PDA

Volledige versie bekijken : Diploma Middelbaar Verschil?

OneWorld
22 maart 2006, 17:11
Heeft een verschil van diploma van middelbaar eigenlijk enig invloed op uw latere werk of studies? Want ik heb al gemerkt dat ze bij universiteiten of werk meestal gewoon bij vereiste middelbaar diploma, en dat maakt dan niet uit of het kso,bso, tso of aso is. Wie van jullie heeft eigenlijk een speciek middelbaar diploma gehaald en daar daarna dan ook echt iets mee gedaan in die richting? ik vraag dit omdat ik nu nog kan veranderen van richting eventueel. alvast bedankt!

spray-bunny
22 maart 2006, 17:32
Als je ingenieur wil worden, dan kies je best een richting met veel wiskunde (6u +) en wetenschappen. Voor de rest maakt het niet zoveel uit.

Santa
22 maart 2006, 17:39
Jah tis meestal (neen ik zeg niet ALTIJD voor de zagen onder ons) wel een indicator van de kansen dat je bepaald hoger onderwijs slaagt he.

Tom!
22 maart 2006, 17:47
Als je ingenieur wil worden, dan kies je best een richting met veel wiskunde (6u +) en wetenschappen. Voor de rest maakt het niet zoveel uit.
Voor wetenschappelijke richting zoals wiskunde en fysica kan je die 6u+ wiskunde minstens even goed gebruiken, dat is niet enkel voor ingenieursstudies.

On-topic, wat ASO betreft maakt het voor een bedrijf niet bijzonder veel uit welke richting het was. Het ASO bereid je voor op verdere studies en de keuze in het ASO bepaalt meer hoe je voorbereiding is (in welke richtingen) voor het hoger onderwijs. Het is dat laatste diploma dat op de arbeidsmarkt een rol speelt.

Arcan
22 maart 2006, 17:50
iedereen wordt toegelaten, maar de de schifting gebeurt in januari :p
uniefs en hogescholen krijgen gewoon subsidies per hoofd, dus hoe meer leerlingen hoe beter.
iemand met bso of kso diploma maakt écht niet veel kans... ik zou zeggen 10% daarvan kan hogere studies aan.

Hale
22 maart 2006, 17:55
Hangt ook af welke richting je in het hoger wilt volgen. voor sommige richtingen in het hoger ben je beter af met TSO (Informatica bvb.)

dan toch geen informatica op universitair niveau

TheCrow7
22 maart 2006, 17:59

En waarom niet ? Iemand die uit Industriëele Wetenschappen komt bijvoorbeeld.

zaffah
22 maart 2006, 17:59

Idd. Dan zal je teveel achterstand op de wiskunde hebben.

Maar mits een efforke moet dat wel lukken denk ik :)

MilM
22 maart 2006, 18:21
En waarom niet ? Iemand die uit Industriëele Wetenschappen komt bijvoorbeeld.
Je rukt die zin uit zijn context
Je kunt ook burgerlijk ingeneiur doen na industriele wetenschappen hé, maar daarom niet dat dit beter is dan wetenschappen wiskunde 8u.

Let op het "beter af zijn" gedeelte in de quote.

Hellrabbit
22 maart 2006, 18:33
"ASO is toch helemaal niet goed voor hogere studies, stel je nu voor dat je menswetenschappen hebt gedaan ofzo en dat je dan burgerlijk wilt doen"

om maar een vergelijkend snertvoorbeeld te geven

DesorteD
22 maart 2006, 18:43

ik kom uit TSO en zit nu in 2de bach informatica aan de KUL
kheb int 5de & 6de informatica-beheer(6 uur wiskunde) gedaan & kwas zeker niet benadeeld tegen over de 6 uur wiskunde uit ASO

*edit* :)

MilM
22 maart 2006, 18:47
bullshit
kheb int 5de & 6de informatica-beheer(6 uur wiskunde) gedaan & kwas zeker niet benadeeld tegen over de 6 uur wiskunde uit ASO
lees die quote nog eens opnieuw ...

wederom ruk iemand die zin uit zijn tekst.

Of jij vindt TSO dus een BETERE voorbereiding dan wetenschappen wiskunde 8u voor informatica ?

TheCrow7
22 maart 2006, 18:51

Idd, dat citaat van Hale werkt als een rode lap op een stier.

Mr. Punkfish
22 maart 2006, 18:54

Of jij vindt TSO dus een BETERE voorbereiding dan wetenschappen wiskunde 8u voor informatica ?

je moet de vorige quotes ook lezen hé...

Hangt ook af welke richting je in het hoger wilt volgen. voor sommige richtingen in het hoger ben je beter af met TSO (Informatica bvb.)

bullshit

DesorteD heeft nooit gezegt dat TSO een betere voorbereiding geeft, alleen dat het geen minderwaardige opleiding was... Hale daarintegen deed minderwaardig tov TSO richtingen waarin hij uiteraard fout zit...

MilM
22 maart 2006, 18:56
je moet de vorige quotes ook lezen hé...

hij heeft btw nooit gezegt dat TSO een betere voorbereiding geeft, alleen dat het geen minderwaardige opleiding was...

Ik lees de vorige quotes.

Maar die ander heeft ook nooit gezegd dat TSO een minderwaardig diploma is of een slechte voorbereiding.

DesorteD
22 maart 2006, 19:01
Kheb prolly te heftig gereageerd
Maar komende uit TSO, wordt er meestal nogal vanuit de hoogte op mijn secundair diploma neergekeken. En dat stoort mij.

Anyway niet alle richtingen uit TSO zijn echter geschikt om mee door te stoten naar universiteit. Maar er zijn er enkele die, indien een aanpassing van leerstijl, de weg naar universiteit openlaten.
Informatica-beheer, boekhouden-informatica, ...

MilM
22 maart 2006, 19:02
Dat is zeker waar.
Mijn vroegere leraar wiskunde heeft ook een TSO opleiding gedaan (7uur wiskunde) en heeft daarna met succes burgerlijk ingenieur gedaan. Hij heeft nooit herexamens gehad.

Motivatie kan veel doen.
En zelfs al doe je een richting die makkelijker is, zegt niet alles over uw kwaliteiten.
Omgekeerd ook.
Ik heb genoeg mensen in ASO in de 6u wiskunde zien slagen die er in feite de ballen van kennen ... (alé, ze 'lieten hen erdoor')

DesorteD
22 maart 2006, 19:08
er is ook nog het enorme niveau verschil tussen verschillende scholen.
een ww6 in school 1 kan veeeel zwaarder zijn dan een ww6 in school2.
T is soms moeilijk te beoordelen of ge klaar zijt voor een bepaalde richting of niet.

Hellrabbit
22 maart 2006, 19:12
Kheb prolly te heftig gereageerd
Maar komende uit TSO, wordt er meestal nogal vanuit de hoogte op mijn secundair diploma neergekeken. En dat stoort mij.

Anyway niet alle richtingen uit TSO zijn echter geschikt om mee door te stoten naar universiteit. Maar er zijn er enkele die, indien een aanpassing van leerstijl, de weg naar universiteit openlaten.
Informatica-beheer, boekhouden-informatica, ...

maw had Hale toch gelijk toen ie zei dat TSO niet de beste voorbereiding was op informatica?

TheCrow7
22 maart 2006, 19:12
Daarjuist nog gehoord op de radio dat ze bezig zijn om de overbrugging secundair -> HOBU/Unief makkelijker en transparanter te maken.

DesorteD
22 maart 2006, 19:18
maw had Hale toch gelijk toen ie zei dat TSO niet de beste voorbereiding was op informatica?

De mensen die uit TSO(Informatica beheer) komen, hebben een enorme voorsprong op de informatica vakken
da compenseert zeker, en geeft deze mensen meer dan ruimte genoeg om indien nodig bij de andere vakken om hulp te vragen

Towlie
22 maart 2006, 19:18
Een diploma handel-(talen)(economie) is een mooi diploma, kan je nog alles mee doen later...

MilM
22 maart 2006, 19:25
De mensen die uit TSO(Informatica beheer) komen, hebben een enorme voorsprong op de informatica vakken
da compenseert zeker, en geeft deze mensen meer dan ruimte genoeg om aan het snelle hogere niveau aan te passen

over het hoger kan ik mij niet uitspreken, maar op unief (wat jij doet) is voorkennis van informatica niet echt belangrijk.
Int begin is programmeren toch bij de gemakkelijkere vakken te rekenen.

Voorkennis van wiskunde is het enigste wat telt. Maar jij deed 6u, das dus al een deftige voorbereiding.

Ik kan mij wel enkel uitspreken over de oude structuur (kandidatuur/licentie)

In het hoger kan het mss best zijn dat indien je veel wiskunde gedaan hebt, je met een "overkill" zit en dus dat dat mss idd compenseert als je in d eplaats wa meer informatica gezien hebt.

DesorteD
22 maart 2006, 19:28
over het hoger kan ik mij niet uitspreken, maar op unief (wat jij doet) is voorkennis van informatica niet echt belangrijk.
Int begin is programmeren toch bij de gemakkelijkere vakken te rekenen.

Idd, maar ik heb het 1ste jaar mij met nix informatica vakken moeten bezig houden omdat ik die basis al had uit het secundair.
Waardoor ik mij met men wiskunde vakken kon bezig houden

In TSO heb ik nooit veel moeten doen om er te komen, in tegenstelling tot wat ik nu opt unif moet doen of vroeger in ASO.
Opt unif moet ge niet proberen van enkel met de examens te leren, want dan komt ge er niet(op die enkelingen na)
ik bedoelde met, mits aanpassing van leermethode, dat ge er zoals iedereen voor gaat mogen werken. Want dat het veel meer werk zal zijn dan wat ge in TSO hebt gedaan.
Maar dat geld volgens mij ook voor ASO.

T is in het begin enorm verlijdelijk van alles te laten liggen want ge hebt toch tijd genoeg. 13 weken lijkt lang, maar die zijn enorm snel gedaan en dan is den blok daar en 3 weken later examen. Dan begint de paniek want ge hebt den boek nog nooit opengedaan ;)

Hellrabbit
22 maart 2006, 19:51
In TSO heb ik nooit veel moeten doen om er te komen, in tegenstelling tot wat ik nu opt unif moet doen of vroeger in ASO.
Opt unif moet ge niet proberen van enkel met de examens te leren, want dan komt ge er niet(op die enkelingen na)
ik bedoelde met, mits aanpassing van leermethode, dat ge er zoals iedereen voor gaat mogen werken. Want dat het veel meer werk zal zijn dan wat ge in TSO hebt gedaan.
Maar dat geld volgens mij ook voor ASO.

nu geeft ge Hale zelfs letterlijk gelijk :p

DesorteD
22 maart 2006, 19:56
nu geeft ge Hale zelfs letterlijk gelijk :p

imo zeg ik dat mensen uit het TSO zich zullen moeten aanpassen, maar dat mensen uit het ASO dat ook zullen moeten doen.
Ik ben zelfs van mening dat de meeste mensen van TSO er zich bewust van zijn dat ze ervoor zullen moeten werken & dat de meeste mensen uit ASO dat nog niet door hebben.

Dieleman_F
22 maart 2006, 20:09
manmanman, waarom altijd die rellen tussen TSO en ASO.
Waarom voelt een van de twee groepen zich toch altijd aangevallen door quotes totaal uit de context te nemen (neen ik verwijs hier nu niet in deze thread) om dan je gelijk te willen halen met een vergelijking die totaal niet opgaat. (om maar een voorbeeld te geven: in een andere thread zat er dan een de meest wetenschappelijke richting in TSO met humane wetenschappen te vergelijken :doh: )

enZiiime
22 maart 2006, 20:17
ge kunt toch altijd naar de uni?

Aso 6de jaar
TSO 6de jaar
BSO 7de jaar

en dan heeft iedereen toch "gelijkwaardig" diploma, en kan men dus naar de "universiteit"?

Of ben ik zo verkeerd :p

DesorteD
22 maart 2006, 20:21

Aso 6de jaar
TSO 6de jaar
BSO 7de jaar

en dan heeft iedereen toch "gelijkwaardig" diploma, en kan men dus naar de "universiteit"?

den eerste dat ontopic antwoord denkek.
ik denk dat ge juist zijt

Hale
22 maart 2006, 20:32
even verduidelijking :D

iemand zei : voor sommige richtingen (bv. informatica ) is het zelfs beter dat je TSO gedaan hebt.

mijn antwoord :

(unief informatica == veel wiskunde) ==> TSO is niet beter dan ASO ( sommige richtingen ook niet slechter !!! )

ik zeg dus nergens dat TSO voor boeren is of whatever, alleen dat zijn stelling niet opging voor het gegeven voorbeeld indien het over informatica op universitair niveau gaat.

Hellrabbit
22 maart 2006, 20:39
ok, nu jaag je me angst aan :(

Conqie
22 maart 2006, 20:45
Ik volg momenteel biotechnische wetenschappen, dat Tso is btw; de leerkrachten zeggen wel dat het eerder aso niveau is, waarmee ik niet zeg dat tso in het algemeen lager is, spijtig dat dit vaak wordt gedacht :/
en we zijn zoals Aso praktisch verplicht om verder te studeren, die richting is imo een zeer goede voorbereiding als wetenschappen uw ding zijn.

ng
22 maart 2006, 20:47

Aso 6de jaar
TSO 6de jaar
BSO 7de jaar

ja da gaat, ma of ze et allemaal gaan aankunnen...das iets heel anders

knoflook
22 maart 2006, 20:57
ik doe zelf wetenschappen wiskunde ( 8 u wiskunde ) en ik ken iemand die altijd latijnse heeft gedaan en doet nu het vijfde en zes jaar informatica , die jongen moet geen schijt doen , die moet niet leren , als die in unief informatica gaat doen , gaat die hard verschieten door het vele leren en het hoge wiskundig niveau , terwijl iemand in ASO toch altijd iets moeten werken om er heelhuids te geraken aan het einde van het jaar .
Ik was vorig jaar ook van plan om informatica te gaan doen maar toen zeiden de leeraars allemaal dat je 6+ u wiskunde nodig hebt om een goede basis te hebben voor informatica op hoger niveau.

TheCrow7
22 maart 2006, 20:57
ik niet zeg dat tso in het algemeen lager is, spijtig dat dit vaak wordt gedacht :/

Dat gedacht zit er nog bij velen in spijtig genoeg, ik heb echter al veel gevallen komende van een ASO naar een TSO richting in het zand weten bijten.

Dat cliché wordt vooral gevoed door het feit dat de BSO richtingen, waar de focus vooral op een beroep aanleren ligt, ook in de meeste scholen samen met de TSO richting worden aangeboden. Het misverstand is dan vlug gemaakt.

[BAT]krikke
22 maart 2006, 20:58
wat hier nogal uit het oog verloren wordt.

ASO omvat zowel humane wetenschappen als wewi8 als ....
TSO omvat zowel houtbewerking als industriêle wetenschappen als...

als je de 2 zwaarte van beide tegenover elkaar zet is het verschil minimaal
WEWI8 > IW
maar bouw/hout<<humane wetenschappen
dan ook weer TC>>humane wetenschappen

wat ik probeer duidelijk te maken: je kan TSO en ASO niet gewoon in een vergelijking zetten...

Zedjah
22 maart 2006, 22:23

Aso 6de jaar
TSO 6de jaar
BSO 7de jaar

Iemand die de opleiding "snit en haartooi" heeft gevolgd, en het jaar daarna naar de unief gaat is een verspilling van middelen. Uitzonderingen tenagelaten.

Tweak37
22 maart 2006, 22:37
bso maak je bijna zeker geen kans in het hoger onderwijs, tenzij je daar eigelijk niet op je plaats zat.

Voor tso zijn er wel een aantal richtingen die zeer goed geschikt zijn om universitaire studies na te doen, maar een groot deel ook helemaal niet.

Aso is natuurlijk ideaal. Vooral qua intellectuele capaciteiten dan. (voorkennis is bijna nooit echt belangrijk, tenzij bij wiskunde richtingen, maar je hebt zware wiskundige richtingen in beide takken)

aXl_
22 maart 2006, 22:39
ik doe zelf wetenschappen wiskunde ( 8 u wiskunde ) en ik ken iemand die altijd latijnse heeft gedaan en doet nu het vijfde en zes jaar informatica , die jongen moet geen schijt doen , die moet niet leren , als die in unief informatica gaat doen , gaat die hard verschieten door het vele leren en het hoge wiskundig niveau , terwijl iemand in ASO toch altijd iets moeten werken om er heelhuids te geraken aan het einde van het jaar .
Ik was vorig jaar ook van plan om informatica te gaan doen maar toen zeiden de leeraars allemaal dat je 6+ u wiskunde nodig hebt om een goede basis te hebben voor informatica op hoger niveau.

hij gaat een heel semester lang niet verschieten omdat hij het nog altijd niet door zal hebben. Het verschieten gebeurt pas in januari.
En voorts is een 6(+) uren richting voor informatica inderdaad niet overdreven.

QplQyer
22 maart 2006, 22:57
in TSO Informatica (sommige scholen) krijg je ook 8u wiskunde

Ik klets hier ook niet uit mijn nek, daar bestaan statistieken van dat de slaagkansen voor Informatica in het hoger het hoogst waren bij diegenen die TSO Informatica hadden gevolgd.

Komt daar nog bij dat je veel Informatica specifieke vakken leert: VB, C++
Dan mag je die statistieken wel eens bovenhalen.

En over "Informatica in het hoger spreken" is over "het middelbaar" spreken, er bestaan vier specifieke richtingen informatica op hoger niveau: graduaat/bachelor informatica, industrieel ingenieur/master informatica, licentiaat/master informatica, burgerlijk ingenieur/master computerwetenschappen en die zijn allemaal totaal verschillend qua aanpak en moeilijkheidsgraad (en qua slagingspercentages).

DesorteD
22 maart 2006, 23:07

in al de richtingen gebeurd er het 1ste jaar een enorme schifting, gewoon omdat er geen druk meer is om te leren of iets bij te houden. Er is zelfs geen druk meer om naar de les komen. Donderdag te lang uit gegaan en vrijdags morgend naar de les moeten? NAAAAAAAAAAAAAAH vet uitslapen :p

NapalmBenny.
22 maart 2006, 23:08
Ach ach :p, weer zo een typische aso en tso topic :p. Thuis hebben ze ons altijd sterk afgeraden om aso te doen, en geloof me, eens je ouder wordt weet je heel goed waarom. Mijn broer heeft aso gedaan, en daar zijn ze hier thuis altijd heel pist om geweest, en nu achteraf zegt hij zelf:" had ik dat maar nooit gedaan."

Voor sommige richtingen heb je idd wat achterstand, maar dat geldt ook omgekeerd voor de aso'ers voor andere eichtingen. Geloof me, liever na uw secundair een goed diploma achter in de hand en op het hoger wat meer moeite moeten doen, dan niets in uw hand en een 'kansje' meer hebben om in het begin sneller met de leerstof weg te zijn in het hoger en dat geldt niet voor alle richtingen hoor.

Hellrabbit
22 maart 2006, 23:19
Ach ach :p, weer zo een typische aso en tso topic :p. Thuis hebben ze ons altijd sterk afgeraden om aso te doen, en geloof me, eens je ouder wordt weet je heel goed waarom. Mijn broer heeft aso gedaan, en daar zijn ze hier thuis altijd heel pist om geweest, en nu achteraf zegt hij zelf:" had ik dat maar nooit gedaan."

Voor sommige richtingen heb je idd wat achterstand, maar dat geldt ook omgekeerd voor de aso'ers voor andere eichtingen. Geloof me, liever na uw secundair een goed diploma achter in de hand en op het hoger wat meer moeite moeten doen, dan niets in uw hand en een 'kansje' meer hebben om in het begin sneller met de leerstof weg te zijn in het hoger en dat geldt niet voor alle richtingen hoor.

wauw, zo een achterlijke ingesteldheid kom je niet vaak tegen :o

even een moment stilte aub

NapalmBenny.
22 maart 2006, 23:34
wauw, zo een achterlijke ingesteldheid kom je niet vaak tegen :o

even een moment stilte aub
achterlijke ingesteldheid :oink: , en iets doet me vermoeden dat jij aso doet en u meteen aangevallen voelt, maar staat te springen als er tso'ers beledigd worden ;) . Zo achterlijk is het niet om uiteindelijk 2 verschillende diploma's te hebben hoor.

Wat achterlijk is: bohoho ik gaan aso doen, want ik voel mij veel te goed voor tso, en kijk die bso'ers kunnen niet eens tellen en later kan ik met aso alles aan(ja zo denker er héél veel). Er zijn specifieke redenen om meteen te bepalen van ik wil aso of tso doen want ik wil later per sé dat doen, maar geloof me de meesten kiezen gewoon iets wat hun matig interesseert en eigenlijk gewoon niet weten wat ze later willen doen en lopen uiteindelijk tegen een boom, want oh nee he, liefst een richting met aanzien, ik wil niet bij de debielen horen....

Als we een moment stilte moesten houden omdat velen zich beter voelen dan bso of tso op alle vlakken, .... dan mag je lang wachten hoor.

Hellrabbit
22 maart 2006, 23:45
ik doe geen ASO nee, ik heb het wel gedaan

Mag ik er dan nu nog bij vermelden dat ik in mijn richting nog niemand ben tegengekomen uit een TSO?

Het is niet meteen zo dat vele TSO-richtingen een brede basis leggen voor universitaire studies (IW dan mss uitgesloten)

Zeggen dat ASO een slechte beslissing is voor als je wilt verderstuderen is dan ook redelijk onbegrijpelijk

En is het niet zo dat je automatisch kiest voor de hoogst gegrepen richting (bij de overstap naar secundair dan) ? Achteraf kan je dan zien welke vakken je liggen ed, maar dit KAN je gewoon niet weten na je lager onderwijs (hoe kon ik nu al weten dat ik graag scheikunde of biologie zou doen?). Dat heet opties openhouden, moesten die richtingen mij niet gelegen hebben zou ik nogaltijd naar TSO zijn kunnen gaan, maar dat had mijn mogelijkheden voor later ZWAAR beperkt hoor (en als ik zo graag IW had gedaan in een technische zou ik wel gewoon voor wewi zijn gegaan in een aso, als dat toch hetzelfde is :ironic: ). Rant rant rant :p

edit: de dag dat ik (of gelijk wie van mijn medestudentjes) zegt "oh hemel, had ik maar een TSO-richting gevolgd, dan kon ik nu beter mee" zal ik het hier laten weten

NapalmBenny.
23 maart 2006, 00:04
True, als ge op voorhand zo gefixeerd zijt op een bepaalde richting in uw leven, als je later doker, advocaat,.. wilt worden ja idd. Maar velen kiezen later in het hoger uiteindelijk ook maar gewoon een richting die zowat haalbaar is met elk middelbaar diploma mits hier en daar extra moeite en bijschaving. Velen kiezen nu eenmaal latijnse of iets gelijkaardigs, gewoon omdat het 'aanzien' heeft en zich te goed voelen voor iets anders, maar later er uiteindelijk gewoon niet in verder doen. En als je werkelijk nut wilt afdwingen in het ASO moet je echt al op de 'heel hoge richtingen(zowel in't secundair als in't hoger) mikken, maar uiteindelijk gaan de meesten zo hoog niet en slaan een andere weg in.

aXl_
23 maart 2006, 00:27
kwil nu geen spelbreker spelen, maar helrabbit heeft wel gelijk. Mensen met een TSO secundair diploma kom je heel weinig tegen in eender welke richting aan de unief.

Hellrabbit
23 maart 2006, 00:29
True, als ge op voorhand zo gefixeerd zijt op een bepaalde richting in uw leven, als je later doker, advocaat,.. wilt worden ja idd. Maar velen kiezen later in het hoger uiteindelijk ook maar gewoon een richting die zowat haalbaar is met elk middelbaar diploma mits hier en daar extra moeite en bijschaving. Velen kiezen nu eenmaal latijnse of iets gelijkaardigs, gewoon omdat het 'aanzien' heeft en zich te goed voelen voor iets anders, maar later er uiteindelijk gewoon niet in verder doen. En als je werkelijk nut wilt afdwingen in het ASO moet je echt al op de 'heel hoge richtingen(zowel in't secundair als in't hoger) mikken, maar uiteindelijk gaan de meesten zo hoog niet en slaan een andere weg in.

dat heet mogelijkheden openhouden
en ik moet zeggen dat maar weinigen uit mijn klasje van vorig jaar een richting hebben gekozen die "zomaar met elk middelbaar diploma haalbaar is"

NapalmBenny.
23 maart 2006, 00:45
..dat heet mogelijkheden openhouden
...

Of jaren zich door een richting moeten slepen en uiteindelijk heel ongelukkig vallen. Of uiteindelijk afstuderen, en beseffen dat ze goed verkeerd gekozen hadden en er niet veel meer met doen.

En ik weet niet wat jij gestudeerd hebt, wewi of iets wetenschappelijks wsl, dat is idd al veel hoger dan het 'gewone middelbare niveau', ga je onder dat 'top aso-niveau' dan ebt de kracht en het nut stillaan weg van de richtingen en kun je beter voor iets kiezen dat achteraf toch nog iets te bieden heeft ipv gewoon niets in handen te hebben.

Hellrabbit
23 maart 2006, 00:49
ja kijk, ge moet doen wat ge graag doet he, maar het is nogal absurd om te beweren dat ge in TSO (over het algemeen !!!! ) een betere voorbereiding krijgt op verdere studies dan in een ASO he

QplQyer
23 maart 2006, 10:05
Waarom zou je als je Latijnse gevolgd hebben moeten verderdoen met Latijnse? Het vak Latijn in het middelbaar omvat meer dan enkel maar de Latijnse taal aanleren hoor.

Daarbij, het verschil tussen TSO en ASO ligt nog altijd voornamelijk in waarin men geïnteresseerd is, praktische zaken of eerder theoretische zaken, net door dat verschil vormt het ASO een betere voorbereiding op een universitaire carriere dan het TSO.
Bij hogeschoolopleidingen ligt de zaak al wat anders, daar die minder theoretisch gericht zijn.

Towlie
23 maart 2006, 19:01
Ik merk het verschil aso-tso enkel in de kleinere vakken als geschiedenis,aardrijkskunde, nat.wet. ... die zijn beduidend makkelijker dan in het aso ( eigen ervaring )

OneWorld
24 maart 2006, 13:01
oke bedankt voor de replies. Wat voor diploma's hebben jullie eigenlijk behaald? in het middelbaar dan..
Is het eigenlijk ook mogelijk om zonder diploma ergens te beginnen studeren aan de unief? Bijvoorbeeld voor de medische sector.. Om een dokter te worden wat kan je dan het beste doen als je begint bij nul? is het echt 7 jaar studeren? en voor chirurg 11 jaar? best wel lang : ) is er iemand die in die richting studeert en kan je mss zeggen of het eigenlijk wel haalbaar is voor iemand die eigenlijk daar nog geen kennis van heeft.

FeNiX4LiFe
24 maart 2006, 13:35
oke bedankt voor de replies. Wat voor diploma's hebben jullie eigenlijk behaald? in het middelbaar dan..
Is het eigenlijk ook mogelijk om zonder diploma ergens te beginnen studeren aan de unief? Bijvoorbeeld voor de medische sector.. Om een dokter te worden wat kan je dan het beste doen als je begint bij nul? is het echt 7 jaar studeren? en voor chirurg 11 jaar? best wel lang : ) is er iemand die in die richting studeert en kan je mss zeggen of het eigenlijk wel haalbaar is voor iemand die eigenlijk daar nog geen kennis van heeft.
normaal kunt ge nie naar hogeschool unief zonder middelbare diploma.

epsilon
24 maart 2006, 14:26
edit: de dag dat ik (of gelijk wie van mijn medestudentjes) zegt "oh hemel, had ik maar een TSO-richting gevolgd, dan kon ik nu beter mee" zal ik het hier laten weten
Dat hoor ik bijna dagelijks :p
2de bach industrieel ingenieur, zelf heb ik IW(8h wisk) gedaan.

-Helld0g-
24 maart 2006, 14:31
Heeft een verschil van diploma van middelbaar eigenlijk enig invloed op uw latere werk of studies? Want ik heb al gemerkt dat ze bij universiteiten of werk meestal gewoon bij vereiste middelbaar diploma, en dat maakt dan niet uit of het kso,bso, tso of aso is. Wie van jullie heeft eigenlijk een speciek middelbaar diploma gehaald en daar daarna dan ook echt iets mee gedaan in die richting? ik vraag dit omdat ik nu nog kan veranderen van richting eventueel. alvast bedankt!

Ja als ge niet voorstudeert zult ge met een TSO diploma verder raken dan met een ASO diploma

Als ge wel verderstudeert heb je natuurlijk veel meer keuze met een ASO diploma (denk dat unief nogal moeilijk is als ge uit iets lager dan het IW komt)

Hellrabbit
24 maart 2006, 14:43
Dat hoor ik bijna dagelijks :p
2de bach industrieel ingenieur, zelf heb ik IW(8h wisk) gedaan.

das gek, ik heb het nog nooit gehoord

eerste bac bio-ir trouwens

epsilon
24 maart 2006, 14:47
das gek, ik heb het nog nooit gehoord

eerste bac bio-ir trouwens
Alle technische vakken, sterkteleer/mechanica, elektriciteit, elektronica zijn voor mij allemaal pure herhaling vant middelbaar. Ik ben bv nu aan het leren voor mijn examen elektriciteit van dinsdag. Wisselspanning. Herhaling 5de middelbaar. Wel wat wiskunde hier en daar maar de basis blijft dezelfde. Terwijl wie van een ASO richting komt het allemaal nieuw is en alles voor de eerste keer moet leren. En dan wordt het moeilijk...

Emerxill
24 maart 2006, 15:26
Dat ge zelden TSO's in't unief tegenkomt is vrij logisch. De meesten die voor TSO hebben gekozen in hun middelbaar, hebben meestal al een goed beeld van dat ze "iets technischer" willen gaan doen later en stromen meestal door naar de hogescholen (HOKT of HOLT).
Ikzelf heb 4j ASO (Econ-Talen) gedaan, heb daarna voor mijzelf uitgemaakt dat ASO nutteloos was, (ik was geslaagd in mijn 4e jaar eh). Ik ben dan naar een TSO richting gegaan (Boekh-Infromatica) omdat ik ofwel boekhouden ofwel informatica wou verder studeren (alle2 hogeschool).
Ik heb daarna voor informatica gekozen en ben toen 5 studiegenoten van int ASO tegengekomen. ALLEMAAL waren ze gebuisd (het oooh zo gemakkelijke informatica op de hogeschool :p).
2 daarvan zijn unief gaan proberen (TEW) en zijn probleemloos doorgeraakt, eentje is nu HIR. De andere 3 zijn naar een andere hogeschool gegaan om daar al dan niet een andere richting te volgen.

Ik kom hier NIET effe beweren dat A1 informatica makkelijker is dan TEW (of HIR), verre van. Maar beide studierichtingen vereisen een andere manier van aanpakken. Mensen die uit ASO komen zijn gewoon van regelmatig te blokken, wat bijzonder aan te raden is om unief te gaan doen.
TSO'ers pakken alles meestal veel praktischer aan, met meestal een minimum aan moeite te verspillen, iets wat absoluut niet aan te raden is voor het unief, maar op de hogeschool komt ge daarmee wel weg :D

QplQyer
24 maart 2006, 16:00
Alle technische vakken, sterkteleer/mechanica, elektriciteit, elektronica zijn voor mij allemaal pure herhaling vant middelbaar. Ik ben bv nu aan het leren voor mijn examen elektriciteit van dinsdag. Wisselspanning. Herhaling 5de middelbaar. Wel wat wiskunde hier en daar maar de basis blijft dezelfde. Terwijl wie van een ASO richting komt het allemaal nieuw is en alles voor de eerste keer moet leren. En dan wordt het moeilijk...
Elektriciteit wordt ook in het ASO gegeven, eveneens in het vijfde middelbaar. Sterkteleer weet ik niet, misschien de wetenschappen-* richtingen, dat herinner ik mij alleszins niet en mechanica ziet men ook in het ASO. Dus het kan echt niet dat het voor die ASO'ers nieuw is.

epsilon
24 maart 2006, 16:13
Elektriciteit wordt ook in het ASO gegeven, eveneens in het vijfde middelbaar. Sterkteleer weet ik niet, misschien de wetenschappen-* richtingen, dat herinner ik mij alleszins niet en mechanica ziet men ook in het ASO. Dus het kan echt niet dat het voor die ASO'ers nieuw is.
Elektriciteit wordt in het ASO gegeven als onderdeel van fysica AFAIK.
Niet als een apart vak vanaf het derde waarin grondig wordt ingegaan op alle eigenschappen van de gelijk- en wisselstroom theorie en het magnetisme als basis van motoren en generatoren.

FeNiX4LiFe
24 maart 2006, 16:14
Elektriciteit wordt in het ASO gegeven als onderdeel van fysica AFAIK.
Niet als een apart vak vanaf het derde waarin grondig wordt ingegaan op alle eigenschappen van de gelijk- en wisselstroom theorie en het magnetisme als basis van motoren en generatoren.
wordt idd niet als appart vak gegeven maar je ziet genoeg om quasi alles als herhaling te aanzien.

MilM
24 maart 2006, 16:17
Ik heb ook al gehoord van vrienden dat die mannen uit TSO toch een voorsprong hebben op die vakken.

Niettemin zou het geen uitvlucht mogen zijn voor ASO studenten als ze niet slagen.

epsilon
24 maart 2006, 16:17
wordt idd niet als appart vak gegeven maar je ziet genoeg om quasi alles als herhaling te aanzien.
Ook driefase systemen :wtf:
Volgens die in mijn klas die Wi-We gedaan hebben is het toch alles behalve herhaling wat we zien voor hun :unsure:

FeNiX4LiFe
24 maart 2006, 16:26
Ook driefase systemen :wtf:
Volgens die in mijn klas die Wi-We gedaan hebben is het toch alles behalve herhaling wat we zien voor hun :unsure:
heb ik alles gezegd :tongue:

ge krijgt goed genoeg om een groot genoege basis te krijgen ze.
Als ge daarmee uwen plan nie kunt trekken dan is diene ASO nie snugger.

maar als ik me herinner wat ik in eerste gezien heb van elektriek dan was er echt niks nieuws

zarathustra
24 maart 2006, 17:12

oh, dus in IW zie je al die fourrier transformaties, en al imaginaire voorstellingen van elektromagnetische velden al. Dat wist ik niet >_>

epsilon
24 maart 2006, 17:12
oh, dus in IW zie je al die fourrier transformaties, en al imaginaire voorstellingen van elektromagnetische velden al. Dat wist ik niet >_>
Zo ver gaat het nu ook weer niet :p

zarathustra
24 maart 2006, 17:13
Zo ver gaat het nu ook weer niet :p

maar zo ongeveer 50% van de cursus elektriciteit en magnetisme is wel dat :p

en de rest zijn lijn integralen, rotors, etc.

epsilon
24 maart 2006, 17:17
maar zo ongeveer 50% van de cursus elektriciteit en magnetisme is wel dat :p

en de rest zijn lijn integralen, rotors, etc.
Maar gij hebt het over cursussen niveau burgie, daar leggen ze simpele zaken moeilijk uit :p j/k

We zagen bv hoe het magnetische veld ontstaat, in welke richting de krachten werken enz. Welke verschijnselen er allemaal ontstaan ...

Gamedude
24 maart 2006, 18:15
Maar gij hebt het over cursussen niveau burgie, daar leggen ze simpele zaken moeilijk uit :p j/k

We zagen bv hoe het magnetische veld ontstaat, in welke richting de krachten werken enz. Welke verschijnselen er allemaal ontstaan ...
Dat ziet een TSO'r in het 4de middelbaar..

Ik ben een tegenstander van het schoolsysteem in België, op 12 jarige leeftijd heb je gewoon geen flauw idee waar je talent/interesse ligt. Eens een keuze gemaakt zijn er maar enkele die nog een drastische verandering in richting willen maken en zitten ze dus 6 jaar mentaal vast. Ikzelf heb 2 jaar Industriële Wetenschappen gedaan, daarna verder gegaan in de richting Elektriciteit-Elektronica. (5de jaar nu) Ik begin nu, op 17 jarige leeftijd, te beseffen dat Elektronica mij tot zekere mate wel interesseert maar dat mijn passie in de Psychologie ligt. Eens ik men 6de middelbaar gedaan heb ga ik de kans wagen aan het unief met als richting psychologie. Het zal zeer zeker een aanpassing zijn op het soort leerstof, maar met de nodige inzet geraak ik er wel.

Het Scandinavisch schoolsysteem lijkt me prachtig: tot je 16 jaar geen onderverdeling. (BSO-TSO-ASO) Maar dan heb je weer andere nadelen uiteraard.

PS: Had ooit eens gelezen dat 60% van de Belgen werk doet waarvoor hij in het middelbaar niet had geleerd? Zegt genoeg..

aXl_
24 maart 2006, 22:02

zonder middelbaar diploma moet je minstens 3 jaar van de middelbare school af zijn en een gemotiveerde brief richten aan de decaan van de faculteit waar je wilt beginnen dacht ik.

PineMangoes
26 maart 2006, 03:19
Dunno, het hangt echt veel af van wat je wil studeren in 't hoger. Ik denk niet dat je bvb. burgie elektronica moet beginnen studeren met je TSO elektronica, aang. je veel meer wiskunde voorkennis nodig hebt. Industrieel ing. of iets aan de hogeschool daarentegen is zeker mogelijk dan, 't hangt er vooral van af wat je wil volgen. Je moet ook vooral jezelf wat goed kennen é, den enen die 50 in de wwa haalt zr te blokken is natuurlijk slimmer dan deze die in de TSO 70 haalt met veel inzet, maar is er daarom niet makkelijker door aan den unief (want geen werklust) ....

Zedjah
26 maart 2006, 14:04
Conclusies

Als je unief doet, heb je 90% kans dan ASO beter is.
Als je hogeschool doet, heb je 50% kans dat TSO beter is.

EternalSilence
26 maart 2006, 14:35
ik zit met het gigantische probleem da ik in de verkeerde richting zit :doh:
zit nu in 6ICT ... bon da is wel leuk enzo, maar ik moe gvd veel doen voor mijn punten, en dan nog, ik hink nog achterop met al die pc freaks in mijn klas

daarom da ik volgend jaar geschiedenis ga doen, geschiedenis heeft me altijd al geinterreseerd, en ik leer da voor de fun :p (da is werkelijk het enige vak da ik leer voor de fun :p)
ik wilde eerst naar de unief gaan, maar die vant clb doen nogal vreselijk moeilijk, dan maar hogeschool geschiedenis, en eventueel nog een jaarke erbij pakken
ik weet ook da ik dus nie 'gewend' ben om grote pakken te leren, alee da zou zo moeten als ge in een sterke tso richting zit
niets is minder waar, ik ben ne echte 'van buiten leerder' .. tzijn altijd de oefeningen die mijn nekken bij mijn technische vakken, theorie heb ik altijd voor 90% juist, ma ik heb dan het nadeel dat ze bijna geen theorie vragen (maar 20% ofzo) op de examens .. :doh: :cry:

ma goed... dit gezegdzijnde..
uw middelbaar diploma heeft niets te maken met u verder diploma, het kan alleen een voorbereiding zijn voor een richting u middelbaar, maar da is nie noodzakelijk

Zedjah
26 maart 2006, 14:58
Als je geschiedenis wilt gaan studeren aan de unief, zul je best een goeie talenkennis hebben - vooral van het Frans.
Alsook is het niet alleen van buiten leren, maar ook inzicht. 't zijn meestal ook geen pure "feiten" zoals je op het middelbaar leert, maar eerder geschiedkundige methodes, demografie, ...
Er komt veel meer bij kijken dan gewoon de verzameling feitjes die je studeert in het middelbaar.

vnz`
26 maart 2006, 15:40
Als je geschiedenis wilt gaan studeren aan de unief, zul je best een goeie talenkennis hebben - vooral van het Frans.
Ik heb gehoord van iemand die in de 2de bach Wijsbegeerte met minor Geschiedenis zit in Leuven dat Frans niet zo belangerijk is. Er staat wel op de website bij de begintermen dat dit nodig is maar hij vertelde me dat hij amper in aanraking kwam met Frans- of Duitstalige teksten.
De vakken Geschiedenis die hij krijgt volgt hij samen met de studenten Geschiedenis en zijn dus exact hetzelfde. Het enige verschil is dat sommige vakken wel wegvallen omdat het 'maar' een minor is dus hieraan zal het ook niet liggen.

Zedjah
26 maart 2006, 16:16
In Gent heeft de geschiedenis een vak in 1e Bachelor dat zich focust op Oud-Franse teksten.

dee
26 maart 2006, 16:41
Dunno, het hangt echt veel af van wat je wil studeren in 't hoger. Ik denk niet dat je bvb. burgie elektronica moet beginnen studeren met je TSO elektronica, aang. je veel meer wiskunde voorkennis nodig hebt. Industrieel ing. of iets aan de hogeschool daarentegen is zeker mogelijk dan, 't hangt er vooral van af wat je wil volgen. Je moet ook vooral jezelf wat goed kennen é, den enen die 50 in de wwa haalt zr te blokken is natuurlijk slimmer dan deze die in de TSO 70 haalt met veel inzet, maar is er daarom niet makkelijker door aan den unief (want geen werklust) ....

Hehe, dat was het eerste dat me opviel toen ik ging verderstuderen. Al die mannen die keihard leerde in het middelbaar en hoge punten hadden, die kregen het nog moeilijker. En al die luilakken van het middelbaar die blijkbaar toch capaciteit hadden maar er nooit iets mee deden, die begonnen dan pas uit te pakken :)
De rollen draaide gewoon om.

Is niet de regel uiteraard maar ook zeker niet een uitzondering.

26 maart 2006, 16:55
Ik heb een TSO (informaticabeheer) en zit intussen in mijn 3de jaar (1ste lic) criminologie...

Diploma zegt weinig, het is vooral uw motivatie & inzet waarmee ge dingen bereikt.

OneWorld
29 maart 2006, 17:38
dus.. weet er iemand iets af van de medische sector? wat zijn eigenlijk de beste stappen om bijvoorbeeld chirurg te worden of dokter? alvast bedankt!

Tom!
29 maart 2006, 17:39
dus.. weet er iemand iets af van de medische sector? wat zijn eigenlijk de beste stappen om bijvoorbeeld chirurg te worden of dokter? alvast bedankt!
Een wetenschappelijke richting in het ASO (dus type wetenschappen-wiskunde, maar niet met extra uren wiskunde ten koste van biologie, zoals in sommige scholen) en dan geneeskunde, uiteraard. Of welke 'stappen' bedoel je?

Aggr0
29 maart 2006, 20:37
imo is uw secundair diploma niet echt bepalend voor uw verdere studies.

een hele hoop TSO richtingen zijn zwaarder dan een ASO. zoals Industriele wetenschappen, informatica beheer (sommige scholen zelfs 8-10u wiskunde), boekhouden informatica enzovoort.

ik doe momenteel Wetenschappen-Wiskunde , maar beklaag mij dit, kga niets voort doen met die wetenschappen, en al evenmin met wiskunde, en momenteel krijgde alleen nog informatica tot in t 4 de in de ASO dus eig is een ASO diploma nie veel waard, ge moet voort studeren als ge uit aso komt. Bij TSO krijgde tenminste nog praktijk, en leerde me uw handen werken en bepaalde dingen praktischer bekijken, in ASO is het gewoon boeken leren. En met TSO KSO en BSO diploma kunde direct aan werk geraken.

Ken enkele mensen die uit BSO komen en als studie industrieel inginieur, en TEW hebben gedaan (mits 2 maand extra bijlessen voor bepaalde vakken).

veel hogere richtingen beginnen toch van nul, en als ge int middelbaar ne veel goesting had, en der ou gat aan veegde; komde soms tot besef dat ge veel meer kunt.

stoffer
29 maart 2006, 20:45
een hele hoop TSO richtingen zijn zwaarder dan een ASO. zoals Industriele wetenschappen, informatica beheer (sommige scholen zelfs 8-10u wiskunde), boekhouden informatica enzovoort.

natuurlijk :lol:

Bilbo
29 maart 2006, 20:56
imo is uw secundair diploma niet echt bepalend voor uw verdere studies.

Dit durf ik toch te betwijfelen. Mijn neef studeert industriele wetenschappen en ikzelf volg grieks-wiskunde. Als ik wiskunde vergelijk stel ik toch vast dat, hoewel zij meer wiskunde hebben het niveau er toch lager ligt, maar dit kan natuurlijk variëren van school tot school...

Het doel van ASO is trouwens volgens mij nog steeds de leerlingen een zo goed mogelijke algemene opleiding geven zodat ze zo kunnen vaststellen wat hen het meeste ligt om zo verder de studiekeuze te bepalen ...

QplQyer
29 maart 2006, 21:24
8-10 uur wiskunde in informaticabeheer? Daar geloof ik niets van, dat wil ik wel eens zien.

Uw vergelijking gaat voor de rest ook niet op, je vergelijkt TSO-richtingen met ASO in het algemeen (terwijl dat ook verschillende richtingen behelst).

epsilon
29 maart 2006, 22:14
Ken enkele mensen die uit BSO komen en als studie industrieel inginieur, en TEW hebben gedaan (mits 2 maand extra bijlessen voor bepaalde vakken).

Dan zaten die in BSO wel nie op hun plaats. Straffe mannen als die da kunnen!

Emerxill
30 maart 2006, 08:44
Dan zatten die in BSO wel nie op hun plaats. Straffe mannen als die da kunnen!
Veel allochtonen jongeren bijvoorbeeld worden op aanraden van CLB (vroeger pms) door hun ouders direct in BSO gestoken. Spijtig want ik ken een aantal "allochtonen" (officieel zijn et belgen) met een BSO getuigschrift die meer verstand in hunne kop hebben steken dan sommige mensen die ASO hebben gedaan...
Soit, 1 daarvan heeft vorig jaar zijn A1 Toegep Informatica diploma gehaald, nu ni de moeilijkste richting, maar toch ferm voor ene die van BSO (+7e jaar) komt.

Nog ne andere die ik ken zit nu in zijn 1e lic rechten (ook ni super moeilijk ma toch pakske zwaarder dan A1), hij heeft wel zijn sociaal leven opgegeven en heeft zich de afgelopen jaren van de buitenwereld afgesloten :D. Hij is wel elk jaar met een hoop herexamens der door moeten geraken, maar het doet het toch maar :)