht te geven: ik vind de informatie van een interne persoon (Lord Roel) meer prioritair dan de informatie van 2 leken die hun beeld baseren op het beeld in de maatschappij.

Ik onttrek me dan ook voor de rest aan deze discussie aangezien ik van de richting niet meer weet dan "van horen zeggen" (i.e. 90% van wat hier staat). Indien je leek bent op vlak van deze richting, heb je geen informatieve meerwaarde te bieden aan de threadstarter

Mvg

Spliffsnatcher
5 mei 2006, 14:53
oppassen met richtingen zoals pol&soc,com.wetenschap,filosofie,geschiedenis.
qua werkgelegenheid is het echt niet alles.

Tom!
5 mei 2006, 16:14
Je besluit dat geen van beiden gelijk heeft
Als ik even alles op een rijtje zet
==> Jij en Arcadion (2 leken): Com.wet. = gemakkelijk
==> Lord Roel (doet Com.wet.): Com.wet. = niet zo gemakkelijk
Zo zou ik het niet op een rijtje zetten; ik geef net aan dat je niet kan zeggen dat een richting 'gemakkelijk' is, in absolute termen dus. Vreemd dat je mij dan in de eerste categorie plaatst, misschien iets te oppervlakkig gelezen? Vanwaar komt jouw conclusie dat ik een 'leek' ben?

Persoonlijk ben ik niet geneigd om aan deze 2 standpunten hetzelfde gewicht te geven: ik vind de informatie van een interne persoon (Lord Roel) meer prioritair dan de informatie van 2 leken die hun beeld baseren op het beeld in de maatschappij.
Wie zegt dat ik mijn beeld alleen daarop baseer? Als ik zelf contacten heb met personen die communicatiewetenschappen volgen (en er zelfs bijles aan gegeven heb, statistiek) dan kan ik toch wel een zeker inzicht in die richting krijgen zonder het daarvoor zelf te studeren? Je trekt zelf ongegronde conlusies lijkt me. Of ik dan feitelijk veel van de richting af weet of niet is eigenlijk ook helemaal niet van belang voor het punt dat ik maakte, dat is richting-onafhankelijk (buiten de vergelijking van communicatiewetenschappen met het gros van de andere universitaire richtingen).
Bovendien is het zelf studeren van die richting helemaal geen voldoende voorwaarde om objectief te kunnen beslissen over de moeilijkheidsgraad van die richting, al was het maar omdat je zelf (meestal) ook niet (beter) kan vergelijken en omdat moeilijkheid niet absoluut uit te drukken is.

Wat je dan met 'meer prioritair' in deze context bedoelt is me helemaal een raadsel, ik vermoed dat je 'relevanter' bedoelt ofzo, maar dat mag je zelf even toelichten.

Inv`
5 mei 2006, 22:15
@inv: hoe, wat, waar, inhoud enzo als ge wilt? :)

@enjoi^: zoudt ge mij uw msn willen pm'en? want gij zijt precies het soort persoon dat ik zoek :$
ik weet nog niet waar, misschien aan de KHM :) (bachelor)

heb mij serieus mispakt aan die ICT, dat programmeren enz :)

Wargoofy
7 mei 2006, 14:00
wel.. ikzelf volg geschiedenis (2e jaar).
'k heb als minor politieke wetenschappen gekozen.
waarom? omdat 't de naam had van 'makkelijk' te zijn en toch nog interessant (politiek en gesch liggen redelijk dicht bij elkaar uiteraard).

Als ik de vakken van gesch. vgl met die van politieke.. dan zijn de politieke echt wel makkelijker om door te geraken.
Voor politicologie (verplicht vak voor alle pol en soccers in 't eerste jaar) had ik eerst wat schrik, mar van degene die mijn minor ook volgen zijn er slechts enkele gebuisd (integenstelling tot de mensen die puur pol en soc kiezen..)
Dit kan natuurlijk ook eraan liggen dat 't hun eerste kennismaking is met 'n echte cursus, terwijl ik dat vorig jaar al heb gehad.

De lessen zijn meestal wel interessant in de politieke, mar de examens ook wel makklijker

NemesisBE
7 mei 2006, 20:45
1. Dat ge de richting moeilijk vindt, zegt misschien eerder iets meer over u dan over de richting :) Gemakkelijk en moeilijk zijn subjectieve zaken, maar voor een richting die officieel universitair is, is ze te gemakkelijk, en ze is zowat de gemakkelijkste die ge op unief kunt vinden. Probeer gerust eens een jaartje geneeskunde, germaanse, bio-ingenieur, wiskunde, ... Verschil zulde snel merken :)

heb middelbaar zonder enige moeilijkheid in Grieks-Wiskunde (8u) doorgemaakt ...
kheb Burgerlijk voor ff gedaan en kheb HandelsIr voor de rest van't jaar gedaan. sociale wetenschappen en elke ingenieursrichting (ook handelsIr) is daar absoluut niet mee te vergelijken. ok je moet ook nadenken bij Pol&Soc als ze je verbanden vragen, maar ik meen te geloven dat de ingenieursrichtingen gebaseerd zijn op creatieve geesten, je moet er meer uw hersens voor doen laten werken (tov meer 'vanbuitenblokken') in Pol&Soc...

ben nooit een goei student geweest (qua studeren dan eh :p) heb nooit veel moeten doen, maar toch zie ik af in Leuven :p

evil aardappel
7 mei 2006, 21:13
Ik zou da ook misschien, maar eerder omdat ik later iets in de filmindustrie wil bereiken... maar het staat op de laatste plaats.
Ga eerst mijn ingangsexamen afleggen voor thk en als het mislukt zoek ik een alternatief.