PDA

Volledige versie bekijken : Opleiding Kleuterjuffrouw - Lerares Lager Onderwijs

Killertux
2 maart 2006, 11:34
Kan iemand me hier eens wat advies over geven, liefst uit eigen ervaring.

1) Welke opleiding is er vereist om kleuterleidster te worden in een lagere school? Welke opleiding secundair en eventueel later?
2) Welke opleiding is er vereist om lerares lager onderwijs te worden?
Welke opleiding secundair en eventueel later?

amdr
2 maart 2006, 11:37
De job van je leven gevonden? :p

Neenee, ik denk dat ge daar de universiteiten eens voor moet afgaan. Of vragen op je school

boogje
2 maart 2006, 11:40
mijn zus in kleuterjufvrouw in spe, en ik kan je alvast vertellen wat hier allemaal gaande is.

kleuterjuffvrouw worden is naast uwen theorie, heel de tijd knutselen. Waarom? je moet de kinderen kunnen bezig houden op een educatieve manier, terwijl je, als je al jufvrouw bent, je ze toch niets anders laat doen dan den halven dag laten spelen. BS imo.
Dan heb je uw evolutie, die de kleuterleidster moet invullen, en die doet er maar mee wat ze wil hoor. Bv :
men zus die had als thema gezondheid. Ze had op de deur, overal de muren in de klas posters en tekeningen geplakt etc die allemaal met gezondheid ( tandjes poetsen, dokter) te maken hadden. Weet je wat de kleuterleidster had opgeschreven ? : " uw thema is nniet merkbaar --> onvoldoende". dan heeft mijn zus daar miss een half jaar in gestoken om alles in elkaar te steken, maar als je, sorry voor het woord, een stom wijf hebt die u moet evalueren, is dat allemaal naar de botten en kunde fluiten naar uw beroep, want uw theorie leid daar ook onder ( tijd kun je immers niet zomaar bijmaken)

kan u één ding zeggen : this zwaarder dan iedereen denkt. :s

Typhon`
2 maart 2006, 11:47

1) Welke opleiding is er vereist om kleuterleidster te worden in een lagere school? Welke opleiding secundair en eventueel later?
Voor kleuteronderwijs, lager onderwijs en regent secundair ->hoge school is voldoende.
Licentiaat secundair: Universitair diploma nodig

Erinyes
2 maart 2006, 11:48
Kleuteronderwijs = veel werk en valt NIET te onderschatten
Je zou denken: "hah, met kleuters bezig zijn is makkelijk", vergeet het maar. Je moet constant creatief bezig zijn en spelletjes uitdenken. Het vraagt ook een enorm psychologisch inzicht. Ik weet het niet uit eigen ervaring, maar heb het al vaker gehoord. Ook het basisonderwijs is veel werk.

Ik zit nu in m'n 3de jaar van een creatieve opleiding, en wat ik gezien heb van een kotgenoot is onvoorstelbaar. Werk, knutselen, studeren, geen vakantie en was dan nog niet geslaagd.

Vraag eerst eens of je bereid bent zoveel op te offeren. Als je weet dat je het graag doet en dat je graag met kinderen bezig bent, dan kun je de keuze maken.

http://www.ond.vlaanderen.be/onderwijsaanbod/ho/default.htm
Hier kun je kijken naar alle Vlaamse hogescholen en universiteiten. Je kunt er ook ergens zoeken naar scholen per opleiding, maar ik vind het even niet terug :)

Conqie
2 maart 2006, 11:49
denk dat kleuter/lager en lager secundair, allemaal hoge school is
en hoger secundair is universitair dacht ik

GMotha
2 maart 2006, 11:52

Welke opleiding secundair en eventueel later?Secundair maakt echt niets uit, tis de hogere opleiding die't em doet.
Ok, ge kunt wel richtingen hebben in't secundair die u wat voordeel geven. Maar van de mensen die ik ken die zo'n richting volgen (of gevolgd hebben), zijn er teveel die de meest uiteenlopende secundaire richtingen hebben gekozen.

Babs
2 maart 2006, 12:31
weet aub waar ge aan begint, want deze opleidingen zijn zeker niet te onderschatten.

ik ben dit jaar begonnen met lager onderwijs en deze examenperiode waren er 18 van de 280 leerlingen op alles erdoor. in mijn klas was het ook te merken: meestal 8,9 of 10 buizen op de 13 examens.

ik ga er mee stoppen, want ik ben mijn motivatie verloren. allereerst moet je er niet aan beginnen als je niet van plan bent een groot deel van je tijd en volharding erin te steken.

ik volgde lager onderwijs op de hogeschool dus.

dee
2 maart 2006, 12:54
Het aantal falingen in die richting heeft meer te maken met de personen dan met de opleiding. Kleuter en lager zijn zeker niet de moeilijkste richtingen op een hogeschool.

Het enigste moeilijke dat eraan is zijn die stomme werkskes. Bij een leraarsopleiding moet je altijd vanalles voorbereiden en doen terwijl dat in het echt vele minder is. Als je stage hebt na de vakantie dan zulde het wel geweten hebben :D

Alicia
2 maart 2006, 16:56
Ik volg nu mijn eerste jaar lager onderwijs.

Diploma van hoger secundair is wenselijk en liefst ASO gedaan hebben, van TSO en zeker BSO moete tandje bijsteken om te slagen.

Kleuter: veel knutselen, opleiding kost toch wel wat, kruipt veel tijd in met al de werkjes, stages en reflecties, speels en creatief zijn, heel vriendelijk, ...

Lager: iets meer theorie-gericht, minder knutselen (af en toe wenselijk om creatief uit de hoek te komen), voorbereidende werkjes, actualiteit volgen, flexibel zijn, ...

=> Ge moet echt wel gemotiveerd zijn als je eraan begint en bij een kleine tegenslag niet direct je hoofd laten hangen. Het slaagpercentage is idd klein omdat de lat in het 1ste jaar heel hoog wordt gelegd.

Informeer je goed in verschillende hogescholen, kijk op opendeurdagen in de cursussen en neem de tijd om te beslissen wat je gaat doen.
Ikzelf heb lang getwijfeld tss kleuter en lager, maar bij kleuter wou ik op mijn 50jaar geen 25 jengelende kleuters meer aan mijn been... Geef mij dan maar de iets rustigere kinderen die ik iets kan bijbrengen.

Onderschat de richtingen niet, je moet goed kunnen plannen en soms opofferingen maken ... Stel het je niet te simplistisch voor, het is geen rozengeur en maneschijn zoals velen denken!

SkY
2 maart 2006, 17:07
Hier ook eerste jaar lager onderwijs. KaHo Aalst iemand?

zweebee
2 maart 2006, 17:50
mijn vriendinneke doet lager onderwijs (KdG, Antwerpen stad)

zit in haar 2e jaar

massa's werk ... echt massa's !!
100% motivatie is vereist

Emerxill
2 maart 2006, 18:06
Mijn buurmeiske doet ook kleuterleidster, de theorie is belachelijk simpel (nog simpeler dan wa ik heb gestudeerd en da is ook ni om naar huis te schrijven :p)
Et moeilijke is zoals al gezegd die domme opdrachtjes en lesvoorbereidingen.
Ge moet echt gemotiveerd zijn om daaraan te beginnen.
Als ik haar bezighoor zijn de mensen die de studenten moeten evalueren belachelijke mensen wat vrij frustrerend kan zijn...

[BE]Nevermore
2 maart 2006, 18:12

Ne maat van mij is da nu aan't doen.

Hij komt uit economie-wiskunde in't secundair en is nu door zijn jaar aan't wandelen in feite.

Ge moe gewoon veel goesting hebbe om zo knutselwerkskes enz te doen, en zonder auto moede der ook ni aan beginne want das van hier naar daar rijden om leskes te geven zelfs vanin et 1e jaar

Towlie
2 maart 2006, 18:19
Mijn zus doet kleuterleidster in Gent : Artevelde ( hogeschool )
Moet je zangles volgen, knutsele, en andere rotzooi
kdacht, nou, ik zeg het ff

UnEx|sT
2 maart 2006, 19:29
Diploma van hoger secundair is wenselijk en liefst ASO gedaan hebben, van TSO en zeker BSO moete tandje bijsteken om te slagen.

Dit is echt weer zo'n typisch vooroordeel hé.. :)
Ik volg momenteel de lerarenopleiding secundair onderwijs en ik kan je verzekeren dat studenten, die in het middelbaar een richting in een TSO richting gevolgd hebben, even goed, of misschien wel beter kunnen presteren dan studenten die uit een ASO richting komen.

De vereiste is dat je gemotiveerd bent om er te komen. Op onze 2de schooldag kregen we onze takenbundel, en enkele leerlingen zijn na die dag gewoon gestopt omdat ze het al niet meer zagen zitten. De kunst is dan om op tijd te beginnen en niet te vlug tevreden te zijn van jezelf.

Als je echt gemotiveerd bent om 1 van deze richtingen te volgen, kan het zeker lukken. Wees gewaarschuwd dat deze opleiding helemaal niet te onderschatten is ... er komt nog heel wat meer bij kijken!

Als je vragen moest hebben, mag je die altijd sturen via pm! :)

pieterm
3 maart 2006, 02:43
@UnEx|sT : Hoeveel jaar moet je studeren om leraar te worden in het basisonderwijs?

Emerxill
3 maart 2006, 08:18
@UnEx|sT : Hoeveel jaar moet je studeren om leraar te worden in het basisonderwijs?
Ik ben UnEx|st wel nie, maar toch: 3jaar als ge onderweg nergens blijft plakken:p

passero
3 maart 2006, 09:34
Mijn vriendin doet ook lerares lager onderwijs en tis inderdaad niet te onderschatten.
Ze begint maandag met stage, 4 weken en dat brengt enorm veel werk met zich mee.
Ge moet enorm creatief zijn en zeker niet lui.

Alicia
3 maart 2006, 10:07
Ik volg momenteel de lerarenopleiding secundair onderwijs en ik kan je verzekeren dat studenten, die in het middelbaar een richting in een TSO richting gevolgd hebben, even goed, of misschien wel beter kunnen presteren dan studenten die uit een ASO richting komen.

Ik sprak wel over het geval van lager onderwijs. Ik wil best aannemen dat iemand die TSO heeft gedaan in de opleiding voor secundair veel technische vakken kan geven en daarin uitblinkt.

Het is en blijft een opleiding die teveel onderschat wordt... Zoals al vaak gezegd: motivatie, veel tijd willen insteken en leergierig zijn.

LiteC
3 maart 2006, 10:43

De vereiste is dat je gemotiveerd bent om er te komen. Op onze 2de schooldag kregen we onze takenbundel, en enkele leerlingen zijn na die dag gewoon gestopt omdat ze het al niet meer zagen zitten. De kunst is dan om op tijd te beginnen en niet te vlug tevreden te zijn van jezelf.

Als je echt gemotiveerd bent om 1 van deze richtingen te volgen, kan het zeker lukken. Wees gewaarschuwd dat deze opleiding helemaal niet te onderschatten is ... er komt nog heel wat meer bij kijken!

Als je vragen moest hebben, mag je die altijd sturen via pm! :)

Ej willem , ge komt u stage toch bij mij doen e :love:

jerre125
2 december 2012, 20:56
ik zoek een zekere aurelie die voor kleuterleidster studeert aan artevelde hogeschool gent
1ste jaar
kan iemand me helpen?? :)

Kimsy
2 december 2012, 23:12
Ik heb 2,5 jaar kleuteronderwijs gedaan op de Hogeschool Gent. Het klinkt als een makkelijke richting, maar deze richting wordt echt wel onderschat. De examens zijn poepsimpel, dus met een beetje studeren kom je daar makkelijk doorheen. Waar de meeste tijd in kruipt zijn de stages en de groepswerken. Ik heb in mijn 2e jaar zeker met 30 verschillende mensen moeten samenwerken. Je moet heel communicatief zijn en echt wel people skills hebben.

Verder is het een heleboel knutselen, veel geld uitgeven aan materialen, ontzettend gemotiveerd zijn en 100% oprecht van kleuters houden. Anders geraak je er echt niet. Weet ook dat de job als kleuterjuf veel voldoening kan geven als je het vol passie en liefde doet. Je moet het zeker niet doen voor het geld of als je een carrière wil. Ik kan blijven vertellen over kleuteronderwijs, dus als je specifieke vragen hebt: stel ze maar! Ik heb ook op de hogeschool gewerkt bij de trajectbegeleiding, dus daarover zou ik je eventueel ook informatie kunnen geven.

Iedereen met een diploma secundair onderwijs kan aan de lerarenopleiding beginnen (kleuter, lager en secundair onderwijs).

- In het kleuteronderwijs staan de pedagogisch didactische vakken centraal, naast de creatieve vakken zoals muziek, beeld, drama. Daarnaast is taal ontzettend belangrijk. 90% van de studenten moeten verplicht logopedie volgen om perfect Nederlands te spreken. Agogiek en communicatievaardigheden zijn ontzettende belangrijke vakken. Je moet de belevingswereld van de kleuters kunnen ervaren en je weer kind kunnen voelen.

- Bij lager onderwijs heb je natuurlijk ook de pedagogische vakken, maar in mindere mate. Daar krijg je voornamelijk de standaardvakken zoals aardrijkskunde, geschiedenis, rekenen, taal,... Bij lager onderwijs sta je vóór de klas (i.p.v. in een kringetje zoals in het kleuteronderwijs) en geef je echt les.

- Bij secundair onderwijs kies je twee vakken waarin je les wil geven. Niet alle vakken zijn te combineren. Je kunt bijvoorbeeld Plastische Opvoeding en Biologie kiezen. Of aardrijkskunde en geschiedenis.

Dazzled
3 december 2012, 06:16
Kimsey, je antwoord op een thread van 6 jaar oud doordat de persoon voor je plotseling het lumieuze idee heeft om zo het meisje te vinden waar ie op cafe heel de avond verliefd heeft naar zitten kijken.