PDA

Volledige versie bekijken : Dopen : Uit traditie of uit gelovigheid ?

Djack
7 februari 2006, 16:31
Goedeavond :p

Ik en een maat van me hadden daarstraks een discussie over "gedoopt worden".
Zouden de mensen dit doen puur uit traditie of eerder omdat ze echt gelovig zijn ? Volgens mij is het eerder uit traditie, meer en meer mensen zijn tegenwoordig minder gelovig maar willen toch deze traditie in ere houden.

Hoe staan jullie tegenover deze kwestie.
Gaan jullie later je kinderen verplichten om ze te dopen of krijgen ze daar van jullie zelf de vrije keuze in.

Ikzelf ben gedoopt en heb ook nooit de keuze gekregen om te weigeren. Hier was het dus eerder een vorm van traditie want mijn ouders zijn zeker niet gelovig. Ik heb er geen spijt van dat ik gedoopt ben ofzo maar ik snap enkel het nut er niet van aangezien we niet gelovig zijn.

Laat ons in alle vriendelijkheid discussiëren :p

Greetz Djack

QplQyer
7 februari 2006, 16:36
Traditie natuurlijk, dringend tijd dat die traditie wordt afgeschaft imo.

Ik laat mijn naam ooit nog uit dat doopregister schrappen, ik wens niet tot de katholieke kerk te behoren.

Tom!
Het is niet voor iedereen "uit traditie" of "uit gelovigheid", de poll had dus beter gevraagd naar wat het meestal is want het komt beide voor. Het wordt volgens mij wel steeds meer uit traditie en dat maakt het er eigenlijk niets beter op.

Zelf ben ik niet gedoopt, mijn ouders wel, ik zal m'n kinderen niet laten dopen.

Defkes

Ik laat mijn naam ooit nog uit dat doopregister schrappen, ik wens niet tot de katholieke kerk te behoren.

My thoughts exactly

Djack
7 februari 2006, 16:42
Het is niet voor iedereen "uit traditie" of "uit gelovigheid", de poll had dus beter gevraagd naar wat het meestal is want het komt beide voor. Het wordt volgens mij wel steeds meer uit traditie en dat maakt het er eigenlijk niets beter op.

Zelf ben ik niet gedoopt, mijn ouders wel, ik zal m'n kinderen niet laten dopen.

Wat zouden dan nog eventueel andere redenen kunnen zijn volgens u ?

KN-StrideR
7 februari 2006, 16:45
van de moet van de grootouders...
<- niet gedoopt btw, en mijn klein manne zulle nooit tegen hun zin gedoopt worden, als ze tot het christendom willen horen , moete ze maar elke zondag naar de kerk gaan en zich vrijwillig laten dopen. Ik wil geen geloof aan hen opdringen.

passero
7 februari 2006, 16:49
Gaan jullie later je kinderen verplichten om ze te dopen of krijgen ze daar van jullie zelf de vrije keuze in.

Deze vind ik best grappig....
Ze kunnen nog nie eens praten, hoe kunnen ze dan zeggen wa ze willen :)
Aan het blijtgehalte op een doop te horen vermoed ik dat geen enkele baby gedoopt wil worden :rofl:

Nu even mijn menig: ik denk dat ik dat ook uit traditie ga doen. Mijn vriendin en ik zouden ook trouwen voor de kerk maar niet echt uit geloof, allé toch niet langs mijn kant. eerder omdat het iets sprookjesachtig heeft om te trouwen voor de kerk.

killgore
7 februari 2006, 16:49
katholicisme == traditie :p.

Djack
7 februari 2006, 16:52
Deze vind ik best grappig....
Ze kunnen nog nie eens praten, hoe kunnen ze dan zeggen wa ze willen :)
Aan het blijtgehalte op een doop te horen vermoed ik dat geen enkele baby gedoopt wil worden :rofl:

Nu even mijn menig: ik denk dat ik dat ook uit traditie ga doen. Mijn vriendin en ik zouden ook trouwen voor de kerk maar niet echt uit geloof, allé toch niet langs mijn kant. eerder omdat het iets sprookjesachtig heeft om te trouwen voor de kerk.

Op je 12 jaar krijgen de meeste kinderen die keuze toch nog eens voorgesteld, dus ik dacht dat je eerste doop dan niet meer telde ofzo.
Ik ben niet gelovig dus ik heb geen idee hoe dat allemaal werkt :p.

Mijn kinderen zullen later ook die keuze van mij krijgen, ik verplicht ze niets. Maar als het vrouwke dat persee wilt, goh jah dan weetek het nog niet percies :p zal ik met haar dan nog eens serieus moeten bespreken :D

ComputerVISTA
7 februari 2006, 16:53
Traditie dus.

Niet gedoopt en als die communie zever ook nie gedaan en kijk ik ben er nog niet van gestorven :woohoo:

Mijn kinderen zal ik alvast ook niet laten dopen, das voor niks goed. Later kunnen ze zelf nog beslissen.

Rikkie
7 februari 2006, 16:53
uit gelovigheid ! Ik hou niet zo van dingen maar voor de show doen :p

Greetz

Djack
7 februari 2006, 16:55
uit gelovigheid ! Ik hou niet zo van dingen maar voor de show doen :p

Greetz

Als je het voor de show doet is het dan niet eerder uit traditie ?

Of begrijp ik je verkeerd :)?

DigitalOverdose
7 februari 2006, 16:57
Ik heb mijn kinderen laten dopen omdat ik ze in zekere zin die richting wil uit sturen. De normen en waarden van het Christendom leunen het meest aan tegen de opvoeding die ik ze wil geven.

Uiteraard mogen ze later zelf weten wat ze ermee willen aanvangen.

?therapy?
7 februari 2006, 17:00
Omdat men opa en men oma da zo wouden.
Mijn kinderen doop ik niet. Als ze willen kunnen ze dat nog zelf kiezen

FeNiX4LiFe
7 februari 2006, 17:08

de maatschappij is gebouwd op traditie.
Haal je traditie's weg dan blijft er niks over.
Alle handelingen die je uitvoert stammen af van een traditie.

Kid_C
7 februari 2006, 17:13
Ben gedoopt, niet omdat mn oma en opa er op stonden, maar omdat mijn ouders wisten dat ze (=grootouders)ongeruster gingen zijn als het niet gebeurde... Tis maar hoe je het bekijkt zeker ? :)

QplQyer
7 februari 2006, 17:14
de maatschappij is gebouwd op traditie.
Haal je traditie's weg dan blijft er niks over.
Alle handelingen die je uitvoert stammen af van een traditie.

Nutteloze tradities mogen voor mijn part verdwijnen, daar heb ik geen nood aan. Niet dat ze perse moeten verdwijnen, ik heb er ook geen last van.

Echter het verplicht dopen van een kind, daar heeft die persoon geen instemming voor gegeven en dat onderhoudt een bepaalde religie. Twee dingen waar ik niet met akkoord kan gaan.

Dat de maatschappij gebouwd is op traditie is ook geen waar. De maatschappij heden ten dage is opgebouwd uit kennis en economie.
Sterker nog, tradities hebben dingen verhinderd die we vandaag kennen. Ik had geen zin gehad om nu nog in het Frans les te krijgen, wat een afstapping van een bepaalde "traditie" is.

slash
7 februari 2006, 17:17
kben gedoopt. Kweet nie waarom ma denk gewoon om met een geloof verbonden te zijn. Heb ook mijn communie gedaan en plechtige communie.
Kga nooit naar kerk (wel bij begrafenis of trouw) en kweet ook nie of ik da later ooit zou doen bij mijn kindere (als ik kindere heb :p)

dr.salt
7 februari 2006, 17:37

mijne nonkel heeft het gedaan maar koste belachelijk veel geld , kweet niemeer percies hoeveel maar was echt crimineel veel :sop:

dopen = tradite = oerdom = sadistisch

blij dak vrijzinnige opvoeding kreeg :)

ChfZ | Hanky
7 februari 2006, 17:49
Ben ook gedoopt tot mijn grote spijtig..

had men kweek nog harder moete ope trekke toen da'k gedoopt werd.. :|

QplQyer
7 februari 2006, 17:52
mijne nonkel heeft het gedaan maar koste belachelijk veel geld , kweet niemeer percies hoeveel maar was echt crimineel veel :sop:

dopen = tradite = oerdom = sadistisch

blij dak vrijzinnige opvoeding kreeg :)
De kost van een postzegel ...
Een brief naar het bisdom is meer dan voldoende.

Cykron
7 februari 2006, 18:42
ik ben ni gedoopt en hier heel blij om. Trouwe voor de kerk zouek nog wel doen, ma dan echt alleen om de ouders van mijn vriendin tevrede te stelle. Dope van men kindere willek ni, maja daar wringt het schoentje want de ouders van mijn vriendin wille da wel (weet't wel ben nog jong, ma heb't daar al is over gehad me men vriendin :) ) ma ik wil zoals al gezegd men kindere ni dwinge gedoopt te worre, als ze dan toch christelijk ofzo wille zijn, moette ze da zelf kieze!

Poppel
7 februari 2006, 18:45
waar is de optie: "gewoon niet"?

Mijn kinderen worden niet gedoopt, gewoon omdat ik absoluut nie gelovig ben en nooit naar de kerk ga..

Djack
7 februari 2006, 18:47
waar is de optie: "gewoon niet"?

Mijn kinderen worden niet gedoopt, gewoon omdat ik absoluut nie gelovig ben en nooit naar de kerk ga..

Omdat er gevraagd wordt achter de reden waarom de mensen hun kinderen dopen.

Uit traditie of uit gelovigheid dus :)

deyoeri
7 februari 2006, 19:07
Ik ben gedoopt uit traditie. Heb ook bv mijn eerste communie gedaan uit traditie op school, mijn plechtige daarentegen niet.