PDA

Volledige versie bekijken : De sterkte van de geest?

go_ndw
16 maart 2006, 14:38
Ik vroeg me af...

Hoe sterk ik de geest eigenlijk? Zouden we het leven kunnen verlaten door eigenlijk de geest te laten?

Want het lijkt me dat we 90 % (+-) van het lichaam onder de knie hebben maar volgens mij is alles wat met de geest te maken heeft nog niet echt uitgekiemd hé.

NapalmBenny.
16 maart 2006, 14:43
Euhm lol?? Getuige van jehova of zo?? :p

Uwen geest is wat gij in uw bolleken vanboven denkt :P, meer niet, en je kan maar hopen dat wat daar vanboven zit, u niet verlaat :P,

Zedjah
16 maart 2006, 14:45
Ik vermoed dat de geest iets louter materieel is.
Een neveneffectje van de neurale verbindingen in de hersenen.
Het zou prachtig zijn moest dat niet het geval zijn, maar ik vrees dat het daarbij zal blijven.

ShAkY*FoaL
16 maart 2006, 15:30
En die 90% van het lichaam moogt ge ook al vergeten ze :)

Smokey_3800
16 maart 2006, 15:48
doeme en ik wou zo graag naar de hemel.

TheCrow7
16 maart 2006, 16:00
Uit onderzoek is gebleken dat het lichaam op het moment van sterven enkele mg lichter word.

NapalmBenny.
16 maart 2006, 16:03
Uit onderzoek is gebleken dat het lichaam op het moment van sterven enkele mg lichter word.

Mja, vocht dat onsnapt, uw longen die leeglopen

Als ge u ophangt :D, ben je al een heel stuk lichter :D

Skeletonlord
16 maart 2006, 16:03
mss omdat ge uwe laatsten adem uitblaast lol ?

NapalmBenny.
16 maart 2006, 16:05
Ja en uw geld dat nog snel wordt gestolen :D.

spray-bunny
16 maart 2006, 16:17
21 gram om precies te zijn:)

LSDsmurf
16 maart 2006, 16:17
Dat was een onbetrouwbaar onderzoek uit 1907:

- Hij maakte zijn conclusies op basis van 6 proefpersonen.
- Twee daarvan werden uitgesloten wegens "technische problemen", één patient verloor een paar gram maar een beetje later kwam dit er terug bij en bij nog twee andere constateerde hij een gewichtsverlies op het moment van hun dood en een paar minuten later nog eens enkele grammen minder. Er was slechts één persoon die 21 gram gewicht verloor.

Thales
16 maart 2006, 16:50
volgens plato zit de ziel gevangen in het lichaam en voor de ziel het lichaam betrad, zat het in een "andere " wereld..
en plato zegt dat we alles waaravn de geest nu akte heeft, dus bijv cirkels en vierkanten en figuren int geheel eigenlijke slechte afweerspiegelingen zijn van een "volmaakte wereld"
dus de wereld waar de ziel zat voor het het lichaam betrad... en daarom herkennen we vormen en weten we dat het bestaat en yadda yadda, omdat de ziel er kannis van heeft genomen in die andere wereld.
en em zegt dan dat na de dood, de ziel terug gaat naar die volmaakte wereld...
eigenlijk allemaal ne schoon verhaaltje enzo
ma alleja, kvin het toch opmerkelijk dat ze toen al van een soort "hemel" spraken

dit terzijde hé

Zedjah
16 maart 2006, 16:52
Opmerkelijk? Amper :)
Plato heeft het christendom nogal sterk geinspireerd :)

Thales
16 maart 2006, 16:54
christendom gaat dan verder met het diesseits en het jenseits

Dieleman_F
16 maart 2006, 17:15
En dan nog het feit dat sterven misschien energie vergt?
als je een hamburger van 100g eet, zal je ook maar 75 g meer wegen ...

En ook het fabeltje dat mensen hun dood kunnen uitstellen door naar verjaardag/trouwdag ... toe te leven, is ook bewezen dat het NIET klopt, dankzij een grootschalig onderzoek, dus daar gaat de kracht van je geest :p

Hellrabbit
16 maart 2006, 17:41
behoud van massa, als ge diejen hamburger opeet zal massa niet omgezet worden naar energie hoor

kaminikaze
16 maart 2006, 17:54
als ik hoor 'de sterkte van de geest"
denk ik eerder aan boedhistische monikken die hun geest zodanig getraind hebben dat ze geen pijn voelen / laten blijken.
weet iemand hier meer over?

Zedjah
16 maart 2006, 17:58
Da's pure oefening en volharding, en aanvaarding van de wereld en wat die op je afstuurt.

splasH^
16 maart 2006, 18:10
die moniken hebben zelf een techniek da ze hun balzak in hun lichaam kunne laten trekken dus dat hij niet meer raakbaar is

denkimi
16 maart 2006, 18:21
mss kan de geest het lichaam verlaten, mss ook niet. da hangt ervan af waaruit de geest echt opgebouwd is. maar dat weten we nu nog niet dus kunnen we daar nu nog geen antwoord op geven. ik denk eigenlijk dat het niet kan.

SimonL
16 maart 2006, 18:24
volgens plato zit de ziel gevangen in het lichaam en voor de ziel het lichaam betrad, zat het in een "andere " wereld..
en plato zegt dat we alles waaravn de geest nu akte heeft, dus bijv cirkels en vierkanten en figuren int geheel eigenlijke slechte afweerspiegelingen zijn van een "volmaakte wereld"
dus de wereld waar de ziel zat voor het het lichaam betrad... en daarom herkennen we vormen en weten we dat het bestaat en yadda yadda, omdat de ziel er kannis van heeft genomen in die andere wereld.
en em zegt dan dat na de dood, de ziel terug gaat naar die volmaakte wereld...
eigenlijk allemaal ne schoon verhaaltje enzo
ma alleja, kvin het toch opmerkelijk dat ze toen al van een soort "hemel" spraken

dit terzijde hé
was het beeld dat hij hiervoor gebruikte niet dat we allemaal mensen zijn in een grot en dat we enkel onze schaduw zien?

of was dat een andere filosoof?

go_ndw
16 maart 2006, 18:36
Maar heeft wilskracht ook niet met de geest te maken.

en is het zo niet dat in bepaalde situaties sommige mensen uitzonderlijke dingen vertonen (kracht, snelheid, uithouding,...) door die wilskracht.

Zedjah
16 maart 2006, 18:42
was het beeld dat hij hiervoor gebruikte niet dat we allemaal mensen zijn in een grot en dat we enkel onze schaduw zien?

Ja, dat was Plato, uit de Republiek.
Maar hij heeft het elders duidelijker verwoord. De Phaedo, infeite.

denkimi
16 maart 2006, 18:45
Maar heeft wilskracht ook niet met de geest te maken.

en is het zo niet dat in bepaalde situaties sommige mensen uitzonderlijke dingen vertonen (kracht, snelheid, uithouding,...) door die wilskracht.
ja en nee. zulke uitzonderlijke dingen zijn meestal situaties die (mogelijk) levensbedreigend zijn, er komt dan nogal veel adrenaline en weet ik veel welke andere stoffen allemaal vrij. op zo'n moment kunt ge echt tot het uiterste gaan. uw spieren kunnen enorm veel aan maar op een gegeven moment doet het (te veel) pijn en lost ge. als uw leven op het spel staat doet een beetje pijn er niet toe en kunt ge veel verder gaan

Hellrabbit
16 maart 2006, 18:45
het fight or flight principe dus

[deleted]
16 maart 2006, 19:00
[deleted]

Parnakra
16 maart 2006, 19:02

Denk dat hij voor dat specifieke stukje filosofie het beeld van een paard gebruikte.

De allegorie van de grot (alhoewel ze enkele gelijkenissen vertoont met z'n theorie over een 'perfecte' wereld) slaat op iets anders. (meer à la The Matrix, om het maar eens met een actueel voorbeeld te zeggen)

Zedjah
16 maart 2006, 19:06
Het is analoog.
Volgens Plato keert de mens tussen levels telkens terug naar de vormenwereld.
De allegorie van de groot verklaart hoe wij dingen kunnen benoemen, en dingen als goed en rechtvaardigheid kennen, hoewel niet volstrekt afgebakend: wij herinneren ze ons vaag, aangezien we ze in de vormenwereld hebben leren kennen. Door verstandige contemplatie kunnen we ze volledig opnieuwe leren kennen. Dat is de idee van de allegorie van de grot.

In de Phaedo bewijst hij echter hoe de ziel onsterfelijk is, en waar hij heengaat, namelijk de vormenwereld.

Parnakra
16 maart 2006, 19:08
Door verstandige contemplatie kunnen we ze volledig opnieuwe leren kennen.

Zei hij niet dat wanneer iemand het vuur dat achter hen brandde zou zien, m.a.w. de 'echte' wereld zou ervaren, deze totaal gek zou worden?

Niet dat ik er zo over denk, maar voor zover ik mij herinner kwam het daar op n eer. Zou eigenlijk dringend eens m'n Griekse filosofie moeten opfrissen. :x

Zedjah
16 maart 2006, 19:14
Zei hij niet dat wanneer iemand het vuur dat achter hen brandde zou zien, m.a.w. de 'echte' wereld zou ervaren, deze totaal gek zou worden?

Neen, ik geloof dat hij zei dat die man tijdelijk zou verblind worden, en dat als hij het tegen de anderen zou vertellen, dat die hem gek zouden achten.

Dieleman_F
16 maart 2006, 19:17
behoud van massa, als ge diejen hamburger opeet zal massa niet omgezet worden naar energie hoor

Hoe verklaar je dan die 25 g hamburger die weg is?

Hellrabbit
16 maart 2006, 20:01
dat is aan jou om uit te zoeken

Cell
16 maart 2006, 20:06
geest?
tis gewoon uw hersenen dat uw persoonlijkheid maakt enzo, in mijn ogen bestaat zoiets als een geest niet...

killgore
16 maart 2006, 20:07
Ik vermoed dat de geest iets louter materieel is.
Een neveneffectje van de neurale verbindingen in de hersenen.
Het zou prachtig zijn moest dat niet het geval zijn, maar ik vrees dat het daarbij zal blijven.
geest is volgens mij datgene wat in een dimensie "zichtbaar" is die wij niet kunnen vatten.

morphius
16 maart 2006, 20:52
Het is wel straf wat echte monniken kunnen door diepe concentratie.Volgens mij kan je pijn gewoon uitschakelen als hier zeer intensief op oefent.De hersenen controleren alles,je moet ze natuurlijk nog kunnen beheersen.

Parnakra
16 maart 2006, 20:56
Het is wel straf wat echte monniken kunnen door diepe concentratie.Volgens mij kan je pijn gewoon uitschakelen als hier zeer intensief op oefent.De hersenen controleren alles,je moet ze natuurlijk nog kunnen beheersen.

Het merendeel van die trukjes die monniken uitvoeren gaan gewoon om het kapot maken van je pijnreceptoren.

Sla eens iedere dag, x aantal jaren lang een x duizend keer met je hand op een hoop ijsblokken. Wedden dat je na een tijdje ook geen pijn meer zult voelen in je hand? (niet veel anders ook meer, maar kom, je kan toch mensen verbazen met je gebrek aan pijn)

chosen1
16 maart 2006, 20:58
beste wa ge kunt doen is zoveel mogelijk begrijpen waarom mensen iets doen! ene keer als ge ver genoeg zeid kunt ge alles voorspellen en kunt ge gewoon een spel spelen mee iedereen die ge tegenkomt! volges mij is da ook het enige nut van het leven: proberen zoveel mogelijk te weten te komen over de mens!

Gamedude
16 maart 2006, 21:04
beste wa ge kunt doen is zoveel mogelijk begrijpen waarom mensen iets doen! ene keer als ge ver genoeg zeid kunt ge alles voorspellen en kunt ge gewoon een spel spelen mee iedereen die ge tegenkomt! volges mij is da ook het enige nut van het leven: proberen zoveel mogelijk te weten te komen over de mens!
moet u gelijk geven, mensenkennis.. het is iets fijn. (en vooral zéér handig)

Jack Bones
17 maart 2006, 19:33
Ik vroeg me af...

Hoe sterk ik de geest eigenlijk? Zouden we het leven kunnen verlaten door eigenlijk de geest te laten?

Want het lijkt me dat we 90 % (+-) van het lichaam onder de knie hebben maar volgens mij is alles wat met de geest te maken heeft nog niet echt uitgekiemd hé.

die andere 10% is uw piemel die omhoog komt als ge een schoon wijfke ziet
want da hebt ge namelijk nie onder controle :D

Mr Syphon
17 maart 2006, 23:38
die moniken hebben zelf een techniek da ze hun balzak in hun lichaam kunne laten trekken dus dat hij niet meer raakbaar is

travestieten ook :p

Marsmillo
17 maart 2006, 23:56
In mijn mening is de geest het onbewuste.

Gamedude
18 maart 2006, 01:31
In mijn mening is de geest het onbewuste.
naar mijn mening is wat de gelovigen (spiritueel) het pakket van het bewuste (ego) , het geweten (super-ego) en het onbewuste (es) - de geest noemen.

Poppel
18 maart 2006, 01:34
:wtf:

Ken veel van die mannen hun technieken, maar deze lijkt me toch wel zeer sterk...

feesjah
18 maart 2006, 04:46
die andere 10% is uw piemel die omhoog komt als ge een schoon wijfke ziet
want da hebt ge namelijk nie onder controle :D

tot op een bepaald niveau wel ?