PDA

Volledige versie bekijken : toegepaste informatica verderstuderen

Desbotar
27 maart 2006, 23:58
Hallo,

aangezien ik geen topic kan vinden die hierover handelt, zal ik het hier even posten :)
(ja, ik weet da ik er wel vroeg bij ben ma t'is da ik mij al een beetje derop kan voorzien zeker? :))

ik zit dus in mijn laatste jaar secundair onderwijs en ik ga volgend jaar hoogstwaarschijnlijk toegepaste informatica (aan het KHL/REGA) doen.
toch zat ik nog met een paar vragen/bedenkingen, en ik vroeg mij af of iemand die daar student is dit mij eventueel kan beantwoorden...

- Ik heb verhalen gehoord da ze daar eigenlijk veel te veel focussen op irrelevante vakken (zoals maatschappelijke en ethische vorming, ...). Is dit waar?
- op de infodag zeiden ze da ze ook wel ewa met linux bezig zijn. Is dit zever? Zo nee, hoe diep gaan ze hierop in?
- Is de wiskunde moeilijk? Voor welke vakken zou ge moeten oppassen?
- Ze geven mij de indruk dat ze heel diep op programmeren ingaan. Is dit zo (ongeacht de keuze in het tweede jaar)?
- Als ik in het tweede jaar het keuzetraject netwerkbeheer kies, kom ik dan ook wel met genoeg kennis eruit?

Ik heb nog veel meer vragen, ma dit zijn degene die ik mij nu direct al kan bedenken.

Studenten die Toegepaste Informatica in andere scholen volgen mogen hier hun ervaringen/bedenkingen/... ook posten. Kwestie van de keuzes open te houden en te weten waar het het aantrekkelijkst lijkt (ja, ook negatieve commentaar mag dus :))

dank bij voorbaat!

desbo

Quilombo
28 maart 2006, 00:03
Hallo,

aangezien ik geen topic kan vinden die hierover handelt, zal ik het hier even posten :)
(ja, ik weet da ik er wel vroeg bij ben ma t'is da ik mij al een beetje derop kan voorzien zeker? :))

ik zit dus in mijn laatste jaar secundair onderwijs en ik ga volgend jaar hoogstwaarschijnlijk toegepaste informatica (aan het KHL/REGA) doen.
toch zat ik nog met een paar vragen/bedenkingen, en ik vroeg mij af of iemand die daar student is dit mij eventueel kan beantwoorden...

- Ik heb verhalen gehoord da ze daar eigenlijk veel te veel focussen op irrelevante vakken (zoals maatschappelijke en ethische vorming, ...). Is dit waar?
- op de infodag zeiden ze da ze ook wel ewa met linux bezig zijn. Is dit zever? Zo nee, hoe diep gaan ze hierop in?
- Ze geven mij de indruk dat ze heel diep op programmeren ingaan. Is dit zo (ongeacht de keuze in het tweede jaar)?
- Als ik in het tweede jaar het keuzetraject netwerkbeheer kies, kom ik dan ook wel met genoeg kennis eruit?

k zit in t eerste jaar en ze focusse totaal nie op ethische, was t enige vak wavoor iedereen derdoor was

linux is voor t tweede jaar, eerste jaar = windows

wiskunde is idioot simpel (voor mij toch), als ge da wa bijhoudt en af en toe oefeningen maakt (of naar de begeleiding gaat) lukt da zelfs al hebt ge maar 3u wis gehad ofzo

vakke om op te letten: als ge alles bijhoudt is eigenlijk enkel programmeren nog t moeilijkste

programmeren staat centraal in elke TI opleiding bij mijn weten, k heb ook al t eerste gedaan aan kdg en was net hetzelfde hoor, hoe da zit in de volgende jaren weet ik nie

laatste vraag weet ik nie, ma der zijn toch te weinig netwerkbeheerders en ge kunt altijd een CCNA opleiding volgen (is wel top of the cream maar wel prijzig), ik geloof zelfs da ge een deel van die opleiding al doet als ge netwerkbeheer kiest als optie, totaaaaaal nie zeker van

frenzal
28 maart 2006, 00:42
boekhouden is een klotig vak op rega vond ik, niet zozeer moeilijk maar ge moet er u kop bijhouden en naar de lessen gaan

cobol is ook saai, assembler stinkt, en dan was er nog een algemeen ict vak waar iedereen op buisde wegens saaiheid

na eerste jaar ben ik dan ook afgetrapt :)

Quilombo
28 maart 2006, 00:45
cobol saai.. snap nie wat daar zo saai aan is tov java ofzo; programmeren = programmeren, en cobol wordt nog gigantisch (ja gigantisch) veel gebruikt in de bedrijfswereld

assembler is cool, en adhv een programmeertaal leren hoe een computer werkt, boeiend toch?

welk vak buisde iedereen op 0_o

Massis
28 maart 2006, 01:18
Hallo,...

ikzelf zit eerste jaar Toegepaste Inf aan de Xios hogeschool in Diepenbeek

-maatschawatte?
ik heb 1 trimester wat economie dit jaar, en dat mag ook wel
-wiskunde krijg'k volgend trimester, is enkel wat integralen en afgeleiden, een 3 uurs wiskunde secundair zou moeten volstaan (mits wat werk uiteraard), 2e jaar komt daar geloof ik nog statistiek bij en nog een beetje wiskunde
-linux: 2 trimesters kubuntu hier op school, eerste trimester echt pure basics, commando's leren en leren installeren enzo, 2e trimester awk en shellscripts, iets ingewikkelder maar niks super
-in het 2e jaar kunt ge bij ons nog niet kiezen, bij ons kunt ge pas het 3e jaar kiezen tussen programmeren & multimedia / netwerken en systeembeheer

nu, kom ik er men 3 jaar volledig door zonder probs, dan doe ik de andere afstudeerrichting er gewoon nog bij, die vatten ze dan samen in 1 trimester heb'k mij laten vertellen...

- programmeren: 1e trimester had ik logica, programmastructuren en java programeren (niet object georienteerd)
2e trimester komt daar Object oriented java programming bij

ook zit er bij computerarchitectuur (geheugen, processoren, bussen, geschiedenis,...) ook wel wat Assembler (debug) en Qbasic programmeren

3e trimester krijgen we RAD (rapid application development): VB.NET

ook databases komen nu aan bod met SQL in oracle, volgend trimester ook progress

project in 2e jaar: een database vol foto's linken aan een GUI(grafische user interface) en dit dmv zowel java als vb.net

@de rest hier: cobol krijgen wij nie, boekhouden is 1 trimester op't 2e jaar, ethise vakken bestaan er nie bij ons

als ge nog iets moet weten: punkrockdude @ beljax . com

vakken :http://www.xios.be/portal/alias__Rainbow/lang__nl-BE/tabID__3449/DesktopDefault.aspx => helemaal vanonder

linux is 50% vd punten bij computerarchitectuur
commv en talen = comm v (onderhandelen enzo in't nederlands) en engels int eerste, frans in't 2e,
multimedia = webdesign
dataorganisatie = oracle
dataorg met GUI = progress
LAD fun. = logica , programmastructuren en java fundamentals
LAD ADV = java object oriented
RAD = vb.net

fuze
28 maart 2006, 09:38
Ik heb eerste jaar marketing-accountancy in Leuven gedaan (ECHO), en 'k ga toch ook switchen naar Toegepaste Informatica in september.. (kom van Informaticabeheer in 't secundair)

Wundagore
28 maart 2006, 11:23
degene die u heeft gezegt dat ze in een hogeschool irrelevante vakken geven die mag zijn bronnen toch eens herzien
secundair heeft veel irrelevante vakken ( maar wel nodig voor algemene kennis)

Ik zit op dezelfde school als PunkrockDude dus over de vakken ga ik weinig meer kunnen zeggen.
maar het Xios in diepenbeek bereid u wel voor op het bedrijfsleven
de economie die wij gaan krijgen gaat eerder toepassingsgericht zijn
dus adhv van boekhoudsprogramma's weten we hoe dat ongeveer in elkaar zit.
wat wel wat nodig is als je aan een helpdesk wil gaan zitten in een bedrijf.

communicatievaardigheden heeft niets met IT te maken maar we leren hoe we ons moeten gedragen tijdens een vergadering, hoe we efficiënt kunnen onderhandelen
alweer zeer belangrijk in het bedrijfsleven

Qua Linux valt dat het eerste jaar mee. maar dat zal wel erger worden vrees ik:p
meeste IT bedrijven gebruiken Linux als OS op servers etc...

Cypher
28 maart 2006, 12:06
hmmm ik zit in mn laatste jaar toegepaste informatica op den HIK in Geel.
het programma is na mijn jaar serieus aangepast dus ik kan alleen maar uit mijn standpunt antwoorden en niet volgens de vakken die ge nu zou krijgen as ge zou beginnen ( graduaat-bachelor overgang ).

irrelevante vakken hebt ge in elke studierichting ;) Wij hebben wat economie gehad, wat ik enorm moeilijk vond aangezien k t nooit gehad heb en dat t in mijn eigen geen logisch vak is ;), aangezien toegepaste informatica toch in het handelswetenschappen en bedrijfskunde departement zit. Ook sociologie, en talen.

linux hangt ervan af welke studierichting ge bij ons kiest. programmeren krijgt ge alleen in t 2e shellscripts, install, basic commandokes, as ge netwerken kiest krijgt ge t zelfde en in t 3e nog ne volledige cursus over hoe ge ne linux server op zet (domaincontroller, samba, ftp, ...)

wiskunde was voor mij n fluitje van n cent, maar ik heb dan ook nooit problemen met wiskunde gehad en 8u in t middelbaar gedaan :)

programmeren is er altijd veel, aangezien de keuzes werden gemaakt in t laatste jaar, dus zat ge 2 jaar samen.

waarom zou netwerkbeheer niet genoeg kennis opleveren, ik vind imho hier op den HIK dat de beste afstudeerrichting, ge krijgt zoveel meerwaarde, na 2 jaar geprogrammeerd te hebben, kunt ge u wel redden, dan hebt ge da 3e niet zozeer nodig. Waar zit die meerwaarde? : ITIL, SMS, EXCHANGE, ... da krijgt ge niet als ge programmeren pakt

Wheazel
28 maart 2006, 16:47
ICT (wa gezever over problemen en oplossingen, maar dan niks met informatica) is bs vakske da wa ethisch is
Sociale en juridische beroepsaspecten is ook nog zo eentje.
Economie is een doorbijter (toch als je zoals mij nog nooit eco gehad hebt)

Maar daarvoor moet ge t'echt niet laten. Ben nu stage aan het doen, als laatste jaar op Hogent. Veel vrije tijd, en soms momenten waarop het heel druk is. Algemene indruk is eigenlijk dat het iets te makkelijk was...

Squealer
28 maart 2006, 16:57
ICT (wa gezever over problemen en oplossingen, maar dan niks met informatica) is bs vakske da wa ethisch is
Sociale en juridische beroepsaspecten is ook nog zo eentje.
Economie is een doorbijter (toch als je zoals mij nog nooit eco gehad hebt)

Maar daarvoor moet ge t'echt niet laten. Ben nu stage aan het doen, als laatste jaar op Hogent. Veel vrije tijd, en soms momenten waarop het heel druk is. Algemene indruk is eigenlijk dat het iets te makkelijk was...

hogent, of toch zeker BBME, is geen goede maatstaf....

Yngwie
28 maart 2006, 17:00
Ik ben ook van zin volgend jaar TI te doen in Leuven maar krijg nu te weinig wiskunde naar mijn goesting, 2uurkes de week namelijk. Gaan ek daar moeilijkheden mee krijgen volgend jaar of ist te doen? Krijg momenteel Assembler en C++ dus kwa programmere zie ek het wel zitte

Squealer
28 maart 2006, 17:04
Ik ben ook van zin volgend jaar TI te doen in Leuven maar krijg nu te weinig wiskunde naar mijn goesting, 2uurkes de week namelijk. Gaan ek daar moeilijkheden mee krijgen volgend jaar of ist te doen? Krijg momenteel Assembler en C++ dus kwa programmere zie ek het wel zitte

2 uurkes is nie veel .....
maar als ge der goe in zijt, en wat inspanning doet later, moet da wel lukken.

Ikzelf heb 6 uur gehad, maar suckte, en dat had ook zo zijn gevolgen de afgelopen jaren in TI ...

Mithrandix
28 maart 2006, 17:07
volgend jaar ook naar de rega, zit nu nog in dom economie - mt :sleep:

Werre
28 maart 2006, 17:11
ik zit ook in TIN

moeilijk vakken : Java , computerachitectuur
tussen de 2 : Wiskunde, algoritmen
makkelijk : De taalvakken. Die zijn echt te simpel.

Desbotar
29 maart 2006, 15:36
bedankt voor de info iedereen!

da van die irrelevante vakken daarmee bedoelde ik KHL specifiek, de andere scholen (PHL, XIOS, ...) zouden daar volgens mijn bronnen nie zo erg in zijn.
nuja, de persoon in kwestie zal er dan wel nie veel van afgeweten hebben :)

k zit in t eerste jaar en ze focusse totaal nie op ethische, was t enige vak wavoor iedereen derdoor was

linux is voor t tweede jaar, eerste jaar = windows

wiskunde is idioot simpel (voor mij toch), als ge da wa bijhoudt en af en toe oefeningen maakt (of naar de begeleiding gaat) lukt da zelfs al hebt ge maar 3u wis gehad ofzo

vakke om op te letten: als ge alles bijhoudt is eigenlijk enkel programmeren nog t moeilijkste

programmeren staat centraal in elke TI opleiding bij mijn weten, k heb ook al t eerste gedaan aan kdg en was net hetzelfde hoor, hoe da zit in de volgende jaren weet ik nie

laatste vraag weet ik nie, ma der zijn toch te weinig netwerkbeheerders en ge kunt altijd een CCNA opleiding volgen (is wel top of the cream maar wel prijzig), ik geloof zelfs da ge een deel van die opleiding al doet als ge netwerkbeheer kiest als optie, totaaaaaal nie zeker van

weet gij ook toevallig hoe diep ze op linux ingaan?
zijn ze heel streng op aanwezigheden of hangt dit af van vak tot vak?
krijgt ge veel taken mee?
*edit* wa vindt ge nie zo goed aan het KHL TI?
...

dank!

messiah´
29 maart 2006, 19:12
Zie ook [ALG][RICHTING] Toegepaste Informatica (http://games.telenet.be/forum/showthread.php?t=397961).

Je kan ook eens kijken naar Industrieel Ingenieur Informatica. Waar TI een economische richting is (gericht op meer administratieve taken) is III een technische richting. Ik denk dat ik dat volgend jaar ga doen, ipv TI. Het is wel ook een ingenieursrichting met véél wetenschappen in het eerste jaar.

Mag ik vragen waarom? :)

GvR
30 maart 2006, 09:07
Ik zit nu in het 2de jaar aan de rega. Irrelevante vakken zijn er niet zo veel, int eerste jaar ethiek en int 2de communicatie. Voor de rest frans en engels maar das nog wel nuttig.
In het 2de jaar doe je nog vrij veel in de console in linux.
De wiskunde is echt wel simpel. In het 2de is er ook statistiek, dit is zeer simpel als ge da al gehad hebt int middelb, en anders moet het wel lukke als ge da goe bijhoudt.
Programmeren is makkelijk als je het al int middelb hebt gehad merk ik. Ik kan er niets van maar je moet soms per 2 werken en zo kan je er nog nipt doorgeraken :)
En bij netwerkbeheer int 2de zien ze heel de cisco cursus en je kan dan ook het cicso examen afleggen, dus denk ni da je veel beter zal vinden.

Squealer
30 maart 2006, 09:24

Mag ik vragen waarom? :)

kzit er zelf op en, laat ons zeggen, 90% van de leerlingen heeft klachten.
Ik ken zelf iemand die is gestopt hier en in Leuven TI is gaan volgen, en die zegt dattem et daar veel beter eeft.

Als ge keer wa annekdotes wilt lezen: het forum van onze richting:
...
*shit* moet ingelogd zijn om iets te zien.
Als ge wilt dak keer wa copy-paste naar hier ofzo, moet maar vragen.

messiah´
30 maart 2006, 19:32
kzit er zelf op en, laat ons zeggen, 90% van de leerlingen heeft klachten.
Ik ken zelf iemand die is gestopt hier en in Leuven TI is gaan volgen, en die zegt dattem et daar veel beter eeft.

Als ge keer wa annekdotes wilt lezen: het forum van onze richting:
...
*shit* moet ingelogd zijn om iets te zien.
Als ge wilt dak keer wa copy-paste naar hier ofzo, moet maar vragen.
Ja, dat zou cool zijn. Zijn die problemen dan algemeen en gelden ze voor andere departementen? Of is het eerder alleen voor de richting TI.

Chimmy
30 maart 2006, 19:36
Ik zit ik Geel, het 2e jaar.
Wiskunde: weinig ,1 semester maar en ik was geslaagd dus voor de rest van mijn opleiding geen wiskunde meer :feest:
Programmeren: enkel VB.net, java en enkele talen voor webpagina's (ben al vergeten welke precies)
Netwerken: CCNA cursus zit in de opleiding
Linux: 1e jaar was eerder inleiding enzo, niet te moeilijk
2e jaar weet ik het eigenlijk niet, ben nog niet naar die les geweest :$

Massis
30 maart 2006, 19:42
zijn ze heel streng op aanwezigheden of hangt dit af van vak tot vak?
krijgt ge veel taken mee?

zal wss van school tot school afhangen maar Xios:
1e trim : enkel communicatievaardigheden en engels hebben verplichte aanwezigheid (50%vd punten zijn resultaten van in de klas, hebt ge enkel recht op als ge er 80% vd lessen geweest zijt (of gewettigd afwezig), per 10% minder aanwezigheid zakt uw max score me 10%, <50 aanwezig = 0 op permanente = gebuisd op u examen)

2e trim: zelfde, maar ook java is permanente evaluatie nu + ge moet 5 portfolio taken maken voor 30% v u examenpunten

3e trim: zowat 85% van de uren zijn permanente, dwz: progress, vb.net en ik geloof ook economie, wiskunde dacht'k van niet
+ voor de meeste vakken tweewekelijks een taak

Squealer
30 maart 2006, 19:46
Zijn die problemen dan algemeen en gelden ze voor andere departementen? Of is het eerder alleen voor de richting TI.

ik kan u enkel zeggen wat er op de Hogeschool Gent, departement BME, opleiding Toegepaste Informatica, ervaren wordt door de studenten.
Zoals ik al zei, dienen die het in Leuven is gaan volgen, heeft mij wijsgemaakt dat hij daar veel contenter is.
Slechter georganiseerd en lagere kwaliteit van lessen dan het bme, kan gewoon niet meer...

foghorn leghorn
31 maart 2006, 16:15
weet er etwie het verschil met TI en gewoon informatica aan een unif?
en ook miss een richtwaarde qua moeilijkheid enzo?

QplQyer
31 maart 2006, 16:24
Informatica universitair niveau: theoretisch, wiskundig, 6 uur wiskunde of meer is een ideale voorbereiding voor de moeilijkheidsgraad.
4-5 jaar
info: http://sbin.ugent.be

Toegepaste informatica: praktischer, minder wiskunde: 3 jaar.

NapalmBenny.
31 maart 2006, 17:57

*Ja, veel brolvakken, dat ge u afvraagt, zitten wij eigenlijk in informatica??? Heel veel economie, en boekhoudkundige vakken, deontologie,..., zeker in de eerste jaren :s. In het eerste jaar hadden wij vb afgewisseld met java in de volgende semester, en office-dings als enige echte computervakken :s, maar economie kreeg je wel 4uur op een week :s.

*Echt niet moeilijk, je leert met de command te werken(zoals dos), de grafische omgeving zie je niet. Wat commando's kennen, en scriptjes leren maken

*Niet moeilijk, binaire getallen en statistieken, is volledig te leren ook al heb je totaal geen achtergrond. Oppassen voor: cisco, boekhouden, systeemanalyse, met programmeren moet je veel bezig zijn, euhm... :s damn waar is de tijd :s

*Bij ons(khk) moest je pas in het derde kiezen of je voor netwerken of programmeren koos, en als je netwerken koos, vielen alle programmeervakken weg. En ja, je doet normaal een programmeertaal volledig uit(als je voor programmeren kiest), vrij diep dus, wij hebben van vb en java al het belangrijke gezien.

*Dan ken je netwerken he :p, feit is wel dat als je programmeren kiest als eindrichting, dan zie je nog altijd heel veel van netwerken,terwijl de netwerkers geen programmeren meer krijgen. Beide eindrichtingen zien exact hetzelfde van Cisco ccna, welke het moeilijkste vak is als je over netwerken algemeen spreekt :s(echt een boegtvak :s). Cisco is: hoe zit het internet in elkaar, alle protocollen, routers, vlan, subnetwerken....

Bekijk eens de websites van scholen, en de vakken met het aantal uren dat ze aanbieden. Je zal merken dat er soms nogal vrij grote verschillen zitten tss de vakken die ze aanbieden. Op de ene leer je c++ en cobol op de andere, java en vb. Toegepaste informatica is een richting als je je wilt inzetten, dan slaag je makkelijk met af en te wat stress.

Mr. M
31 maart 2006, 19:04
boekhouden is een klotig vak op rega vond ik, niet zozeer moeilijk maar ge moet er u kop bijhouden en naar de lessen gaan

cobol is ook saai, assembler stinkt, en dan was er nog een algemeen ict vak waar iedereen op buisde wegens saaiheid

na eerste jaar ben ik dan ook afgetrapt :)
feit idd, alle ja, als boekhouden u totaal ni ligt zoals bij mij toch
ik heb altijd ne redelijke afkeer van economie en boekhouden enzo gehad en toch moete ze da persee in een richting TI kunne steken

nu ja, sinds vorig jaar is het systeem wa veranderd en ook de vakken enzo
ik zit nu in da nieuwe systeem (2 TI, vorig jaar gebuisd dus k zit hier nu mijn 3de jaar)

cobol vind ik persoonlijk ook redelijk saai, maar het prob is dat programeren mij minder ligt dan verwacht :p (had liever wa meer hardware gehad)

nu met da nieuwe systeem hebt ge ook keuzevakken in het 2de jaar en 3de jaar (programeren, netwerken en MIS (meer databank dingen))

ik heb netwerken gekozen omda mij da meer intresseert

de wiskunde in het REGA valt eigelijk heel goed mee (al was ik er wel op gebuisd, ma door een of andere bizarre rede buis k de laatste jaren bijna altijd op wisk terwijl k da vroeger kei goe kon)

mja ge moet maar eens info gaan zoeken in een paar scholen he

en idd, soms moet ge is heel goed doorwerken (als er vanalles op mekaar komt) maar uiteindelijk is deze richting heel goed te doen

Zedd Zorandar
1 mei 2006, 13:25
Ik zou toch graag iets specifieker willen weten waarom het BBME zo een slechte reputatie heeft bij de studenten, aangezien het mij wel een goede hogeschool leek op de opendeur en de studenten daar waren toch niet zo negatief over de school, ik dacht er zelfs over om daar te gaan studeren volgend jaar

blub
1 mei 2006, 13:33
jah, kwil ook wel eens die commentaar op BME willen wete, want kben ook van plan om daar te gaan studeren volgend jaar en tzou wel is handig zijn moest ge specifiek die klachten is kunne zegge..

*edit* o ja, kent er iemand het specifieke verschil tussen ICT en TIN? want ktwijfel nog steeds tussen beiden en op die vraag hebk nog geen deftig antwoord gevonden..

DiDoria
1 mei 2006, 13:49
Ik zit in gent 2de jaar TIN. Valt nog wel mee alleen zwaar project en wel wat werk.

De enigste vraag die ik me stel is wat ik na mijn richting ga doen. Ik zou informatica met geschiedenis willen combineren (kweet niet of een archeoloog nood heeft een een informaticus (a)). Of nog een jaartjes Sales om verkoper te worden.
Dit jaar heeft me laten inzien dat ik NOOIT maar dan ook NOOIT programmeur wil worden. Alleen dynamische websites (leest C#).
Ik wil hierna nog echt iets doen waardoor ik in de verkoop kan of in de geschiedenis sector (dat laatste is wel amper haalbaar denk ik)

QplQyer
1 mei 2006, 14:27
Ik zit in gent 2de jaar TIN. Valt nog wel mee alleen zwaar project en wel wat werk.

De enigste vraag die ik me stel is wat ik na mijn richting ga doen. Ik zou informatica met geschiedenis willen combineren (kweet niet of een archeoloog nood heeft een een informaticus (a)). Of nog een jaartjes Sales om verkoper te worden.
Dit jaar heeft me laten inzien dat ik NOOIT maar dan ook NOOIT programmeur wil worden. Alleen dynamische websites (leest C#).
Ik wil hierna nog echt iets doen waardoor ik in de verkoop kan of in de geschiedenis sector (dat laatste is wel amper haalbaar denk ik)
Er bestaan projecten tussen de informatica-afdeling en een afrikaans museum omtrent de digitalisering van hun collectie (gebeurt redelijk wat onderzoek naar omdat er bijvoorbeeld muziek bijzit die ze automatisch willen voorzien van meta-data om via een databank ze snel te kunnen zoeken).
Er bestaan dus zeker dingen die je kan doen in de informatica-geschiedenis wereld! (enkel nog een bedrijf zoeken dat dat doet).

Squealer
1 mei 2006, 14:47
Ik zou toch graag iets specifieker willen weten waarom het BBME zo een slechte reputatie heeft bij de studenten, aangezien het mij wel een goede hogeschool leek op de opendeur en de studenten daar waren toch niet zo negatief over de school, ik dacht er zelfs over om daar te gaan studeren volgend jaar

En wie is er aanwezig op een opendeurdag? juist ja, 1% van de studenten, 100% blokbeesten :)

*edit* o ja, kent er iemand het specifieke verschil tussen ICT en TIN?

tussen ICT en TIN? ge bedoelt tussen MCT en TIN?

die klachten.
tgoh, data van project-afspraken worden opt laatste moment verzet.
Informatie-mails die veel te laat worden verzonden. (bv: 2 weken tijd om ons mee te delen wat er allemaal moet meegebracht worden op de presentatie. Nee hoor, 2 dagen op voorhand)
Docenten die nie van mekaar hun opdrachten afweten binnen het project.
Den database waar we moeten mee werken, die constant wordt aangepast omwille van fouten van hen. (Hij werd ooit keer een week offline gehaald terwijl de docente wachtte op feedback van ons. Een week dus waarin we niet konden verder werken. Ne slimme mens verzamelt suggesties VOOR het project van start gaat.)
Opdrachten die worden aangepast zonder da we het weten. We worden maar verondersteld elk uur Dokeos te controleren om te zien of er niets is gewijzigd ...

Bedrijfsmanagement vorig jaar was echt ... da houde nie voor mogelijk, hoe die leraar hem gedraagt in zijn les en wat die allemaal uitkraamt. Was nen enorm gefrustreerde ex-bedrijfsmanager geweest. Ge verstond geen woord van wa em zei, en als ge dan iets verstond, was hij bezig ons tips te geven hoe ge belastingen moet ontduiken enzovoort.
Gelukkig is die dees jaar al heeltijd ziek geweest denkek.

Bij sommige moede voor de domste dingen verplicht aanwezig zijn. Bv, ik doe IAJ, en had vorig semester geen les de woensdag, we hadden wel 1 uur oefeningles voor een vak. In da uur wast de bedoeling om in uw groepke "begrijpend lezen" te doen. Verschrikkelijk stom. Ge kunt da perfect over msn doen, maar nee ge moest aanwezig zijn, zoda ze kon helpen, zei ze. Keb ze da nauwelijks bij iemand zien doen; daarvoor moek dus om 8u uit men nest kruipen en naar gent dretsen voor 1 uurke, op men vrijen dag.

Nog een mooi voorbeeld:
Analyse en Ontwerpen, 3 uur durende les in de voormiddag, 1 kwartierke pauze.....
DRIE zo een lessen eeftem bezig gezeten aan 1 idiote oefening. Die gast zat daar maar te sukkelen in java, ge zag em al die fouten maken via den beamer. Pas op, en dan nu et schoonste: *quote*huhu, maar eigenlijk kan ik geen java hoor huhu, ik geef analyse huhu *end-quote*
Ben 2 lesse geweest, derna eeftij mij niemer gezien

En zo zijn er wel nog anekdotes.

Of bv op ons tussentijdse presentatie van ons project vorig jaar. We hadden zo mooi een overzicht van onderwerpen binnen ons programma, in nen JTree (zo uitvouwbare submapkes). Zattem daarop af te geven dat da nog al nie gevraagd was en ci en la, en da we daar onzen tijd nog nie moesten aan verprutsen.
En dan nu: *vraag: versleep de randen van uw venster eens?*
Ik doe da, alle elementen opt scherm resizen mooi dynamisch mee. Was bijlange ook nie gevraagd.
*aaaaaaah, dat is mooi ja, ja, dat is goed, huhu*

Nog nen tip, ga NOOIT naast of tegenover em zitten, die stinkt uren in de wind naar alcohol. Nie bij wijze van spreken, nee letterlijk.

De collega die bij hem zit elke afspraak, zat zelf soms scheef te kijken van "man wa zit gij ier allemaal te zeveren?!", ma ze durfde in zijn bijzijn haar mond precies niet open doen. Da zegt al genoeg zeker. Pas als hij keer weg was, kregen we nen hoop nuttige tips van haar.

Of hij vraagt u iets te doen tegen volgende keer. Ge komt daar de week nadien mee af: "oe? had ik dat gevraagd? dat kan ik mij niet herinneren hoor? jullie moesten dit en dat doen." :angry:

Nog een voorbeeld van een andere docent:
"ja dit kent dat, en dat kent dat, redelijk eenvoudig observer patroon, ..."
* docent: "oe... dus uw domein kent uw gui?"
"ja, kebt nu nie bij mij maar da stond ook zo op uw schema van vorige week"
* docent: "<grijns>...."

We moeten ook logboeken bijhouden. Geen probleem, maar wel dit:
eentje voor java, eentje voor engels, int engels, eentje voor nederlands, bij sommige enkel voor hun project-luik, bij andere dan een algemeen, bij den enen moeter bij staan wie wat gedaan eeft, bij den anderen ook nog hoe lang alles geduurd eeft.
En nog zo van die prutswerken waar er tijd in kruipt en die u dervan weerhouden u bezig te houden met wat echt telt: een deftig werkend programma afleveren.

Gewoon de algemene organisatie laat te wensen over. We wisten gewoon niet waar we naartoe moesten met ons programma, en hoe verder we vorderden, hoe meer we den indruk kregen dat de docenten het zelf óók nog niet wisten...

Dees jaar (ja kwas gebuisd natuurlijk), ist iets beter, maar da komt omdat onze groep bij nen andere begeleider zit. Maar ge hoort de klaagzang van de andere groepen die bij dien zatlap zit, nog door heel het schoolgebouw....

owja, nog een tip: probeer niet te mailen naar docenten, de kans da ge antwoord krijgt is zeer laag, sommigen lezen enkel hun mails "als ze er verwachten".

nog ne mooie quote gevonden van iemand:

op een doordeweekse dinsdagochtend in een doordeweeks lokaaltje ergens op de 4de verdieping zat er een groep studenten van 2TINB naarstig te werken aan hun oefening van analyse en ontwerp. De vlijtige studenten stonden bij de docent aan te schuiven om hun opdracht af te printen, toen plots een hels geluid de gangen vulde. Brand? Of was het gewoon een oefening? De docent bleef ijzelingwekkend kalm. Was dit pure heldenmoed? Zou hij ons redden van de grote brandhaard die ons te wachten stond? Nee, hij bleef gewoon zitten, nonchalant, zoals altijd.. "Meneer, moeten wij niet naar buiten?" vroeg er iemand. Geen reactie.. Niet wetend wat te doen, grabbelden de studenten hun gerief bijeen en gingen het lokaal uit. 3 studenten bleven nog verweesd achter, tot de printer het laatste blad uitspuwde. Ze gingen het lokaal uit en stapten in de kille en lege gangen van de school. Achter hen sloot de docent de deur van het lokaal en waggelde de andere kant uit..

EDIT:
schiet mij net nog iets te binnen.
Wilt ge de reden weten waarom ik voor Analyse en Ontwerpen 3TIN gebuisd ben vorig semester?
Niet omdat ik mijn examen niet kon hoor. Lees:
In de loop van het semester hadden we een opdracht. Voor de laatste afspraak nam 1 lid van onze groep de verantwoordelijkheid op zich om een bepaalde taak te maken, de rest nam ook een taak op zich. Op de afspraak zelf (in december) kwam die ene persoon niet opdagen. Docent was niet tevreden natuurlijk, maar hij was niet kwaad ofzo. Blijkt dat, toen wij al naar huis waren, die 4e man toch afkwam om zijn deel af te geven. De docent weigerde echter zijn taak te aanvaarden, omdat hij te laat was.
Op de feedback enkele maanden later kwamen we te weten dat die opdracht ons de das heeft omgedaan, niet het examen.
Hoogstwaarschijnlijk heeft die docent maar de taken verbeterd rond de tijd van de examens zelf (januari/februari), en heeft hij gezien dat onze opdracht niet volledig was, en ons collectief gebuisd. Terwijl hij in december had moeten opschrijven wat de reden was, wie er voor verantwoordelijk was, en enkel die persoon had moeten buizen.
Maar hier staan we dan mooi hé .......

DiDoria
1 mei 2006, 15:33
Er bestaan projecten tussen de informatica-afdeling en een afrikaans museum omtrent de digitalisering van hun collectie (gebeurt redelijk wat onderzoek naar omdat er bijvoorbeeld muziek bijzit die ze automatisch willen voorzien van meta-data om via een databank ze snel te kunnen zoeken).
Er bestaan dus zeker dingen die je kan doen in de informatica-geschiedenis wereld! (enkel nog een bedrijf zoeken dat dat doet).

A klinkt nog interessant :) natuurlijk de standaard vraag nu. Zijn er ook fieldjobs? Want dat zou wel de max zijn. Met zo'n bedrijf zou ik zelfs mijn stage willen regelen voor volgend jaar. Gande van het maken van de website ervoor tot echt iets maken dat daar iets werkende moet krijgen :) (vb.: een of ander onderzoekssoftware )

virtualdude
2 mei 2006, 15:02
En wie is er aanwezig op een opendeurdag? juist ja, 1% van de studenten, 100% blokbeesten :)

bijna iedereen me dunkt :p

1ste bach toeg inf moest project voorstelle
en 4de jaars Ind Ing Inf moest ook aanwezig zijn

Squealer
2 mei 2006, 17:19
moest moest... da's wat anders:)

virtualdude
2 mei 2006, 17:28
moest moest... da's wat anders:)
ihmo 7 uur vingers draaien was het moarja twas verplicht :)
( lees gequoteerd :D voor 4 III allesinds :) )

Zedd Zorandar
2 mei 2006, 17:53
Zo iemand als die kerel die da rustig blijft zitten bij nen brand, die hebben wij nu ook voor fysica, die kerel die kan echt niets degelijk uitleggen en toch zetten ze die voor een zesde jaar wetenschappen, da snapt ge gewoon niet :help: , ik heb medelijden met diegenen die geneeskunde willen gaan doen volgend jaar

Maar bedankt voor de uitleg -P|b-SqUeaLeR

H!GHGuY
2 mei 2006, 19:21
BBME trekt qua organisatie idd op nix.
maar ik heb de indruk dat ze er wel mee bezig zijn (ze hebben nieuwe bureau's in het studentensecretariaat :P) Examenroosters opstellen en bekend maken. Op tijd zijn met vanalles en nog wa...

Over de docenten... Sommige zijn super, andere konden wsch niet in de industrie terecht... Laat me er wel bijzeggen dat imo de belangrijkste vakken toch wel door mensen gegeven worden die er wat van kennen (tzijn ook de moeilijkste) dus laat je daar niet door afschrikken.

het niveau en de kwantiteit zou imo wel omhoog kunnen, maar dan zou het slaagpercentage denk'k weer een stuk omlaag gaan wat uiteindelijk weer aan de subsidies vreet... Reken ook dat III een redelijk recente richting is dus het is nog altijd elk jaar opnieuw evalueren en bijsturen...

Messias.
2 mei 2006, 20:07
het niveau en de kwantiteit zou imo wel omhoog kunnen, maar dan zou het slaagpercentage denk'k weer een stuk omlaag gaan wat uiteindelijk weer aan de subsidies vreet... Reken ook dat III een redelijk recente richting is dus het is nog altijd elk jaar opnieuw evalueren en bijsturen...
<offtopic>Zit gij ook op GoT?</offtopic>

Dus gij doet III? Aangezien ik die richting volgend jaar ook zou willen doen ben ik wel geïnteresseerd enzo. Welke richting deed ge in't secundair enzo?

virtualdude
2 mei 2006, 20:12
BBME trekt qua organisatie idd op nix.

Reken ook dat III een redelijk recente richting is dus het is nog altijd elk jaar opnieuw evalueren en bijsturen...
III heeft niks maar ook niks met BBME te maken ;)

III is INWE :p

H!GHGuY
2 mei 2006, 20:35
III heeft niks maar ook niks met BBME te maken ;)

III is INWE :p

jah ok, ik bedoel daar eigenlijk BME-CTL mee...

@Messias:
Ja

In m'n humaniora deed ik Wiskunde-Wetenschappen (8u). Ben daar met een 65-70% buiten gegaan, maar da was nie echt met veel studeren.
Imo wordt elk jaar in Ind Ing gemakkelijker. Dus als je er het eerst jaar doorbent, heb je de juiste spirit en capaciteiten om de rest ook af te maken.
Het eerste jaar in INWE heb'k het ook wa laten hangen en had'k nipt voldoening (eerste semester wiskunde 6/20, eerste semester mechanica 3/20 of zo; tweede semester wiskunde 12 (+labo's) 2de semester mechanice wsch 20/20))
Het tweede en 3de jaar had'k onderscheiding (net geen grote zelfs).
Dit jaar steven ik toch ook wel weer op onderscheiding af (mss meer ?)

virtualdude
2 mei 2006, 20:49
T'eerste jaar III was tsimpelst ihmo.
Met de vingers in de neus.
de rest is ZZZZzzzz

mja onderscheiding.
Kzou da wel wille om T'4de af te sluite
moarja met een eindwerk die waarschijnlijk een coef heeft die zo laag is als't niveau van Temptation island ga'k ernaar kunnen fluiten.
heb geen zin om eventuele "zwakkere" vakken opnieuw te doen juist voor een onderscheiding.
Alhoewel :)
Zal msh een unicum zn ene die erdoor is en zn 2de zit eist :D

K'had beter iets anders gedoan in de stijl van ThuinArchitectuur ofzo

Messias.
2 mei 2006, 21:28
jah ok, ik bedoel daar eigenlijk BME-CTL mee...

@Messias:
Ja

In m'n humaniora deed ik Wiskunde-Wetenschappen (8u). Ben daar met een 65-70% buiten gegaan, maar da was nie echt met veel studeren.
Imo wordt elk jaar in Ind Ing gemakkelijker. Dus als je er het eerst jaar doorbent, heb je de juiste spirit en capaciteiten om de rest ook af te maken.
Het eerste jaar in INWE heb'k het ook wa laten hangen en had'k nipt voldoening (eerste semester wiskunde 6/20, eerste semester mechanica 3/20 of zo; tweede semester wiskunde 12 (+labo's) 2de semester mechanice wsch 20/20))
Het tweede en 3de jaar had'k onderscheiding (net geen grote zelfs).
Dit jaar steven ik toch ook wel weer op onderscheiding af (mss meer ?)

Ma ik heb wel lichtjes geen 8uur wiskunde gedaan. :p Den helft. Ook geen chemie en fysica gehad de laatste twee jaar, maar wel elektromechanica. Dus ik heb eigenlijk geen idee of dat dat nen gigantische achterstand is?

virtualdude
3 mei 2006, 08:34
Ma ik heb wel lichtjes geen 8uur wiskunde gedaan. :p Den helft. Ook geen chemie en fysica gehad de laatste twee jaar, maar wel elektromechanica. Dus ik heb eigenlijk geen idee of dat dat nen gigantische achterstand is?
ik ken er die met 4 uur wiskundehun diploma Industrieel ing hebben.
Onmogelijk is het niet hoor

DiDoria
7 mei 2006, 01:19
Lol ja, BME en organiseren :rofl: projecten zijn bij ons zelfs niet georganiseerd ofzo :)

Weet iemand of je geschiedenis aan de geschool kan volgen? Want ik zou dat mss na mijn informatica wel willen doen... Omdat (zoals gezegd) nooit programmeur wil worden :)

Quilombo
7 mei 2006, 03:07
ja, want met TI kan je alleen programmeur worden :wtf: ..

Arcadion
7 mei 2006, 10:37

Netwerkbeheerder of netwerkexpert is zo een alternatief. Maar dan wel een school uitzoeken waar ze er genoeg nadruk op leggen ...

DesorteD
7 mei 2006, 10:46

informatica aan het unif:
*meer wiskunde gericht, zeker het eerst jaar krijgt ge een serieuze brok wiskunde te verwerken. Het is vooral de grote brok die het moeilijk maakt imo. In de wiskundige vakken wordt er echter wel regelmatig naar de informatica verwezen tho
*de lessen zijn meer theoretischer/abstracter, dus voor praktijk zijt ge meer op u eigen gericht om te expirimenteren(imo geen nadeel)
*het niveau ligt echt wel pakken hoger. Dat hoor ik van mensen die nu bij mij int jaar zitten die na hun prof bach voor hun master gaan.
*ge raakt gemakkelijker aan werk in u eigen sector.

Anima
7 mei 2006, 10:47
ja ik wil ook toegepaste informatica gaan volgen in de xios dan , ben gistere naar de ibnfo dag geweest en zag er mij wel netjes uit en als ik die cursus van cumputer architectuur zag had ik het gevoel da ik da al kende omdat ook met elektronica te maken heeft wa ik nu volg dusja .

maar de vraag is als het echt een zware afdeling is ?

DesorteD
7 mei 2006, 10:50

ge gaat ervoor mogen werken. Als ge dat begrijpt en ook doet dan is er geen probleem.

DiDoria
7 mei 2006, 12:17

Ja maar netwerkbeheerder vind ik saai in de zin van. De opleiding is echt wel niets aangenaam.
ASP .NET in C# vind ik dan wel weer ownage dus ik zal daar in voortgaan maar zeker iets bijkomend doen dat ik niet in de informatica moet blijven :)

tca
7 mei 2006, 15:43
Hallo,

Katholieke scholen kunnen het gewoon niet laten om hun dogma's overal door te drukken ... als het je niet stoort : gaan ervoor.

Als je liever in een liberale school studeert : Brussel.

ps Je bent er niet vroeg bij, je zit in het laatste jaar ... hoog tijd zou ik zeggen ...

edit : wiskunde in de richting toegepaste informatica is zelden zwaar, gewoon een goed gemiddelde ... niet zwaarder dan secundair (als je daar al moeite hebt met wiskunde, tot en met 4 uur/week : studeer geen informatica). Als je 6 of 8 uur had : geen probleem.

tca
7 mei 2006, 15:53
cobol saai.. snap nie wat daar zo saai aan is tov java ofzo; programmeren = programmeren, en cobol wordt nog gigantisch (ja gigantisch) veel gebruikt in de bedrijfswereld

assembler is cool, en adhv een programmeertaal leren hoe een computer werkt, boeiend toch?

welk vak buisde iedereen op 0_o

Cobol, was een optie bij ons, gelukkig niet genomen, en nadien nooit meer tegengekomen als ik werkte ... Heeft ook met subsector te maken, maar afgeleide talen van C kom ik vaker tegen (AWK) ... cobol is oude technologie, oude software en oude machines, die kost wat kost draaiende moeten gehouden worden, totdat ze worden gemigreerd naar 21ste eeuwste hardware en software.

Ik kan mis zijn, maar dat is cobol voor mij ...

NapalmBenny.
7 mei 2006, 16:03
Katholieke scholen kunnen het gewoon niet laten om hun dogma's overal door te drukken ... als het je niet stoort : gaan ervoor.

Idd, nog ene die het snapt, en die niet afkomt met gaat dan naar een andere school.

Voor de rest als je weet wat + en - betekent, ken je meer dan genoeg, die wiskunde stelt echt niet veel voor, wiskunde uit het secundair was stukken moeilijker. Geen integralen, afgeleiden, cosinussen... meer, enkel binaire getallen en wat grafiekendings, wat voor mij trouwens volledig nieuw was. Echt geen zware richting, je zal zien dat vaak de niet-computervakken het zwaarst doorwegen, zoals nederlands :s, boekhouden, finacieel management, de enige zwaar computervakken zijn datacom/netwerken en windows server.

Nederlands: brieven schrijven, presenteren, handleidingen maken :s, allemaal vieze bahdings, ben ik blij dat ik noooooiiit meer een presentatie moet geven :D,

Avenger 2.0
24 mei 2006, 14:43
ja ik wil ook toegepaste informatica gaan volgen in de xios dan , ben gistere naar de ibnfo dag geweest en zag er mij wel netjes uit en als ik die cursus van cumputer architectuur zag had ik het gevoel da ik da al kende omdat ook met elektronica te maken heeft wa ik nu volg dusja .

Als je in graduaat alles een beetje bijhoudt (naar de lessen gaan, en opletten tijdens de les), bij de examen een 2tal weken goed blokt, dan moet dit geen enkel probleem zijn om te slagen.
Eerste jaar is altijd algemeen en kan dan wat saai zijn (is bij alle richtingen zo), maar in de volgende jaren wordt dit al heel wat beter.

Persoonlijk vind ik de Xios Hogeschool wel goed. Ze staat kwalitatief wat hoger dan bv de PHL, wat de richting misschien iets moeilijker maakt (en niet zo aantrekkelijk omdat ze geen laptops hebben), maar ook het diploma meer waarde geeft.

Avenger 2.0
24 mei 2006, 14:54

Verschil is redelijk groot kwa moeilijkheid. TI is meer praktijk gericht, waar unief vooral theoretisch gericht is. Als je unief wilt doen, zul je het eerste jaar bijna uitsluitend wiskunde krijgen (van een zeer hoog niveau). Je moet zelfstandig gaan werken (niemand verplicht je aanwezig te zijn of iets te leren). Elke dag/week leren is een must, anders geraak je er niet. Bij TI stelt de wiskunde niet zoveel voor (gewoon herhaling middelbaar), ben je meer verplicht om naar de les te gaan, en indien je wat oplet tijdens de les, zal je normaal slagen als je enkel bij de examen goed blokt.

QplQyer
24 mei 2006, 15:32
Elke dag/week leren is een must, anders geraak je er niet.
Dat heb ik in mijn kandidaturen toch nooit gedaan :p, is dus toch wat overdreven om dat algemeen te stellen, voor de ene is dat zo, voor de andere niet hé.
Ook niet altijd mogelijk met al die projecten.

Goidse
17 juni 2006, 11:05
Hoe moeilijk is dat programmeren eigenlijk? Verveelt het niet snel? Is het meteen nuttig?

Bubbling Zombie
17 juni 2006, 11:06
Hoe moeilijk is dat programmeren eigenlijk? Verveelt het niet snel? Is het meteen nuttig?

Laat het ons zo stellen: ik heb ti gedaan, heb meer op m'n alleen en met m'n maten geleerd en op de stage.

Goidse
17 juni 2006, 11:18
Ik heb op m'n eigen nooit echt veel programmeren geleerd :p. De allerbasis van HTML weet ik zo'n beetje, ma ook ni veel en daar blijft het bij...
Ik hou me vaker bezig met netwerkjes te maken voor vrienden, familie, thuis etc.
Werken in windows zelf, alle probs oplossen die'k tegenkom. Wa experimenteren met overclocken, m'n oude pc zo doen opbranden :).
M.a.w. weet ik niet of ik geinteresseerd genoeg ga zijn om dat programeren vol te houden.

Massis
17 juni 2006, 11:20

hedde de mannen van ASG niet gezien dan?

ik zat daarbij :p

voor comp. Arch. eerste jaar hebde trouwens ook ne toffe leerkracht, maar zen exame kunde best toch wel voor blokken ;)

(bij deze, als ge ti komt doen, zeker u inschrijven bij A.S.G. als ge graag'ns af en toe een feesje bouwt en wa volk wilt kennen in uw studentenstad
zij kunnen u trouwens ook altijd helpen als ge problemen hebt met leren, der zitten er van elk jaar en elke richting bij ;)

'k heb het ook al in een andere thread gezegd, de xios is wat moeilijker dan PHL, en er zijn geen laptops.
Langs de andere kant hebt ge dan ook geen gezeik met die laptops. ge zet u aan ne pc , moest die ni bollen zet ge u aan die derlangs.
Ge krijgt op school uw Z-schijf, en daar kunt ge van thuis rustig aan (en alleen gij, password protected ofc), dus ge kunt perfect thuis aan uw oefeningen van school verderdoen.
(enkel vb.net doet daar nogal eens moeilijk over als ge rechtstreeks naar uw hdd kopieert, maar als ge via ftp-programma doet hebt ge daar ook geen last meer van)

Sommigen vragen zich af of ze het graag gaan doen, dat programmeren. Wel, ik vond het mijn tofste vak op middelbaar (dat 1 uurke vb5), en ik vind het nog steeds fijn. Heb 2 weken terug nog 8.5 uur aan een stuk liggen programmeren aan iemand anders zijn project omdat die er nogal wat moeite mee had, om derna nog 3 uur aan dat van mij verder te doen. Niemand (ik zat op die persoon zen kot) snapte dat ik na 8 uur die computer nog niet kotsbeu gezien was, ik kreeg zelfs respect daarvoor van die mensen :D (*fier*)
Dusja, 't is iets dat ge graag moet doen, maar als ge het wat graag doet zult ge er ook zelden problemen mee hebben (mits een beetje inzicht ofcourse)

Goidse
18 juni 2006, 14:57
Heeft er ier iemand aan de REGA dat gedaan?

Deguchi
21 juni 2006, 12:21

Het verveelt wel niet, maar echt direct nuttig is het niet. Dit omdat den dag van vandaag gebruikt wordt gemaakt van allerlei api's om een programma te schrijven en ge de eerste jaren enkel de basis ziet qua programmeren. Het 3de jaar alsook de stage, dan leert ge wel concrete dingen maken ;)

Het enige wat wel vereist is, is logisch inzicht. Als ge al problemen hebt met vraagstukken in het middelbaar zult ge nooit een top-programmeur worden ;)