PDA

Volledige versie bekijken : vraag ivm verderstuderen

f0kdattem
12 februari 2006, 20:40
Hallo iedereen :)

ik ben een laatstejaars leerling van het secundair onderwijs en zoals het nogal eens gaat twijfelt men dan over wat men wil verderstuderen.
Het probleem is dat ik de laatste twee jaar TSO heb gevolgd, met name informaticabeheer. Hiervóór heb ik economie gevolgd met 4 uren wiskunde.

nu waar het schoentje knelt: ik twijfel er momenteel heel hard aan of ik informatica nog wil gaan verderstuderen. Een andere intresse van mij is chemie, dit zie ik mij later ook nog wel doen, MAAR ik vrees dat ik niet genoeg wiskunde heb gehad hiervoor, en chemie heb ik de laatste 2 jaar al helemaal niet meer gezien.

Nu heb ik van ne maat gehoord da er in leuven zo iets bestaat als een 'bijscholingsjaar', waar men lessen wiskunde, chemie, fysica,... (wetenschapsvakken dus) krijgt, zodat men vanuit een niet-wetenschappelijke richting toch kan overschakelen om verder te studeren in dat genre.
Dit zou dan uitgaan van de KUL. op de site vind ik hier echter niets over...

mijn vraag is: bestaat er zo'n richting? en zo ja, waar kan ik er meer informatie over krijgen?

dank bij voorbaat

killgore
12 februari 2006, 20:44
kijk mssch eerst eens na wat de vereisten zijn voor die studies en welke wiskundevakken je krijgt op de sites van de universiteiten.

edit: www.ugent.be en dan "studiekiezers" en daar wa surfen

Fighting Hobbit
12 februari 2006, 20:44
Er is wel een soort cursus in de zomer om alles van wiskunde enzo op te frissen, maar of dat genoeg is om echt goed te kunnen volgen weet ik niet, het valt natuurlijk te proberen...

Siana
12 februari 2006, 20:49
ne maat van mij, gaat volgend jaar in gent biochemie studeren
en hij zit nu in TSO en heeft maar 2 uur wiskunde
toen we op die beurs waren (weet nie meer goe hoe dat noemde) zijden ze dat iedere school zo een bijscholing heeft, en dat je daar als je voelt dat het niet gaat, naar toe kunt gaan zonder enige verplichting...

Peeceefobie
12 februari 2006, 21:00
Eens vragen aan je leerkrachten of zij denken dat je het aankan, en als je er echt voor wilt gaan zal dat wel lukken ;) Je zal wel wat bij moeten leren, want chemie is niet zó gemakkelijk !!

viewer
12 februari 2006, 21:05
normaal is chemie toch nie zo'n zware wiskunde (toch nie vergeleken met fysica ofzo)

killgore
12 februari 2006, 21:05
Eens vragen aan je leerkrachten of zij denken dat je het aankan

Vriend van me werd vorig jaar totaal afgeraden om burgerlijk ir -architect te gaan doen. Em is er toch aan begonnen en momenteel is alles nog vrij goed gegaan bij hem (em moet score wel nog krijgen, ma kan zen score goed genoeg inschatten).

Analoog wou ne lk int 4e mij afraden (geen clausule ze) om na 8 uurs te gaan, vriend van me heeft em dan gezegd da da zever was en uiteindelijk kreeg ek toch advies vo 8 uurs-richting (nie dak me van da advies veel aantrok :p). Ik ben daar uiteindelijk met 2e hoogste score uitgekomen (in klas van 7, 12 gestart :p) zonder veel te doen.

Dit maar om te zeggen dat leerkrachten zeker en vast niet alles weten, zelfkennis is vaak een veel beter iets. Iedereen heeft de nodige zelfkennis, je moet alleen eerlijk zijn.

Fighting Hobbit
12 februari 2006, 21:17
normaal is chemie toch nie zo'n zware wiskunde (toch nie vergeleken met fysica ofzo)
Mijn leerkracht wiskunde heeft gezegd dat chemie en fysica in het eerste jaar dezelfde wiskudne krijgen...

killgore
12 februari 2006, 21:20
Mijn leerkracht wiskunde heeft gezegd dat chemie en fysica in het eerste jaar dezelfde wiskudne krijgen...
Niet waar

lessenpaket 1e bachelor chemie:
http://aivwww.ugent.be/Studentenadministratie/Studiegids/2005/NL/FACULTY/WE/BACH/CBCHEM/000102/INDEX.HTM
lessenpaket 1e bachelor fysica:
http://aivwww.ugent.be/Studentenadministratie/Studiegids/2005/NL/FACULTY/WE/BACH/CBNAST/000102/INDEX.HTM

algemenere sites:
http://www.opleidingen.ugent.be/studiekiezer/nl/opl/cbnast.htm
http://www.opleidingen.ugent.be/studiekiezer/nl/opl/cbchem.htm

enige die denk ik in het begin nog meer wiskunde hebben aan ugent als fysici zijn burgies en offcourse wiskundigen :p.

escobar98
12 februari 2006, 21:24
Die chemie-achterstand kan eventueel een probleem zijn, maar daar zullen er wel inhaallessen voor worden ingesteld voor het academiejaar begint. Die wiskunde zal wel meevallen. Daar zal eventueel ook wel inhaallessen voor zijn, maar om daar nu een overgangsjaar voor in te lassen, da zal wel niet nodig zijn. Chemie is niet zo wiskunde-afhankelijk zoals de andere wetenschappen. Je kunt anders ook een graduaat behalen in de chemie aan een hogeschool.

viewer
12 februari 2006, 21:24
naar ik meen gehoord te hebben krijgen fysici en wiskundigen hun eerste jaar quasi dezelfde wiskunde

LeSec
12 februari 2006, 21:27
Vriend van me werd vorig jaar totaal afgeraden om burgerlijk ir -architect te gaan doen. Em is er toch aan begonnen en momenteel is alles nog vrij goed gegaan bij hem (em moet score wel nog krijgen, ma kan zen score goed genoeg inschatten).

Analoog wou ne lk int 4e mij afraden (geen clausule ze) om na 8 uurs te gaan, vriend van me heeft em dan gezegd da da zever was en uiteindelijk kreeg ek toch advies vo 8 uurs-richting (nie dak me van da advies veel aantrok :p). Ik ben daar uiteindelijk met 2e hoogste score uitgekomen (in klas van 7, 12 gestart :p) zonder veel te doen.

Dit maar om te zeggen dat leerkrachten zeker en vast niet alles weten, zelfkennis is vaak een veel beter iets. Iedereen heeft de nodige zelfkennis, je moet alleen eerlijk zijn.

Idd, kheb ook al willen merken da die adviezen nogal euhm overdreven zijn :s
Hier opt SMI (in aalst) kunnen ze der ook wa van ze -_-

"Uw zoon heeft meer dan genoeg de kwaliteiten om verder te studeren aan de universiteit, we vrezen alleen dat hij, zoals hij nu doet, niet genoeg gaat leren"

Die nitwits hebben precies niet echt door dat ik nu haast ni leer omdak er weinig of niets voor moet doen om telkens rond de 70 te halen, ik ben daarmee content, mijn ouders zijn ermee content en ben op geen enkel vak gebuisd *sigh*, kbesef ma al te goed dat het volgend jaar menens is, maja probeer dat maar eens aan ne leerkracht duidelijk te maken ze :s, fin ja heb dan ma besloten dat ik de rest van het jaar zal bewijzen dat ik wel degelijk dingen vanbuiten kan blokken alst nodig is -_-, bah dik tege mijn goesting want tis ni vandoen in principe, eigenwijze zakken :s

In elk geval, threadstarter: ga eens informeren op de opendeurdagen van de unief waar je wil gaan verder studeren, vraag genoeg info enzo... En wees eerlijk met jezelf en probeer je eigen kunnen in te schatten, en hou aub niet TE veel rekening met anderen, gij kent uzelf nog steeds het best.

Hellrabbit
12 februari 2006, 21:29
ik vrees dat uw achterstand chemie problematischer gaat zijn dan uw achterstand wiskunde

viewer
12 februari 2006, 21:30
ik vrees dat uw achterstand chemie problematischer gaat zijn dan uw achterstand wiskunde

vrees ik ook voor, maar di is echt wel nie moeilijk voor op te halen, behalve dan misschien labo "skills"

killgore
12 februari 2006, 21:36

"Uw zoon heeft meer dan genoeg de kwaliteiten om verder te studeren aan de universiteit, we vrezen alleen dat hij, zoals hij nu doet, niet genoeg gaat leren"

Die nitwits hebben precies niet echt door dat ik nu haast ni leer omdak er weinig of niets voor moet doen om telkens rond de 70 te halen, ik ben daarmee content, mijn ouders zijn ermee content en ben op geen enkel vak gebuisd *sigh*, kbesef ma al te goed dat het volgend jaar menens is, maja probeer dat maar eens aan ne leerkracht duidelijk te maken ze :s, fin ja heb dan ma besloten dat ik de rest van het jaar zal bewijzen dat ik wel degelijk dingen vanbuiten kan blokken alst nodig is -_-, bah dik tege mijn goesting want tis ni vandoen in principe, eigenwijze zakken :s

In elk geval, threadstarter: ga eens informeren op de opendeurdagen van de unief waar je wil gaan verder studeren, vraag genoeg info enzo... En wees eerlijk met jezelf en probeer je eigen kunnen in te schatten, en hou aub niet TE veel rekening met anderen, gij kent uzelf nog steeds het best.

Rofl :D, zowat zelfde situatie hier (te tam om veel te leren en khaalde 70% en kwas content, enkel raadden ze mij niets af ivm univ). Ik zat wel opt sjc ;).

Achterstand scheikunde kunde nog iets simpeler ophalen dan wiskunde gok ik, aangezien het vaak niet om zoveel uren gaat. Maar da maakt het daarom niet simpel :(.
Bij ons begonnen ze voor scheikunde wel vrij goed vanaf 0 (ingnieur), niet extreem veel basiskennis nodig (ookal omda veel methodes die we int middelbaar zagen zogezegd fout waren :p), wiskunde was da totaal niet. Die scheikunde ging dus vrij goe om te volgen (hoewel ik maar 1 uurke had, 3 jaar lang int middelbaar).
Ik weet echter niet hoe dit zit bij de pure chemie richting :).

Myst!Q
12 februari 2006, 22:03
want chemie is niet zó gemakkelijk !!

Als iets gemakkelijk is, is het ook de moeite niet om ervoor te studeren ;)

Goidse
12 februari 2006, 22:09
Er is een verschil tussen veel en moeilijk, maar de grens verschilt nogeens...

Stiche
12 februari 2006, 22:13
Aan de VUB kunt ge in september nen "brugsursus" volgen voor wiskunde, chemie, fysica,...
Da houdt in da alles wa ge zou moeten kennen om aan de unif te beginne harhaald wordt, en dus als er problemen zijn kunt ge daar uitleg vragen

Ik heb vorig jaar ook een groot deel gevolgd van de cursus chemie van die chemici krijgen op de VUB en ze beginne in die cursus echt wel van nul ze, dus qua chemie denk ik ni da er voor chemie een probleem is als ge da deftig bijhoudt

En qua wiskunde denk ik ook ni da er onoverkomelijke problemen zijn ze.
Wa hebt ge juist in uw 2 laatste jaren van wiskunde gekrege?
Hopelijk toch een betje analyse, da is het belangrijkste
Maar op unif ziet ge normaal alles van analyse nog is ze

Als ge ziet da ge er deftig voor werkt en alles goed bijhoudt denk ik da da perfect haalbaar is, ge zult er wss wel ewa meer tijd moeten insteke dan anderen omdat die bvb sommige stukken al int secundair gezien hebben.

Hebt ge er nog ni over getwijfeld om fysica te studeren? Veel interessanter vind ik :p

Waldorf
12 februari 2006, 22:34
In Leuven bestaat er een voorbereidend instituut dat als overgangsjaar dient voor studenten die burgerlijk ingenieur wilden doen, maar uit een mindere richting kwamen. Dat jaar bereidde die studenten vooral voor op het (nu afgeschafte) toegansexamen voor burgerlijk ingenieur. Je krijgt er vooral algebra, (analytische) meetkunde en analyse. Aan chemie en natuurkunde wordt niet zoveel aandacht aan besteed. Dit is misschien nuttig om te volgen, maar is toch vooral bedoeld voor de ingenieursrichtingen en wiskunde/natuurkunde.

Het lijkt me sowieso niet opportuun om uit een TSO-richting waar je de laatste twee jaar geen chemie hebt gezien om scheikunde op universitair niveau te beginnen. Op hogeschool beginnen ze van nul en bouwen ze alles gestaag op omdat nu eenmaal veel studenten uit een TSO-richting komen met niet evenveel voorkennis. Op unief beginnen ze ook wel van nul, maar vliegen ze over die materie. Ik denk dat je best eens naar een infodag van die faculteit kan gaan en proberen en dikwijls geven ze daar boekjes waarin staat wat je moet kennen, misschien dat die je verder kunnen helpen.

Hellrabbit
12 februari 2006, 22:35
Bij ons begonnen ze voor scheikunde wel vrij goed vanaf 0 (ingnieur), niet extreem veel basiskennis nodig (ookal omda veel methodes die we int middelbaar zagen zogezegd fout waren :p), wiskunde was da totaal niet. Die scheikunde ging dus vrij goe om te volgen (hoewel ik maar 1 uurke had, 3 jaar lang int middelbaar).
Ik weet echter niet hoe dit zit bij de pure chemie richting :).

haha

das idd wel waar, ge moogt redelijk tot zeer veel vergeten van wa ge int middelbaar gezien hebt, tzou idd geen van beiden een echt probleem mogen vormen, ge moet gewoon zien da ge er het talent voor hebt eigenlijk

Fir3wulf
13 februari 2006, 22:13
aan uw leerkrachten vragen wa ge moet doen is ook echt geen optie. In mijn geval; ik doe totaal geen moeite dit jaar en haal op rapporten een 67%. Dus leerkrachten hebben van mij een totaal verkeerd beeld. Als ik echt moeite zou doen aal ik me gemak 80% ofzo.
Ik ben ook van mening om nog verder te studeren, en ik weet zelf ook nie echt wa te doen. ik volg verkoop en de richting staat me eigenlijk niemeer aan. heb die gewoon gepakt om een richting te hebbe. En aangezien het te laat is om nog te wisselen zit er niks anders op dan hierin verder te gaan.
Ik zie wel waar da ik uitkom :)

Tha_nOn
13 februari 2006, 22:27

schat die nitwits weten dat wel anders zouden ze nooit zeggen dat ge met deze punten universiteit aankunt:p
denkt toch neit dat ze u een positief advies zouden geven als ze denken dat ge nu al tot 10 uur savonds zit te studeren:p

speckie1987
13 februari 2006, 22:33
op leerkrachten hun advies moet je niet op afgaan

mij hadden ze afgeraden bedrijfsmanagement te doen omdat ik niet goed was in al mn vakken int algemeen maar dat was gewoon omdat ik toen nooit leerde en enkel tijdens examens mn puntn ophaalde

en nu heb ik mn resultaten van mn 1e semester bedrijfsmanagement accountancy en ik hoor bij de 5 van de 40 die ervoor alles door zijn en ik heb 3 onderscheidingen en 2 voldoendes

dusja die mannen zeveren alleen ma wat hun goed uitkomt

doe wat je graag doet en zet u ervoor in

LeSec
13 februari 2006, 22:35
schat die nitwits weten dat wel anders zouden ze nooit zeggen dat ge met deze punten universiteit aankunt:p
denkt toch neit dat ze u een positief advies zouden geven als ze denken dat ge nu al tot 10 uur savonds zit te studeren:p

Blabla, waarom zeggen ze het dan nog? -_-
Nee serieus, kvraag het me af :s ksnap wel daze graag hebben dat we allemaal flink beginnen leren enzo, ma ik vind het gewoon dit jaar niet echt nodig :s, is dat nu zo moeilijk te begrijpen? Ik heb meermaals (lees als: telkens wanneer het examens zijn) bewezen dat ik kan leren indien het nodig is (enfin en dan leer ik in principe nog ni echt :$ ), ik benut gwn mijn "reserves" nog niet.

Ik vraag me dan ook af of mensen die nu wel goeie punten halen, maar daarvoor dagenlang/weekendslang bezig zitten te werken, het later op hoger niveau nog wel gaan aankunnen? Allezja :s twas ma een bedenking want "moest ik mijn geld inzetten op een blokbeest of yannick (moi dus) zou ik voor het blokbeest gaan"

Fin ja, ze zullen dan wel zien in het maandkrantje ooit da ik erdoor geraak :p

Rage
13 februari 2006, 22:39
Ik studeer nu Fysica op Universiteit Hasselt. Ik kom van een Wetenschappen-Wiskunde(6u) richting. Ik zeg het u: Het is zeer zwaar. Ongelooflijk zwaar.

Wij zitten 95% van de tijd samen met de wiskunderichting. (die hebben nu een vak modelleren dat wij niet hebben, wij hebben Labo's in de plaats)

Ik heb nooit veel gedaan op de secundaire school. Maar nu ben ik keihard aan het werken geweest. Dagelijks van 9u in de ochtend tot 18u s'avonds. Mijn punten vorig trimester waren als volgt:
Mechanica: 9/20
Computeralgebra: 4/20
Calculus: 2/20
Redeneren en Structureren: 1/20

Conclusie: Richting is te zwaar voor mij.

Over Chemie: Een kameraad van mij studeert chemie. Die heeft min of meer dezelfde problemen. Die leert veel meer als mij. (die gaat NOOIT uit) En die was op alles over, maar heeft veel geluk gehad. (10/11/12/???)

Is het dan onmogelijk om goeie punten te halen? Neen. In mijn klas zijn mensen die alle punten tussen de 16 en 20 hebben. Maar dat zijn echt intelligente mensen. beetje 'freaks' als ik het mag zeggen :)

Een kameraad van mij kwam ook uit een TSO richting. 5u wiskunde had die toen. Die studeerde Wiskunde. Die is gestopt, had EXTREEM slechte punten. (beste was een 4) Hij werkt nu.

Ik raad u aan, (omdat ge een TSO achtergrond hebt) zeker hogeschool te overwegen. Ik zeg niet dat het ONMOGELIJK is. Maar ge gaat moeten werken. Van de ochtend tot in de avond. Geen twijfel mogelijk.

- Zijt ge ZEER gedisciplineert, zijt ge intelligent. Zijt ge bereid om VEEL te werken. -> Ge kunt het altijd proberen.
- Zijt ge een relatief 'lui' iemand. Gaat ge graag veel uit. (ik ga 3 keer per week uit, dat is mijn grootste fout, weinig slapen enzo) Vergeet het maar.

*edit*
Hier op school was er ook een cursus herhaling wiskunde & fysica. Maar het is echt HERHALING, niet voor mensen die het nog niet gezien hebben. Op andere scholen zal die herhaling cursus wel beter zijn. maar hier in diepenbeek -> nope

Tha_nOn
13 februari 2006, 22:40
Nee serieus, kvraag het me af :s ksnap wel daze graag hebben dat we allemaal flink beginnen leren enzo, ma ik vind het gewoon dit jaar niet echt nodig :s, is dat nu zo moeilijk te begrijpen? Ik heb meermaals (lees als: telkens wanneer het examens zijn) bewezen dat ik kan leren indien het nodig is (enfin en dan leer ik in principe nog ni echt :$ ), ik benut gwn mijn "reserves" nog niet.

Ik vraag me dan ook af of mensen die nu wel goeie punten halen, maar daarvoor dagenlang/weekendslang bezig zitten te werken, het later op hoger niveau nog wel gaan aankunnen? Allezja :s twas ma een bedenking want "moest ik mijn geld inzetten op een blokbeest of yannick (moi dus) zou ik voor het blokbeest gaan"

ze zeggen het omdat het vaak moeilijk is opeens wél echt beginnen te leren:p
zeker als ge dat niet gewend zijt:p (dus daarmee dat ge beter al wa leert in de humaniora kwestie van wat training:p)
en i know, dat zal een ramp worden in het begin hier:p

LeSec
13 februari 2006, 22:45
zeker als ge dat niet gewend zijt:p (dus daarmee dat ge beter al wa leert in de humaniora kwestie van wat training:p)

We zullen er ons samen wel doorheen slaan hé :unsure:

Tgoh kijk, ik weet gewoon wanneer ik moet beginnen werken, ik heb humaniora infeite altijd al wat beschouwd als voorbereiding op "het echte werk". Daarmee dat ik er misschien (of dit nu slim is of dom laat ik in het midden) wat mijn voeten aan geveegd heb en ik enkel leer wanneer ik vind da het eens nodig is om wat punten op te halen. Ik besef gewoon dat ik die voorbije 6jaar een mooi hedonistisch leventje gehad heb, en daar ben ik blij om geweest, anderen hebben zich elke dag opnieuw achter de boeken bevonden. Nu is het genoeg geweest, nu wordt het 5jaar elke dag werken, en daar ben ik helemaal niet rouwig om want ik wil dat diploma echt zo enorm hard. Ben zelfs freakerig elk weekend boeken van volgend jaar aant bestuderen >_< (kmoe ze u trouwens nog steeds eens lenen)

Fin ja, tis allemaal enorm subjectief, voor leerkrachten zijde ni meer of ni minder dan pure statistiek. Er wordt een mening opgebouwd van u op basis van het gedrag/prestaties van mensen die een soortgelijk gedrag schijnen (en let vooral op dit woord) gehad te hebben. ZJIEVER gelijk de govaert zo zeggen :p

Tha_nOn
13 februari 2006, 22:48
We zullen er ons samen wel doorheen slaan hé :unsure:

Tgoh kijk, ik weet gewoon wanneer ik moet beginnen werken, ik heb humaniora infeite altijd al wat beschouwd als voorbereiding op "het echte werk". Daarmee dat ik er misschien (of dit nu slim is of dom laat ik in het midden) wat mijn voeten aan geveegd heb en ik enkel leer wanneer ik vind da het eens nodig is om wat punten op te halen. Ik besef gewoon dat ik die voorbije 6jaar een mooi hedonistisch leventje gehad heb, en daar ben ik blij om geweest, anderen hebben zich elke dag opnieuw achter de boeken bevonden. Nu is het genoeg geweest, nu wordt het 5jaar elke dag werken, en daar ben ik helemaal niet rouwig om want ik wil dat diploma echt zo enorm hard. Ben zelfs freakerig elk weekend boeken van volgend jaar aant bestuderen >_< (kmoe ze u trouwens nog steeds eens lenen)

Fin ja, tis allemaal enorm subjectief, voor leerkrachten zijde ni meer of ni minder dan pure statistiek. Er wordt een mening opgebouwd van u op basis van het gedrag/prestaties van mensen die een soortgelijk gedrag schijnen (en let vooral op dit woord) gehad te hebben. ZJIEVER gelijk de govaert zo zeggen :p

idd:p denk er eens aan verdorie!

govaert blijft een beetje sexy ^^

Ali_
13 februari 2006, 22:58
ge kunt mss industrieel ingenieur chemie doen, naar het schijnt niet echt enorm veel voorkennis chemie vereist, noch van andere vakken.

Stiche
13 februari 2006, 23:07

Daarin hebben ze groot gelijk, ik spreek uit ervaring!
Int humaniora 6 jaar den toerist uithangen en dan opeens deftig moeten beginne blokken is echt ni gemakkelijk ze, vooral onder het jaar alles bijhouden...

Uw leerkrachten zeggen da ni zomaar ze.
Ik zei ook van "kwil da diploma, kga daar echt zwaar voor blokken" ma onde rhet jaar al iets doen is mij toch nog niveel gelukt ze
En kdenk da er veel zoals in mijn geval zijn
Bij mij is het wel tot nu toe redelijk goed afgelopen, kzit in mijn tweede jaar en kwas er deze keer bijna op alles door...

TippedTerox
13 februari 2006, 23:17

Wel ... ik zat in hetzelfde schuitje, telkens voor examen 2 uur leren int middelbaar, op de univ dus nie gewend van te studeren, result: jaar overdoen, nu al 3 semesters zonder één tekort, heb me'n lesje wel geleerd.

Fir3wulf
13 februari 2006, 23:41
ik ga ook nog serieus moeite moeten doen; maar ik zie nu het nut er gewoon nie van in.
ik weet ook wel dak nie goe bezig ben en da da dringend moet verandere.
Zoals ge zelf zegt, gemoet eerst uw les geleerd hebben.

Rage
14 februari 2006, 02:23
mja ik zie niet in om threadstarter zelf nog te helpen. heb ik een grote uitleg gegeven, (iedereen trouwens) em is de thread al vergeten.

mja, doet een mens al eens iets