PDA

Volledige versie bekijken : Werken of school?

Stancke
19 maart 2006, 00:23
Beste leden,

Vanmorgen in de fitness kwam ik tot een intressante discussie met een persoon.
De discussie ging over het feit of je liever werkt of je liever naar school gaat.

Mijn persoonlijke mening is dat ik liever zou gaan werken dan naar school gaan. Ik heb vorig jaar m'n eerste vakantiejob gedaan en ik heb gewerkt in de keuken van een bejaardentehuis,het was zwaar werk maar als ik thuis kwam had ik dan ook gedaan met werken. Na school kom ik thuis en moet ik nog werken voor school....

Ja,ok, je komt thuis van je werk en je moet misschien nog enkele huishoudelijke taken vervullen maar dat is volgens mij niet hetzelfde.

Wat denken jullie erover? Naar school gaan of gaan werken?

DesorteD
19 maart 2006, 00:26
school
100% zeker
werken is in 90% van de gevallen routine. routine gets zzzzzzz
ge hebt veel minder vakantie.
werk is meestal ook veel vermoeiender dan school.
de kans dat u school in u nabije omgeving is,is veel groter dan dat u werk in de nabije omgeving is.
ge woont duidelijk nog bij u ouders: imo zijt ge met de huishoudelijke taken veel meer tijd kwijt dan met u school werk

Stancke
19 maart 2006, 00:26
school
100% zeker

Eventuele argumentatie?:sop:

NinjaTune
19 maart 2006, 00:29
Ik ben bijna 19 en zie mezelf nog niet dag-in dag-uit hetzelfde 'werk' te doen. School daarentegen vind ik ook niet echt 'leuk', maar daar heb je geen zoveel-uren weken waarje op geregelde tijdstippen moet werken. En wat je zegt dat als je thuiskomt van je werk je nix meer moet doen ervoor, hangt uiteraard erg af van beroep tot beroep. Er zijn heel veel functies waar er ook thuis gewerkt moet worden. Kga nu nog liever na school om een studentleven te hebben enzo en dan een 'deftige' job te hebben imo, dan dat ik nu al zou gaan werken. Ik heb een vakantiejob gedaan in een bedrijf aan de band, ik was verdomme blij dat ik enkele uren per dag in het schooljaar in plaats lui op ne stoel zit dan zwaar handwerk te doen..

Rage
19 maart 2006, 00:31
Ge bekijkt het verkeerd denk ik.

Schoolgaan: Middelbaar: Dat is een speeltuin (op elk niveau)
Unief/hogeschool: Tis geen speeltuin meer, maar ge hebt nog altijd 0,0 verantwoordelijkheid. Ge moet gewoon naar de lessen gaan, uw ouders voorzien u meestal voor vanalles en nogwat.

Werken: (dus zonder naar school gegaan te zijn) Ge moet moeilijke posten doen. (ochtendpost/middagpost/nachtpost) Dan komt ge thuis, dan is het nog LANG niet gedaan. Dan komt er nog vanal bij: Winkelen/koken/poetsen/een hele hoop huishoudelijke taken.

Schoolgaan is NIETS in vergelijking met iemand die werkt...

Ok, als ge werkt en ge blijft thuiswonen dan vallen die huishoudelijke taken weg... maar dat is niet de bedoeling he.

Ge moet het zo zien:

Schoolgaan = Ge woont bij de mama en de papa, en die voorzien u voor vanalles en nog wat

Werken = U eigen huis/appartement hebben, en dan begint de miserie... (bij wijze van spreken ;) )

GenesisX
19 maart 2006, 00:32
Met een job verdien je geld. In school daarentegen leer je wel over dingen, maar meestal doe je hier geen praktijkervaring op en je verdient niets.

Mensen die zeggen dat werken routine is, school is dat ook. Ik val in slaap in de lessen, er is niets interessants aan. Zelfs al zit ik in een richting die mij interesseert, elke keer hetzelfde en ik heb er niets aan; aan bepaalde dingen toch niet.

Btw, werken =/= eigen huis. Je kan werken en thuiswonen. En natuurlijk moet je ook eerst naar school zijn gegaan om later een mooie job te krijgen :)

marcel
19 maart 2006, 00:32
schoolgaan. al was het maar omdat ge als ge uw school niet afmaakt, de enige jobs waarvoor ze u gaan aannemen serieus klote en onderbetaald gaan zijn

ToRRo
19 maart 2006, 00:34
ik werk al 5 jaar en geloof mij de schoolperiode is de beste :p

ok ge hebt huiswerk en examen enzo maar ge hebt veel meer vakantie en minder verantwoordelijkheden en zorgen aan uw hoofd.

langst den andere kant is het werken ook wel ni slecht omdat ge dan geld hebt en als ge thuis komt 'meestal' nix meer moet doen/voorbereiden maar dat hangt natuurlijk ook af van job tot job :)

ik persoonlijk vond men schoolperiode wel altijd dikke fun. Al moet k zeggen dat ik het nu ook niet slecht heb op men werk.

menlor
19 maart 2006, 00:34
School en werken.
Tijdens de week naar school, weekend wat werken. Zolang ge nog van uw ouders afhankelijk zijt, hebde met da beetje werken genoeg.

LSDsmurf
19 maart 2006, 00:40
Over wat hebben we het hier?

Als het over middelbaar onderwijs gaat dan zeg ik: zeker mee doorgaan.

Hoger onderwijs meestal ook, tenzij je zeker weet wat je wilt doen zoals bijvoorbeeld een eenmanszaak of een bvba oprichten. Of als school je totaal niet meer interesseert dan doe je best ook niet meer verder want dan is de kans groot dat je buist, veel herexamens hebt en het jaar erna toch besluit om te gaan werken.

En daarbij, als je gaat werken op je 18 dan kan je na een jaar of 2 nog steeds terug gaan studeren. Het zal in het begin een beetje aanpassen zijn maar het is nog steeds mogelijk.

NapalmBenny.
19 maart 2006, 00:47
hoge school > werken > middelbaar

Het middelbaar was zwaar zanne :s, den hele dag waarde op school :s, en 's avonds moeste nog huiswerk maken.

Op't hoger hadde maar een paar uur in de week, altij lang uitslapen, 3 maand vakantie aan een stuk, ge studeerde wanneer je zelf wou...

Ik kan nu zeggen dat het middelbaar echt wel tot nu toe het zwaarste was. Veel onnodige brol, en ge was langer weg dan als je gaat werken + dan nog eens huiswerk.

Nullius
19 maart 2006, 00:50
Schoolgaan: Middelbaar: Dat is een speeltuin (op elk niveau)
Unief/hogeschool: Tis geen speeltuin meer, maar ge hebt nog altijd 0,0 verantwoordelijkheid. Ge moet gewoon naar de lessen gaan, uw ouders voorzien u meestal voor vanalles en nogwat.
Dat van de speeltuin hebde gelijk, maar 0,0 verantwoordelijkheid ?
Het hangt af van uw opvoeding/situatie of da zo is. Unief is ni huiswerkskes maken zodat ge tegen het examen alles al ne keer gezien hebt enzow ...
Ik zal ni zeggen dat het in de buurt komt van de verantwoordelijkheid die ge hebt als ge alleen woont/werkt, maar 0,0 is wel wat overdreven.
En dan zeker als ge op kot zit en dat nog zelf moet betalen !
Het hangt dus af van de situatie, maar t'is niet altijd 'mama/papa betaalt alles en onderhoudt mij'.

Slechte veralgemening dus ;)

Marsmillo
19 maart 2006, 00:52
Je secundair diploma heb je voor vanalles en nogwat nodig (en vooral om een simpele job te vinden) Daarom raad ik je ook aan om zeker je middelbaar aftewerken!

Verander desnoods van die ASO richting naar een TSO (niet lager gaan dan dit)
Maar werk je secundair in godsnaam af, ik weet waarover ik spreek!

Hellrabbit
19 maart 2006, 00:53
unief natuurlijk (niet dat ik ooit gewerkt heb *kuch*)

maar unief is heerlijk : heel het jaar door uitslapen, uitgaan wanneer ge maar wilt (als ek nimmer moet leren natuurlijk), lessen die skipbaar zijn, practica enzo waar ge echt iets moogt doen, mensen die u eindelijk nimmer als klein kinders behandelen

Marsmillo
19 maart 2006, 00:56
Het niet afwerken van het secundair is zo te zien een probleem aan het worden... (link) (http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/versie2/nieuws/details/060318Middelbaar/index.shtml)

NapalmBenny.
19 maart 2006, 00:59
"Sinds 2000 was het aantal schoolverlaters zonder diploma vrij stabiel gebleven, rond tien procent. Maar vorig jaar steeg hun aantal plots tot 12,2 procent."

Lol dus 12.2% studeert ni af :O, lol ik dacht dat is zo een 0.5% :D

Eigenlijk positief voor ons :D, meer werk voor diegeen met het diploma :D.

Nu nog zorgen dat die schoolverlaters nooit kans krijgen op dop :p, en benny is blij :D

GenesisX
19 maart 2006, 01:01
Die unief... wat voor dingen kun je daar volgen en waarvoor is het nodig? Is het hetzelfde als hoge school?

NapalmBenny.
19 maart 2006, 01:05
Die unief... wat voor dingen kun je daar volgen en waarvoor is het nodig? Is het hetzelfde als hoge school?

Nee, er zijn richtingen die enkel op hoge of enkel op unief beschikbaar zijn. Unief is ook meer wetenschappelijker gericht.

Bubba
19 maart 2006, 01:08
Beste leden,

De discussie ging over het feit of je liever werkt of je liever naar school gaat.

Mijn persoonlijke mening is dat ik liever zou gaan werken dan naar school gaan. Ik heb vorig jaar m'n eerste vakantiejob gedaan en ik heb gewerkt in de keuken van een bejaardentehuis,het was zwaar werk maar als ik thuis kwam had ik dan ook gedaan met werken. Na school kom ik thuis en moet ik nog werken voor school....

Ja,ok, je komt thuis van je werk en je moet misschien nog enkele huishoudelijke taken vervullen maar dat is volgens mij niet hetzelfde.

School is altijd de beste keuze.

Als het gaat over bij welke van de twee je het minst hard moet zwoegen en zweten => school.

Denk is even na, 8 uur per dag intensief zitten werken of 8 uur per dag op een bankje zitten waar je eventueel kunt opletten en de les wat moet volgen. In het hoger onderwijs/unif word het nog beter, je hebt nog minder uren school, je bent niet verplicht van te komen, je krijgt zelden of nooit huiswerk/taken/testen, ...

Hoe hard moet je voor school werken?

Een paar keer per jaar is wa blokken en voor de rest zijde zo vrij als ne vogel...

Daarenboven kun je ook nog gans je leven gaan werken, maar kan je niet gans je leven naar school gaan. Allé, in theorie zou je dat mischien nog wel kunnen maar in praktijk liggen die kaarten echter helemaal anders...Ik zie je als 35-jarige niet meteen van het werkers leven overschakelen naar de school mentaliteit.

DGEN
19 maart 2006, 01:08
middelbaar.....onnodig zorgen gemaakt :p
laatste 2 jaren gewoon geweldig geweest :p

unief

eerste jaar pure speeltuin geweest voor mij....daarom ben ik ook vertrokken van maastricht naar rotterdam
In rotterdam vrijstelling gekregen voor paar vakken...en nu bezig met 2 jaren in 1....nu ja...Beter eerst hard werken...dan is de job die er na moet volgen ('contacten' he :p ) koek en ei :)

maar voorlopig gewoon genieten van school...heerlijk gewoon..geen zorgen...
gewoon je ding doen...

ComputerVISTA
19 maart 2006, 01:13
School! Den tijd waar ge u nog amper iets moest aantrekken.

Massis
19 maart 2006, 01:14
ik werk enkel op zondag , als barman

druk werk, 12 u aan een stuk staan, veel zeulen met bakken

school : 22 u in de week naar hogeschool en veel op stap met kameraden, tijdens de les fun maken en games spelen op het net + 75% van de les zijn praktijkgerichte vakken

@bubba : middelbaar = 7*50 min les meestal (net geen 6 uur dus), op hogeschool had ik dees trimester 2 dage van half 9 tot half 6 les (uur pauze) en 1 dag van half 9 tot half 4 (ook uur pauze) en 2 dagen vrij, dus zéker nie te klagen...
volgend trimester ook elke vrijdag vrij, en elke woensdag namiddag, dus ook niet te klagen...
wel bijna allemaal verplicht les...

geef mij maar school ;)

en ik heb dan maandag nog examen he :p

LSDsmurf
19 maart 2006, 01:21
In het hoger onderwijs/unif word het nog beter, je hebt nog minder uren school, je bent niet verplicht van te komen, je krijgt zelden of nooit huiswerk/taken/testen, ...
Dat is niet altijd het geval eh dat je minder naar school moet. In sommige richtingen heb je ongeveer even veel lesuren als in het middelbaar. Bijvoorbeeld op de meeste dagen van 8.30 les tot 17.30 of 18.45 met een paar springuren en een dag of 2 met wat minder les.

Als je niet op kot zit en een slechte treinverbinding hebt zodat je 2 uur per dag met de trein aan het reizen bent (+ in een station wachten) dan moet je misschien 3 dagen in de week om 6.45 thuis vertrekken en dan ben je rond 18.30 of zelfs maar om 20u thuis.

Defkes
19 maart 2006, 01:22
Een zeer zwaar dilemma.

Ik ben 20 en zit nu in mijn laatste jaar hogeschool. Ik wil verderstuderen, maar we kunnen het thuis niet betalen. Normaal denk je dan dat ik teleurgesteld ben en in het begin was dat ook zo, maar nu kijk ik er meer en meer naar uit om nooit meer blut te zijn :). Althans niet de komende 3 jaar want k blijf nog een tijdje thuiswonen en dan moet k 250€ betalen en houd dus zo'n 1000€ per maand over.

Ik ga zeker nog via avondschool verderstuderen, maar toch... Wie weet behaal ik in 2006 EINDELIJK m'n rijbewijs (k zeg al 3 jaar da k er mee ga beginnen, maar ieder jaar stel ik het uit omdat ik te weinig geld heb :p).

anderzijds: nog 45 jaar gaan werken is lang e :)

Darkness
19 maart 2006, 01:23
middelbaar... pff. als ik daar wat minder had gedaan was ik ook perfect over geweest, veel te veel koppijn gemaakt voor wat het maar voorstelt.

het is ook daardoor denk ik dat ik mss wat leermoe ben, ik heb echt nooit zin om iets te doen, zelfs nu niet tijdens de blok, ik kan gewoon mij niet eraan zetten... ik buis dan ook gigantisch :s

ik zit dan nu ook wel constant thuis binnen in mijn hoekske op de pc, of op unief zelf achter het pc'ke tijdens de zelfstudie.. (ICT uhasselt)

heeft iemand tips ofzo daartegen, want zo gaat het nooit lukken :s

pieta
19 maart 2006, 01:24
school
geweldige tijd beleefd op middelbaar, zeker de jaarlijkse schooluitstappen enz..

vroeger toen ik klaagde over school zei iedreen altijd, ja mnmiddelbaar was ehct de beste tijd, enz
ik zei dan altijd,nee,nie lang opblijven, huiswerk and stuff, ma ik denk al dat ik dit 'jaar' tot de conclusie ben gekomen dat het indd de fijnste tijd is, school...

dit jaar: 7 uur in de les week, ofwel komt ge,ofwel nie... :)

pina
19 maart 2006, 01:26
Een zeer zwaar dilemma.

Ik ben 20 en zit nu in mijn laatste jaar hogeschool. Ik wil verderstuderen, maar we kunnen het thuis niet betalen. Normaal denk je dan dat ik teleurgesteld ben en in het begin was dat ook zo, maar nu kijk ik er meer en meer naar uit om nooit meer blut te zijn :). Althans niet de komende 3 jaar want k blijf nog een tijdje thuiswonen en dan moet k 250€ betalen en houd dus zo'n 1000€ per maand over.

Ik ga zeker nog via avondschool verderstuderen, maar toch... Wie weet behaal ik in 2006 EINDELIJK m'n rijbewijs (k zeg al 3 jaar da k er mee ga beginnen, maar ieder jaar stel ik het uit omdat ik te weinig geld heb :p).

anderzijds: nog 45 jaar gaan werken is lang e :)

nochtans kan je via een studiebeurs zeker veroorloven om verder te studeren. Je moet tegenwoordig bij wijze van spreke dakloos zijn om niet te kunnen gaan studeren...

als je het vak erg graag doet waarvoor je aan het studeren bent, dan hunker je na verloop van tijd, naar het einde toe van de studies, naar het werkleven.

skully25
19 maart 2006, 01:39
ik ben nu bezig met mijn tweede jaar hoger onderwijs, mijn eerste jaar heb ik gefaald, ben nu bezig in een andere richting die mij in principe wel goed ligt maar toch zijn mijn slaagkansen dit jaar allesbehalve belovend

de zin om te beginnen werken en ook werkelijk iets binnen te brengen word de laatste tijd alsmaar groter, alhoewel ik zeer goed besef dat ge vandaag de dag zonder een diploma van hoger onderwijs (op z'n minst) niet te danig ver meer geraakt in de wereld maar om den duur begint school aan te voelen als een verlies van tijd, tijd waarin je net zo goed echt werk kan verrichten en ervoor betaald worden, dit gevoel wordt alleen maar sterker als je sukkelt op school, ik heb het hier wel over een situatie na afronding van het middelbaar onderwijs (wat echt een walk in the park is vergeleken met latere studies)

opdracht dit jaar is zoveel mogelijk vrijstelling proberen te halen en volgend jaar werken tot ik er bij neerval voor de vakken die mij nu beletten van over te gaan naar het volgende jaar. als het volgend jaar weer niet lukt geef ik m'n studies op en probeer ik werk te zoeken in een sector die ietswat vasthangt aan de studies die ik nu volg
het grootste probleem is vaak "waar blijf ik de motivatie vandaan halen om door te doen", der is niemand anders die daarvoor instaat behalve ikzelf, ouders mogen zagen zoveel ze willen, motivatie kunt ge dat niet echt noemen

dusya schoolgaan of werken, kan niet echt kiezen op dit moment...

Marsmillo
19 maart 2006, 01:41
"Sinds 2000 was het aantal schoolverlaters zonder diploma vrij stabiel gebleven, rond tien procent. Maar vorig jaar steeg hun aantal plots tot 12,2 procent."

Lol dus 12.2% studeert ni af :O, lol ik dacht dat is zo een 0.5% :D

Eigenlijk positief voor ons :D, meer werk voor diegeen met het diploma :D.

Nu nog zorgen dat die schoolverlaters nooit kans krijgen op dop :p, en benny is blij :D

In die 12.2% zitten ook leerlingen die niet afstuderen wegens gezondheidsproblemen (zoals ik). Ik ben blij te horen dat jij gelukkig ben dat ik mijn secundair niet kan afmaken... Ben ook blij te horen dat ik niet moet rekenen op enige hulp van jou als het aankomt op overleven (aka uitkering)

Nee, begrijp me niet verkeerd, ik ben een grote voorstander van het verplicht behalen van een min. secundair diploma ipv enkel leerplichtig te zijn tot 18. Omdat ik dan op zijn minst zeker weet dat ik mijn diploma zal kunnen halen. Want die zekerheid heb ik nu niet!

NeoGeo
19 maart 2006, 01:42
Als je niet op kot zit en een slechte treinverbinding hebt zodat je 2 uur per dag met de trein aan het reizen bent (+ in een station wachten) dan moet je misschien 3 dagen in de week om 6.45 thuis vertrekken en dan ben je rond 18.30 of zelfs maar om 20u thuis.

Ik moet elke dag van Oostende naar Gent met de trein en dat neemt idd veel tijd in, ik moet 3 dagen per week thuis rond 7u doorgaan en 1 dag rond 8u30. Ben dan wel 2 dagen om 14u thuis, 1 dag om 17u en 1 dag om 20u, wat op zich nog wel meevalt. Toch verlies je heel wat dat tijd door dat gereis elke dag.

Ik moet wel zeggen dat eenmaal je op de trein zit, je je niet rap verveelt (muziek luisteren, boek lezen, DVD'tje kijken, ...) maar dat wachten, elke dag 2 keer de bus en 2 keer de tram nemen, dat gaat op de duur wel vervelen..

Wat mij ook soms stoort is dat je in het middelbaar ongegeneerd school kon haten terwijl je nu wel verondersteld wordt om je richting 'graag' te doen. Nuja, ik ben zojuist veranderd van richting dus hopelijk hoeft dat gekanker niet meer :p

Ik kijk er wel naar uit om te gaan werken eigenlijk, als je een job hebt die je graag doet tenminste. Het studentenleven is miss wel leuk als je op kot zit maar als je nog thuis woont heb je er in feite niet zo gek veel aan, de vrije tijd die je nu hebt spendeer je meestal in bed, ik toch.

Achja, toen ik nog op het middelbaar zat vond ik het maar klote, als ik er nu op terug kijk vind ik het een leuke tijd, waarschijnlijk verheerlijkt de werkende mens zijn studententijd ook wel. Ze denken dan vaak aan hun vrijheid en onbezorgdheid terug maar ik kan je verzekeren dat ik me heus niet vrij en onbezorgd voel als zijnde student, je zit nog altijd met die examens in je hoofd, je hebt vaak geld tekort (bier, reisje maken, zomerfestivals, gadgets, ...) en als puntje bij paaltje komt zijn je ouders toch de baas.

Liefst van al zou ik een beetje willen werken, een beetje studeren en de rest van de tijd doorbrengen in Italië waar ik boeken lees, muziek beluister, elke avond wijn drink en af en toe een ritje maak met een Mazda MX-5...

NapalmBenny.
19 maart 2006, 01:46
In die 12.2% zitten ook leerlingen die niet afstuderen wegens gezondheidsproblemen (zoals ik). Ik ben blij te horen dat jij gelukkig ben dat ik mijn secundair niet kan afmaken... Ben ook blij te horen dat ik niet moet rekenen op enige hulp van jou als het aankomt op overleven (aka uitkering)

Nee, begrijp me niet verkeerd, ik ben een grote voorstander van het verplicht behalen van een min. secundair diploma ipv enkel leerplichtig te zijn tot 18. Omdat ik dan op zijn minst zeker weet dat ik mijn diploma zal kunnen halen. Want die zekerheid heb ik nu niet!

Mja ok, maar ik denk dat het aantal dat zijn school niet afmaakt vanwege gezondheidsredenen echt niet opweegt tegenover diegeen die hun voeten er aan vegen :p.

Jullie kunnen jullie eigen % nog niet eens opeisen :p.

DesorteD
19 maart 2006, 01:54
imo zitten er veel mensen gewoon in de verkeerde richting of school
kheb zelf 5 jaar in de verkeerde school gezeten bij wijze van spreken
gelukkig had ik in het 5de een C-attest en ben ik van school veranderd.
kheb mijn ogen nogal open getrokken

GenesisX
19 maart 2006, 01:55
Hoe kun je nu in de verkeerde richting zitten? Je weet toch wat je wilt doen?

Darkness
19 maart 2006, 02:06
niet noodzakelijk hoor...

enZiiime
19 maart 2006, 02:07

no offence, maar 90% weet in het middelbaar vb 3de ofz amper wat je wilt doen, alle ja de meesten weten nog niet wat ze "willen" doen later :p

Aan mij vroege ze da ook 100x, wa wilde doen, "hoe the fuck zouk ik da nu al moete wete"

Kbedoel ene wilt graag automecanicien worden omda hem denkt da da leuk is, hem doet da, en da steekt serieus tege, alle ja kbedoel

Man ik zou beter gaan slape, ik snap menne eige uitleeg nimeer

PureFun
19 maart 2006, 02:10
Middelbare school vond ik al erg fun, ongelooflijk veel vrije tijd en weinig tot geen werk thuis (7u30 aankomen op school, dan huiswerk op uurtje gedaan).
Nu univ zorgt voor minder vrije tijd door druk uurrooster (hangt sterk af van richting/univ) maar vind het nog steeds interessant.
Je hoeft enkel naar de les te gaan en profs die erg gespecialiseerd zijn in hun vak vertellen over de laatste nieuwe ontwikkelingen en meestal zie je ze in werking of test je ze zelf uit tijdens de practica. Voor wat je krijgt is het inschrijvingsgeld nog goedkoop vgl met andere landen.
Eens je werkt moet je zelf de moeite nemen om up to date te blijven. Daarbij komt nog de mogelijke routine en gekoppeld aan een gebrek aan opklimmogelijkheden kan dit dodelijk, letterlijk en figuurlijk, zijn.
Het hoog aantal schoolverlaters verbaast me ook, mss liggen deze anders als er rekening gehouden wordt met # allochtone.
'verkeerde richting' behoort tot dezelfde groep als 'adhd' :p

LSDsmurf
19 maart 2006, 02:10
Veel mensen weten dat niet of hebben de kans niet om te doen wat ze willen.

Je hebt bijvoorbeeld ouders die vereisen dat hun kind een bepaalde richting volgt, ik ken zo een stuk of 3 personen waarvan ik zeker weet dat de ouders willen dat hun kind naar een ASO richting gaat. Sommige leerlingen kunnen ook niet de richting volgen die ze willen omwille van praktische redenen, als die bepaalde richting bijvoorbeeld niet op een school op enkele kms van huis te vinden is.

Of ze weten gewoon niet wat ze willen doen. Vooral in de eerste jaren van het middelbaar is dat een probleem.

Op hoge school/unief zijn er ook veel mensen die in de verkeerde richting zitten. Sommige hebben totaal geen idee wat ze willen en kiezen dan een richting uit en hopen dat het hun aanstaat..

skully25
19 maart 2006, 02:18

weten wat ge wilt doen is allesbehalve makkelijk te bepalen, ik heb ook een misstap begaan en zogezegd een jaar verspilt voor ik een hogere richting vond die ik echt graag doe (en geloof me, er zijn dan nog altijd dingen/vakken die ge dan nog niet graag doet)

in het middelbaar is die keuze toch iets evidenter maar nog altijd niet echt makkelijk om zomaar te maken

DesorteD
19 maart 2006, 10:31

ik heb 2 jaar latijn gedaan, niet dat ik latijn graag deet maar ik was er in het eerste vlotjes door, dus waarom zou ik droppen dacht ik in der tijd?
Uiteindelijk was ik het zo beu dat ik toch maar beslist heb het naast me neer te leggen.
In die school was er in het 3/4de geen andere richting naast latijn(/grieks) dan moderne talen. Moderne talen liggen mij niet, maar ik had geen andere keuze dacht ik, onwetenheid belette mij om er aan te denken om van school te veranderen.
Een B-attest in het 4de belette mij dan Wetenschappen Wiskunde te gaan doen.
De enige keuze die ik had was dus weer Moderne Talen.

ik heb 3 jaar in een Moderne talen richting gezeten terwijl ik suck in talen.
een C-attest int 5de heeft mij dan gered en mij in de richting en school gezet waar ik thuis hoorde. Kheb 2 jaar van men secundair genoten, het 5de(2de keer :p) ) & 6de.
Dat ik daarvoor mijn 5de opnieuw moest doen, zie ik niet als een verloren jaar. Eerder als een verijking waar ik nog altijd vrij trots op ben.

Het is niet altijd zo dat mensen in de juiste richting zitten.
Onwetenheid, vrienden & vele andere zaken spelen vaak mee bij het bepalen van een studierichting. En meestal wordt een richting voor de verkeerde redenen gekozen(mama & papa willen het, vrienden die die richting doen, ...)
Vanuit dit standpunt snap ik wel dat mensen snel school moe zijn.

Sneakytje
19 maart 2006, 10:53
Werken. Ik werk nu bekan een jaar, na dat ik in het hoger gestopt ben, en ik heb daar nog geen minuut spijt van gehad, integendeel. Ik voel mij veel vrolijker nu. Het middelbaar was best leuk enzo, maar het hoger, pffffff da was er teveel aan. Elke dag dat treinreizen, supervroeg uit mn nest (6u, ja kvind da te vroeg), en dan naar school waar dank gn leuke klas had, op een paar uitzonderingen na.

En nu werk ik, verdien ik geld maar woon nog thuis, kan ik heel veel sparen, snel gaan alleen of samenwonen, en ik amuseer mij kostelijk. Werk op mn eigen gemeente en moet pas om 7u45 uit mn nest komen *relax*.
Kheb minder vakantie nu maar als je je amuseert op je werk is dat geen probleem.

2 many soldiers
19 maart 2006, 10:59
Ik doe ecowisk en eigenlijk ben ik de enige in mijn klas die economie enzo interesseert. Ge hebt ook veel mannen die denken dat ze slim zijn en daarom een hoge richting volgt, maar als puntje bij paaltje komt blijkt uiteindelijk dat ze blijven zitten omdat ze bijna niets doen onder het jaar. Toen ik mijn studiekeuze deed was ik ook zeer sceptisch. Ik dacht nooit dat ik wiskunde aankon. In het 4de jaar was het tempo al naar boven gehaald, maar de schok die ik kreeg in het 5de was nog groter. Elke maand of 2 maand nen nieuwe boek. Maar uiteindelijk de goede combinatie gevonden tussen studeren en niet en zo komt ge er (hopelijk) ;).

cura
19 maart 2006, 11:06
Beste leden,

ik doe nu al zo'n anderhalve maand stage
en dat is om 7u op staan, douchen, klaarmaken, in den otto springen, om 9u op stageplaats, werken tot 12u, uurtje pause, werken tot 17u30, nor huis zodak rond 18u15 thuis ben
op een dinsdag en donderdag thuis komen, douchen, vertrekken nor training, wa in bar blijven hangen ma nie te laat want volgende dag moek weer op staan voor te werken
maandag hebbek dan alsek thuis kom wa tijd voor mezelf, woensdag bennek zo vermoeid van die sleur dak om 21u30 in mn bed kruip en vrijdag slaapek alsek thuis kom paar uurtjes voor om 23u uit te gaan

eerlijk gezegd, ik had veel meer tijd toen ik naar school ging.. behalve mss in de weekends, dan hebbek het even druk aangezien ik nooit veel gewerkt heb int weekend voor school

nuja, buiten da is werk wel veel minder stressen dan school, geef mij maar nieks doen! huisvader ftw!

Myst!Q
19 maart 2006, 11:07
Het school leven zonder enige twijfel !

Ik zit nu in mijn eerste jaar hoger onderwijs en ene keer ge int hoger zit of op unief wete wel wa leven is :p

Mijn punten zijn goed en ok ja, kmoet gans mijn kerstvakantie blokken en in de paasvakantie ook al ewa beginnen enzo .. maar tot daar, keb vandejaar al ongelooflijk veel kunnen feesten en plezier kunnen maken. Hebde geen goesting in les dan gade gewoon niet.

Ik denk ene keer dak ga moeten werken dat gedaan zal zijn met ne keer een jointje op te steken onder de vrienden enzo ..

[TFT]Poky
19 maart 2006, 11:18
school zonder twijfel, middelbaar was idd een grote speeltuin als ge het achteraf bekijkt.

Ik heb mij altijd op school geamuseerd nu ook btw op de unif maar ik kan er goed inkomen dat sommige mensen liever werken. School is niet voor iedereen even leuk.

En btw, imo moet ge echt al chance hebben om zonder hoger diploma deftig werk te vinden. Ik ken een pak gasten die zeggen dat ze direct gaan werken na hun secundair, ok het is tof (ge krijgt u loon enzo). Maar vergeet niet dat ge heel u leven dit soort werk gaat moeten doen. Ik kan denk ik niet heel mijn leven op het ministerie werken hoor.
Imo gaan veel mensen het zich beklagen in hun latere leven.

UnD3RD0G
19 maart 2006, 11:20
Als het gaat om het feit waar ge het minste moet doen is school inderdaad de oplossing.
Maar hoe minder ge moet doen hoe gelukkiger gijle zijt?
da lijkt hier zo de algemene argumentatie :/

Ik kies werk, waarom?
Werk geeft me veel meer voldoening dan school, 1 van de 10000'en te zijn die daar zitten...ge zijt een pion, niet meer, ge doet maar wat miljoenen u voor doen , en nog meer u zullen nadoen.
Maar werk, dat doet iedereen op zijn manier , en liefst nog in iets wat hij graag en goed doet.
Als diene mens s'avonds thuiskomtn, en gezellig met zijn vrouw staat te koken, en vol vreugde kan praten over hoe hij positief een groot project beëindigde.

Tis gewoon een persoonlijke kwestie of ge genoeg voldoening kunt halen uit werk/school

ik weet gewoon 1 ding , school biedt / bood mij absoluut niets.

boogje
19 maart 2006, 11:26
Wss wel middelbaar. Ik zit nog maar int derde, woensdag examens...maar ge amuzeert u wel vrij goed voor de rest (tenminste als je niet zou gepest worden/schoomoe zijt...). Waar ik het gewoonweg echter van krijg zijn lessen die ik zowiezo vergeet, waar ik 0,0 mee ben in men verdere levensloop :

"Welke soort vegetatie groeit er in *weetikveelwaar*?" :sleep:
PO, zeer nuttig...als ge uw tijd wilt verspillen met flessen tekenen, of een gebouw met een lachend gezichtje... :ironic:
" hoe noemt die verbinding tussen de zenuwen in blablablaaa" :sleep:
en informa@tica, precies of we hebben nog nooit Word gezien :sleep:
naart schijnt ist ook noodzakelijk da je een achterwaartse handstand kunt uitoefenen * eigenlijk achterwaarts rollen, en dan handstand* :sleep:

oh,help, van zo'n lessen krijg ik het :p

Mr Syphon
19 maart 2006, 11:32
school

ik werk nu bijna een jaar en da is echt gewoon routine zzz
enigste voordeel is da ge geld binnenhaalt en dat ge na uw werk niks meer moet doen daarvoor

Mr Syphon
19 maart 2006, 11:35
Als diene mens s'avonds thuiskomtn, en gezellig met zijn vrouw staat te koken, en vol vreugde kan praten over hoe hij positief een groot project beëindigde.

en hoeveel mensen gaan s'avonds kunnen zeggen da ze aan een groot project hebben gewerkt ? niet zoveel mensen

de meesten zijn gewoon arbeider gewoon een beetje meedraaien in een fabriek dus, enigste voldoening da ge dan miss hebt is da ge het fabriek recht helpt te houden maar voor de rest ?

als ge in een fabriek werkt zijt ge ook maar een pion, als ze aant reorganiseren zijn en ze hebben u ni meer nodig dan ligt ge ook buiten

DesorteD
19 maart 2006, 11:46
Maar werk, dat doet iedereen op zijn manier , en liefst nog in iets wat hij graag en goed doet.

En hoe groot is de kans dat ge werk vindt dat ge graag doet zonder deftig diploma?
zelfs met een diploma dat iets waard is, is het soms moeilijk werk te vinden in u eigen sector

Myst!Q
19 maart 2006, 11:48
Als het gaat om het feit waar ge het minste moet doen is school inderdaad de oplossing.
Maar hoe minder ge moet doen hoe gelukkiger gijle zijt?
da lijkt hier zo de algemene argumentatie :/

Ik kies werk, waarom?
Werk geeft me veel meer voldoening dan school, 1 van de 10000'en te zijn die daar zitten...ge zijt een pion, niet meer, ge doet maar wat miljoenen u voor doen , en nog meer u zullen nadoen.

Tis gewoon een persoonlijke kwestie of ge genoeg voldoening kunt halen uit werk/school

ik weet gewoon 1 ding , school biedt / bood mij absoluut niets.

Niet iedereen eeft de job waarvan ze altijd al gedroomd hebben é, vergeet da niet é .. Ik studeer niet alleen verder voor mijn plezier maar ook voor mijn werkkansen later te vergroten en 2 tot 300 euro in de maand meer binnen te krijgen. Mijn ma geeft mij die kans en ik kan u verzekeren dak die kans heel ernstig neem hoor. Ik studeer goed maar buiten dat studeren is er nog genoeg tijd over voor plezier te maken. Als ge werkt zijde s'avonds meestal wel wa moe of toch minder actief dan s'ochtends. Alsde dan nog eens eten moet maken enzo vraagek mij toch af wat er zo leuk is aan werken ?

Het enige argument dat ik hoor van vrienden die nu al werken is dat ze geld verdienen maar de vrijdagavond moetek nie vragen om eens lang weg te blijven want ze zijn te moe :x

gilles.be
19 maart 2006, 11:51
werken op een school ^^

*** Python ***
19 maart 2006, 11:53
Ik kies school zeker en vast.
Ik ben veel te vlug gestopt met school, en heb een A2-diploma.
Nu volg ik 3 avonden in de week les om mijn A1 te behalen.
Ik was er vroeger ook van overtuigd dat werken beter was dan school.
Maar geloof mij, je kan niet lang genoeg naar school gaan.
En dankzij mijn avondschool heb ik al meer kansen gekregen op mijn werk.
En dat maakt het werken plezanter.

Aan de mensen die willen stoppen geef ik volgende raad:
Enkele jaren studeren is eenvoudiger dan 40 jaar een werk doen waar je niks aan vindt.

Timmie
19 maart 2006, 12:21
Resoluut school.
Waarom? Omdat het veel meer voordelen oplevert dan op uw 18e te gaan werken.
Na de unief is er nog genoeg tijd om te gaan werken, en dan liefst geen job die ge hersenloos kunt uitvoeren.

Ik vraag mij soms af hoe zoveel mensen zich tevreden kunnen stellen met een job als bandwerk bv.
Die moeten na een paar jaar toch compleet aan de grond zitten? Of denken die personen niet na over hun leven?

LeSec
19 maart 2006, 12:48
Werken, maar dan wel een gevarieerd werk

Pas op, ik vind school ook interessant en leuk, en volgend jaar begin ik aan mijn unief maar toch... vanaf ik ga kunne werken en elke maand da loon op mijn rekening zie verschijnen gaat er ne fameus grote wereld opengaan :p en kan ik meer genieten van mijn leven, ook, meer citytrips, meer gaan eten, etc.. etc..

Ma bon eerst 5jaar studeren nog, en dat vind ik ook een mooi vooruitzicht hoor :p een zeer mooi vooruitzicht zelfs ^^

DesorteD
19 maart 2006, 13:18
Ik vraag mij soms af hoe zoveel mensen zich tevreden kunnen stellen met een job als bandwerk bv.
Die moeten na een paar jaar toch compleet aan de grond zitten? Of denken die personen niet na over hun leven?

das vrij grof om dat te zeggen...
sommige mensen kunnen gewoon niet anders.

Timmie
19 maart 2006, 13:25
das vrij grof om dat te zeggen...
sommige mensen kunnen gewoon niet anders.
Misschien is het wel vrij grof, maar ik stel alleen maar vast wat ik zie.
Uw ganse leven aan de band werken moet frustrerend zijn, en dan zou ik toch snel een cursus/bijscholing gaan volgen voor ander werk te doen hoor.

Het "kunnen" op zich vind ik eigenlijk geen excuus meer. Er zijn zoveel dingen die je kunt doen om te zorgen dat je niet je hele leven aan een band moet werken, te beginnen met uw middelbaar af te maken.

enZiiime
19 maart 2006, 13:27

Die PERSONEN werken teminste :|

Ge kent er genoeg die te lui zijn voor hun reet op te heffe, die zegge daze wille werke, maar als ze job krijgen (vb tramchauffeur) dan pakke ze het ni aan, en voor ze het krijgen ist wel van: IK PAK ALLES AAN!

Das al 6 jaar dattem ni werkt, en heeft alles wa em moet hebben (kweet zelf ookni hoe hem et doe :/)

Timmie
19 maart 2006, 13:29
Ik ga volledig akkoord met u hoor.
Mensen die geen werk aannemen zouden trouwens harder bestraft moeten worden.

Mr. Punkfish
19 maart 2006, 13:51
School is altijd de beste keuze.

Als het gaat over bij welke van de twee je het minst hard moet zwoegen en zweten => school.

Denk is even na, 8 uur per dag intensief zitten werken of 8 uur per dag op een bankje zitten waar je eventueel kunt opletten en de les wat moet volgen. In het hoger onderwijs/unif word het nog beter, je hebt nog minder uren school, je bent niet verplicht van te komen, je krijgt zelden of nooit huiswerk/taken/testen, ...

Hoe hard moet je voor school werken?

Een paar keer per jaar is wa blokken en voor de rest zijde zo vrij als ne vogel...

Daarenboven kun je ook nog gans je leven gaan werken, maar kan je niet gans je leven naar school gaan. Allé, in theorie zou je dat mischien nog wel kunnen maar in praktijk liggen die kaarten echter helemaal anders...Ik zie je als 35-jarige niet meteen van het werkers leven overschakelen naar de school mentaliteit.

excuseer, maar waar hebt gij op't school gezeten? een paar keer blokken per jaar, I wish! Ik moet hele avonden blokken om mijn leerstof te beheersen! Vrij als ne vogel? leerkrachten beschouwen u als klein grut dat niets kan, en mijn ouders laten mij heus niet doen wat ik allemaal zou willen doen...

van gewoon op een bankje zitten is er ook niets van waar, het is van 's ochtends 8.30 tot 's namiddags 16.00 geconcentreerd bezig zijn of u notities trekken op niks... komt daar ook nog eens bij dat schoolbussen niet echt stipt zijn, dus vaak ben ik rond 17.30 thuis, waarna ik nog moet eten, mijn schoolwerk doen en huishoudelijke taken moet uitvoeren...( mijn mammie en pappie vinden dat ik dat maar moet doen...)

Ik heb al genoeg vakantiewerk gedaan om te weten dat school inderdaad voordelen heeft zoals langere vakantie maar om school te minimaliseren zoals u het net deed... neen!

LeSec
19 maart 2006, 13:52
Misschien is het wel vrij grof, maar ik stel alleen maar vast wat ik zie.
Uw ganse leven aan de band werken moet frustrerend zijn, en dan zou ik toch snel een cursus/bijscholing gaan volgen voor ander werk te doen hoor.

Het "kunnen" op zich vind ik eigenlijk geen excuus meer. Er zijn zoveel dingen die je kunt doen om te zorgen dat je niet je hele leven aan een band moet werken, te beginnen met uw middelbaar af te maken.

Nja, moesten zo alle bandwerkers redeneren wat dan hé :p
Zijt blij da er mensen zo'n werk willen doen... :s

Sommige mensen kunnen misschien wel beter, maar willen het niet eh, en andere mensen hebben gewoon niet meer kwaliteiten om ander werk te doen ofzo hé

Mr Syphon
19 maart 2006, 14:00
excuseer, maar waar hebt gij op't school gezeten? een paar keer blokken per jaar, I wish! Ik moet hele avonden blokken om mijn leerstof te beheersen! Vrij als ne vogel? leerkrachten beschouwen u als klein grut dat niets kan, en mijn ouders laten mij heus niet doen wat ik allemaal zou willen doen...

van gewoon op een bankje zitten is er ook niets van waar, het is van 's ochtends 8.30 tot 's namiddags 16.00 geconcentreerd bezig zijn of u notities trekken op niks... komt daar ook nog eens bij dat schoolbussen niet echt stipt zijn, dus vaak ben ik rond 17.30 thuis, waarna ik nog moet eten, mijn schoolwerk doen en huishoudelijke taken moet uitvoeren...( mijn mammie en pappie vinden dat ik dat maar moet doen...)

Ik heb al genoeg vakantiewerk gedaan om te weten dat school inderdaad voordelen heeft zoals langere vakantie maar om school te minimaliseren zoals u het net deed... neen!

hangt natuurlijk van uw richting af he, ik heb ook nooit niks moeten doen voor school omdat ik te laag zat maarja was redelijk lui
dus jah ik moest ni studeren ofzo want ik kon alles onthouden uit de lessen

Towlie
19 maart 2006, 14:04
Kzou het eigenlijk nog niet weten, heb nog nooit echt moeten werken, allee soms is met mijn pa mee gaan werken enzo, ma da was maar voor even. Ik weet alleen dat ik school zo beu ben als iets...

DesorteD
19 maart 2006, 14:14

al eens aan gedacht dat sommige mensen gewoon niet verder kunnen studeren, omdat hun ouders het niet kunnen betalen.
Omdat u ouders ziek zijn en gij moet het geld binnen halen?
Ge ne kleine hebt waar dat ge voor moet zorgen?
der zijn redenen genoeg waarom sommige mensen direct na hun secundair gaan werken..
het leven is niet voor iedereen even gemakkelijk

Defkes
19 maart 2006, 14:19
nochtans kan je via een studiebeurs zeker veroorloven om verder te studeren. Je moet tegenwoordig bij wijze van spreke dakloos zijn om niet te kunnen gaan studeren...

als je het vak erg graag doet waarvoor je aan het studeren bent, dan hunker je na verloop van tijd, naar het einde toe van de studies, naar het werkleven.

Dat is het net. Ze hebben hier pas een huis gekocht en nu is er een tijdje geen ruimte voor extra kosten. Als ik verder wil gaan, moet ik op kot in Brussel. En dan wordt het een (te) duur zaakje.

Defkes
19 maart 2006, 14:23

Ik ga zelf werken voor mijn studies. Ik heb de voorbije 3 jaar 80% van m'n studies zelf betaald. Nu ik op kot zou moeten (om nog verder te kunnen studeren) kom ik met mijn weekendwerk niet meer toe. En ja, dan moet ge gaan werken e.

FeNiX4LiFe
19 maart 2006, 14:26
Weer de klassieke mentaliteit van tegenwoordig.
Ze willen allemaal met hun luie gat achter een bureauke zitten en niks doen.

Wel euhm. Zonder de bandwerkers,... draait de economie niet. Er zijn ontzettend veel vacatures voor handarbeid. Maar nee niemand wil die. Mijn handen geraken vuil,....

Die personen die gij mongolen noemt doen de economie draaien niet den dwazen achter zijne bureau met zn koffiekoekskes.

enZiiime
19 maart 2006, 14:30
Volgens timmie is een arbeider dus minderwaardig?

Ik heb vele meer respect voor arbeiders, loodgieters, tmaakt ni uit wa, dan zo'n snobke op ne bureau, da zegt dattem moe is savonds tegen z'n vrouw, ookal heeftem hele tijd op z'n reet gezete...

(Daarom verdienen loodgieters en arbeiders ook meer dan een simpel bureaujobke)

freeza
19 maart 2006, 14:41
Volgens timmie is een arbeider dus minderwaardig?

Ik heb vele meer respect voor arbeiders, loodgieters, tmaakt ni uit wa, dan zo'n snobke op ne bureau, da zegt dattem moe is savonds tegen z'n vrouw, ookal heeftem hele tijd op z'n reet gezete...

(Daarom verdienen loodgieters en arbeiders ook meer dan een simpel bureaujobke)

idd bureau kan onmogelijk vermoeiend zijn :ironic:
ik heb 2 weken stage gelopen in een software bedrijf waar ik hoofdzakelijk moest programmeren en 's avonds was ik soms ook wel degelijk moe... daarom niet fysiek maar toch

anyway in de grote vakantie heb ik vakantiejob gedaan in metaalbedrijf dag in dag uit aan de band staan... niks van variatie maar als ik thuiskwam was het gedaan! en DAT is een zalig gevoel...
nuja ik woon dan ook nog bij mijn ouders en heb zelf weinig verantwoordelijkheden in het huishouden, alhoewel ik er zeker niet tegen opzie.

tijdens het schooljaar zijn er maar weinig dagen dat ik niet tot 6u30 - 7u zit te werken voor school... Bij grote opdracht voor bijvoorbeeld de GP is het soms werken tot 23 - 24u

zarathustra
19 maart 2006, 15:16

ja hoor want denken is niks doen. :ironic:

Ik kan uzeggen dat als je 8 uur per dag geconcentreerd bezig bent met dingen die exact juist moeten zijn dat dat HEEL vermoeiend is

skully25
19 maart 2006, 15:23

Ik kan uzeggen dat als je 8 uur per dag geconcentreerd bezig bent met dingen die exact juist moeten zijn dat dat HEEL vermoeiend is

en hoeveel % van de studenten zit effectief geconcentreerd tijdens hun lessen, der zijn der die na 5 minuten al zitten rond te turen ...

vermoeiend alstenblieft hé... iedereen moet uren slijten achter een schoolbank en ik ken geen enkele student die na nen dag school thuiskomt en in staat is van direct in slaap te vallen door vermoeidheid, zelfs als ik de hele dag praktijkproeven moet uitvoeren heb ik toch geen moeite om mijn ogen open te houden als ik thuiskom

zarathustra
19 maart 2006, 15:25
en hoeveel % van de studenten zit effectief geconcentreerd tijdens hun lessen, der zijn der die na 5 minuten al zitten rond te turen ...

vermoeiend alstenblieft hé... iedereen moet uren slijten achter een schoolbank en ik ken geen enkele student die na nen dag school thuiskomt en in staat is van direct in slaap te vallen door vermoeidheid

het ging over werken eh :p het verschil tussen handenarbeid en een bureaujob.

Studeren is idd niet zo vermoeiend.

skully25
19 maart 2006, 15:30
en ik die dacht dat het hier over studeren en werken ging :$

wacht een keer, daar gaat deze thread toch over :oink:

FeNiX4LiFe
19 maart 2006, 15:30

99% van de tijd van iemand die een bureaujobke is om koffie gaan.

mensen nu zijn gwn lui en zoeke iets safe

Avilowca
19 maart 2006, 15:49
op 't moment heb ik zo'n verschrikkelijke dégou van het middelbaar onderwijs dat ik voor werken zou kiezen. Wat ook gaat gebeuren, nog een dikke 3 maand doorbijten en het middelbaar is achter de rug :)

'k ben eigelijk bang dat ik de verkeerde richting genomen heb. De laatste twee vakantie hebe'k kunnen werken bij ne loodgieter en dat werk stond me veel meer aan dan studeren

zarathustra
19 maart 2006, 16:06
99% van de tijd van iemand die een bureaujobke is om koffie gaan.

mensen nu zijn gwn lui en zoeke iets safe

en hoe zou jij dat weten? Dat is denk ik de meest oppervlakkige, totaal ongefundeerd en ronduit belachelijk uitspraak dat ik hier al gelezen heb.

Dus mensen met een bureaujob, ingenieurs, managers, architecten, calculators, veel wetenschappers,... bijvoorbeeld houden zich 99% van hun tijd bezig met om koffie gaan.

ja hoor, echt wel.

Cartek
19 maart 2006, 16:09
school of werken?

school!!
ma kvind werken wel een groot begrip ze. Neem nu het verschil tussen leraar zijn en in een fabriek werken da is een mijlengroot verschil he.
leraar: 22 lesuurkes gaan werken van 50min int middelbaar and thats it, keiveel vakantie.
fabriek: 38 uren + eventueel overuren en dat is dan nog eens veel lastiger werk.

DesorteD
19 maart 2006, 16:13
leraar: 22 lesuurkes gaan werken van 50min int middelbaar and thats it, keiveel vakantie.

lessen voorbereiden?

jeroenrams
19 maart 2006, 16:16
Volgens mij gaat het over
Gaan werken (zonder een hoger diploma gehaald te hebben)
Naar school gaan (en zo een hoger diploma behalen en dan gaan werken)

Dus als je kiest voor werken als Leraar, dan kies je eigenlijk voor naar school gaan... Aangezien je eerst moet verderstuderen alvorens je leerkracht kan worden.

Daarom kies ik voor naar school gaan, ook al steekt het me de laatste maanden toch ook wat tegen (1e jaar fin & verz) Maar voorlopig blijf ik volhouden en ik hoop dat ik er dit jaar door geraak, dan zal ik volgens mij de volgende jaren wel positiever denken.

enZiiime
19 maart 2006, 16:16
Leraars hebben wel goed jobke, buiten leerkrachten die ik atm heb (die zien af me ons klas)

maar who cares, me mij hebbe ze genne last, keb last van insomnia eigelijk, ik geraak snachts ni in slaap, ik ga naar school, en kval in slaap op de schoolbank, de bel gaat, hup hup naar de volgende les en kval weer in slaap :p

Heb al veel kwijlplekken op bladeren :p

Maarja, kzent ook kotsmuug da middelbaar tbh

ahja:

Bureaujobke
Arbeider

Ge kunt mss alle 2 moe zijn, maar nen arbeider ga toch net iets beter slapen omdat hij "hard" heeft gewerkt dan bureaujobke, tis ook ander soort van "moe" zijn.

Maarja, arbeiders ofz doen net iets zwaarder werk ^^

Feignasse
19 maart 2006, 16:20

Ma lol, tuurlijk. Vooral dat kinderen tegenwoordig zo gehoorzaam en handelbaar zijn. En lessen moet natuurlijk niet voorbereid worden :ironic:

Ik meet hier weer een hoog gehalte aan "proletarische jaloezie".
Universiteit = spelen.
Bureaujobs = spelen.
...

:sleep:

LeSec
19 maart 2006, 16:21
lessen voorbereiden?
Bwah, ja en neen, sommige leerkrachten hebben daar veel werk mee, anderen niet.

Leerkrachten die vakken geven zoals Geschiedenis hebben weinig werk hebbek al willen merken, elk jaar praktisch hetzelfde om te geven, mooi in een powerpoint gestoken en ge zijt klaar.

Degene die aan ons nederlands geeft, heeft het onlangs nog gezegd in de klas, dattem ne droomjob heeft en haast niets meer moet doen, buiten wat overhoringskes verbeteren en da ist dan ongeveer, die gast zijn lessen zijn allemaal al voorbereid, das kwestie van van ervaring voor een groot deel, kan me best voorstellen dat beginnende leerkrachten nog hopen en hopen werk hebben en dat wanneer het leerplan wordt aangepast ze ook wel wat werk hebben, ma de meeste leerkrachten beseffen ma al te goed dat ze infeite een van de beste jobkes hebben (op vlak van vakanties, en werkdruk, etc.. over de financiële kant zwijg ik)

Moloch
19 maart 2006, 16:22
voor mij werken, ge verdient er tenminste uwe boterham mee, school is ne grote kindertuin dat mij nooit geintresseerd heeft

DiDoria
19 maart 2006, 16:26
100% school.

Niets gaat boven hogeschool leven. Maar het middelbaar is zalig :)
ik ga nog speciaal bijstuderen om het werk te ontlopen later :D

Ma lol, tuurlijk. Vooral dat kinderen tegenwoordig zo gehoorzaam en handelbaar zijn. En lessen moet natuurlijk niet voorbereid worden :ironic:

Universiteit = spelen.
Bureaujobs = spelen.
...

Ofdat u woordkeuze nu goed is weet ik niet echt... Maar geeft toe, leerkacht = feest. Ik ken 2 vriendin die in het onderwijs staan, en man man die feesten echt ZWAAR! De ene geeft informatica en ja oké als je informatica hebt gegeven dan moet je idd je les niet voorbereiden :D de andere Nederlands heeft cursus gemaakt 1 jaar en de rest verteld hij in de les. Hij maakt quixen voor één dus hij weert wel wat (= moet dus ook zijn lessen amper voorbereiden door zijn grote algemene kennis).

Met andere woorden, een GOEDE leerkacht zit op gouden rozen :) :) :)

enZiiime
19 maart 2006, 16:29
Bwah, ja en neen, sommige leerkrachten hebben daar veel werk mee, anderen niet.

Leerkrachten die vakken geven zoals Geschiedenis hebben weinig werk hebbek al willen merken, elk jaar praktisch hetzelfde om te geven, mooi in een powerpoint gestoken en ge zijt klaar.

Degene die aan ons nederlands geeft, heeft het onlangs nog gezegd in de klas, dattem ne droomjob heeft en haast niets meer moet doen, buiten wat overhoringskes verbeteren en da ist dan ongeveer, die gast zijn lessen zijn allemaal al voorbereid, das kwestie van van ervaring voor een groot deel, kan me best voorstellen dat beginnende leerkrachten nog hopen en hopen werk hebben en dat wanneer het leerplan wordt aangepast ze ook wel wat werk hebben, ma de meeste leerkrachten beseffen ma al te goed dat ze infeite een van de beste jobkes hebben (op vlak van vakanties, en werkdruk, etc.. over de financiële kant zwijg ik)

Indeed, gebt zo'n leerkrachte waarvan ge weet, da die iets hebbe voorbereid, die is nekeer iets "anders" doen, en gebt er ook die nix doen en gewoon alles uit den boek afratelen

Medaphoar
19 maart 2006, 16:31
werken!

Cartek
19 maart 2006, 16:47
lessen voorbereiden?

De eerste twee jaar misschien als het allemaal wa nieuw, na twee jaar komt dit routine, dezelfde blaadjes etc. Dan praat ik nog niet over de praktijkleraars en de leraars lichamelijke opvoeding. (gaat wel over het middelbaar onderwijs).

Cartek
19 maart 2006, 16:50

Universiteit = spelen.
Bureaujobs = spelen.
...

komaan lessen voorbereiden, ze nemen hun handboek uit kijken waar ze zitten en pikken gewoon weer den draad op.

Timmie
19 maart 2006, 16:52

Wel euhm. Zonder de bandwerkers,... draait de economie niet. Er zijn ontzettend veel vacatures voor handarbeid. Maar nee niemand wil die. Mijn handen geraken vuil,....

Die personen die gij mongolen noemt doen de economie draaien niet den dwazen achter zijne bureau met zn koffiekoekskes.
Nu loopt ge toch wel wat te hard van stapel, ik heb bandwerkers nooit mongolen genoemd. Ik heb veel respect voor wat ze doen, maar ik vraag me af hoe ze het volhouden. Dat is gewoon een vraagstelling.

Ik geef zelf graag toe dat ik twee linkse handen heb, maar daardoor vind ik arbeiders nog altijd niet minderwaardig (cfr Anderson). Iedereen heeft zijn kwaliteiten, maar tot uw 60e hetzelfde werk doen daar zou ik het heel moeilijk mee hebben.

Daarom is het ook van belang dat ge uw middelbaar afmaakt (en erna misschien nog wat bijstudeert).
Het ging toch ook over de discussie van uw middelbaar niet af te maken of niet soms? Dat vind ik gewoon ronduit dom.

LeSec
19 maart 2006, 17:00
Nu loopt ge toch wel wat te hard van stapel, ik heb bandwerkers nooit mongolen genoemd. Ik heb veel respect voor wat ze doen, maar ik vraag me af hoe ze het volhouden. Dat is gewoon een vraagstelling.

Is da bij de meeste bedrijven niet met zo een wisselsysteem? Dat ze om de x-aantal tijd op een andere plaats staan, zoals bij de wagens dat ze de ene keer bijvoorbeeld lichten steken en de andere keer zetels installeren ofzo?

Kheb da ooit eens gezien op een reportage denk ik

cooly
19 maart 2006, 17:09
Ik zou zeggen school,
hoe langer ge naar school gaat hoe beter werk ge later zult doen (hangt ervan af natuurlijk)
ik bedoel daarmee niet heel uw leven naar school gaan ofzo,maar een paar jaar langer op school zitten kan veel doen.
Later gaat ge nog lang genoeg moeten werken,als ge op school zit is het irritant dat ge veel moet doen enzo,maar als ge later een deftige job hebt dan zal het hem niet steken op die paar jaren langer op school.

?therapy?
19 maart 2006, 17:13
een goeie leerkracht moet het toch niet voorbereiden allé :x
enkel papieren ies maken.
Voor de rest kunt ge het gewoon uitleggen éh, da komt wel na een paar jaar int onderwijs te staan denk ik want die beginners das heel iets anders :p

Fire-D
19 maart 2006, 17:19
Werken.. (denk ek)

Ik zit nu nog op school, mijn laatste jaar middelbaar.. School was echt de max, maar ik zou veeeeel liever gaan werken. Ik heb speciaal de studierichting Chemie gekozen omdat er veel te weinig laboranten zijn en omdat ik na mijn 6de jaar middelbaar een diploma heb van Laborant / Proces operator waarmee ik direct kan gaan werken en veel geld mee kan verdienen ;)

Leve Chemie

Radiance
19 maart 2006, 17:22
In tegenstelling tot velen blijkbaar, heb ik nu echt niet zo'n super herinneringen aan 't middelbaar. Viel allemaal best mee, maar het super strakke systeem heeft mij nooit aangestaan.
Nu doe ik hogeschool & ik spendeer alles bij elkaar zonder twijfel heel wat meer uren aan "school" en alles wat daar bij komt kijken, maar doe dit veel liever, zonder twijfel.

Afgaande op heel wat verschillende vakantiejobs enzo kan ik wel begrijpen waarom velen school zeggen though. Als je bandwerk doet bv. kan ik idd wel begrijpen dat het leven afstompend is. Dat soort jobs zijn ook nodig, maar dat blijven doen is uw keuze natuurlijk, (niet verkeerd verstaan, ik heb veel respect voor mensen die hun hele leven bandwerk doen, persoonlijk zou ik niet echt met dat vooruitzicht kunnen leven).
Ik kijk eigenlijk uit naar werken, en als het werk mij aanstaat zal ik echt niet op een uurtje meer of minder kijken.

@ Cartek, zo zijn er inderdaad genoeg leerkrachten, maar er zijn er evenzeer zoveel anderen die het 10x serieuzer oppakken.

SecondAccount
19 maart 2006, 17:30
school nu echt beu (2de keer 6e middelbaar bezig nu :()
Nog 3 maanden, ma tzijn 3 lastige maanden ze :/
Ik ben juist 2 weken ziek geweest, ik kom de eersten dag naar school en ik krijg te horen dat ik 6+ testen moet inhalen tegen de volgende les waarvan 5 dus tegen de dag nadien waren -_- en dus niet denken dat ze daar begrip mee hebben dat ge dus ook nog ander werk/dingen te doen hebt buiten school eh. Dan vraag ik mij af of die leerkrachten wel beseffen hoe zij zelf ervoor zorgen dat leerlingen steeds minder intresse krijgen voor hun oersaaie lessen (ja dus elke leerkracht in mijn school heeft nen boek en past op aske ze een vraag stelt da nie in dien boek staat eh ..)
Ik doe nu al 3 jaar vakantiewerk in een fabriek, bandenwerk infeite want tis sandwiches in doze steken -_-, ik doe da dus ook echt nie graag alhoewel dat de werksfeer het zeer goed maakt en als op teinde van de maand al da geld op u rekening staat zedde tenminste content da ge iets hebt.

Wa krijgde op school opt eind van de maand? Niks, gezever over zaken die ge later nooit meer gaat tegekomen, extra werk naar huis ... ge kunt blijven doorgaan ze

Vakantie: school op eerste plaats natuurlijk, kan niemand tegenspreken eh

Kheb niet voor werken gekozen. Als ge op een goed werk zit en ge kunt u amuseren is da niks erg aan da ge da nog 45jaar (of wie weet tegen dan nog langer) moet doen maar wat da ge ook zegt: school heeft meer voordelen.

=Phoenix=
19 maart 2006, 18:08
school wint, gijle zijt ni goe zeker
na't school begint uw leven pas

GenesisX
19 maart 2006, 18:23
school wint, gijle zijt ni goe zeker
na't school begint uw leven pas:love:

School suckt dus ... maar elk heeft een andere mening daarover.

Tah_b00nz0r
19 maart 2006, 18:42
school zeker en vast. de dag dat ik moet stoppe met school omdak er ni door geraak fzo of dat ik afgestuurd ben ga voor mij de moment zijn da'k de schoonsten tijd van men leven achter ga laten...

school = veel vakantie ^^ rustiger aan, minder uren, lessen eens skippe om uit te slapen. gewoon hemels ook al moet ge dan ooit werk doen fzo. tov arbeid is da nog altijd een pak minder belastend en een heel stuk minder lastig

EternalSilence
19 maart 2006, 19:00
heum.. zet eens ene bij :: ik weet het nie?
want ik weet het dus nie :doh:

ElGargamel
19 maart 2006, 19:12
ga op kot en haal een diploma

1) altijd goed om iets achter de hand te hebben
2) levenservaring - zowel het studeren als het kotleven (weg van de mama ;) )
3) ontmoet veel nieuwe en interessante mensen
4) leer iets bij
5) opent een hele waaier aan mogelijkheden/kansen
6) en misschien nog wel de belangrijkste van al: "kom uzelf tegen / leer uzelf kennen"

Mr. Punkfish
19 maart 2006, 19:43
hangt natuurlijk van uw richting af he, ik heb ook nooit niks moeten doen voor school omdat ik te laag zat maarja was redelijk lui
dus jah ik moest ni studeren ofzo want ik kon alles onthouden uit de lessen

Boekhouden-informatica... de grootste *censuur*-leraar van het school geeft allebei de vakken aan mij, goed voor 25% van al mijn punten, en die vind het leuk om ons dingen door ons strot te jagen die niet eens in het leerplan staan...

Bubba
19 maart 2006, 19:53
:love:

School suckt dus ... maar elk heeft een andere mening daarover.

16/08/89... :rofl:

SecondAccount
19 maart 2006, 19:55
16/08/89... :rofl:
hebde dan mss nog geen (al dan niet gegronde) mening?

Tah_b00nz0r
19 maart 2006, 19:56
ga op kot en haal een diploma

1) altijd goed om iets achter de hand te hebben
2) levenservaring - zowel het studeren als het kotleven (weg van de mama ;) )
3) ontmoet veel nieuwe en interessante mensen
4) leer iets bij
5) opent een hele waaier aan mogelijkheden/kansen
6) en misschien nog wel de belangrijkste van al: "kom uzelf tegen / leer uzelf kennen"

ga op kot en leg u een doel voor, vele zien op kot gaan als een speeltuin (including me :unsure: ) met als gevolg da ge u eerste jaar na de balle gooit

Bubba
19 maart 2006, 19:57

Nee.

Hoe kan iemand die op school zit, nog nooit vast gewerkt heeft nu weten wat het beste is?

Hij kent maar één kant van de zaak, namelijk de school kant. Mischien heeft ie erges is een maandje gewerkt of in het weekend ofzo maar dat is nog een reuze groot verschil met elke dag opnieuw, week na week, maand na maand hetzelfde werk te doen.

128MB
19 maart 2006, 19:58
Geef mij maar school.
'k doe mechanica, als'k een frees of boorke breek ist zo erg nie.
Op werk wel :D

Lege Doos
19 maart 2006, 19:59
ik verkies werken

school gaan is voor mij persoonlijk zwaar
elke dag om 7u(niet zo vroeg) opstaan en pas om 17u15 terug thuiskomen
dan eet ik eerst iet en lig ik een kwartier ewa in de zetel om dan weer voor 1,5-2 uur bezig te zijn voor school, en dat is dan nog niet eens veel in vergelijking met de rest van de klas
dan hebk de dinsdag en donderdag nog training om 18u15 en ben ik pas thuis om 2010, en mag ik verderdoen met wat ik niet heb kunnen afwerken ervoor
dan ist ver tijd om te slapen en moogde de volgende dag weer herbeginnen en naar de ongelooflijke saaie lessen en leerkrachten luisteren
vrouwelijke leerkrachten zijn trouwens 10x saaier dan mannelijke, weet niet of iemand dit al opgemerkt heeft
dan op het einde van de week geven ze nog es superveel werk voor tijdens het weekend, want aja, tis weekend, dan doen wij nix eh !
buiten dan dak match heb de zaterdag en ook nog uitga, en dus de zondag redelijk onfris al da werk nog es moe maken

oja, de schooltijd, wat een schitterende tijd

Bubba
19 maart 2006, 20:04
ik verkies werken

dan eet ik eerst iet en lig ik een kwartier ewa in de zetel om dan weer voor 1,5-2 uur bezig te zijn voor school, en dat is dan nog niet eens veel in vergelijking met de rest van de klas
dan hebk de dinsdag en donderdag nog training om 18u15 en ben ik pas thuis om 2010, en mag ik verderdoen met wat ik niet heb kunnen afwerken ervoor
dan ist ver tijd om te slapen en moogde de volgende dag weer herbeginnen en naar de ongelooflijke saaie lessen en leerkrachten luisteren
vrouwelijke leerkrachten zijn trouwens 10x saaier dan mannelijke, weet niet of iemand dit al opgemerkt heeft
dan op het einde van de week geven ze nog es superveel werk voor tijdens het weekend, want aja, tis weekend, dan doen wij nix eh !
buiten dan dak match heb de zaterdag en ook nog uitga, en dus de zondag redelijk onfris al da werk nog es moe maken

Nogmaals, wat weet jij ervan? Je bent ook van '89 en hebt dus nog totaal géén werk ervaring. Nogal wiedes dat je kiest voor werken. Als je op school zit lijkt werken alles, eens je aant werken bent ga je echter snel trug willen naar die school tijd.

Lege Doos
19 maart 2006, 20:13
Nogmaals, wat weet jij ervan? Je bent ook van '89 en hebt dus nog totaal géén werk ervaring. Nogal wiedes dat je kiest voor werken. Als je op school zit lijkt werken alles, eens je aant werken bent ga je echter snel trug willen naar die school tijd.

ik kan me moeilijk inbeelden datk minder vrije tijd zou hebben alsk zou werken
ja, ge ebt meer vakantie als je naar school gaat, maar je hebt in feite gewoon een zorgeloos weekend als je werkt(buiten huishoudelijke dinges, ma ik vind da geen last),terwijl als je naar school gaat je u daar hele tijd mee bezig houdt en da da in uwe kop zit (ale, bij mij toch)

Avilowca
19 maart 2006, 20:16
ja, ge ebt meer vakantie als je naar school gaat, maar je hebt in feite gewoon een zorgeloos weekend als je werkt(buiten huishoudelijke dinges, ma ik vind da geen last),terwijl als je naar school gaat je u daar hele tijd mee bezig houdt en da da in uwe kop zit (ale, bij mij toch)

hij heeft wel een punt ergens. wat weten wij als schoolgaande jeugd eigenlijk. We hebben enkel maar op school gezeten tot nu.

Terrorist_Hell
19 maart 2006, 20:35
't Middelbaar was immens saai en 'k leerde onnozele zaken. Dat leren was nog veel gezegd, 't was eerder wachten tot tijd voorbij was. Ik denk niet dat 't ligt aan 't feit of je nu allochtoon bent of niet, maar of je ten eerste écht wilt bijleren. Ik ben geen allochtoon, wil écht bijleren, maar tis te saai en veel te algemeen. Ook de leerkrachten spelen 'n grote rol bij de graad van interesse van de leerling.

Nu volg 'k m'n 1e BA Chinees aan unif en 't is vaak best interessant. Ik vind niet dat werken aangenamer is dan op schoolbanken zitten. Ik heb al ettelijke jobs gedaan en kwam steeds van kale reis thuis. Veel routine werk dat na 1 uur al tegensteekt. Het geld is 'n grote plus uiteraard.

Maar nogmaals, het probleem ligt bij de aard van lesgeven imo. Vele mensen zijn slim, maar ze doen weinig tot niks op school omdat ze 't nutteloos vinden, en als gevolg liever direct gaan werken. Jammer dat voor velen die beslissing voor de rest van hun leven in hun hoofd zal nazinderen.

Myst!Q
19 maart 2006, 21:09

Hoogst wss niet nee. Ik ben ook nog niet zolang van besef dak serieus moest beginnen werken hoor :p

Tis pas in men vakantie na het 6 de middelbaar dak beginnen beseffen ben dak mijn best ging moeten doen. En da alleen al omdak in een fabriek weest werken ben voor vakantiejob ;)

GADGET
19 maart 2006, 21:24
Werken > school (vin ik dan toch)

Heb NOOIT graag naar school gegaan, elken dag was dik tegen mijn goesting.

Dan unief, de 'goesting' was nog altijd hetzelfde -> nooit naar les
Dan hogeschool, guess what... -> niet naar les

dan werken -> :bow:
Ik vin mijn werk meer bouwen aan mijn toekomst dan mijn jaren die ik verspild (ja, verspild) heb op school.

impulz
19 maart 2006, 22:46
Hogeschool (informatica) was heel leuk. Geen verantwoordelijkheid, enorme vrijheid, noem het maar op... maar nu moet ik wel toegeven dat ik verdomd blij ben dat ik sinds vorig jaar afgestudeerd ben en beginnen werken als IT consultant.

In deze job heb ik dus veel variatie: verschillende werkomgevingen (klanten), variabele uren en het grootste pluspunt is natuurlijk het feit dat ik dit gewoonweg graag doe. Daarbij wordt ik nu betaald om te studeren (blingbling) om mijn kennis bij te scholen en zo de nodige certificaten te behalen wat goed is voor mijn toekomst in dit vak. ;)

En te denken dat ik van plan was om nog verder te studeren. Het was een leuke tijd maar ik heb nog geen spijt van mijn keuze!

Cazzz
19 maart 2006, 22:58
Ik zit nog altijd in mijn middelbaar(laatste jaar) en heb wat vakantiewerk en interim jobkes achter de rug ma da kunde ni echt vergelijke me ne full-time job. Dus ik kan geen gegronde mening geven over deze poll. Ik ben van plan een jaar te gaan werken(zodak mijn auto etc kan betale en mss nog wa luxe stuff, dunno :p) en dan verder studeren. Nu is mijn vraag: wat verkiest u? Een part-time job of school?

*edit* want da ziet mij der toch zo zalig uit, thuis wonen en part-time jobke hebbe. :D

Inch
20 maart 2006, 00:28
Werken: in het beste geval moet ge minstens zo vroeg op staan als op school, soms vroeger omdat uw werk niet naast de deur ligt. Er zijn er véél die elke dag naar Brussel trekken of zo. Vroeg op, laat thuis en pomp af.

En dan zwijg ik nog over flexibiliteit dat ze van u verwachten. Dat ge éigenlijk een half-uur vroeger begint en 's avonds tot een kot blijft werken. Dat ge toont dat ge "ambitieus" zijt.

Werken betekent ook deadlines halen en zo of dinges doen die gewoon nutteloos zijn. Voor een maandje of twee is dat wel leuk, maar probeer het eens een paar jaar zo te trekken. De stress is wel anders dan bv. examens, maar minstens zo moordend.

Om eerlijk te zijn kan je een maandje of twee werken/stage niet écht vergelijken met jaren werken met 25 dagen verlof per jaar of zo. Als ge geluk hebt zoveel te krijgen.

O ja: part-time en thuis werken: dream on! Daar moet je gewoon geluk mee hebben dat je toevallig een job krijgt die je aanstaat én die dat allebei heeft.

Kid_C
20 maart 2006, 00:58
Ik heb vorig jaar m'n eerste vakantiejob gedaan en ik heb gewerkt in de keuken van een bejaardentehuis,het was zwaar werk maar als ik thuis kwam had ik dan ook gedaan met werken.

in het minnewater ? :unsure:

Rage
20 maart 2006, 01:12
ik verkies werken

doe eens wat beter uw best op school zelf dan hebt ge een heel deel schoolwerk af de dag zelf, ik ken niemand die elke dag nog uren na school studereerde. (buiten de mensen die echt meer als 80% wilden hebben op hun eindrapport) Ik kon vroeger toen ik op het middelbaar was elk weekend rustig uitgaan & uitslapen enzo... Ook tijdens de examens. Ik deed Wetenschappen wiskunde (6u) en ik was zeker NIET de slimste van de klas.

cura
20 maart 2006, 09:54

Ik deed 8u wiskunde-wetenschappen, en hele avonden blokken en van 8u30 tot 16u geconcentreerd zitten zat er bij mij toch niet in, enkel voor de examens.. notities waren idd nooit in orde maar dat kon altijd gecopieerd worden :P wanneer jij om 17u30 thuis bent zijn er veel mensen die ofwel net gedaan hebben met werken of nog bezig zijn, dus die moeten nog eens soms een uur onderweg zijn

GMotha
20 maart 2006, 10:07
School is fun, veel vakantie enzo.
Werken daarentegen geeft een gevoel dat ge iets gedaan hebt als de da voorbij is. Wat ik niet altijd op school had (vooral op de hogeschool, leek meer bezigheidstherapie te zijn dan onderwijs. En zelfs als bezigheidtherapie trok't ni op vet veel).

Welja, ik verkies werk boven school.

DesorteD
20 maart 2006, 11:05
doe eens wat beter uw best op school zelf dan hebt ge een heel deel schoolwerk af de dag zelf, ik ken niemand die elke dag nog uren na school studereerde. (buiten de mensen die echt meer als 80% wilden hebben op hun eindrapport) Ik kon vroeger toen ik op het middelbaar was elk weekend rustig uitgaan & uitslapen enzo... Ook tijdens de examens. Ik deed Wetenschappen wiskunde (6u) en ik was zeker NIET de slimste van de klas.

da kan echt zwaar van school tot school verschillen hoor. Ik hoor dat regelmatig mensen die zitten te zeggen dat ze in het secundair nix moesten doen. Nu opt unif zijn da zeker niet de slimste mensen hoor(no offence 2 u offcourse). T is gewoon om duidelijk te maken dat het niveau ENORM kan verschillen van school tot school.

Maar wat sommige mensen hier zitten te zeggen over dat ze een hele avond en een groot deel van het weekend moeten spenderen aan hun lessen/huiswerk, dan vraag ik mij toch af of ze niet in de verkeerde school/richting zitten.

Vitabis
20 maart 2006, 11:32
ik werk nu iets meer dan 2 jaar
werken is wel goed omda ge geld verdient en zo :)
maar ik ging toch liever naar school (hogeschool dan)
veel meer verlof, op café gaan , ...
examens en zo vallen dan wel weer tegen :)

maar het ligt ook wel voor een groot stuk aan men werk ze

Thales
20 maart 2006, 12:02
ahja
het is een feit, bijna iedereen vindt het middelbaar ongelooflijk saai en irritant ( ik had da ook , zelf gedubbeld in 6de )
en dan heb je zo iets van ja laat ik maar gaan werken...
maar uiteindelijk is da allemaal onnozele praat en ben jij weinig tot nix met je huidige diploma.
zelf zit ik nu aan unief en alles is echt veel relaxer.. heb je geen zin om te gaan , ga dan niet en doe het thuis... niemand dwingt je , niemand zaagt aan je oren.. hell je moet zelfs niet opletten (best wel e makom )
weg met dat puberaal middelbaar gedrag... weg met al die zagingen... meneer mag ik naar toilet : nee , weg daarmee
heb je geen zin mer in de les aan unief, pak je zak en sta op, niemand die er iets van zegt

je kiest je eigen tempo en je doet alles op jouw manier
zalig ^^
( maja uiteindelijk moet je er ook door zijn e , want studeren is niet goedkoop )
en werken ... welja ik zie mij nog ni direct werken

Bad Religion
20 maart 2006, 12:10
ik kies, werken. werken zal je zowiezo toch moeten doen vroeger of later ... en ik heb een tijdje gewerkt bij dhl in het magazijn, en ik moet zeggen dat ik me daar gewoonweg rotweg heb ge-amuseerd! toffe mensen en een zalige werksfeer doen het werk vergeten + bovendien krijg je er geld bovenop =)

ben atm 20 en ik heb nog enkele seconden aan school gedacht

*edit* van die verantwoordelijkheden is wel waar -> thuiskomen en nog vanalles doen, maar als je nog bij uw ouders woont zoals ik dus is het leven zeer goe =)

systech
20 maart 2006, 12:27
Studeren... okee, int begin leerde allemaal brol da u ni aanstaat... ma naarmate ge verder komt, leerde toffere dingen en ontdekte wa ge eigenlijk graag leert/kent/doet ...

en ge hebt dan ook wel meer kans op een meer relaxe job gecombineerd met money :p

GMotha
20 maart 2006, 12:44
maar als je nog bij uw ouders woont zoals ik dus is het leven zeer goe =)Tot ze u buiten kieperen:p

Maja, tis handig. Altijd eten klaar als ge thuiskomt^^ Offcourse vragen ze bij ons achter een maandelijkse bijdrage (1/4 van mijn loon), maar das ni meer dan vanzelfsprekend.

Toch wil'k nog in de vrij nabije toekomst een eigen terretorium waar de rudy mag loslopen.

ChfZ | Hanky
20 maart 2006, 13:37
'k werk nu bijna 7 maand en ik verkies werken boven studeren :) (wel middelbaar gemaakt eh).

Ge moet natuurlijk alles tege mekander afwegen..

_ Op School hebde meer verlof ja
_ Ni veel verantwoordelijkheid
_ Huiswerk
_ etc etc

_ Maar als ge werkt hebde geld *katsjing*
_ Verantwoordelijkheid
_ Ge komt thuis en get nix te doen (allé, hangt van u beroep af e)
_ Geen exames mer ! :woohoo:
_ etc etc

ChfZ | Hanky
20 maart 2006, 13:48
en hoeveel mensen gaan s'avonds kunnen zeggen da ze aan een groot project hebben gewerkt ? niet zoveel mensen

de meesten zijn gewoon arbeider gewoon een beetje meedraaien in een fabriek dus, enigste voldoening da ge dan miss hebt is da ge het fabriek recht helpt te houden maar voor de rest ?

arbeiders hebde ook nog...

Of gade uw autoke van scratch ineen zette ofzo?

Beetje respect kan nooit geen kwaad..

als ge in een fabriek werkt zijt ge ook maar een pion, als ze aant reorganiseren zijn en ze hebben u ni meer nodig dan ligt ge ook buiten

Sorry, maar da's nu de realiteit.. daar worde op't school ni op voorbereid..

Elk bedrijf ga afdanke als't minder goe ga..

Pana
20 maart 2006, 14:19

Toch is het zo.
Heb het nu zelf ondervonden dat ik al mijn verplichting en bezigheden in 1 weekend moet krammen en zodus bijna geen vrije tijd meer heb. Je zou denken, een heel zorgeloos weekend, maar hier kan er zelfs geen uurtje WoW meer tussen.

OT: Ik heb nu vast werk, heel chill zelfs, maar zodra ik men middenjury af heb ga ik hoge school proberen.
School is een goeie tijd, profiteer ervan en gooi hem niet weg ;)

boogje
20 maart 2006, 21:25
[quote=Decade
School is een goeie tijd, profiteer ervan en gooi hem niet weg ;)[/quote]

vooral nuttig is het van buiten leren van Franse teksten, waarvan je verschillende stadsnaampjes en ,namen ( van personen die dus verzonnen zijn in een verhaal) heel leerzaam enzo:doh: zit nu al van 18.00 bezig aan die teksten, maar ik krijg die ni vanbuiten geleerd.:xen dan bedenken dat ik even goed het intressante vak ( ni sarcastisch bedoeld) GW had kunnen leren, ipv een franse tekst:wtf:

Myst!Q
20 maart 2006, 21:30
ik kies, werken. werken zal je zowiezo toch moeten doen vroeger of later ... en ik heb een tijdje gewerkt bij dhl in het magazijn, en ik moet zeggen dat ik me daar gewoonweg rotweg heb ge-amuseerd! toffe mensen en een zalige werksfeer doen het werk vergeten + bovendien krijg je er geld bovenop =)

ben atm 20 en ik heb nog enkele seconden aan school gedacht

*edit* van die verantwoordelijkheden is wel waar -> thuiskomen en nog vanalles doen, maar als je nog bij uw ouders woont zoals ik dus is het leven zeer goe =)

Ey mo kerel magazijnier zijn is wel een tof jobke hoor, ik heb da een maand als jobstudent gedaan en kreeg ook redelijk wa verantwoordelijkheden hoor .. Kstond in voor herstellingen, alle kapot printen moesten verzonden worden en dan nie eens allemaal naar tzelfde, de rekken aanvullen enzo .. Echt waar keb mij rot geamuseerd, zo een jobke als vakantiejob vindek hoogst wss nooit niemeer .. Kzou er nix op tegen hebben van zoiets te doen voor een paar jaar moestek nix vinden.

Ma tzou erg zijn moestek in de elektronicawereld geen werk vinden :)

PunkDudez
20 maart 2006, 22:09
Vakantie.. Vrijheid... Weinig doen... Enkel edde nie zoveel geld, en wel veel vrijetijd, maar voor vrijetijd wilde geld voor u vrijetijd te vullen. Maar otch leiver school, da uitgaan, vrienden & vriendinnen, sfeer, iets dat ge later hard gaat missen.

vloet
20 maart 2006, 22:12
werken dus.
Ik werk nu bijna een half jaar (heb mijn secundair afgemaakt ) en kheb geen spijt van mijn keuze.
Kheb al vanaf da ik in het middelbaar begon gezegd, ik wil een job met vaste uren waaraan ik niet moet denken als ik thuis kom.
Nu doe ik zoiets wat ik eigelijk wou.
Kwerk in de goederenonvangst van een magazijn waar ik geen stressie job heb, nml, de containers lossen :p

Verantwoordlijkheid? ja, want ik zorg ervoor dat de dozen soort bij soort zitten + controleer alles (nr's , soorten , aantallen, ... )
kheb wel altijd meer en meer mogen doen , dus meer verantwoordelijkheid.
( iemand die dar vr de eerste dag werkt moet alleen maar de doze stapele, dus veel kan die ni verkeerd doen )

Tis soms zwaar werk maar : kzit droog alst regent , alst goe weer is staan de poorte open dus hebde frisse lucht. Dat lijken nu maar kleine puntjes, maar ik vind dat belangrijk. kzou bvb ni in de zomer op ne bureau kunne zitte

lang studeren = meer stresserende job, zoiezo
maarja , er zijn mensen die net beter presteren + liever werken onder stress enzo, dus daar is het perfect voor :p

Myst!Q
20 maart 2006, 22:19
lang studeren = meer stresserende job, zoiezo
maarja , er zijn mensen die net beter presteren + liever werken onder stress enzo, dus daar is het perfect voor :p

Ik heb idd graag een beetje druk :)

ChfZ | Hanky
20 maart 2006, 22:27
kzou bvb ni in de zomer op ne bureau kunne zitte

Wij emme airco..

enigste probleem is datem in de zomer warm blaast en in de winter kou...

En den baas is te giere om da te late fixen + em wilt ni toegeven da ze em in't zak emme gzet me dien airco...

Ach ja, ieder bedrijf heeft zo zen "negatieve" punten zkers ^^

vloet
20 maart 2006, 23:53
Wij emme airco..

Kbedoel eigelijk da ge dan toch nog een beetje kunt geniete van het goe weer, omda ge half buite sta als het ware.

Bolteh
21 maart 2006, 00:01
Eerst school zoda ge later de job kunt doen da ge wilt doen.

DGEN
21 maart 2006, 01:13
op school heb je geen zorgen...simpel toch?
zeker op het middelbaar...totaal onnodig druk gemaakt..
eens dat je begint met werken krijg je de belastingen en co op je dak....tijd voor zorgen dus :oink:

amdr
21 maart 2006, 01:22
Wat voor diploma heb je eigelijk als je in het deeltijds onderwijs je school afwerkt?

Emu
21 maart 2006, 10:24
Ik werk ongeveer 5 jaar. Heb ook ooit op Kot gezeten, zit nu trouwens nog altijd op een kot :p Hogeschool was iets beter dan Middelbare school maar toch. Ik verkies zeker werken. Waarom?

- Geen domme examens
- Geen stress
- Geen examenperiodes
- Geen rapporten
- Geen huiswerk
- Geen lessen bijhouden elke dag
- Geen GP/GIP
- Geen stages (die waren echt vreeselijk)
- Geen Frans :ironic:
- Toch wel minder gezaag aan uw hoofd ;) maar dat zal wel uw werknemer afhangen.

Ik vond school echt vreselijk, het maakte mij ZEER ongelukkig en half depressief. Veel mensen hebben mij gezegd je gaat nog spijt hebben, je gaat terug naar de tijd verlangen dat je op school zat. Maar niets is minder waar. Ik ben nog steeds elke dag ENORM opgelucht dat ik niet meer hoef te gaan. De extra vakantiedagen die je hebt als je naar school gaat geef ik er ZEER GRAAG voor op. Ik vind het erg dat 2 van mijn broers er ook nog naar toe MOETEN tegen hun eigen wil in. Altijd door die examenstress enz... ik vind het zeer erg.

Trouwens vind ik dat je al dan niet op je eigen benen staan er moet tussen uit laten. Het gaat over naar school gaan of werken. Ik zeg zeer graag werken. Misschien omdat ik mijn job graag doe, en leuke collega's heb maar school (voltijds via het klassieke systeem) nee nooit meer, ik bedank ervoor.

Ik leerde ook niet graag, en bengelde daarom altijd achterop me mijn punten (feestgangers en brossers uitgezonderd want die tel ik niet echt mee als studenten). Het gevoel om altijd bij de slechtste te zijn maakte mij ziek. Op mijn werk is het net omgekeerd en het voelt supergoed :)

zarathustra
21 maart 2006, 12:55
stress als student?

die paar dagen net voor een examen.. ik denk dat iemand die werkt (enverantwoordelijkheid heeft ofc) toch wel vaker met stress kan te kampen hebben.

vloet
21 maart 2006, 13:07
ja, tijdens de uren, maar meestal als u werk gedaan is moete nimeer an die stress denken, terwijl ge buiten u schooluren altijd wel aan iets denkt dat met school te maken heeft ( gip, eindwerken, groepswerken, toetsen, ... )

Tenzij ge natuurlijk een job krijgt met hogere functie, waar ge het werk mee nar huis neemt ( iets dat ik NOOIT wil ) of ge gewoon een zelfstandige zaak hebt.

metaphore
21 maart 2006, 14:05
ik denk dat ik momenteel toch school verkies
geen middelbaar maar wel unief

geweldige tijd... ge gaat 4 keer in de week uit
ge zit heel dne tijd tussen u vriendne
ge hebt geen gezaag van eventueel lastige ouders
ge staat op wanneer ge wilt, ge eet wat en wanneer ge wilt
ge moet nie naar de les als het u nie aanstaat

wa wilt ne mens nog meer?

het enige kuttige is de blok en de examens, dan zitte wel vol stress

Myst!Q
21 maart 2006, 14:44
stress als student?

Mss heb je in een meer theoretische richting wat minder stress ( let wel, ik zeg misschien ) dan in een praktische opleiding.

In mijn opleiding ( bachelor elektronica ) hebben wij int eerste jaar al heel wat projecten te realiseren, en zoiets brengt als student stress mee ja ..

Emu
21 maart 2006, 15:33
Niet te vergeten de faalangst, en het constante gevoel dat ze u geven (ouders, leerkrachten, vrienden, kennissen...) dat als je u dimploma niet haalt je later een totale mislukkeling zal zijn. Het zijn dingen die ik nu NIET mis.

Mr. Punkfish
21 maart 2006, 20:44
Ik deed 8u wiskunde-wetenschappen, en hele avonden blokken en van 8u30 tot 16u geconcentreerd zitten zat er bij mij toch niet in, enkel voor de examens.. notities waren idd nooit in orde maar dat kon altijd gecopieerd worden :P wanneer jij om 17u30 thuis bent zijn er veel mensen die ofwel net gedaan hebben met werken of nog bezig zijn, dus die moeten nog eens soms een uur onderweg zijn

maar die mensen zijn gene avond bezig met te blokken voor de volgende dag...

zarathustra
21 maart 2006, 20:45
ja, tijdens de uren, maar meestal als u werk gedaan is moete nimeer an die stress denken, terwijl ge buiten u schooluren altijd wel aan iets denkt dat met school te maken heeft ( gip, eindwerken, groepswerken, toetsen, ... )

ik veronderstel dat je het nu over het middelbaar hebt met die toetsen enzo. Maar naar mijn mening is de stress voor een gewoon toetsje in het middelbaar toch wel te verwaarlozen, meestal moet jet het gewoon maar eens lezen om er door te zijn.

dJeez
21 maart 2006, 21:05
De schooltijd is de mooiste tijd die er is, geniet ervan (nu ja, met mate uiteraard). Werken zal je nog genoeg moeten doen.

Een vakantiejobje kan je echt totaal niet vergelijken met dagdagelijks gaan werken, neem dat maar van mij aan (btw met de jaren worden de herinneringen aan de schooltijd trouwens beter en beter - waarschijnlijk omdat je enkel de tofste dingen blijft onthouden :p).

Bubba
21 maart 2006, 21:07
Niet te vergeten de faalangst, en het constante gevoel dat ze u geven (ouders, leerkrachten, vrienden, kennissen...) dat als je u dimploma niet haalt je later een totale mislukkeling zal zijn. Het zijn dingen die ik nu NIET mis.

Het hangt natuurlijk ook wel af van met welk diploma je afstudeerd. Kom je bijvoorbeeld uit een richting die echt gemaakt is om verder te studeren of kom je uit een beroeps gerichte richting waarin je echt opgeleid werd om na de school meteen mee te kunnen draaien in de bedrijfswereld.

Ik kwam bijvoorbeeld uit een TSO-richting die echt een opleiding was om meteen mee te draaien in een bedrijf. Ik heb echter langs getwijeld tussen werken of school maar wanneer er ook maar het kleinste beetje van twijfel is kan je best naar school gaan. Je kan beter een jaar school proberen en dan gaan werken dan meteen te gaan werken om dan tot de conclusie te komen dat je toch wat "spijt" hebt dat je niet bent gaan studeren.

Zoals ik eerder al zei, werken kan je nog je hele leven, school kan maar voor even.

LSDsmurf
21 maart 2006, 21:17
Ik heb besloten om te stoppen met school. Dit jaar ga ik nog naar enkele interessante lessen om een beetje bij te leren maar volgend jaar niet meer.

Ik heb nu een eenmanszaak en ga binnen een paar maand een EBVBA oprichten. :)

dennisgodderie
21 maart 2006, 22:56
Ik denk dat de keuze bij ieder persoon verschilt. De één gaat graag naar school en wil een diploma voor later. De ander werkt graag en voert dat dus ook uit.

In mijn situatie heb ik beiden geprobeerd. Ik heb na mijn middelbaar een sabbatjaar gehouden om zelfstudie informatica/webontwikkeling te leren. Ik ben ook op momenten op zoek gegaan naar werk en hier en daar interimopdrachten volbracht (2 weken hier, 1 maand daar, etc...). Maar dit zinde mij niet zo en ik had besloten om in september Informatica te gaan studeren aan de Hogeschool. Het eerste jaar ging mooi vlotjes, had herexamen op 2 vakken en kreeg dus een IAJ (2 vakken van het eerste, de rest van het 2de). Op zich vond ik dit niet erg, want ik zat met de gedachte: ik heb tijd genoeg om te werken later.

Nu in januari, ben ik wel gestopt (examens nog meegemaakt en minste wat ik had was een 12, dus qua niveau kan ik het wel aan). Ik heb de keuze gemaakt, omdat langs ene kant de richting me niet 100% zinde (65% programmeren, wat ik echt met tegenzin doe en later dus ook nooit wil doen als job). Nu ja je kan met dat diploma wel nog andere dingen dan programmeren, maar ik wil van de informatica niet mijn beroep maken.

Dus ik zit nu thuis van januari. Ik ontwerp her en der websites, herstel wat computers en ben terug bezig met zelfstudie. Ik heb mijn gedurende de hogeschool bezig gehouden met beleggingen en vastgoed. De keuze lag dus voor de hand, stoppen en met die interesses in het achterhoofd verder. Zo gezegd, zo gedaan... Ik zit nu mij voor te bereiden op een cursus beleggingsadviseur die in september van start gaat. Boeken lezen, internet afschuimen naar financiëel nieuw e.d. Na die cursus start ik een cursus vastgoedmakelaar van 3 jaar. In tussentijd ga ik een 3-tal jaar werken en hoop ik een kapitaal te kunnen opbouwen van 25000€ (is niet onmenselijk, mijn zus heeft op 1 jaar 16000€ bijeen gespaard met een loon van 1350€). Bedoeling is na die 4 jaar cursussen in bijberoep als beleggingsadviseur te starten bij de bank (tante werkt er en heeft me verzekerd van een job).

Maar indien dit mij niet zint, vertrek ik naar het buitenland. Mijn zus verhuist volgende maand naar zuid Spanje en gaat er bij haar jongen wonen die er al 7 jaar woont. Indien ik zou gaan, spits ik mij toe op de immobiliënmarkt daar. Ik weet dat het cliché klinkt want er zijn er al zovelen. Maar je moet iets unieks aanbieden en die gedachte is er al (in samenwerking met mijn zus). Maar dat ga ik niet prijsgeven, anders loopt er iemand anders nog mee weg :P

Voila, daarom verkies ik dus werken. Ik werk dan constant voor mezelf en daar voel ik mij goed bij. Nu werken voor later voor mijn eigen te werken.

Ieder heeft zo zijn eigen weg :)

Conqie
21 maart 2006, 22:57
Nee, er zijn richtingen die enkel op hoge of enkel op unief beschikbaar zijn. Unief is ook meer wetenschappelijker gericht.
dat zijn harde woorden, unief is meer theorie , en hoge school is meer practica, maar meer of minder wetenschap, doubt it ;)
het is gewoon de richting dat je kiest

dennisgodderie
21 maart 2006, 22:58
Ik heb besloten om te stoppen met school. Dit jaar ga ik nog naar enkele interessante lessen om een beetje bij te leren maar volgend jaar niet meer.

Ik heb nu een eenmanszaak en ga binnen een paar maand een EBVBA oprichten. :)

Ben benieuwd naar wat soort eenmanszaak vermits ik ook informatie aan het verzamelen ben omtrend "zelfstandige zijn".

Myst!Q
21 maart 2006, 22:59

Hier zagen ze daar niet over, iedereen is ferm verschoten over mijn resultaten in eerste semester, khad maar 2 buizen en twaren te verwachte ( chemie en fysica ) al mijn elektronica vakken enzo der dik door .. Iedereen enorm verschoten, ze hadden verwacht dak voor de helft van de vakken gebuisd ging zijn :)

Ik ben ook maar nen mens en kdoe mijn best é weet wel, mijn ma weet da ook wel dak mijn best doe en tis da da telt voor haar, alsek het niet haal, tot daar, keb er tenminste voor gewerkt.

amdr
21 maart 2006, 23:01
Wat voor diploma heb je eigelijk als je in het deeltijds onderwijs je school afwerkt? anyone? :p

NapalmBenny.
21 maart 2006, 23:14
Ik denk dat veel niet weten wat 3 maand vakantie achter elkaar is :p, en maar 20 uur les op een week, elke dag uitslapen :p:p. Daarvoor alleen al zou ik terug naar de hogeschool willen :p.

Eens een tamzak altijd een tamzak :D:D stress BWAHAHA :D, af en toe ja, als ge niet online kon winnen :D:D

the_vee
21 maart 2006, 23:17
Duidelijk naar school gaan!

1. Heb je eens geen zin? Je blijft gewoon thuis.
2. Elke dag andere uren, ma 9u, di 8u woe thuis, do 9u en vrij 12u. Als je gaat werken elke dag dezelfde sleur

Kheb zelf al een half jaar gewerkt en daarna terug men studies aangevat.

Kan maar 1 raad geve: blijf zo lang in school gasten alsge kunt, want nekeer dajje gaat werken, kijkte er op terug " als de schoonsten tijd " ;)

LSDsmurf
22 maart 2006, 01:03
Ben benieuwd naar wat soort eenmanszaak vermits ik ook informatie aan het verzamelen ben omtrend "zelfstandige zijn".
Ik heb niet een klassieke "bricks & mortar store" ofzo, bijna alles gebeurd bij mij via internet. Bijvoorbeeld producten van andere bedrijven adverteren en daar bij verkopen een commissie op krijgen.

GroovyBeatsss
22 maart 2006, 07:06
Ik werk nu ongeveer een dikke 4maanden!
Ben gestopt met school en heb had binnen de 3maanden werk!
Wazt ik doe is stalen maken van vloeren voor toonzalen en beurzen enz. (ons bedrijft maakt verouderde vloeren visit www.dilegno.be)
Op school nooit met stress te maken gehad (BSO houtbewerking) maar sinds ik werk constant! Ik zit telkens met tijdslimieten, zit met overvolle weekplanning, werk geregeld van 6-5...
Als ik thuis kom zit da werk nog altijd in men kop! Nakijken wat af is, wat er nog bij is gekomen,...

Nja it's stressy but i like it (en kan men ploegleider lekker gek maken:D)

Gregn
22 maart 2006, 19:17
mja sommige mensen willen heel hun leven studeren, gewoon omdat ze geen zin hebben om te werken en krijgen hun geld van hun ouders of trekken geld van de werkmens.. terwijl ze zitten te fuiven 4 dagen op een week klagen ze dan dat ze zoveel moeten blokken als de examens komen.. ocharme toch... moet maar niet zoveel lessen skippen.

nuja, respect tegenover degene die het menen bij studeren, maar je kan werken, en iedereen zal vroeg of laat moeten werken, totaal niet vergelijken vind ik als je het nog niet gedaan hebt. Ja, je zal stress hebben en/of moe worden op het eind van de dag.. maar die loonfiche maakt toch o zoveel goed op het einde van de maand.

meestal is het zo voor de gemiddelde mens:
student -> veel vrije tijd -> meestal geen cent op zak voor iets leuks te doen
werken omgekeerd.

jeroenrams
22 maart 2006, 21:04
meestal is het zo voor de gemiddelde mens:
student -> veel vrije tijd -> meestal geen cent op zak voor iets leuks te doen
werken omgekeerd.
Bwa, das ook ni echt waar eh. Ik ben ook student, maar werk wel elke week 5 uurtjes tijdens het weekend. Zo heb ik toch juist genoeg geld om zelf mijn eigen pleziertjes (café en eens weggaan) te kunnen betalen.
In de grote vakantie doe je vakantiewerk en je kan toch leuk op vakantie gaan.

Dus stellen dat een student meestal geen cent op zak heeft klopt ook niet helemaal. In vergelijking met iemand die werkt is het inderdaad peanuts, maar enkel geld voor de pleziertjes is tijdens het weekend wel te verdienen en/of tijdens de grote vakantie.