PDA

Volledige versie bekijken : Rare jongens, die Nederlanders (maar Belgen ook)

Kermit
10 februari 2006, 10:57
ter inleiding volgend nieuwsbericht uit Nederland:

vr 10 feb 2006, 00:12
Boete voor opgeruimd gevoel
door Joan van den Dungen
AMSTERDAM - De 75-jarige mevrouw Josephine Nuyts-Wordragen uit Geldrop is helemaal overstuur van haar boete van 75 euro die zij kreeg omdat zij een plastic tasje met broodkruimels in een afvalbak gooide.

De Brabantse had net de kippen in de Geldropse Kasteeltuin wat oud brood gevoerd. Het plastic tasje met wat oude kassabonnetjes erin stopte zij in haar fietstas op weg naar de supermarkt. Daar deed zij het zakje voorbeeldig in een afvalbak. Een overijverige milieubeambte stond echter op de loer vanuit een verdekt opgestelde en geblindeerde auto. De beambte stapte snel uit en slingerde mevrouw Nuyts zonder pardon op de bon. "Huisvuil hoort in een grijze container en niet in zo'n afvalbak!" beet de diender haar toe. "Ik schrok me werkelijk kapot", zegt de aangeslagen weduwe Josephine Nuyts. "Dit lijkt toch nergens op? Ik ben netjes opgevoed. Als je door de Kasteeltuin loopt, dan zie je niets dan troep op de grond. Ik gooi mijn zakje netjes weg en krijg dan als dank een bekeuring! Onbegrijpelijk! Ik ben er ook kwaad om. Maar ik laat het er echt niet bij zitten. Ik zal beroep aantekenen tegen zo'n belachelijke boete." Ook haar hele familie spreekt schande van de gemeente Geldrop. Saillant detail: als Josephine de plastic zak op straat had gegooid, dan had zij een boete van slechts 50 euro gekregen.

PvdA/GroenLinks-milieuwethouder Laurent Sommer van de gemeente Geldrop klinkt echter onverbiddelijk. Volgens hem heeft de overijverige milieubeambte correct gehandeld. "Het is tegen de regels van de Algemene Plaatselijke Verordening. Die regels gelden voor iedereen hier. Die mevrouw is op heterdaad betrapt. Zij was in overtreding. Dat betekent betalen!" Sommer meldt ook totaal niet van plan te zijn de bekeuring terug te draaien.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/33286901/Boete_voor_opgeruimd_gevoel.html

om nu tot de essentie te komen: Is België (net zoals Nederland) niet een beetje overgereguleerd? Een wetje voor alles! Je mag tenslotte zelf nog niet meer bepalen hoe de binnenkant van je huis eruitziet, want voor een verplaatsing van een muur binnenin heb je zelfs al een vergunning nodig!! En zo zijn er nog heel veel voorbeelden. De regels zijn waarschijnlijk wel grotendeels opgesteld met goede bedoelingen, maar beperken ze de vrijheid niet te veel? Nemen ze wanneer ze te fel doorgedreven zijn niet meer vrijheid af dan dat ze geven?

Darkness
10 februari 2006, 11:12
Agreed. Vaak zijn zo'n wetten tot het absurde toe vastgelegd.
Maar het ergste van alles is weten dat het vaak de criminelen zijn (of hun advocaten) die toch nog gaatjes kunnen "vinden", terwijl de brave medemens daar geen nood aan heeft en zó gepakt wordt...

Preske
10 februari 2006, 11:26
valt het op dat het weer de groenen zijn? :p

BambooZelD
10 februari 2006, 13:16
valt het op dat het weer de groenen zijn? :p
Wat is dat nu weeral voor een domme opmerking ...

Die wet bestaat waarschijnlijk al jaren en is in ieder geval goedgekeurd door heel het parlement en bij mijn weten hebben de groenen geen absolute meerderheid.

Het is stom en zielig van die milieu beampte, maar wet is wet, daar kan groen niet veel aan doen.

BambooZelD
10 februari 2006, 13:18
Agreed. Vaak zijn zo'n wetten tot het absurde toe vastgelegd.
Maar het ergste van alles is weten dat het vaak de criminelen zijn (of hun advocaten) die toch nog gaatjes kunnen "vinden", terwijl de brave medemens daar geen nood aan heeft en zó gepakt wordt...

Er zijn heel veel mensen die hun huisvuil gaan droppen in openbare vuilnisbakken om zo geld uit te sparen. Dus die wet is wel vrij noodzakelijk.
Het wel niet nodig om ze zo strikt toe te passen.

Darkness
10 februari 2006, 15:29
Er zijn heel veel mensen die hun huisvuil gaan droppen in openbare vuilnisbakken om zo geld uit te sparen. Dus die wet is wel vrij noodzakelijk.
ik had het nu ook niet op sluikstorters he, vanzelfsprekend dat ze die wel moeten tussen pakken.. ge weet wel wat ik bedoelde :)

ComputerVISTA
10 februari 2006, 15:37
Ze zouden beter iets doen aan eigenaars van honden die die beesten laten schijten waar zei het denken en het daarna niet opruimen. Dat beest kan daar niks aan doen maar pak een zakske en smijt het weg tedju!

Neen we gaan een madam beboeten die haar zakske wel in de vuilbak smijt. 't Was wel in de verkeerde maar toch.

Nuja tis gelukkig in Holland en niet hier al zie ik het hier ook wel gebeuren :p

dJeez
10 februari 2006, 21:33
Dat krijg je als je als burger geconfronteerd wordt met een overbetuttelende overheid. En ja, ik zie dat hier in België ook gebeuren.

Siana
11 februari 2006, 11:27
het is maar de doodnormaalste zaak dat ge als ge in bekeuring gaat, ge moet betalen, ook al is de wet zo absurd dat het groot is.

Maar het is niet doodnormaal als je mist van vuilniszak/emmer dat je op de bon word geslingerd, dat is nog erger dan absurd... echt schandalig

En in België bestaan er idd ook zo een domme wetten, bv 2 vergunningen voor het afspelen van muziek in een winkel/discotheek enz. (bilijke bergoeding en sabbam), wrm geen 1 vergunning maken die de 2 omvat... Het zou het voor ons zoveel makkelijker maken, en je zou minder fouten maken inzake keuzes/vergissingen enzo

Zeta Reticula
11 februari 2006, 20:13
OMFG @ artikel! Waar gaat dat naartoe??? 't Is juist door zo een onnozele regels dat er "verzuring" is. Ik zou die milieubeambte met zijn klikken en klak in die vuilbak stampen. De boete daarvoor zou ik er dan met plezier bijnemen. Elke mens met een beetje gezond verstand geeft die vrouw toch gelijk zeker! Wat een zielige samenleving! :(

T€RM!N4T0R
11 februari 2006, 20:46
Ze zouden beter iets doen aan eigenaars van honden die die beesten laten schijten waar zei het denken en het daarna niet opruimen. Dat beest kan daar niks aan doen maar pak een zakske en smijt het weg tedju!

Neen we gaan een madam beboeten die haar zakske wel in de vuilbak smijt. 't Was wel in de verkeerde maar toch.

Nuja tis gelukkig in Holland en niet hier al zie ik het hier ook wel gebeuren :pDoen ze dat dan niet?

En kvraag me nu af, als je dan het "zakje" gebruikt hebt, mag je dat dan weggooien in een vuilnisbak op straat? Of zou je 't mee moetn nemen tot thuis? :unsure:

Conqie
11 februari 2006, 22:48
Ongelooflijk meer heb ik niet te zeggen
echte criminelen of grotere misdaden worden amper bestraft, of men kijkt met oogkleppen
maar men zit wel te bespioneren waar die oude vrouw haar zakje gooit.
ronduit belachelijk, dat men eerst eens iets aan de echte problemen doet ipv zich met zulke zever bezig te houden.

Conqie
11 februari 2006, 22:50
alles letterlijk nemen zonder relativatie vermogen, dan krijg je zever zoals dat
als de hele wereld in elkaar zat volgens die redenering was er geen 1 land waar er geen oorlog was.

EternalSilence
12 februari 2006, 13:52
Saillant detail: als Josephine de plastic zak op straat had gegooid, dan had zij een boete van slechts 50 euro gekregen.

:wtf:
hoe dom is me dat? :oink:

Rage
14 februari 2006, 02:40
Die regels moeten blijven imo.

Maar... degene die verantwoordelijk is voor het 'betrappen' zou zoiets door de vingers moeten zien eigenlijk.

Die regel dient voor iemand die met 5 vuilniszakken afkomt en dat gaat dumpen in een afvalbak. Niet voor een 'bomma' die een plastiekje dumpt.

Die milieubeambte is de enige 'fout' in deze zaak. Die moet berispt worden. De boete ingetrokken. Maar de wet moet hetzelfde blijven. Die zou zoiets door de vingers moeten gezien hebben.

Nu kunt ge zeggen: Waar trek je de lijn? Eigenlijk is dat heel simpel. Iemand die in de buurt iets gebruikt heeft, en daarmee afval geproduceert. (vogels voeren, een bicky doos van de frituur, een leeg sigaretten pakje) mag da gewoon weggooien? iemand die duidelijk meer als 1 stuk afval bijheeft. (Verpakkingen van gehakt, 2 legen melkdozen en wa lege blikjes ofzo) is duidelijk in fout.

Incompetente milieubeambte.

Emu
14 februari 2006, 09:18
Maar ja je weet ook hoe die media kunnen overdrijven. Voor hetzelfde geld heeft die man die haar die boete heeft gegeven haar er al 3 keer voor gewaarschuwd. Maar wilde onze "oude dame" in kwestie niet luisteren, en is ze dan uiteindelijk toch op de bon gegaan.

Zoiets zal het waarschijnlijk wel geweest zijn ;)

zarathustra
14 februari 2006, 09:21
Die milieubeambte is de enige 'fout' in deze zaak. Die moet berispt worden. De boete ingetrokken. Maar de wet moet hetzelfde blijven. Die zou zoiets door de vingers moeten gezien hebben.

inderdaad, de wet moet dezelfde blijven maar we gaan mensen die de wet doen naleven berispen \o/ :ironic:

idd, zoiets is overdreven maar om die beambte te straffen omdat de wet onduidelijk is is er een beetje over.

s.p.a.w.n.
14 februari 2006, 16:20
ter inleiding volgend nieuwsbericht uit Nederland:

om nu tot de essentie te komen: Is België (net zoals Nederland) niet een beetje overgereguleerd? Een wetje voor alles! Je mag tenslotte zelf nog niet meer bepalen hoe de binnenkant van je huis eruitziet, want voor een verplaatsing van een muur binnenin heb je zelfs al een vergunning nodig!! En zo zijn er nog heel veel voorbeelden. De regels zijn waarschijnlijk wel grotendeels opgesteld met goede bedoelingen, maar beperken ze de vrijheid niet te veel? Nemen ze wanneer ze te fel doorgedreven zijn niet meer vrijheid af dan dat ze geven?

da van die muren, das ter bescherming. Veel mensen weten niet precies welke muren dragend zijn en welke niets dragen.
Alsje nu per ongeluk zo'n dragende muur omkapt, dan stort je huis in, en heb je niet veel meer aan je vrijheid.

sneax
21 februari 2006, 00:14
Die regels moeten blijven imo.

Maar... degene die verantwoordelijk is voor het 'betrappen' zou zoiets door de vingers moeten zien eigenlijk.

Die regel dient voor iemand die met 5 vuilniszakken afkomt en dat gaat dumpen in een afvalbak. Niet voor een 'bomma' die een plastiekje dumpt.

Nu kunt ge zeggen: Waar trek je de lijn? Eigenlijk is dat heel simpel. Iemand die in de buurt iets gebruikt heeft, en daarmee afval geproduceert. (vogels voeren, een bicky doos van de frituur, een leeg sigaretten pakje) mag da gewoon weggooien? iemand die duidelijk meer als 1 stuk afval bijheeft. (Verpakkingen van gehakt, 2 legen melkdozen en wa lege blikjes ofzo) is duidelijk in fout.

Incompetente milieubeambte.

Akkoord, er is een verschil tussen de vaste wet en de geest van de wet. Dat snapt een rechter meestal wel, en niet de milieubeambte dus met wat sjans krijgt ze haar boete terug als ze in beroep gaat (en als dat voor een rechter is) want veel verstand hebbek ni van die dingen in holland hjee.