PDA

Volledige versie bekijken : Assertiviteit : andere puntensysteem

lttuvix
14 maart 2006, 14:28
Hier hadden we het ff over in assertiviteitsles, wa me wel behoorlijk boeiend leek.
De puntensysteem is heel negatief. Ipv beloond te worden voor wat je kent wordt je afgestraft voor wat je niet kent.
Ik bedoel erbij
je hebt 6 fouten en daarom heb je bv 4/10

Dus wat ze je willen wijsmaken is : je begint de school met 10/10, daardoor ken je alles.
Is dat niet verkeerd?
We zijn toch in school om te leren?
Daarom hadden we het over de punten systeem te veranderen, ipv met 10 punten te starten begin je met 0. Je kent niets, en dat is normaal want het is de bedoeling dat je bijleert.
Bij toetsen kan jeje bewijzen wat je kent.
Als je bv 1 vraag juist hebt dan heb je je kennis voor 1 punt omhoog geschoven. ipv je ben gebuisd je hebt MAAR 1/10 heb je wel geleerd?

Dat laatste werkt zeer deprimerend, want stel je hebt wel geleerd en je hebt 9fouten dan word je eig 2 keer gestraft, mischien 3 keer als je ouders mee zagen. Je kan zeggen, en dan? maar dat is een manier om je passief te maken.
Want ookal zeg je ik heb geleerd heb je er geen voldoening aan uit.
Ook aan de andere kant, je hebt 1 fout gemaakt en daardoor heb je 9/10 bravo, of je hebt 9 punten bijverdient, je hebt je kennis goed getoont. Dan vind ik dat het laatste positiever overkomt.

En als jeje afvraagt waarom ik dit opstart, gewoon te zien hoe jullie erover denken en weten dat de schoolsysteem je vaak onbewust passief maakt.

(en voor degene die het verschil niet weten tussen passief assertief en agressief:

passief : Je passief gedragen zorgt ervoor dat je niet opkomt voor je mening, je laat over je uit wandelen en je zal snel doen van wat men je vraagt, ookal wil je dat niet doen. Het voordeel hieruit is dat die mensen niet opvallen, ze zullen minder vaak in een discussie gaan, de nadeel daarin tegen is dat mensen van je gaan profiteren, je minder gaan bewonderen en op de werkvloer zal je heel vaak bepaalde promoties missen.

assertief : je assertief goed gedragebn betekent dat je voor jezelf opkomt. Zonder daarbij agressief uit de hoek te vallen, dit leid ervoor dat je veel vaker een normaal gesprek kunt houden, dat jeje zegje kan doen en dat ze naar he luisteren. Dit is ook de beste houding om bv een promotie te maken.

agressief : Je agressief gedragen leidt voor een tijdelijke oplossing, zo kan je met verbaal hard uit de hoek komen vaak krijgen wat je wilt, maar dit wordt niet geaccepteerd door collega's en mensen en zullen na een tijdje terug reageren. Agressief gedrag werkt enkel goed op mensen die passief zijn, mensen die assertief zijn zullen juist een omgekeerde effect hebben, ze zullen niet doen wat je vraagt, en je erop wijzen dat ze zulk gedrag niet verder accepteren.

Emerxill
14 maart 2006, 14:50
Tis hoe ge et bekijkt eh. Gij beziet de manier van punten geven als beginnen vanaf 10 en dat ze u dan punten aftrekken.
Maar als een leerkracht zijn examen opstelt en daarna bij de vragen bepaalt hoeveel punten ge daarop kunt verdienen dan werkt hij volgens uw "ander puntensysteem" (deze manier komt volgens mij veel voor)

Hoe ge et ook draait of keert, als ge die 1/10 behaald hebt dmv verliezen van 9ptn of door het krijgen van 1ptn: ge kent uw leerstof niet.

Het schoolsysteem moet u in zekere mate passief maken, als ge te assertief zijt gaat ge ook ni vooruit komen.
Btw, ik beschouw mijn eigen als passief-assertief met aggressieve tikjes :p

(snap eigenlijk de bedoeling van uw thread helemaal niet en zie et verband eigenlijk niet tss assertief zijn en het puntensysteem?)

lttuvix
14 maart 2006, 15:06
Awel, met het huidige systeem trek je punten af en straf je mensen. Dit maakt je onrechtstreeks passief. Dit omdat het jou angst geeft om te falen op toetsen.

Ohnee ik moet leren want anders buis ik. (hoe je het draait of keert, de leraren zeggen, leer of je buist !) dat maakt je passief want dan zeg je, ok ik zal maar leren want anders buis ik.

Assertief is (en ook meteen de goede voorbeeld vind ik persoonlijk), ik moet dit leren want ik weet van mezelf dat ik het niet snap
of
ik moet dit niet verder doorgronden, want ik snap het. En ik ben er zeker van dat ik goed zal scoren op een toets.
en daarom snap ik eigenlijk jou verband niet tussen assertief en niet voorruit komen?

als je assertief bent kom je voor jezelf op en kan je zeggen, ik maak zelf wel uit of ik bepaalde leerstof snap of niet. Ipv passief te zijn, je tijd verdoen op bepaalde leerstof die je wel kent maar toch nog eens wilt doorgronden om zeker te zijn. (Dat is de angst dat de puntensysteem je geeft je MOET leren want anders zal je buizen) dat je kon benutten om iets te leren waar je onvoldoende kennis van hebt (al dan niet of die leerstof in je boeken staan of niet.)

FeNiX4LiFe
14 maart 2006, 15:15
als je vertrekt bij 0 of van 10 resultaat blijft hetzelfde ze.

gebuisd is gebuisd.

4 dingen goed geleerd: 0 -> 4
6 dingen slecht geleerd: 10 -> 4

lttuvix
14 maart 2006, 15:43
je mist de punt fenix4life

4 dingen GOED geleerd komt minder hard aan dan 6 punten SLECHT geleerd, je bent mischien wel niet door MAAR je hebt toch 4 punten verdient

Hustla
14 maart 2006, 15:47
Maar soms trekken leerkrachten 0.5 punten af per fout, of soms 3 punten per fout?

Dus het kan ook dat..

2 dingen slecht: 4/10 (hoewel je volgens de wijze van llutivix dan 8/10 hebt)
of
8 dingen fout: 6/10 (maar op de andere wijze 2/10)?

FeNiX4LiFe
14 maart 2006, 15:52
4 dingen GOED geleerd komt minder hard aan dan 6 punten SLECHT geleerd
das gwn het glas leeg glas vol principe.

Der zijn der die al blijten omdat de maar 7 op 10 hebben.

punten kunde bekijken hoe ge wilt maar hoe ge het ook quoteerd een buis blijft een buis

lttuvix
14 maart 2006, 16:13
Maar soms trekken leerkrachten 0.5 punten af per fout, of soms 3 punten per fout?

Dus het kan ook dat..

2 dingen slecht: 4/10 (hoewel je volgens de wijze van llutivix dan 8/10 hebt)
of
8 dingen fout: 6/10 (maar op de andere wijze 2/10)?
njah... sorry, maar dit is niet relevant?
als het 2 punten per vraag is zeg je gewoon, ja je hebt 2 vragen goed beantwoord en je krijgt er 4 punten voor... en ik zou het op prijs stellen dat je men nick niet luttivix noemt, maar gewoon lttuvix, vix of wat ik nog kan begrijpen ittuvix. Ik type je nick toch ook niet in als histola?

das gwn het glas leeg glas vol principe.

Der zijn der die al blijten omdat de maar 7 op 10 hebben.

punten kunde bekijken hoe ge wilt maar hoe ge het ook quoteerd een buis blijft een buis
Nja, je snapt het gewoon niet.
Je kan iets hard laten aankomen, en iets minder hard laten aankomen
(je kan iets agressief overbrengen, je kan iets assertief overbrengen)
leraren brengen met zulke systemen een agressieve houding over, waarop leerlingen vaak passief gaan reageren. (ze zwijgen eens, ze laten een traan en ze vragen hunzelf af hoe dat komt, dan heb je nog leraren die zeggen moet je maar harder blokken.)

Dat is totaal verkeerd. Dat noemen ze agressief zijn.

Natuurlijk dat je buist, maar als je zegt.
Je hebt 2 punten weten de scoren van de vragen, dit is hetgene wat je snapt. Maar de overige 8 vragen snapte je niet. Mischien kan je eens namiddag nablijven, of eens zeggen wat je niet snapt. Dan ben ik er zeker van dat je de overige 8 punten ook zult behalen. Dit is een assertieve benadering, en geeft de leerling veel meer zelfvertrouwen.

Snap je? dat je buist doet er niet toe, het is de manier hoe je het overbrengt dat er aan toe doet.

-[OwA.Free]-
14 maart 2006, 16:24
Ik snap wat je met deze thread wilt zeggen maar trek er me zelf niet veel van aan.
Waar ik wel iets van kan krijgen zijn de volgende dingen :

( simpel vb ) Een toets met 15 antwoorden die allemaal 1 punt waard zijn , maar ze verbeteren op 10. Dus 6 fouten gemaakt is 4/10, terwijl het eigenlijk 9/15 zou moeten zijn.

Nog een: per goed antwoord krijg je 1 punt bij, per fout antwoord gaan er 2 vanaf.

Van die zeikpraktijken doen zich dus voor op onze school, iets waar ik absoluut niet tegen kan.

TippedTerox
14 maart 2006, 16:24
What the hell heeft assertiviteit met punten te maken :wtf: In een discussie in een winkel verdien je geen punten als je je assertief gedraagt ...

TheCrow7
14 maart 2006, 16:25
We moeten ook geen doetjes creëeren door jonge mensen af te schermen van elke potentiëele negatieve ervaring. Dit is nefast voor de wilskracht in deze harde leefwereld. Er is bij mijn weten geen enkel concreet bewijs dat het huidig puntensysteem neerslachtigheid in de hand zou werken. If it ain't broke, don't fix it.

sneax
14 maart 2006, 16:29
Dat is totaal verkeerd. Dat noemen ze agressief zijn.

Natuurlijk dat je buist, maar als je zegt.
Je hebt 2 punten weten de scoren van de vragen, dit is hetgene wat je snapt. Maar de overige 8 vragen snapte je niet. Mischien kan je eens namiddag nablijven, of eens zeggen wat je niet snapt. Dan ben ik er zeker van dat je de overige 8 punten ook zult behalen. Dit is een assertieve benadering, en geeft de leerling veel meer zelfvertrouwen.

Snap je? dat je buist doet er niet toe, het is de manier hoe je het overbrengt dat er aan toe doet.

Uw 'manier van overbrengen' makes sense naar mensen die hard studeren en dan buizen, en das al. Als een leerling begint te wenen of echt triestig is voor een buis of slechte punten dan ging de leraar/lerares zeker praten met die leerling(en). Ge hebt er ook die er niet mee inzitten dat ze 6 buizen op hun rapport hebben (ik was zo, altijd 5 buizen of meer soms maar wel altijd voor andere vakken) daar heeft het geen nu om ermee te babbelen.

lttuvix
14 maart 2006, 17:22
Het maakt mischien weinig uit. Maar je vergeet, het is een van de vele punten die tot passiefheid kan leiden. En ik vind het gewoon jammer dat dat gebeurd op de schoolbanken.

Mijn eerste jaar op middelbaar werd ik gestraft omdat ik gebuisd was. Alsof buizen (ookal leerde ik zo hard ik wou) niet genoeg was.
Sneax, leraren MOETEN idd praten met leerlingen die buizen en er kapot van zijn, maar dat gebeurd te weinig. Omdat de leraar te weinig tijd heeft om zich daarmee bezig te zijn.
Nuja, dit is een van de vele dingen.

Ik kan ook zeggen dat de ouders al tijdens de tijd dat hun kinderen klein zijn verkeerd in de boot gaan.

We gaan naar opa en oma, zonder te vragen zou je dat willen? (je geeft hun geen keus)

Als je stil bent ben je braaf (dus als je passief bent ben je braaf?)

Sssht de grote mensen praten nu, wees even stil. (spreekt voor zich

Je bent stout in de hoek (waarom?)

Allemaal dingen die onbewust naar passiefheid leiden.

Scholen doen net hetzelfde maar dan ook nog eens op andere manieren.
Ik weet nog hoe mijn 6de leerjaar was, alles werd grafisch uitgetekend, aso tso bso
en steeds was het BLIJF OP DE LIJN VAN ASO
en ik denk niet dat ik de enigste ben die dat zal gehoord hebben.
Alsook ouders hun kinderen voor ASO aansporen, ookal wilt hun kind dat mischien niet.
Allemaal manieren waar de oudere mensen de jongeren tot passiefheid leiden.

Jij hebt geen keuze, alleen wij want wij zijn ouder en beter. En naar die mensen moet je luisteren.

Ik kan zo uren doorgaan hoor, ik wou gewoon 1 voorbeeld stellen.

FeNiX4LiFe
14 maart 2006, 17:31
Ik kan zo uren doorgaan hoor
uren doorgaan met wat.
Ik snap nie wa ge wilt aankaarten.

kzie een leraar echt niet zoiets doen:
Proficiat jongen je hebt vandaag 1 + 1 kunnen bewijzen. Wel jammer dat we nu met integralen bezig zijn.

In het latere leven zal men ook constant jouw fouten beklemtonen.

lttuvix
14 maart 2006, 18:15
ik heb het over de simpele feit dat jongeren passief worden gemaakt door in mijn voorbeeld aan te halen het schoolsysteem

en nu had ik het over het feit dat ouders dat ook doen tov jongeren.

Iedereen is verwondert waarom de mensen zo stil zijn, niemand nog met elkaar durft te communiceren, iedereen zo zwak openstaat.

Dit is 1 van de vele factoren.

Zelfde voorbeelden kan je ipv passief ook agressief worden.

Ge hebt er ook die er niet mee inzitten dat ze 6 buizen op hun rapport hebben (ik was zo, altijd 5 buizen of meer soms maar wel altijd voor andere vakken) daar heeft het geen nu om ermee te babbelen.

dat is dus een voorbeeld van wanneer een leraar/ouder de jongere zo ver heeft gedreven dat het hem niks meer kan schelen.

dat kan aan verschillende factoren liggen. Maar ze komen allemaal op hetzelfde neer, toen em de kans had om zen keuze te maken, en zen zegje te doen mocht hij dat niet.

DGEN
14 maart 2006, 18:56
door = door
buis = buis

leer gewoon je les en je houdt vanzelf wel op met klagen :x

denkimi
14 maart 2006, 19:02
zolang de puntenverdeling correct verloopt maakt dat niet uit. het probleem is eerder dat men begint bij 10 punten en 1 punt aftrekt per fout. dan zou men maximum 10 vragen mogen stellen. ik heb het al meer dan genoeg meegemaakt dat er 20 vragen gesteld worden en voor iedere fout er 1 punt afgaat waardoor je -10 op 10 kon hebben. dat klopt langs geen kanten en iedereen weet het maar diegenen die er iets aan kunnen doen willen er niets aan doen en andersom

trouwens: wat maken wat punten nu uit? het kan mij al lang niet meer schelen hoeveel buizen ik heb.

zarathustra
14 maart 2006, 20:06
zolang de puntenverdeling correct verloopt maakt dat niet uit. het probleem is eerder dat men begint bij 10 punten en 1 punt aftrekt per fout. dan zou men maximum 10 vragen mogen stellen. ik heb het al meer dan genoeg meegemaakt dat er 20 vragen gesteld worden en voor iedere fout er 1 punt afgaat waardoor je -10 op 10 kon hebben. dat klopt langs geen kanten en iedereen weet het maar diegenen die er iets aan kunnen doen willen er niets aan doen en andersom

trouwens: wat maken wat punten nu uit? het kan mij al lang niet meer schelen hoeveel buizen ik heb.

dat snap ik dus niet eh, waarom stop je er dan niet gewoon mee ?

Bontus
14 maart 2006, 20:28
Wij hadden ook zo'n puntensysteem voor Frans in het middelbaar:
8 woorden vertalen en quotering op 5: dus 3 juist hebben was 0/5
Maar toch vond ik dat geen slecht systeem, feit is gewoon dat woordenlijsten leren niet moeilijk is en ik haalde toch meestal 4 of 5 op die toetskes. (om dan te buizen op de grammatica test maar in totaal een 11/20 dan of zo)
Zelfde voor giscorrectie, helemaal logisch dat je daar minpunten krijgt als je fout antwoord.

Maar wat ge eigenlijk wilt zeggen littuvix verandert in mijn ogen niets aan het puntensysteem maar enkel aan de manier waarop de leerkrachten het aanbrengen. Voor mijn part mogen ze het doen op gelijk welke manier voor (de meeste) leerkrachten heb ik zowiezo veel respect. (zeker later)

lttuvix
14 maart 2006, 21:09
door = door
buis = buis

leer gewoon je les en je houdt vanzelf wel op met klagen :x
arggg
tgaat me nie om de punten
tgaat op de manier hoe het leerlingen demotiveert

zoals dit dus

Maar wat ge eigenlijk wilt zeggen littuvix verandert in mijn ogen niets aan het puntensysteem maar enkel aan de manier waarop de leerkrachten het aanbrengen.

just my point

Tweak37
14 maart 2006, 21:56
Het is anderzijds ook al vaak genoeg aangetoond dat doodknuffelen ook niet goed is...

Terrorist_Hell
14 maart 2006, 22:19
Ik vind dat 't puntensysteem eender waar in 't onderwijs echt op niks trekt. 5 op 10 is voor mij al goed, maar voor iemand anders, zoals de leerkrachten is dat barslecht. Waarom? Prestatie, en nog 'ns prestatie. Want als je nu niet slaagt, dan ben je later 'n loser. Verkeerde mentaliteit van de overheid naar ons, als leerling, toe.

Ik ga graag naar school, om bij te leren, puur daarom. Maar ik heb m'n hele middelbaar niks anders gedaan dan mij verveeld & af en toe wat gestudeerd, maar ik weet daar al niks meer van. De dingen die ik nog steeds weet, komen via de media (boeken, docu's, internet, ...)

Ok, er zijn altijd wel saaie vakken, maar men zou toch op z'n minst in 't middelbaar de mogelijkheid moeten creeëren om de leerlingen te laten kiezen of ze al dan niet naar de les gaan, zoals aan de universiteit/hoge school. Ten tweede, afschaffen van dat idiote puntensysteem. Als je gaat naar de les, krijg je 'n pluspunt als 't ware, maar absoluut geen minpunt. Zie 't als 'n bonus. Ten derde, vrijheid om al dan niet naar het examen te gaan. Er zijn vakken die men niet graag doet, zoals mssn aardrijkskunde of wiskunde.

Probleem zit 'm bij de arbeidsmarkt, wat zou dan 'n geldig diploma zijn? Wel, die examens zijn niet bepaald representatief naar je kwaliteiten of de kennis die je bezit. Beste oplossing zou uiteraard individuele begeleiding vereisen, maar bij 'n tekort aan mankracht zal dit niet lukken. Ik zou dan eerder streven naar 't testen van de leerstof (mondeling) op lange termijn, met dus als einddoel géén examen, maar 'n globaal beeld van de kennis van de leerling.

Jammergenoeg is het niet aan iedereen gegeven om te slagen voor 'n al dan niet moeilijk vak, terwijl je toch de kennis bezit om te slagen. Alleen is ligt de moeilijkheid in het reproduceren van de informatie die je bezit. En 'n examen is daar het ultieme voorbeeld van. Enkel in 't middelbaar heb je nog testen enzo, maar dat is zo onnozel geworden dat de meesten toch maar de dag ervoor leren, en anders hun kleren verslijten op de schoolbanken. Het is vandaag de dag vaak aan de slimmen om te slagen, terwijl ze mssn totaal niet geïnteresseerd zijn en liever thuis blijven & zitten niksen. Ik behoor zeker niet tot deze categorie, alhoewel ik voor geen enkel van de 4 examen aan de unif ben geslaagd. Reproductie ligt me blijkbaar moeilijk.

Ik ben nooit gedemotiveerd geweest omwille van slechte punten, ik ging m'n eigen gang op school. Jammer dat school soms zo boring kan zijn, en dat die punten zeer weinig in de pap te brokken hebben bij wat je echt kent of kunt.
Ik werd er alsnog nooit aggressief of assertief van. Maar op zich is het inderdaad aan de leerkrachten, die het dichtst bij de lln staan, om hen te wijzen op hun goede scores, en niet op de slechte. 2 op 10 is in feite goed, aangezien je 2 (!) punten scoorde. Dit kan betekenen, uiteraard, dat je niet studeerde. Maar tis niet altijd even makkelijk om te studeren, alhoewel dit 'n ander topic zou omvatten. Leerlingbegeleiding wordt veel te weinig gedaan imo, en dat maakt 't ook minder aangenaam voor jezelf, als leerling. Je hebt geen inbreng in 't lessenpakket enzo.

Zedjah
14 maart 2006, 22:21
Punten komen niet op je diploma en zijn dan ook van volstrekt geen belang.