PDA

Volledige versie bekijken : grote rijopleiding thread

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

lttuvix
14 juli 2005, 16:26
Aangezien er betere informatie is gepost door nop (http://games.telenet.be/forum/member.php?u=111669), gelieve de volgende 2 posts te lezen:

UPDATE info opleidingen -> Deel 1/2 (http://games.telenet.be/forum/showpost.php?p=6164822&postcount=77)
UPDATE info opleidingen -> Deel 2/2 (http://games.telenet.be/forum/showpost.php?p=6164883&postcount=78)

lttuvix
14 juli 2005, 16:33
[16:29] <CAS_> als iedere pee da zijn rijbewijs nog moe halen, da leest en geholpen is en u dan ne euro schenkt
[16:29] <CAS_> dan gade nog goe betaald zijn :p

dit vind ik een goede idee btw ;)

Gamerke 1988
14 juli 2005, 16:34
Is er ergens een site waar je die vragen kan afleggen van theorie... Kheb nog een jaar te gaan voor het aan mij is, maar kwil is zien hoever mijn parate kennis gaat :)

Feignasse
14 juli 2005, 16:35
http://www.goca.be/ned/rijbewijs/cat_b/doc_133_n_01082004.pdf

Feignasse
14 juli 2005, 16:36
Is er ergens een site waar je die vragen kan afleggen van theorie... Kheb nog een jaar te gaan voor het aan mij is, maar kwil is zien hoever mijn parate kennis gaat :)

http://www.soundandvision.be/

lttuvix
14 juli 2005, 16:36
euhm... der bestaat een boekske
oefenboek, door dezelfde schrijver als die theorie boekske, 249 vragen daar staat wel de grootste deel in hoor... en wees gerust als je vragen van de bromfiets kunt kan je die van de auto ook hoor :) hier staat nog 375 frank ... dusjah da zal einde wel nie zijn zeker :p

lttuvix
14 juli 2005, 16:37
http://www.goca.be/ned/rijbewijs/cat_b/doc_133_n_01082004.pdf
now you tell me :cry:

eugeen
14 juli 2005, 16:58
Nog even vermelden dat op de site GRATIS RIJBEWIJS ONLINE of RIJBEWIJS THEORIE EN 1000 OEFENVRAGEN (http://www.soundandvision.be/rijbewijs) niet alleen de volledige up to date theorie staat, maar ook 1000 oefenvragen. Alle examenvragen zitten hierin verwerkt.

Daarenboven is er een gratis hulpforum waar vragen beantwoord worden door o.m. rijschoolinstructeurs.

dropkicker
15 juli 2005, 10:04
http://rijbewijs.pagina.nl/
dit heb ik gebruikt voor theoretisch examen vd moto, tstaan der toch een paar op

tinbie
15 juli 2005, 10:11
mss ook ff vermelden dat je geen 2 voorlopige rijbewijsen mag bezitten :angry:

themuslim
16 juli 2005, 19:00
thx :)

Geert_0
16 juli 2005, 19:13
vandaag mn laatste les gehad, Maandag eerste ding wak doe is mn "L" hale

k heb model 2 ( 3maand ) btw.... :d:d

exo
16 juli 2005, 19:35
Ik had mijn L gekregen op het einde van de laatste les.
Ik ben de maandag erop (laatste les was ook op een zaterdag) mijn voorlopig rijbewijs gaan halen ipv een L. :p

zaffah
16 juli 2005, 19:47
vandaag mn laatste les gehad, Maandag eerste ding wak doe is mn "L" hale

k heb model 2 ( 3maand ) btw.... :d:d

ge moogt nog niet rijden hoor. Ge moet u 20 uur voltooien en dan pas krijgde bewijs om u voorlopig rijbewijs te halen.

sorry khad gelezen, eerste les :) mijn fout

Tazz_
16 juli 2005, 19:50
ge moogt nog niet rijden hoor. Ge moet u 20 uur voltooien en dan pas krijgde bewijs om u voorlopig rijbewijs te halen.
nope, kdacht van nie.. ne maat van mij heeft dat ook zo gedaan op 3 maand en de praktijk bestond uit 18u les, de laatste 2u is vlak voor uw examen

zaffah
16 juli 2005, 19:52
nope, kdacht van nie.. ne maat van mij heeft dat ook zo gedaan op 3 maand en de praktijk bestond uit 18u les, de laatste 2u is vlak voor uw examen

jup da klopt :)

kmoet mijn laatste 2 uurkes volgende week doen :p
dag voor mijn praktijk examen. Hopelijk komt het goed

the boogyman
18 juli 2005, 09:33
vandaag praktisch examen gaan doen!

Mijn ervaring:

Ge komt om 7u35 toe smorgens,ge zit u daar te stressen,krijgde daar de grootste bitch die er tussen loopt!

hoe herkende zo iemand?!: gezicht op donderslag na een voorganger van u die et ongeloofelijk slecht deed... :sop:

Komt ze daar bij mij,in plaats van mij op mijn gemak te stellen begint ze daar de regels voor de manoeuvres zoals't evangelie op te zeggen en kijkt ze naar u alsof ze u gaat opeten.enfin,manoeuvres in nog geen 7min gedaan en alles perfect!Toen begon et: Op de baan...

Alé,ze begint mij daar nog ies et evangelie van et verkeersregelement op te zeggen en alé,kmocht beginnen(wat later een zwaar trauma zou worden):

Ik begin zo,alles perfect,alle zwakke weggebruikers etc respecteren en een uiterst defensieve houding aannemen;opeens zegt ze zo bruusk: ge moogt wel wa sneller rijden hoor!(ik reed 55 waar'k 70 mocht,dus toch geen fout?).Ik antwoorde direct:"mevrouw,ik ken mijn baan hier nie dus ik rijd op mijn gemakske zodat'k alle situaties en banen goed kan inschatten",haar antwoordt:"jama,zo neemt ge nie goe deel aan't verkeer é!".Ik wou haar antwoorden:"zeg da eens tegen die mannen die elk weekend verongelukken,die nemen iets te veel deel aan't verkeer :ironic: ".

Alé,ikke vol stress natuurlijk en dan nog in volle stad,da kan nie goed zijn!

Wonderwel zonder kleerscheuren door het stad geraakt,dan de expressweg op...Ik kom op een druk kruispunt waar je voor mekaar moet kruisen:ik neem de regel in acht als het groene licht oplicht en zet mij in de positie om te kruisen,beginnen alle tegenhangers mij langs vanachter te kruisen :wtf: ikke natuurlijk in de war.Alé,toch goe door die situatie heen gekomen en gewoon mijn weg vervolgd en aan 85 gereden waar ge 90 moogt,alé geen probleem.Ik moest dan de eerste afrit nemen zodat'k op den oprit van een andere express weg komt(hoe toevallig :ironic: );ik neem die oprit aan reguliere snelheid en ze zei tegen mij om een bepaalde richting te volgen,ikke natuurlijk als onwetende mens op da traject was wa gedesorienteerd en ikke rijdt toch wel 50m te vroeg de expressweg op(over volle lijn,50m verder waren et streepkes...).Alé,ik rijdt wa in "down"-mood verder omdat'k mijn fout grondig inzag...Ik moest dan weer een afrit nemen en ik nam die wat te vlug maar ik vertraagde wel opmerkelijk(maar nie snel genoeg volgens die teef),maar ze riep zo opeens:"jama,zo snel ne bocht nemen,tis zo da er vele jongeren hun controle verliezen over het stuurt!" en ik wou zeggen:"krijdt toch nog steeds zoals et moet in de bocht?" bla bla bla :angry:

Och ja,ik kwam aan examencentrum weer toe en ik zag de bui al hangen pffff

Kheb dus 3 fouten op da blad staan en nog een 4de dat ik een bord genegeerd had dat er voetgangers konden oversteken na een bocht(wa dus nie het geval was want ze kon duidelijk zien da ik mijn spiegel in de gaten hield!!! :sad: :sop:

vertrekken op helling etc was perfect etc maja,ik heb geen les gevolgd met de rijschool dus uit mij moeten ze nog wa geld kloppen é :x

voila,mijn ervaring! :sop:

Kabouter Hya
18 juli 2005, 09:55
goei moed jonge...

ge zij tenminste al door de manoeuvres geraakt...

maat van mij had het volgende voor:

hij staat aan het licht (rood) voor af te slaan
aan de andere kant van de lichten staat niemand maar in de verte komt nen auto af.
mijne maat denkt ik kan hier tussen en vertrekt en steekt zonder probleem over.
na deze fase zegt de rijschool-dude rij maar terug je bent gebuisd...

je moet blijkbaar wachten tot alle wagens weg zijn voor je mag vertrekken (op rijexamen weliswaar)
moest da in real-life ook zo zijn zou het verkeer goe vooruitgaan...

butcher
18 juli 2005, 10:52
heb me vandaag nog maar al ff kwaad gemaakt op men rijïnstructeur.
ik ben net twee weken op vakantie geweest, en had voor te vertrekken naar mijn instructeur gebeld om te vragen om een afspraak, zodat ik in de vakantie mijn examen zou kunnen doen.
zegt hij voor mijn twee weken vakantie "ik zal je terugbellen". kom ik trug van vakantie, geen gemiste oproepen of voicemails van die vent.
bel ik net naar hem. nu is hij vanaf vandaag een week op vakantie. en kan hij pas volgende week naar zijn boeken kijken.
dus zal mijn examen al bijna niet meer in de vakantie vallen zeker?

Kabouter Hya
18 juli 2005, 12:05
ga naar die rijschool en vraagt dat ge nen andere instructeur krijgt...

lttuvix
18 juli 2005, 12:34
idd normaal gezien kan je altijd een rijinstructeur weigeren...

butcher
18 juli 2005, 12:40
da is den eigenaar van die rijschool. hij en zijn 2zonen houden dat open.
vrij ambetant dan he van da te vragen.
die regelt daar alles

lttuvix
18 juli 2005, 12:48
pff als die weg is en ge wilt uw examen doen wrom nie he...
in een gewone rijschool als uw instructeur er nie kan zijn krijgde gewoon nen ander

Kabouter Hya
18 juli 2005, 13:59
wie betaalt ervoor???

gij of de rijschool???

the boogyman
18 juli 2005, 14:10
ik vind het feitelijk belachelijk da rijscholen kijken of ge 10km/h teveel of te weinig rijdt.... :oink:

Gelijk ik ook,ik rijd 55 waar'k 70 mag omdat'k mijn baan nie weet en ze sturen aan om sneller te gaan rijden!Tis toch zo da ongevallen gebeuren? :unsure:

lttuvix
18 juli 2005, 14:18
als ge te traag rijd dan is dat een teken dat je niet zeker bent in de auto en dat kan ook voor ongevallen veroorzaken, ma ik geef toe als ik ergens ben waar ik nie tegoei weet waar ik naartoe moet dan rij ik ook altijd trager

the boogyman
20 juli 2005, 08:21
olé,derjuist herkansing op de baan gaan doen,en kben der door!!!! :woohoo:

Nu begint eindelijk het grote werk! :applause: :bow:

Straks ies heel belgie gaan doorkruisen sie,nu da'k mag. :p

whacker
20 juli 2005, 11:01
't punt is gewoon dat ze willen da ge de maximumsnelheid rijdt. Ten eerste om te zien of ge uwen auto onder controle hebt maar ook nog es om te zien of ge wel weet hoeveel ge daar moogt rijden. Bij ons aan't rijexamencentrum verandert da op één baan enkele keren van 70 naar 50 naar 30 en dan soms ineens da't terug 70 is en dertig meter verder 30 (werken zogezegd ma die zijn al lang gedaan). Ik reed eerst 70 waar ik 70 mocht ma dan kwam nen onoverzichtelijken bocht (bomen in de kant dus ge zag niet waar de weg naartoe ging) dus ik vertraag ewa en dedie: "e, waarom vertraagt ge nu ineens?". Ikke natuurlijk niks durven terugzeggen en gewoon 70 door dienen bocht gevlogen (pure waanzin met nen daihatsu) :p.
Nog zoiets. Mijn manoevers waren perfect (met nen daihatsu charade, nie al te groot dus nie zo moeilijk ma wel zonder stuurbekrachtiging en hij viel zeer gemakkelijk stil, vooral als em koud stond - allez, ik had daar geen last van ma men ma wel :)) en dus we gaan vertrekken op de baan. Die zet haar vanachter en ikke zeg azo voor'k vertrek: mevrouw wilt ge aub uw gordel aandoen? Dedie: ik moet da nie, ik heb een ziekte. Ikke: slik :s. Ma voor de rest perfect gereden, geen enkele fout blijkbaar.
Waar ik vooral op gelet heb was diene om de drie seconden (nuja 3...) in alle spiegels kijken, exact de maximumsnelheid rijden en extra goed opletten bij fietspaden (op de routes bij ons examencentrum (mollem-asse) staat er een fietspad waar ze langs de twee kanten op mogen rijden dus niet vergeten langs beide kanten te kijken!
Dan nog bezien da ge niet een straat in rijdt waar ge niet inmoogt. Ze zeggen: eerste rechts ma soms is da een straat waar ge niet inmoogt en dan moete gewoon de volgende pakken. Dus wa ge best doet is de laatste 2 weken ofzo in de buurt van het rijexamencentrum rijden, da ge dat daar wa kent.
Sinds 2001 emmek al men rijbewijs :p

Mr Syphon
20 juli 2005, 12:50
voor de theorie heb ik zo een 18 uur les gevolgt bij de kwb ( 45 euro voor niet-leden dacht ik en dan 3 euro voor de begeleider), ge krijgt daar een boek mee waar alles voor uw praktijk in uitgelegt staat, dus hoe ge uw manouvers moet doen, zelfs hoe ge moet vertrekken :p stata der allemaal mooi in uitgelegt, een L-krijgt en binnenspiegel krijgt ge er ook.
zo een boekske met allemaal vragen in enzo kunt ge er ook kopen.
en dan na enekele maanden was er nog een avond in gericht waar ze alle moeilijk punten aanhaalde in uw regio waar ze kunnen passeren met uw rijexamen.
kzen echt blij da ik het heb gevolgt, kwas op men theorie erdoor zonder fouten en 12 augustus mag ik men praktijk afleggen

DiDoria
15 augustus 2005, 11:57
hoi,

Hoe kan ik me hier het best op voorbereiden?

hier leer ik de theorie:
http://www.rijexamen.com/index2.htm
+ dat boekje
+ de CD-Rom

Normaal zou dat genoeg moeten zijn of mis ik iets?
Ook heb ik iets gehoord van een nieuwe regeling, wanneer begint die en wat houd dit juist in?

merci

punk
15 augustus 2005, 12:13
Ik zou da ook wel eens willen weten wat er gaat veranderen de 5de september... Onze pa zit mij te pushen dat ik nog snel men theorie moet doen omdat het moeilijker gaat worden. Maar hem vertelt nooit wat er juist gaat veranderen.

[B]Rocketeer
15 augustus 2005, 12:42
Ik zou da ook wel eens willen weten wat er gaat veranderen de 5de september... Onze pa zit mij te pushen dat ik nog snel men theorie moet doen omdat het moeilijker gaat worden. Maar hem vertelt nooit wat er juist gaat veranderen.

Moeilijker??
GE krijgt een bekke meer vragen dachtek. En er wordt geen onderscheidt meer gemaakt tussen grote en kleine fouten.

Dus ge moogt in totaal een 8 fouten hebben zeker (hoeveel was da vroeger ook alweer)

GeoBem007
15 augustus 2005, 12:45
Theorie weet ik niet wat er verandert..

Praktijk darentegen, keren in een straat of in/uit een garage rijden valt weg (een van die twee, ben nimmer zeker welke) en ge moet uw bandenspanning en oliepeil kunnen checken geloof ik...

Ik ben sinds 23/10/04 bezig met mijn vervroegde opleiding. Ik word nu, 18/08 18 maar ik was wa laat vorig jaar om mijn praktijklessen af te spreken.. :D Nu ga ik wel van de week is horen om nog eens manoeuvers te gaan oefenen enzo en mijn praktijk vast te leggen :)

[B]Rocketeer
15 augustus 2005, 12:49
Theorie weet ik niet wat er verandert..

Praktijk darentegen, keren in een straat of in/uit een garage rijden valt weg (een van die twee, ben nimmer zeker welke) en ge moet uw bandenspanning en oliepeil kunnen checken geloof ik...

Ik ben sinds 23/10/04 bezig met mijn vervroegde opleiding. Ik word nu, 18/08 18 maar ik was wa laat vorig jaar om mijn praktijklessen af te spreken.. :D Nu ga ik wel van de week is horen om nog eens manoeuvers te gaan oefenen enzo en mijn praktijk vast te leggen :)

Valt de keren in een strat of in/uit garage rijden weg.

Aiaiai, da zou een zeeeer domme belsissing zijn.
Als die eofening van in/uit garage wegvalt, zullen der wel al veel minder goe kunnen parkeren in nauwe parkeerplaatsen (is immers zelfde principe)
Da gaat beloven :(.

[-AoLP-]Linkin
29 augustus 2005, 15:11
Nog even vermelden dat op de site GRATIS RIJBEWIJS ONLINE of RIJBEWIJS THEORIE EN 1000 OEFENVRAGEN (http://www.soundandvision.be/rijbewijs) niet alleen de volledige up to date theorie staat, maar ook 1000 oefenvragen. Alle examenvragen zitten hierin verwerkt.

Daarenboven is er een gratis hulpforum waar vragen beantwoord worden door o.m. rijschoolinstructeurs.

vraagsje.
op die site heb je Wetgeving en vragen
maar als je alle vragen juist beantwoordt moet je de wetgeving nog lezen of niet?

Real
29 augustus 2005, 15:34
Ik heb toevallig morgenvroeg mijn (eerste) praktisch examen.

Heeft er nog iemand tips voor zowel manoeuvres als het examen op de baan?

Merci. :)

zipke
29 augustus 2005, 15:49
ik heb een tamelijk dringende vraag.
vanaf 5 september komt er die nieuwe regeling dat ke op je praktisch rijexamen ook het oliepeil enz moet kunnen controleren.
Nu vroeg ik me af nu vanaf 5 september ook het theoretische examen gaat veranderen? ze waren al lang aan het zeggen dat er 80 vragen gingen komen ipv 40 (met evenveel/evenweinig fouten :sop: )
nu vroeg ik me af, is dat vanaf 5 september? of vanaf 1 september? is het al bezig? komt het nooit? gelieve zo snel mogelijk antwoord te geven, want ik vind er geen informatie over, ook niet in het PDF bestand van in de sticky.

Als het de 5de is ga ik er wel dit weekend aan beginnen hoor.

Mvg Zipke :love:

[B]Rocketeer
29 augustus 2005, 17:53
vanaf 5 september komt er die nieuwe regeling dat ke op je praktisch rijexamen ook het oliepeil enz moet kunnen controleren.
Nu vroeg ik me af nu vanaf 5 september ook het theoretische examen gaat veranderen? ze waren al lang aan het zeggen dat er 80 vragen gingen komen ipv 40 (met evenveel/evenweinig fouten :sop: )
nu vroeg ik me af, is dat vanaf 5 september? of vanaf 1 september? is het al bezig? komt het nooit? gelieve zo snel mogelijk antwoord te geven, want ik vind er geen informatie over, ook niet in het PDF bestand van in de sticky.

FAQ is sinds deze middag uitgebreid met de site van goca omdat idd ni alles erbij staat. Kzou zeggen, ga nog eens zien ;)

heorie-examen
* Na twee mislukkingen voor het theorie-examen is het niet meer verplicht om lessen te volgen in de erkende autorijschool.

Het voorlopig rijbewijs
* U kan een nieuw voorlopig rijbewijs voor, dezelfde categorie van voertuigen, bekomen na een verloop van drie jaar.

* De begeleider mag niet vervallen zijn of niet vervallen geweest zijn binnen de drie jaar vó&oacuter de afgifte van het voorlopig rijbewijs.
De veroordelingen wegens bepaalde inbreuken op de wet betreffende de politie op het wegverkeer verhinderen niet meer dat men als begeleider kan optreden.

* Houders van een voorlopig rijbewijs geldig voor de categorieën C, CE, C1 en C1E mogen in commercieel verband goederen vervoeren zonder beperking in tonnenmaat.

Buitenlandse en Europese rijbewijzen
* Het is toegestaan een voertuig te besturen op basis van een rijbewijs uitgereikt door een Lidstaat van de Europese Economische Ruimte en om te wisselen voor een Belgisch rijbewijs, zelfs als het rijbewijs werd bekomen na de inschrijving in België en zonder dat het bewijs is geleverd van de normale verblijfplaats in het land van afgifte.

* Rijbewijzen uitgereikt door lidstaten van de Europese Economische Ruimte mogen omgewisseld worden naar een Belgisch rijbewijs.

* Houders van een Europees of buitenlands rijbewijs zijn vrijgesteld van opleiding, zelfs als dit document verlopen is of als het in België niet erkend is.
Er zal echter wel een theorie- en een praktijkexamen afgelegd moeten worden indien het buitenlands (niet-Europees) rijbewijs niet erkend is of indien de geldigheid ervan verstreken is.

Het theorie-examen

Daar er nieuwe items werden opgelegd voor het theorie-examen, heeft dit als gevolg dat ook het aantal vragen zal vermeerderen.
Voor het theorie-examen:

* categorie A3 (bromfiets) en T (tractor) blijft het aantal vragen onveranderd nl. 40 vragen
* categorie A (motorfiets) - B (personenwagen) - C (vrachtwagen) - D (autobus) zullen er 50 vragen gesteld worden in plaats van 40 vragen

Het aantal zware overtredingen zal niet meer berekend worden zoals vandaag.
Alle fouten zullen dezelfde puntenwaarde hebben.
De slaagdrempel werd daardoor geplaatst op 33/40 voor de categorie&eumln A3 en T en op 41/50 voor de categorie&eumln A, B, C en D.

Categorie A3 - Bromfiets

Proef op het privé terrein:

1. Plaats en hantering van de bedieningsorganen
* remmen
* versnellingen
* schakelaar van de motor
* gashandgreep of -pedaal
* geluidstoestel
* richtingaanwijzers
* schakelaar en verklikkerlichtjes voor de lichten
* alleen voor tweewielige bromfietsen: zijdelingse of centrale steunvoet

2. Manoeuvres voor tweewielige bromfietsen
* Slalom
* in lussen rijden
* over een afstand van 10 m tussen twee evenwijdige lijnen stapvoets rijden - minimum 12 seconden (vervangt het manoeuvre "over een smalle plank rijden")
* plots remmen

3. Manoeuvres voor bromfietsen met meer dan twee wielen
* in rechte lijn achteruitrijden
* keren in een straat
* vooruit in een garage rijden
* tussen twee voertuigen parkeren

Categorie A - Motorfiets

Manoeuvres

1. de nodige voorzorgsmaatregelen nemen bij het afstappen van het voertuig, zoals op de openbare weg
2. voorafgaande controles
* motorfiets op de standaard plaatsen
* correct dragen van beschermende uitrusting, zoals handschoenen, schoeisel, kleding en helm
* banden, remmen, stuurinrichting, noodstopschakelaar, ketting, oliepeil, lichten, reflectoren, richtingaanwijzers en geluidstoestel worden steekproefsgewijze gecontroleerd
3. motorfiets van de standaard halen, daarna in een U achteruitrijden en de motorfiets weer op de standaard plaasten
4. slalom
5. in lussen rijden
6. bocht bij een snelheid van 30 km/u, daarna ontwijken bij een snelheid van 50 km/u en precisieremmen
7. stapvoets rijden
8. bocht bij een snelheid van 30 km/u, daarna versnelling tot 50 km/u en plots remmen
.

Categorie B - Personenwagen

INFORMATIE BROCHURE nieuwe manoeuvres vanaf 05/09/2005
Manoeuvres

1. voorafgaande controles
* verstellen van de zitplaats van de bestuurder voor een juiste zithouding
* afstellen van de achteruitkijkspiegels, veiligheidsgordel en hoofdsteun
* nakijken of de portieren goed gesloten zijn
* banden, remmen, stuurinrichting, vloeistoffen, lichten, verluchting, richtingaanwijzers en geluidstoestel worden steekproefsgewijze gecontroleerd
* de nodige voorzorgsmaatregelen nemen bij het verlaten van het voertuig, zoals op de openbare weg
2. in rechte lijn achteruitrijden
3. keren in een smalle straat
4. achteruit parkeren en de parkeerplaats vooruit verlaten

Categorie BE - Personenwagen + aanhangwagen

Manoeuvres

* nakijken of de portieren goed gesloten zijn
* banden, remmen, stuurinrichting, vloeistoffen, lichten, verluchting, richtingaanwijzers en geluidstoestel worden steekproefsgewijze gecontroleerd
* controle van het koppelmechanisme en de electrische en remverbindingen
* controle van de veiligheid met betrekking tot de lading van het voertuig: koetswerk, plaatwerk, laaddeuren, manier van laden, vastzetten lading
* de nodige voorzorgsmaatregelen nemen bij het verlaten van het voertuig, zoals op de openbare weg
2. in rechte lijn achteruitrijden
3. achteruitrijdend een bocht maken
4. langs het trottoir parkeren
5. achteruitrijden tot tegen een laadkaai
6. koppelen en loskoppelen van de aanhangwagen.

Categorie C1/C/E - Vrachtwagen - aanhangwagen

Manoeuvres

* zorgen dat de portieren gesloten zijn
* banden, remmen, stuurinrichting, lichten, reflectoren, richtingaanwijzers en geluidstoestel worden steekproefsgewijze gecontroleerd
* controle van de rembekrachtiging en stuurinrichting, controle van de staat van de banden, wielmoeren, spatborden, voorruit, ruiten en ruitenwissers, vloeistoffen, controle en gebruik van het dashboard
* controle van de luchtdruk, luchttanks en de wielophanging
* controle van de veiligheid met betrekking tot de lading van het voertuig: koetswerk, plaatwerk, laaddeuren, eventueel laadmechanisme, cabineslot, manier van laden, vastzetten van de lading
* de nodige voorzorgsmaatregelen nemen bij het verlaten van het voertuig, zoals op de openbare weg.
Bovendien voor de categorie C+E en de subcategorie C1+E alleen:

Controle van het koppelmechanisme en de elektrische en remverbindingen.
2. Manoeuvres voor de categorie C en de subcategorie C1:
* achteruit in een garage rijden
* achteruitrijden tot tegen een laadkaai

3. Manoeuvres voor de categorie C+E en de subcategorie C1+E
* achteruitrijdend een bocht maken
* langs het trottoir parkeren
* koppelen en loskoppelen van de aanhangwagen of oplegger.

Categorie D1/D/E - Autobus - aanhangwagen

Manoeuvres

* banden, remmen, stuurinrichting, lichten, reflectoren, richtingaanwijzers en geluidstoestel worden steekproefsgewijze gecontroleerd
* controle van de luchtdruk, luchttanks en de wielophanging
* in staat zijn bijzondere maatregelen te treffen voor de veiligheid van het voertuig, controle van de carrosserie, bedrijfsdeuren, nooduitgangen, EHBO-benodigdheden, brandblussers en andere veiligheidsvoorzieningen
* zorgen dat de portieren gesloten zijn
* de nodige voorzorgsmaatregelen nemen bij het verlaten van het voertuig, zoals op de openbare weg.

Bovendien voor de categorie D+E en de subcategorie D1+E alleen:
* controle van het koppelmechanisme en de elektrische en remverbindingen
* controle van de veiligheid met betrekking van de lading van het voertuig: koetswerk, plaatwerk, laaddeuren, manier van laden, vastzetten van de lading

2. Manoeuvres voor de categorie D en de subcategorie D1
* achteruit in een garage rijden
* langs een trottoir parkeren

3. Manoeuvres voor de categorieën D+E en D1+E
* achteruitrijdend een bocht maken
* langs het trottoir parkeren
* koppelen en loskoppelen van de aanhangwagen.

Candyman66
29 augustus 2005, 18:12

Zipke, ge moet gene schrik hebben, het worden geen 80 vragen maar 50 (zal al een hele opluchting zijn denk ik ;) ). Ook zal er, zoals reeds vermeld, geen onderscheid meer worden gemaakt met kleine en grote fouten. Als ik mij niet vergis moet ge nu 40/50 halen om juist door te zijn.
Bij het praktijkexamen valt het garage-maneuvre weg maar moet ge dus wel dingen zoals oliepeil en bandenspanning kennen.
Hoop dat dit uw vragen beantwoord heeft. :)

MVG snoepjesman :p

Forza
30 augustus 2005, 12:47
Hoeveel fouten moogt ge maken op u theorie examen?

Warlock
30 augustus 2005, 12:52
allo
ik heb in mijn krant gelezen dat je vanaf september ook getest wordt op technische kennis van de wagen zoals bandendruk, oliepeil controleren, iets met EHBO, en nog zo paar zaken
wat zouden die daar van vragen?

Dakantochnie
30 augustus 2005, 12:57
Threads merged.

[B]Rocketeer
30 augustus 2005, 13:16
allo
ik heb in mijn krant gelezen dat je vanaf september ook getest wordt op technische kennis van de wagen zoals bandendruk, oliepeil controleren, iets met EHBO, en nog zo paar zaken
wat zouden die daar van vragen?

http://games.telenet.be/forum/showpost.php?p=5953235&postcount=38

P.S.: Leest er eigenlijk ooit iemand die FAQ voor hij.zij vragen stelt??

tijgerke
30 augustus 2005, 16:27
ik heb vandaag mijn praktisch examen moeten doen (ben geslaagd :D)...
alle maneuvers behalve helling moeten doen omdat ze daar aan het schilderen waren voor die veranderingen vanaf maandag 05/09

ik had 2 foutjes, B1 en B17 (2x voorangsborden)

LSDsmurf
2 september 2005, 15:13
Vandaag voor de theorie geslaagd :applause: Wel maar met 32/40 maar dat komt vooral omdat ik me een beetje moest haasten met het leren omdat ik het nog voor 5 september wou doen :)

lttuvix
2 september 2005, 15:32
door is door joh, leer ma goe rijden nu :)

Crashtestdummy
2 september 2005, 16:46
Zipke, ge moet gene schrik hebben, het worden geen 80 vragen maar 50 (zal al een hele opluchting zijn denk ik ;) ). Ook zal er, zoals reeds vermeld, geen onderscheid meer worden gemaakt met kleine en grote fouten. Als ik mij niet vergis moet ge nu 40/50 halen om juist door te zijn.
da kan tochnie dagge nu dus 10 grote moogt maken ofwa? :oink:

LSDsmurf
2 september 2005, 16:52
da kan tochnie dagge nu dus 10 grote moogt maken ofwa? :oink:
Met het nieuwe systeem zul je 50 vragen krijgen, waarvan je er minstens 41 juist moet hebben.

Het zware en lichte fouten systeem valt volledig weg. Je mag dus 9 fouten maken.

Crashtestdummy
2 september 2005, 18:25
zaaaaaaaaaaaaaaaaaaalig :)

kzal gauw op baan te zien zijn dan :p

*edit*

kvraag mij af wa morpheus van da nieuw systeem vind :D

GhO$T
2 september 2005, 20:16
zaaaaaaaaaaaaaaaaaaalig :)

kzal gauw op baan te zien zijn dan :p

*edit*

kvraag mij af wa morpheus van da nieuw systeem vind :D
ma jong toch, denkte nu echt dat ze er nog maar een halve seconde aan denken om da systeem makkelijker te maken :crazy:

ik ben heel content dat ik het heb want het wordt constant moeilijker gemaakt en de meest zotste voorstellen worden gedaan...

laatst was het weer da extra onderdeel op de praktijk waarbij ge bepaalde technische aspecten van uwe auto moet kennen (ok is mss niet zoveel, maar tis weer iets erbij hé)
stel u dan es voor dat zo'n voorstel wordt goedgekeurd da ge minstens de eerste 2-3 jaar onder begleiding moet rijden gelijk er al vroeger stemmen voor opgegaan zijn... :D

ik zou het maar rap doen moestek van ulle zijn, en niet teveel juichen want op cadeaukes moet ge niemer rekenen tegenwoordig, ze hemmen het liefst zo duur en moeilijk mogelijk want er zijn al veel te veel auto's op de baan.

LSDsmurf
2 september 2005, 20:46
GhO$T']
ik zou het maar rap doen moestek van ulle zijn, en niet teveel juichen want op cadeaukes moet ge niemer rekenen tegenwoordig, ze hemmen het liefst zo duur en moeilijk mogelijk want er zijn al veel te veel auto's op de baan.
Makkelijker gaan ze het idd niet maken.

Bepaalde mensen willen misschien minder auto's op de baan maar hoe meer auto's hoe beter voor de overheid. Eerst al een smak BTW als je een nieuwe koopt en dan inschrijving en nog een hele hoop andere belastingen waaronder uiteraard niet te vergeten de accijnzen op de brandstof.

GhO$T
5 september 2005, 08:26
Met het nieuwe systeem zul je 50 vragen krijgen, waarvan je er minstens 41 juist moet hebben.

Het zware en lichte fouten systeem valt volledig weg. Je mag dus 9 fouten maken.
rofl tis nog waar ook da ge 9 zware fouten moogt hebben :lol: er was vanochtend al ene erover aan't zagen op stubru dat da totaal nie verantwoord is. (tgeldt sinds vandaag)

Tijd om u praktijk te gaan doen dus als ge 't nog moet doen, volges mij moet da toch nen hele klets gemakkelijker worden tenzij ze 40 van de 50 vragen over zware overtredingen stellen ofzo :p

DogFacedGod
5 september 2005, 09:55
Als je je voor je manoevres geslaagd bent, dan moet ge dat toch niet herdoen omdat er een nieuwe regeling is?

Foose
5 september 2005, 20:52
Dorjust gezien op't nieuws ivm vernieuwde praktijk examens:
Nu moet ge al de koelvloeistof, ruitenwisser-reservoir en olie'potteken' kunnen aanduiden.
Zeker NIET moeilijk (voor ons toch ni he :)) maar wel handig meegenomen

Crashtestdummy
5 september 2005, 21:10
GhO$T']rofl tis nog waar ook da ge 9 zware fouten moogt hebben :lol: er was vanochtend al ene erover aan't zagen op stubru dat da totaal nie verantwoord is. (tgeldt sinds vandaag)moehah

MOEHAHAHAH :evil:

kheb altijd zware teveel oftwel geen zware en teveel kleintjes :p

dus woensdag moek derdoor zijn :cool:

FeNiX4LiFe
5 september 2005, 21:24
Dorjust gezien op't nieuws ivm vernieuwde praktijk examens:
Nu moet ge al de koelvloeistof, ruitenwisser-reservoir en olie'potteken' kunnen aanduiden.
Zeker NIET moeilijk (voor ons toch ni he :)) maar wel handig meegenomen
der zijn mensen die zelf hun capot niet openkrijgen. :rofl:

the boogyman
6 september 2005, 18:09
der zijn mensen die zelf hun capot niet openkrijgen. :rofl:

jama,bij die volvo's(V70 etc en zo) moete toch wel ff zoeken :p

Tazz_
6 september 2005, 18:32
GhO$T']rofl tis nog waar ook da ge 9 zware fouten moogt hebben :lol: er was vanochtend al ene erover aan't zagen op stubru dat da totaal nie verantwoord is. (tgeldt sinds vandaag)
wel, persoonlijk vind ik het ook nie echt verantwoord.. komaan zeg, als ge nog nie weet hoe voorrang van rechts werkt dan zijt ge het nog nie waard om in een auto te stappen..
met als gevolg dat er binnenkort nog meer tegen nen boom gaan plakken en mijn verzekering gaat dan nog meer kosten en dat terwijl ik bijna 2 jaar nog geen schrammeke heb gehad

vloet
8 september 2005, 10:55
heb net men theorie gaan doen en benner door :woohoo:
idd 50 vragen , en kheb de 9 foute volledig benut :$ , mja, de vrage over het verkeer enal vonnek allemaal makkelijk , maar ware toch een paar waarek nog niks van had gezien/geleerd. ( heb geoefend op zo'n cd-rom me 400 vrage )

nu vraagek mij nog af welk model ik best zou kiezen.

Squeak
8 september 2005, 17:26
Ik kreeg vragen dat totaal nie in mijnen boek stonden.
Wat betekent het nummer 180/55 (73) op uwen band bv. Of zet ge uwe motor af voor een brug da open gaat?

Gebuisd voor den theorie met andere woorden :p

vloet
9 september 2005, 16:12
mja, zo'n wtf vrage haddek den eerste keer ook, khad gvd nog een week lesse gaan volge ,in menne boek geleerd, en TOCH wazzek gebuisd toen.
De test die we deden in die lessen toen haddek maar 2 foutjes, opt examen 9 ( ge mochter toen ma 8 make )
damn, het lag echt wel aan de vrage ze .

Crashtestdummy
9 september 2005, 16:44
ze hebben der veel weggevers ingestoken ma ook veel vragen da helemaal nie in den boek staan :wtf:

12 foutjes :doh:

GhO$T
9 september 2005, 18:36
:lol: al die excuses toch hé mannekes

zoek ulle misschien nen deftigen boek en lees hem ook aandachtig en maak vragen enzo :p

zooo moeilijk kan da toch nie zijn hé

Foose
9 september 2005, 19:17
Kvond da vrij simpel. Als ge wa meerijdt, ge kijkt naar de borden enzo weet ge da toch ook al wa he.
En dinges zoals: moet ik mijn motor afzetten als ik wacht aan een overweg enzo moet ge maar onthouden eh.

GraySkull
12 oktober 2005, 09:01
Wat is eigenlijk de kostprijs van rijlessen?is dat circa 50€ per uur?

Nullius
12 oktober 2005, 10:41
Ongeveer ja ...
rond de 500€ voor model 1 (in totaal dus 10u les).
rond de 1000€ voor model 2 (in totaal 20u les).

Het enige verschil is da ge bij model 2 GRATIS uw rijexamen kunt gaan doen met den auto van de rijschool.
Als ge uw examen wilt doen met den auto van de rijschool bij model 1, dan moet ge nog bijbetalen (en da is een schandalige 90€ of zoiets) ;)

Troman
12 oktober 2005, 12:33
Ik lees net als je 2 maal geflest zet op je praktijkexamen(9maanden),moet je minimum 4u rijlessen volgen...wil dit dan zeggen dat je met de auto van de rijschool je examen moet doen of kunde dan nog steeds met je eigen auto gaan?
Sounds allemaal geldklopperij to me..

Nullius
12 oktober 2005, 12:46
Dan kunt ge nog steeds met uw eigen wagen examen gaan doen.
Je moet alleen 4u les gaan volgen, zodat een instructeur je kan verbeteren.
In mijn ogen is dit niet echt geldklopperij, maar ik kan begrijpen dat als je twee maal buist voor een stommiteit (niet genoeg remmen op de motor ofzo ...), dat je dan wel vloekt.

Maar soms kan het wel degelijk nodig zijn om wat lessen te volgen, want je weet niet altijd wat je verkeerd doet tijden het rijden ... ook al denk je dat je alles onder controle hebt.

Troman
12 oktober 2005, 12:59
In mijn ogen is dit niet echt geldklopperij, maar ik kan begrijpen dat als je twee maal buist voor een stommiteit (niet genoeg remmen op de motor ofzo ...), dat je dan wel vloekt.

Maar soms kan het wel degelijk nodig zijn om wat lessen te volgen, want je weet niet altijd wat je verkeerd doet tijden het rijden ... ook al denk je dat je alles onder controle hebt.
ah omdat ik gehoord heb dat als je 2 maal buist dat je dan met de auto van de rijschool examen moet doen,dacht dat ik dit zelfs daar vernomen heb :)
Moja ik zal het eens goed navragen :p

Troman
13 oktober 2005, 19:19
Srry dat ik niet gewoon edit maar kan iemand mij vertellen wat nu die 4u rijlessen ongeveer gata kosten?
En wat het beste is om slaagkans te verhogen?met of zonder de rijschool examen afleggen?

lttuvix
13 oktober 2005, 19:41
En wat het beste is om slaagkans te verhogen?met of zonder de rijschool examen afleggen?
met aangezien jaarlijks lessen moeten bijvolgen etc etc, die weten exact wat hoe en wanneer ge iets moet doen, laten u ook de plaatsen zien waar de eximinatoren u laten gaan om u te probere te klote

vloet
13 oktober 2005, 20:16
15 november kannek pas starte me m'n praktijk, bijna alles is volgeboekt omdat alles gaat verandere binnekort he, nu wilt iedereen zo rap mogelijk z'n rijbewijs :p

Troman
13 oktober 2005, 20:27
15 november kannek pas starte me m'n praktijk, bijna alles is volgeboekt omdat alles gaat verandere binnekort he, nu wilt iedereen zo rap mogelijk z'n rijbewijs :p
wat gaat veranderen?

zombie
13 oktober 2005, 21:50
examen was veel simpeler dan ik dacht.
heb het afgelegt in kontich. heb 20 uur rijschool gevolgd btw.
maneuvers geen enkele fout. en op de baan maar een klein toertje moeten doen.
en ik was er door van de 1 ste keer :p

gelukkig want het is over het algemeen een dure bedoeling

Troman
14 oktober 2005, 19:46

klopt dus niet :)

4 uurtjes met rijschool en dan ook wel degelijk met rijschool examen gaan afleggen met hunne auto :)
dit grapje kost aleen al 310€ en dan moet je nog 31€ examen kosten betalen :doh:

Mr. Jack!
14 oktober 2005, 20:25
zijn die examen kosten niet hoger?
kdacht altijd dat dat ongeveer rond de 150€ hing. (praktisch weliswaar)
Een rijschool is geldklopperij, dat is een feit, maar voor sommige mensen is het echt een must hoor!

[B]Rocketeer
16 oktober 2005, 12:35
CATEGORIE B: AUTO

Definitie
Het rijbewijs categorie B is vereist voor alle bestuurders van auto's (personenauto's, auto's voor dubbel gebruik, bestelwagens) waarvan de MTM niet méér dan 3.500 kg bedraagt, of auto's (minibus) bestemd voor het vervoer van personen en ingericht voor ten hoogste 8 plaatsen, de plaats van de bestuurder niet inbegrepen.
De drie- en vierwielers met motor behoren eveneens tot deze categorie.
Met dit rijbewijs mag je ook een aanhangwagen trekken van maximum 750 kg MTM. Je mag dit gewicht overschrijden indien aan 2 volgende voorwaarden is:
1. de MTM van het samenstel niet meer bedraagt dan 3.500 kg en
2. de MTM van de aanhangwagen mag de ledige massa van het trekkend voertuig niet overschrijden.

MTM: Maximaal Toegelaten Massa
Samenstel: trekkend voertuig + aanhangwagen

Theorie-opleiding
In een erkende rijschool kan je een cursus theorie (12 lesuren) volgen om je voor te bereiden op het theorie-examen dat je vanaf de leeftijd van 16 jaar en 9 maand kan afleggen in het examencentrum. In moderne leslokalen worden je op een bevattelijke manier de klassieke wegcode, het defensieve rijden, algemene begrippen van mechaniek en hulpverlening aangeleerd en wordt de link naar de toepassing ervan in de verschillende verkeerssituaties uitgelegd.

Praktijkopleiding
Vervroegde rijopleiding - VERO (vanaf 16 jaar en 9 maanden)
Gewone rijopleiding – model 1 (vanaf 17 jaar en 9 maanden)
Doorgedreven rijopleiding – model 2 (vanaf 17 jaar en 9 maanden)

VERVROEGDE RIJOPLEIDING - VERO

De opleiding in de erkende rijschool
In de rijschool kan je terecht voor een geïntegreerde cursus van 12 u theorie en 14 u praktijk. Na een geslaagd theorie-examen en na een basisopleiding praktijk [12 uur , waarvan je de laatste 2 uren volgt samen met je begeleider(s) = 1ste pedagogisch contact] kan je vanaf je 17e verjaardag je leervergunning aanvragen bij de dienst rijbewijzen van je gemeente. De stage begint op de datum van afgifte die op je leervergunning vermeld werd. De maximale geldigheidsduur ervan is 18 maanden. Tijdens je stage en vóór je het praktijkexamen aflegt, moet je nog 2 uren praktijkles ( = 2de pedagogisch contact) volgen in de rijschool samen met je begeleider(s).

De pedagogische contacten
Tijdens de 2 pedagogische contacten worden je begeleiders nauw betrokken bij je rijopleiding. De instructeur overhandigt aan de begeleiders een scholingsboekje waarin de evolutie van je opleiding en stage genoteerd wordt.

De stage
Tijdens je stage moet je steeds vergezeld zijn van minstens één van de begeleiders die op je leervergunning vermeld zijn. Je mag nog een derde persoon als passagier meenemen. Je mag geen commercieel goederenvervoer verrichten. Bovendien mag je niet rijden op vrijdag, zaterdag of zondag, de vooravond van wettelijke feestdagen en op wettelijke feestdagen van 22 u tot 6 u ’s ochtends.
Het stagevoertuig moet uitgerust zijn met een handrem die bereikbaar is voor de begeleider en een tweede achteruitkijkspiegel (het spiegeltje op de zonneklep van de passagier komt hiervoor niet in aanmerking). Het reglementaire L-teken moet achteraan op het voertuig zichtbaar aangebracht worden (zie ook gebruiksvoorwaarden)

Het praktijkexamen
Ten vroegste 1 jaar na de datum van afgifte van je leervergunning (dus ten vroegste vanaf 18 jaar) én na een 2de pedagogisch contact gevolgd te hebben in de rijschool (samen met één van je begeleiders, of met beide), kan je het praktijkexamen afleggen in het examencentrum.

Voor het afleggen van het praktijkexamen heb je de keuze:
1. met de auto van thuis en vergezeld van één van je begeleiders;
2. met het lesvoertuig van de rijschool vergezeld van je lesgever.

GEWONE RIJOPLEIDING – MODEL 1

Na de theorieopleiding kan je vanaf de leeftijd van 17 jaar en 9 maand 8 u praktijk volgen in een erkende rijschool waarna je vanaf je 18e verjaardag een voorlopig rijbewijs model 1 kan aanvragen op de dienst rijbewijzen van je gemeente. Tijdens de geldigheidsduur van 9 maanden dien je steeds vergezeld te zijn van minimum 1 begeleider die op je document vermeld is. Het praktijkexamen kan je ten vroegste 6 maand na afgifte van je model 1 afleggen én na eerst 2 bijkomende uren praktijk gevolgd te hebben in de rijschool.

De stage
Tijdens je stage moet je steeds vergezeld zijn van minstens één van de begeleiders die op je voorlopig rijbewijs vermeld zijn. Je mag nog een derde persoon als passagier meenemen. Je mag geen commercieel goederenvervoer verrichten. Bovendien mag je niet rijden op vrijdag-, zaterdag- of zondagavond, de vooravond van een wettelijke feestdag en op een wettelijke feestdag van 22 u tot 6 u ’s ochtends, tenzij je minstens 24 jaar oud bent.
Het stagevoertuig moet uitgerust zijn met een handrem die bereikbaar is voor de begeleider en een tweede achteruitkijkspiegel (het spiegeltje op de zonneklep van de passagier komt hiervoor niet in aanmerking). Het reglementaire L-teken moet achteraan op het voertuig zichtbaar aangebracht worden. (zie ook gebruiksvoorwaarden)

Het praktijkexamen
Ten vroegste 6 maand na de datum van afgifte van je voorlopig rijbewijs (dus ten vroegste vanaf 18 jaar en 6 maand) én na 2 bijkomende uren praktijk gevolgd te hebben in de rijschool kan je het praktijkexamen afleggen in het examencentrum.

Voor het afleggen van het praktijkexamen heb je de keuze:
1. met de auto van thuis en vergezeld van één van je begeleiders;
2. met het lesvoertuig van de rijschool vergezeld van je lesgever.

DOORGEDREVEN RIJOPLEIDING – MODEL 2

Na de theorieopleiding kan je vanaf de leeftijd van 17 jaar en 9 maand 18 u praktijk volgen in een erkende rijschool. Indien je door je lesgever bekwaam wordt geacht om de scholing alleen verder te zetten kan je vanaf je 18e verjaardag een voorlopig rijbewijs model 2 aanvragen op de dienst rijbewijzen van je gemeente. Tijdens de geldigheidsduur van 6 maanden mag je alleen rijden. Het praktijkexamen kan je ten vroegste 3 maand na afgifte van je model 2 afleggen, na eerst 2 bijkomende uren praktijk gevolgd te hebben in de rijschool.

De stage
Tijdens je stage mag je alleen rijden of vergezeld zijn van een persoon die minimum 24 jaar oud is en houder moet zijn van een rijbewijs cat. B. In dit geval mag je nog een derde persoon als passagier meenemen. Je mag geen commercieel goederenvervoer verrichten. Bovendien mag je niet rijden op vrijdag-, zaterdag- of zondagavond, de vooravond van een wettelijke feestdag en op een wettelijke feestdag van 22u tot 6u ’s ochtends, tenzij je 24 jaar oud bent. Het reglementaire L-teken moet achteraan op het voertuig zichtbaar aangebracht worden (zie ook gebruiksvoorwaarden)

Het praktijkexamen
Ten vroegste 3 maand na de datum van afgifte van je voorlopig rijbewijs (dus ten vroegste vanaf 18 jaar en 3 maand) én na 2 bijkomende uren praktijk gevolgd te hebben in de rijschool kan je het praktijkexamen afleggen in het examencentrum. met het lesvoertuig van de rijschool vergezeld van je lesgever.

CATEGORIE A3: BROMFIETS KLASSE B

Definitie
Het rijbewijs categorie A3 is vereist voor alle bestuurders van een bromfiets klasse B met 2 of meer wielen (max. 50 cm3, snelheid op horizontale weg beperkt tot 45 km/u en het dragen van een helm is verplicht). Aan deze voertuigen mag een aanhangwagen gekoppeld worden, behalve aan een bromfiets met drie of vier wielen.
Wie geboren is vóór 15/02/61 is mag een bromfiets besturen zonder in het bezit te zijn van een rijbewijs.

Theorie-opleiding
In de rijschool kan je een cursus theorie (6 lesuren) volgen om je voor te bereiden op het theorie-examen dat je vanaf de leeftijd van 15 jaar en 9 maand kan afleggen in het examencentrum. In moderne leslokalen word je naast de klassieke wegcode, het defensieve rijden, algemene begrippen van mechaniek en hulpverlening ook de specifieke leerstof voor de bromfiets aangeleerd.

Praktijkopleiding
Vanaf 15 jaar en 9 maand kan je in de rijschool onder begeleiding van een gebrevetteerd lesgever minimum 2 uur praktijk volgen met de bromfiets van de rijschool. Vanaf je 16e verjaardag kan je dan onmiddellijk het praktijkexamen afleggen met de bromfiets van de rijschool.

CATEGORIE A: MOTORFIETS

Definitie
Het rijbewijs categorie A is vereist voor alle bestuurders van een motorfiets waarvan de cilinderinhoud hoger is dan 50 cm³, of die op een horizontale weg sneller kunnen rijden dan 45 km/u. Aan deze voertuigen mag een aanhangwagen gekoppeld worden, behalve aan een motorfiets met zijspan.
Het rijbewijs geldig verklaard voor de categorie B, afgegeven vóór 01/09/01 laat het besturen toe van voertuigen van de categorie A met een maximale cilinderinhoud van 125 cm³ en met een maximaal vermogen van 11 kW. Deze toelating geldt alleen op het Belgisch grondgebied!

Onderverdeling
Vanaf 17 jaar en 9 maand: rijbewijs cat. A ‘beperkt’ tot 25 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan of gelijk aan 0,16 kW/kg
Vanaf 21 jaar: rijbewijs cat. A ‘onbeperkt’ (of na 2 jaar houder te zijn van een rijbewijs cat. A ‘beperkt’)

Theorie-opleiding
In de rijschool kan je een cursus theorie (12 lesuren) volgen om je voor te bereiden op het theorie-examen dat je vanaf de leeftijd van 17 jaar en 9 maand kan afleggen in het examencentrum. In moderne leslokalen word je naast de klassieke wegcode, het defensieve rijden, algemene begrippen van mechaniek en hulpverlening ook de specifieke leerstof voor de motorfiets aangeleerd.
Opmerking: Sinds 01/09/03 zijn alle kandidaten verplicht het specifieke theorie-examen voor de motorfiets af te leggen.

Praktijkopleiding
Een basisopleiding van 6 u praktijk motorfiets is verplicht voor alle kandidaten. Vanaf 18 jaar kan je motorlessen volgen onder begeleiding van een gebrevetteerd instructeur. Na deze opleiding heb je volgende keuze:

ofwel vraag je een voorlopig rijbewijs aan om met je eigen motorfiets verder ervaring op te doen. Ten vroegste na 1 maand kan je met je eigen motorfiets het praktijkexamen afleggen in het examencentrum;

ofwel volg je minimum 2 bijkomende uren opleiding in de rijschool om daarna met de motorfiets van de rijschool het praktijkexamen af te leggen in het examencentrum. Een radioverbinding en volgwagen worden door de rijschool voorzien;

ofwel combineer je het oefenen onder dekking van een voorlopig rijbewijs met minimum 2 bijkomende lesuren praktijk in de rijschool en leg je nadien het praktijkexamen af met de motorfiets van de rijschool. Een radioverbinding en volgwagen worden door de rijschool voorzien.

CATEGORIE BE: AUTO + AANHANGWAGEN

Definitie
Het rijbewijs categorie BE is vereist voor alle bestuurders van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van de categorie B en een aanhangwagen waarvan de MTM van het samenstel groter is dan 3.500 kg en/of de MTM van de aanhangwagen groter is dan de ledige massa van het trekkend voertuig.

MTM: maximaal toegelaten massa

Praktijkopleiding
Voor dit rijbewijs geniet je van een vrijstelling van het theorie-examen. Om deze opleiding aan te vatten dien je in het bezit te zijn van een rijbewijs cat. B. Na minimum 8 u praktijkopleiding leg je het praktijkexamen af met het samenstel van de rijschool onder begeleiding van een gebrevetteerd lesgever

CATEGORIE C & C1: VRACHTWAGEN

Definitie
Het rijbewijs categorie C is vereist voor alle bestuurders van andere voertuigen dan de categorie D met een MTM van meer dan 3.500 kg. Aan de auto’s van deze categorie kan een aanhangwagen worden gekoppeld met een MTM van ten hoogste 750 kg.

Het rijbewijs van de subcategorie C1 is vereist voor alle bestuurders van andere voertuigen dan de categorie D met een MTM van meer dan 3.500 kg. maar ten hoogste 7.500 kg. Aan de auto’s van deze categorie kan een aanhangwagen worden gekoppeld met een MTM van ten hoogste 750 kg.

Theorie-opleiding
In een erkende rijschool kan je reeds vanaf de leeftijd van 17 jaar en 9 maand een cursus theorie van 6 u volgen om je voor te bereiden op het theorie-examen in het examencentrum. In moderne leslokalen word je naast de klassieke wegcode, het defensieve rijden, algemene begrippen van mechaniek en hulpverlening ook de specifieke leerstof voor de vrachtwagen zoals begrippen van rij- en rusttijden aangeleerd.

Praktijkopleiding
Om het praktijkgedeelte af te werken dien je in het bezit te zijn van een rijbewijs cat. B en een geldig attest van rijgeschiktheid (medische schifting). Vanaf 18 jaar en na minimum 8 u praktijkopleiding leg je het praktijkexamen af met de vrachtwagen van de rijschool onder begeleiding van een gebrevetteerd lesgever.

Als je nog géén 21 jaar bent en het examen aflegt met de vrachtwagen van de categorie C, bekom je een rijbewijs cat. C1. Vanaf je 21ste verjaardag kan je dit rijbewijs, zonder bijkomende examens, omwisselen naar een rijbewijs C.

Transportsector betaalt het rijbewijs!
Indien je een job op het oog hebt als chauffeur bij een transportfirma of indien je reeds in een transportfirma werkt en het rijbewijs cat. C en/of cat. C wenst te behalen, dan komt het Sociaal Fonds Wegvervoer tussen in de opleidingskosten die je werkgever betaalt aan de rijschool.

CATEGORIE CE & C1E: TREKKER-OPLEGGER of
VRACHTWAGEN-AANHANGWAGEN

Definitie
Het rijbewijs categorie CE is vereist voor alle bestuurders van samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie C en een aanhangwagen met een MTM van meer dan 750 kg.

Het rijbewijs van de subcategorie C1E is vereist voor bestuurders van samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van subcategorie C1 en een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van meer dan 750 kg, mits de maximale toegelaten massa van het aldus gevormde samenstel ten hoogste 12.000 kg bedraagt en de MTM van de aanhangwagen de ledige massa van het trekkende voertuig niet overschrijdt.

Praktijkopleiding

Rijbewijs CE
Voor dit rijbewijs geniet je van een vrijstelling van het theorie-examen. Indien je in het bezit bent van een rijbewijs cat. C kan je vanaf 21 jaar in de erkende rijschool een opleiding volgen naar het rijbewijs cat. CE. Deze opleiding bestaat uit minimum 8 u praktijk waarna je het praktijkexamen aflegt met het samenstel van de rijschool onder begeleiding van een gebrevetteerd lesgever. Je dient ook in het bezit te zijn van een geldig attest van rijgeschiktheid (medische attest.

Rijbewijs C1E
Voor dit rijbewijs geniet je van een vrijstelling van het theorie-examen. Indien je in het bezit bent van een rijbewijs cat. C1 kan je vanaf 18 jaar in de erkende rijschool een opleiding volgen naar het rijbewijs cat. C1E. Deze opleiding bestaat uit minimum 8 u praktijkopleiding waarna je het praktijkexamen aflegt met het samenstel van de rijschool onder begeleiding van een gebrevetteerd lesgever. Je dient ook in het bezit te zijn van een geldig attest van rijgeschiktheid (medisch attest).

Indien je een job op het oog hebt als chauffeur bij een transportfirma of indien je reeds in een transportfirma werkt en het rijbewijs cat. C en/of cat. C wenst te behalen, dan komt het Sociaal Fonds Wegvervoer tussen in de opleidingskosten die je werkgever betaalt aan de rijschool.

CATEGORIE D & D1: AUTOBUS of AUTOCAR

Definitie
Het rijbewijs categorie D is vereist voor alle bestuurders van auto’s bestemd voor personenvervoer, met meer dan acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend. Aan de auto’s van deze categorie kan een aanhangwagen worden gekoppeld met een MTM van ten hoogste 750 kg.
De autobussen en autocars met vouwbalg behoren eveneens tot deze categorie.

Het rijbewijs van de subcategorie D1 is vereist voor alle auto’s bestemd voor personenvervoer, met meer dan acht doch niet meer dan zestien zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend; aan de auto’s van deze subcategorie kan een aanhangwagen worden gekoppeld met een MTM van ten hoogste 750 kg.

Theorie-opleiding
In een erkende rijschool kan je vanaf de leeftijd van 20 jaar en 9 maand een cursus theorie van 6 u volgen om je voor te bereiden op het theorie-examen in het examencentrum. In moderne leslokalen word je naast de klassieke wegcode, het defensieve rijden, algemene begrippen van mechaniek en hulpverlening ook de specifieke leerstof voor de vrachtwagen zoals begrippen van rij- en rusttijden aangeleerd.

Praktijkopleiding
Om het praktijkgedeelte af te werken dien je in het bezit te zijn van een rijbewijs cat. B en een geldig attest van rijgeschiktheid (medische schifting). Vanaf 21 jaar en na minimum 8 u praktijkopleiding leg je het praktijkexamen af met de autobus van de rijschool onder begeleiding van een gebrevetteerd lesgever.

CATEGORIE DE & D1E: AUTOBUS + AANHANGWAGEN

Definitie
Het rijbewijs categorie DE is vereist voor alle bestuurders van samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie D en een aanhangwagen met een MTM van meer dan 750 kg.

Het rijbewijs van de subcategorie D1E is vereist voor alle bestuurders van samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van subcategorie D1 en een aanhangwagen met een MTM van meer dan 750 kg. mits de MTM van het aldus gevormde samenstel ten hoogste 12.000 kg bedraagt en de MTM van de aanhangwagen de ledige massa van het trekkend voertuig niet overschrijdt en de aanhangwagen niet wordt gebruikt om personen te vervoeren.

Praktijkopleiding

Rijbewijs DE
Voor dit rijbewijs geniet je van een vrijstelling van het theorie-examen. Indien je in het bezit bent van een rijbewijs cat. D kan je vanaf 21 jaar in de erkende rijschool een opleiding volgen naar het rijbewijs cat. DE. Deze opleiding bestaat uit minimum 8 u praktijk waarna je het praktijkexamen aflegt met het samenstel van de rijschool onder begeleiding van een gebrevetteerd lesgever. Je dient ook in het bezit te zijn van een geldig attest van rijgeschiktheid (medisch attest).

Rijbewijs D1E
Voor dit rijbewijs geniet je van een vrijstelling van het theorie-examen. Indien je in het bezit bent van een rijbewijs cat. D1 kan je vanaf 21 jaar in de erkende rijschool een opleiding volgen naar het rijbewijs cat. D1E. Deze opleiding bestaat uit minimum 8 u praktijkopleiding waarna je het praktijkexamen aflegt met het samenstel van de rijschool onder begeleiding van een gebrevetteerd lesgever. Je dient ook in het bezit te zijn van een geldig attest van rijgeschiktheid (medisch attest.

UPDATE info opleidingen -> Deel 1/2

[B]Rocketeer
16 oktober 2005, 12:41
Categorieën van rijbewijzen en de voertuigen waarvoor ze geldig zijn:

Tweewielige bromfiets klasse A
Max. cilinderinhoud 50 cc – max. snelheid 25 km/u
Geen rijbewijs vereist
Leeftijd: 16 jaar of 18 jaar met passagier

Driewielige bromfiets klasse A – max. lege massa 270 kg
Max. cilinderinhoud 50 cc – max. snelheid 25 km/u
Geen rijbewijs vereist
Leeftijd: 16 jaar of 18 jaar met passagiers

Tweewielige bromfiets klasse B
Max. cilinderinhoud 50 cc – max. snelheid 45 km/u
Rijbewijs: A3 of geen rijbewijs indien geboren vóór 15/02/61

Driewielige bromfiets klasse B – max. lege massa 270 kg
Max. cilinderinhoud 50cc – max. snelheid 45 km/u

Vierwielige bromfiets klasse B – max. lege massa 350 kg
Max. cilinderinhoud 50cc of max. 4 kW – max. snelheid 45 km/u

Lichte motorfiets (enkel op Belgisch grondgebied)
Max. cilinderinhoud 125 cc en max. vermogen 11 kW
Rijbewijs: A of 2 jaar houder van cat. B uitgereikt vóór 01/09/01
Leeftijd: 18 jaar

Tweewielige motorfiets met of zonder zijspan (geen bromfiets)
Max. vermogen 25 kW én max. 0,16 kW/kg
Rijbewijs: A 25 kW 0,16 kW/kg

Tweewielige motorfiets met of zonder zijspan (geen bromfiets)
Vermogen meer dan 25 kW of meer dan 0,16 kW/kg
Rijbewijs: A
Leeftijd: 21 jaar of 2 jaar na afgifte A 25 kW 0,16 kW/kg

Driewieler met motor (Trike) (geen bromfiets)
Max. lege massa 1000 kg
Rijbewijs: BLeeftijd: 18 jaar

Vierwieler met motor (Quad) (geen bromfiets)
Max. vermogen 15 kW - Max. lege massa 400 kg of
550 kg indien goederenvervoer
Rijbewijs: B

Auto tot 3.500 kg MTM en max. 8 passagierszitplaatsen

Auto cat. B met aanhangwagen
MTM aanhangwagen niet groter dan lege massa
trekkend voertuig én MTM sleep max. 3.500 kg

Auto cat. B met aanhangwagen
MTM aanhangwagen groter dan lege massa trekkend voertuig of MTM sleep groter dan 3.500 kg
Rijbewijs: B+E

Vrachtauto
Max. 7.500 kg MTM en max. 8 passagierszitplaatsen
Aanhangwagen tot max. 750 kg MTM toegelaten
Rijbewijs: C1

Vrachtauto
Meer dan 7.500 kg MTM en max. 8 passagierszitplaatsen
Rijbewijs: C
Leeftijd: 21 jaar (18j met getuigschrift vakbekwaamheid)

Samenstel vrachtauto-aanhangwagen of trekker-oplegger
Vrachtauto cat. C1 met aanhangwagen groter dan 750 kg
MTM en samenstel max. 12.000 kg MTM
Rijbewijs: C1+E
Leeftijd: 18 j. indien MTM samenstel max. 7500 kg.
21 jaar (18j met getuigschriftvakbekwaamheid) indien MTM samenstel groter dan 7500 kg

Samenstel vrachtauto-aanhangwagen of trekker-oplegger
Auto cat. C met aanhangwagen groter dan 750 kg MTM
Rijbewijs: C+E

Autobus of autocar (personenvervoer) met meer dan 8 en niet meer dan 16 zitplaatsen + 1 voor de bestuurder
Rijbewijs: D1

Autobus of autocar (personenvervoer) met meer dan 16 zitplaatsen + 1 voor de bestuurder
Rijbewijs: DLeeftijd: 21 jaar

Autobus of autocar met aanhangwagen
Auto cat. D1 met aanhangwagen groter dan 750 kg MTM en samenstel max. 12.000 kg MTM (MTM aanhangwagen niet groter dan lege massa trekkend voertuig)
Rijbewijs: D1+E

Autobus of autocar met aanhangwagen
Auto cat. D met aanhangwagen groter dan 750 kg MTM
Rijbewijs: D+E
Leeftijd: 21 jaar

Landbouwmaterieel + bedrijfsmaterieel rijdend op de openbare weg
Rijbewijs: B, C of C1 naargelang de MTM
Leeftijd: 18 of 21 jaar naargelang de MTM

Landbouw- of bostrekker of voertuigen traag vervoer
Rijbewijs: geen indien geboren vóór 01/10/'82
Leeftijd: 18 jaar (21 j. indien groter dan 7500 kg MTM)

Landbouwmaterieel, traject hoeve-veld of omgekeerd
Rijbewijs: geen (geboren ná 31/8/86 dan rijgetuigschrift)
Leeftijd: 16 jaar (21 j. indien groter dan 15000 kg MTM of 18 j. met getuigschrift van vakbekwaamheid)

Motorvoertuig voor mindervaliden om stapvoets te rijden
Rijbewijs: geen
Leeftijd: niet bepaald

Bespannen voertuig (vb. paard met kar)
Leeftijd: 16 jaar

Niet ingespannen trek-, last- of rijdieren en vee (vb. begeleiders van vee)
Leeftijd: 14 jaar

Bestuurders van rijdieren indien zij begeleid zijn door een ruiter van ouder dan 21 jaar (vb. paardrijden)
Leeftijd: 12 jaar

* MTM = Maximale Toegelaten Massa

Het rijbewijs met de vermelding "AUTOMATISCH" is slechts geldig voor het besturen van voertuigen uitgerust met een automatische schakeling.
De voertuigen met een elektrische motor en voertuigen die uitgerust zijn met een koppeling die functioneert zonder dat de bestuurder hoeft in te grijpen (half-automatische schakeling) worden hieraan gelijkgesteld. (voor alle categorieën, behalve A3)

Indien je een job op het oog hebt als chauffeur bij een transportfirma of indien je reeds in een transportfirma werkt en het rijbewijs cat. C en/of cat. CE wenst te behalen, dan komt het Sociaal Fonds Wegvervoer tussen in de opleidingskosten die je werkgever betaalt aan de rijschool.

WERKWIJZE voor kandidaten die nog niet in dienst zijn van de transportfirma

AKKOORD TUSSEN WERKGEVER EN KANDIDAAT

Je sluit een akkoord af met een werkgever uit de transportsector die je na je opleiding als chauffeur gaat tewerk stellen in zijn onderneming. Je ondertekent een driepartijenovereenkomst waarin alle voorwaarden opgenomen zijn.

CONTACT MET RIJSCHOOL
Je neemt contact op een erkende rijschool om alle afspraken (theorielessen, praktijklessen en praktijkexamen) te regelen. Je brengt je attest van rijgeschiktheid (geneeskundig attest) in orde (eventueel via de arbeidsgeneeskundige dienst van het bedrijf).

VOOROPLEIDING: THEORIELESSEN (ENKEL RIJBEWIJS CAT. C)
Op de afgesproken data volg je de theorielessen in de rijschool waarvoor je een forfaitair bedrag betaalt van 75,00 EUR. Na het volgen van de theorielessen legt je in een examencentrum naar keuze het theorie-examen af. De retributie van 15,00 EUR voor het theorie-examen betaal je rechtstreeks op het examencentrum.

PRAKTIJKOPLEIDING:
Bij de aanvang van de praktijkopleiding betaal je een forfaitair bedrag van 75,00 EUR (150,00 EUR bij rijbewijs CE). Je volgt de voorziene praktijklessen en legt het praktijkexamen af. De volledige opleidingskosten, verminderd met de reeds betaalde forfaits, zijn voor rekening van de werkgever. Na 6 maand tewerkstelling ontvangt de werkgever een tussenkomst van het Sociaal Fonds van maximaal 650,00 EUR voor het rijbewijs C en 950,00 EUR voor het rijbewijs CE en betaalt de werkgever betaalde forfaits aan jou terug. Indien je rijschool een erkend opleidingsverstrekker is kan de opleidingskost voor je werkgever zelfs herleid worden tot 0 EUR.

WERKWIJZE voor kandidaten die nog in dienst zijn van de transportfirma

Als je reeds in dienst bent bij een transportfirma, dan kan je werkgever eveneens genieten van een tussenkomst van het Sociaal Fonds Wegvervoer van maximaal 650,00 EUR voor het rijbewijs C en 950,00 EUR voor het rijbewijs CE tussenkomsten van het Sociaal Fonds Wegvervoer. Je hoeft hier géén forfaitair bedrag te betalen; de integrale opleidingskosten worden betaald door je werkgever. Indien je rijschool een erkend opleidingsverstrekker is kan de opleidingskost voor je werkgever zelfs herleid worden tot 0 EUR.

als er iets mis in vermeld staat gelieve te vermelden

UPDATE info opleidingen -> Deel 2/2

nop
17 oktober 2005, 18:15
ok thx srr :p

Snake
17 oktober 2005, 18:47
Vandaag ben ik mij gaan inschrijven voor een opleiding model 2, in de herfstvakantie theorielessen en -examen, eind december praktijk.

Ben benieuwd :)

Davy C.
3 november 2005, 12:37
Ik ga binnenkort mijn rijbewijs A3 gaan afleggen maar ik zou graag willen weten hoeveel tijd er mag zitten tussen het afleggen van je theorie en je praktijk examen. Is er iemand die dat weet?

Mvg
Davy

Godzilla*Akira
3 november 2005, 12:43
min 1 maand, max 1jaar dacht ik.

freeza
3 november 2005, 17:13
jap je mag 1 jaar rondrijden met je voorlopig rijbewijs en met dus een "L" op uw brommer
maar je mag dan ook niet na 22u rijden dacht ik
doe gewoon maar zo snel mogelijk dat praktisch examen, het stelt toch niks voor :doh: :x

cooldude
3 november 2005, 18:12
ge moet 1maand minimum indeed rijden
en max 12 maanden , maar met voorlopig
moogde ni int weekend na 22u rijden.... ,
das wel het nadeel anyway krij ook nog
met voorlopig rijbewijs met scooter
maar ik trek er mij weinig van aan dusja
maja heb toch ma afspraak gemaakt voor
praktijk

greetz

Davy C.
3 november 2005, 19:14
ok merci

SeppaR
27 november 2005, 20:26
Ik ga woensdag voor m'n A3 Rijbewijs (Bromfiets Klasse B), nu kan ik best iets studeren ofzo? Of zou dat normaal met de basiskennis moeten lukken.

Enige sites,boeken, of zelfs beter naar een rijschool (Wa ik dus echt niet zie zitten)

Groeten,

LSDsmurf
27 november 2005, 20:29
Zonder leren gaat het niet lukken.

Rijschool is helemaal niet nodig, best een boekje kopen in de boekhandel ofwel op internet een beetje leren.

Zelf heb ik http://www.wegcode.be gebruikt om mijn A3 rijbewijs te leren. Ik heb daar de verkeersborden en de dingen die relevant waren voor brommers afgedrukt en dat dan geleerd.

[B]Rocketeer
27 november 2005, 20:34
Hier gade denkek al wel een antwoord in vinden ;)

freeza
27 november 2005, 20:51
best zo'n boekje lenen uit je plaatselijke bibliotheek
dat boekje een 2 keer goed lezen en je zou er makkelijk moeten door geraken

maar het A3 theorie examen is echt een lachertje (bij mij toch, 39 op 40, 1 klein foutje)

kenny_mis
29 november 2005, 00:26
vandaag praktisch examen gaan doen!

ik heb geen les gevolgd met de rijschool dus uit mij moeten ze nog wa geld kloppen &#233; :x
:sop:

bwa kheb ook 9maand met ouders gereje en kwas er van den 1ste keer door, khad ook(was ier wel nen kerel) mega zuurbakkes, precies of em elke morgend zijne p*s dronk.

geen fouten gemaakt(en da voor in leuve te rije^^) tot em zei aant examen centrum op een manier van u wilk nekke: wrm hebde daar uwe voorang af gestaan? - mijnheer in de boek stond: sta liever u voorang af dan u leven, kerel stapt boekig uit haalt papier mega onvriendelijk: u bent geslaagd

tis ni echt da ze nog geld uit u wille stampen, ge moet gwn ni schoon zijn voor sjance te hebbe :)

(edit+ps sound en vision zoals op 1ste pagina vermeld is een goeie site imo, heb daar 98% theorie geleerd)

zavVi
30 november 2005, 00:38
ge moet 1maand minimum indeed rijden
en max 12 maanden , maar met voorlopig
moogde ni int weekend na 22u rijden.... ,
das wel het nadeel anyway krij ook nog
met voorlopig rijbewijs met scooter
maar ik trek er mij weinig van aan dusja
maja heb toch ma afspraak gemaakt voor
praktijk

greetz

nooit na 22u
op ne feestdag ook ni en ik dacht zelfs de dag ervoor ook nie

als je u deftig houd kan je in de praktijk zeker wel zelfstandig leren rijden... als ge het niet ziet zitten ... best lessen volgen zeker ( ni gezegd dage daarvoor dan moet betale )

serial
30 november 2005, 01:54
Of zet ge uwe motor af voor een brug da open gaat?

ik weet da ook nie ze :s
denk da da niet moet?

GhO$T
30 november 2005, 10:56
ik weet da ook nie ze :s
denk da da niet moet?
op zo'n vragen moete gewoon u gezond verstand ff gebruiken

brug die open gaat -> betekent een hele tijd eer ze weer toe is en gij er kunt over rijden -> ze kloppen er langs alle kanten in da ge zuinig moet omgaan met naft en het milieu niet moogt vervuilen en... -> motor afzetten dus en u puntje zal wel binnen zijn.

Cazzz
21 december 2005, 18:31
http://www.goca.be/ned/rijbewijs/explaats.asp?id=4

Ik zou mijn theoretisch rijexamen morgen willen afleggen.. Maar op die site staat voor donderdag het volgende

Donderdag: 07:15-12:00 / 12:30-16:30 (enkel examen met tolk, op afspraak)

bedoelen ze der nu mee da da me die tolk voor de ganze dag is of alleen in de namiddag en op voormiddag gelijk andere dagen zonder afspraak? Ik denk dat de meesten hier wel hun theoretisch rijexamen al zijn gaan afleggen :p Iemand die misschien op donderdag voormiddag is geweest?

Mvg

Squeak
21 december 2005, 18:37
Da telt voor heel den dag :)

[B]Rocketeer
21 december 2005, 18:47
Denk dus da ge in de namiddag enkel moogt gaan met een tolk, op afspraak natuurlijk.

Geldt denkek alleen voor de namiddag.
Anders zou het doorlopend zijn zoals de andere dagen volgens mij.
In de voormiddag mag je dus volgens mij gewoon gaan zonder afspraak (en zonder tolk natuurlijk)

Of da versta ik er toch uit.

Misschien da ge gewoon best eens belt naar ginder:
Tel.: 03/328.14.30

Cazzz
21 december 2005, 18:51
heb ik al gedaan, niemand pakt op, volgens mij is dat nu gesloten.. Niemand die naar daar is geweest op donderdag?

Snake
21 december 2005, 20:11
Ik ben momenteel met mijn rijlessen bezig voor de auto model 2. Heb nu 4 uur achter de rug.

And i like it :cool:

den Acid Burn
21 december 2005, 20:17
kheb nu ook een maand men rijbewijs.

theorie van de eerste keer door.
toen 9 maaanden praktijk gedaan (zonder rijschool dus)
en op praktijkexamen ook van den eerste keer door.

al bij al ben ik er heel goedkoop vanaf gekomen :)

-Helld0g-
21 december 2005, 20:33
Ik doe dus een jaar met leervergunning

maar ik vroeg me af vanaf welke datum ik nu mag gaan voor mn praktijkexamen:

Theoretisch examen geslaagd op 15/06
mijn verjaardag is op 24/06 dus eerder dan de 24ste mag al ni

Geldig tot: 1/1/2007
Afgeleverd op 02/07/2005

wanneer denken jullie dat ik mag gaan? 24/6 (als ik 18 wordt) 1/7 of 2/7?

een echte puzzel!

ik kan me al voorstellen dat ik 2 maand vooraf me zou inschrijven om praktijk af te leggen op 1juli en dat na het succesvol doen van mijn examen zeggen, oei oei manneke gij moogt maar vanaf morgen komen hé. Maak maar een afspraak! tzal wrs voor in september zijn lol :/)

EagleEye
22 december 2005, 23:58
Ik doe dus een jaar met leervergunning

maar ik vroeg me af vanaf welke datum ik nu mag gaan voor mn praktijkexamen:

Theoretisch examen geslaagd op 15/06
mijn verjaardag is op 24/06 dus eerder dan de 24ste mag al ni

Geldig tot: 1/1/2007
Afgeleverd op 02/07/2005

wanneer denken jullie dat ik mag gaan? 24/6 (als ik 18 wordt) 1/7 of 2/7?

een echte puzzel!

ik kan me al voorstellen dat ik 2 maand vooraf me zou inschrijven om praktijk af te leggen op 1juli en dat na het succesvol doen van mijn examen zeggen, oei oei manneke gij moogt maar vanaf morgen komen hé. Maak maar een afspraak! tzal wrs voor in september zijn lol :/)
Ge pakt geldig tot: en ge trekt daar 6 maand van af

SilentSpring
23 december 2005, 16:27
weer veranderingen:

http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/versie2/nieuws/details/051223Rijopleiding/index.shtml

[B]Rocketeer
23 december 2005, 17:22
weer veranderingen:

http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/versie2/nieuws/details/051223Rijopleiding/index.shtml

Engiste pluspunt zie ik hierin ->

Wie tijdens het eerste jaar na het behalen van zijn rijbewijs een zware overtreding begaat, verliest het meteen. Hij moet ook zijn rij-examen opnieuw afleggen.

Dan al vanaf uw 17j laten leren autorijden. Daar moetek gewoon brokken van komen :s.
En 3 maand met begeleider: veeeel te kort.

Tmoest zo zijn da ge met de rijschool er langer over doet. Nu verkort de rest gewoon. Wa een dommerikken zitten er daar in de regering :(

En zoals te verwachten moette nu minstens 8j uw rijbewijs hebben eer ge iemand moogt begeleiden.
Ahja, nu zijn de dure verzekeringen tot uw 26.
Dus ook minstens 26j eer ge moogt begeleider zijn...

*edit*

Juist op nieuws gehoord.
Nu mag dus ELKE persoon die minstens 8j zijn rijbewijs heeft u begeleiden, terwijl dit nu nog altijd slechts 1 begeleider is (en 1 bijbegeleider)

Bontus
23 december 2005, 17:44
ik vind het een slecht idee dit nieuw plan van Landuyt.

zavVi
23 december 2005, 19:12
opleidingscheque jeezes, ik ga int weekend werke om te kunnen rijden

dikke bs, iedereen zal dan zulke cheque halen om de normale langere weg te volgen

9 maand heb ik erover gedaan, en kan nu zeggen dat ik deftig met een auto overwegkan
tov een rijkeluiskindje da ik ken die het op 3 maand zelf heeft geleerd via 20uur rijschool ... hij kan er juist niks van, panikeert als de situatie afwijkt van normaal en zal zeker niet de auto onder controle houden bij afwijkende verkeerssituaties

en 50% van die gaste zal niet genoeg verantwoordelijkheidsgevoel hebben op 18j leeftijd, laat staan dat ze altijd alleen zullen rijden

CAS
23 december 2005, 19:27
opleidingscheque jeezes, ik ga int weekend werke om te kunnen rijden

dikke bs, iedereen zal dan zulke cheque halen om de normale langere weg te volgen

9 maand heb ik erover gedaan, en kan nu zeggen dat ik deftig met een auto overwegkan
tov een rijkeluiskindje da ik ken die het op 3 maand zelf heeft geleerd via 20uur rijschool ... hij kan er juist niks van, panikeert als de situatie afwijkt van normaal en zal zeker niet de auto onder controle houden bij afwijkende verkeerssituaties

en 50% van die gaste zal niet genoeg verantwoordelijkheidsgevoel hebben op 18j leeftijd, laat staan dat ze altijd alleen zullen rijden

Ik moet zeggen dat ik toch niet panikeer in de meeste situaties, de wagen beter onder controle heb dan vrienden die het juist hebben gehaald op 9 maand, en ik al het geld van mijn rijbewijs met mijn eigen geld betaald heb... En nee, dat eigen geld heb ik niet van de ouders gekregen.
Die aantal maanden is gewoon een dom systeem, sorry, maar 9maand zitten sukkelen leerde ook niks mee... Op 3 of 6 maand word het u tenminste deftig aangeleerd, wat bij sommigen toch nodig is.

Had ik het op 9 maand gedaan, was ik gegarandeerd gebuisd, de twee uur voor ik examen deed, hebben ze al mijn aangeleerde foutjes mogen afleren. (die ik tijdens 3maand alleen rijden had opgedaan, en kom nu niet af dat uw vader anders bij u zit en ge dan geen fouten aanleert é)

En ik leer nu iedere dag nog bij door te rijden...

BTW, ik ben niet akkoord met het vorige en huidige systeem van opleiding é, maar vind 3 maand toch wel de beste keuze, of 6maand wanneer 3maand te kostelijk is.

SilentSpring
23 december 2005, 20:15
Rocketeer']Engiste pluspunt zie ik hierin ->

Dan al vanaf uw 17j laten leren autorijden. Daar moetek gewoon brokken van komen :s.
En 3 maand met begeleider: veeeel te kort.

Tmoest zo zijn da ge met de rijschool er langer over doet. Nu verkort de rest gewoon. Wa een dommerikken zitten er daar in de regering :(

En zoals te verwachten moette nu minstens 8j uw rijbewijs hebben eer ge iemand moogt begeleiden.
Ahja, nu zijn de dure verzekeringen tot uw 26.
Dus ook minstens 26j eer ge moogt begeleider zijn...

*edit*

Juist op nieuws gehoord.
Nu mag dus ELKE persoon die minstens 8j zijn rijbewijs heeft u begeleiden, terwijl dit nu nog altijd slechts 1 begeleider is (en 1 bijbegeleider)

is die 3 maand met begeleider niet als minimum? wak wel weinig vind is die 6u les? om is da voldoende voor alles goed onder de knie te hebben? ik ga wss nog sjans hebbe, met ne beke geluk hebbek mn rijbewijs tegen september, in april bennek 17 en 9 maand, en vanaf dan moogde gewoon uw theorie-examen doen en als ge geslaagd zijt kunde met praktijklesse beginnen zeker?

Hyperinsomnia
23 december 2005, 20:53
is die 3 maand met begeleider niet als minimum? wak wel weinig vind is die 6u les? om is da voldoende voor alles goed onder de knie te hebben? ik ga wss nog sjans hebbe, met ne beke geluk hebbek mn rijbewijs tegen september, in april bennek 17 en 9 maand, en vanaf dan moogde gewoon uw theorie-examen doen en als ge geslaagd zijt kunde met praktijklesse beginnen zeker?
Nope, kdenk dajje moet wachtne tot ge 18 zijt en da moogt beginnen (moogt u examen al doen maar nog nie inwisselen voor voorlopig rijbewijs)

SilentSpring
23 december 2005, 21:19
Nope, kdenk dajje moet wachtne tot ge 18 zijt en da moogt beginnen (moogt u examen al doen maar nog nie inwisselen voor voorlopig rijbewijs)
dus praktijklesse magk nie eerder beginnen dan 18 fzo, anders is da wel kut, dan ebbek em algelijk later of dak dacht

|) ][ |V| ][
23 december 2005, 22:06
Rocketeer']Wie tijdens het eerste jaar na het behalen van zijn rijbewijs een zware overtreding begaat, verliest het meteen. Hij moet ook zijn rij-examen opnieuw afleggen.
Telt dat dan ook voor iemand die zijn rijbewijs vb al 6maand heeft nog voor die nieuwe wet erdoor komt of enkel voor diegenen die nu nog rijbewijs halen ?
En is dat er al door, of moet het nog goedgekeurd worden ?

Snake
23 december 2005, 22:12
dus praktijklesse magk nie eerder beginnen dan 18 fzo, anders is da wel kut, dan ebbek em algelijk later of dak dacht

Praktijklessen mag je volgen vanaf 17j 9 maand, en indien je geslaagd bent in je theoretisch examen.

LeSec
23 december 2005, 23:13
[ |V| ][']Telt dat dan ook voor iemand die zijn rijbewijs vb al 6maand heeft nog voor die nieuwe wet erdoor komt of enkel voor diegenen die nu nog rijbewijs halen ?
En is dat er al door, of moet het nog goedgekeurd worden ?

Gaat van kracht op 1 september van volgend jaar hebbek gelezen...
Ben nu aan mijn praktijkopleiding bezig, of ik nu een gans jaar geen zware overtreding mag maken weet ik niet, in elk geval, ik ga me gewoon ten alle tijde aan de regels houden :p enige waarop ze mij zullen betrappen zal uit vergeetachtigheid mijn parkeerschijf ni zette ofzo van die dwaze dingens peisek :s

|) ][ |V| ][
23 december 2005, 23:16
Gaat van kracht op 1 september van volgend jaar hebbek gelezen...
Ben nu aan mijn praktijkopleiding bezig, of ik nu een gans jaar geen zware overtreding mag maken weet ik niet, in elk geval, ik ga me gewoon ten alle tijde aan de regels houden :p enige waarop ze mij zullen betrappen zal uit vergeetachtigheid mijn parkeerschijf ni zette ofzo van die dwaze dingens peisek :s
Ja, da zei ik ook, maar uiteindelijk gaje toch wel eens proberen wat er gebeurd als je die rechterpedaal tegen de grond duwt :evil:

LeSec
23 december 2005, 23:39
[ |V| ][']Ja, da zei ik ook, maar uiteindelijk gaje toch wel eens proberen wat er gebeurd als je die rechterpedaal tegen de grond duwt :evil:

Kweet in mijn omstreken goed genoeg waar ik even kan doorrijden, en ik weet de flitspalen ook perfect staan :p (lang leve gps + een handig tooltje ;) ), en in ons dorp flitsen ze toch nooit wegens tjah, gewoon een veel te saai dorp waar volgens mij de gemiddelde leeftijd boven de 60 ligt :p en echt snel rijden die mensen niet, trouwens kzie er het nut ni van in om constant overdreven snel te rijden, 50 in bebouwde kom is meer dan snel genoeg :)

En alsek zie hoe veel ik zou moete betalen wanneer ik in overtreding ben...
Ge zou ne ferme zot moeten zijn om u gwn ni aan die simpele regels te houden...

zavVi
24 december 2005, 02:35
Ik moet zeggen dat ik toch niet panikeer in de meeste situaties, de wagen beter onder controle heb dan vrienden die het juist hebben gehaald op 9 maand, en ik al het geld van mijn rijbewijs met mijn eigen geld betaald heb... En nee, dat eigen geld heb ik niet van de ouders gekregen.
Die aantal maanden is gewoon een dom systeem, sorry, maar 9maand zitten sukkelen leerde ook niks mee... Op 3 of 6 maand word het u tenminste deftig aangeleerd, wat bij sommigen toch nodig is.

Had ik het op 9 maand gedaan, was ik gegarandeerd gebuisd, de twee uur voor ik examen deed, hebben ze al mijn aangeleerde foutjes mogen afleren. (die ik tijdens 3maand alleen rijden had opgedaan, en kom nu niet af dat uw vader anders bij u zit en ge dan geen fouten aanleert é)

En ik leer nu iedere dag nog bij door te rijden...

BTW, ik ben niet akkoord met het vorige en huidige systeem van opleiding é, maar vind 3 maand toch wel de beste keuze, of 6maand wanneer 3maand te kostelijk is.

zo zien we dat in sommig gevallen de 1ne oplossing beter werkt als de andere ... toch blijf ik zeggen dat mensen op 20uurkes supergefocused met een rij instructeur niet hetzelfde hebben kunnen leren als in mijn geval waar ik wel moet zeggen dan mn vader een uitstekende piloot is .... ik denk dat het ergens in het midden moet liggen en zeker niet voor de leeftijd van 18 ... maar 3 maanden zelfstandig rijden is teweinig imo .... ge zegt zelf dat ge fouten leert door alleen te rijden ...
persoonlijk moest ik mij alleen focusen om mijn 2 handen te gebruiken op het stuur tijdens die 20 minuutjes ... bijgevolg had de mens van het exaam geen enkel commentaar

nogmaals, men pa heeft me de eerste paar kere gewoon de auto lere kennen zoals ze da doen me de rij-instructeur ... na een week zei ie dan dat ik het wel onder de knie had ... verder had ik dan 9 maand dat ik mij moest gedragen, en nog altij op de vingers gekeken werd (bij mama in de auto dan :p) tijdens het rijden

hoeveel tijd van de pakweg 20h heeft iemand nodig om te lere schakelen, remmen, bocht te nemen, , etc ? .... ik denk gemm. een uur of 6
dan ken je nog niks van hoe je moet rijden als het regent, donker is, file is, int stad, etc....

leren doet ge via praktijk he, hetgeen ge vanbuite leert vergeet je gewoon sneller imo :baard:

CAS
24 december 2005, 03:01
leren doet ge via praktijk he, hetgeen ge vanbuite leert vergeet je gewoon sneller imo :baard:

En vanaf je je rijbewijs hebt, leer je dan ook rijden...

BTW, de fouten die ik maakte: Elleboog tegen de deur en met één hand sturen. Pinkers niet gebruiken voor de minste beweging da ge gaat maken. Hand op versnellingspook houden als ge door de vitessen heen gaat. Volgens hun te veel toeren maken.

En 6u om te leren schakelen? Op de rijschool heb ik niks geleerd, die 20uren waren gewoon voorbereiding op het examen. Het schakelen en heel de nest ging al van ervoor, dus ik heb enkel wat ervaring opgedaan. Ze zullen het u wel goed uitleggen ze.

Een vriendin van mij reed bvb rijden met haar pa, na een maand of 2 vraag ik hoe het gaat met haar oefenen en zegt ze, heel goed, ik ben al tot in 3de gegaan. Sorry, maar da gade dus ni tegenkomen op de rijschool. Ik zeg ni da ge door uw ouders ni kunt leren rijden, maar ze gaan toch ni op kleine details letten.

Plus zie ik mij ook geen les krijgen van mijn ma, die bij het minste in paniek slaat int verkeer, en denk ik ni da mijn pa na één uur rondtouren nog veel zin heeft om er zich mee te moeien. Op 9 maand tijd moet ge continu iemand hebben dat met u mee kan rijden, op 3 maand kunde continu rondrijden, en zoals je zelf zegt, leren rijden doe je door ervaring op te doen en dus op de baan te zijn. Wat je dus op 3 maand veel meer kan, of je ouders moeten werkloos zijn en continu met u de baan op willen.

Om mijn voorbeeld te geven, ik reed met mijn voorlopig soms 600km op een dag, denk niet dat dat iets is dat je zommaar doet als er een begeleider mee moet.

zavVi
24 december 2005, 03:48
neen in die extra tijd leer je rijden, na 3 maand had ik er prlly wel door geweest op exaam (jongens kunnen gewoonweg beter en sneller overweg met de auto) maar die 6 extra maanden hebben mij zeer zeker veeel bijgeleerd

BTW, de fouten die ik maakte: Elleboog tegen de deur en met één hand sturen. Pinkers niet gebruiken voor de minste beweging da ge gaat maken. Hand op versnellingspook houden als ge door de vitessen heen gaat. Volgens hun te veel toeren maken. idem, alleen had een begeleider u gezegt dat niet te doen, waar jij niemand had om u op de fouten te wijzen (die mss anders en veel erger konden zijn)

En 6u om te leren schakelen? Op de rijschool heb ik niks geleerd, die 20uren waren gewoon voorbereiding op het examen. Het schakelen en heel de nest ging al van ervoor, dus ik heb enkel wat ervaring opgedaan. Ze zullen het u wel goed uitleggen ze. ik zeg toch gemideld ... JIJ kon al rijden van ervoor, ik en pakweg 99% van de bevolking niet ...

Een vriendin van mij reed bvb rijden met haar pa, na een maand of 2 vraag ik hoe het gaat met haar oefenen en zegt ze, heel goed, ik ben al tot in 3de gegaan. Sorry, maar da gade dus ni tegenkomen op de rijschool. ja akkoord daar hadden ze zulke zaken aangeleerd,wel uitzonderlijk geval hé

Ik zeg ni da ge door uw ouders ni kunt leren rijden, maar ze gaan toch ni op kleine details letten. en u moeder begint ni te zeike als ge u pinker ni aandoet voor ne fietser te paseren ? ... de mijne wel hoor

Plus zie ik mij ook geen les krijgen van mijn ma, die bij het minste in paniek slaat int verkeer, en denk ik ni da mijn pa na één uur rondtouren nog veel zin heeft om er zich mee te moeien. Op 9 maand tijd moet ge continu iemand hebben dat met u mee kan rijden, op 3 maand kunde continu rondrijden, en zoals je zelf zegt, leren rijden doe je door ervaring op te doen en dus op de baan te zijn. Wat je dus op 3 maand veel meer kan, of je ouders moeten werkloos zijn en continu met u de baan op willen. ik reed altijd in de plaats van ouders, altijd 9 maand lang, naar brussel, de zee, de ardennen, ... meestal hebben studenten autorijbewijs geen eigen auto ook ni ... ik vroeg aan mn ouders waneer ze ergens naartoe moesten om met de auto te rijden

Om mijn voorbeeld te geven, ik reed met mijn voorlopig soms 600km op een dag, denk niet dat dat iets is dat je zommaar doet als er een begeleider mee moet. tja als ge liever tv kijkt ipv met de auto te rijden ofzo ... dan niet ... normale omstandigheden krijg je toch genoeg rijtijd

ofwel laat de regering veel tijd om met een begeleider te rijden, ofwel veel tijd in de rijschool
een korte snelcursus 'leer rijden' en dan losgelaten worden op de baan om u plan te trekken ... om te leren zwemmen is da goe ... nie op de baan waar ge andere mensen van kant kunt maken

er gebeuren veel ongelukken op de baan door nieuwe rijders, als ge al een jaar rondrijd met iemand die u in het oog houdt heb je al een jaar ervaring

CAS
24 december 2005, 12:00
Zavvi, volgens mij is er voor iedereen wel het perfecte schema.

Maat 1: 9 maand => heeft de eerste maanden geen wagen gezien, pas toen ik hem echt aanmoedigde, is em toch wel wa beginnen rijden. De foutjes die em maakte heb ik hem dan afgeleerd.

Maat 2: 9 maand => heeft na 14 maand nog steeds geen wagen gezien

En zo zijn er zo vele gevallen, ikzelf zou op 9 maand mss 2 uurkes kunnen rijden hebben, ge moet mijn moeder maar eens zien in de auto als ik rij... En mijn pa rijd veel liever zelf, zelfs nu is het nog altijd bekvechten om wie er met de auto rijd.

Op die 18u leren ze u de basisprincipes, zeggen ze u waar ge moet op letten in het verkeer en dergelijke, en dan laten ze je de baan op, om zelf nog stukken bij te leren, uiteindelijk, als je alleen bent doe je wat je wil en ga je sneller uit je eigen fouten leren.

Als je die 18u niet hebt, moet je al volledig rekenen op niet-professionele hulp (wat niet persee iets slechts betekend) en leer je enkel wat je ouders je aanleren. En ik ben er redelijk zeker van, dat 90% van de ouders dan het houd bij eens naar de GB rijden of dergelijke.

Toen mijn vader eens meereed met mijn L, heeft ie mij aangeleerd hoe ik op natte kasseien een noodstop moet uitvoeren, zaken moet ontwijken en dergelijke, met verschillende wagens. Ik zie eerlijk gezegd de meeste ouders dat niet doen, en op de rijschool leren ze je een noodstop aan, met een wagen met ABS :s

En je hebt wel gelijk op sommige punten, maar uiteindelijk leer je pas echt rijden als je je rijbewijs hebt. Kunnen rijden is immers een pak verschillend dan het verkeer kunnen inschatten. En dat kan je enkel aanleren door veel in het verkeer te rijden.

Ik zie het zo:
3 maand: eigen wagen of continu wagen beschikbaar en lastige ouders
6 maand: voor ne goeie basis aan te leren, en ouders die toch veel met u de baan op kunnen
9 maand: als uw ouders echt goe kunnen rijden, maar dan nog, kunnen ze zaken verkeerd doen waar ze op het examencentrum lastig kunnen over doen.

Voor de rest, stel, ik kreeg les van mijn ma of pa, dan had ik daar wss serieuzen boel mee aangezien ze op u zitten af te geven, zelfs een vriendin die het op 3 maand deed, reed ni meer met hare wagen omdat haar pa zat te kreften. Terwijl, op de rijschool, het ni uitmaakt da ge die kerel die u les heeft dan liever de nek wilt omwringen...

Nuja, ik kwam goed overeen met die mannen, maar bij mijn zus was er toch een haat-relatie :p

Burny
24 december 2005, 14:12

neen in die extra tijd leer je rijden, na 3 maand had ik er prlly wel door geweest op exaam (jongens kunnen gewoonweg beter en sneller overweg met de auto) maar die 6 extra maanden hebben mij zeer zeker veeel bijgeleerd

De technische kant leer je mss voor je examen, maar echt met de wagen rijden leer je als je je rijbewijs hebt, en er niemand meer naast u zit om op uw vingers te kijken. Das mijn ervaring ook.

Ik heb op 9 maand leren rijden met mijn vader, en ik had geen problemen opt examen. Gewoon veel gaan oefenen :)

LeSec
24 december 2005, 14:39
Zavvi, volgens mij is er voor iedereen wel het perfecte schema.

Maat 1: 9 maand => heeft de eerste maanden geen wagen gezien, pas toen ik hem echt aanmoedigde, is em toch wel wa beginnen rijden. De foutjes die em maakte heb ik hem dan afgeleerd.

Maat 2: 9 maand => heeft na 14 maand nog steeds geen wagen gezien

En zo zijn er zo vele gevallen, ikzelf zou op 9 maand mss 2 uurkes kunnen rijden hebben, ge moet mijn moeder maar eens zien in de auto als ik rij... En mijn pa rijd veel liever zelf, zelfs nu is het nog altijd bekvechten om wie er met de auto rijd.

Op die 18u leren ze u de basisprincipes, zeggen ze u waar ge moet op letten in het verkeer en dergelijke, en dan laten ze je de baan op, om zelf nog stukken bij te leren, uiteindelijk, als je alleen bent doe je wat je wil en ga je sneller uit je eigen fouten leren.

Als je die 18u niet hebt, moet je al volledig rekenen op niet-professionele hulp (wat niet persee iets slechts betekend) en leer je enkel wat je ouders je aanleren. En ik ben er redelijk zeker van, dat 90% van de ouders dan het houd bij eens naar de GB rijden of dergelijke.

Toen mijn vader eens meereed met mijn L, heeft ie mij aangeleerd hoe ik op natte kasseien een noodstop moet uitvoeren, zaken moet ontwijken en dergelijke, met verschillende wagens. Ik zie eerlijk gezegd de meeste ouders dat niet doen, en op de rijschool leren ze je een noodstop aan, met een wagen met ABS :s

En je hebt wel gelijk op sommige punten, maar uiteindelijk leer je pas echt rijden als je je rijbewijs hebt. Kunnen rijden is immers een pak verschillend dan het verkeer kunnen inschatten. En dat kan je enkel aanleren door veel in het verkeer te rijden.

Ik zie het zo:
3 maand: eigen wagen of continu wagen beschikbaar en lastige ouders
6 maand: voor ne goeie basis aan te leren, en ouders die toch veel met u de baan op kunnen
9 maand: als uw ouders echt goe kunnen rijden, maar dan nog, kunnen ze zaken verkeerd doen waar ze op het examencentrum lastig kunnen over doen.

Voor de rest, stel, ik kreeg les van mijn ma of pa, dan had ik daar wss serieuzen boel mee aangezien ze op u zitten af te geven, zelfs een vriendin die het op 3 maand deed, reed ni meer met hare wagen omdat haar pa zat te kreften. Terwijl, op de rijschool, het ni uitmaakt da ge die kerel die u les heeft dan liever de nek wilt omwringen...

Nuja, ik kwam goed overeen met die mannen, maar bij mijn zus was er toch een haat-relatie :p

Kan ik enkel ma beamen, en daarbij die mensen in de rijschool zijn er elke dag mee bezig hé, kheb ook 18u les gekozen omdat mijn ouders een druk leven hebben en simpelweg geen tijd hebben voor mij, ma die rij-instructies geven ook veeeeel betere richtlijnen enzo...

De eerste les (ik had nog nooit gereden eh) reden we al doort stad int Aalst, moest ik zelf schakelen en gwn njah alles zelf proberen, kbedoel op 2u uur tijd ging het schakelen al zeer vlot... Moest mijn moeder mij dat proberen te leren hebben, ze zou er bijgot veeel meer uur over gedaan hebbe ze! Bij uw ouders is da allemaal puur automatisme en rij-instructeurs wéten waar de problemen liggen enzo, ze hebben ook extreem goeie 'trukskes' da helpen bij het parkeren en draaien enzo, mijn ouders zouden me da ook nooit kunne leren hebben, kheb hen gevraagd om stap voor stap uit te leggen hoe zij hun wagen parkeerden... "opt gevoel" was hun antwoord, ok ja ze rijden dan ook al 30jaar bijna... ma op de rijschool leren ze u daar int begin ferm gemakkelijke trukskes voor, ook allemaal dingen waar ge moet op letten op uw praktisch examen zelf wordt allemaal mooi verteld...

Kvind eigelijk dat ze dat zouden moeten verplichten rijschool, en natuurlijk goedkoper maken dan, ma in elk geval leren rijden zoude moete doen bij mensen die er hun beroep van gemaakt hebben vind ik, ge laat gij uw hond ook niet opereren door uwe slager hé, (absurd voorbeeld, ma ge snapt me wel ;) )

EternalSilence
24 december 2005, 14:41
rijopleiding
heb ik gehad

nu nog mijne theorie examen gaan afleggen
al 1 ne keer gegaan .. een beke te licht opgepakt ..
2 grote fouten :sad:
heb het dus nie .. echt dom ... :doh:

was zo een knipperend licht (oranje) met daaronder een stop bord
vraag: wat moet ik doen
antw1: doorrijden
antw2:Doorrijden en indien nodig stoppen
antw3: Stoppen, voorrang verlenen en dan doorrijden

moest antw3 zijn .. :( (had antw2)

Burny
24 december 2005, 14:59
Kvind eigelijk dat ze dat zouden moeten verplichten rijschool, en natuurlijk goedkoper maken dan, ma in elk geval leren rijden zoude moete doen bij mensen die er hun beroep van gemaakt hebben vind ik, ge laat gij uw hond ook niet opereren door uwe slager hé, (absurd voorbeeld, ma ge snapt me wel ;) )

Daar ga ik nie mee akkoord..
De regel die er nu is, volstaat imo. 2x buizen bij begleiding door ouders = verplicht rijschool.
Ik heb zelf 9 maanden met mijn vader leren rijden, en als ik vergelijk met maten die met de rijschool hebben leren rijden, vind ik nie dat zij beter of veiliger rijden.

Het enigste wat ouders (bij een 9 maanden opleiding) niet genoeg benadrukken is volgens mij 'vlotheid'. Daar wordt op de rijschool wel op gehamerd, bij de moto toch zeker.

CAS
24 december 2005, 15:05
Het enigste wat ouders (bij een 9 maanden opleiding) niet genoeg benadrukken is volgens mij 'vlotheid'. Daar wordt op de rijschool wel op gehamerd, bij de moto toch zeker.

Bij de wagen ook, ze willen echt niet dat je de slak gaat uithangen. Terwijl als m'n moeder naast mij zit, die al in paniek slaat vanaf ik de toegelaten snelheid rij :p

Ook, met je eigen wagen leren rijden (dus met ouders), is voor de ouders toch ook wel een stressfactor, daar ze zelf totaal geen controle hebben. Het enige dat ze kunnen doen is de handrem optrekken...

Maja, als de situatie het perfect toelaat, vind ik geen enkel probleem aan het 9maand systeem hoor, maar zelf zou dat totaal niet gegaan zijn, en wou ik ook zo snel mogelijk rijden (dus zelf achter het stuur zitten é :p).

Cazzz
28 december 2005, 11:36
ik heb mijn theoretisch rijexamen afgelegd en geslaagd.. Nu moet ik een rijschool vinden, welke raden jullie aan? Ik denk dat ik voor model 1 ga(6 - 9 maand) tenzij iemand een goedkope en efficiënte rijschool kent voor model 2 :p.. euhm ja, welke rijscholen raden jullie aan? :)

slash
28 december 2005, 11:43
rijopleiding
heb ik gehad

nu nog mijne theorie examen gaan afleggen
al 1 ne keer gegaan .. een beke te licht opgepakt ..
2 grote fouten :sad:
heb het dus nie .. echt dom ... :doh:

was zo een knipperend licht (oranje) met daaronder een stop bord
vraag: wat moet ik doen
antw1: doorrijden
antw2:Doorrijden en indien nodig stoppen
antw3: Stoppen, voorrang verlenen en dan doorrijden

moest antw3 zijn .. :( (had antw2)

ter bestaan toch geen grote en klein foute niemeer dacht ik?

bhaalspawn
28 december 2005, 11:50

Mja, hmmm, wees daar maar niet zo zeker van (bij de wagen).
Mij hebben ze 2 keer gebuisd voor mijn praktijk wegens de vlotheid :p
Ik had rijschool gedaan en de eerste keer zei examinator
'Tja, uw maneuvers waren zeer vlot, spijtig genoeg was da uw probleem op de baan' :p
(Toen kon ik hun nog gelijk geven)
Tweede keer was het goed maar zat het probleem qua vlotheid al bij de 'wat als' situaties.
'Ik zie u wel goed rond kijken (bij banen die van rechts komen) maar ik vraag mij af, moest er ne wagen afkomen, zoude dan nog kunnen remmen'
(Een ander negatief punt op dat eindblad was 'bruuk remmen' :p nuja, voor mij niveleert da elkaar :p)
Nuja 3e keer goed opgelet (het was dan ook eens niet in de ochtend, tussen 10 en elf, maar op een drukker uur) en was het eindelijk de beoogde vlotheid :)
Daar waar mijn ouder nooit klaagden over de vlotheid (nuja, hoewel mijn vader zeer weinig boetes heeft, ga ik nu niet beweren dat zijn 'vlotheid' in orde is :p )

Ik ben ook voorstander voor opleiding met de rijschool (liefst met toch een verlaging van de prijs).
Ouders leren u imo hun fouten over, neem daar eens bij dat er nog verscheidene zijn die hun rijbewijs gekregen hebben en de opleiding verloopt prolly zeer amateuristisch.
Sommige ouders zullen dit kunnen (niet gewoon door 8 jaar te rijden) maar imo schiet de meerderheid hier tekort.

RaZoR be
28 december 2005, 18:41
Ik ben ook voorstander voor opleiding met de rijschool (liefst met toch een verlaging van de prijs).
Ouders leren u imo hun fouten over, neem daar eens bij dat er nog verscheidene zijn die hun rijbewijs gekregen hebben en de opleiding verloopt prolly zeer amateuristisch.
Sommige ouders zullen dit kunnen (niet gewoon door 8 jaar te rijden) maar imo schiet de meerderheid hier tekort.

idd, als je de meeste ouders zou een exame laten afleggen (theorie en praktijk), dan denk ik dat er veel gebuisd gaan zijn.
dus als je op 9 maanden doet, dan leer je echt hun fouten over, of leren ze je het moeilijk.
daarom bij de rijschool, die moeten elk jaar ofzo opnieuw een cursus / exame doen. en ze kunnen ook het ineens goed aanleren. Ok, het is mischien wel iets duurder :p, maarja, het is het waard...

CAS
28 december 2005, 19:03
Ok, het is mischien wel iets duurder :p, maarja, het is het waard...
Die 1000 euro dat je ongeveer betaald is tenslotte geldig voor heel je leven. Ik snap niet hoeveel er daar zo zitten op te neuten, moesten de meeste hier eens uitrekenen hoeveel ze enkel aan gsm's uitgeven...

Tis en blijft natuurlijk veel, ma als ge weet dant voor heel u leven is :s en ge moet ondertussen geen wagen inschrijven, kopen en verzekeren...

Mr Syphon
28 december 2005, 19:06
ik vind dat het model 3 maanden toch wel moet verdwijnen, da is pas de slechtste leer methode die er is, 18 uurkes rijles en dan al alleen de baan op, imo kan da ni ?

CAS
28 december 2005, 19:10
ik vind dat het model 3 maanden toch wel moet verdwijnen, da is pas de slechtste leer methode die er is, 18 uurkes rijles en dan al alleen de baan op, imo kan da ni ?

En waarom ni?

Dan weet ge perfect alle basistechnieken da ge moet weten en zijt ge op de hoogte van het verkeersregelement. Anders laten ze u de baan niet op.

Op die 18u zulde een pak beter rijden dan op 18u met u ouders ze. En alleen rijden is de ENIGE manier om met de wagen echt te leren rijden.

Asserti
28 december 2005, 20:05
deftig niet. Ik ken ne kerel die alleen heeft leren rijden omdat z'n ouders een zaak hebben. En als je kijkt hoe die rijdt, amai, zijn koppeling zal het geen 2 jaar uithouden.

Het is nog altijd zo dat de vervroegde opleiding, dus op 16 jaar en 9 maanden theorie, en dan 10u les, de meeste slaagkans geeft.

LeSec
28 december 2005, 20:08
En waarom ni?

Dan weet ge perfect alle basistechnieken da ge moet weten en zijt ge op de hoogte van het verkeersregelement. Anders laten ze u de baan niet op.

Op die 18u zulde een pak beter rijden dan op 18u met u ouders ze. En alleen rijden is de ENIGE manier om met de wagen echt te leren rijden.

Inderdaad, ge moet daar dus blijkbaar toestemming voor hebben ook van uw rijsinstructeur voor de baan op te mogen, kheb morge mijn laatste 4u rijles en njah das gwn ff de autostrade naar gent, in gent centrum wa rondtoeren en dan gwn wa maneuvres oefenen op het oefenterrein in erembodegem :) enfin ja op die 18uur vind ik van mezelf dak al vrij goed mijn plan kan trekken, ik weet perfect waar ik moet letten, van les 1 moeste door stad rijden en nja gwn uzelf onder druk zetten, wat ik zeer goed vind, en zéér effectief ook :p

Fin ja, kwil niemand bij mij hebben da mij moet helpen enzo, alsget alleen kunt, kundet altijd, ktrek mijn plan wel, ook al bennek volgens mijn rijinstructeur té vlotjes in het rijden :s kneem bijvoorbeeld mijn stuur ni genoeg vast op de reglementaire wijze.... komaan ze man :s ik ga daar ni constant me mijn arme omhoog zitte ze :/ ge kunt er begot kramp van krijgen...

Mr Syphon
28 december 2005, 20:10
maar niemand gaat die persoon erop kunnen wijzen wa hem fout doet tijdens het rijden in zen proefperiode ?
ze leren u ni alles op de rijschool he, ze leren u wel de basistechnieken enzo
ma uw ouders hebben ook wa ervaring int rijden en kunnen u nutige tips geven in bepaalde situaties die wanneer ge alleen rijd ma zelf moet ontdekken ?

LeSec
28 december 2005, 20:16
maar niemand gaat die persoon erop kunnen wijzen wa hem fout doet tijdens het rijden in zen proefperiode ?
ma uw ouders hebben ook wa ervaring int rijden en kunnen u nutige tips geven in bepaalde situaties die wanneer ge alleen rijd ma zelf moet ontdekken ?

Die persoon zalt zelf wel merken wa em misdoet hé :)
Ge moet nu ook ni gaan overdrijven hé, de basis is de basis, alsge vlot kunt schakelen, goed op uw voorang van rechts let, en goed uw borden/snelheid int oog houdt kunde gerust uw plan trekken denk ik ze...

En alstem echt ERGE fouten maakt zullen ze die er wel op wijzen tijdens zijn praktisch examen, en normaal gezien alsge er op een praktisch doorzijt zijde wel geschikt voor het dagelijks verkeer (enfin alsek zie wa er allemaal rondrijdt betwijfel ik da soms ookwel ma kom ;) )

MilM
28 december 2005, 20:17

en 0 uurkes rijden en de baan op mogen wel ? (bij de rijschool heeft de begeleider nog pedalen)

Ok, er zit een begeleider bij. Maar als de persoon bang is en totaal nie kan rijden, blijft da een gevaar op de baan hoor ...

Uiteindelijk blijft het allemaal afhankelijk van de leerling en de begeleiding.

1) je kun nog altijd op de baan met iemand ouder hé die u tips kan geven
2) Als tegenargument van begeleiding kun je idd stellen dat ze de fouten overnemen van die personen (zoals hierboven gezegd). Ik ken mensne die het nooit met de rijschool hebben gedaan die echt weinig zaken wisten (wat ze u in de rijschool rap aanleren). Twee van de paar die ik ken die het zo deden, hebben zelfs hun examen nog nie gedaan wegens te weinig oefenen (want uw ouders moeten meewillen) en die ontzien hen da nu heel.

Ik bedoel maar, voor elke formule kun je pro's en contra's geven. Het hangt gewoon af van persoon tot persoon en van de begeleiding. Want zelf kunnen rijden wilt niet zeggen dat je bekwaam bent om iets over te brengen naar een beginneling.

Snake
28 december 2005, 20:35
Ik heb nu net 10 uur achter de rug met de rijschool (doe model 2, dus nog 8 uur te gaan) en vind dat het toch wel redelijk vlot verloopt. Als ge rustig zijt en gewoon doet wat ge geleerd hebt kan er infeite niks misgaan en moet de instructeur niet ingrijpen.

Ik heb trouwens voor model 2 gekozen voor de grondige opleiding die je krijgt, wat ik toch wel belangrijk vind.

CAS
28 december 2005, 21:00

Op de volgende M&G mooogde es meerijden en zeggen wat ik verkeerd doe. Als ik tegen mijn moeder zeg dat ze haar koppeling te hard laat komen, vraagt ze zich al af hoe dak da weet... Dus hoe in godsnaam, weten mensen die un rijbewijs zomaar gekregen hebben, en waar de meeste ouders geen verstand hebben van wagens, of gij iets goed doet of niet?

De rijschool is een simulatie van wat je examen zal zijn, dus je word veel beter getraind op wat je moet letten.

Nuja, mij maket ni uit hoe iedereen het doet, als ze maar hun rijbewijs halen zeker.

@MilM: volledig met akkoord, de meeste zien die 3 maand alsof ge maar 3 maand oefent, ma ik weet er genoeg die op 9 maand de auto een pak minder gezien hebben dan ik op 3 maand, als ze al de wagen gezien hebben...

Vorig jaar in de zomer, hebben twee maten van mij un theoretisch behaald, door da voorval, kon ik et ni verkroppen, da er op den oprit ne BMW stond met ne eigenaar zonder da papierke, dus ja, ben dan ook gegaan en 1ste keer erdoor, dan op 3 maand gegaan. En er ook direct door.

Die één eeft nu ook zijn rijbewijs, maar vraagt geregeld aan mij wa info (em is trouwens ni alleen) die ander eeft nog steeds ni achter het stuur gezeten...

bweh
4 januari 2006, 09:37
Ahoi :)

Morgen ben ik dus 18 jaar en heb ondertss mn praktijklessen en theorie examen achter de rug (model 2, 18 (+2) uur rijschool). Nuja ik ging op 2 januari naar het stadhuis en ik wou mn rijbewijs aanvragen zodat ik het morgen, 5 januari zeker zou hebben. Die mevrouw zei dat ik 18 jaar moet zijn om het rijbewijs aan te vragen aangezien ze het rijbewijs meteen in het stadhuis maken en meegeven?? Klopt dit?

Stadhuis: Kortrijk ... :confused:

Soundstorm
4 januari 2006, 09:56
Als ze nie te lui zijn op het stadhuis klopt dit inderdaad. Het permanente rijbewijs kan direkt gemaakt worden.
Het duurt hoogstens 5 minuten dus het is ook de moeite niet voor hun om dat al op voorhand te maken als je er toch nog om gaat gaan op je verjaardag. Dan heb je toch tijd om even te wachten en konden zij het ondertussen niet kwijt geraken.

Wat niet gaat is je voorlopig rijbewijs direkt krijgen. Dat moet namelijk aangevraagd worden, begeleiders controleren, vooraleer ze het kunnen maken.

Waarschijnlijk hadden ze ook niet veel zin om moeite te doen mits het de eerste dag is na de vakantie...

bweh
4 januari 2006, 10:28
Het is model 2 hé,

dus ik moet geen begeleiders opgeven ... :(

hopelijk sta ik er morgen niet en dat ik nog een dag mag wachten :angry:

slash
4 januari 2006, 10:48
jup ge moogt pas van 18 op de baan met uwe auto.
normaal krijgt ge ook direct uw voorlopig rijbewijs mee

bweh
4 januari 2006, 11:04
joepieeeee :) :)

hopelijk ben ik genezen tegen morgen

GADGET
4 januari 2006, 11:32
vol enthousiasme om morgen te mogen rijden :D

bij mij wast ook zo. (nog altijd eigelijk :p)

bweh
4 januari 2006, 12:12
nja beetje hetzelfde gevoel als bij sinterklaas enzo als je klein bent :)

kga zeker om 7u30 wakker zijn :p, stadhuis is open vanaf 9u :sad:

slash
4 januari 2006, 12:28
haal geen zotte toere uit den 1ste keer zou ik zegge :p
en denk nie da ge na die 20 uren les goed kunt rijden. Zeker goed blijven oplette.
En tis vond ik toch wel raar 1ste keer alleen rijde in ene auto. Niemand die u nog kan verbetere op sommige momenten

WolCoM
4 januari 2006, 12:33
Allé, kben u dus morgen verwachtende voor een ritje.. :p

LeSec
4 januari 2006, 13:44
en denk nie da ge na die 20 uren les goed kunt rijden. Zeker goed blijven oplette.
En tis vond ik toch wel raar 1ste keer alleen rijde in ene auto. Niemand die u nog kan verbetere op sommige momenten

Maak em anders nog wa meer ongerust :p
Fin ja goed opletten op uw dode hoeken, goed naar rechts kijken alsge rechts afslaat, en beter uw voorang weggeven dan aangereden te worden door ne wilde zot :p en oppassen aan fietspaden ma da bedoelde ik dus met uw dode hoek bij het naar rechts afslaan...

slash
4 januari 2006, 13:49
jama tis toch waar
1ste keer da ik alleen reed en kmoets in hasselt da mega klein rondpunt met 2 rijstroke op rijde. Vieze boel :p

Mr. SLASH
4 januari 2006, 13:51

inderdaad , 1ste keer alleen rijden is raar :) maar na die eerste weken rijde gelijk da ge precies al jaren met auto rijdt:D

int begin is enkel het verkeer dat u intresseert de borden enzo , want da zit allemaal nog vers in het geheugen

maar nadien beginde u te ergeren als weer maar eens nen tragen vent voor uwe neus rijdt of een vrouw die nie durft overgaan op een kruispunt en dus een file veroorzaakt . enzo van die dingen

en ge geniet meer van het autorijden ook als ge alleen zijt , uwen eigen muziek die dan al iets luider staat :D

ik geniet nog van elke rit met auto , sebiet moet ik broer weg brengen en das amper 10 min in auto , maar nog geniet ik daar van :)

zo zullen er hier nog wel veel zijn :)

Nullius
4 januari 2006, 13:51
Wat niet gaat is je voorlopig rijbewijs direkt krijgen. Dat moet namelijk aangevraagd worden, begeleiders controleren, vooraleer ze het kunnen maken.
Mijn voorlopig rijbewijs kreeg ik ook direct zenne :)
Ik deed Model 1 (10u les dus en min 6 maanden) en mocht dus niet alleen rijden. Ik moest wel het rijbewijs en identiteitskaart van m'n begeleiders meenemen naar't gemeentehuis ... don't ask me why.

Edit: M'n definitief rijbewijs had'k ook direct. Zelfs tien minuten voor 'sluitingstijd' maakten ze da nog direct ... ze waren in een vriendelijke bui denk ik :)

LeSec
4 januari 2006, 14:20
Mijn voorlopig rijbewijs kreeg ik ook direct zenne :)
Ik deed Model 1 (10u les dus en min 6 maanden) en mocht dus niet alleen rijden. Ik moest wel het rijbewijs en identiteitskaart van m'n begeleiders meenemen naar't gemeentehuis ... don't ask me why.

Edit: M'n definitief rijbewijs had'k ook direct. Zelfs tien minuten voor 'sluitingstijd' maakten ze da nog direct ... ze waren in een vriendelijke bui denk ik :)

1. Waarom rijbewijs en pas van uw begeleiders? Omdage anders zoma iedereen als begeleider kunt nemen hé slimpie :p en uw begeleider moet de juiste leeftijd hebben en al x aantal jaar een rijbewijs hebben (8jaar wast nu zeker om begeleider te zijn?)

2. Die van de gemeente in een vriendelijke bui? Merkwaardig, uiterst merkwaardig ;) ze zullen just me de pralinekes rondgegaan zijn wss ;)

slash
4 januari 2006, 14:26
2. Die van de gemeente in een vriendelijke bui? Merkwaardig, uiterst merkwaardig ;) ze zullen just me de pralinekes rondgegaan zijn wss ;)

:rofl:
tis wel waar die zijn daar altijd zo onvriendelijk :p

Nullius
4 januari 2006, 14:26
1. Waarom rijbewijs en pas van uw begeleiders? Omdage anders zoma iedereen als begeleider kunt nemen hé slimpie :p en uw begeleider moet de juiste leeftijd hebben en al x aantal jaar een rijbewijs hebben (8jaar wast nu zeker om begeleider te zijn?)

1. Maar ik dacht ook dat ze eerst moesten nakijken of ge in't laatste half jaar ni teveel zware overtredingen hebt begaan of zoiets. Anders mocht ge geen begeleider worden dacht'k. Dus vind het zelf ook raar dat ze mijn voorlopig ineens konden maken. En normaal moogt ge uwe pas aan niemand meegeven, dus dan zou'k officieel met mijn begeleiders naar't stadhuis moeten gaan :)
Ennieweej, maakt al ni uit, ik had het direct, dus ik gaan ni zagen :D

2. Vond het ook raar :D

bweh
4 januari 2006, 14:43
nja nog mensen die hun persoonlijk ervaringen kwijt willen over hun eerste rijervaring (alleen, zonder rijschool of ouders dan ...) :)

:p

Soundstorm
4 januari 2006, 14:58
nja nog mensen die hun persoonlijk ervaringen kwijt willen over hun eerste rijervaring (alleen, zonder rijschool of ouders dan ...) :)

:p
Eerste dag/avond dat ik alleen mocht rijden, een betonblok op een donkere parking meegenomen met de rechter-achter-deur.
Had hem niet gezien bij het uitrijden van een parkeerplaats.

Resultaat, 1 bluts (met een gat in) die de betonblok heeft weggeduwd en dan nog een bluts door de trage reactie en er dus nog eens tegen te rijden.

Is gelukkig alleen op de deur gebleven en niet verder naar de wielkassen geblutst. Auto was 14 jaar oud en was dus niet zo erg. Toch zelf gemaakt, niet uitgeblutst, enkel krassen er uit en schoon gekuist en dan gespoten in origineel kleur zodat het niet roest.
Was bijna onzichtbaar voor onwetenden :p

[B]Rocketeer
4 januari 2006, 19:48
En merged

nop
6 januari 2006, 14:46
men vader is directeur van een rijschool in dendermonde.

hij zegt dat er steeds minder kandidaten naar de theorie komen
ze verkiezen steeds meer zelfstudie
omdat de regen als ja 3of 4 keer buist in het theorie ex.
dat je verplicht bent om een cursus te volgen in een erkende rijschoos
afgeschaft is.

besluit: iedereen die denkt dat hij het kent en hij gaat naar het theorie ex.
en hij buist voor de zoveelste keer:p:D

Jezus v NASA...
9 januari 2006, 19:31
Hallo,

ik zit dus met de volgende vraag: ik heb nu ongeveer al 8 maanden geleden mijn theorie afgelegd voor de auto (model 17 jaar) dus over 4 maanden kan ik mijn rijbewijs halen (als ik 18 word). Maar nu krijg ik over 2 maanden nog een brommer (voor in de zomer mee rond te rijden en vervolgens aan zus over te laten). Nu was mijn vraag of ik daarvoor ook nog eens een theoretisch of praktisch examen moet gaan afleggen? of dat ik zo met mijn brommer mag rondrijden aangezien ik al over een theoretisch rijbewijs voor de auto beschik

alvast bedankt

SilentSpring
9 januari 2006, 19:33
alst nen b-klasse is zulde een apart brommer rijbewijs moete halen geloofk. normaal volstond uw autorijbewijs, maar erges in 2001 is da veranderd zeker waardoor ge da alleen meer moogt doen als ge uw rijbewijs voor de auto al van voor 2001 ebt.

Mr Syphon
9 januari 2006, 19:44
als ge een autorijbewijs hebt moogt ge met een klasse B brommer rijden, maar niet met een moto ( ook ni onder de 25 kw, da is wa er veranderd is ;) )

[B]Rocketeer
9 januari 2006, 19:47
merged

Jezus v NASA...
9 januari 2006, 20:10
maar als ik nog niet over een autorijbewijs beschik maar wel al over een voorlopig en over het theoretisch van de auto? moet ik dan nog een praktisch van de brommer gaan afleggen of ook nog eerst een theoretisch voor de brommer (bklasse?)

SilentSpring
9 januari 2006, 20:44
als ge een autorijbewijs hebt moogt ge met een klasse B brommer rijden, maar niet met een moto ( ook ni onder de 25 kw, da is wa er veranderd is ;) )
meende da? der waren er ier toch al die zeide dat klasse b niemeer op hun rijbewijs stond? kzou da wel wille weten. nu ebben we ier ne a klasse ciao, en als die de geest geeft ga mn pa ne nieuwe kope, ma wel zoda ik er ook mee kan rijden. dus als da zo is dagge met ne autorijbewijs ook met brommer klasse b moogt dan koopt ie ne b klasse in plaats van weer een a;)

Asserti
9 januari 2006, 20:45
tuurlijk mag je met autorijbewij nen b besturen ;)

SilentSpring
9 januari 2006, 20:55
tuurlijk mag je met autorijbewij nen b besturen ;)
jama, is da nie als ge 1 hebt van voor 2001? da was toch verandert of nie? anders is da wel lekker

Feignasse
9 januari 2006, 20:56

Inderdaad.

Asserti
9 januari 2006, 21:01
nee, ik heb een van 2005 en op de achterkant staat aangeduid met welke brommers ik mag rijden.

-RuFio-
15 januari 2006, 17:03
Halow

weet er iemand een site waar ik het theorie-examen van moto kan oefenen?
voor auto heb ik dit al gevonden: http://www.soundandvision.be/rijbewijs/

grtz

stimpy13
15 januari 2006, 17:11
Kheb dus mijn voorlopig rijbewijs gehaald , maar da was verlopen omdak na een jaar mijn praktisch examen nie gaan doen zen :p Moen ik nu terug teoretisch examen doen of direct men praktisch als ik een rijbewijs wil ? ( tis dus voor den brommer e :p)

Anima
15 januari 2006, 17:14
isdie site up to date met nieuwe regelement ? heb hier een boek ligge voor rijbewijs auto , wou op de iste van vtm gaanm aar die is al geruime tijd offline :s

kristofvv
15 januari 2006, 17:18
Ik had hier ook nog even een vraag bij:

Ik heb mijn theorie voor de auto een jaar geleden gehaald en omdat mijn vader het zo wou, koos ik voor model 3 (rijden met begeleider). Nu is dat er niet van gekomen wegens tijdsgebrek bij men ouders. Nu is mijn voorlopig rijbewijs reeds vervallen. Mijn vraag: Kan ik gewoon ergens een nieuw rijbewijs gaan halen (zoeen dan om het met de rijschool te doen) of moet ik mijn thoerie examen opnieuw doen ?

Op mijn theorie staat wel dat die 3 jaar geldig is, maar toch ben ik hier niet zeker van.

alvast bedankt,

Kristof

-RuFio-
15 januari 2006, 17:18
kdenk het wel want diene zever van verbruik en milieu staat er allemaal bij en da hoort bij het nieuwe reglement

LeSec
15 januari 2006, 17:53
Ik had hier ook nog even een vraag bij:

Ik heb mijn theorie voor de auto een jaar geleden gehaald en omdat mijn vader het zo wou, koos ik voor model 3 (rijden met begeleider). Nu is dat er niet van gekomen wegens tijdsgebrek bij men ouders. Nu is mijn voorlopig rijbewijs reeds vervallen. Mijn vraag: Kan ik gewoon ergens een nieuw rijbewijs gaan halen (zoeen dan om het met de rijschool te doen) of moet ik mijn thoerie examen opnieuw doen ?

Op mijn theorie staat wel dat die 3 jaar geldig is, maar toch ben ik hier niet zeker van.

alvast bedankt,

Kristof

Kdenk dage enkel uw praktisch atm nimeer gaat mogen afleggen, ma als er op uw theoretisch staat da het 3 jaar geldig is... tjah dan is het 3jaar geldig hé

echt zeker weet ik dit ook allemaal niet, best is naar de rijschool bellen ofzo :)

Kermit
15 januari 2006, 17:53
het theorie-examen is 3 jaar geldig, altijd, dus moet niet opnieuw gedaan

Massis
16 januari 2006, 14:42
Halow

weet er iemand een site waar ik het theorie-examen van moto kan oefenen?
voor auto heb ik dit al gevonden: http://www.soundandvision.be/rijbewijs/

grtz

vraag'k mij ook wel af...

heb voor auto ook soundandvision gebruikt (en diene boek van flor konings) , eerste keer door met 44/50

stimpy13
16 januari 2006, 18:48
Kheb dus mijn voorlopig rijbewijs gehaald , maar da was verlopen omdak na een jaar mijn praktisch examen nie gaan doen zen :p Moen ik nu terug teoretisch examen doen of direct men praktisch als ik een rijbewijs wil ? ( tis dus voor den brommer e :p)
niemand ?

SilentSpring
16 januari 2006, 21:46
niemand ?
theorie blijft 3 jaar geldig dachtek?

citrofenwick
16 januari 2006, 21:47
niemand ?
menne maat heeft da ook voorgehad en heeft ferm mogen dokken om zijn bromrijbewijs nog te halen, tis al wat ik weet maar ik denk niet dattem zen theorie heeft moeten herdoen

stimpy13
16 januari 2006, 21:53
menne maat heeft da ook voorgehad en heeft ferm mogen dokken om zijn bromrijbewijs nog te halen, tis al wat ik weet maar ik denk niet dattem zen theorie heeft moeten herdoen
voor wa heeft hij moeten ferm dokken ? da kan tog nie

Japy
16 januari 2006, 22:34
Het eerste en laatste dat ze zeggen in de rijschool = LAAT AUB UW VOORLOPIG RIJBEWIJS NIET VERVALLEN !!!

Gij moet trug lessen gaan volgen en terug een voorlopig rijbewijs aanvragen er is geen andere manier :naughty:

stimpy13
17 januari 2006, 18:13
tis wel voor den brommer e

Forza
17 januari 2006, 18:20

ik heb t zelfde voorgehad en das idd kut

gij moogt afspraak vastlegge bij de rijschool om praktijkles te krijge mee scooterke, (3u) en t enigste wa ge daar moe doen is den hele tijd t praktijkexamen oefenen, en na 3 u, het voor echt doen

heeft mij 7000BEF gekost, dus dik gekleut :)

DBK
17 januari 2006, 18:22
het theorie-examen is 3 jaar geldig, altijd, dus moet niet opnieuw gedaandit snap ik niet zo goed, ik had hetzelfde gelezen maar wat betekent dit concreet? ik ga een van de dagen mijn praktijk doen, heb afspraak enz, geen probleem, nu mijn voorlopig vervalt na 12 maanden, dus op 14 februari, moest ik de eerste keer er niet door zijn en niet tijdig genoeg opnieuw kunnen gaan voor mijn praktijk, wat gebeurt er dan? ik vind dit allemaal nogal vaag uitgelegd in dat foldertje dat je krijgt :)

Shyheim
17 januari 2006, 18:27
volgende woensdag mijn examen praktijk afleggen o/

ben juist bang voor dat manoevre om achteruit te rijden langs die palen, tijdens het oefenen zat ik in 't begin soms met mijn spiegel tegen zo'n paalke; en vrees dat dat tijdens dat examen nog zal gebeuren :sad:

maar bon, hopen op het beste, ik rijd nu al 3 maanden quasi elke dag alleen met den auto naar het werk of naar 't school, dus chill :)

LeSec
17 januari 2006, 18:33

ben juist bang voor dat manoevre om achteruit te rijden langs die palen, tijdens het oefenen zat ik in 't begin soms met mijn spiegel tegen zo'n paalke; en vrees dat dat tijdens dat examen nog zal gebeuren :sad:

maar bon, hopen op het beste, ik rijd nu al 3 maanden quasi elke dag alleen met den auto naar het werk of naar 't school, dus chill :)

Alleh man? Gewoon in uw spiegels kijken en evenwijdig blijven tussen de paalkes (kijk naar eerst naar uw voorste paalkes en probeer langs beide kanten evenveel plaats over te houden en alsge die gepasseerd zijt kijkte naar uw laatste paalkes en laat ge daar ook gwn evenveel plaats tussen...

Das het simpelste van de 3 vinnek persoonlijk

whoopie
17 januari 2006, 18:34

die paalkes vond ik just et makkelijkste :o

eerste keer dak het moest doen wast perfect gelukt, en bleek dat de paalkes ni goe stonden.
7cm links, 10cm rechts. Normaal moest et 25cm aan elke kant zijn.

Met de paalkes dus ni echt problemen gehad, gewoon int begin met uw spiegels zien da ge schoon int midden staat. Gebt 3 minuten tijd, dus das meer als genoeg.

Hier ist soms wel dak bij het parkeren tussen 2 voertuigen zo paar cm teveel van de rand sta, geluk hebben zekers

DBK
18 januari 2006, 09:42
praktijk gebuist :angry:
wat een geldklopperij, krij ni defensief genoeg omdatk volgens dien ouwe ni hard genoeg afremde aan kruispunten, ik schakelde zelfs terug en laag in toeren in 2e, like wtf, wa moet ik dan doen? naar 1e gaan? :confused: en dan in een stomme wijk waar ik geen enkele auto ben tegen gekomen en altijd goe zicht had of er van rechts komen. en dan had em mij ook nog goe bij mijn pietje, direct achter nen bocht stond een bord achter een boom da rechtdoor in die wijk daar plaatselijk verkeer is, ik durf er voor wedden da niemand da bord daar zie staan, mijn pa had het ook ni gezien, pfff. maneuvers ging perfect. ach ja als ze maar kunnen verdienen.

NecroNeo
18 januari 2006, 09:51
praktijk gebuist :angry:
wat een geldklopperij, krij ni defensief genoeg omdatk volgens dien ouwe ni hard genoeg afremde aan kruispunten, ik schakelde zelfs terug en laag in toeren in 2e, like wtf, wa moet ik dan doen? naar 1e gaan? :confused: en dan in een stomme wijk waar ik geen enkele auto ben tegen gekomen en altijd goe zicht had of er van rechts komen. en dan had em mij ook nog goe bij mijn pietje, direct achter nen bocht stond een bord achter een boom da rechtdoor in die wijk daar plaatselijk verkeer is, ik durf er voor wedden da niemand da bord daar zie staan, mijn pa had het ook ni gezien, pfff. maneuvers ging perfect. ach ja als ze maar kunnen verdienen.

Troost je, ik heb hetzelfde aan de hand gehad. Ik maak 1 fout, en daarna beginnen ze te zeveren dat ik te traag (!) reed (regen + overal voorrang moeten verlenen), remtechniek was slecht (op de motor geremd en alles :s). Keer erop juist even snel gereden en juist hetzelfde geremd en geen opmerking :D.

lammeken
18 januari 2006, 15:15
Weet hier iemand als je het theoretisch rijbewijs van den tracteur aflegt op 16 jaar of dat da et zelfde is als nen auto?

EternalSilence
18 januari 2006, 15:25
Weet hier iemand als je het theoretisch rijbewijs van den tracteur aflegt op 16 jaar of dat da et zelfde is als nen auto?

neen dus
voor een tractor kunde idd u een apart rijbewijs aanschaffen
maar voor uwe auto gade dan opnieuw een theoretisch examen moeten doen
want ge krijgt nu eenmaal andere vragenlijsten voor die 2 andere rijbewijsen :)

[B]Rocketeer
18 januari 2006, 18:42
En merged.
*zucht* Blijkbaar is het voor velen moeilijk om eens te zoeken, of zelfs nog maar op de pagina zelf te kijken *zucht*

zavVi
18 januari 2006, 18:53
ik heb is een vraagje

iemand die ik ken volgt nu rijlessen met instructeur, maar is nog niet geslaagd in zijn theoretische examen voor de auto

kleine discussie daarover nu dus, want hij beweert dat hij zijn theorie examen pas de dag voor zijn praktijk examen ten laatste behaald moet hebben

lijkt mij zo raar... hoe kan die gast nu de baan op zonder kennis van de reglemente en borden

geef mij is gelijk iemand

LeSec
18 januari 2006, 19:07
ik heb is een vraagje

iemand die ik ken volgt nu rijlessen met instructeur, maar is nog niet geslaagd in zijn theoretische examen voor de auto

kleine discussie daarover nu dus, want hij beweert dat hij zijn theorie examen pas de dag voor zijn praktijk examen ten laatste behaald moet hebben

lijkt mij zo raar... hoe kan die gast nu de baan op zonder kennis van de reglemente en borden

geef mij is gelijk iemand

Kvind dat ook wel raar, hoe da wettelijk in elkaar zit weet ik ook niet, maar bij mij op de rijschool hebben ze ook nooit naar mijn theoretisch gevraagd :s ze zouden dat tochwel mogen verplichten vind ik...

Snake
18 januari 2006, 19:15
Om mijn voorlopig rijbewijs te krijgen moest ik toch wel beide attesten afgeven hoor (attest dat ge geslaagd zijt voor theorie & attest dat ge praktijklessen gevolgd hebt)

LeSec
18 januari 2006, 19:19
Om mijn voorlopig rijbewijs te krijgen moest ik toch wel beide attesten afgeven hoor (attest dat ge geslaagd zijt voor theorie & attest dat ge praktijklessen gevolgd hebt)

Ja dat spreekt voor zich natuurlijk, maar allez ze zouden dat toch ook moeten vragen op de rijschool hé, wat nut heeft het om uw praktijk te leren wanneer ge nie goe weet waar ge uw voorrang moet pakken/verlenen, etc...

zavVi
18 januari 2006, 19:27

in dit geval heeft hij dus geen voorlopig rijbewijs he, hij volgt les bij instructeur (lees anders ff opniew)

Snake
18 januari 2006, 19:29
in dit geval heeft hij dus geen voorlopig rijbewijs he, hij volgt les bij instructeur

Wel, ik bedoel dus dat hij niet kan wachten tot aan zijn praktisch examen om te slagen voor zijn theorie :)

ComputerVISTA
18 januari 2006, 19:58
Ik ben net 125 euro gaan dokken voor de theorie lessen die maandag beginnen :sop:

zavVi
18 januari 2006, 20:12
gek, koop toch nen boek gelijk de rest studeer daar een weekje in en het zal ook wel lukken
ik heb er 1 dag voor geleerd en het lukte ook, kost nog ineens geen 30 €, al helemaal niks als ge die in die bib gaat hale

Asserti
18 januari 2006, 20:30
als je op 3 maanden wilt leren rijden moet je theorielessen volgen denk ik.

whoopie
18 januari 2006, 20:34
hier eeft die theorie mij 25euro gekost.

normaal ist 125euro voor lessen en boek. Ma omdak bij christelijke mutualiteit ben ingeschreven waren de lessen erbij tijdelijk gratis

Snake
18 januari 2006, 20:59
hier eeft die theorie mij 25euro gekost.

normaal ist 125euro voor lessen en boek. Ma omdak bij christelijke mutualiteit ben ingeschreven waren de lessen erbij tijdelijk gratis

Jep, zelfde hier :)

Kvond die lessen wel handig hoor, kben al geen goeie student, en om dan nog es alles uit een boek te leren :p . Ksteek er altijd meer van op als ek er uitleg van krijg.

whoopie
18 januari 2006, 21:12
Jep, zelfde hier :)

Kvond die lessen wel handig hoor, kben al geen goeie student, en om dan nog es alles uit een boek te leren :p . Ksteek er altijd meer van op als ek er uitleg van krijg.
zelfde hier

boek daarna nimeer open gedaan, en van den eerste keer der perfect door :D

-RuFio-
21 januari 2006, 17:09
kheb voor theorie Auto (B) geslaagd en ik kreeg er een papier bij en da moest ik invullen en van die zegels opplakken,
maar nu heb ik ook geslaagd voor moto (A) en op da papier is de plaats waar die zegels moete kome me bik er een streep in getrokke, moet ik er nu stempels op plakke of ni?
en moet ik voor lessen praktijk vast te leggen voor moto eerst da papier binnegedaan moete hebbe zoda ik mijn voorlopig al heb, of moet da ni ?

whoopie
21 januari 2006, 17:12
kheb voor theorie Auto (B) geslaagd en ik kreeg er een papier bij en da moest ik invullen en van die zegels opplakken,
maar nu heb ik ook geslaagd voor moto (A) en op da papier is de plaats waar die zegels moete kome me bik er een streep in getrokke, moet ik er nu stempels op plakke of ni?
en moet ik voor lessen praktijk vast te leggen voor moto eerst da papier binnegedaan moete hebbe zoda ik mijn voorlopig al heb, of moet da ni ?
die streep is er getrokken omda ge vanaf 1 januari 2006 geen fiscale zegels derop moet plakken, maar gewoon rechtstreeks aant gemeentehuis moogt betalen

-RuFio-
21 januari 2006, 17:25
die streep is er getrokken omda ge vanaf 1 januari 2006 geen fiscale zegels derop moet plakken, maar gewoon rechtstreeks aant gemeentehuis moogt betalen

ah cava merci !

ComputerVISTA
23 januari 2006, 18:20
Bon, ik vertrek binnen 3 kwartier na men eerste klassiekale theorie les :$ jaja ik weet het ik weet het.....

Mr Syphon
23 januari 2006, 18:31
veel plezier met wakker blijven :D

whoopie
23 januari 2006, 18:43
bij mij viel da nog goe mee. We zaten daar me 5 van allemaal dezelfde leeftijd (ik vrees wel dat computer xp wa boven die leeftijd uitsteekt :P) en hebben daar meer zitten zeveren als wat anders :D

Snake
23 januari 2006, 18:59
Die uren vliegen voorbij hoor :)

ComputerVISTA
23 januari 2006, 21:47
En ben weer..... Hoera \ o /

-_- Ben al kontent dat geen zuurpruim is die leerkracht

btw ik was niet de oudste LOL der zat enen naast mij van 42 ^^ de jongste was zo een gastje van 16 en 9 maand.

RoelZXR
23 januari 2006, 23:03
als je een goede opleiding voor de motor wil ga dan eens langs bij www.mag.be of anders http://vzwstam.win1.nucleus.be/index.htm

Cazzz
23 januari 2006, 23:09
praktijklessen afgerond, woensdag voorlopig rijbewijs gaan halen :D mss iemand die een goeie site heeft voor 2de hands wagens?

Mr Syphon
23 januari 2006, 23:20
www.hebbes.be
www.autozone.be

Shyheim
24 januari 2006, 17:03

ah, is da nieuw?
want 'k weet nog dat ik EINDELIJK eens een openingsuur vond van het gemeentehuis dat mij paste voor mijn voorlopig, en dan moest ik blijkbaar achter fiscale zegels bij de post :doh:
...en aangezien ik morgen mijn praktijk-examen moet gaan doen :$ :p
goe om weten iig!

ahja, het manoever "parkeren in een straat" moet ge blijkbaar een kaartje trekken van hoe ver ge van den borduur zit ofzoiets, hoe werkt da juist?
want diene pe van de rijschool zei iets: als ge tegen den borduur zit, moet ge bij het indraaien uw wielen volledig recht draaien als ge ter hoogte zit van uw spiegel ofzoiets... :s ?

SoliD
24 januari 2006, 17:14
ahja, het manoever "parkeren in een straat" moet ge blijkbaar een kaartje trekken van hoe ver ge van den borduur zit ofzoiets, hoe werkt da juist?
want diene pe van de rijschool zei iets: als ge tegen den borduur zit, moet ge bij het indraaien uw wielen volledig recht draaien als ge ter hoogte zit van uw spiegel ofzoiets... :s ?
Ja ge krijgt verschillende afstanden (grote, middelgroot, klein) van parkings, maar groter is daarom niet makkelijker.
Als je die techniek niet vasthebt dan vrees ik voor u dat het op goed geluk is.

Dan kun je best zo rap mogelijk indraaien en als je de borduur voelt gewoon corrigeren door naar voor te rijden en dan terug achteruit.

Shyheim
24 januari 2006, 19:16
Mjah, heb morgen nog 2 uur les voor ik aan het examen begin, dus geen probleem, ik krijg wel een herhaling. :)

Ik heb gewoon van mezelf de neiging te stressen wanneer ik onder de lichtste druk sta (= alles *moet* perfect), in echte situaties lukt dat makkelijker...

Snake
24 januari 2006, 20:11
ah, is da nieuw?
want 'k weet nog dat ik EINDELIJK eens een openingsuur vond van het gemeentehuis dat mij paste voor mijn voorlopig, en dan moest ik blijkbaar achter fiscale zegels bij de post :doh:
...en aangezien ik morgen mijn praktijk-examen moet gaan doen :$ :p
goe om weten iig!

De instructeur legde mij het zo uit:

- Achteruitrijden tot ge de achterkant van de eerste auto in uw achterste zijruit ziet, dan volledig stuur indraaien.
- Dan in linkerspiegel kijken, en als ge de verste koplamp van de tweede auto ziet, uw wielen rechten.
- Daarna kijkt ge naar uw rechterspiegel, en als die gelijk staat met de achterkant van de eerste auto, stuur volledig terugdraaien, en zo ver mogelijk naar achter rijden.
- En dan een paar keer voor- en achteruit rijden om u ongeveer int midden te zetten, en om te maken da ge op max 30 cm van de borduur staat (ge kunt uw rechterspiegel volledig naar beneden zetten om vanuit uw auto een schoon zicht te hebben op de afstand tot de borduur).

Als ge dan door die 'trekking' tussen twee bredere voertuigen moet parkeren (vrachtwagens bijvoorbeeld), dan moet ge bij puntje twee uw wielen iets langer recht houden.

Zoiets is het dus :p

Shyheim
25 januari 2006, 14:38
ik ben geslaaahahahahaaaaaaaaagd :scream: :D

whoopie
25 januari 2006, 14:49
proficiat dude :D

ComputerVISTA
25 januari 2006, 15:43

proficiat :niceone:

Ik heb btw gisteren eindelijk nen deftigen uitleg gekregen over waar parkeren als ge op datum moet parkeren ^^

Snake
25 januari 2006, 15:45

congrats :)

whoopie
25 januari 2006, 16:21
proficiat :niceone:

Ik heb btw gisteren eindelijk nen deftigen uitleg gekregen over waar parkeren als ge op datum moet parkeren ^^
Et lijkt ingewikkeld, maar tis eigelijk echt simpel

ComputerVISTA
25 januari 2006, 16:23
ja idd, maar ge moet het deftig uitgelegd krijgen he, ken er genoeg die het niet weten hoor.

scorpken
25 januari 2006, 19:35
Allow,
Op mijn voorlopig rijbewijs staat dat het geldig is tot 01/05/2006, dit wil toch zeggen dat ik tot die dag de tijd heb om mijn praktijk te doen? want vriendin zeggen dat dit normaal maar 9 maanden is en andere zeggen 12 maanden, als het 9 maanden is ben ik dik gekloot :p

Troj
25 januari 2006, 19:38
Voor A3 is het 12 maanden geldig. En dus ook 12 maanden examen doen.
Voor B is het voor optie 3 mogelijk na 9 maanden examen te doen, en is het ook 12 maanden geldig.

m@rle
25 januari 2006, 19:52
ik heb mij rijbenwijs al.

maar ik vroeg mij af, moest je nu te laat zijn.
-mag je dan nog truggaan voor je theori te doen (met lessen wrshl)
-of moet je dan wachten tot je 18 of 21.

ik weet niet meer wat het was, maar ik dacht dat het 1 van deze 2 was

Shyheim
25 januari 2006, 20:30
merci mannen :D
ben echt content, was supergestressed, had weinig geslapen; maar heb geen enkele fout gemaakt (buiten de motorkap te hard dichtslaan na het aanduiden van de motorolie-klep) :D

LeSec
25 januari 2006, 20:32
merci mannen :D
ben echt content, was supergestressed, had weinig geslapen; maar heb geen enkele fout gemaakt (buiten de motorkap te hard dichtslaan na het aanduiden van de motorolie-klep) :D

Alsze daar al opmerkingen op moeten geven ist erg ze :p tis toch hunne auto ni zekers! Vuil controleurs -_-

Enfin veel plezier in a voitureee

SilentSpring
25 januari 2006, 20:35
Alsze daar al opmerkingen op moeten geven ist erg ze :p tis toch hunne auto ni zekers! Vuil controleurs -_-

² zolang ge under vingers er nie tussensteekt ist wel goe zeker:p kem da ier ook altijd dak de deur te hard dichtdoe omdak denk da ie nie toe is, allez met den vorige auto toch, met deze doek ze altijd te zacht toe:p

scorpken
25 januari 2006, 21:37
ik denk, boete van 250 euro betalen en je mag je praktijk wel doen

Shyheim
26 januari 2006, 00:18

ja nee, ma ze moest toch iéts zeggen da slecht was :D

ComputerVISTA
26 januari 2006, 18:15
Ok, Ik ga maandag kijken voor examen theorie want vanaf dinsdag beginnen men rijlessen al... Spanning verzekerd :p

poekie 2
26 januari 2006, 21:00
hey iedereen ,
Ik ben begonnen aan men rijopleiding (mogen voorlaatste les)
Maar ik ben een papier kwijt waarop staat dat ik geslaagd was voor het theoretisch examen (dat groeneblad waarop staat wie je begeleider wordt ...). Nu is men vraag heb je dat papier nog nodig om men voorlopig rijbewijs te kunnen krijgen :sad:. Of kan ik dat terug aanvragen waar ik men theorie heb gedaan ?

zavVi
26 januari 2006, 21:16
poekie, kzou daar is voor naar examecentrum belle, of vraagt het aan uwe instructeur

en scorpken, ge moet da wel voor 12 maanden doen he, anders mag je niet meer rijden met een L ... ge moogt dan wel nog u praktijk doen ( ik dacht tot een jaar na verloop voorlopig)

9 maand is de minimum (hangt af van welk model) 12 de max ... let op, want tis ni dage vandaag belt en overmorge u examen moogt gaan doen eh ... da duurt wel een maand of 2 (in mijn geval) als ge rijlesse volgt krijgde wel voorang denkik

ComputerVISTA
27 januari 2006, 21:26
zelftestje gedaan en op 50 vragen had ik fucking bloody heel 15 lichte fouten gemaakt en ge moogt er maar 9 hebben tedju! (maakt wel niet uit of het zware of lichte zijn)

Ik ben een mislukkeling :sad:

En maandag gaak al voor men theorie examen :sad:

LaXozz
27 januari 2006, 21:30
ik hoor van verschillende mensen dit en dat ...

de ene zeggen blijkbaar : dat je alles moet kennen die in het boek staat zoals volgende zaken : aantal zitplaatsen ,toebehoren,bandendruk , soorten banden etc etc...

dan zeggen de anderen : met gewoon de meerkeuze vragen te leren kan je erdoor zijn...

is dit zo?.. kzou et niet weten want heb et nog niet gaan afleggen, wat meer info zou welkom zijn

ps : zijn het nu al 60 examenvragen om erdoor te zijn of nog steeds 40 want hier krijg ik ook steeds ander info over

slash
27 januari 2006, 21:34
tzijn 50 vrage nu en geen verschil niemeer tusse zwaar en lichte foute
ze kunne van die vragen stellen ja

ma leer gewoon het boek goed genoeg en probeer cdrom vast te krijge waar ge exames kunt op aflegge (ik had rijbewijs zonder omwegen)

LaXozz
27 januari 2006, 21:37
tzijn 50 vrage nu en geen verschil niemeer tusse zwaar en lichte foute
ze kunne van die vragen stellen ja

ma leer gewoon het boek goed genoeg en probeer cdrom vast te krijge waar ge exames kunt op aflegge (ik had rijbewijs zonder omwegen)lol en jij zegt nu 50 :p
ze kunnen van die vragen stellen ja? zoals da van die bandendruk ?

skully25
27 januari 2006, 21:45
kijkt eens in het auto/brommer/moto forum, daar is da al 1000 keer besproken en uitgelegd :ironic:

LaXozz
27 januari 2006, 21:47
kijkt eens in het auto/brommer/moto forum, daar is da al 1000 keer besproken en uitgelegd :ironic: waf, waf sorry zunne... ik kom daar nooit ... wist ik veel...

skully25
27 januari 2006, 21:52
waf, waf sorry zunne... ik kom daar nooit ... wist ik veel...

wie zoekt die vind... had simpelweg in de search theorie autorijbewijs ingetikt en dan had ge nu al uw antwoord :)

DBK
27 januari 2006, 22:08
Kheb hier blijkbaar nog ni gezegd dak al voor den 2e keer gebuist zijn voor praktijk ma nu hebben ze mij echt pissed gemaakt. Op uw praktijk moet ge dus rijden als nen beginneling, ik rij nu al 11 maand en dus vrij vlot ( niet te snel ). daardoor heb ik vanalle fouten gekregen, zo rijd ik bevoorbeeld te dicht bij de geparkeerde auto's in smalle/drukke straten, maja, das wel beetje normaal als ge weet hoe breed den auto is, vrij normaal na 11 maanden gemiddeld 30km per dag te rijden.
Goh, wa had ik dan nog als fout, ahja, ff 35 in zone 30, boehoe! ik remde en trok klein beetje terug op en teller ging ietske boven de 30 en zakte dan terug.
Dan hadk nog iets, stonden 2 bussen geparkeerd, 1e reed eerst nog voor mij, vanzelf sprekend ga ik die voorbij als die aan de kant ga, nu die voorste bus die rijdt weg op de moment dak al in den helft was, natuurlijk zonder te pinken , wa verwacht ge anders van de lijn.
En als laatste, ik rij op een 2x2 baan, ik moet links afslaan en der komt een 3e voorsorteer vak bij voor naar links te gaan, dus ik rij al links en de moment da da rijvak er bij komt ga ik naar links, ik kijk ff in mijn achteruitkijkspiegel en ga naar links, nu moet ik volgens da mens ook in mijn linkerspiegel zien wat er zou iemand links kunnen rijden van mij :unsure: da snapk ni

ik was echt overtuigd dak er ging door zijn, mijn vader ook want als we op de parking van examencentrum terug aankwamen knikte em zo van " goe gedaan jongen "
ik verschoot natuurlijk toen ze me haar schijnheilige lach zei dak nog eens zou moeten terugkomen, moest ik ni zo geëmotioneerd geweest zijn, kzou nogal uitgevlogen zijn denk ik.
dit is wel eneens nen serieuze deuk in mijn zelfvertrouwen, die doen mij echt het gevoel geven dak niks kan rijden, nochthans zijn den examinator bij het eerste examen dak goe reed.
wie ni gelooft dak goe kan rijden mag altijd eens komen meerijden, pm maar voor adres ofzo :)
nu moet ik 4uur lessen nemen en examen gaan doen me de rijschool, 325€ ofzo, schandalig gewoon.

ComputerVISTA
27 januari 2006, 22:08
Het zijn 50 examenvragen en ge moogt 9 fouten maken (en bij die 9 fouten doet het er niet meer toe of het zware of lichte zijn)

Dus bij wijze van voorbeeld moogt ge 9 keer door't rood rijden, ge zijt geslaagd.

Santa
27 januari 2006, 22:09
Toch ook wel wa marginaal vinnek zo :p
Kvin dat ze lichte, normale en zware foutne moeten geven. Als ge door et rood rijdt moogt ge dan nooit meer proberen ofzo :unsure:

the boogyman
28 januari 2006, 00:25
Kheb hier blijkbaar nog ni gezegd dak al voor den 2e keer gebuist zijn voor praktijk ma nu hebben ze mij echt pissed gemaakt. Op uw praktijk moet ge dus rijden als nen beginneling, ik rij nu al 11 maand en dus vrij vlot ( niet te snel ). daardoor heb ik vanalle fouten gekregen, zo rijd ik bevoorbeeld te dicht bij de geparkeerde auto's in smalle/drukke straten, maja, das wel beetje normaal als ge weet hoe breed den auto is, vrij normaal na 11 maanden gemiddeld 30km per dag te rijden.
Goh, wa had ik dan nog als fout, ahja, ff 35 in zone 30, boehoe! ik remde en trok klein beetje terug op en teller ging ietske boven de 30 en zakte dan terug.
Dan hadk nog iets, stonden 2 bussen geparkeerd, 1e reed eerst nog voor mij, vanzelf sprekend ga ik die voorbij als die aan de kant ga, nu die voorste bus die rijdt weg op de moment dak al in den helft was, natuurlijk zonder te pinken , wa verwacht ge anders van de lijn.
En als laatste, ik rij op een 2x2 baan, ik moet links afslaan en der komt een 3e voorsorteer vak bij voor naar links te gaan, dus ik rij al links en de moment da da rijvak er bij komt ga ik naar links, ik kijk ff in mijn achteruitkijkspiegel en ga naar links, nu moet ik volgens da mens ook in mijn linkerspiegel zien wat er zou iemand links kunnen rijden van mij :unsure: da snapk ni

ik was echt overtuigd dak er ging door zijn, mijn vader ook want als we op de parking van examencentrum terug aankwamen knikte em zo van " goe gedaan jongen "
ik verschoot natuurlijk toen ze me haar schijnheilige lach zei dak nog eens zou moeten terugkomen, moest ik ni zo geëmotioneerd geweest zijn, kzou nogal uitgevlogen zijn denk ik.
dit is wel eneens nen serieuze deuk in mijn zelfvertrouwen, die doen mij echt het gevoel geven dak niks kan rijden, nochthans zijn den examinator bij het eerste examen dak goe reed.
wie ni gelooft dak goe kan rijden mag altijd eens komen meerijden, pm maar voor adres ofzo :)
nu moet ik 4uur lessen nemen en examen gaan doen me de rijschool, 325€ ofzo, schandalig gewoon.

ik heb dezelfde ervaringen als u meegemaakt! ;)

Was op een oprit voor een snelweg die in een bocht ging en daarna snel over ging op een recht stuk: ik kom uit die bocht en kom op het recht stuk uit,gewoon snel genoeg inschuiven want anders moogde het vergeten in het spitsuur=>1meter te snel afgeslagen en de witte lijn mee,kmocht het al vergeten!Nochtans had ik 5min voor dit voorval een serieus manoeuver moeten doen op een kruispunt door een chauffeur die dacht dat em koning van de baan was ma tmocht nie baten: kwas dus gebuist! :doh: Ze zei nochtans dat'k mij zeer goed uit die gevaarlijke situatie had gered! :sop:

Als ik da zei tegen mijne nonkel en tante zeiden ze:"ik doe da elke dag,want als ge rijdt zoals de rijschool zegt,dan kunde evengoed uwe velo pakken!"

Ik was natuurlijk aangedaan en het was gelukkig mijn 1ste examen op de weg dus ik kon het overdoen!Ik wist,net zo goed als mijn pa ,da ik in het verkeer een voorbeeldige chauffeur ben en goede rij-skills heb dus ik ben vol vertrouwen terug gegaan en ik had gelukkig ne andere instructeur die mij geen enkele opmerking gegeven heeft. :)

Kzou zeggen: veel geluk en zeg u gedacht maar ies goed als ge geslaagd zijt...!
Mijn pa heeft op het examen in den auto ook van zijne tak zitten maken op die vrouwelijke instructeur en ze zei:"meneer,ik doe hier het examen!!" :rofl:

the boogyman
28 januari 2006, 00:29
Dus bij wijze van voorbeeld moogt ge 9 keer door't rood rijden, ge zijt geslaagd.

ja,maar ge moogt et ies proberen op uw praktijk-examen! :D

DBK
28 januari 2006, 00:33
ahja, mijn moeder vertelde mij nog iets vandaag, dus nen jongen ga voor 1e keer zijn praktijk doen, hij is daar op het manoeuver terrein en dien examinator zei da em in dien auto ni mee reed omdat volgens em de banden niet goed meer waren, maar dien auto was 2 weken daarvoor gekeurd en ze zeiden niks vna die banden, nu moeten die mensen nen andere auto gaan zoeken voor hun zoon zijn examen.

the boogyman
28 januari 2006, 00:39
ahja, mijn moeder vertelde mij nog iets vandaag, dus nen jongen ga voor 1e keer zijn praktijk doen, hij is daar op het manoeuver terrein en dien examinator zei da em in dien auto ni mee reed omdat volgens em de banden niet goed meer waren, maar dien auto was 2 weken daarvoor gekeurd en ze zeiden niks vna die banden, nu moeten die mensen nen andere auto gaan zoeken voor hun zoon zijn examen.

konden ze niet gewoon het keuringsbewijs tonen?Volgens mij kan de rijschool nie ingaan op een goedkeuring van de autokeuring(en zeker nie op die tijdstermijn... ):wtf:

zavVi
28 januari 2006, 02:11
ksnap ulle ni goe, ge maakt fouten als de lijn ni doorlaten, over witte lijnen rijden en weet ik wa... kbedoel ik doen die dingen ook, mor ni op mijn rijexame zu

nooooit over de snelheidslimiet gaan, en zeker geen witte lijne meeneme.. echt waarom zijn jullie zo verbaas dat ge gebuisd zijt ? .. ge moogt daar geen enkele fout maken hoor, anders krijgde het ni
ik begrijp de frustratie en ik twijel er ni aan dage kunt rijde dbk ... maar als ge voor die kleine 20 min ni PERFECT kunt rondrijde .. nja dan kunde nogis terugkome e

en over die bande ... als gij zegt dat die zijn goedgekeurd 2 weken terug en ge sindsdien geen burnout meer hebt gedaan + het profiel meer dan 1.6cm is ... moet die vent maar ni zeike in instappe
of de bande ware naar de zak en ge hebt geen been om op te staan