PDA

Volledige versie bekijken : Tijdelijk stoppen met Hogeschool

fulcoboy
27 maart 2006, 17:38
Ik studeer nu informatica op KdG maar het ligt mij toch ni zo helemaal dus wil ik volgend jaar iets anders gaan studeren. Nu heb ik is gehoord hoe het zit met kindergeld als ik stop maar ze zeiden mij dat als ik stop verplicht ben mij bij de VDAB in te schrijven. Maar dit zou willen zeggen dat ik geen vakantiewerk kan doen in de zomer...

Is er iemand die mss iets gelijkaardigs heeft meegemaakt en die mij kan zeggen of da klopt? Tis gwn zo stoem van nu al die weken nog naart school te gaan...

devilface
27 maart 2006, 17:44
Als ge u nu uitschrijft, krijgde toch geen geld terug, dus kunde beter een of andere studentenjob zoeken(eventueel int zwart) terwijl ge ingeschreven blijft. Das denk ik het makkelijkst en financieel het meest efficiƫnt.

aXl_
27 maart 2006, 17:49
mijn inziens is er toch niets mis met gewoon de rest van het jaar niet meer naar de lessen te gaan, uw examens over te slaan en in de zomer gewoon uw vakantiejob te doen?

Trip
27 maart 2006, 17:52
idd ni uitschrijven

Sir. K
27 maart 2006, 18:02
zit momenteel met hetzelfde probleem... en idd, gewoon ingeschreven blijven.
best een studentjenjobke zoeken of eventueel iets int zwart, al is dat natuurlijk moeilijk te vinden. Ben ook is aant rondzien voor de moment ma pff

fulcoboy
27 maart 2006, 18:04
mijn inziens is er toch niets mis met gewoon de rest van het jaar niet meer naar de lessen te gaan, uw examens over te slaan en in de zomer gewoon uw vakantiejob te doen?

Ja maar kheb gehoord da als ge op examens ni aftekent da ge dan u kindergeld ook kunt verliezen.

Xuod
27 maart 2006, 18:06
tekent dan af... :ironic:

allistair
27 maart 2006, 18:28
gewoon een 0 vragen aan de docent voor al u vakken en dan zijt ge in orde

mauron
27 maart 2006, 18:28
Ja maar kheb gehoord da als ge op examens ni aftekent da ge dan u kindergeld ook kunt verliezen.

Klopt bij mijn weten niet, maar als ge er u zorgen over maakt, ga dan gewoon aftekenen... Als dat al een te grote moeite is weet ik het zelf ook niet meer hoor...

Babs
27 maart 2006, 19:07
Khoop dak u wa kan helpen aangezien ik in juist dezelfde problemen zit. Maar ik heb het grootste gedeelte al gedaan. :p

Kben dit jaar begonnen met opleiding lager onderwijs maar het lag me echt niet, en ik ben op de 6de februari gestopt. Kben naar school gegaan voor een gesprek, ze zeiden dat ik ingeschreven bleef, en ik ben dus nu "slapende student", ik volg geen enkele les meer.

Vervolgens krijg ik op het einde van het jaar een rapport nog waar er instaat dat ik onwettig afwezig was voor de examens, ze vertelde me dat dit van geenenkel belang was, dat het gewoon nog was omdat ik ingeschreven ben.

Als "slapende student" mag je 240 uur per trimester werken, dus 80 uur in de maand, dus ongeveer 20 uur per week. Ik moest ook vermelden of ik al een weekendjob had, omdat er daar mee rekening moet gehouden worden.

Ik mocht mij dus niet inschrijven bij de VDAB, want dan verlies je zoiezo je kindergeld, omdat je je inschrijft als werkende, en aangezien je volgend jaar nog wil studeren (net zoals mij) is dit niet de bedoeling.

Vervolgens verwees ze mij door naar een interim in de buurt, waar ik me ingeschreven heb. Het is zeker aan te raden je bij verschillende interims in te schrijven, af en toe te bellen, ... als je aan werk wilt komen, want ik verzeker je nu al, het is niet gemakkelijk,....

Op het interim verwittig je dan dat je maar 240 uur per trimester (ingeschreven) mag werken, de rest (meerdere uren werk) regel je eventueel verder met het bedrijf/zaak waar je werkt (zwart dus).

Voor de rest, vakantiejob mag ik nu nog steeds doen, ik denk 23 dagen in de maand of zo, dus daar is ook geen enkel probleem mee.

Ik heb met wat geluk al werk gevonden na een week, tis vooral als je werk zoekt dat je het vindt. Als je thuiszit en niks doet komt het zeker niet op je af.

Als je nog vragen hebt, stuur mij maar een pm ofzo. Khoop dat ik je iets wijzer gemaakt heb :p

kaboem
27 maart 2006, 22:59
Als je je niet uitschrijft dan kan je later nog voor onverwachte dingen komen te staan.
Ik weet niet wat je van plan bent te studeren, maar ik had men eerste jaar ook een foute keuze gemaakt. Ik ben dan het jaar erna naar kuleuven gegaan. Dat jaar had ik 3 buizen (sommige vakken wat onderschat :) ) waardoor ik net niet genoeg punten had voor een cumul. Dus ik moest een iaj doen, maar hievoor met je je weer inschrijven voor het eerste jaar, en daar is het fout gelopen. Voor de kuleuven was ik dus aan het trissen (ookal had dat eerste jaar niets met kuleuven te maken) en dan moest ik naar de decaan gaan voor toelating te vragen voor men inschrijving.
Alles is goed gekomen hoor :) , maar het was toch redelijk onverwacht

sheebs
28 maart 2006, 02:10
dus als ik et goe begijp: je bent ingeschreven op een hogeschool maar bent ze beu. Maar om voordelen als kinderbijslag ed niet te verliezen ga je gewoon neit naar de lessen, maar je tekent wel gewoon al je examens (desnoods blanco ingevuld) en dan ben je in orde? school kan je niet zelf uitschrijven omdat je geen lessen volgt?

fuze
28 maart 2006, 09:43
Ik zit in net dezelfde situatie, ben 2 weken geleden ook gestopt. Op de KUL site staat ergens dat de scholen je niet mogen uitschrijven, tenzij de student dat zelf vraagt. Dus op gesprek zoals Babsie hoeft niet echt, maar ik denk toch dat ik voor de zekerheid mijn examens ga aftekenen :).

blazingsvbiker
28 maart 2006, 12:18
lool na december moogde ge alles doen wat ge wilt, daar de school in kwestie dan reeds uw "nummerke" als leerling van hun school meegeteld hebben (hoe meer leerlingen een school telt hoe meer subsidies die mogen hebben) dus nu gewoon niet meer gaan, niet deelnemen aan de examens speelt geen enkele rol voor de directeur of eender wie subsidies dat moeten ze hebben !
u ontvangt dan een attest van niet geslaagd te zijn ect....
volgend schooljaar gebaart ge van de domme en laat ge uzelf inschrijven in een andere hogeschool en hup niemand heeft iets doorgehad en u bent met alles in orde en uw ouders merken niets daar het kindergeld gewoon wordt door betaald

wel moet ge uzelf niet gaan inschrijven als schoolverlater he, anders begint de ander mizerie, van de vdab, die zullen u wel snel int werk stoppen, en idd momment van inschrijving als werkzoekende doei doei kindergeld, en start de wachttijd van 9 maanden wat niet weggneemt dat ze u kunnen oproepen voor te gaan werken (na 9maanden kunt ge doppen)
en zo zijn er nog enkele interessante zaken en regeltjes die ge kunt "gebruiken" in uwen voordeel