PDA

Volledige versie bekijken : Vrijstellingen TEW -> Handelswetenschappen

ExitMusic
13 april 2006, 15:38
Hy,

ik ga waarschijnlijk na dit jaar de switch TEW -> handelswetenschappen doen, ten gevolge van slechte punten :ironic:

weet iemand voor welke vakken je vrijstellingen kan krijgen? Heb al gemaild naar info@ehsal.be maar veel antwoord krijg je daar blijkbaar niet.

Toch kwestie van te weten welke vakken ik me nog voor moet inzetten ..

grts.

NinjaTune
13 april 2006, 16:33
Ik ken er die de overstap ook gedaan hebben. gewoon eens langsgaan en vragen. zo hebben zij het toch gedaan. meer weet ik er ook niet over.

MaDDie
13 april 2006, 18:00
ik ga volgend jaar handelswetenschappen volgen. Iemand zin om over zijn ervaringen te vertellen?

Disa
13 april 2006, 18:31
Ge zit toevallig niet op de unief in gent 1e bach ?

ontopic: msch best eens gaan vragen op een opendeurdag?

ExitMusic
13 april 2006, 18:51
ik zit in leuven, 1e bach tew.

ja opendeurdag: maar is den 29e april en dan is het groezrock :) , in juni zijn er ook nog.

vogelnestje
13 april 2006, 19:08
@ disa: gij blijkbaar wel ;) openbaar u maar bij deze :p

anyway, een vriendin die nu handelswetenschappen doet aan de HS Gent en van 2de bach tew komt, en ze heeft (2de sem) (o.a.!) nog sociologie, boekhouden, economie, dus daar kunt ge wss een vrijstelling voor krijgen... Anders idd es bellen, tis nu toch nie da ge geen tijd hebt omda ge naar de lessen moet gaan é ;) (en alst u kan helpen: khad ook slechte punten! Ma nie willen opgeven é :doh: )

Still DRO
14 april 2006, 10:07
Is wel niet echt vraag die goed kan beantwoord worde op games forum. Die lessenpakketten wijzigen nog jaarlijks, vooral door bama structuur dat ze die hele hawe richting door elkaar geschud hebben. Contacteer de persoon die rechtstreeks de iaj'ers begeleidt, zij/hij zal veel juistere informatie kunnen doorgeven.

grtz

GhO$T
14 april 2006, 11:19
ik heb net hetzelfde gedaan maar dan in Gent (na 1e jaar TEW overgestapt naar HW )

Ik weet niet als de opleiding handelswetenschappen aan ehsal overeenkomt van vakken tov Gent, maar als het wel zo is kan je voor bijna alle vakken waarvoor je slaagt aan de unief ook ergens een vrijstelling krijgen in handelswetenschappen.

Moest ik van u zijn dan zou ik zo snel mogelijk een lijst proberen vast te krijgen met een overzicht van alle vakken uit TEW die u een vrijstelling bezorgen in handelswetenschappen, als ze niet (snel genoeg) antwoorden via mail ga dan es langs, zo'n lijst hebben ze zeker want er zijn er elk jaar genoeg die deze overstap maken.

In functie van die lijst kan je dan selecteren welke vakken nog de moeite zijn om te blokken in TEW, want die vrijstellingen zijn echt wel belangrijk dus zeker nu niet opgeven en de rest van het jaar vakantie nemen.

(maar ik zou niet beginnen blokken als je nog die lijst niet hebt, want sommige vakken ben je volgend jaar niks mee en dan heeft het weinig zin om daar nog energie in te steken als je toch al zeker bent van de overstap)

ExitMusic
14 april 2006, 11:22
ik heb net hetzelfde gedaan maar dan in Gent (na 1e jaar TEW overgestapt naar HW )

Ik weet niet als de opleiding handelswetenschappen aan ehsal overeenkomt van vakken tov Gent, maar als het wel zo is kan je voor bijna alle vakken waarvoor je slaagt aan de unief ook ergens een vrijstelling krijgen in handelswetenschappen.

Moest ik van u zijn dan zou ik zo snel mogelijk een lijst proberen vast te krijgen met een overzicht van alle vakken uit TEW die u een vrijstelling bezorgen in handelswetenschappen, als ze niet (snel genoeg) antwoorden via mail ga dan es langs, zo'n lijst hebben ze zeker want er zijn er elk jaar genoeg die deze overstap maken.

In functie van die lijst kan je dan selecteren welke vakken nog de moeite zijn om te blokken in TEW, want die vrijstellingen zijn echt wel belangrijk dus zeker nu niet opgeven en de rest van het jaar vakantie nemen.

(maar ik zou niet beginnen blokken als je nog die lijst niet hebt, want sommige vakken ben je volgend jaar niks mee en dan heeft het weinig zin om daar nog energie in te steken als je toch al zeker bent van de overstap)Kan je me iets zeggen over de moeilijkheidsgraad? Er wordt namelijk nogal vaak beweerd dat beiden even moeilijk zijn, en dat je als je in TEW niet slaagt dat in HW evenmin zal doen?

Ik ga er idd mss best eens langsgaan of eens bellen, ik moet dat overzicht snel hebben want die onzekerheid knaagt..

GhO$T
14 april 2006, 12:50
Tja het hangt waarschijnlijk ook af hoe goed/slecht je bezig was in TEW hé, als je de richting graag doet en je bent wel gemotiveerd maar het is gewoon wat te zwaar dan moet je niet twijfelen om over te stappen.

Maar hoe moeilijk of makkelijk dat voor u zal zijn kan je echt moeilijk vooraf zeggen, ook al omdat je aan een andere unief TEW gestudeerd hebt.

Ik kwam dus van unief Gent en qua lessen komen de richtingen overeen maar de examens vond ik beduidend makkelijker dit jaar (eerste semester dan toch, zwaarste moeten nu nog komen in 2e semester). De gemiddelden liggen hier op de hogeschool echt hoog volgens mij, en aangezien de studenten hier zeker niet slimmer zijn dan aan de unief moet het dus wel makkelijker zijn...

Maar vb iemand anders die ook de overstap gemaakt heeft van TEW naar handelswetenschappen beweert dan weer dat het even moeilijk is, die had wel TEW gevolgd in Kortrijk (waar de slaagcijfers trouwens beduidend hoger liggen dan in Gent) dus het niveau aan de verschillende uniefs in ons land is blijkbaar ook niet overal gelijk. Het lespakket trouwens ook niet, allemaal factoren die bepalen hoe moeilijk of makkelijk je het gaat hebben in handelswetenschappen.

ThX
14 april 2006, 18:03
Ik zit momenteel in eerste lic handelswetenschappen aan ehsal... er is in de voorbije 2-3 jaar wel veel veranderd, maar voor de meeste vakken waarvoor je erdoor was zal je wel een vrijstelling krijgen... er zijn nog wel een paar vakken die je niet zult gehad hebben, en voor micro-economie zal je dankzij de leuke werkcolleges ook geen vrijstelling krijgen dacht ik...

Fuji
15 april 2006, 11:49
moeilijkheidsgraad hangt inderdaad veel af van hogeschool/unief. EHSAL schijnt het makkelijkst te zijn voor handelswetenschappen, maar onderschat de overstap maar niet, de programma's lopen gelijk in grote lijn met hier en daar wat andere accenten. Logisch ook, want Je solliciteert naar dezelfde jobs. En als je ferm buist in TEW op economische/wiskundige vakken, dan zul je wrschl ook niet veel slaagkans hebben in HW.

ExitMusic
15 april 2006, 12:17
Ferm buizen deed ik niet echt.. Ik had voor economie een 8, voor boekhouden een 9 en voor wiskunde, mja een 5. Psychologie had ik 10.

Black Night
15 april 2006, 12:31
Normaal moet je voor ieder geslaagd vak een vrijstelling kunnen krijgen in HW. De buizen zul je vanzelfsprekend over moeten doen. De kans bestaat er zelfs in dat je een even moeilijk examen voorgeschoteld zult krijgen omdat bepaalde docenten zowel les geven op unief als op hogeschool.

Nuja, je hebt het vak al eens geleerd en je behaalde net niet voldoende. Grote kans dat de 2e keer de goeie keer zal zijn ;)

Grim
15 april 2006, 13:02
Ge krijgt veelv rijstellingen, ken ook een hele bende die deze overstapg edaan heeft. Wiskunde, economie, boekhouden, ... Sommige vrijstellingen krijgt ge wel pas volgend jaar eens ge in u tweede zit, maar da is natuurlijk ook iets om nr uit te kijken :)

ThX
15 april 2006, 14:36
moeilijkheidsgraad hangt inderdaad veel af van hogeschool/unief. EHSAL schijnt het makkelijkst te zijn voor handelswetenschappen,

waar haalt ge dat? no offence, maar is eerste keer dat ik dat hoor...

Fuji
16 april 2006, 16:06
waar haalt ge dat? no offence, maar is eerste keer dat ik dat hoor...
verscheidene keren, mensen die van kulak richting ehsal trokken..mensen die van Antwerpen naar ehsal gingen... altijd zelfde reactie dat het niveau toch wat lager lag. Maar soitja, diploma blijft toch hetzelfde.

maat om terug te reagern op topic starter... met die punten zul je er wel geraken hoor. Want zoals ook reeds gezegd, veel proffen geven inderdaad zowel op hogeschool als unief les, en dat zijn meestal zelfde cursussen.

ThX
16 april 2006, 19:07
verscheidene keren, mensen die van kulak richting ehsal trokken..mensen die van Antwerpen naar ehsal gingen... altijd zelfde reactie dat het niveau toch wat lager lag. Maar soitja, diploma blijft toch hetzelfde.

maat om terug te reagern op topic starter... met die punten zul je er wel geraken hoor. Want zoals ook reeds gezegd, veel proffen geven inderdaad zowel op hogeschool als unief les, en dat zijn meestal zelfde cursussen.

nja, van tew in ufsia a'pen dan? want kulak = tew neem ik dan aan? daar hebben ze geen handelswetenschappen, dus begrijp ik wel dat het iets "makkelijker" is.

feit is, zoals eerder hier al vermeld, je krijgt zeker veel vrijstellingen.

Post anders eens je vakken waarvoor je examen hebt, er zijn vakken die er aan ehsal niet bestaan. Ook zijn er vakken waarvoor je gewoon een assessment zal moeten maken...

ExitMusic
24 april 2006, 15:38
Wat een gebrekkige info krijg ik...

Eerst twee maal gemaild naar dienst studenten, gewoon nooit iets ontvangen (ondertussen meer dan 2 weken geleden, bijna 3)

Vorige week gebeld naar die dienst. Daar kreeg ik een hoop bullshit te horen van " je moet zeker voor alles doorstuderen " , ze vergeleken vak per vak maar konden van géén enkel vak zeggen of ik er nu een vrijstelling voor krijg of niet ... :angry:

Ik moet verdomme gewoon weten voor WELKE vakken ik een vrijstelling kan krijgen... Ik wil gewoon een lijst zien ofzo waar het duidelijk opstaat zodanig ik WEET wat ik nu nog moet studeren van mijn 5 vakken... Zou redelijk debiel zijn hier middagen te studeren aan pakweg Marketing als dan later blijkt dat ik hier voor geen vrijstelling kan genieten ... :doh:

Zijn er mensen die ervaring met deze overschakeling hebben ofzo, of mensen die me kkunnen zeggen waar ik duidelijke info kan krijgen ... ?
Volgende week is het infodag, zal daar nog eens proberen iets los te krijgen ..