PDA

Volledige versie bekijken : denken

vloet
23 februari 2006, 00:18
jow

daartstrak kwam ik op een rare gedachte. Altijd als ik denk hoor ik mezelf " praten " het is dus net of ik mijn eige stem hoor. ( dit zal bij de meetste mensen wel zo zijn peizek)
maar nu dacht ik, hoe denken mensen die niet KUNNEN praten? of bvb dove mensen die nog nooit hun stem hebben gehoord laat staan dat ze kunnen praten. denken zij dan visueel ? of hoe zou het zijn?
( het lijkt mssn een dom onderwerp, maar het heeft mij daartstrak aan het denken gezet :p )

cheers

Dakantochnie
23 februari 2006, 00:24
Zoals de dieren zeker. :)

Nuja, vraag me niet hoe he. :p

vloet
23 februari 2006, 00:28
mja, das is eigelijk de vraag :p
hoe dieren denken, das eigelijk nog zoiets ja.

Undeadhunter
23 februari 2006, 00:28
vraag het hun is he xD

Chickenlal
23 februari 2006, 00:30
vraag het hun is he xD

hoe gaan ze u vraag horen, of hoe gaan ze antwoorden als ze doof zijn of niet kunnen spreken? -_-

Undeadhunter
23 februari 2006, 00:37
hoe gaan ze u vraag horen, of hoe gaan ze antwoorden als ze doof zijn of niet kunnen spreken? -_-
I was being sarcastic

hoe dan ook mss denken die anders o_O
of horen die dezelfde stem zoals wij maar dan ... niet ... o_O

kaboem
23 februari 2006, 00:41

Dus volgens u hebben dove en stomme mensen geen enkele mogelijkheid om met andere mensen te communiceren? :wtf:

Skoran
23 februari 2006, 11:04
Shit kerel dat is een interessante vraag.
Nu zit ik mij dat echt af te vragen.
Ga anders misschien eens op zoek naar een forum voor doven ofzo (mocht dit bestaan).
Als ge iets hebt gevonden: zeker hier posten want ik vraag het mij nu ook af

Anoniem0
23 februari 2006, 11:11
kzallekik het eens uitleggen.

als ge jong zijt en u hersens ontwikkelen zich denkt ge voornamelijk in beelden. (tis nen fransen psycholoog dat da bedacht heeft ma kzen zijne naam kwijt... ze geven het in het eerste jaar st lucas arch vak psychologie)
naarmate ge ouder wordt en ge leert taal begint ge stillekens aan in woorden te denken.
nu bij het feit van doven of zo. ze kennen taal. in lezen, blinden braille etc dus dit is niet echt een handicap. dus denk ik dat ze letters voorstellen of zo.

Brock
23 februari 2006, 11:22
nu bij het feit van doven of zo. ze kennen taal. in lezen, blinden braille etc dus dit is niet echt een handicap. dus denk ik dat ze letters voorstellen of zo.

mm... zou mij sterk verwonderen tbh :)

Een dove mens leert evenzeer praten als wij ( wel met speciale lessen etc ). Voor zoveer ik weet kennen en voelen ze de klanken wel, maar is hun verwoording ervan niet gemakkelijk. Tis niet omdat je niet kan praten zoals wij, dat je daarom niet kan denken. Die zullen ( naar mijn mening ) gewoon denken in de taal die ze "denken" de correcte taal te zijn. Taal is taal, of het nu broebelen/hakkelen is of zoals wij het spreken, ze zullen wel het zelfde ermee willen zeggen als wij...

Cakeman
23 februari 2006, 11:25
Misschien zijn wij het wel die 'anders' denken. Misschien koppelen wij onbewust woorden aan gedachten terwijl doven dit misschien niet doen.

KoenDK
23 februari 2006, 12:29
beetje bored? :p

:D :D :D

no offence :niceone:

vloet
23 februari 2006, 12:41
lol nee , twas zelfs opt werk dak eraan dacht :p
kwam gwn ineens in mij op, tis ni dak daarachter zitte zoeke heb fzo.

.Acku.
23 februari 2006, 13:33
Volgens mij denkt ge pas in woorden als ge een gedachte nadien wilt omzetten naar iets verklaarbaars

Hmgrwngd
23 februari 2006, 13:49
Mij interesseert niet hoe het in elkaar zit (aangezien je dit volgens nooit kan oplossen) , mij interesseert hoe je dat stopt . :|

Ik snap de noodzaak om je eigen gedachten verbaal te horen, maar ik hoef dit niet 24/7 mee te maken. :D

MJ!
23 februari 2006, 13:53
Mij interesseert niet hoe het in elkaar zit (aangezien je dit volgens nooit kan oplossen) , mij interesseert hoe je dat stopt . :|

Ik snap de noodzaak om je eigen gedachten verbaal te horen, maar ik hoef dit niet 24/7 mee te maken. :D

mss is proberen u ladderzat te zuipen? Kans bestaat dat de stem in uw hoofd ineens ook met een dubbel tong begint te lulle :p

Hmgrwngd
23 februari 2006, 13:57
mss is proberen u ladderzat te zuipen? Kans bestaat dat de stem in uw hoofd ineens ook met een dubbel tong begint te lulle :p

There's no chemical solution to a spiritual problem :p

Emu
23 februari 2006, 14:00
Ik hoor mij niet altijd praten als ik denk, dus ik denk dat doven dat ook niet horen dan :p

vloet
23 februari 2006, 22:52
aha, en kunt ge dan uitleggen hoe ge denkt alsge uzelf NI hoort praten? :)

Dieleman_F
23 februari 2006, 22:57
Nog raarder, hoe denken blinden die al heel hun leven blind zijn, en hoe dromen zij?!

vloet
23 februari 2006, 23:45
awel, kdenk da die vraag hier zelfs al is nekeer heeft gestaan.

Skoran
24 februari 2006, 00:04
Nog raarder, hoe denken blinden die al heel hun leven blind zijn, en hoe dromen zij?!

Blinden die al sinds hun geboorte blind zijn dromen in geluiden, mensen die pas later blind zijn geworden dromen wel in beelden

maxdevis
24 februari 2006, 00:10
Blinden die al sinds hun geboorte blind zijn dromen in geluiden, mensen die pas later blind zijn geworden dromen wel in beelden

en gevoel?

Brock
24 februari 2006, 09:15
waarom zou een blinde geen gevoel kunnen hebben?

vloet
24 februari 2006, 12:25
dus, jullie denken dat mensen die doof/blind zijn denken of dromen volgens de zintuigen die ze WEL hebben.
Voor mezelf zou het raar zijn alleen visueel te denken, altijd als ik me iets voorstel, " hoor" ik mezelf nog steeds denken. Dus in feite, als zij " horen" niet kennen, zullen ze wsl niet op die manier kunnen denken.
raar, ge zou eens moeten probere : doe u ogen dicht en stel u iets visueels voor ( een naakte babe fzo,omt interessant te make :p ) " hoort" ge uzelf nog?

SpeedyTurboZ
24 februari 2006, 12:44
awel dit vind ik nu ECHT eens een interessant onderwerp !!
Spijtig dat ik echt geen verklaring zou kunnen bedenken , maar als je echt gaat letten op dat stemmeke in uw hoofd dan word je gek man , tis nooit stil in uw hoofd :\

Furyan187
24 februari 2006, 13:00
M'n vriendin haar ouders en grootmoeder zijn doof en dus heb ik hen es uitgevraagd over dit "fenomeen". Haar vader is trouwens voorzitter van de Nationale Doven, dus die weet er wel wat van :)

Dove mensen kunnen leren spreken door middel van de stemtrillingen en de bewegingen die de lippen van hun medemens maken. Vele dove mensen onthouden die stemtrillingen en "gebruiken die als stemmetje in hun hoofd".

Hoe raar het ook klinkt, dove mensen kunnen wel iets voorstellen van het fenomeen GELUID. Hierdoor plakken sommige mensen een geluid op het stemmetje in hun hoofd of plakken ze die stemtrillingen in hun hoofd.

Andere doven denken dan puur in gebarentaal. Vergeet niet: vele doven kunnen je zeker horen maar op hun manier. Velen horen trouwens zonder hoorapparaat niks, maar met hoorapparaat kunnen ze dan wel geluiden onderscheiden.

Ik denk dat ze hierdoor ook wel GELUID kennen. De vader van m'n vriendin denkt in gewone taal en in "lip-lees-taal", terwijl zijn vrouw volledig in gewone taal denkt. Deze twee mensen kunnen trouwens ook gewoon praten aan de hand van die stemtrillingen. Haar grootmoeder daarentegen denkt voornamelijk in gebarentaal en in beelden. Zij is dan ook volledig doof en moet alles uitgelegd worden in gebarentaal of liplezen. Zij praat ook, maar zeer moeilijk. Ze is het praten aangeleerd aan de hand van stemtrillingen.

Hopelijk beantwoord dit een beetje je vraag, anders moet jet maar zeggen ;)

Greetz

.Acku.
24 februari 2006, 13:10
Ik denk helemaal niet in taal AFAIK

Skoran
24 februari 2006, 13:15
M'n vriendin haar ouders en grootmoeder zijn doof en dus heb ik hen es uitgevraagd over dit "fenomeen". Haar vader is trouwens voorzitter van de Nationale Doven, dus die weet er wel wat van :)

Dove mensen kunnen leren spreken door middel van de stemtrillingen en de bewegingen die de lippen van hun medemens maken. Vele dove mensen onthouden die stemtrillingen en "gebruiken die als stemmetje in hun hoofd".

Hoe raar het ook klinkt, dove mensen kunnen wel iets voorstellen van het fenomeen GELUID. Hierdoor plakken sommige mensen een geluid op het stemmetje in hun hoofd of plakken ze die stemtrillingen in hun hoofd.

Andere doven denken dan puur in gebarentaal. Vergeet niet: vele doven kunnen je zeker horen maar op hun manier. Velen horen trouwens zonder hoorapparaat niks, maar met hoorapparaat kunnen ze dan wel geluiden onderscheiden.

Ik denk dat ze hierdoor ook wel GELUID kennen. De vader van m'n vriendin denkt in gewone taal en in "lip-lees-taal", terwijl zijn vrouw volledig in gewone taal denkt. Deze twee mensen kunnen trouwens ook gewoon praten aan de hand van die stemtrillingen. Haar grootmoeder daarentegen denkt voornamelijk in gebarentaal en in beelden. Zij is dan ook volledig doof en moet alles uitgelegd worden in gebarentaal of liplezen. Zij praat ook, maar zeer moeilijk. Ze is het praten aangeleerd aan de hand van stemtrillingen.

Hopelijk beantwoord dit een beetje je vraag, anders moet jet maar zeggen ;)

Greetz

Merci :)

Klinkt allemaal wel raar maar toch logisch.
Weer een mysterie van onze kosmos opgelost :D

.Acku.
24 februari 2006, 13:19
Het beantwoordt enkel welke voorstelling ze maken als ze beschrijvend denken. Ik denk pas in taal als ik probeer te beschrijven wat ik net dacht, of als ik denk aan een verwoording van iets. Voor de rest niet.