PDA

Volledige versie bekijken : dromen mogelijk?

sheebs
9 februari 2006, 01:25
thx to josuwa zijn thread over dromen heb ik ook een aardige vraag over dromen. Graag jullie mening of dit mogelijk is of niet.

een persoon die van zijn geboorte blind is en totala niks ziet, zelfs geen lichtverschil, is die dan in staat te dromen over ene fysiek iets: vb een boom.

volgens mij niet: hij kan mssn wel voelen enzo en tot de conclusie komen hoe een boom ong gevormd is maar hij zal nooit over een boom kunnen dromen omdat hij gewoon niet weet hoe het is.. welke kleur het heeft enzo...

PureFun
9 februari 2006, 01:38
Dromen is niet enkel gebaseerd op visuele representatie. Een blind-geboren iemand zal geluiden horen en geuren ruiken en dingen voelen (huid) die gewone mensen aan zich laten voorbij gaan. Vanuit zijn standpunt zal jij dan nooit over geluid/geuren kunnen dromen. Afaik ervaren normale mensen dromen meestal als een continu visuele ervaring met af en toe een duidelijke en bewuste geur/geluid, voor blinden zal dit wsl anders zijn (boom : bos geur en wind door de bladeren).
Je zou kunnen stellen dat normale mensen zich de zintuiglijke waarneming van blind-geborenen niet kunnen voorstellen en omgekeerd. Zelfde effect met dromen.

[BE]Nevermore
9 februari 2006, 01:46
Ik zou verkeerd kunnen zijn, ma ik denk ni de geur/smaak in dromen voorkomt.

Toch ni frequent althans.

Iemand meer info daarover?

Dromen doet iedereen toch zne, dus op hun manier zullen ze idd ook wel dromen

Stichero
9 februari 2006, 02:11
I considered answering your question myself, but decided that you might prefer an answer straight from the source. So I passed your question on to my friend, Laurie, who has been blind since she was fairly young. Here's what she had to say:

" Yes, blind people do dream. What they see in their dreams depends on how much they could ever see. If someone has been totally blind since birth, they only have auditory dreams. If someone such as I, has had a measure of sight, then that person dreams with that measure of sight. I still dream as though I can see, colors included. For people I've met since, their faces are just blurs or how I imagine they look. To me, someone like my mother looks forever 30. "

moet wel cool zijn in enkel geluiden te dromen.... oe zien x-rated dromen er dan uit van een blinde :eek:

bull-Ox
9 februari 2006, 09:22
moet wel cool zijn in enkel geluiden te dromen.... oe zien x-rated dromen er dan uit van een blinde :eek:

zwart met veel gekreun? :ironic:

enZiiime
9 februari 2006, 10:34
owned :p

Die hoord in z'n droom "kreun kreun" enda ist ^^

amdr
9 februari 2006, 14:38
moet wel cool zijn in enkel geluiden te dromen.... oe zien x-rated dromen er dan uit van een blinde :eek:Iemand .avi? :unsure:

opblaasbare WC
9 februari 2006, 20:46
thx to josuwa zijn thread over dromen heb ik ook een aardige vraag over dromen. Graag jullie mening of dit mogelijk is of niet.

een persoon die van zijn geboorte blind is en totala niks ziet, zelfs geen lichtverschil, is die dan in staat te dromen over ene fysiek iets: vb een boom.

volgens mij niet: hij kan mssn wel voelen enzo en tot de conclusie komen hoe een boom ong gevormd is maar hij zal nooit over een boom kunnen dromen omdat hij gewoon niet weet hoe het is.. welke kleur het heeft enzo...

ben jij me toevallig tegengekomen de laatste dagen ofzo ?

want met die vraag loop ik al 2jaar rond en iedereen die ik tegekom die filosofie of psychologie volgt stel ik die vraag ... lol

* ik zou wel eens doodgraag het wetenschappelijke antwoord weten, maar denk dat die mensen toch een zeer beperkte mate van dromen hebben

hatetn
9 februari 2006, 20:53
tis nie moeilijk e
zowiezo droomt iedereen - is een feit

hoe ze dromen tja da zulde aan een blinde in kwestie moeten vragen

amdr
9 februari 2006, 21:56
tis nie moeilijk e
zowiezo droomt iedereen - is een feit

hoe ze dromen tja da zulde aan een blinde in kwestie moeten vragen
Hebbe wij zo ene opt forum? PM hem eens :p

enZiiime
9 februari 2006, 22:34
ne blinde opt forum :rofl: ^^

metaphore
9 februari 2006, 22:47
der bestaan braille toetsenborden zenne!

|) ][ |V| ][
9 februari 2006, 23:04
Is perfect mogelijk, ik ken een kerel die blind geworden is toen ie nog geen jaar oud was, die kerel z'n grootste hobby is pc, hij doet 90% van z'n werk op linux/unix en zit veel op, jawel, forums ... Kzal em vant weekend eens vragen hoe hij droomt :p

Morf
9 februari 2006, 23:10
hoe ze dromen tja da zulde aan een blinde in kwestie moeten vragen Als je niet weet wat de wereld op visueel vlak te bieden heeft, hoe kan je dan vertellen wat je droomt :sop:

enZiiime
9 februari 2006, 23:19
Blinde toetseborde wetek, voor brieve type enz, maar forum is onmogelijk :)

Daarom deed ik :rofl: of heeftem zo'n scherm waar alles ook in braille opkomt :P?

D-1337
9 februari 2006, 23:22
Blinde toetseborde wetek, voor brieve type enz, maar forum is onmogelijk :)

Daarom deed ik :rofl: of heeftem zo'n scherm waar alles ook in braille opkomt :P?

beetje meer respect voor die mensen kan ook geen kwaad?

enZiiime
9 februari 2006, 23:25
Man, ik heb meer respect dan gij denk ik, maar ne blinde kan ni opt forum (zoals deze), daar gaget over lol.

dno of er al zoiets besta, probably wel me de technologie van vandaag, maar 90% van de blinde zullen het wel niet kunnen/willen permiteren

btw
UR THE MAN (late we da ni vergete eh manne) D-1337 is DE MAN! (zeveraar)

metaphore
9 februari 2006, 23:26
das nen band onder u toetsenbord waarop braille komt dus waarop ze de tekst van een scherm kunnen lezen

Suphafly
9 februari 2006, 23:30
[ |V| ][']Is perfect mogelijk, ik ken een kerel die blind geworden is toen ie nog geen jaar oud was, die kerel z'n grootste hobby is pc, hij doet 90% van z'n werk op linux/unix en zit veel op, jawel, forums ... Kzal em vant weekend eens vragen hoe hij droomt :p

ook al was iem aar 1 jaar oud
hij zal denk ik toch wel kunnen dromen over dingen die had toen al gezien heeft
maar iemand die blind geboren is hmm

D-1337
9 februari 2006, 23:34
Man, ik heb meer respect dan gij denk ik, maar ne blinde kan ni opt forum (zoals deze), daar gaget over lol.

dno of er al zoiets besta, probably wel me de technologie van vandaag, maar 90% van de blinde zullen het wel niet kunnen/willen permiteren

btw
UR THE MAN (late we da ni vergete eh manne) D-1337 is DE MAN! (zeveraar)

ge kent mij niet eens.
Beetje overal de felle man komen uithangen terwijl ge hier waarschijnlijk niet eens weet waarover ge praat, een blinde die op een forum kan :rofl: :rofl:

Grow up dude , en ja ik ben DE man.

:ironic: ass

enZiiime
9 februari 2006, 23:38
Alle ga is alle blinde bezoeke, hoeveel gader tegekome denkte die op allerlei forums "kunne" zoals deze?

Of die da ZELFS zouden willen?

En ik ken u ni, maar kende gij mij dan?

Holy Paladin
9 februari 2006, 23:39
rofl, als die op ne pc kan werken kan die ook op forums he

zo braillespullen om tekste van pc te lezen hadden ze 20 jaar geleden al

D-1337
9 februari 2006, 23:40
Alle ga is alle blinde bezoeke, hoeveel gader tegekome denkte die op allerlei forums "kunne" zoals deze?

Of die da ZELFS zouden willen?

En ik ken u ni, maar kende gij mij dan?

daar gaat het niet om , gij moet gewoon es leren niet overal uw bek tussen te slaan en ROFL WAHAHAHAHA EVIL ^^ MOEHA PWNAGE OWNED ROFLMAO
Hier heeft niemand iets aan. Dus nu mondje toe tenzij ge iets intressants te zeggen hebt want hier dient Algemeen niet voor.

ps: de meeste blinden werken op een pc.

enZiiime
9 februari 2006, 23:40
Hadde ze 20 jaar gelede al zoveel forums :P?

Uw uitspraken zijn heel volwassen, en vele intressanter... (zwijgt gewoon)

D-1337
9 februari 2006, 23:43
Hadde ze 20 jaar gelede al zoveel forums :P?

Uw uitspraken zijn heel volwassen, en vele intressanter... (zwijgt gewoon)

door een of andere intressante wannabe laat ik me de mond niet snoeren.
en wat denkt ge ? dat vroeger de pc's met symbolen werkten ofzo?

enZiiime
9 februari 2006, 23:43
Enigste da ik weet dagij 20 jaar gelede nogni gebore waart.

D-1337
9 februari 2006, 23:44
Enigste da ik weet dagij 20 jaar gelede nogni gebore waart.

15/11/88
City:
a'pen
Interests:
Rukken

gij wel ofzo?

enZiiime
9 februari 2006, 23:45
Heb ik da gezegd?

en ik zei niet dat z 20 jaar geleden op telraam werkte, maar 20 jaar geleden waren er denk ik persoonlijk toch geen forums zoals deze...

Holy Paladin
9 februari 2006, 23:45
lol man delete uw posts toch nu het nog kan ^^

enZiiime
9 februari 2006, 23:46
Voor niemand :)

Zelfs onze koning magt leze.

(btw stopt me cs woordjes te gebruiken :P ^^)

enZiiime
10 februari 2006, 00:03
BTw conflict is redelijk simpel begonnen:

Ik kan er ni tege da mense denke iemand te kunne beoordelen, ookal wete ze er nix van... (en vooral ni als ze ongelijk hebben)

Das zoals als uwe beste maat ne marokaan is en da u iemand dan racist noemt als dom voorbeeld.

en 1337 daar kank dus ni tege, dus int vervolg zwijgt gewoon ipv mense te beoordele zonder dager ook maar 1 dink van weet.

orez
10 februari 2006, 00:23
Mr_Anderson...

Er bestaat perfect software om als blinde fora te kunnen lezen (een browser genaamd Lynx (freeware overigens) met een tekstreader)

Deze Lynx browser gaat alles weergeven van TEKST, en niets van images, gaat gaan detecteren aan de hand van de HTML structuur wat er berichtgeving is en wat niet... en dit is perfect mogelijk (sites worden naar een vaste norm gecodeerd)

En de tekstreader leest de parsing van Lynx af en stuurt de informatie door naar ofwel boxen (auditorisch) of via een speciaal braille toetsenbord...

Dus ik denk dat degene die niet weet waarover hij spreekt toch wel jij is hoor in dit geval. (over geval van lezen van blinden ivm forums... dat er 20 jaar geleden geen forums waren als deze is dan wel weer correct)

Poppel
10 februari 2006, 00:29
ge kent mij niet eens.
Beetje overal de felle man komen uithangen terwijl ge hier waarschijnlijk niet eens weet waarover ge praat, een blinde die op een forum kan :rofl: :rofl:

Grow up dude , en ja ik ben DE man.

:ironic: ass
oe oe oe, nerd fight:applause: :woohoo:

*zet zich op de eerste rij

Holy Paladin
10 februari 2006, 00:34
dat er 20 jaar geleden geen forums waren als deze is dan wel weer correct)
.. en volledig naast de kwestie :p

enZiiime
10 februari 2006, 11:46
Nja, gistere bad day, kan dan ni veel verdrage :D

héhé

Today ist iets beter, aangezien ik m'n 3500€ heb gekrege van verkochte motor (waardak al 2 maand zat op te wachten :)) héhé straks is men nief pcke gon hale :D das al 1500€weg se :p