PDA

Volledige versie bekijken : Boeken advies

Targoth
7 maart 2006, 17:43
Yo
Ik vond geen thread waar dit bij past dus zet ik het hier maar:

Ik heb net het boek "Alexander de Grote" uit van Valerio Massimo Manfredi.
Het boek is zo'n 1100 blz dik en staat vol avonturen, acite en intriges en is ook nog eens zo veel mogelijk historisch correct gehouden.
Nu was mijn vraag of iemand mij een boek(en) kan aanbevelen die zich zowat in hetzelfde genre afspeelt???

Alvast bedankt

NSA.Rhinox
7 maart 2006, 17:56
Non Nobis, de volmaakte ketter, band of brothers, De Bijbel,...

ManhunteR
7 maart 2006, 17:58
in de tijdsgeest enz, de ilias en odyssea natuurlijk, alhoewel homerus daar goden en alles bijsleept en je dus moeilijk nog kan spreken van feiten, de plaatsen enz zijn darentegen authentiek

De Bello Gallico (over de gallische oorlog) van J caesar himself :), zijn eigen aantekeningen enz bij de 9jaar (dacht ik) durende oorlog in galliƫ

Dat boek over de Catilinarische samenzwering(ben te lui om te zoeken)

en van jeanne d'arc was er ook zoiets uiterst gedetaileerd en realistisch maar ben ook die naam kwijt :)

Targoth
7 maart 2006, 22:06
thx :niceone:

Epyon
7 maart 2006, 22:53
Heb de boeken van Manfredi ook al een heel eind terug gelezen en die vallen idd goed mee. De man heeft ook enkele novelles geschreven over andere gebeurtenissen in dezelfde tijdsperiode, moest je meer van hem willen lezen. Ik weet wel niet of ze gebundeld verkrijgbaar zijn.
Als je ook iets historisch wil lezen met veel intrige kan je mss iets kiezen van Umberto Eco. Vooral 'De slinger van Focault' bulkt van de intriges waar Dan Browns bestsellers zeer dicht bij aanleunen (Eco's boek is echter al veel langer uit :p ). Eco is wel wat ingewikkelder, niet voor de beginnende lezer dus ;) .

Locus
7 maart 2006, 23:00
Beowulf mss?

Thallyos
8 maart 2006, 10:50
Eco blijft de grote aanrader hoor :)

De slinger van Focault en de naam van de roos zijn er twee die ongeveer in die setting zich afspelen. Dikke aanraders, maar voor de wat gevorderde lezer wel ;)

ge0x.
8 maart 2006, 22:16
Non Nobis, de volmaakte ketter, band of brothers, De Bijbel,...De Bijbel is totaal niet historisch correct...

Targoth
9 maart 2006, 00:33
ik heb over al die boeken die jullie voorstelden wat info opgezocht en ik denk dat ik eert voor non nobis ga.
bedankt allen :niceone:

Fighting Hobbit
9 maart 2006, 08:50
De Bijbel is totaal niet historisch correct...
Wel een heel mooi boek naar het schijnt, zonder zeveren. Daar zit natuurlijk in elk verhaaltje we een echte goed emoraal die u laat nadenken over bepaalde dingen, zelfs al ben je niet gelovig. Voor de koran geldt eigenlijk net hetzelfde. Ik heb ooit van een leerkracht gehoord dat die boekjes echt bijna een must read zijn voor iedereen.
Laten we eerlijk zijn, de bijbel is even historisch correct als de illias hoor...

Jayvie
9 maart 2006, 11:48
Bestaat er ook geen boek over Hannibal, en zijn tocht over de Alpen? Ik weet dat we ooit een tekst ervan hebben moeten vertalen in het Latijn, maar ja...

robincop
9 maart 2006, 13:03
Nu, ik weet niet echt wat je bedoelt met 'dit genre'. Bedoel je verhalen die zich afspelen in die tijd, of historische novelles? Indien dat laatste kan ik je Bernard Cornwell zeker aanraden. Ik ben bezig met het laatste boek van de trilogie van Arthur, en het boek houdt je voortdurend bezig. Het gaat dus over de Arthursaga, met al zijn bekende namen zoals Lancelot, Guinevere, Galahad, Merlijn, maar het heeft een erg nuchtere toon. Cornwell brengt het verhaal niet zoals we het allemaal wel kennen (de romantische voorstelling van de ronde tafel en zijn trouwe ridders), maar geeft het zijn eigen interpretatie. Op basis van de erg weinige bronnen die we hebben ivm de Arthursaga geeft hij een verhaal over een man die het Brittanie wil vereenigen en verdedigen tegen de Saksen en tegen de onderlinge strubbelingen. Merlijn wordt niet voorgesteld als de wijze tovenaar in witte kleden, maar als een half seniele druide die slechts de goden wil terugbrengen naar Brittanie (als wapen tegen het opkomende Christendom). Lancelot is niet de ridder met paard en lans, maar een kruiperige lafaard. Gevechten zijn geen verhemelde voorstellingen van een daverend ruiterleger, maar ruwe schildlinies.
Nuja, ik kan hier wel nog een tijdje over doorgaan (ik ben tamelijk verliefd geworden op de trilogie :)), maar geef ze echt een kans. Alles komt aan bod (liefde, ruwe gevechten, religie), maar steeds tegen een (zo goed als mogelijk) historische gestaafde achtergrond.
De boeken heten De Winterkoning, De Vijand van God en Excalibur van Bernard Cornwell moest je geinteresseerd zijn.

Verder kan ik je ook een aantal 'detectives' aanraden die zich afspelen in het Rome van de 1ste eeuw vot. Goede thrillers die een mooi beeld geven van het toenmalige rome: Catilina's Wapen, Romeins Bloed en Dood van een Slavendrijver van Steven Saylor.

Killer Queen
9 maart 2006, 14:25
ooh, als iemand nog goeie boeken weet van de Duitse geschiedenis ^^ plz tell me
(niet enkel van de WO's he)