PDA

Volledige versie bekijken : De gemiddelde leessnelheid.

go_ndw
27 februari 2006, 13:21
Gisteren lag ik in mijn bed om 10 uur en begon in mijn Harry Potter & The order of the phoenix te lezen. Toen ik iets na 12 uur stopte kwam ik tot de conclusie dat ik maar een 50-tal bladzijden had gelezen.

Dit lijkt me toch verdacht weinig of niet?

Wat is jullie gemiddelde lees-snelheid?

metaphore
27 februari 2006, 13:22
kheb twee soorten snelheiden :)

snellezen 50 blz/u
gewoon lezen 30blz/u

snellezen werd vorig jaar gebruikt als ik boeken moest lezen tegen een bepaalde datum

nu is snellezen onnodig geworden

sheebs
27 februari 2006, 13:23
mja dit is moeilijk te vergelijken hoor, welk formaat is uw boek? regelafstand? lettertype/lettergroote? veel witte ruimtes door volgende alineas? maar ik denk niet dat 50 blz in 2 uur slecht is?

zarathustra
27 februari 2006, 13:25
hmm, ik ben gisteren om de trein aan een boek begonnen. Een gewone thriller, ik denk dat ik daar 50 minuten in gelezen heb en ik zat aan blz 60. Nu moet ik wel zeggen dat ik vrij snel lees en soms gewoon te snel.

BamBamsChica
27 februari 2006, 13:31
ik lees veel trager zenne.. 20 blz op een uur ofzo..

Cycloon1
27 februari 2006, 13:32
ik denk dat 20-30 paginas per uur een vrij vlot tempo is ;) (toch voor de harry potter reeksen, vrij grote pagina's, klein en dichtbij mekaar gedrukt)

Preske
27 februari 2006, 13:36
mja dit is moeilijk te vergelijken hoor, welk formaat is uw boek? regelafstand? lettertype/lettergroote? veel witte ruimtes door volgende alineas? maar ik denk niet dat 50 blz in 2 uur slecht is?

Er is een (onofficiele) test die dit berekent.
Je krijgt een standaard tekst (4 bladzijden) te lezen, en het programma houd bij hoelang je er over doet tot je klaar bent.
Dan moet je 10 vragen beantwoorden, want je mag nog zo snel lezen als je wilt, als je het niet onthoudt of begrijpt, dan ben je niets met je snelheid.

De gemiddelde snelheid ligt tussen de 150-350 woorden per minuut, met een begrijpingsfactor van 60%

Ik haal 350-500 woorden per minuut met een factor van 80% :) (en dit is m'n gewone snelheid)

om het te testen
http://www.snellezen-persoonlijke-ontwikkeling.com/tools-leessnelheid.html

en smartlezer downloaden (een kleine 750kb)

stoffer
27 februari 2006, 13:46
505 woorden per minuut
begripsvermogen 60%

kmoet wel zeggen, dat ik nergens heb bij stilgestaan (gewoon aan een ruk doorgelezen, beetje zoals ik mijn cursussen voor de 1e maal bekijk)

epsilon
27 februari 2006, 13:47
Ik haal 350-500 woorden per minuut met een factor van 80% :) (en dit is m'n gewone snelheid)

om het te testen
http://www.snellezen-persoonlijke-ontwikkeling.com/tools-leessnelheid.html

en smartlezer downloaden (een kleine 750kb)
Ik heb het ook eens geprobeerd, ik haal zo'n 320 woorden/min met een begripsvermogen van 90% (snel overlezen)

amdr
27 februari 2006, 13:50
362 woorden per minuut
60% begripsvermogen

metaphore
27 februari 2006, 13:58
391
tegen 65%

da was mijn snellees functie die ik gebruikt heb :)

Lensos
27 februari 2006, 14:07
Ale nu, die harry potter boeken lezen juist zo snel. Ik heb wel enkel de nederlandse gelezen. Ik kan er in komen dat de Engelse een pak trager lezen.

Voor de nederlandse Harry Potters: 40-50 blz/uur

Anvilke
27 februari 2006, 14:25
getest met snellezen en kom op 347 woorden / min met 80% begripsvermogen

Time
27 februari 2006, 14:28
372 woorden per minuut (ik had meer verwacht eerlijk gezegd)
85% begripsvermogen (veel meer dan ik verwachtte, bij het oplossen van de vragen twijfelde ik bij de helft :/)

Darkness
27 februari 2006, 14:29
257 woorden/min
80% begrip

iterums
27 februari 2006, 14:35
665 woorden per minuut, begripsvermogen 70%

ben wel een rappe lezer, anderzijds, van die tekst (mindmapping) had ik bij sommige vragen wel het gevoel van: "Dit heb ik nergens in die tekst gelezen" maar toch wist ik het antwoord.

DGEN
27 februari 2006, 14:46
1401 woorden per minuut
begripsvermogen 80%

wtf?

geluk zeker? (http://users.skynet.be/dgen/wtf.GIF)

nu normaal lees ik -denk ik- dan rond de +600 per minuut ofzo...

enZiiime
27 februari 2006, 15:42
Lolz :p

ik heb altijd verder verder verder geduwt, en op vragen willekeurig geduwt :D

Had begripsvermogen 65 :D

Veel geluk ^^

zonder vragen te lezen ^^

(haat lezen, en kon test gewoon ni leze omdak ni graag lees ;D

En als ik iet moet lezen voort school ganek veel te rap, weet meestal er niets meer van :s

Ik vlieg er over als en trein, zelfs als ik in school iets moet "hardop" lezen, ist altijd van: DOE IS WA RUSTIGER :p

morja

killgore
27 februari 2006, 15:52
411 tegen 80%, kgok wel dat ik wa sjans heb gehad bij die vragen, want kheb echt snel gelezen, normaal zal het eerder iets 360-380 zijn om alles deftig te verstaan :).

Het hangt ook af van situatie, wetenschappelijk stuk & cursus lees ik veel trager als een roman (da gaat echt vre snel :s).

messiah´
27 februari 2006, 15:53
383 met 75%. Matig goed zeker. :)

"Dit heb ik nergens in die tekst gelezen" maar toch wist ik het antwoord.
Dat had ik dus ook.

Emerxill
27 februari 2006, 16:23
564 tegen 95%, veel van die vragen kwamen wel ni in de tekst voor zenne! En meer als de helft kon opgelost worden door logisch na te denken.
Een betere test zou een tekst vol onwaarheden of iets fictie.

Gisteren was ik tijdens het zappen bij vtm uitgekomen (het verstand van vlaanderen). Ofwel kende die manne de vragen op voorhand ofwel hadden die een leessnelheid van 2000 ofzo want eer ik de vraag tegoei had gelezen hadden die et antwoord al :wtf:
(het 1e wrsch :D)

daVinci
27 februari 2006, 16:35
Gisteren aan het lezen geweest in de nieuwste van Dan Brown en had op iets minder dan 2 uur een 120 tal pagina's gelezen. Nu is Dan Brown wel geen literatuur met een hoofdletter L, dus de complexiteit van de tekst en ook de manier van schrijven speelt een grote rol.

zarathustra
27 februari 2006, 17:23
403/85%

GMotha
27 februari 2006, 17:59
Ik lees relatief snel.
Ik heb een tijd geleden (zeg maar bijna een jaar geleden, ik lees weinig niet-strip boeken) de Da Vinci Code gelezen. Elke avond zowat een anderhalf uurtje, en ik heb'm in een week uitgelezen. Dno exact hoeveel paginas die had (ik gok rond de 400 ofzo). Dan zit mijn snelheid ruw geschat zowat op de 40 paginas.

amdr
27 februari 2006, 18:24
ik heb de helft van de vrage gewoon gegokt ;x

Tweak37
27 februari 2006, 18:32
555 woorden per minuut - 70 %

werd wel een enkele keer gestoord + veel achtergrond lawaai wat het begrip niet ten goede kwam.

Maar ik lees en analyseer iig wel vrij snel ja.

T€RM!N4T0R
27 februari 2006, 18:44
Pfff, haal niet eens 300 woorden per minuut.
Kwist wel al dak nie zo snel kon lezen maar als ik zo zie dat sommigen hier bijna dubbel zo snel lezen kan ik het lik echt moeilijk verstaan.
Begrip was 60%.
Nogal teleurstellende resultaten.

Mss een offtopic vraagje, is dit een maatstaf als het op IQ aankomt? :unsure:

DéWé
27 februari 2006, 19:14
505 woorden per minuut en 75% begripsvermogen... Niet echt een nauwkeurige tekst imo :)

Preske
27 februari 2006, 19:33
391
tegen 65%

da was mijn snellees functie die ik gebruikt heb :)

ik ga dan eens zien voor snellezen, aangezien ik uw snellezen overtref met mijn gewone snelheid :)

Pfff, haal niet eens 300 woorden per minuut.
Kwist wel al dak nie zo snel kon lezen maar als ik zo zie dat sommigen hier bijna dubbel zo snel lezen kan ik het lik echt moeilijk verstaan.
Begrip was 60%.
Nogal teleurstellende resultaten.

Mss een offtopic vraagje, is dit een maatstaf als het op IQ aankomt? :unsure:

nope.

Vlaams_front
27 februari 2006, 19:39
687 woorden / minuut, 75% begrijpen. :unsure:

SilentSpring
27 februari 2006, 19:56
hmm, ik ben gisteren om de trein aan een boek begonnen. Een gewone thriller, ik denk dat ik daar 50 minuten in gelezen heb en ik zat aan blz 60. Nu moet ik wel zeggen dat ik vrij snel lees en soms gewoon te snel.
zal ier ook zowa zijn. ken wel al ondervonden, alsk es in klas luidop moe lezen (zeldzaam:p) dan lezek veel trager terwijl ik vroeger altijd te rap las. gewoon lezen daarentegen ebbek ne lekker tempoke.

Fighting Hobbit
27 februari 2006, 20:00
Ik lees aan 15 blz/uur, oftewel 92 woorden per minuut. Extreem weinig, trager als de dicilectielijders in mijn klas. Ik haat mijn ogen echt...

enZiiime
27 februari 2006, 20:04
Fightin hobbit, als ik alles wil verstaan zalt van mij ni vele rapper zijn :D

Alle ja da is mss omda ik leze gewoonweg haat, en da ik ni wil begrijpe wa er insta, morja :)

90% wa ik lees onthou ik gewoon in :D

(Lezershaat:p)

Vlaams_front
27 februari 2006, 20:05
Ik lees aan 15 blz/uur, oftewel 92 woorden per minuut. Extreem weinig, trager als de dicilectielijders in mijn klas. Ik haat mijn ogen echt...

Ik denk dat ik zo'n 45-60 pagina's per uur KAN lezen maar ik lees ook liever iets trager ze. Snel lezen is enkel goed indien ge MOET lezen, als ge voor ontspanning leest is 15p/uur toch redelek?

Kheb pas de boek "het spook van toetegaai" gelezen en dat boek telt 335 pagina's. Wel da was een héél goe boek en da heb ik ook ma gelezen aan 20/uur zodat ik alles goed kon bekijken en verwerken enzo omda het zo grappig was.

Piejie
27 februari 2006, 20:07
Ik denk dat ik zo'n 45-60 pagina's per minuut KAN lezen
Overdrijf je nu niet een beetje :crazy:

enZiiime
27 februari 2006, 20:08
bwa kannek ik ook ze piejie, gewoon eerste woord lezen en bladeren :p

Vlaams_front
27 februari 2006, 20:10
Overdrijf je nu niet een beetje :crazy:

Qua snellezen niet. Alsek bijvoorbeeld een boekbespreking moet doen lees ik toch wel een 45-50 pagian's per uur. (die 60 was inderdaad wel wa overdreven).

Het nadeel is dan natuurlijk wel dage ma de helft onthoud maar voor een boekbespreking is da ni zo echt belangrijk om alles te onthouden.

LOL ja da moest uur zijn natuurlek...

Cakeman
27 februari 2006, 20:23
398 woorden per minuut aan 80%. Dat was redelijk snel gelezen.

Mijn leessnelheid hangt nu wel sterk van de tekst af. Zaken van Terry Pratchett lees ik betrekkelijk traag omdat ik de subtiele humor niet wil missen. Dingen van Dan Brown lees ik uit op 5 uurtjes. Nu ben ik bezig in 'De ontrafeling van de kosmos' van Brian Greene en zo een wetenschappelijk boek lees ik ook weer heel traag. Sommige zinnen of paragrafen moet ik 3 keer opnieuw lezen :)

Edit: ik heb de tekst nog eens zeer traag nagelezen en sommige vragen staan gewoon niet in die tekst.

GMotha
27 februari 2006, 20:26
528 woorden per minuut
70% begripsvermogen

Preske
27 februari 2006, 21:13

heeft niets met uw ogen te maken, maar alles met uw hersenen. het zijn de hersenen die de gegevens verwerken die uw ogen doorsturen hé

Fighting Hobbit
27 februari 2006, 21:15
heeft niets met uw ogen te maken, maar alles met uw hersenen. het zijn de hersenen die de gegevens verwerken die uw ogen doorsturen hé
Ik ben zwaar astigmaat, omda mijn ogen zo slecht zijn moeten mijn hersenen langer verwerken. In zekere zin hebben we dus alletwee gelijk...

Defkes
27 februari 2006, 21:24
Ik reken het altijd uit. Dan zie ik van 'ik wil 3 hfdst lezen, dat zijn nog zoveel blz'. Ik neem dan altijd 2min per blz en k zit er nooit meer dan 5min in totaal af :).

Tha_nOn
27 februari 2006, 22:36
ik weet dat ik behoorlijk snel lees op mijn normaal tempo (ik dubbel mijn vriendin die denk ik iets trager dan gemiddeld leest?) en dan heb ik nog een extra snel tempo \o/ maar dan zie ik niet alles, dan is het gewoon echt diagonaal lezen

(maar ik heb echt geen zin die teste te doen want dan moet ik downloaden :sop: )

T€RM!N4T0R
27 februari 2006, 22:38
Tduurt begod nog geen 10sec :p

*edit* het lezen en de vragen duren echter wel lang en is imo oersaai. :) Je mist niet echt iets hoor. :D

DGEN
27 februari 2006, 22:47
ik denk dat wanneer de meeste mensen lezen, ze alles gewoon in hun hoofd opzeggen..lezen met de mond dicht :)
en ook de ogen die telkens van links naar rechts gaan

eerst las ik ook zo...nadien probeerde ik een regel in 3 stukken te lezen..
sinds vorig jaar neem ik elke regel per regel op..dus redelijk snel van boven naar beneden gaan met mn ogen :p
Zo een niveau kan je imo alleen halen als je niet binnensmonds leest..maar de informatie gewoon in 1 keer naar de hersenen stuurt...

Tha_nOn
27 februari 2006, 22:58
462 woorden per minut +75% begripsvermogen

al steekt lezen op een computerscherm mij wel tegen en begin ik gewoon diagonaal te lezen:p
(en wtf met die eerste vragen :sop: )

(en tweede keer 1005 woorden per minuut en 85% maar telt niet zeker?:p)

T€RM!N4T0R
27 februari 2006, 23:02
Lol, eerst zelfs geen zin, nu doet madam het 2 keer. :D

Tha_nOn
27 februari 2006, 23:10
nieuwsgierig!

en de tweede keer wask gewoon nieuwsgierig naar die fucking woorden van die eerste vragen die er gewoon niet in staan ! (dus tweede keer was gewoon overlopen en zoeken naar de kernwoorden:p)

k995
28 februari 2006, 10:03
Hmm

740 woorden/minuut en 60%

Zou wel eens kunnen lees heel veel boeken tegen normaal zo'n 100 blz/uur maar soms merk ik wel dat ik eens terug moet gaan omdat ik ergens overgelezen heb.

Fighting Hobbit
28 februari 2006, 10:08
Ik heb met mijn 92 woorden/minuut wel het voordeel dat ik de 100% begrip benader. Maar naar volgend jaar (unief) toe zal ik er toch iets aan moeten doen denk ik.

[BE]Nevermore
28 februari 2006, 12:31
500 woorden/minuut tegen 70% begrip

edit: eerlijkheidshalve moet ek wel toegeven da ik normaal "sneller" lees (bv cursus enz) maar da ik dan hele stukken weg laat vallen van de moment da ik denk da'k die paragraaf wel zal kennen.

Maar voor de test hebbek er een punt van gemaakt elk woord te lezen

iLx.l3thal
28 februari 2006, 16:09
kheb het eens zo snel mogelijk geprobeerd
1016woorden per minuut
begripsvermogen 60procent
straks ga ik het maar eens rustig lezen ^^

Sneakytje
28 februari 2006, 19:18
214 aan 80% vrij traag dus :sad: als we vroeger op school een stukje in stilte moesten lezen, was ik meestal ook nie klaar tov de meeste andere wel :s

iLx.l3thal
1 maart 2006, 00:39
IK heb altijd als een van de eerste gedaan :D maarja kweet nie hoe et komt ma ik kan gewoon rap lezen als ik wil, ma thangt eigenlijk allemaal puur van u hersenen af.

boostah
1 maart 2006, 00:52
530 aan 95% begrip, klees altijd vrij snel (moet nog een pak sneller kunnen denk ik, maar op een comp ccherm lezen is gewoon weg klote, papier is veel makkelijker)