PDA

Volledige versie bekijken : Geschiedenis aan de Universiteit

Avondland
23 maart 2006, 13:55
Gegroet iedereen!

Ik zou gaarne volgend jaar Geschiedenis aan de Universiteit van Antwerpen willen volgen. Momenteel volg ik Marketing aan de Karel de Grote Hogeschool maar dat ligt me niet echt en m'n passie voor geschiedenis laait elke keer weer op als ik m'n boekenkast bekijk. Ik kan me nu wel indenken dat er veel leerstof is dat gelezen moet worden. Als je niet graag boeken leest hoor je gewoonweg niet thuis in een geschiedkundige richting.

Nu mijn vraag: hoe zwaar is geschiedenis op Universitair niveau? Elke dag minstens 2 à 3 uur achter de boeken en 's weekends een 6-tal uur per dag? En wat zijn de toekomstperspectieven met zo'n diploma? Ik kan me al inbeelden dat je in de media, toerisme of in de cultuursector iets kan doen maar iets meer specifiek graag.

Dank bij voorbaat!

systech
23 maart 2006, 14:02
No offense, maar ik zeg niet da het een slechte richting is en da ge er nooit werk mee gaat vinden... maar het staat wel vast da mensen met nen diploma geschiedenis op zak het moeilijkste werk vinden van alle universitaire richtingen :x

Avondland
23 maart 2006, 14:15
Hm, in de cultuursector kan je er toch mee weg hoor. Of in de media (week- of tijdschriften). Het feit dat geschiedenisstudenten een tekst goed kunnen analyseren en interpreteren maakt een geschiedenisdiploma niet geheel waardeloos.

Mahatma
23 maart 2006, 14:27
Ik zit nu in eerste lic Moderne Geschiedenis op de KUL. Als het verleden voor je echt een passie is zou ik zeggen, gewoon doen. Met een diploma Geschiedenis kan je alle kanten uit; onderwijs, culturele sector, toerisme, journalistiek, ... . Maar zoals hierboven gezegd is het niet altijd even simpel om een job te vinden. Zo kan het dus wel zijn dat je na je diploma niet direct werk vindt in de sector waar je wilt werken en dat je wat geduld moet hebben.
Toch nog enkele opmerkingen: je moet helemaal geen boekenwurm zijn om te slagen in een geschiedkundige richting, ik ken er genoeg (waaronder mezelf) die nauwelijks boeken aanraken, tenzij het voor de studie zelf is.
Hoe zwaar de richting is, hangt gewoon af van je eigen capaciteiten en je inzet. Onder het jaar doe ik zelf bijna niks, ik ga gewoon wat naar de les (3/4 vd tijd ofzo), dat kan gaan van 12 tot 20u per week. Als je papers te maken hebt, zit je daar natuurlijk ook wel aan, maar in die 3 jaar tijd heb ik misschien 6 à 8 papers moeten schrijven, niet bijzonder veel. Dan in december en mei kijk ik of ik al mijn notities heb en begin langzaamaan te leren, om in de blok goed door te vlammen. En dat is voldoende om te slagen in 1e zit.

Wanneer je dus elke week je leerstof bijhoudt en je geen complete randdebiel bent is een richting geschiedenis zeker niet zwaar, maar het is natuurlijk een hele hoop leerstof die je te verwerken krijgt en dat is niet aan iedereen gegeven om dat te kunnen.

Avondland
23 maart 2006, 14:39
En je moet er natuurlijk een passie voor hebben. Nuja, een boekenwurm moet je er blijkbaar niet voor zijn maar het is dan toch weer mooi meegenomen natuurlijk. En qua literatuur: veel tijd in de biblio/mediatheek doorbrengen en hoe zit dat met hetgeen je meekrijgt? Veel plaats nodig in je boekenkast of valt dat mee?

Ether
23 maart 2006, 15:01
No offense, maar ik zeg niet da het een slechte richting is en da ge er nooit werk mee gaat vinden... maar het staat wel vast da mensen met nen diploma geschiedenis op zak het moeilijkste werk vinden van alle universitaire richtingen :x

Pol & Snoc komt waarschijnlijk wel in de buurt. :p

@ Avondland: Van plan om een nieuwe kast te kopen ofzo? :p

.Acku.
23 maart 2006, 15:02
Veel licentiaten geschiedenis doen er nog een aanvullende opleiding achter om hun kansen te verbeteren

deyoeri
23 maart 2006, 15:03
Ik vroeg me dat eigelijk ook af over de richting geschiedenis, aangezien mij dat ook zou boeien voor later.

Avondland
23 maart 2006, 15:07

Haha, misschien wel, ik heb nu al moeite om m'n niet-schoolboeken weg te kunnen steken. Dat is het nadeel als je verslingerd bent aan boeken ... :p

Gelukkig koop ik ze redelijk goedkoop. Onlangs een zeer goed boek gekocht van William L. Shirer (Opkomst & Ondergang van het 3de Rijk) voor maar 4 euro! Welliswaar het eerste deel, maar kom. Allen naar "In't Profijtelijk Boeksken" in Antwerpen zeg ik dan maar!

spray-bunny
23 maart 2006, 15:09
Veel historici komen terecht in het onderwijs. Vroeger ook in de banksector en zo, maar da's de laatste tijd minder want die zoeken meer en meer economen.

Als het je passie is, dan zou ik niet twijfelen. Gewoon doen! Je zal daarna mss niet direct in de job van je leven terechtkomen, maar wie heeft dat geluk wel?
Ik denk dat je met een 'minder diploma' waar je echt achter staat veel meer kan bereiken dan met één dat je niet zo interesseert.

Avondland
23 maart 2006, 15:11
Dat is een feit. Onderwijs was inderdaad ook nog een sector waar je in terechtkon. Zou wel leuk zijn, maar is dat niet eerder weggelegd voor diegenen die een lerarenopleiding volgen met drie keuzevakken? En doe liever een minderbetaalde job waarbij ik gelukkig ben dan een dikbetaalde job waarbij ik mij van 9-5 naar m'n werk sleep ...

spray-bunny
23 maart 2006, 15:23
lerarenopleiding met 2 of 3 keuzevakken is eerder voor het lager onderwijs. Als je geschiedenis doet en daarna een lerarenopleiding van 1 jaar kom je meestal in het middelbaar terecht. Hier ben ik niet zeker van.

Hellrabbit
23 maart 2006, 15:25
regenten (dus die met hun keuzevakken) = lager middelbaar
hoger middelbaar (vanaf het 4e jaar) = normaal gezien licenciaten

Timmie
23 maart 2006, 18:28
Ik zit in 1e bach in Leuven, als ge specifieke vragen hebt dan stuurt ge maar een pm ofzo :)

ps: als geschiedenis u interesseert is het denk ik één van de makkelijkere richtingen
ik heb in het eerste semester (buiten mijn 2 papers) haast niks gedaan en ik was op 6/7 vakken door. (1 examen had ik niet meegedaan door ziekte)

enj0i^
23 maart 2006, 18:30

ik ga u zo hard terugpakken e ether later :)
ik maak u kapot als ik ooit ergens geraak :)

Santa
23 maart 2006, 18:32
ik ga u zo hard terugpakken e ether later :)
ik maak u kapot als ik ooit ergens geraak :)
Waaaaaar is de lieeeeefde :music:

Ik ga u zo hard pakken he enjoi!! Daje nimeer kunt stappen de dagen erna!

Avondland
23 maart 2006, 18:53
Aargh, m'n vader doet echt moeilijk over de 'toekomstperspectieven' die de richting te bieden heeft. Heeft iemand concrete voorbeelden welk beroep een rasechte historicus kan vergen? En "De grote geschiedenisshow" is niet echt een geschikt voorbeeld ... :-p

EternalSilence
23 maart 2006, 18:58
Aargh, m'n vader doet echt moeilijk over de 'toekomstperspectieven' die de richting te bieden heeft. Heeft iemand concrete voorbeelden welk beroep een rasechte historicus kan vergen? En "De grote geschiedenisshow" is niet echt een geschikt voorbeeld ... :-p

same here
mijn pa kan het meer niet zien wat geschiedenis diploma waard is
zegt die altijd :: der is geen toekomst in geschiedenis

wel grappige woordspeling? :p

Thales
23 maart 2006, 19:15
ik doe geschiedenis aan ugent
nu ik had in het begin maar een "kleine" passie, maa rik heb het me nog geen moment beklaagd, integendeel ik doe het liever en liever...
ik moet nu bijv een 15de eeuwse kroniek behandelen, waarvoor ik nu wel veel in de bib zit, maar tis echt tof, al die oude boeken
velede week voelde ik me zelfs een snufje indiana jones :p
enja studeren heb je zelf compleet in de hand.
ik had eerste semester nix door het jaar gedaan ( ik beklaagde het em wel ) en alleen in de blok zelf geblokt en was er voor 3/5 door...
zelf ben ik van de overtuiging dat je thuis meer kan doen in de les ... gewoon omdat geschiedenis allemaal theorie is die je in de boeken zelf terugvind.
als ik als eens naar de les ga, neem ik nix van notities, omdat het perfect en uitgebreider in het boek staat.

en die geschiedenisshow , i mean o pelease.... echt stom... en btw een historicus kan onmogelijk alles weten.. jebt zo van die mensen ja 1425 ja wa is er dan gebeurd... kweenie... a kdacht da jij geschiedenis deed lalala...

en toekomst welja, meeste doen er nog een richting bovenop.
ma met wat geluk in de cultuur en overheid, onderwijs

Avondland
24 maart 2006, 08:52
Ach, m'n ouwe zal uiteindelijk wel bijdraaien. Hij kwam ook af met argumentatie van: ge moet Latijn gestudeert hebben om die richting te kunnen doen. Dat leidde hij af van het feit dat je Latijn als KEUZEVAK kan kiezen. Er stond overigens ook Middeleeuws Frans en Middeleeuws Nederlands, maar bon. Ik heb TSO (Handel) gevolgt, maar ik heb altijd wel een passie gehad voor geschiedenis. Het was verdorie m'n lievelingsles naast Nederlands (aaah, die etymologie en het laatste jaar over de Nederlanden in de 16de eeuw!) ...

systech
24 maart 2006, 10:07
Veel licentiaten geschiedenis doen er nog een aanvullende opleiding achter om hun kansen te verbeteren

Niet altijd aanvullend :p ... ik ken wel een paar mensen die geschiedenis hebben gestudeerd => geen werk vonden => bijopleiding accountancy => en nu werken ze ergens in een boekhouding...

Ether - Enjoi: 1-0 :D

Inch
24 maart 2006, 16:58
Ik heb een licentie geschiedenis gedaan aan de UGent. Het is geen richting waar je volle dagen in het auditorium slijt. Integendeel. Vaak heb je de indruk dat je 'tijd teveel' hebt. Maar dat is een verkeerde indruk want eigenlijk wordt er vooral van je verwacht dat je er zelf op uittrekt naar archieven, bibliotheken,... om aan taken of je thesis te werken. Enfin, ik heb niet de tijd om het volledig uit de doeken te doen, maar meer informatie over wat de richting precies inhoudt vind je op volgend adres:

http://www.vgkgent.be

Over je toekomstperspectieven: enkel een diploma geschiedenis volstaat helemaal niet. Punt. Je economische marktwaarde is niet van die aard dat je snel aangenomen gaat worden. Zelfs in de cultuursector. Tegenwoordig doen er veel een aanvullende studie. Je kan bijvoorbeeld voor archivistiek of bibliotheekwetenschappen gaan. Ikzelf heb voor een bijkomende master informatica gekozen (1 jaar) aan de UGent. Ik had daarmee werk nog voor ik treffelijk was afgestudeerd!

Een groot probleem is dat er massa's historici zijn en de cultuursector niet bepaald een bloeit wat betreft vacatures. Vaak gaat het om projecten van bv. een jaar of zelfs een half jaar. Als beginner moet je constant doorblijven solliciteren. Bovendien komen er op die jobs massa's sollicitanten af. Het kan best een flinke tijd duren eer je iets van werk hebt. En dan nog. Hetzelfde geldt ook voor doctoraten en zo.

Veel historici werken in andere sectoren zoals onderwijs (via D cursus of aggregaat) of de banksector of zelfs in de bedrijfswereld. Je kan het eigenlijk zo gek nog niet bedenken. Vaak word je daar vooral aangesproken op je vaardigheden als historicus (kritische analyse, communicatie, vlot teksten schrijven, etc.).

Zelf heb ik het geluk nu in een project van drie jaar te werken. Ik ben daar zelfs voor moeten verhuizen. Over een paar maanden ga ik terug moeten aan het solliciteren slaan en het kan goed zijn dat ik daarna weer totaal ergens elders aan de slag ga. Qua diversiteit kan dat wel tellen. Flexibiliteit is anders wel een zeer grote vereiste. En natuurlijk mag je ook niet te kieskeurig zijn over het werk dat je met je diploma's kan krijgen.

Hellrabbit
24 maart 2006, 17:04
Ach, m'n ouwe zal uiteindelijk wel bijdraaien. Hij kwam ook af met argumentatie van: ge moet Latijn gestudeert hebben om die richting te kunnen doen. Dat leidde hij af van het feit dat je Latijn als KEUZEVAK kan kiezen. Er stond overigens ook Middeleeuws Frans en Middeleeuws Nederlands, maar bon. Ik heb TSO (Handel) gevolgt, maar ik heb altijd wel een passie gehad voor geschiedenis. Het was verdorie m'n lievelingsles naast Nederlands (aaah, die etymologie en het laatste jaar over de Nederlanden in de 16de eeuw!) ...

hehe, veel van men vrienden zijn economie gaan studeren zonder ooit 1x een economisch vak gehad te hebben :p (en ze zijn er door)

Avondland
25 maart 2006, 21:20
Wat ik ook denk is dat als je voor de eerste keer zo'n geschiedenisles volgt, dat je met je beide voeten aan de grond komt. Ge denkt dat ge al enorm veel kent, maar dat is niets in vergelijking met iemand die net z'n diploma behaalt heeft. En dat wil ik net bereiken, alleen zal het zwaarder zijn m'n vader te overtuigen dan naar de universiteit te gaan ...

ach, maar wat is het leven zonder uitdagingen???

Thales
25 maart 2006, 23:52
voor ik naar die lessen ging had ik ook zoiets van ja de egyptenaren dat waren echte coolen mannen, die wisten wat ze deden en wauw die azteken en vikingen ... woot woot
maar nee ... de lessen zijn toch iets anders... natuurlijk kom je zo'n dingen tegen, maar het gaat veel verder dan dat. ecologische geschiedenis bijvoorbeeld, wat echt wel nog interessant is
en zoals inch zei, ga eens wat info vergaren bij de vgk, ben er zelf ook lid van

Timmie
26 maart 2006, 11:34
Dat vind ik ook net het mooie :)

het gaat dieper dan de feiten-geschiedenis, ...

I still love it :p

likes to kill
26 maart 2006, 13:21
Sorry maar nu ga ik een klein beetje of topic gaan:voor Nederlands moet ik enkele vragen stellen aan iemand die een richting volgt aan een universiteit of hogeschool die mij interesseert(de richting). Nu zijn hier duidelijk enkelen die geschiedenis studeren of gestudeerd hebben en ik vroeg me af of iemand mijn slachtoffer wilde zijn en enkele vragen zou willen beantwoorden. Het zijn er een stuk of tien.

Timmie
26 maart 2006, 13:22
Sorry maar nu ga ik een klein beetje of topic gaan:voor Nederlands moet ik enkele vragen stellen aan iemand die een richting volgt aan een universiteit of hogeschool die mij interesseert(de richting). Nu zijn hier duidelijk enkelen die geschiedenis studeren of gestudeerd hebben en ik vroeg me af of iemand mijn slachtoffer wilde zijn en enkele vragen zou willen beantwoorden. Het zijn er een stuk of tien.
Stuur ze maar in pm :)

Hellrabbit
26 maart 2006, 13:43
voor ik naar die lessen ging had ik ook zoiets van ja de egyptenaren dat waren echte coolen mannen, die wisten wat ze deden en wauw die azteken en vikingen ... woot woot
maar nee ... de lessen zijn toch iets anders... natuurlijk kom je zo'n dingen tegen, maar het gaat veel verder dan dat. ecologische geschiedenis bijvoorbeeld, wat echt wel nog interessant is
en zoals inch zei, ga eens wat info vergaren bij de vgk, ben er zelf ook lid van

Ecologie:oink: *huivert*

likes to kill
26 maart 2006, 14:05
Stuur ze maar in pm :)

pm gestuurd :)

Timmie
26 maart 2006, 15:05
Ge hebt ze normaal ingevuld terug gekregen ;)

likes to kill
26 maart 2006, 16:27
Nog eens bedankt :)

prozackx
26 maart 2006, 18:17
ik durf het bijna niet vragen, maar ik heb net dezelfde opdracht gekregen als 'likes to kill' en ik dacht ook aan iemand die geschiedenis volgt. iemand even tijd hiervoor?

likes to kill
26 maart 2006, 20:17
Veel succes prozackx. Ik zou het eens aan Thales vragen, ik heb het aan hem gevraagd en hij was bereid maar ik had al iemand anders gevonden toen hij antwoordde dus...

enj0i^
26 maart 2006, 23:07
Niet altijd aanvullend :p ... ik ken wel een paar mensen die geschiedenis hebben gestudeerd => geen werk vonden => bijopleiding accountancy => en nu werken ze ergens in een boekhouding...

Ether - Enjoi: 1-0 :D

hoe kan ether nu 1 krijgen, ether zegt niets zinnigs :p

Avondland
27 maart 2006, 08:29
Ik heb al wat info afgehaald van die website die Inch postte. Zoals de chronologie van de Grieken en de Romeinen, wat toch echt enorm interessant is! Ik veronderstel wel dat je af en toe in groepjes (of individueel) moet werken om bepaalde taken af te werken, maar kan je hier concrete voorbeelden van geven? Zoals bijvoorbeeld werken van Tacitus of het hele gedoe rond Varius? Of het weergeven van de Romeinse decadentie met oa. Tiberius en Caligula?

Ether
27 maart 2006, 11:24
Dat is een feit. Onderwijs was inderdaad ook nog een sector waar je in terechtkon. Zou wel leuk zijn, maar is dat niet eerder weggelegd voor diegenen die een lerarenopleiding volgen met drie keuzevakken? En doe liever een minderbetaalde job waarbij ik gelukkig ben dan een dikbetaalde job waarbij ik mij van 9-5 naar m'n werk sleep ...

Voor de meeste dikbetaalde jobs ga je toch wel wat meer mogen werken dan van 9 tot 5 zu. :)

@Enjoy: Zou goed kunnen da gij een schone job met je diploma gaat hebben, maar de kans is imo groter da je een slechte job vindt. Vriendin van m'n zus heeft pol&soc gedaan, derna nog een aanvullende opleiding bedrijfseconomie, en die mag nu in een of ander bedrijf de administratie doen. Leuk he :ironic:

Thales
27 maart 2006, 11:44
Ik heb al wat info afgehaald van die website die Inch postte. Zoals de chronologie van de Grieken en de Romeinen, wat toch echt enorm interessant is! Ik veronderstel wel dat je af en toe in groepjes (of individueel) moet werken om bepaalde taken af te werken, maar kan je hier concrete voorbeelden van geven? Zoals bijvoorbeeld werken van Tacitus of het hele gedoe rond Varius? Of het weergeven van de Romeinse decadentie met oa. Tiberius en Caligula?

eigenlijk word je geconfronteerd met een 4-tal taken in eerste bachelor ( in ugent toch ).
zo heb je bij ons ( omdat je nu toch op vgk gekeken hebt ), Historische praktijk. en voor dat vak moet je een eindtaak maken. nu, had je de keuze tussen 4 perioden. klassieke oudheid, middeleeuwen, nieuwe en nieuwste tijd.
en dit is dan individueel.
verder heb ik nu ook nog een taak voor het VAK middeleeuwen. dit onderwerp mocht je zelf kiezen uit hun middeleeuwe database.
en dna heb je voor moderne en hedendaagse tijd ook nog een taak, die je opgelegd krijgt... zo heb ik nu het feminisme aan men rekker. maar dit is wel in groepje van 4 en dan eens preekbeurt erover geven voor de aula ( shiver)

enj0i^
27 maart 2006, 11:51
Voor de meeste dikbetaalde jobs ga je toch wel wat meer mogen werken dan van 9 tot 5 zu. :)

@Enjoy: Zou goed kunnen da gij een schone job met je diploma gaat hebben, maar de kans is imo groter da je een slechte job vindt. Vriendin van m'n zus heeft pol&soc gedaan, derna nog een aanvullende opleiding bedrijfseconomie, en die mag nu in een of ander bedrijf de administratie doen. Leuk he :ironic:

vriend ge gebruikt altijd hetzelfde voorbeeld :)
ik kan ook enkel voorbeelden geven ze van mensen met diploma criminologie, rechten, TEW die allemaal de boot in gaan. Het leven is 1 groot kansspel.

Avondland
27 maart 2006, 19:31
eigenlijk word je geconfronteerd met een 4-tal taken in eerste bachelor ( in ugent toch ).
zo heb je bij ons ( omdat je nu toch op vgk gekeken hebt ), Historische praktijk. en voor dat vak moet je een eindtaak maken. nu, had je de keuze tussen 4 perioden. klassieke oudheid, middeleeuwen, nieuwe en nieuwste tijd.
en dit is dan individueel.
verder heb ik nu ook nog een taak voor het VAK middeleeuwen. dit onderwerp mocht je zelf kiezen uit hun middeleeuwe database.
en dna heb je voor moderne en hedendaagse tijd ook nog een taak, die je opgelegd krijgt... zo heb ik nu het feminisme aan men rekker. maar dit is wel in groepje van 4 en dan eens preekbeurt erover geven voor de aula ( shiver)
Héhé, je zal dan ook op tijd en stond een voorstelling moeten geven voor de aula ... plezant is anders maar een slokje Glennfiddich vooraleer je start is natuurlijk iets handig!

Timmie
29 maart 2006, 17:22
In Leuven zijn het 3 taken in eerste bachelor waaronder een paper van 20p in het tweede semester. Ge kunt kiezen uit welk tijdvak uw bron komt waarover uw paper moet handelen. Voorstellingen in de aula moeten we nooit doen, da's ook niet te realiseren met 250 eerstejaars.

Voor mijn taak heb ik gekozen voor Nieuwste Tijd en ik heb als bron een oorlogsdagboek van een hulpdokter bij het Belgisch leger.

Het eerste deel van mijn paper is gisteren ingediend.
Exacte bron:

DE CUYPER, J., Journal de Campagne/Oorlogsdagboek van een hulpdokter bij het Belgische leger, Brugge, 1968.

Ether
29 maart 2006, 17:32
vriend ge gebruikt altijd hetzelfde voorbeeld :)
ik kan ook enkel voorbeelden geven ze van mensen met diploma criminologie, rechten, TEW die allemaal de boot in gaan. Het leven is 1 groot kansspel.

Jah, omdat dat de enige is die ik persoonlijk ken.. En criminologie is nu ook niet direct dé richting e, tot voor een paar jaar werd die richting vaak als bijkomende richting gevolgd, dus ja.. Goede maat van me doet criminologie, 2dejaar, en dien zegt nu al dat em daarna nog zeker een jaar iets anders gaat doen, anders geen werk..

Komaan enjoy, da is toch algemeen bekend da pol&soccers moeilijk aan werk geraken?

dunno
29 maart 2006, 18:15
Jah, omdat dat de enige is die ik persoonlijk ken.. En criminologie is nu ook niet direct dé richting e, tot voor een paar jaar werd die richting vaak als bijkomende richting gevolgd, dus ja.. Goede maat van me doet criminologie, 2dejaar, en dien zegt nu al dat em daarna nog zeker een jaar iets anders gaat doen, anders geen werk..

Komaan enjoy, da is toch algemeen bekend da pol&soccers moeilijk aan werk geraken?

Allé, nu ben ik net vanplan pol & soc te doen volgend jaar. :)
Mja, ik zie hier idd weinig vacatures waar ze zo'n diploma vragen,maarja.

Destroyer
29 maart 2006, 18:28
ik ben dus ook 1ste jaar geschiedenis @ ugent,
mja 2/5 erdoor, weinig echte geschiedenisvakken in het 1ste semester
das vooral nu int 2e, maar nu geven ze ons meer werk met die taken, en vooral die samenvatting dan ook nog is :sop: ik denk dat een lange zomer gaat worden :p

ik doe taak nieuwste, vreemdelingendosiers uit eind 19e eeuw, immigratieschetsen maken, en dan biografie van 1 dosier, is eigenlijk wel cool, alleen wel wa werk int archief, met da geschrift enzo ook + de biografie wordt nog wa inspiratie zoeken :p

Thales
29 maart 2006, 18:48
al de vakken van 2de semester kan je easy thuis doen

Destroyer
29 maart 2006, 19:31
hehe ja, ge moet het alleen allemaal nog leren en onthouden:D simpel eh:p

en met die taken kom ik weinig tot leren, ik doe graag nog iets anders ook :p

joeylee
29 maart 2006, 19:43
in de knack van deze week stond dat 1 op 5 historici na 1 jaar afstuderen nog werkloos is....
ze hebben dan iemand van 29 geinterviewed die geschiedenis en filosofie heeft gedaan dus 2 diploma's maar nog maar 1 jaar werkervaring, en dan nog van die kuisjobkes.....

Destroyer
29 maart 2006, 20:04
1 op 5, wil ook zeggen dat er 4 wel werk vinden eh...

Avondland
29 maart 2006, 20:08
Ik heb beslist eerst m'n diploma van Marketing te halen vooraleer ik geschiedenis ga doen. Dus eerst 3 jaartjes M. en dan na m'n diploma op zak te hebben geschiedenis volgen. Dan heb ik een goed diploma op zak en dan nog een universitair diploma als historicus.

Aggr0
29 maart 2006, 20:23
ik ga wss volgend jaar ook geschiedenis doen, ken enkele mensen die ook geschiedenis studeren aan UGent.

geschiedenis is samen met nederlands en engels men favoriete vak.

kwa werkkansen, kben toch van plan om erna nog journalistiek te doen dus... werk zal geen probleem zijn,+ kben geen opgever, kblijf zoeken

imo is deze richting als je echt geinteresseerd bent in geschiedenis n al zijn facetten, en ook graag leest zeker een goede keuze. En met een unief diploma verdiende meer dan iemand met een hogeschool diploma, specifiek voor een bepaalde job die je dan doet(natuurlijk is de kans da ge z'on job nie gaat krijgen zeer klein, maar de kans bestaat wel)

Avondland
29 maart 2006, 20:28
Dat is niet helemaal correct hoor, met een unief-diploma verdien je niet beter dan een hogeschooldiploma. Dat is een misverstand peins ik. Een succesvol marketeer zal imo meer verdienen dan een afgestudeerd theoloog of iemand die wijsbegeerte heeft gevolgd ...

Ether
30 maart 2006, 12:17
Marketing is nu ook nie om over naar huis te schrijven zu... Vraag maar aan reavor, dien heeft nu eindelijk een tijdelijk contract, na 8 maand (?) zoeken ofzo.. Maat van ik zijn broer heeft ook marketing gedaan, had een tijdelijk contract van 3jaar, maar staat nu ook weer op straat, en vind ook geen werk..

Savage
30 maart 2006, 13:26
ik ben dus ook 1ste jaar geschiedenis @ ugent,
mja 2/5 erdoor, weinig echte geschiedenisvakken in het 1ste semester
das vooral nu int 2e, maar nu geven ze ons meer werk met die taken, en vooral die samenvatting dan ook nog is :sop: ik denk dat een lange zomer gaat worden :p

ik doe taak nieuwste, vreemdelingendosiers uit eind 19e eeuw, immigratieschetsen maken, en dan biografie van 1 dosier, is eigenlijk wel cool, alleen wel wa werk int archief, met da geschrift enzo ook + de biografie wordt nog wa inspiratie zoeken :p

ook den boone aan uw fles gehad :p

Thales
30 maart 2006, 13:31
boner is al bij al eenvriendelijke kerel, maar o zo moeilijk, idem vandamme

Avondland
30 maart 2006, 19:03
Marketing is nu ook nie om over naar huis te schrijven zu... Vraag maar aan reavor, dien heeft nu eindelijk een tijdelijk contract, na 8 maand (?) zoeken ofzo.. Maat van ik zijn broer heeft ook marketing gedaan, had een tijdelijk contract van 3jaar, maar staat nu ook weer op straat, en vind ook geen werk..
Ach ja, maar je kan er veel kanten mee op. Als je echt zoekt, vind je wel werk maar je mag wel kieskeurig zijn natuurlijk. Aan de dokken van antwerpen kan je anders wel aan een job geraken denk ik, maar dat is niet echt iets dat je doet met een universitair diploma of eentje van marketing.:p

joeylee
30 maart 2006, 19:08
1 op 5, wil ook zeggen dat er 4 wel werk vinden eh...

20% die na 1 jaar nog geen job hebben gevonden, is wel een heel hoog cijfer en zeker aangezien het universitairen zijn
en meestal zijn dat kleine faculteiten dus het is niet dat de arbeidsmarkt wordt overspoeld door historici hé

Thales
30 maart 2006, 19:08
het is nu wel een feit en dat zie ik nu ook bij broer en zus ( hogeschool en unief gedaan), dat hun diploma te hoog is, of dat ze dan weer te ambitieus zijn ingesteld. Ze worden nu betaald naar diploma van middelbaar
en daar hebben ze lange tijd achter moen zoeken / veel afgewezen geworden etc...

Destroyer
30 maart 2006, 19:29
ook den boone aan uw fles gehad :p

jup, en claire ook,

en die van literatuur ook:(, hoewel da examen was nog doenbaar, ma ik kon het gewoon nie genoeg:)
wrs vermeir der ook nog is bij:p de leukste proffen hebben soms toch de klotigste examens:(

behalve braeckman dan, en thoen:love:

Timmie
30 maart 2006, 20:51
20% die na 1 jaar nog geen job hebben gevonden, is wel een heel hoog cijfer en zeker aangezien het universitairen zijn
en meestal zijn dat kleine faculteiten dus het is niet dat de arbeidsmarkt wordt overspoeld door historici hé
Ge zou u toch vergissen hoor, ik vind 250 eerstejaars in Leuven anders geen kleine richting ...

ik heb dat forum van de kring van Gent eens gelezen toen straks.
daar staan ook heel wat fabeltjes op over de KUL :)

Inch
31 maart 2006, 22:54
jup, en claire ook,

en die van literatuur ook:(, hoewel da examen was nog doenbaar, ma ik kon het gewoon nie genoeg:)
wrs vermeir der ook nog is bij:p de leukste proffen hebben soms toch de klotigste examens:(

Aaaah... memories... :baard:

Ether
31 maart 2006, 23:11
Ge zou u toch vergissen hoor, ik vind 250 eerstejaars in Leuven anders geen kleine richting ...

ik heb dat forum van de kring van Gent eens gelezen toen straks.
daar staan ook heel wat fabeltjes op over de KUL :)

Zoals? :D

Altijd grappig om zo'n bullshit te lezen. :p

NeoGeo
1 april 2006, 00:19
jup, en claire ook,

Op literatuur was ik ook gebuisd, Bart Keunen lijkt lief maar ivm examens is hij een smeerlap hoor :p Boner heb ik nooit graag gehad, Braeckman daarentegen! Heb hem nu nog zo'n 2 uur per week en het is echt mijn favoriete prof.

By the way: ipv werk te zoeken kan je altijd doctoreren he :D

Timmie
1 april 2006, 14:12
Zoals? :D

Altijd grappig om zo'n bullshit te lezen. :p
Bv. dat er in Leuven buiten de lessen 1u verplichte algemene katholieke vorming wordt gegeven :)

Thales
1 april 2006, 15:05
ahja
prijs je maar gelukkig daje geen spreekbeurt moe geven

Ether
1 april 2006, 18:45
Bv. dat er in Leuven buiten de lessen 1u verplichte algemene katholieke vorming wordt gegeven :)

Tis toch zo da je in Leuven, gelijk welke richting je doet, ooit in je opleiding zo'n vak krijgt? kweet ook nie precies onder wa voor grappige naam da is, maar da is toch zo? Zinvorming en religie ofzo? :x

zarathustra
1 april 2006, 18:47
religie, zingeving en levensbeschouwing is de naam.

tijdverspilling maar wel een makkelijke 14/20

Zedjah
1 april 2006, 18:51
Op literatuur was ik ook gebuisd, Bart Keunen lijkt lief maar ivm examens is hij een smeerlap hoor :p Boner heb ik nooit graag gehad, Braeckman daarentegen! Heb hem nu nog zo'n 2 uur per week en het is echt mijn favoriete prof.

Ik heb Braeckman ook nog 2 uur in de week, en persoonlijk vind ik hem saai en demagogisch, nu. Eerste semester was ie prachtig.
Keunen is een goeie prof.
Boone was af en toe grappig, maar wat saai over het algemeen.

Timmie
1 april 2006, 18:57
Tis toch zo da je in Leuven, gelijk welke richting je doet, ooit in je opleiding zo'n vak krijgt? kweet ook nie precies onder wa voor grappige naam da is, maar da is toch zo? Zinvorming en religie ofzo? :x
Niet elk jaar 1u per week ofzo :x

Verder is in Leuven ook niet veel te bespeuren van het katholieke aspect hoor.
Misschien dat er wat meer aandacht wordt gegeven aan godsdienst bij geschiedenis bv., maar voor de rest ...

Avondland
1 april 2006, 20:46

Misschien dat er wat meer aandacht wordt gegeven aan godsdienst bij geschiedenis bv., maar voor de rest ...
Misschien een pluspunt als je over de godsdienstwoelingen van de 16de eeuw iets moet doen... :p

el shorty
2 april 2006, 11:22
Ik heb Braeckman ook nog 2 uur in de week, en persoonlijk vind ik hem saai en demagogisch, nu. Eerste semester was ie prachtig.
Keunen is een goeie prof.
Boone was af en toe grappig, maar wat saai over het algemeen.
boone is echt 1 vd beste profs die er zijn imo... vlot een 16 bij hem gehaald
en totaal niet saai:) eerder grappig hoe hij mensen graag tot onder de zoden afbreekt:D
ik heb ooit ook eens voor een hele groep studenten een flater begaan maar hij kon er nog om lachen *happy*

@ avondland: die godsdienstwoelingen hoe jij het stelt waren toch zowiezo 80% politiek en 20% religie, if not less...., net zoals de kruistochten grotendeels economische oorlogen waren
of hoe representatie heel verkeerd kan zijn

Avondland
2 april 2006, 11:41
boone is echt 1 vd beste profs die er zijn imo... vlot een 16 bij hem gehaald
en totaal niet saai:) eerder grappig hoe hij mensen graag tot onder de zoden afbreekt:D
ik heb ooit ook eens voor een hele groep studenten een flater begaan maar hij kon er nog om lachen *happy*

@ avondland: die godsdienstwoelingen hoe jij het stelt waren toch zowiezo 80% politiek en 20% religie, if not less...., net zoals de kruistochten grotendeels economische oorlogen waren
of hoe representatie heel verkeerd kan zijn
Kruistochten economisch? Wat viel er ginderachter te rapen buiten wat kamelen? De kruistochten waren imo om de symboliek van Jeruzalem te doen. Betekende veel voor zowel Christenen als Moslims.

Natuurlijk waren die godsdienstwoelingen veelal politiek maar je mag de ontwikkeling van het protestantisme niet vergeten te vermelden.

deyoeri
2 april 2006, 11:57
Kruistochten economisch? Wat viel er ginderachter te rapen buiten wat kamelen? De kruistochten waren imo om de symboliek van Jeruzalem te doen. Betekende veel voor zowel Christenen als Moslims.

Toegang tot Oosterse handelsroutes zonder de tussenkomst van Arabieren die de prijs nog wat verhoogden? Dat haal ik er tenminste uit. En ja, die symboliek deed er ook wel wat aan, maar veel van die 'ridders' en 'soldaten' gingen ook naar daar omdat er plunderingen beloofd werden.

NSA.Rhinox
2 april 2006, 12:36
Om de invoering van de perzik (of abrikoos) niet te vergeten ;)

:unsure:

Hellrabbit
2 april 2006, 13:00

der hangt een kruisteken in elken aula en daar stopt het dan zowa (in alle jaren buiten da 1 da ge godsdienst krijgt natuurlijk :p)

In mijn lessen erfelijkheid had ge dan nog het noodzakelijke creationisme-en-aanverwanten-bashing :p

Inch
2 april 2006, 14:43
Toegang tot Oosterse handelsroutes zonder de tussenkomst van Arabieren die de prijs nog wat verhoogden? Dat haal ik er tenminste uit. En ja, die symboliek deed er ook wel wat aan, maar veel van die 'ridders' en 'soldaten' gingen ook naar daar omdat er plunderingen beloofd werden.

En natuurlijk ook om dat de adel in Europa graag het overschot aan zonen die géén gronden konden erven naar ginder stuurde. Er waren daar genoeg graafschappen en heerlijkheden.

deyoeri
2 april 2006, 15:21
En natuurlijk ook om dat de adel in Europa graag het overschot aan zonen die géén gronden konden erven naar ginder stuurde. Er waren daar genoeg graafschappen en heerlijkheden.

Idd, was ek vergeten. :)

joeylee
2 april 2006, 18:46

niet jan en alleman komt in aanmerking hé
je moet al x-aantal keer onderscheiding hebben gehaald...

Hellrabbit
2 april 2006, 18:51
nee, ge moet gewoon wa geluk hebben da er nie al te veel mensen doctoreren

Inch
2 april 2006, 19:49
nee, ge moet gewoon wa geluk hebben da er nie al te veel mensen doctoreren

Eigenlijk de twee tegelijk.

Er zijn maar een beperkt aantal beurzen. Voor een FWO beurs moet je geloof ik x aantal punten halen. Het benodigde aantal bereik je met onderscheidingen te halen. Pas als je er voldoende hebt, kom je in aanmerking.

Probleem is dat er nog altijd "te veel" zijn die in aanmerking komen. Het gevolg is dat men dan moet gaan selecteren en er nog een pak mensen uit de boot vallen. En men weet zelfs niet waar men de geselecteerden moet steken. 't is niet alsof je in een riante bureau en zo terechtkomt. Integendeel.

Overigens is doctoreren 4 jaar. Daarna is het afgelopen en moet je hoe dan ook ander werk zoeken want je hebt nog meer kans neergebliksemd te worden, dan dat je een assistentschap krijgt of zo.

Een doctoraat hoeft trouwens niet noodzakelijk een meerwaarde te betekenen. Je zal wel gemakkelijker geselecteerd geraken voor een gesprek of een selectieproef. Maar uiteindelijk bepalen je competenties of je het zal halen. En dat kan je even goed met een licenciaatsdiploma.

Begrijp me niet verkeerd. Doctoreren in de geschiedenis strekt tot eer. Alleen is het niet iets wat je zomaar eventjes doet en waarmee je je kansen op de arbeidsmarkt zwaar vergroot.

Zedjah
2 april 2006, 23:15
Overigens is doctoreren 4 jaar. Daarna is het afgelopen en moet je hoe dan ook ander werk zoeken want je hebt nog meer kans neergebliksemd te worden, dan dat je een assistentschap krijgt of zo.

Bij mijn weten is een doctoraat twee tot zes jaar, nee?

el shorty
3 april 2006, 12:40

Natuurlijk waren die godsdienstwoelingen veelal politiek maar je mag de ontwikkeling van het protestantisme niet vergeten te vermelden.
zoals deyoeri en inch zeggen: heel veel
en zoals coolsaet het zegt: ideologie is slechts het sausje op de dame blanche, het echte ijs zit er onder en is pure politiek
in dit geval geen pure politiek maar pure economie en toegedekt met een godsdienstige mantel, men mag niet vergeten dat de christenen een vrijgeleide hadden tot in Jeruzalemn, dat daar wel godsdienstvrijheid bestond ( in tegenstelling met Europa) enz.
cru en te veralgemeend gesteld: er was niet eens een godsdienstige reden om daar binnen te vallen, maar het legitimeert wel goed natuurlijk:)

edit @ inch: idd doctoreren geeft je niet tot nauwelijks enig voordeel op de arbeidsmarkt, je kan wel proberen te sollicteren bij andere univs maar al bij al.... het is moeilijk om je doctoraat te verzilveren. maar toch moet ik dit even were nuanceren: in de ambtenarij en hoge posten zie je vaak dat het allemaal doctors zijn, en de lagere gewone licentiaten ( latere masters dus)

CyCe
3 april 2006, 12:45
Een van de kruistochten, ik denk de 3de, is niet verder geraakt als Byzantium... Toevallig? Ik denk het niet. Het Oost Romeinse Rijk had veel weelde, Wat je van het Europa rond het eerste millenium niet kan zeggen.

Avondland
21 april 2006, 12:29
Zonder Karel de Grote zou Europa islamitisch zijn me dunkt. Aan de andere kant was Karel de Grote een moordenaar: 4500 Saksen onthoofd terwijl ze uitgenodigd werden voor een vredesconferentie. Karel kon hen namelijk niet verslaan. Ongelofelijk laf, maar de geschiedenis staat waarschijnlijk bol met zulke misdaden.

pit24
21 april 2006, 18:54
Zonder Karel de Grote zou Europa islamitisch zijn me dunkt. Aan de andere kant was Karel de Grote een moordenaar: 4500 Saksen onthoofd terwijl ze uitgenodigd werden voor een vredesconferentie. Karel kon hen namelijk niet verslaan. Ongelofelijk laf, maar de geschiedenis staat waarschijnlijk bol met zulke misdaden.

Moslims/Arabieren zijn in de geschiedenisop op veel punten bestreden, vaak wonnen ze. Gewoon omdat ze op dat punt verder ontwikkeld waren. Vooral 1300-1400 Toen was hen economie, godsdienstvrijheid en sociaal vanget een voorbeeld waar wij nog lang niet aan toe waren.

Dat de meeste kruistochten faalden is dus niet te verbazen.

Thales
21 april 2006, 19:05
de ottomanen kende een grote opmars onder sulyman 1
ze hadden ondermeer al syrie enzo verovert en natuurlijk veel meer
en toe kwamen ze aan in belgrado, wat de utieindelijke poort was tot hongarije, om dan europa binnen te dringen
nu bij de slag van mohacs (1526) werd heel het hongaarse leger in de pan gehakt en stierf lajos II, de koning...
ferdinand ( broer van karel V) was de oorspronkelijke opvolger , maar werd eerst niet aanvaard. dus konden de ottomanen verder oprukken.
uiteindelijk zijn zo door vele factoren niet verder geraakt dan wenen.
onder meer door interne problemen binnen hun rijk.
karel V heeft dan ook nog acties ondernomen tegen arabische kapersnesten
ondermeer in tunis, en algiers
tunis met barabossa daar...
Karel V zag zichzelf als de OPLOSSING tegen de islam.
deze ottomanen trokken ook samen met frankrijk ( onder frans 1) en duitse protestanten tenstrijde tegen Karel V ( 2 keer zelf )
maarja
de echte kruistochten speelden zich af in de 11-12 eeuw
karel V = 16 eeuw

EDIT : onder suleyman 1 hadden ze +- 600 ton fijn zilver, dit was door een strak beleid in het land, karel V ha dmaar iets van 150 ton... maar later zou dan met de kolonies in amerika verandering in brengen... zo kon filips II uiteindelik ook een grote vloot bouwen

Peephole
22 april 2006, 16:05
Iemand heeft Vermeire zijn cursus geblokt.

Thales
22 april 2006, 18:57
idd
moet e
nu ik moderne laat vallen

Avondland
22 april 2006, 19:19
Moslims/Arabieren zijn in de geschiedenisop op veel punten bestreden, vaak wonnen ze. Gewoon omdat ze op dat punt verder ontwikkeld waren. Vooral 1300-1400 Toen was hen economie, godsdienstvrijheid en sociaal vanget een voorbeeld waar wij nog lang niet aan toe waren.

Dat de meeste kruistochten faalden is dus niet te verbazen.
Ik las ook dat ze veel toleranter waren dan de christenen, op die moment dan toch. Maar na verloop van tijd haalden wij hen in op vlak van wetenschap, cultuur, ... en werd de situatie ei zo na omgekeerd. Kijk maar naar die bekeerde man in Afghanistan of die opgehangde homotieners in Iran. Het schol niet veel of ze waren inderdaad verder naar het westen doorgedrongen in de 15de-16de eeuw maar we mogen blij zijn dat het niet tot zover is gekomen.

Ik stel me dan ook de vraag hoe lang zo'n groot rijk zou blijven bestaan. Rome is tenonder gegaan aan decadentie en corruptie, Alexanders Rijk is meteen na z'n dood opgesplitst waarvan Seleucia het grootste was. Enzovoorts natuurlijk, je kan talloze voorbeelden in de geschiedenis opsommen dat aantoont dat Rijken komen en gaan.

deyoeri
23 april 2006, 12:41
Ik las ook dat ze veel toleranter waren dan de christenen, op die moment dan toch. Maar na verloop van tijd haalden wij hen in op vlak van wetenschap, cultuur, ... en werd de situatie ei zo na omgekeerd. Kijk maar naar die bekeerde man in Afghanistan of die opgehangde homotieners in Iran. Het schol niet veel of ze waren inderdaad verder naar het westen doorgedrongen in de 15de-16de eeuw maar we mogen blij zijn dat het niet tot zover is gekomen.

Klopt. In de Middeleeuwen stonden de Arabieren immens voor op de Westerse wereld kwa wetenschap en techniek. Maar toen is het ergens fout gegaan.^^

Ik stel me dan ook de vraag hoe lang zo'n groot rijk zou blijven bestaan. Rome is tenonder gegaan aan decadentie en corruptie, Alexanders Rijk is meteen na z'n dood opgesplitst waarvan Seleucia het grootste was. Enzovoorts natuurlijk, je kan talloze voorbeelden in de geschiedenis opsommen dat aantoont dat Rijken komen en gaan.

Het Romeinse rijk werd ook té groot. Het feit dat ze uiteindelijk ook maar weinig vrijwilligers meer vonden voor het leger (meen ik gelezen te hebben), leidde tot het rekruteren van barbaarse stammen en boeren uit de verdere provincies.

mOnKeYbUtt
23 april 2006, 14:05
Iemand heeft Vermeire zijn cursus geblokt.

het slechte weer had er ook mee te maken dat ze wenen niet konden innemen:D

Avondland
23 april 2006, 20:56
Damn, ik krijg zowaar kippenvel als ik de Slag van Thermopylae nog eens nalees. In 2007 zou naar verluidt "300" uitkomen, een film gebaseerd op deze gebeurtenis maar dan van de comic van Frank Miller (bekend van Sin City). Ik ben eens benieuwd maar ik ben niet bekend met de eerder vernoemde comic. Volledig historisch correct zal het niet zijn, maar zolang men er de Spartaanse "deugden" in de film kan herkennen is het goed voor mij. Perfect zou zijn een film in de toenmalige taal maar velen zouden dat een onmogelijke taak vinden. Alhoewel Passion Of The Christ ook in het Aramees en in het Latijn was ...

DiDoria
7 mei 2006, 01:22
Mss kan ik hier mijn vraag stellen,

Kan je ook geschiedenis aan de hogeschool doen?

Timmie
7 mei 2006, 03:04
Geschiedenis als aparte opleiding bestaat alleen aan de universiteit.
Ge kunt wel regentaat geschiedenis doen aan de hogeschool (gecombineerd met 2 andere vakken zoals nederlands, engels, ...).
Maar die opleiding richt zich dus op het lesgeven en niet op het wetenschappelijke onderzoek.
Nadeel is dus dat ge dan zowiezo het onderwijs in moet (eerste 4 jaar moogt ge dan les aan geven).

Wargoofy
7 mei 2006, 13:46
idd
moet e
nu ik moderne laat vallen

waarom zou je moderne laten vallen.. 's nu ni echt moeilijk..
lees die referentiekaders 'n paar keer (gewoon feit - datum - uitleg leren)
en dan je samenvatting van palmer.. (waarbij er een dozijn klaarliggen van 't voorafgaande jaar om je op te baseren als je't ff niet ziet zitten..)

Geschiedenis is wel tof. zit nu zelf in m'n 2e jaar. Wel klote da we 't probeerjaar zijn (met de bachelor/master hervorming en met de minors).

Wat me wel is opgevallen is dat je veel meer leert over de gesch. bij de lessen van Coolsaet (politieke wetenschappen) dan bij Dewever. Dewever legt nooit het 'waarom' uit.

Een voordeel bij ons (in gent) is dat er een zeer actieve studentenvereniging is (in leuven ook wel (we zijn daar vorig jaar eens binnengevallen op dat forum, en vica versa :p)). Iedereen staat klaar je te helpen of samenvattingen te geven, wat niet in alle richtingen het geval is. (dat ik volgend jaar in dat praesidium zit, heeft er totaal niks mee te zien :p )

DiDoria
7 mei 2006, 15:04
Geschiedenis als aparte opleiding bestaat alleen aan de universiteit.
Ge kunt wel regentaat geschiedenis doen aan de hogeschool (gecombineerd met 2 andere vakken zoals nederlands, engels, ...).
Maar die opleiding richt zich dus op het lesgeven en niet op het wetenschappelijke onderzoek.
Nadeel is dus dat ge dan zowiezo het onderwijs in moet (eerste 4 jaar moogt ge dan les aan geven).

fff om les te gaan geven. Niet dat ik dat niet graag zou doen eigelijk (vond het vroeger altijd plezant om eens voor een klas te staan en een spreekbeurt te houden of iets anders). Maar ik zocht idd wel maar naar het wetenschappelijke.

Thales
7 mei 2006, 15:17
waarom zou je moderne laten vallen.. 's nu ni echt moeilijk..
lees die referentiekaders 'n paar keer (gewoon feit - datum - uitleg leren)
en dan je samenvatting van palmer.. (waarbij er een dozijn klaarliggen van 't voorafgaande jaar om je op te baseren als je't ff niet ziet zitten..)

Geschiedenis is wel tof. zit nu zelf in m'n 2e jaar. Wel klote da we 't probeerjaar zijn (met de bachelor/master hervorming en met de minors).

Wat me wel is opgevallen is dat je veel meer leert over de gesch. bij de lessen van Coolsaet (politieke wetenschappen) dan bij Dewever. Dewever legt nooit het 'waarom' uit.

Een voordeel bij ons (in gent) is dat er een zeer actieve studentenvereniging is (in leuven ook wel (we zijn daar vorig jaar eens binnengevallen op dat forum, en vica versa :p)). Iedereen staat klaar je te helpen of samenvattingen te geven, wat niet in alle richtingen het geval is. (dat ik volgend jaar in dat praesidium zit, heeft er totaal niks mee te zien :p )

een week een half voor we die referentiekaders moesten indienen, hadden we nog nix gedaan, njet nada, nihil... 1 van de groep ging stoppen met school, ik had geen tijd (ik moest nog 2adnere taken doen ), de andere 2 wisten niet dat het zo vroeg binnen moest... dus dan had ik zo iets van man waar zijn we mee bezig, en dan hebben we bsloten om hem niet meer te doen, met het gevolg dat we dus ook niet meer kunnen slagen voor het examen. Da was het zelfde groepje ook om de palmer samen te vatten.. dus daar kwam ook al nix van in huis... Dus ik had iets van mja, we moeten knopen doorhakken en dan heb ik dat vak gewoon laten "vallen" ... zo focus ik me liever op de rest waar ik mss dan voor slaag, ipv nog proberen en dan voor allemaal gebuisd te zijn.

Geschiedenis is wel nog leuk, maar soms vinnek het echt een overdosis aan informatie.. duizenden jaren geschiedenis leer je niet in 1 2 3. Soms hebbek echt zo iets van woow easy.
al die datums en gebeurtenissen bij nederlanden en vroegmoderne.. soms verlies je het geheel uit het oog, weet je niet meer welke koning er regeerde in dat tijdperk. idem klassieke.. ik dacht wauw grieken en romeinen ... niet dus.. al die andere volkeren en groeperingen.. soms is het echt ietsje teveel.
en ik huiver aan de gedachte dat ik kunst en kritiek nog eens moet doen.
En soms vraag ik me af voor wat... Geef toe, met het diploma ben je niet al te veel. Ik heb bij die richting niet echt een goed gevoel, maar toch meer dan alle andere richtingen, ik heb alles goed overwogen, infodagen etc...
en werken ben ik nu ook niet bepaald klaar voor

enja VGK is wel een grote hulp. Vooral gerd, dankzij zen samenvatting van filo was ik er door en de stucu's zijn ook grote hulp

X-Warrior
16 mei 2006, 23:55
mss wordt het eens tijd dat er ook eens een student van antwerpen reageert.

ik dus. Ik zit in men 1e bach.

In antwerpen is het 1e jaar vrij theoretisch op de heuristiek vakken en oefeningen middeleeuwen na.

Oefeningen middeleeuwen is het buisvak . Je moet een paper maken van 15 blz maar deze paper is slechts het eindwerk. Daarvoor moet je ongeveer eerst 5 andere papers schrijven , varierend van 2 tot 6 blz. Nuja dit is het buisvak zei ik al ..het heeft een slaagpercentage van 30 procent in 1e zit .
Bereid je dus al maar voor. Zelf heb ik het ook alz itten voor dit vak.

Met kerstmis was ik van de 6 vakken op 2 gebuisd...wat nog wel meevalt. Gewoon door te weinig te leren in het jaar.

voor extra info bezoek zeker de volgende sites

www.klioua.be
www.ua.ac.be en dan studiekiezer nemen en dan ook de desbetreffende site voor studiekiezers.

Aahja de ua is een gezellige unief waar de groep geschiedenisstudenten niet te groot is en iedereen kent bijna iedereen.

Als je na dit alles nog extra info wilt laat je maar iets weten.

Timmie
17 mei 2006, 03:20
Mja X-Warrior, ziet ge er niet tegenop om na 3 jaar dan nog naar Leuven te komen? Of biedt de UA nu ook al Masters in de geschiedenis aan?

blackman
17 mei 2006, 15:26
Mja X-Warrior, ziet ge er niet tegenop om na 3 jaar dan nog naar Leuven te komen? Of biedt de UA nu ook al Masters in de geschiedenis aan?

Ja dat doen ze. Maar als je verder onderzoek enzo wilt doen moet je denk ik nog steeds naar leuven gaan (het zou me verbazen als ze in Antwerpen ineens grote onderzoeksgroepen hebben :D ).

Ik ga volgend jaar naar Leuven de geschiedenis bestuderen. alleen mijn kot is nog een probleem( normaal heb ik er één in het begin van de vlamingenstraat, dicht bij de faculteit). Dat zou heerlijk zijn.

-----------------

Vraagje: geschiedeins in Antwepren zou ik dus zowizo niet doen, omdat de onderzoeksgroepen moeilijk van het niveau Leuven kunnen zijn. Hoe zit het eigenlijk met het onderzoek in Gent?

*pit24* talking. :)

virtualdude
17 mei 2006, 15:28
het heeft een slaagpercentage van 30 procent in 1e zit .
Dat is het slaagpercentage van 4de jaars Ind Ing Inf :D

pit24
17 mei 2006, 17:14
Nog een vraag

Als je na je master geschiedenis nieuwste tijd een master politieke wetenschappen wilt doen. Hoe zit het met dat brugjaar? Welke vakken krijg je, hoe moeilijk is het? Ik vind daar weinig info over. :(

X-Warrior
17 mei 2006, 20:06
dat van dat onderzoek.....zie maar eerst dat jeje diploma haalt voor je degelijk onderzoek wil gaan voeren

Antwerpen heeft een onderzoeksgroep en nog wel 1 die goed gekend is voor stedelijke geschiedenis.

Antwerpen heeft ook een masterjaar ....

Timmie
17 mei 2006, 21:58
Ik ga volgend jaar naar Leuven de geschiedenis bestuderen. alleen mijn kot is nog een probleem( normaal heb ik er één in het begin van de vlamingenstraat, dicht bij de faculteit). Dat zou heerlijk zijn.

Ligt eraan waar ge les hebt :)
Aan de faculteit Letteren zelf hebt ge nooit les.

pit24
24 mei 2006, 10:57
Ligt eraan waar ge les hebt :)
Aan de faculteit Letteren zelf hebt ge nooit les.

? Volgens die site en de infodagen wel. Of misleiden ze je daar ofzo?

Heeft er niemand info over dat brugjaar?

Thales
24 mei 2006, 11:09
blandijn is waar ik les heb
al overweeg ik te stoppen. Ik weet nix meer van wat ik geleerd heb voor eerste examens. Het is nu toch wel de bedoeling dat je dingen begint te onthouden en niet meer zoals in het middelbaar. Het si tenslotten de richting waarmee je werk zal zoeken...
en werk, hah, niemand wilt een historicus die de dingen amper onthoud

Timmie
24 mei 2006, 19:12
? Volgens die site en de infodagen wel. Of misleiden ze je daar ofzo?

Heeft er niemand info over dat brugjaar?
Dan hebben ze u misleid :)
In de faculteit zelf hebt ge normaal nooit les, wel in college de Valk, de Dekenstraat, ...

Ether
24 mei 2006, 20:23
blandijn is waar ik les heb
al overweeg ik te stoppen. Ik weet nix meer van wat ik geleerd heb voor eerste examens. Het is nu toch wel de bedoeling dat je dingen begint te onthouden en niet meer zoals in het middelbaar. Het si tenslotten de richting waarmee je werk zal zoeken...
en werk, hah, niemand wilt een historicus die de dingen amper onthoud

Moh, was da voor zever, ik weet nog bitter weinig over vorig semester, laat staan over wat ik vorig jaar geleerd heb... Ze kunnen toch nie verwachten da je nog al die pietluttige details nog weet? Kweet mss nog de hoofdlijnen, kheb vorig jaar vrij veel boekhouden gehad, een aankoopfactuur zouek nu nog kunnen boeken, maar vraag me nie hoe ik een inkoop van eigen aandelen zou moeten doen zu :/

wietstock
29 mei 2006, 01:58
hey, doe ook geschiedenis aan KUL en zit in 2de bach, jawel degene waar ze altijd alles moete op uitprobere, en dan ook meestal doen falen! mijn vraag was wat de meest courante, en vooral nuttigste na opleidingen zijn? ik had al gedacht aan journalistiek, maar waar/wat/hoe enzo heb ik nog niet bekeken. iemand mssmeer info hierover?
mvg

ps niemand van 2de bach leuven hier?

Timmie
29 mei 2006, 14:49
1e bach Leuven :p

Avondland
29 mei 2006, 15:00
Zou je in de sector toerisme gemakkelijk terecht kunnen komen? Voor een reisbureau naar een vreemd land trekken, daar bepaalde historische plekken bezoeken, omschrijven en meteen de toeristische trekpleisters extra in de verf zetten. Jammer dat weinigen zo'n droomjob kunnen krijgen natuurlijk. Ik zou dolgraag bij Vlaanderen Vakantieland willen werken. Wie droomt daar nu niet van?

Of natuurlijk Konsalik achterna en historische romans schrijven (alhoewel hij ook vele "gewone" romans schreef). Maar ik ben realistisch genoeg om te weten dat je van boeken schrijven alleen niet kunt leven. Slechts de "happy few" kunnen dat.

DiDoria
8 juni 2006, 20:29
Ik denk dat ik vandaag moet iemand van Geschiedenis op de trein sta (die ff ter zijde natuurlijk). Ze was allemaal oude teksten (op foto) aan het bekijken met uitleg, vroeg me eigelijk wel af welke talen dat waren.

Dees
9 juni 2006, 10:11
Dat kan om het even wat zijn. Als het geschiedenis is, eerder Oud Nederlands vermoed ik. Andere talen leert ge niet echt in de geschiedenis. Daarvoor moet ge Klassieke of Oosterse doen

Timmie
11 juni 2006, 12:42
Nederlands, Frans, Latijn, Grieks, ... kan vanalles zijn :)

Thales
11 juni 2006, 13:11
italiaans...

Timmie
11 juni 2006, 13:25
Grapjas :)

Thales
11 juni 2006, 15:50
nee
bij ons moeten sommigen italiaans kennen
afhankeljk van je partim dieje kiest

Avondland
11 juni 2006, 20:20
Paleografie vermoed ik? Lijkt me op zich wel een interessant vak, maar ik vermoed dat dit evenzeer moeilijk kan zijn.

Thales
11 juni 2006, 22:38
nee
was partim klassieke oudheid

men maat had dat gekozen vol enthousiasme van " ja, die romeinen en zo dat lijkt me wel wat"
de eerste les : " ja passieve kennis italiaans is vereist"

Mahatma
11 juni 2006, 22:49
Dan hebben ze u misleid :)
In de faculteit zelf hebt ge normaal nooit les, wel in college de Valk, de Dekenstraat, ...

Dus in 1e bach hebt ge geen les in het MSI ofwa? Straffe kost. Wij hadden een paar jaar geleden in 1e kan daar dikwijls les, in de 03.18 (de grootste).

En @ blackman, als ge in de vlamingenstraat zit, is alles dichtbij hoor. Letteren, Dekenstraat, De Valk (Tiense) zijn allemaal bijna op een steenworp, ge hebt ni eens een fiets nodig.

DiDoria
12 juni 2006, 09:52
Nederlands, Frans, Latijn, Grieks, ... kan vanalles zijn :)

Twas eerder een spijkerschrift achtige taal. Zeker niet aan elkaar geschreven en ook geen letters of cijfers. Hiërogliefen waren het ook zeker niet ;)
De andere waren wel letters maar allemaal in druklettes zo te zien. Het boek (alé boek het was uit elkaargevallen en in A4 formaat) begon met een witte kaft met daarom een halve cirkel met tekens in gescheven

Timmie
12 juni 2006, 21:03
Dus in 1e bach hebt ge geen les in het MSI ofwa? Straffe kost. Wij hadden een paar jaar geleden in 1e kan daar dikwijls les, in de 03.18 (de grootste).

En @ blackman, als ge in de vlamingenstraat zit, is alles dichtbij hoor. Letteren, Dekenstraat, De Valk (Tiense) zijn allemaal bijna op een steenworp, ge hebt ni eens een fiets nodig.
MSI heb ik amper les gehad dit jaar om eerlijk te zijn :)

deyoeri
12 juni 2006, 21:38
Twas eerder een spijkerschrift achtige taal. Zeker niet aan elkaar geschreven en ook geen letters of cijfers. Hiërogliefen waren het ook zeker niet ;)
De andere waren wel letters maar allemaal in druklettes zo te zien. Het boek (alé boek het was uit elkaargevallen en in A4 formaat) begon met een witte kaft met daarom een halve cirkel met tekens in gescheven

Ik had een lerares Latijn die wel wat spijkerschrift kon, alsook wat Hebreeuws..:unsure:

wietstock
20 juni 2006, 02:47
MSI heb ik amper les gehad dit jaar om eerlijk te zijn :)
ja eerste jaar in msi bitter weinig, ik hebber nederlandse histo tekste gehad en onderzoeksmethoden van de aerts :) vooral da eerste was zalig, de vrijdag morgend 9u en komde binne en sta er gregoriaanse muziek ofoziets op!wel lache prof, dan aerts was iets anders, zone droogstoppel, en zen mega nerd assistent de 'pieter-jan de griek' metzen vette cursus over bilbiografische referenties :p
jaja eerste jaar, was toch nie te simpel, tweede daarentegen :s, zeker 2de semester, as ge weet wa voor vakke te kieze hebde tien u les per week ofzo!

=[PraetoriaN]=
20 juni 2006, 03:03
nee
bij ons moeten sommigen italiaans kennen
afhankeljk van je partim dieje kiest
Duthoy probeert altijd de grootste groep mensen af te schrikken. Uiteindelijk moet je gewoon wat basiskennis latijn hebben, niet meer en niet minder. In de licenties ken ik zelfs niemand die gebuisd is voor hem.

Mahatma
20 juni 2006, 09:39
ja eerste jaar in msi bitter weinig, ik hebber nederlandse histo tekste gehad en onderzoeksmethoden van de aerts :) vooral da eerste was zalig, de vrijdag morgend 9u en komde binne en sta er gregoriaanse muziek ofoziets op!wel lache prof, dan aerts was iets anders, zone droogstoppel, en zen mega nerd assistent de 'pieter-jan de griek' metzen vette cursus over bilbiografische referenties :p
jaja eerste jaar, was toch nie te simpel, tweede daarentegen :s, zeker 2de semester, as ge weet wa voor vakke te kieze hebde tien u les per week ofzo!

PJ de Grieck is idd de grootsten nerd en idioot dat er opt 5e rondloopt. En ik neem aan dat Ned. hist teksten nog altij van Verbeke is? Heheh, dikke Werner, nen toffe pee hoor.

Timmie
20 juni 2006, 13:29
Nederlandse historische teksten is inderdaad nog steeds van Verbeke :)
Vooral op vrijdagmorgen moest ik daar dikwijls moeite doen om niet in slaap te vallen terwijl hij zijn micro liet rusten op z'n bierbuikje :)

wietstock
20 juni 2006, 20:41
ja idd den de griek eeft mij dan ook gebuisd op men eerste taak stomme ****! tja spijtig da er steeds meer boegbeelde wegvalle! de mooren, man da was het meeste schrik examen ooit! ge zit 20min naar zen haarscheidingslijn te gape want doet niks anders dan opschrijve! en dan duidt aan op de kaart jongeman :) en ja de van erme die er mss mee stopt!doeme nam die, die ha daltijd zalige verhale in de les en tege het exame vroeg die echt niks of iet kei easy :) moet er dan wel bijneme da u cursus avond voor ex ineens op toledo stond :p jaja de verbeke idd zalige pee, zitter zone rustige tofe mens uit! zen examen was iet moeilijker dank verw8 had :) aja doe de goossens, de OPPER examen commissie voorzitter:), nog altijd historische onderzoeksmethode, of hoe da ook heet waar ge zo al die kritieke moe vanbuite kenne :p? en zijner ier ookvan gesch uit leuve da na gesch nog iets bij doen, zoja wa?
mvg

Timmie
20 juni 2006, 22:23
Ik heb nog Mooren gehad :)

Goossens doet nu Historische Wetenschap (al die kritieken idd)

Avondland
14 september 2006, 09:35
Terug deze topic vanuit het stof gehaald. Ik ga dus geschiedenis volgen aan de Universiteit van Antwerpen. Enige raadgevingen? Ik ben van plan zo veel mogelijk m'n lessen te herhalen, maar dat zal geen probleem zijn voor de interessante vakken die ik zal krijgen. Het enige waar ik wat schrik voor krijg is de methodologische vakken waar punten worden voor afgetrokken voor de stomste dingen zoals een voetnoot met een verkeerde lettergrootte enzovoorts.

Timmie
14 september 2006, 19:33
Lessen herhalen is niet echt nodig. Een beetje voorkennis is natuurlijk wel handig, maar alles begint toch vanaf 0 (en wordt anders uitgelegd dan in het middelbaar).

Methodologische vakken zijn niet zo moeilijk vond ik. Die voetnoten etc moet ge u bv geen zorgen over maken. Daar krijgt ge (aan de KUL toch) een speciale handleiding voor. Ge wordt daar dan natuurlijk ook wel op afgerekend als ge het dan nog fout doet, maar ze hameren er ook echt op.

Avondland
14 september 2006, 20:09
Doet me wat denken aan bedrijfscommunicatie op KDG. Man, wat 'n muggenzifter!

Timmie
14 september 2006, 20:14
Hier is die handleiding voor voetnoten (als ge het eens wilt bekijken).
Let er wel op dat sommige uniefs een ander systeem hanteren.

http://users.telenet.be/timmie.vandiepen/Handleiding_bibliografische_techniek1.doc

X-Warrior
15 september 2006, 17:30
hello

Ik studeer geschiedenis aan de UA heb net men eerste jaar gedaan.
Ik ga naar 2e bachelor en ik neem 1 vakje mee namelijk oefeningen middeleeuwen. Dit is dan ook onmiddelijk het buisvak van deze richting in Antwerpen. Nu als je dit vak serieus aanpakt en genoeg leest ( en niet doet zoals ik te weinig leest ) dan moet dit zeker wel lukken.

Voor de rest als je al iets wil herhalen, herhaal dan wat Duits omdat je de eerste weken een test zal krijgen en indien je voor deze test slaagt mag je een keuzevak nemen van 2e bach zoniet zal je verplicht Duits moeten volgen. Even erbij zeggen dat ik voor het examen er van juist 2 uur heb geleerd , wel naar elke les ben geweest in het jaar . De professor kent dan ook iedere student bij naam op het einde. Dus normaal gezien als je naar elke les gaat ben je er zonder problemen door.

dan vind ik je naam zeer toepasselijk ( Avondland ) . Kijk maar eens naar de professor die geschiedenis van de Middeleeuwen geeft... die neemt examen af al genietend van zijn pijp in het seminarie . Zeer speciale figuur die soms rare punten geeft. Voor dit vak moet je ook 2 boeken lezen namelijk Europe in the high middle ages en nog een frans boek . Deze boeken zijn ook te kennen maar mag je meebrengen naar het examen evenals de samenvattingen. Nu ook dezelfde raad voor dit vak begin hier tijdig aan en het levert geen problemen op

Filosofie is ook een buisvak maar als je goed studeert komt het wel in orde.

historische kritiek is te doen. Maar deze prof breekt u letterlijk af tijdens het examen. De boodschap is ook trek u hier niets van aan en doe gewoon uw zegje.

Paleografie is gewoon veel doen en dat lukt ook. In het begin is er de reactie van what the fuck maar op het einde van het jaar zal je zien dat het aardig lukt een tekst te transcriberen.

economie moet je geen angst van hebben , zeer goed te doen evenals kunstgeschiedenis.

ook oudheid is zeer goed te doen.

Dan de heuristiek vakken . Tjah allemaal openboek examens maar niet gemakkelijk zeker nieuwe tijd niet waar zeer veel mensen 2e zit van hadden.

antropologie is een zeer tof vakje waar je vanzelf doorbent.

zo dit was een klein overzichtje bekijk ook het forum http://www.flopclass.be

daar zal je de avonturen van de studenten geschiedenis kunnen lezen als je klikt op eerste bach L en W

Voor de rest zet door en stop niet . Het is namelijk de richting met de meeste stoppers . Er zijn ook zeer weinig volledig geslaagden ( misschien 40 van de 160 )

maar ik ben niet geslaagd verklaard maar had wel 13 gemiddeld op elk vak buiten op mijn paper een 8 . Op dit vak heb je dan ook spijtig genoeg maar 1 buispunt. Ik val dus in het individuele trajekt maar toch ga ik heel men 2e jaar doen plus ene vakje van 1e bach.

voila dit was het

enjoy en als je nog vragen hebt shoot ....

Avondland
16 september 2006, 13:55
Ik ga volgende week de propedeuse doen, het gaat over hoe je een goede scriptie moet maken, hoe je een betoog in elkaar zet, ... Lijkt me erg essentieel voor de richting!

Oefeningen Middeleeuwen ... hoe moet ik me dat vak voorstellen? Aangezien je maar 15 uur les per week hebt kan ik me inbeelden dat er veel taken gemaakt moeten worden, klopt dit?

X-Warrior
16 september 2006, 16:17
mja het eerste jaar is zo het jaar van de werkjes...

nu propedeuse is zeer handig en ik denk dat je dan ook een midelnederlandse brontekst gaat lezen etc. Maar dat staat allemaal in een brochure die je op Blackboard zal kunnen vinden en bij universitas.

nu ja idd je gaat voor dit vak een heleboel opdrachten krijgen MAAR dit jaar heb je de keuze tussen oefeningen middeleeuwen en oefeningen nieuwste tijd. Keuze is relatief , de onderwijscommisie deelt iedereen in.

nu neem maar dat je obver het jaar 7 opdrachten hebt

klein overzichtje...

stuk tekst schrijven van 20 regels ofzoiets , niet om je druk over te maken
dan een stuk tekst lezen van ongeveer 40 blz waarna er een discussie zal gevoerd worden in groep
dan zal je boeken moeten opzoeken in een bibliografie volgens een bepaald thema en zelf een bibliografie maken ( iets wat je in andere vakken ook gaat moeten doen . Bij heuristiek algemeen deel is dit het examen
dan een heiristische opdracht waarbij je je brontekst krijgt die later de basis van je paper vormt en hierbij moet je dan een paper schrijven over de functie etc van je bron
euhm dan een literatuuropdracht waarbij zij boeken opgeven en jij dan een korte samenvatting moet maken van de visie van de verschillende auteurs en tegenover elkaar afwegen
dan nog een probleemstelling samenstellen waarover je paper gaat gaan
dan je eigenlijke paper
dan je een discussiecollege over je paper
Thats it
ik zou zeggen allemaal zeer simpele opdrachten maar ik heb ze al gedaan , nu zit ook niet verlegen om iemand van het ée jaar aan te spreken na een jaar zijn zulke dingen voor ons routne geworden , in het begin was een bibliografie samenstellen de hel maa nu gaat dat van zelf

Nog 1 ding het thema van oef middeleeuwen is staatstructuren in de Nederlanden voor 1500

en voor nieuwste immigratiepolitiek

BaTTlelorD
16 september 2006, 17:41
propedeuse was bij ons vrij overbodig, ze hadden het at random wa over middelnederlands, iconografie enz. Tenzij ze nu iets nuttig vertellen is het alleen maar goed om uw toekomstige medestudenten/proffen al eens ne keer te ontmoeten. Oefeningen middeleeuwen zijn een aantal colleges rond het thema, soms met gastsprekers en dan vooral (groep)opdrachten met responsiecolleges en op't eind van het jaar een groot debat. Uw uiteindelijke paper staat wel op 75% van de punten dus het maakt feitelijk allemaal niet veel uit.

aimless
16 september 2006, 18:26

is het 2de zoveel makelijker als het 1ste dan? (aangezien ik mij samen met Timmie btw ga instorten.)

X-Warrior
16 september 2006, 19:21
datz ou ik niet durven zeggen , het eerste zijn gewoon meer opdrachtjes doen. Maar overschat ze niet mits een beetje samenwerking tussen de studenten vallen ze allemaal zeer goed mee.

de paper staat theoretisch op 75 procent maar met een zeer goed paper mogen alle opdrachten slecht zijn en andersom maakt het ook niets uit.

nuja ik vind de mensen die oefeningen middeleeuwen in antwerpen geven niet echt aangenaam. De ene keer mpoet het zo en de andere keer zo. En daarbij zij geven de punten die ze willen geven , ze geven er altijd wel een draai aan.

BaTTlelorD
16 september 2006, 19:37
allez de Stabel is nog zone toffe :p

^^pathfinder^^
16 september 2006, 20:07
Deze thread nog nie gezien, anyway kga de 25ste beginnen aan mn eerste jaar unief in Leuven. Natuurlijk ook geschiedenis :)

Ik kijk er wel naar uit, omdat geschiedenis eigenlijk het enige vak was dat me echt compleet lag in de Middelbare school.

Timmie
16 september 2006, 20:49
Deze thread nog nie gezien, anyway kga de 25ste beginnen aan mn eerste jaar unief in Leuven. Natuurlijk ook geschiedenis :)

Ik kijk er wel naar uit, omdat geschiedenis eigenlijk het enige vak was dat me echt compleet lag in de Middelbare school.
Nog iemand van dit forum :woohoo:

In ieder geval, als ge vragen hebt: shoot 'em.

Avondland
16 september 2006, 20:55
Lessenrooster ziet er in ieder geval erg goed uit: vrijdag geen les tijdens het eerste semester. Zoiets betekend uiteraard tijd om je taken te maken of je lessen te overzien, maar de eerste weken zal het wat kalmpjes zijn vermoed ik.

^^pathfinder^^
17 september 2006, 02:38
Nog iemand van dit forum :woohoo:

In ieder geval, als ge vragen hebt: shoot 'em.
Zal ik zeker doen, ik kijk er wel naaruit om mn eerste jaar in Leuven door te brengen, zowel op vlak van studies als op vlak van uitgaan. :)

Is er iets waar ik zeker op moet letten(of iemand qua profs? :))

En is de studentenvereniging Historia een fijne vereniging?

likes to kill
17 september 2006, 11:05
Ik begin ook de 25e maar dan in Gent, en toevallig heb ik ook de vrijdag geen les in het eerste semester. Alvast succes aan de toekomstige geschiedenisstudenten zou ik zeggen

Timmie
17 september 2006, 12:56
Zal ik zeker doen, ik kijk er wel naaruit om mn eerste jaar in Leuven door te brengen, zowel op vlak van studies als op vlak van uitgaan. :)

Is er iets waar ik zeker op moet letten(of iemand qua profs? :))

En is de studentenvereniging Historia een fijne vereniging?
Historia is wel tof, maar een beetje excentriek :)
Ik ga wel altijd naar de fuiven en af en toe naar de (vernieuwde!) fakbar, maar daar houdt het dan ook bij op.

Qua profs moet ge u niet teveel zorgen maken. De nachtmerrie van de eerstejaars is afgelopen jaar op pensioen gegaan (Mooren). :)

In het eerste semester hebt ge dan:
- Goossens (http://cwisdb.cc.kuleuven.be/persdb/fotos/77/19577.jpg) (historische wetenschap), zaagt een beetje in de les, maar ik zou er toch naartoe gaan :) (let trouwens eens op de keren dat hij "thans" zegt).
- Meijns (http://cwisdb.cc.kuleuven.be/persdb/fotos/20/10002.jpg) (Middeleeuwen), geeft heel interessant les. De beste prof van afgelopen jaar vond ik.
- Aerts, voor de theorie ivm uw paper (ook best die les volgen). Best een saaie les, en Aerts denkt dat hij de man is :)

Al de rest is keuze denk ik. (uw taalvakken, uw hulpwetenschappen, ...)
Voor Rome en Griekenland ben ik benieuwd wie ze volgend jaar als prof gaan hebben.

aimless
17 september 2006, 14:05
ah komaan timmie mooren was toch eene toffe peer alle dat vond ik toch.

ik moet zeggen dat ge kwa proffen in leuven voor geschiedenis helemaal niet te klagen hebt. Ze hebben geene dikke nek wat ge wel eens hoort van proffen en ze helpen studenten ook wel.

Voor de rest sluit ik me bij timmie aan. Prof. Meijns was erg goed maar dat vond ik van prof Van Molle ook (Timmie zal dit wel tegen spreken :p ) maar haar examens zijn dan wel veel pittiger dan de rest (ze vraagt echt van die interpretaties)

Eenigste tips die ik hier kan geven. Ga altijd naar u les (eens wat lessen historisch nederlands overslaan ofzo kan natuurlijk geen kwaad zeker omdat da t altijd om 9uur smorgens op vrijdag is!!! Ga gewoon altijd naar u hoofdvakken. )

En ga zeker altijd naar het monitoraat, katrien en imran (zal der nu niet meer zijn) zijn toffen mensen die u echt met alles helpen als ze kunnen, ze zijn echt een sterk +punt om geschiedenis in leuven te doen.

Timmie
17 september 2006, 15:13
Ik lachte maar met Mooren hoor :) Iedereen deed er zo over, maar eigenlijk was hij nog best tof ja.

Van Molle gaf iets minder goed les dan Meijns vond ik, maar ze maakte het goed met haar discussie's tijdens de capita selecta :) Examen was ik door, dus ge hoort mij niet klagen.

En inderdaad: zeker naar het monitoraat gaan. Dat is echt wel een grote hulp. (probeer ook zeker mee te doen aan enkele proefexamens)

BaTTlelorD
17 september 2006, 16:18
Lessenrooster ziet er in ieder geval erg goed uit: vrijdag geen les tijdens het eerste semester. Zoiets betekend uiteraard tijd om je taken te maken of je lessen te overzien, maar de eerste weken zal het wat kalmpjes zijn vermoed ik.

In't tweede semester hebde zelf ma 2 dagen les (dinsdag & donderdag). :woohoo: Tenzij ze't alweer veranderd hebben ofc...

pit24
18 september 2006, 19:32
Wat ik kut vind is dat ik mijn keuzevakken pas den 25 ste kan kiezen.

Wat moet ik den 25 ste nu gaan doen? Naar diene extra infodag en daarna wat gaan rondschralen, daar ik dus nog geen les kan hebben daar ik mijn vakken nog moet kiezen.

... Fine by me :p

Ik zie er echt naar uit, ik heb ook voor de fun inleiding tot de hogere wiskunde genomen, gewoon uit intresse.
-------------

Maar de belangrijkste vraag van allen, hoe zit het met het bier in die fakbar?

^^pathfinder^^
18 september 2006, 21:50
Wat ik kut vind is dat ik mijn keuzevakken pas den 25 ste kan kiezen.

Wat moet ik den 25 ste nu gaan doen? Naar diene extra infodag en daarna wat gaan rondschralen, daar ik dus nog geen les kan hebben daar ik mijn vakken nog moet kiezen.

... Fine by me :p

Dan is er een stoet dacht ik, er zijn dan soms ook foplessen, maar nu je gewaarschuwd bent hoop ik dat je daar niet naartoe gaat. Ik denk dat het beste is wat ge kunt doen de 25ste is u roes uitslapen :)

En idd tis kut dat we dat dan pas kunnen kiezen

Timmie
18 september 2006, 21:52
Hm zoveel zorgen moet ge u daar niet over maken.

Aimless en ik hebben in het begin ook niet meteen gekozen (ge moet pas na 2 of 3 weken uw keuze doorgeven voor uw isp).
Ge kunt dan de eerste weken wat pendelen tussen de verschillende keuzevakken, zoveel leerstof is dat bij de meesten toch niet.
Dan ziet ge zelf wel wat u het meeste ligt.

Voor verdere vragen: shoot 'em :)
Ik breng u graag op de hoogte, uit de eerste hand.

Vorig jaar waren er trouwens niet echt foplessen, wel informatiesessies waar ge voor de zekerheid beter even naartoe gaat. Zo weet ge meteen wat er van u verwacht wordt (en ook wat niet :p).

btw: pit, gij gaat ook aan de KUL beginnen?

pit24
19 september 2006, 22:35
Hm zoveel zorgen moet ge u daar niet over maken.

Aimless en ik hebben in het begin ook niet meteen gekozen (ge moet pas na 2 of 3 weken uw keuze doorgeven voor uw isp).
Ge kunt dan de eerste weken wat pendelen tussen de verschillende keuzevakken, zoveel leerstof is dat bij de meesten toch niet.
Dan ziet ge zelf wel wat u het meeste ligt.

Voor verdere vragen: shoot 'em :)
Ik breng u graag op de hoogte, uit de eerste hand.

Vorig jaar waren er trouwens niet echt foplessen, wel informatiesessies waar ge voor de zekerheid beter even naartoe gaat. Zo weet ge meteen wat er van u verwacht wordt (en ook wat niet :p).

btw: pit, gij gaat ook aan de KUL beginnen?

yup yup, ik heb trouwens vandaag een brief aangekregen van historia dat ze den 25ste zowat rondleidingen geven. kennismaken enzo, ziet er wel tof uit.

Het is niet dat ik me er echt "zorgen" overmaak. Het is gewoon zo vreem om iedereen te zien met een vast rooster en dat jij dan nog niet eens waat welke richting ju nu precies gaat doen (da's relatief natuurlijk, ik weet wat ik ga kiezen).

Timmie
19 september 2006, 22:41
Ahja, die rondleiding is wel leuk :)
Ze gaan dan 's avonds ook bowlen ofzo, kunt ge gratis mee gaan.

Thales
19 september 2006, 22:43
Ik begin ook de 25e maar dan in Gent, en toevallig heb ik ook de vrijdag geen les in het eerste semester. Alvast succes aan de toekomstige geschiedenisstudenten zou ik zeggen

geniet er maar van, vorig jaar was dit niet het geval
maar nu zit je wel met een moeilijk maandag
pre en proto dan historsiche kritiek ( a widowmaker ) en dan ecologische
nuja, met men vrijstellingen heb ik alleen nog maar pre en proto en hist kritiek

^^pathfinder^^
19 september 2006, 23:27
yup yup, ik heb trouwens vandaag een brief aangekregen van historia dat ze den 25ste zowat rondleidingen geven. kennismaken enzo, ziet er wel tof uit.

Het is niet dat ik me er echt "zorgen" overmaak. Het is gewoon zo vreem om iedereen te zien met een vast rooster en dat jij dan nog niet eens waat welke richting ju nu precies gaat doen (da's relatief natuurlijk, ik weet wat ik ga kiezen).
Dan ga ik best ook eens een kijkje nemen op die rondleidingen :)
hopelijk beginnen die in de namiddag :/

Schachten weekend is van 7-9 in Bonheiden
Ik ben normaal dan van de partij, is dit schachtenweekend samen met andere studentenverenigingen bv. Babylon?

pit24
20 september 2006, 01:08
Dan ga ik best ook eens een kijkje nemen op die rondleidingen :)
hopelijk beginnen die in de namiddag :/

Schachten weekend is van 7-9 in Bonheiden
Ik ben normaal dan van de partij, is dit schachtenweekend samen met andere studentenverenigingen bv. Babylon?

Gn idee, in diene brief stond een weekend in 13.14 en 15 oktober, maar dan kan ik al niet. Dat was een weekend om elkaar beter te leren kennen. Waarschijnlijk is het echte schachtenweekend later ofzo.

Maar dat weet ik niet goed. Voor die rondleiding moest je op een bepaald uur aan college de Valk staan, maar je zult die brief ook nog wel aankrijgen. :)

Ik begin er al wat zin in te krijgen, nu nog eerst wat geniet van de vakantie, morgen wat gaan rondbaggeren door Amsterdam.

(om geschiedkundige zaken te bestuderen uiteraard).

:p

^^pathfinder^^
20 september 2006, 12:14
Gn idee, in diene brief stond een weekend in 13.14 en 15 oktober, maar dan kan ik al niet. Dat was een weekend om elkaar beter te leren kennen. Waarschijnlijk is het echte schachtenweekend later ofzo.

Maar dat weet ik niet goed. Voor die rondleiding moest je op een bepaald uur aan college de Valk staan, maar je zult die brief ook nog wel aankrijgen. :)

Ik begin er al wat zin in te krijgen, nu nog eerst wat geniet van de vakantie, morgen wat gaan rondbaggeren door Amsterdam.

(om geschiedkundige zaken te bestuderen uiteraard).

:p
Yup, kheb de brief vandaag gekregen :)

En de 13-15 kan ik ook niet :/

Nuja, kheb er ook wel zin in, en goed dat die rondleiding in de namiddag begint.

aimless
20 september 2006, 18:59
eindelijk kunnen inschrijven voor mijn 2de jaar. rooster ziet der goed uit :d

wel terug 3keer om 9uur les pff en geen dagen vrij meer (in 2de semester wel :d)
zal weer wenen worden:d

Timmie
20 september 2006, 19:39
Ik ben ook ingeschreven voor het 2e jaar (samen met Aimless :woohoo: )

Susperia
25 september 2006, 21:28
In de richting geschiedenis heb je gewoon geen toekomstperspectieven. Toch moet ik erbij zeggen dat dit een zeer interessante richting is, alleen jammer dat er niet veel toekomst in zit.

Avondland
26 september 2006, 13:19
In de richting geschiedenis heb je gewoon geen toekomstperspectieven. Toch moet ik erbij zeggen dat dit een zeer interessante richting is, alleen jammer dat er niet veel toekomst in zit.
Meer dan je zou denken hoor. Geschiedenis is algemeen vormend terwijl richtingen zoals office management of geneeskunde zich meestal fixeren op een beperkt aantal beroepen. Geschiedenisstudenten hebben echter een véél bredere opleiding genoten.

NapalmBenny.
26 september 2006, 15:55
Meer dan je zou denken hoor. Geschiedenis is algemeen vormend terwijl richtingen zoals office management of geneeskunde zich meestal fixeren op een beperkt aantal beroepen. Geschiedenisstudenten hebben echter een véél bredere opleiding genoten.

Kweet niet hoor, dat is niet van hallo meneer de fabrieksbaas, mag ik voor u komen werken, en als ge werk moest vinden, houdt er dan maar rekening mee dat ge ver zult mogen pendelen.

Swat, zo zijn er enorm veel richtingen tegenwoordig, 40 jaar geleden, zou iedereen naar je opkijken, nu zullen ze je niet meer zien staan.

En ja, ge moet uiteindelijk nog altijd iets kiezen wat u interesseert, maar jarenlang door een enorm moeilijke richting zitten plurten om uiteindelijk een papierken te hebben dat ge in kast kunt leggen...En hoe gaat ge er uw hobby van maken, op uw 30ste wat boeken zitten lezen in de zetel???

Avondland
27 september 2006, 19:32
Niemand hier uit Antwerpen 1ste bach Geschiedenis?

pit24
28 september 2006, 10:54
Hier in Leuven is alles wel inorde, ikheb wel nog niet zoveel mensen leren kennen omdat ik hier dus al wat mensen ken en ik daar altijd bijzit.

Misschien moet ik is wat meer met letteren mensen omgaan. :D

Voor de rest zijn de lessen wel interesant.

@ pathfinder, ik zat in u groep, (dnekik) ik heb lang dik bruin haar en nen bril.

^^pathfinder^^
28 september 2006, 13:11
Hier in Leuven is alles wel inorde, ikheb wel nog niet zoveel mensen leren kennen omdat ik hier dus al wat mensen ken en ik daar altijd bijzit.

Misschien moet ik is wat meer met letteren mensen omgaan. :D

Voor de rest zijn de lessen wel interesant.

@ pathfinder, ik zat in u groep, (dnekik) ik heb lang dik bruin haar en nen bril.
Ah cava, ik wist nie wie ge waart. Ik had u die vraag maandag wel horen stellen ma ik kon u nie zien.

Ik heb ook nog nie veel mensen leren kennen, mja op het schachten weekend zal da wel veranderen:)

pit24
28 september 2006, 13:43
Ah cava, ik wist nie wie ge waart. Ik had u die vraag maandag wel horen stellen ma ik kon u nie zien.

Ik heb ook nog nie veel mensen leren kennen, mja op het schachten weekend zal da wel veranderen:)

Ik heb daar dus nog steeds niks over gehoort, wel "het eerste back weekend". Verdere info zal nog wel volgen zekers.

BaTTlelorD
28 september 2006, 15:04
en amuseerde u al wa in a'pen Avondland :)

Avondland
28 september 2006, 15:15
Zeker. Vandaag al geen les, morgen eveneens geen les. Is het trouwens normaal dat je je op BB blijkbaar enkel kunt inschrijven op cursussen uit 2de Bach? Zal later wel veranderen hoop ik?

^^pathfinder^^
28 september 2006, 18:08
Ik heb daar dus nog steeds niks over gehoort, wel "het eerste back weekend". Verdere info zal nog wel volgen zekers.
kdenk dat da hetzelfde , waar zit ge btw op kot?

BaTTlelorD
28 september 2006, 20:39
Zeker. Vandaag al geen les, morgen eveneens geen les. Is het trouwens normaal dat je je op BB blijkbaar enkel kunt inschrijven op cursussen uit 2de Bach? Zal later wel veranderen hoop ik?

nee das ni normaal :) bij die tab inschrijven staat er rechts vanboven zo een zoek kaderke, geeft daar gewoon de vakken in die ge volgt

blackman
29 september 2006, 18:12
kdenk dat da hetzelfde , waar zit ge btw op kot?

In de Vlamingenstraat. Hoe was nederlandse teksten?

Ik kon er niet gaan want mijn GSM is niet afgegaan.

Middeleeuwen vind ik tot nu toe het interessantst.

EternalSilence
29 september 2006, 18:16

:sad: :cry:
wou da ik da ook kon zeggen
ik ging ook eerst universiteit geschiedenis doen, maar ik mocht nie van mijn ouders, omda ik dus uit geen humanoria kom (heb Industriele ICT gedaan)
ik begrijp het wel, ma ik vind het dom,want da interreseert mij echt .. geschiedenis, en al die concepten errond

ik besef ook wel dat ik het megamoeilijk zou hebben kwa hoeveelheid leerstof (heb zo de cursussen gezien van geschiedenis aan de kulak, en twas wel veel :p)

nu doe ik .. noodgedwongen.. omda ik moest kiezen
verder in ict :: VHTI Kortrijk - Elektronica ICT

Timmie
29 september 2006, 18:54
Middeleeuwen van ons Brigitte is inderdaad interessant.
Het eerste jaar is wel vrij "rustig" en leuk :)

^^pathfinder^^
29 september 2006, 20:09

Nederlandse teksten was inleiding, het enige belangrijke was dat hij cursussen verkocht, maar die waren snel op dus volgende les kunt ge uwe kopen.
he's one HUGE bitch. Vriendelijk man, dat wel.

kvond de middeleeuwen ook wel interessant, ze zet der wel goed vaart achter :)

Archeologie en kunst vond ik saai, vandaag tweede les gehad van archeologie en kunst, tijdens de pauze gewoon door gegaan, kwas in slaap aan het vallen en het boeide me echt geen hol wat voor soort Figurines en potten ze maakten in de Cykladen.(zeker na de 88ste dia met alweer potten)

aimless
29 september 2006, 20:49
dan moet ge dat vak zowiezo niet volgen :d beter word het er niet op :d

Timmie
29 september 2006, 22:59
Wat ik u aan raad is Recht of Economie ofzo.
Recht is héél interessant en redelijk gemakkelijk.
Voor economie geldt hetzelfde (zeker als ge al economie hebt gehad).

Al die keuzevakken uit de A-lijst zijn niet echt interessant (in mijn ogen :)).

Nederlandse teksten zijn ook vrij nutteloos. Als ge vertalingen wilt moet ge maar pm'en. Ik heb ze nog allemaal (als het nog dezelfde teksten zijn die hij doet).

Pudelwohl
30 september 2006, 14:06
Afraders: alle archeologie vakken, zeker Egypte! en Antropologie!
Aanraders: Kunst (als het je niet boeit is het saai, maar wel easy examens bij Vanderstock), literatuur is ook te doen en sociologie valt naar het schijnt ook goed mee evanals recht en economie!

Avondland
30 september 2006, 16:38
nee das ni normaal :) bij die tab inschrijven staat er rechts vanboven zo een zoek kaderke, geeft daar gewoon de vakken in die ge volgt
"geen cursussen gevonden" ... toch wel vreemd hoor.

^^pathfinder^^
30 september 2006, 17:59
Ik weet al zeker dat ik antropologie ga volgen. Lijkt me interessant(+ mn zus, die 3de psychologie heeft volgt dezelfde les en heeft hetzelfde boek :>)

Dees
30 september 2006, 19:45
Afraders: alle archeologie vakken, zeker Egypte!

"eeej, moeje een potscherf tegen uw gezicht hebben?" :D

Dat zeggen wij, archeologen dan. Als geschiedenis student kan archeologie idd wel tegenvallen, want het zijn 2 totaal andere disciplines. Maar ik zou zeggen, bekijk het toch eens. Bij ons in Gent zijn er wel redelijk wat geschiedenis studenten die een minor archeologie volgen

blackman
1 oktober 2006, 18:18
Wat ik u aan raad is Recht of Economie ofzo.
Recht is héél interessant en redelijk gemakkelijk.
Voor economie geldt hetzelfde (zeker als ge al economie hebt gehad).

Al die keuzevakken uit de A-lijst zijn niet echt interessant (in mijn ogen :)).

Nederlandse teksten zijn ook vrij nutteloos. Als ge vertalingen wilt moet ge maar pm'en. Ik heb ze nog allemaal (als het nog dezelfde teksten zijn die hij doet).

Ik volg economie en sociologie+ kunst en literatuur van Europa na 1800 (ik vind kunst en literatuur van na 1800 en dan vooral van de laatste 100 jaar erg interessant, dus ben ik erg blij dat ik dit vak kan kiezen.)

Ma dus blacman= pit24 op het moment omdat ik hier alleen mijn broer zen acc effe kan gebruiken.

Ik ben trouwens wel geinteresseert in vertalingen ja :D

BaTTlelorD
1 oktober 2006, 19:01
"geen cursussen gevonden" ... toch wel vreemd hoor.

mss is uw inschrijving nog ni helemaal rond ofzo... 't eerste jaar duurt da overigens toch allemaal wa langer met die bb accounts ;)

Avondland
1 oktober 2006, 20:34
mss is uw inschrijving nog ni helemaal rond ofzo... 't eerste jaar duurt da overigens toch allemaal wa langer met die bb accounts ;)
'k heb net gehoord dat het bij andere "richtinggenoten" ook zo is. Eventjes wachten dus, ik zal die slides na verloop van tijd wel kunnen afdrukken. ;)

Avondland
3 oktober 2006, 15:46
Damn, dien Avonds is een rare kwieter.

BaTTlelorD
3 oktober 2006, 18:47
Damn, dien Avonds is een rare kwieter.

wacht maar tot em z'n pijp begint te stoppen en 't lokaal uitwandelt tijdens uw exaam :lol: 'k heb gezien da gulder precies geen frans boekske meer moet lezen, de Piet is soft geworde!

Timmie
3 oktober 2006, 19:40
Jaja, vandaag langs pathfinder gestaan, en blijkbaar hadden we elkaar herkend zonder dat we het zeker wisten :x

^^pathfinder^^
3 oktober 2006, 20:45
Jaja, vandaag langs pathfinder gestaan, en blijkbaar hadden we elkaar herkend zonder dat we het zeker wisten :x
Maar da zal geen tweede keer gebeuren !

Vandaag Franse Historische teksten gehad van 16-18 en ik moet zeggen, ik heb al wa saaie lessen gehad in mijn leven, ma DEZE was ongetwijfeld DE koploper.

^^pathfinder^^
4 oktober 2006, 11:19
Engelse barokmuziek, wat voor een snert onderwerp is dat :(

BaTTlelorD
4 oktober 2006, 13:23
amai in leuven doceren ze precies wel de interessantste vakken :D

^^pathfinder^^
4 oktober 2006, 13:43
amai in leuven doceren ze precies wel de interessantste vakken :D
Da doceren ze nie he pieke :)

Kmoet daar een taakske van maken(zoekstrategieën), ma eigenlijk maakt het onderwerp nie veel uit.
MAAR TOCH!

Avondland
4 oktober 2006, 20:22
wacht maar tot em z'n pijp begint te stoppen en 't lokaal uitwandelt tijdens uw exaam :lol: 'k heb gezien da gulder precies geen frans boekske meer moet lezen, de Piet is soft geworde!
Ach ja, met z'n pijp inderdaad. :D

In plaats van dat frans boekske mogen we een nederlandstalig boekske lezen. :D

X-Warrior
4 oktober 2006, 22:32
mja dat nederlandse boekske is 500 blz

maar geen stress over die boekskes als je een beetje samenwerkt met je medestudenten komt dat wel in orde.

btw probeer tijdens de examens zen vragenreeksen te achterhalen , hij gebruikt ze altijd opnieuw. Ons is het ook gelukt , zowel in eerste als in 2e zit.

Avondland
5 oktober 2006, 07:32
mja dat nederlandse boekske is 500 blz

maar geen stress over die boekskes als je een beetje samenwerkt met je medestudenten komt dat wel in orde.

btw probeer tijdens de examens zen vragenreeksen te achterhalen , hij gebruikt ze altijd opnieuw. Ons is het ook gelukt , zowel in eerste als in 2e zit.
Ik dacht dat hij zei dat hij dit jaar andere vragen ging stellen omdat er talloze vragenlijsten circuleren online ... :p

BaTTlelorD
5 oktober 2006, 14:54
Da doceren ze nie he pieke :)

Kmoet daar een taakske van maken(zoekstrategieën), ma eigenlijk maakt het onderwerp nie veel uit.
MAAR TOCH!

't had iets van kunstgeschiedenis kunnen zijn eh :p

Ik dacht dat hij zei dat hij dit jaar andere vragen ging stellen omdat er talloze vragenlijsten circuleren online ... :p

daar is dien mens veel te tam voor... afin z'n vragen zijn toch : leg hoofdstuk 1/2/3/... uit :rofl:

Avondland
6 oktober 2006, 11:48
Het thema van Oefeningen Middeleeuwen is toch wel verdomd interessant:
“Staatsvorming en volksvertegenwoordiging
in de Bourgondische Nederlanden (1384-1506)”

X-Warrior
6 oktober 2006, 14:57
mja dat misschien wel maar de prof dat is een ander paar mouwen....

kben toch blij dat ik nieuwste gekregen heb , bye bye stabel

Thales
6 oktober 2006, 15:38
Het thema van Oefeningen Middeleeuwen is toch wel verdomd interessant:
“Staatsvorming en volksvertegenwoordiging
in de Bourgondische Nederlanden (1384-1506)”
damm....... easy
ik had vorig jaar
de kroniek der landen overmaes + dingen met de bevolking en ik moest daarvoor texten van 15-18 eeuw lezen/ vertalen en ik was gebuisd ...de lul

Avondland
6 oktober 2006, 15:44
damm....... easy
ik had vorig jaar
de kroniek der landen overmaes + dingen met de bevolking en ik moest daarvoor texten van 15-18 eeuw lezen/ vertalen en ik was gebuisd ...de lul
Oefeningen Nieuwste tijd leek me minder interessant, 'k Ben blij dat ik nog kon wisselen met iemand uit Middeleeuwen. :niceone:

Is Stabel dan zo berucht?

X-Warrior
6 oktober 2006, 17:04
die kerel vind zichz o fantastisch en daarenboven geeft hij mij elke keer andere redenen waarom ik een 8 in 2e zit kreeg en donderdag heb ik men paper nog eens besproken met nicolas en die zei dat het eigenlijk wel meer waard was als een 8 ... dan ga je dus door de grond he want met een 9 zou ik er vanaf zijn geweest....

aahhrrg voel me nog altijd genomen door die kerel , en ik ben niet de enigste.

btw als je papers leest die er wel door waren is het soms gewoon erg .... maja das de stabel he

the_Mirage
6 oktober 2006, 17:06
Nene Yannick, uwe paper trok gewoon op niks, face it ;)

BaTTlelorD
6 oktober 2006, 18:38
De Mazeure valt wel mee, ma de Stabel heeft wel ne dikke nek :p Afin wij hadde verplicht middeleeuwen in 1e bach, anders haddek dien ook wel ontlopen (nu niet dat den Beyen menne grote vriend is maar allez), onderwerp 12e eeuwse renaissance.

Btw, ge moet maar is op de koude oorlog tussen de Stabel en den Avonds letten, tot 4 jaar geleden deed den Avonds oefeningen Middeleeuwen maar wegens een jaar afwezigheid heeft de Stabel da zonder overleg overgenomen en nu zit het er tegen :rofl:

Thales
6 oktober 2006, 18:42
ahja ik was bezig over unief gent hé

Pudelwohl
7 oktober 2006, 17:38
"eeej, moeje een potscherf tegen uw gezicht hebben?" :D

Dat zeggen wij, archeologen dan. Als geschiedenis student kan archeologie idd wel tegenvallen, want het zijn 2 totaal andere disciplines. Maar ik zou zeggen, bekijk het toch eens. Bij ons in Gent zijn er wel redelijk wat geschiedenis studenten die een minor archeologie volgen

Archeologie op zich kan echt wel boeiend zijn, maar niet als de cursus een hoopje kopies zijn zonder enig deftig woord uitleg! ;) (zoals dat dus bij ons het geval was)

Avondland
11 oktober 2006, 19:14
Miljaar, net vernomen dat ik de vrijstelling voor Duits niet heb. Wordt weer een jaartje Deutsch ...

X-Warrior
11 oktober 2006, 20:40
nix van aantrekken , heb dat ok moeten doen en heb voor ht examen juist geteld 2 uur geleerd en had een 11 , zie gewoon dat je opdrachten gedurende het jaar goed zijn en je altijd naar de les gaat en meewerkt , dan ben je er zo door op het einde van het jaar.

Avondland
11 oktober 2006, 20:59
nix van aantrekken , heb dat ok moeten doen en heb voor ht examen juist geteld 2 uur geleerd en had een 11 , zie gewoon dat je opdrachten gedurende het jaar goed zijn en je altijd naar de les gaat en meewerkt , dan ben je er zo door op het einde van het jaar.
Nu moet ik tot het 3de bach wachten tot ik Europese etnologie en ergoed kan kiezen. Nuja, een extra cursus Duits kan geen kwaad, de kans dat ik Duitse bronnen moet doornemen is groot.

Aangezien het een leestekst was, was er weinig aan te leren. Jammer dat 10/20=vrijstelling niet opgaat voor de docent, hoewel ik nog niet weet hoeveel ik heb.