PDA

Volledige versie bekijken : draadloze verbinding beveiliging???

tristos
6 maart 2006, 20:01
hoi beste mensen
ik heb onlangs een sweex wireless router type LC000070 gekocht
alles werkt maar heb één probleem zit op een onbeveiligde verbinding en zou die graag beveiligen maar weet aan geen kanten hoe dit te doen is er mss iemand die hier een antwoord op weet.
indien mogelijk met beetje uitleg ben een leek op gebied van instellingen
alvast bedankt voor enige reactie's
groetjes

TiZon
6 maart 2006, 20:14
Bon, dit word ff typen :D

Er zijn 2 methodes die nu veel gebruikt worden:
-Encrypty: Hier bestaan er 2 gevestigde waardes. Wep & WPA: WEP is minder veilig en makkelijker te kraken. WPA daarintegen is een heel stuk sterker. Meestal word er als er WPA word gebruikt gebruik gemaakt van WPA-PSK (PreShared Key) Het komt er op neer dat je dan een soort lang wachtwoord doorgeeft aan elke pc die aan de hand van dit "wachtwoord" de pakketten die gecodeerd zijn door de router kan de-coderen. Hetzelfde gebeurt er bij WEP (ongeveer). Alleen is het daar met meestal 4 apparte keys die gegenereerd worden uit 1 'passwoord'.
- MAc-filtering: Nu wordt er ook nog vaak gefilterd op het MAC-adres. Het mac-adres is een soort vast fysiek adres dat gebrand staat in je Hardware voor draadlooos internet (USB-stich, draadloose PCMCIA,Draadloze PCI,....). op de router kan je dan instellen dat enkel de hardware met een bepaald MAC-adres toegang krijgt.

En dan wordt meestal de SSID uitgeschakeld. dit is een soort 'kreet' van de router om te zeggen: "Hé, hier ben ik". Dit is echter niet nodig en kan alleen maar mensen aanzetten tot foute dingen eens alles bij je thuis is ingesteld. (dit doe je dus best pas als laatste)

Meestal kan je dit allemaal vrij makelijk instellen als je WIN XP SP2 ebtn alle andere windows-versies ondersteuenen geen WPA en sommige zelf geen WEP, maar dit is handig te verhelpen met een tooltje van MC-afee:HIER (http://www.wirelesssecuritycorp.com/wsc/public/WPAAssistant.do).
De settings van de router gebeuren meestal door hiernaar te surfen(het ip adres met HTTP:// ervoor.) Daar zal je dan Wireless vinden en kan je alles wat hierbovenstaat instellen.

Ik gebruik zelf WPA-PSK,MAc-filtering en SSID op disable, en dat is veilig genoeg.

Nu moet jijdus kiezen hoe veilig je de boel wil maken.

[EDIT]: Hier ben ik wel ff fier op :)

tristos
6 maart 2006, 21:16
bedankt voor uitgebreide uitleg zal het nu wel verder kunnen instellen
nogmaals bedankt

Sk8erMatty
6 maart 2006, 21:18
En dan nog is het "hackable" ^^
Maja, de gewone mens kan alvast niet binnengeraken in een door windows beveiligd netwerk ;)