PDA

Volledige versie bekijken : Informatica: wiskunde

Duffman-
21 maart 2006, 19:56
Beste,

ik heb begrepen dat wiskunde, een zéér belangrijk aspect is in de informatica(hierbij doel ik vooral op universiteit, master).
Nu voor de hogeschool is dit uiteraard in mindere mate maar waarschijnlijk ook vrij belangrijk. Nu ben ik al vrij zeker dat ik informatica(weet nog niet netwerk of programmeren) ga volgen in de hogeschool(bachelor), en ik zou het zeker interessant vinden om misschien een master te halen mits hard werken.
Ik zit nu in de richting informaticabeheer(onze lessenrooster (http://www.cohe.be/cohe/activiteiten/Detail.asp?ID=215&soort=SR&rub=studierichtingen))
en we hebben maar 3 uur wiskunde, dit is inderdaad erg weinig en om dan nog master te halen... tis vree moeilijk, maar sommigen zeggen dat mits inzet(echt elke dag bezig zijn voor school) het wel mogelijk is.
Ik ben op school in wiskunde niet slecht, ik haal mijn punten, maarja, 3 uur is nogal oppervlakkig uiteraard.
Nu heb ik de vraag, denken jullie dat master mogelijk is? En weten jullie misschien een soort van avondschool waar ik wiskunde kan volgen op een hoger(hoger dan onze 3 uur dus) niveau zodat ik een 5-tal uur wiskunde op een week zou krijgen of nog meer? Liefst in de buurt van Herentals, ik heb tot hiertoe alleen een avondschool gevonden in Gent die wiskunde geven.

Dank bij voorbaat
Duffman-

escobar98
21 maart 2006, 20:20
Een master aan de universiteit is moeilijk. Wat je wel kunt doen, is industrieel ingenieur doen. Ik heb ook informaticabeheer gedaan en ik had ook 3 uur (of 4, ben niet zeker) wiskunde gehad en haalde zelfs slechte punten voor wiskunde (afgestudeerd met ~57% dacht ik). Ik heb eerst graduaat gedaan en nu doe ik een brugprogramma naar industrieel ingenieur. De wiskunde is zwaar, maar het is te doen. Het kan ook zijn dat het voor mij zwaar overkomt, omdat ik na mijn 1ste jaar graduaat geen wiskunde meer gehad heb en ik er dus 2 jaar uit was. pm me uw e-mail en ik zal u enkele pdf'en doorsturen van de lessen wiskunde.

Myst!Q
21 maart 2006, 20:22
Hohja, wiskunde .. Ik snap er allang nix meer van en kzit in elektronica .. Khad 70 % int 6de middelbaar voor wisk en nu haddek al maar 10/20 voor mijn examen in januari voor diene lul.

Keb der over gesproken met studentensecretaris want iedereen wilt hem weg en krijg dan te horen dat er nog nooit iemand gebuisd is vanwege een buis voor wiskunde, lekker :p

Nuja dit geheel off topic é ... :)

DesorteD
21 maart 2006, 20:25
ik kom uit informatica beheer 6 uur wiskunde en zit nu in 2de bach informatica aan de KUL & heb geen problemen om te volgen.

Ik moet wel zeggen dat ik in informatica beheer 2 jaar geen flikker heb moeten doen om er te komen.
Ik heb het zelfde geprobeerd in men eerste kan informatica, met als resultaat dat ik op al men wiskunde vakken gebuisd was.(informatica vakken wassek erdoor).
Het jaar daarop hebbek al mijne wiskunde bij gehouden, xtra oefeningen gemaakt, etc .... en was ik er zonder enig probleem met onderscheiding door.

3 uur wiskunde is wel weinig, maar ik ben van mening dat als ge er echt voor werkt dat je er zeker kan komen...
Het hangt beetje van uzelf af of ge bereidt zijt van te werken

MilM
21 maart 2006, 20:28
Normaal gezien zal je nu van bachelor informatica (die aan de unief) direct een master burgerlijk ingenieur kunnen volgen (ze zijn daarmee bezig).
In de bachelor structuur is er wat wiskunde verdwenen in de richting informatica, maar ik vermoed dat die dan mss aan bod zal komen in de masters.
Dus aan de unief is informatica idd vrij wiskundig nog.

Je moet natuurlijk wel uitmaken of je een professionele of academische bachelor opleiding wilt volgen. Bij een academische is het de bedoeling dat je nog een master volgt, maar de wiskunde is daar idd niet te onderschatten.

Al bij al vind ik de wiskunde niet zo zwaar (unief), maar ik heb dan ook een goeie basis gehad en wiskunde is altijd het vak geweets dta mij het beste ligt.

Wij weten natuurlijk niet in wat je tot staat bent. Als uw motivatie even groot blijft en je er echt voor wilt inzetten, dan kun je het altijd proberen é.

Gewoon goed info nemen wat allemaal mogelijk is en welke masters je kunt volgen na uw bachelor opleiding. Want ik denk niet dat je zomaar een master (aan de unief) kunt volgen na een professionele bachelor, maar ik kan mis zijn.

Duffman-
21 maart 2006, 20:28
Al bedankt voor de reacties en escobar98, pm sent

//edit: MilM, ik heb ergens gelezen/gehoord dat dit met een soort 'overgangsjaar' is ... of toch iets in dienen aard ... overstapjaar kan ook wel

MilM
21 maart 2006, 20:33
Ja, maar het is allemaal ingewikkeld geworden. Ik weet ook niet meer hoe het allemaal zit.

Maar je hebt industrieel ingenieur, licenciaat informatica, burg ing computerwetenschappen ...

Da zijn allemaal verschillende richtingen en of er overgangsjaren bestaan en hoelang die duren zou je best eens bezien.
Normaal is er zeker één naar industrieel ingenieur.
Dus als het die master is dat je wilt doen, zou er geen problemen mogen zijn vermoed ik. (ben ik bijna zeker van)

KoeKaTsJoE
21 maart 2006, 20:34
ik heb momenteel maar 2 uur wiskunde... Ik zou graag volgend jaar in Leuven informatica gaan volgen. Is het te doen voor mij mits inzet?
Ik ben vorige week naar de opendeur geweest en ze zeiden mij dat ik gene bang moest hebben van wiskunde

MilM
21 maart 2006, 20:35
Unief van leuven ?

zarathustra
21 maart 2006, 20:39
Normaal gezien zal je nu van bachelor informatica (die aan de unief) direct een master burgerlijk ingenieur kunnen volgen (ze zijn daarmee bezig).

neen, een master computerwetenschappen niet burgerlijk ingenieur. Al is computerwetenschappen wel een master die nu enkel aan de burgerlijk ir.'s gegeven wordt. (aka, je bent op het einde master in de computerwetenschappen, maar geen ingenieur)

En ik dacht dat dat wel wil zeggen dat je dan in het derde jaar informatica verplicht vakken als thermodynamica enzo moet doen.

MilM
21 maart 2006, 20:40
neen, een master computerwetenschappen niet burgerlijk ingenieur. Al is computerwetenschappen wel een master die nu enkel aan de burgerlijk ir.'s gegeven wordt. (aka, je bent op het einde master in de computerwetenschappen, maar geen ingenieur)

En ik dacht dat dat wel wil zeggen dat je dan in het derde jaar informatica verplicht vakken als thermodynamica enzo moet doen.

ik dacht nochtans dat je dan eventueel ook de titel ir ging krijgen. Dus het zou best kunnen dat je wel ir wordt dan.
Maar het ligt allemaal nog niet vast heb ik gezien.

zarathustra
21 maart 2006, 20:42
Het is als de master nanotechnologie eh, die is voor bio-ir, ir en wetenschappers. Maar de eerste 2 zijn ir op het einde, de 3de niet.

Maar soit ik weet wel dat er in de POC wat tegenkanting vanuit de studentenhoek tegen dat voorstel. (het overstappen op zich, de titel komt er dan nog niet eens bij. Maar het overschakelen kan dus weldegelijk) Wat imo begrijpelijk is.

Duffman-
21 maart 2006, 20:43

dus je moet al burgerlijk ingenieur zijn om dit diploma te behalen? :wtf:

zarathustra
21 maart 2006, 20:47

nee, voor de titel van ingenieur moet je (nu toch nog) een bachelor in de ingenieurs wetenschappen hebben gevolgd door een van de 12 of 13 mogelijke masters.

dus de ene is

Burgerlijk ingenieur in de computerwetenschappen optie veilige software bijvoorbeeld

en de andere

master in de computerwetenschappen optie veilige software.

maar zo is het nu dus, dat verandert allemaal vrij snel

MilM
21 maart 2006, 20:47

nee, hij bedoelt dat je van een bachelor informatica een master in computerwetenschappen mss zal kunnen volgen, maar niet de titel burgerlijk ingenieur zal krijgen.

Maar dit is twijfelachtig. Ik denk dat ze wel die titel kunnen krijgen omdat ze ervan uitgaan dat als je slaagt voor de master opleiding, je ook kunt slagen voor de bachelor opleiding. (ir dus)

Komt niet van mij hé dat laatste.

Maar het staat nog niet vast, omdat er veel tegenkanting is van studenten burgerlijk ingenieur, die dit niet willen.

Ik wil hier geen discussie over voeren é (want ik versta de tegenkanting). Was enkel ter info. Dat als je bachelor infoirmatica aan de unief volgt, het kan zijn dat je dan direct een master in computerwetenschappen kunt volgen

zarathustra
21 maart 2006, 20:52
Maar dit is twijfelachtig. Ik denk dat ze wel die titel kunnen krijgen omdat ze ervan uitgaan dat als je slaagt voor de master opleiding, je ook kunt slagen voor de bachelor opleiding. (ir dus)

Al wil je geen discussie, ik ga er toch op reageren :p

De bachelors zijn eigenlijk wel beduidend moeilijker dan de masters. Nu in mijn 3de jaar zijn de vakken die moeilijk zijn vaak degene die ze uit 2de kan naar achter hebben geschoven.

Bontus
21 maart 2006, 20:53
als je in informaticabeheer met 3u wiskunde zit en je bent geïnteresseerd in informatica dan moet je zeker GEEN industrieel ingenieur gaan doen.

Je ziet dan heel weinig informatica het eerste jaar en veel fysica, wiskunde (en chemie). Al diegene die uit zo een richting industrieel hebben geprobeerd heb ik in het eerste jaar zien afvallen daardoor.

Ik zou in uw geval voor hogeschool informatica gaan. Master aan de unief zal heel moeilijk zijn.

Duffman-
21 maart 2006, 20:55

De bachelors zijn eigenlijk wel beduidend moeilijker dan de masters. Nu in mijn 3de jaar zijn de vakken die moeilijk zijn vaak degene die ze uit 2de kan naar achter hebben geschoven.
:offtopic: bedoel je niet dat de masters beduidend moeilijker zijn dan de bachelors? :offtopic:

MilM
21 maart 2006, 20:58

De nadruk ligt idd ergens anders bij kandidatuur vs licentie (over bachelor/master kan ik mij nie uitspreken door die hervormingen).
Welke het moeilijkst is, is natuurlijk persoonlijk.
Ik geloof dat als je slaagt voor bachelor informatica en daarna nog eens voor master in computerwetenschappen, je dan ook zou moeten kunnen slagen voor de bachelor van ir.

Het was trouwens gewoon een mededeling van een infosessie.
De titel ir zal waarschijnlijk toch verdwijnen.

als je in informaticabeheer met 3u wiskunde zit en je bent geïnteresseerd in informatica dan moet je zeker GEEN industrieel ingenieur gaan doen.

Je ziet dan heel weinig informatica het eerste jaar en veel fysica, wiskunde (en chemie). Al diegene die uit zo een richting industrieel hebben geprobeerd heb ik in het eerste jaar zien afvallen daardoor.

Ik zou in uw geval voor hogeschool informatica gaan. Master aan de unief zal heel moeilijk zijn.

Je kunt nu al direct industrieel ingenieur informatica volgen vanaf het eerste jaar. (bv in gent)
Maar het klopt natuurlijk dat het veel meer algemeen is dan een professionele bachelor.

DesorteD
21 maart 2006, 20:58
ik heb momenteel maar 2 uur wiskunde... Ik zou graag volgend jaar in Leuven informatica gaan volgen. Is het te doen voor mij mits inzet?
Ik ben vorige week naar de opendeur geweest en ze zeiden mij dat ik gene bang moest hebben van wiskunde

Tzal ne serieuze gok zijn.
Ge gaat serieus mogen werken want u wiskundige basis gaat enorm laag liggen.
In het eerste semester wordt er in Leuven met wiskunde vakken gesmeten: Hogere wiskunde, Lineaire Algebra, Logica & algebraische structuren. 2de semester houdt enkel statistiek in kwa wiskunde dachtek.

anyway ge kunt het proberen en als ge ervoor kiest zal het werken van in het begin zijn, prolly meerdere keren gebruik moeten maken van het monitoraat & assistenten.

Duffman-
21 maart 2006, 21:00
Tzal ne serieuze gok zijn.
Ge gaat serieus mogen werken want u wiskundige basis gaat enorm laag liggen.
In het eerste semester wordt er in Leuven met wiskunde vakken gesmeten: Hogere wiskunde, Lineaire Algebra, Logica & algebraische structuren. 2de semester houdt enkel statistiek in kwa wiskunde dachtek.

anyway ge kunt het proberen en als ge ervoor kiest zal het werken van in het begin zijn, prolly meerdere keren gebruik moeten maken van het monitoraat & assistenten.
hm, wat is een monitoraat?
Btw, ik, in informaticabeheer, wij hebben een boek wiskunde gekocht die 'statistiek' heet, we hebben dit jaar enkel functies gezien en er komt nog statistiek bij ...
we zitten met functies nu bezig met afgeleiden ... en statistiek wetek ni wa da juist gaat worden.

Bontus
21 maart 2006, 21:00
Je kunt nu al direct industrieel ingenieur informatica volgen vanaf het eerste jaar. (bv in gent)
Maar het klopt natuurlijk dat het veel meer algemeen is dan een professionele bachelor.
Wist ik niet, maar je gaat zowiezo vakken zien zoals mechanica, chemie, ... die u waarschijnlijk heel weinig zullen boeien.
En elke dag werken voor school zul je wel willen doen, maar dan wellicht voor die informatica vakken en niet voor de andere.

DesorteD
21 maart 2006, 21:02

Klopt niet.
Ze hebben ons dat aangeboden in Leuven maar dat gaat niet rechstreeks. De mensen die de overgang wouden maken, kregen in het 3,4,5 & 6de semester een aantal xtra verplichte vakken opgelegd. Bijna allemaal zware fysica vakken.

Fysica ligt mij niet :/

Bubba
21 maart 2006, 21:02
Btw, ik, in informaticabeheer, wij hebben een boek wiskunde gekocht die 'statistiek' heet, we hebben dit jaar enkel functies gezien en er komt nog statistiek bij ...
we zitten met functies nu bezig met afgeleiden ... en statistiek wetek ni wa da juist gaat worden.

Monitoraat is eigenlijk een soort van bijles. Het word georganiseerd door de leerkracht in kwestie en je kan er op vrijwillige basis langs gaan om uitleg te vragen over bepaalde onderdelen van de les die je niet gesnapt hebt. Je kan er ook gewoon naartoe gaan om de ganse les te herhalen maar de leerkracht heeft liefst specifieke vragen.

Duffman-
21 maart 2006, 21:05
Monitoraat is eigenlijk een soort van bijles. Het word georganiseerd door de leerkracht in kwestie en je kan er op vrijwillige basis langs gaan om uitleg te vragen over bepaalde onderdelen van de les die je niet gesnapt hebt. Je kan er ook gewoon naartoe gaan om de ganse les te herhalen maar de leerkracht heeft liefst specifieke vragen.
dat begrjip ik, zodat hij ziet dat ik het al heb bekeken...
zijn de boeken in het hogere onderwijs ook duidelijk? Of zijn er ook boeken bij die vrij slecht en abstract geschreven zijn?

DesorteD
21 maart 2006, 21:05

Monitoraat is een dienst die in het 1ste jaar aan het unif in Leuven wordt aangeboden voor mensen die problemen hebben met bepaalde vakken.

Per vak is er een monitoraat. Indien je problemen hebt met een bepaald vak & je zou graag bijles krijgen stuur je een mail naar het monitoraat voor dat vak. Er wordt dan samen een datum vast gelegd die voor bijde partijen uitkomt.
Dan worden de stukken die je niet snapt nog eens uitgelegd, meestal aan een trager tempo & vanuit andere perspectieven. Ge kunt er ook oefeningen binnen brengen die je xtra hebt gemaakt om te laten verbeteren.

Bubba
21 maart 2006, 21:09
zijn de boeken in het hogere onderwijs ook duidelijk? Of zijn er ook boeken bij die vrij slecht en abstract geschreven zijn?

Ik heb inderdaad boeken gehad die op geen zak trokken.

Echt boeken waarin je meer moest bijschrijven dan dat er uitleg in het boek stond. Of gewoonweg zaken die fout in het boek stonden.

Maar meestal zijn de boeken echter wel duidelijk enzo.

Duffman-
21 maart 2006, 21:10
Monitoraat is een dienst die in het 1ste jaar aan het unif in Leuven wordt aangeboden voor mensen die problemen hebben met bepaalde vakken.

Per vak is er een monitoraat. Indien je problemen hebt met een bepaald vak & je zou graag bijles krijgen stuur je een mail naar het monitoraat voor dat vak. Er wordt dan samen een datum vast gelegd die voor bijde partijen uitkomt.
Dan worden de stukken die je niet snapt nog eens uitgelegd, meestal aan een trager tempo & vanuit andere perspectieven. Ge kunt er ook oefeningen binnen brengen die je xtra hebt gemaakt om te laten verbeteren.
die oefeningen vind je dan ergens of moet je die voor jezelf maken?

DesorteD
21 maart 2006, 21:11

de cursussen in het 1ste jaar informatica aan de KUL zijn imo zeer goed.

RaZoR be
21 maart 2006, 21:11
ik zit op uhasselt ICT, wiskunde is wel moeilijk maar als je er echt voor gaat lukt het wel...
ik had met kerstmis 9 / 20, nu met pase denk ik slechter... mja ik ben nie echt goed in deze wiskunde :p

Bij ons is eerste Trimester Analyse (Limiten, afgeleiden, Functies), tweede trimester was Algebra (Vectorruimtes, eigenwaardes, Lineare afbeeldingen enz).

maar ik denk dat je met 2 uur wiskunde het echt niet gaat halen in unief.
Minimaal is 6 uur wiskunde vereist zeggen ze, maar 4 uur valt ook goed te doen denk ik.

Bubba
21 maart 2006, 21:12

Mja meestal heb je die wel hoor. Dat er bijvoorbeeld in het boek verschillende reeksen van oefeningen staan waarvan je er een paar maakt ter voorbeeld en de rest openlaat.

DesorteD
21 maart 2006, 21:14

De meeste oefeningen staan in de cursussen. Tijdens de oefenzittingen wordt geprobeerd de belangrijkste oefeningen te maken. Maar niets houdt u tegen om de andere oefeningen die niet tijdens de oefenzittingen gemaakt worden te maken & te laten verbeteren door het monitoraat. Ge hebt er alleen baat bij

DesorteD
21 maart 2006, 21:21
duffman: check u inbox op dit forum

pieta
21 maart 2006, 21:33
ik zit op uhasselt ICT, wiskunde is wel moeilijk maar als je er echt voor gaat lukt het wel...
ik had met kerstmis 9 / 20, nu met pase denk ik slechter... mja ik ben nie echt goed in deze wiskunde :p

Bij ons is eerste Trimester Analyse (Limiten, afgeleiden, Functies), tweede trimester was Algebra (Vectorruimtes, eigenwaardes, Lineare afbeeldingen enz).

maar ik denk dat je met 2 uur wiskunde het echt niet gaat halen in unief.
Minimaal is 6 uur wiskunde vereist zeggen ze, maar 4 uur valt ook goed te doen denk ik.

²:p

ik heb maar 4 gehad, met ng een paar andere, da gaat wel als ge leert, probleem is het leren zelf, tis veel op u zelf aan gewezen enz...

ma 2 uur is toch redelijk wienig, als ge da telt op een jaar scheelt dat toch een hoop uren, ik heb toen in de vakantie bijles wisk gevolgd van de school zelf, ma kdenk nie dak dara veel aan heb gehad...

Duffman-
21 maart 2006, 22:35
²:p

ik heb maar 4 gehad, met ng een paar andere, da gaat wel als ge leert, probleem is het leren zelf, tis veel op u zelf aan gewezen enz...

ma 2 uur is toch redelijk wienig, als ge da telt op een jaar scheelt dat toch een hoop uren, ik heb toen in de vakantie bijles wisk gevolgd van de school zelf, ma kdenk nie dak dara veel aan heb gehad...
en wa denkt ge over 3?
Kben wel aant zoeken naar avondschool in de buurt, dus iemand enkele tips waar je wiskunde kan volgen?!

QplQyer
21 maart 2006, 22:48
Dit is misschien een interessante link: http://sbin.ugent.be
Als je van graduaat naar een master wilt overgaan ga je toch mogen rekenen op twee jaar schakeljaar waarin je alle wiskunde van de bachelorjaren voorgeschoteld krijgt.

En wat zarathustra zei was juist, de bachelorjaren zijn moeilijker dan de masterjaren (zeker qua wiskunde, in de master is er bijna geen enkel vak dat nog zuiver wiskunde is, afhankelijk van welke opties enzo uiteraard).

Uiteindelijk denk ik echter wel niet dat voorkennis uit het middelbaar mij ooit echt zwaar geholpen heeft om erdoor te geraken (misschien wat bij analyse).

Let wel op: universitaire cursussen betekent vaak dat veel zaken in het algemeen uitgeschreven worden, wat voor sommigen wat abstract kan lijken.
(ik weet niet hoe dat aan de hogeschool is, maar ik vermoed dat dat wat concreter en toegepaster zal zijn).

escobar98
21 maart 2006, 22:57
Als je van graduaat naar een master wilt overgaan ga je toch mogen rekenen op twee jaar schakeljaar waarin je alle wiskunde van de bachelorjaren voorgeschoteld krijgt.

En wat zarathustra zei was juist, de bachelorjaren zijn moeilijker dan de masterjaren (zeker qua wiskunde, in de master is er bijna geen enkel vak dat nog zuiver wiskunde is, afhankelijk van welke opties enzo uiteraard).

Uiteindelijk denk ik echter wel niet dat voorkennis uit het middelbaar mij ooit echt zwaar geholpen heeft om erdoor te geraken (misschien wat bij analyse).

Let wel op: universitaire cursussen betekent vaak dat veel zaken in het algemeen uitgeschreven worden, wat voor sommigen wat abstract kan leiden.
(ik weet niet hoe dat aan de hogeschool is, maar ik vermoed dat dat wat concreter en toegepaster zal zijn).

idd. Bv de wiskunde bij de ing's is meer toegepast en wordt soms de connectie gemaakt naar de praktijk. Bij de ir's zal da waarschijnlijk theoretischer en algemener zijn. Voor chemie, mechanica en fysica zal dat ook zo zijn, waarschijnlijk.

crossfader
21 maart 2006, 23:05
ik zit met net hetzelfde probleem alleen is het in mijn geval nog erger, ik kom van BSO en ga electronica-ICT volgen (ja info dus ook), echte wiskunde heb ik nooit gezien, nu ga ik tijdens de zomervakantie wiskunde cursus volgen en in september ook nog een wiskunde cursus van de hoge school zelf. ik ga er vanuit, als je je 100% inzet dan haal je het(weliswaar door eens te dubbelen)
ik ben 18j en zie het niet zitten om elke dag te gaan werken, ik studeer liever door en een trapje hoger te staan in de maatschappij

greetz

simpele duif
21 maart 2006, 23:19
zelf heb ik 8u wiskunde, en ik kan u zeggen dat het verschil echt enorm is!
aan de andere kant heb je dan wel weer een stuk meer wiskundig inzicht door het vele programmeren dat je intussen waarschijnlijk al gedaan hebt...
volgens mij moet het dus wel lukken als je je er genoeg voor inzet

NapalmBenny.
21 maart 2006, 23:24
Ik hem bach informatica gedaan, enkel in het eerste jaar kregen we de 1ste semester wiskunde, dat was binaire getallen en statistieken, iets wat je zonder achtergrond zonder moeite kan leren. En voor de rest NIETS wiskunde. Geen vieze afgeleiden of integralen.

Alls er één vak is waar ge schrik voor moet hebben is verdomme die klote godsdienst :D:D, echt houdt u dan maar vast, wat nen zever, en dat is ni zomaar de 10 geboden he :D, maar evolutieleer, al die filosofen hunne rommel. Oh jezus, wat nen rommel, waarvan ge u de eerste second weer afvroeg 'why deze rommel'.

DesorteD
21 maart 2006, 23:43
Alls er één vak is waar ge schrik voor moet hebben is verdomme die klote godsdienst :D:D, echt houdt u dan maar vast, wat nen zever, en dat is ni zomaar de 10 geboden he :D, maar evolutieleer, al die filosofen hunne rommel. Oh jezus, wat nen rommel, waarvan ge u de eerste second weer afvroeg 'why deze rommel'.

I agree.. wijsbegeerte hebbek mee afgezien in 1ste kan/bach

Duffman-
22 maart 2006, 09:02

Let wel op: universitaire cursussen betekent vaak dat veel zaken in het algemeen uitgeschreven worden, wat voor sommigen wat abstract kan lijken.
De bachelorjaren zijn MOEILIJKER? dan de masterjaren? Hier kan ik toch even niet volgen. Ik dacht dat je in de bachelor (hogeschool) minder wiskunde had als aan universiteit ... over welke bachelor-richting heb je het hier juist? Want ik heb begrepen dat er meerdre richtingen zijn. Ik dacht echt dat de wiskunde minder was in bachelor, en in master moeilijker, waarom dan ook 2 schakeljaren voor die wiskunde als hij toch minder is aan master?

zarathustra
22 maart 2006, 09:13
ik had het op de bachelor burgerlijk ir. En ik vond die moeilijker omdat die *veel* algemener is dan de latere jaren (lees: een heleboel vakken die u totaal niet interesseren als je computerwetenschappen wil gaan doen, zoals organische chemie enzo)

epsilon
22 maart 2006, 09:32
ik had het op de bachelor burgerlijk ir. En ik vond die moeilijker omdat die *veel* algemener is dan de latere jaren (lees: een heleboel vakken die u totaal niet interesseren als je computerwetenschappen wil gaan doen, zoals organische chemie enzo)
Yep, zelfde verhaal bij de bachelors industrieel. Ik ga optie elektronica doen en nu zit ik te kloten aan organische chemie en sterkteleer :sad:

DesorteD
22 maart 2006, 10:19
De bachelorjaren zijn MOEILIJKER? dan de masterjaren? Hier kan ik toch even niet volgen. Ik dacht dat je in de bachelor (hogeschool) minder wiskunde had als aan universiteit ... over welke bachelor-richting heb je het hier juist? Want ik heb begrepen dat er meerdre richtingen zijn. Ik dacht echt dat de wiskunde minder was in bachelor, en in master moeilijker, waarom dan ook 2 schakeljaren voor die wiskunde als hij toch minder is aan master?

denk dat hij bedoelt bachelor jaren aan de universiteit..

RaZoR be
22 maart 2006, 10:59
@Pieta,

ik had idd nog wa fatsoenlijk in tegenstelling tot de rest, ma deze keer ga ik toch ook slecht hebbe..

ma op unief zijt ge helemaal op u eigen. op middelbaar heb ge nog van tijd tot tijd controles. ma op unief ist gewoon lere voort exame.

3 uur, ik weeet ook nie oft haalbaar is, als ge nu extra lesse neemt ofzo, kunt ge er wel gerake denk ik.

Hellrabbit
22 maart 2006, 11:02

Ze bedoelen dus dat de eerste jaren van uw unief vele zwaarder zijn dan uw latere jaren, gewoon omdat ze in die eerste jaren een schifting moeten doorvoeren, kwestie van het aantal vrolijke studentjes wat in te perken

MilM
22 maart 2006, 11:43

Bachelor aan de universiteit heb je ook é.
Daarmee dat ik over die info sprak.
Je hebt verschillende bachelors en verschillende masters (van verschillend niveau)
Dus je kunt niet zomaar van de éne bachelor naar de andere master stappen.

Een professionele bachelor is dat wanneer je uw bachelor voltooid heb, het de bedoeling is dat je gaat gaan werken (je kunt natuurlijk altijd iets bij doen)
Bij een academische bachelor is het de bedoeling dat je erachter zoiezo nog een master volgt.

Das de bachelor jaren aan de unief moeilijker zijn dan de master jaren klopt niet. Dat is persoonlijk. Veralgemenen is nooit goed.

het klopt wel dat in de oude structuur de wiskunde in de kandidatuurjaren viel. Als wiskunde dan uw knelpunt is, dan zullen die jaren wel moeilijker kunnen zijn. Maar die wiskunde zal je in elke it richting aan de unief tegenkomen.

Met de nieuwe structurering is er trouwens een deel van de wiskunde weggevallen, dus mss komt die wel aan bod in de masteropleiding ?

Dat klopt idd.

Het komt er meestal op neer dat ze aan de uief iets makelijks moeilijker zullen uitleggen. (omwille van dat algemeen zijn)
Dus het is iets abstracter

NapalmBenny.
22 maart 2006, 12:14
Lol bestaat er een academische en professionele bachelor :D, zou niet weten wat ik heb. Ik wist pas trouwens op't einde in het 2de jaar dat wij eigenlijk bachelors waren, nooit bij stilgestaan :D.

MilM
22 maart 2006, 13:40
graduaat informatica is bv een professionele bachelor. (professionele bachelor toegepaste informatica)

Maar stel dat ge zo'n bachelor volgt. Als je dan een master aan de unief wilt, veronderstel ik dat je eerst uw academische bachelor moet halen aan de unief.

Als je een diploma graduaat informatica of professionele bachelor toegepaste informatica hebt, krijg je maar 60 studiepunten aan vrijstellingen ...

Dit wilt zeggen dat je dna eerst 3 jaar aan de hoge school volgt, dan nog eens 2 jaar aan de unief voor diene bachelor en dan heb je 5 jaar geleerd en heb je ineens nog geen master diploma ... (wat de bedoeling is van een academische bachelor)
Dus dan moet je nog aan uwe master beginnen.

Als je een diploma industrieel ingenieur in de informatica hebt, kan het zijn dat je mss in 1 jaar uwe bachelor informatica aan de unief kunt halen, maar dit is niet zeker. (kan mss 2 jaar zijn)

Duffman-
22 maart 2006, 14:19
Oke voor zover ik het versta
kan je eerst bachelor aan de hogeschool doen bijvoorbeeld, en dan met 2 schakeljaren, master doen aan unief?

MilM
22 maart 2006, 14:26
Euhm, als je de bachelor toegepaste informatica bedoelt (het vroegere graduaat informatica), dan kun je met 2 schakeljaren uw diploma bachelor informatica halen aan de universiteit en dan pas uwe master.

Normaal gezien zal een master in de informatica aan de Ugent 1 jaar duren (maar ook dat staat waarschijnlijk nog niet vast en mss dat dit ook kan verschillen van unief tot unief)

Dus in feite komt het erop neer dat als je bachelor in de toegepaste informatica afgerond hebt, in het beste geval nog 3 jaar moet studeren voor een master in de informatica aan de unief te halen.

Xylo
22 maart 2006, 14:53
Hoi,
ik zit met een "jonger" probleem: Ik zit nu in 4de jaar Middelbaar Eco/talen. En ik zie bij mezelf dat ik in talen geen Shakespeare ben. Mijn frans heb ik constant +-5/20 en op mijn duits 5-10/20. Economie lukt bij mij zeer goed. Nu wil ik volgend jaar overstappen naar Boekhouden-Informatica. De leerkrachten hebben tegen mij gezegd dat ik voor boekhouden normaal gezien geen problemen zal ondervinden, en ook als ik vaak thuis met pc's werk dat ik ook al een kleine voorsprong kan hebben met Inf. Ze zeggen wel dat mijn wiskunde met 180° moet draaien wil ik naar B-I mogen! Ik heb op de eerste exames 45% gehaald, en Tnu (eergistere) heb ik toch wat beter. ijdens het jaar kan ik zeer goe opletten in de klas en heb ik vaak eerder dingen door dan andere leerlingen ivm wiskundige opgaven. Maar et probleem is dat ik elke dag moet leren want ik vergeet alles 10 minuten na de les waardoor ik ook slechte(re) punten heb. Is wiskunde voor alle richtingen waarin informatica belangrijk is nodig? Is voor iemand zoals mij informatica aan te raden? En welke jobs kun je met informatica halen?

Fighting Hobbit
22 maart 2006, 14:59
Via de site van de KUL kan je een zelftest wiskunde doen, ik heb de offline test gedaan en op enkele vragen na lukte die wel goed... (Ruimtemeetkunde ben ik na een jaar niet te gebruiken verleerd)
Ik heb wel al mijn telwerk via derive gedaan...

MilM
22 maart 2006, 15:37
Ik denk niet dat hij universitair bedoelt.

Wiskunde en informatica hangen aan de éne kant wel samen, aan de andere kant niet.
Het ontwerp van een moeilijk programma kan veel inzicht vereisen en meestal heb je voor wiskunde ook veel inzicht nodig.
Als je dan nog eens wiskundige formules erin moet toepassen, zoeken op algoritmes, datastructuren gaan vergelijken, dan komt daar wel wat bij te kijken.
Maar programmeren is ook veel werk. De syntax van een programmeertaal is niet zo moeilijk.
Het object georienteerd principe is ook niet zo moeilijk.
Het is meer de logica achter de bouw van uw programma dat zeer moeilijk kan zijn en hoe je de deelproblemen oplost. (dus nog voor er iets van code aan te pas komt)

Dus het schrijven van klasses en het ontwerp van een groot programma met alles wat erbij komt is nog altijd een verschil.

Mss gewoon een bechelor in de toegepaste informatica proberen na uw middelbaar?

DesorteD
22 maart 2006, 15:55
Normaal gezien zal een master in de informatica aan de Ugent 1 jaar duren (maar ook dat staat waarschijnlijk nog niet vast en mss dat dit ook kan verschillen van unief tot unief)
.

Master informatica is overal in Belgie maar 1 jaar :(

Zeta Reticula
22 maart 2006, 16:07
Master informatica is overal in Belgie maar 1 jaar :(
Na 3 jaar bachelor wel te verstaan. Dus na massa's hogere wiskunde toegepast te hebben besluit je daaruit dat dit 4 jaar in het totaal is.

Met een bachelor informatica (universitair, uiteraard) kan je dan onmiddellijk voortgaan voor master in de ingenieurswetenschappen: computerwetenschappen. Dit is een master van 2 jaar. Dus in totaal 5 jaar. Conclusie: je bent even snel een Burgerlijk Ingenieur (jep, je krijgt de titel ook) dan iemand die van in zijn eerste jaar Burgerlijk Ingenieur studeert; én je opleiding was de eerste drie jaar een pak boeiender (want 't gaat meer over informatica, bij burgerlijk zijn de eerste twee jaren namelijk heel algemeen) en 't is zeker makkelijker.

Nu, de human resource diensten in de bedrijven zullen dit ook wel weten. Of anders wordt het diploma Burgerlijk Ingenieur computerwetenschappen serieus gedevalueerd.

MilM
22 maart 2006, 16:39
Ach, zelfs burgerlijk ingenieur valt enorm goed mee van niveau als je wat wiskundig aangelegd bent.

Er is een tekort aan universitaire informatici (en een overschot dacht ek van andere). Dus beiden zullen kansen krijgen.

Geloof me, het is vooral wat je na het diploma zal doen dat uw loon zal bepalen.

celiske
22 maart 2006, 16:46
Ik doe ook informaticabeheer dit jaar met 4u wiskunde (niet dat het van een hoogstaand niveau is maar dat terzijde). Enkelen van mijn klas denken om ook unif te gaan doen, ik ben dan weer meer voor hogeschool. Hierbij mijn vraag: Heb je na hogeschool ook voldoende mogelijkheden om een mooi beroep te kiezen? Is het haalbaar om na 3jaar bachelor naar master in unif over te stappen? én: is kdg (karel de grote hogeschool antwerpen) een goede school om TI (toegepaste informatica) te volgen?

DesorteD
22 maart 2006, 17:07
Met een bachelor informatica (universitair, uiteraard) kan je dan onmiddellijk voortgaan voor master in de ingenieurswetenschappen: computerwetenschappen. Dit is een master van 2 jaar. Dus in totaal 5 jaar. Conclusie: je bent even snel een Burgerlijk Ingenieur (jep, je krijgt de titel ook) dan iemand die van in zijn eerste jaar Burgerlijk Ingenieur studeert; én je opleiding was de eerste drie jaar een pak boeiender (want 't gaat meer over informatica, bij burgerlijk zijn de eerste twee jaren namelijk heel algemeen) en 't is zeker makkelijker.

klopt niet volledig...
ge kunt niet rechstreeks van universiteire bachelor informatica naar master in de computerwetenschappen gaan.
allesinds niet in Leuven.

MilM
22 maart 2006, 17:09
klopt niet volledig...
ge kunt niet rechstreeks van universiteire bachelor informatica naar master in de computerwetenschappen gaan.
allesinds niet in Leuven.

Men wilt dit veranderen.
In gent toch.

Het lijkt er (ondanks de tegenkanting van de studenten ir) toch door te komen. (vanaf 2007)

DesorteD
22 maart 2006, 17:09
Men wilt dit veranderen.
In gent toch.

Het lijkt er (ondanks de tegenkanting van de studenten ir) toch door te komen.

als ze dat veranderen.
ga ik naar Gent

cG`
22 maart 2006, 17:48
Mja ik twijfel ook tussen hogeschool en unief. Hogeschool zal normaalgezien geen probleem zijn, doe momenteel Latijn-Wetenschappen, is een richting met 5 uur wiskunde (6 uur besta bij ons nie mer dus is er +- mee gelijk). Aan unief antwerpen staat ongeveer 1/3 van de studiepunten op wiskunde wat dus wel veel is. Nadeel is wel dat die boeken in het engels geschreven zijn wat het toch nog wat lastiger maakt imo. (en echt dun zijn ze ook niet :d) Ik ben niet slecht in wiskunde, maar zeker geen genie en ik denk eigenlijk dat het wat te moeilijk zal zijn. Proberen kan niet echt kwaad voor mij, moest ik dan blijven zitten kan ik hogeschool doen en dan normaalgezien na 4 jaar afstuderen wat evenlang is als de master. 3 of 2 uur wiskunde als basis lijkt me wel enorm weinig, tenzij je mss veel inzicht hebt ofzo. (mensen die bij ons van 5 uur naar 3 uur zijn gegaan halen dan ineens 80-90% dus geeft wel een beetje een vertekend beeld van "goed" te zijn)

QplQyer
22 maart 2006, 17:52
Ik doe ook informaticabeheer dit jaar met 4u wiskunde (niet dat het van een hoogstaand niveau is maar dat terzijde). Enkelen van mijn klas denken om ook unif te gaan doen, ik ben dan weer meer voor hogeschool. Hierbij mijn vraag: Heb je na hogeschool ook voldoende mogelijkheden om een mooi beroep te kiezen? Is het haalbaar om na 3jaar bachelor naar master in unif over te stappen? én: is kdg (karel de grote hogeschool antwerpen) een goede school om TI (toegepaste informatica) te volgen?
Het kan haalbaar zijn, maar je moet wel eerst de academische bachelor in de informatica halen vooraleer je kan beginnen aan de master.

Het is dus inderdaad zo dat de (praktisch enige, tenzij voor de enkelingen die houden van numerieke/formele informatica) master voor informatici in Gent de master in de ingenieurswetenschappen: computerwetenschappen zal worden.
Nogal veel tegenkantingen van de ir's omdat de titel ir verbonden is met het masterdiploma en de informatici dan ook die titel krijgen (wat uiteraard ergens niet klopt).

En over die wiskunde die is weggevallen bij de bachelors: die is voornamelijk verschoven naar derde bach, in eenvoudigere vorm (geen numerieke analyse en numerieke algebra meer, maar één vak: wetenschappelijk rekenen), dus ik denk dat de masters wel redelijk gevrijwaard blijven van wiskunde en dergelijke.

Ik dacht dat de VUB wel startte met een tweejarige master informatica overigens?

MilM
22 maart 2006, 18:13
En over die wiskunde die is weggevallen bij de bachelors: die is voornamelijk verschoven naar derde bach, in eenvoudigere vorm (geen numerieke analyse en numerieke algebra meer, maar één vak: wetenschappelijk rekenen), dus ik denk dat de masters wel redelijk gevrijwaard blijven van wiskunde en dergelijke.

Da waren klotevakken :p

Maar ik zie dus idd dat die numerieke analyse weg is en numerieke algebra.
Maar ook fysica zie ik nie meer en grafische technieken ook nie meer. (was ook wiskundig)
En ik zie ook minder analyse (2 semesters ipv 3 ofwel 12 studiepunten ipv 21 (als ik het mij goed herinner))

En ik heb gehoord dat formele logica anders is (minder abstract), maar ben ik nie zeker.

Ik weet nog dat die master ging noemen 'master in wiskundige informatica' of iets dergelijks, maar het lijkt me idd dat de weggevallen wiskunde blijkbaar niet meer aan bod zal komen.

killgore
22 maart 2006, 19:38
Ach, zelfs burgerlijk ingenieur valt enorm goed mee van niveau als je wat wiskundig aangelegd bent.

Er is een tekort aan universitaire informatici (en een overschot dacht ek van andere). Dus beiden zullen kansen krijgen.

Geloof me, het is vooral wat je na het diploma zal doen dat uw loon zal bepalen.
Zegt da eerste maar is tegen alle gebuisden vo meetkunde en analyse bij ons :p.

Akkoord met dat laatste, maar een diploma kan wel een zeer deftige springplank zijn he. Dat bewijst dat ge al iets kunt.

Hellrabbit
22 maart 2006, 19:48
Het is een feit dat ir's gewoon op gigantisch veel plaatsen worden aangenomen omdat ze polyvalent zijn. Als ge met dat diploma kunt zwaaien, weten ze ook dat ge slim genoeg zijd en dat ze u kunnen bijscholen tot wat ze ook maar willen

QplQyer
22 maart 2006, 19:58
Da waren klotevakken :p

Maar ik zie dus idd dat die numerieke analyse weg is en numerieke algebra.
Maar ook fysica zie ik nie meer en grafische technieken ook nie meer. (was ook wiskundig)
En ik zie ook minder analyse (2 semesters ipv 3 ofwel 12 studiepunten ipv 21 (als ik het mij goed herinner))

En ik heb gehoord dat formele logica anders is (minder abstract), maar ben ik nie zeker.

Ik weet nog dat die master ging noemen 'master in wiskundige informatica' of iets dergelijks, maar het lijkt me idd dat de weggevallen wiskunde blijkbaar niet meer aan bod zal komen.
Hehe, numerieke kon nogal beu uitvallen ja :).

Grafische technieken zie ik ook geen vervanging voor (nu ja, dat vak werd ook elk jaar slecht geëvalueerd vrees ik), de fysica zit nu ook in derde bach bij het vak "inleiding tot de elektrotechniek".

Van formele logica weet ik niet juist hoe het zit, ze krijgen het nu ook gespreid over twee vakken, maar krijgen extra zaken zoals lambdarekenen nu.
En analyse is gigantisch gemixt geweest, met minder leerstof tot gevolg.

Kortom: de bachelors mogen van geluk spreken :p

En die master noemt "master in de wiskundige informatica" ja, maar ik heb ergens in de studiegids ooit eens daar het programma van gezien (wat vreemd is, misschien is het een oud ontwerp, ik weet het niet) en daar leek het dat je keuzevakken kon kiezen, waarbij je dan de keuze had tussen alle vakken van de nu formele informatica en numerieke informatica, maar of dat die er nu uiteindelijk zo gaat uitzien of niet, geen idee.

cG`
22 maart 2006, 22:01
Iemand die zo'n overbrugginscursus wiskunde gedaan heeft? (aan unief antwerpen kan dit in september) Zoja vind je dat dit veel nut gehad heeft?

Stiche
22 maart 2006, 22:39
Iemand die zo'n overbrugginscursus wiskunde gedaan heeft? (aan unief antwerpen kan dit in september) Zoja vind je dat dit veel nut gehad heeft?

Ik heb den overbruggingscursus wiskunde (aan de VUB) ni gevolgd, ma kheb de cursus zelf hier wel erges ligge moest ge ewa info over inhoud enzo wille.
Tis wel de cursus die ze geven aan mense die wiskunde of fysica gaan volge.
Kdenk da diene voor de toekomstige informaticastudenten ietske lichter zal zijn.

Ik ken er een paar die de cursus waarvan ik spreek gevolgd hebbe en die zeide da ze er ni zoo enorm veel aan hadden.
Ze gaan er eigenlijk van uit da ge bijna alles hebt gezien en enkel nog alles moet opfrissen of misschien een beetje gaten opvullen van wa ge ni hebt gezien.
Als ge met één of ander onderdeel problemen hebt kunt ge natuurlijk altijd hulp gaan vrage, er loopt gneoeg volk rond op een unif die iet v wiskunde kent ;)

Kheb dezen thread nog ni gans geleze dus kweet uw voorkennis wiskunde ni, maar als ge echt grote delen van wa ge al gezien zou moete hebbe, nog ni gezien hebt is het toch zeker aan te raden om méér te doen dan dienen brugcursus.
Hiermee bedoel ik vooral zelfstudie en zeker hulp en uitleg gaan vragen als ge iets ni snapt.
Het hangt dus volgens mij grotendeels van uw eigen af ze, als gij bereidt zijt om ervoor te werke (en ge hebt de "verstandelijke vermogens" natuurlijk ;)) dan zal u da zeker lukken

Ik zit bvb in mijn jaar (2e jaar) me iemand die maar 4u wiskunde heeft gedaan en da lukt vrij goed. Ge voelt da diene nen achterstand heeft ma hij is er toch voor de meeste vakken doorgeraakt

Duffman-
22 maart 2006, 23:30
Iemand die schakeljaren heeft gedaan? Zoja, hebt ge daar iets aan? Leert ge daar veel bij? Vooral op wiskundig gebied dan?

QplQyer
22 maart 2006, 23:32
Schakeljaren zijn verplicht om volgen eer je aan de master mag beginnen hé, dus daar krijg je gewoon dezelfde wiskunde als je zou krijgen wanneer je direct begint aan een academische bachelor op de unief.

metaphore
23 maart 2006, 13:12
Beste,

ik heb begrepen dat wiskunde, een zéér belangrijk aspect is in de informatica(hierbij doel ik vooral op universiteit, master).
Nu voor de hogeschool is dit uiteraard in mindere mate maar waarschijnlijk ook vrij belangrijk. Nu ben ik al vrij zeker dat ik informatica(weet nog niet netwerk of programmeren) ga volgen in de hogeschool(bachelor), en ik zou het zeker interessant vinden om misschien een master te halen mits hard werken.
Ik zit nu in de richting informaticabeheer(onze lessenrooster (http://www.cohe.be/cohe/activiteiten/Detail.asp?ID=215&soort=SR&rub=studierichtingen))
en we hebben maar 3 uur wiskunde, dit is inderdaad erg weinig en om dan nog master te halen... tis vree moeilijk, maar sommigen zeggen dat mits inzet(echt elke dag bezig zijn voor school) het wel mogelijk is.
Ik ben op school in wiskunde niet slecht, ik haal mijn punten, maarja, 3 uur is nogal oppervlakkig uiteraard.
Nu heb ik de vraag, denken jullie dat master mogelijk is? En weten jullie misschien een soort van avondschool waar ik wiskunde kan volgen op een hoger(hoger dan onze 3 uur dus) niveau zodat ik een 5-tal uur wiskunde op een week zou krijgen of nog meer? Liefst in de buurt van Herentals, ik heb tot hiertoe alleen een avondschool gevonden in Gent die wiskunde geven.

Dank bij voorbaat
Duffman-

uit een 3-uurs richting informatica gaan doen op unief wordt volgens mij echt wel moeilijk ... maar ge weet zelf nog altijd het beste of ge da zou kunnen of niet.

Ik ken er in elk geval een paar die het doen en tis naart schijnt nix om mee te lachen ... (kerel van vorig jaar bij mij in de klas (WeWi 8u wis) en alles gebuisd :)

Die informatica heeft int begin amper met computers te maken, ge krijgt vooral fysica en wiskunde (stukken dezelfde wiskunde als diegenen die zuivere wis doen ==> niet simpel :) )
en da programmeren op zich is ook echt nog super mathematisch

ge moet gewoon zien wa ge wilt hé ...
als ge met ne pc wilt kunnen prutsen moet ge da in elk geval niet doen ;)

DesorteD
23 maart 2006, 14:00
uit een 3-uurs richting informatica gaan doen op unief wordt volgens mij echt wel moeilijk ... maar ge weet zelf nog altijd het beste of ge da zou kunnen of niet.

Ik ken er in elk geval een paar die het doen en tis naart schijnt nix om mee te lachen ... (kerel van vorig jaar bij mij in de klas (WeWi 8u wis) en alles gebuisd :)

Die informatica heeft int begin amper met computers te maken, ge krijgt vooral fysica en wiskunde (stukken dezelfde wiskunde als diegenen die zuivere wis doen ==> niet simpel :) )
en da programmeren op zich is ook echt nog super mathematisch

Die kerel uit wewi8 heeft mb onder het jaar geen zak gedaan?
Hij komt prolly uit de beste richting om aan een richting te beginnen die zeker in het begin wiskunde georienteerd is. Maar als ge onder het jaar nix doet, dan mag u voorbereiding nog zo goed zijn, dan kan januari pijnlijk worden.

ofda programeren nu zeer mathematisch is... Aan de hoge school krijgen ze een basis pakket wiskunde en een hele boel programeren. ofda programeren mathetmatisch is hangt eerder af met hetgeen ge wilt programeren. Het wordt in eht begin zeker niet mathematisch aangepakt.

In leuven krijgt ge maar 1 fysica vak in de bacherlor jaren, en das in 2de bach.
Om te zeggen dat het puur wiskunde is het eerste jaar vind ik ook overdreven. Ge gaat zeker genoeg informatica vakken hebben:
Beginselen van Programeren, Object Georienteerd programeren, Structuren & organisatie van computer systemen, informatica werktuigen, Fundamenten van de informatica.
De wiskunde vakken het eerste jaar in leuven:
Hogere wiskunde, Lineaire algebra, Logica & Statistiek.

t is een mooie afwisseling tussen wiskunde en informatica vinnek

Kemblin
23 maart 2006, 19:10
moest ge misschien wa meer info willen om aan de unif van antwerpen informatica te gaan studeren kunt ge misschien eens access vragen op het forum van eerste bac. Ik weet zeker da ge daar veel antwoorden ga vinden, maar ge moet wel access vragen ergens in het intro forum. Ik denk wel dat ze da gaan geven als ge echt geinteresseerd zijt.

http://forum.brandless.be/

En de wiskunde is inderdaad serieus moeilijk vind ik, ik kom uit een 6uurs richting. Tis vrij veel herhaling maar hetgeen ge in het middelbaar ziet op 3 maand ziet ge daar soms op 3 weken.
Voor kerstmis => combinatoriek/kansrekenen/inductie
Na kerstmis => Calculus: functies bespreken, afgeleiden, integralen,..? daar zitte we nu.

Tis eigelijk ook ni alleen de wiskunde die het em moeilijk maakt, ge hebt ook vakken zoals netwerken, en computer graphics die eigelijk ook pure wiskunde zijn. Het vak netwerken is bvb dus niet het in elkaar steken van netwerkjes ;) Het is eerder berekenen wat een bepaalde node/switch aankan, algoritmes toepassen etc. Da maakt da ge ongeveer 1/2 of meer van den tijd wiskunde doet.

Bij computer graphics wordt er verwacht da ge nen 3d engine ontwerpt, waar ge dus serieus veel wiskunde voor nodig hebt (vectoren, ruimtemeetkunde,..) Ge zult zeggen da heb ik al int middelbaar gezien en das simpel (da dacht ik ook) maar tkan nog serieus wa moeilijker dus. Bij mij schort het dus daar een beetje, inzicht? :p

In het eerste semester zaten we slechts 3 uur effectief achter ne pc per week (+/-23u les per week). Dit semester is het meer 1/3 v/d tijd schat ik, ni veel dus :(

maar als ge er echt voor wilt gaan, doen! :)

*edit ik zie da ge geen access op da forum meer kunt krijgen door ergens te posten, pm mij maar ff dan

metaphore
24 maart 2006, 11:29
Die kerel uit wewi8 heeft mb onder het jaar geen zak gedaan?
Hij komt prolly uit de beste richting om aan een richting te beginnen die zeker in het begin wiskunde georienteerd is. Maar als ge onder het jaar nix doet, dan mag u voorbereiding nog zo goed zijn, dan kan januari pijnlijk worden.

ofda programeren nu zeer mathematisch is... Aan de hoge school krijgen ze een basis pakket wiskunde en een hele boel programeren. ofda programeren mathetmatisch is hangt eerder af met hetgeen ge wilt programeren. Het wordt in eht begin zeker niet mathematisch aangepakt.

In leuven krijgt ge maar 1 fysica vak in de bacherlor jaren, en das in 2de bach.
Om te zeggen dat het puur wiskunde is het eerste jaar vind ik ook overdreven. Ge gaat zeker genoeg informatica vakken hebben:
Beginselen van Programeren, Object Georienteerd programeren, Structuren & organisatie van computer systemen, informatica werktuigen, Fundamenten van de informatica.
De wiskunde vakken het eerste jaar in leuven:
Hogere wiskunde, Lineaire algebra, Logica & Statistiek.

t is een mooie afwisseling tussen wiskunde en informatica vinnek

mja inderdaad had die kerel er zijn broek wel serieus aan geveegd :)

die lineaire algebra is tschijnt een zot vak, maat doet wiskunde, kweet nie of informatica hetzelfde vak had maar bij hem in de wiskunde was er dus maar 4 man door van lineaire algebra :p

Kwou gewoon ff zeggen, als wiskunde u nie ligt moet ge geen informatica opt unief gaan doen want dan geraakt ge hoogst wss nie door het eerste jaar.

servi
24 maart 2006, 11:55
Als je een diploma industrieel ingenieur in de informatica hebt, kan het zijn dat je mss in 1 jaar uwe bachelor informatica aan de unief kunt halen, maar dit is niet zeker. (kan mss 2 jaar zijn)

Dit is niet meer van toepassing ( en was ook niet helemaal van toepassing). Ik heb mij deze woensdag gaan informeren bij ugent. De regels hierrond zijn verleden maand ofzo gewijzigd. Iemand die is afgestudeerd als industrieel ingenieur informatica of elektronica optie ICT mag direct overgaan naar de masterjaren van burgerlijk ingenieur computerwetenschappen. Je mag dus gewoon beginnen aan de masterjaren net alsof je een academische bachelor informatica hebt gehaald.

Ik vind het zelf ook heel bizzar maar de persoon waar ik het aan heb gevraagd zit mee in de beslissingsraad hieromtrent, dus ik neem aan dat die informatie wel redelijk correct is.

killgore
24 maart 2006, 15:44
Dit is niet meer van toepassing ( en was ook niet helemaal van toepassing). Ik heb mij deze woensdag gaan informeren bij ugent. De regels hierrond zijn verleden maand ofzo gewijzigd. Iemand die is afgestudeerd als industrieel ingenieur informatica of elektronica optie ICT mag direct overgaan naar de masterjaren van burgerlijk ingenieur computerwetenschappen. Je mag dus gewoon beginnen aan de masterjaren net alsof je een academische bachelor informatica hebt gehaald.

Ik vind het zelf ook heel bizzar maar de persoon waar ik het aan heb gevraagd zit mee in de beslissingsraad hieromtrent, dus ik neem aan dat die informatie wel redelijk correct is.
Heb je geïnformeerd over titel?
Want je kan bv. ook van informatica naar zogegd burgerlijk ingenieur computerwetenschappen overstappen, ma bij mijn weten zijn die gasten geen ingenieurs (IR dus), gewoon computerwetenschappers.

Niet dat dat er voor iedereen toe doet, ma kan vo sommigen wel belangerijk detail zijn ...

QplQyer
24 maart 2006, 15:56
De titel IR hangt vast aan het mastersdiploma, daarom is er nu een hele discussie aan de gang omdat informatici ook die titel krijgen, terwijl men niet dezelfde bachelor heeft afgelegd.

Het is eigenlijk ook niet echt overstappen, het zijn praktisch de enige mogelijke masters die men kan volgen als informaticus na de bachelorjaren (op de master in wiskundige informatica na, maar dat spreekt niet iedereen aan en is niet de logische verderzetting van de bachelorjaren).

Tom!
24 maart 2006, 19:20
De titel IR hangt vast aan het mastersdiploma, daarom is er nu een hele discussie aan de gang omdat informatici ook die titel krijgen, terwijl men niet dezelfde bachelor heeft afgelegd.
Je behaalt de titel ir. inderdaad pas na afronding van je Master, maar vooralsnog kan je die wat burgerlijk ingenieur betreft alleen halen als je ook de Bacheloropleiding in de ingenieurswetenschappen hebt gevolgd.

ShadesOfJae
24 maart 2006, 19:29
Ik zit momenteel in het 4de secundair, economie met 5 uur wiskunde, en tegen volgend jaar moeten we een keuze maken.
Nu, ik wil later zeker iets gaan volgen met informatica.

Ik twijfel nu tussen Economie met 6 uur wiskunde, of Boekhouden Informatica met 4 uur wiskunde en 5 uur toegepaste informatica.

Nu, wiskunde is zeker niet mijn beste vak, maar wat zou de beste keuze zijn ?

Tweak37
24 maart 2006, 19:52
Je behaalt de titel ir. inderdaad pas na afronding van je Master, maar vooralsnog kan je die wat burgerlijk ingenieur betreft alleen halen als je ook de Bacheloropleiding in de ingenieurswetenschappen hebt gevolgd.

idd, wat trouwens compleet belachelijk is (nekken van ingenieurswetenschappen :sop: )

servi
24 maart 2006, 20:30
Heb je geïnformeerd over titel?
Want je kan bv. ook van informatica naar zogegd burgerlijk ingenieur computerwetenschappen overstappen, ma bij mijn weten zijn die gasten geen ingenieurs (IR dus), gewoon computerwetenschappers.

Niet dat dat er voor iedereen toe doet, ma kan vo sommigen wel belangerijk detail zijn ...

http://www.firw.ugent.be/studeren/brug/

(kijk naar academiejaar 2006-2007 )

zoals je ziet staat de volledige uitleg nog niet online omdat het nog zo nieuw is, maar zoals het daar staat neem ik aan dat je de titel ir. krijgt.

edit : en bekijk ook deze link : http://www.elis.ugent.be/~kdb/occ/proef2ind.htm
edit2 : het was trouwens van Koen De Bosschere dat ik deze uitleg gekregen heb.

Uiteindelijk moet je ook realiseren dat dit programma bedoeld is voor de toekomst. Zoals het nu is, is het niet erg logisch. Mensen die nu afstuderen als ing. kunnen direct een master gaan volgen zonder dat ze zelf ooit een bachelor of master gehaald hebben. Dit wil zeggen dat diegene die in deze jaartjes afstuderen zowat door de mazen van het net glippen : Zij hebben de voordelen van het nieuwe systeem, maar niet de nadelen.

In de toekomst denk ik immers dat het meer naar elkaar groeit en dan is die overstap vrij logisch. Door het bama-systeem lijkt me ing. moeilijker te zijn geworden en ir. lijkt me eenvoudiger te zijn geworden.
Illustratie dat ing. moeilijker is geworden :
ikzelf heb geen discrete wiskunde gehad, terwijl de jaren achter mij er wel mee opgeschept zitten. Tevens hebben ze ook minder contacturen, daar waar ik 50 contacturen had, hebben zij maar 38 contacturen.
illustratie dat ir. gemakkelijker is geworden :
Men heeft getracht om ir. toegankelijk te maken voor 6u wi. Men heeft dan blijkbaar ook enkele moeilijke wiskundige thema's laten vallen.

Als je dan dat nieuw systeem bekijkt is het redelijk voor de hand liggend dat die overstap kan.

Zoals het nu in dit vagevuur is, is het natuurlijk niet logisch, iemand die nooit een bachelor of master heeft gehaald, mag direct aan een master beginnen.

zarathustra
24 maart 2006, 22:15
hmm, wat men gedaan heeft is het ingangsexamen op een bepaald moment toegankelijk maken voor de 6 uurs. Wat er gewoon in geresulteerd heeft dat het slaagpercentage gezakt is; Dan heeft men het examen afgeschaft, met als gevolg dat het aantal ingeschrevenen omhoog geschoten is en het aantal buizen ook.

zarathustra
24 maart 2006, 22:21
idd, wat trouwens compleet belachelijk is (nekken van ingenieurswetenschappen :sop: )

tuurlijk is dat niet compleet belachelijk.

neem nu die informatici. Dat zal zeker een moeilijke richting zijn maar het grote verschil met burgerlijk is dat ze dus *veel* meer informatica gerichte vakken krijgen van in het begin. (met de bijhorende wiskunde) Het moeilijke aan burgerlijk (en voor mij de reden waarom de titel enkel naar degenen moet gaan die ook de bachelor hebben gedaan) EN de reden waarom je ingenieur bent is dat je je door een hele hoop totaal 'irrelevante' vakken moet worstelen. Thermodynamica, materiaalkunde, sterkteleer, mechanica, chemie, organische chemie, etc Terwijl daar in informatica 1 vak natuurkunde tegenover staat.

QplQyer
25 maart 2006, 00:30
Neen, met de BaMa hervorming is dat veranderd ... de titel ir. hangt nu enkel nog vast aan het masterdiploma, je krijgt de titel ir. nu dus ook als je als informaticus de master in de computerwetenschappen volgt.
Er is daar een hele hetze rond vanwege de burgies (niet geheel onterecht).

EagleEye
25 maart 2006, 13:33
UAntwerpen, 1Bach Informatica.. Er is inderdaad wel genoeg wiskunde..

1BA INF 1e semester (http://webhost.ua.ac.be/roosters/collegeroosters_1ste_semester/INF1.pdf)
1BA INF 2e semester (http://webhost.ua.ac.be/roosters/collegeroosters_2de_semester/INF1.pdf)

Hier zijn de uurroosters voor Inf. (http://webhost.ua.ac.be/roosters/informatica.htm)
Vakbeschrijvingen (http://www.ua.ac.be/main.aspx?c=*FACWET&n=24933)

Vrij veel wiskunde, en de theoretische informaticavakken zijn ook allemaal wiskunde eigenlijk :P

(mijn punte van 1e semester ware 15+ voor programmeren, 13 voor computersystemen, 8 voor netwerken en 6 voor discrete wiskunde :p) Die laatste 2 vakken zijn de meer theoretisch wiskundige vakken, go figure ;)

cG`
25 maart 2006, 17:42
Vrij veel wiskunde, en de theoretische informaticavakken zijn ook allemaal wiskunde eigenlijk :P

(mijn punte van 1e semester ware 15+ voor programmeren, 13 voor computersystemen, 8 voor netwerken en 6 voor discrete wiskunde :p) Die laatste 2 vakken zijn de meer theoretisch wiskundige vakken, go figure ;)

Ik heb die boeken (lees: bijbels :)) gezien van op UA, krijg je van wiskunde buiten die handboeken nog een soort cursus ofzo?
Welke studierichting in het middelbaar heb je trouwens gevolgd en heb je hard geleerd voor dat 1ste semester :p ?

DesorteD
25 maart 2006, 18:33
UAntwerpen, 1Bach Informatica.. Er is inderdaad wel genoeg wiskunde..

1BA INF 1e semester (http://webhost.ua.ac.be/roosters/collegeroosters_1ste_semester/INF1.pdf)
1BA INF 2e semester (http://webhost.ua.ac.be/roosters/collegeroosters_2de_semester/INF1.pdf)

Hier zijn de uurroosters voor Inf. (http://webhost.ua.ac.be/roosters/informatica.htm)
Vakbeschrijvingen (http://www.ua.ac.be/main.aspx?c=*FACWET&n=24933)

Kvind dat wel een enorm vol lessenrooster

sluysen
25 maart 2006, 22:25
is het doenbaar om uit het 4e ASO (Economie - 4u Wiskunde) naar informaticabeheer te gaan? mijn wiskunderesultaten zijn wel niet schitteren (60% fzo) maar dit is volgens mij voor dingen die niet echt nodig zijn in informatica (functies, meetkunde,...)

epsilon
25 maart 2006, 23:41
is het doenbaar om uit het 4e ASO (Economie - 4u Wiskunde) naar informaticabeheer te gaan? mijn wiskunderesultaten zijn wel niet schitteren (60% fzo) maar dit is volgens mij voor dingen die niet echt nodig zijn in informatica (functies, meetkunde,...)
Functies komen wel veel voor als je algoritmen moet programmeren hoor. En meetkunde (vooral ruimtemeetkunde dan) is onmisbaar in bv 3d engines en andere grafische toepassingen.

DesorteD
26 maart 2006, 01:31

zeker doenbaar
I-B kunt ge volgen met 4 of 6 uur wiskunde(ik dacht zelfs 2), hangt van school tot school af. In sommige scholen geven ze de 2 paketten, in andere dan weer maar 1.

EagleEye
26 maart 2006, 01:35
Ik heb die boeken (lees: bijbels :)) gezien van op UA, krijg je van wiskunde buiten die handboeken nog een soort cursus ofzo?
Welke studierichting in het middelbaar heb je trouwens gevolgd en heb je hard geleerd voor dat 1ste semester :p ?
Voor alle vakken behalve wiskunde is er een cursus in PDF en/of PowerPoint slides, maar voor wiskunde is het allemaal eigen notities, de prof schrijft alles in supertempo op het bord en je moet maar zien dat je snel genoeg kan overschrijven ;)

ik heb Moderne Talen - Wiskunde gedaan (6u) en ik heb door het jaar niet veel gedaan, maar voor het examen toch redelijk wat hoor :P

Sprinkle Genie
26 maart 2006, 01:51
Kvind dat wel een enorm vol lessenrooster
is minder les dan in 't middelbaar, en elke dag om half 4 gedaan, toch perfect?

DesorteD
26 maart 2006, 03:19

als ik da uurrooster bekijk denk ik terug aan het middelbaar :)

killgore
26 maart 2006, 03:26
als ik da uurrooster bekijk denk ik terug aan het middelbaar :)
Bekijk dit dan eens :sop:

http://www.firw.ugent.be/studeren/lesroosters/lesroosters_05-06/ebingw-00-01(1).htm
(het mijne dus)

cG`
27 maart 2006, 12:51

Ik denk dat je die lessenrooster anders moet interpreteren. Om 15.30 begint denk'k de laatste les, dus les tot 16.40 Want anders zou je elke dag daar 's middags iets meer dan 2 uur vrij hebben wat niet zo zal zijn veronderstel ik.
Is idd wel een "drukke" lessenrooster, zeker als je daar elke dag nog eens 2 uur op de bus zitten moet bijtellen. (heen en terug he)

zarathustra
27 maart 2006, 13:32
Bekijk dit dan eens :sop:

http://www.firw.ugent.be/studeren/lesroosters/lesroosters_05-06/ebingw-00-01(1).htm
(het mijne dus)

gij hebt tenminste geen dagen van half 9 tot 7 uur :p

Kemblin
28 maart 2006, 17:13
Ik denk dat je die lessenrooster anders moet interpreteren. Om 15.30 begint denk'k de laatste les, dus les tot 16.40 Want anders zou je elke dag daar 's middags iets meer dan 2 uur vrij hebben wat niet zo zal zijn veronderstel ik.
Is idd wel een "drukke" lessenrooster, zeker als je daar elke dag nog eens 2 uur op de bus zitten moet bijtellen. (heen en terug he)

yups klopt, da zijn de aanvangesuren v/d lessen, en thuis zijn om 17u50 is gewoon te laat om te leren, kleer dus ook meestal int weekend = niet goed :(

Hellrabbit
28 maart 2006, 17:29
gij kunt nie leren na 17u50? :|

Myst!Q
28 maart 2006, 17:39
gij kunt nie leren na 17u50? :|

Ik zit int hoger en leer nooit tijdens het jaar door, vraag mij niet waarom maar het lukt, ik werk wel veel é daar nie van, verslagen, projecten, werken die moeten af zijn. Maar leren, da doenek niet tijdens het jaar door :p

Hellrabbit
28 maart 2006, 17:43
dodelijk :|

kzou het niet moeten proberen :p

Myst!Q
28 maart 2006, 17:46
dodelijk :|

kzou het niet moeten proberen :p

Maar mijn richting is niet zo heel erg theoretisch. We krijgen ongelooflijk veel oefeningen en redelijk wa labo's, we hebben theorie vakken maar da gaat wel :)